Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 146502
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2024, subvencions per a inversions en explotacions del sector dels fruits secs

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura s'enfronta a un procés de transformació estructural que deriva, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrícola comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per això, a les Illes Balears calen intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i que permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu. A més, aquestes explotacions han de recórrer a estratègies d'optimització en l'ús dels factors de producció, aprofitament de les noves tecnologies, orientació cap a productes de qualitat reconeguda —en resposta a les demandes de la societat— i que ofereixin opcions a la diversificació de les produccions, i tot això amb la perspectiva de la millora mediambiental, de la seguretat laboral i del manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.

En concret, el sector dels fruits secs ha patit una reducció important de les superfícies de cultiu i de les seves produccions arran dels efectes de l'aparició de la Xylella fastidiosa, per la qual cosa cal una reestructuració del sector, que s'ha plasmat en el Pla de reestructuració dels fruits secs que preveu subvencions específiques per al sector.

El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural, finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i es complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

Concretament, entre altres mesures, al PDR es preveu la submesura 4.1, destinada a donar suport a les inversions en explotacions agràries.

Amb la finalitat de garantir que el marc jurídic que estableixen aquests reglaments funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), que introdueix disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 22 de desembre del 2020 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2094 del Consell de 14 de desembre de 2020 pel qual s'estableix un Instrument de Recuperació de la Unió Europea per donar suport a la recuperació després de la crisi de la COVID-19. Entre altres mesures, hi ha aquelles per fer front a l'impacte de la crisi en l'agricultura i el desenvolupament rural, les quals s'han d'aplicar en el marc de programes específics de la Unió i de conformitat amb els actes pertinents de la Unió que estableixin normes per als programes esmentats, sempre que respectin plenament els objectius de l'instrument.

El fons de recuperació garanteix una resposta europea coordinada amb els estats membres per fer front a les conseqüències econòmiques i socials de la pandèmia. Per això, amb els fons NextGenerationUE s'aporten fons addicionals a altres programes o fons europeus, com el Fons Europeu Agrari de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 28 de desembre del 2020 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell de 23 de desembre de 2020 pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació en els anys 2021 i 2022. Aquest reglament, entre altres mesures, incorpora un nou article 58 bis al Reglament (UE) núm. 1305/2013, en virtut del qual s'estableixen mesures i recursos addicionals per fer front a les repercussions originades per la crisi de la COVID-19.

 

En data 6 de desembre del 2021 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021 pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013. Aquest reglament estableix a l'article 154 la derogació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 amb efecte a partir de l'1 de gener del 2023, tanmateix, d'acord amb el que disposa el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, es continuarà aplicant a l'execució dels programes per al desenvolupament rural de conformitat amb el Reglament (UE) núm. 1305/2013 fins al 31 de desembre del 2025.

En aquests moments es tramita una proposta de modificació al PDR de les Illes Balears, que està pendent d'aprovació per part de la Comissió Europea i que afecta la submesura 4.1. Mitjançant aquesta modificació es pretén actualitzar la metodologia dels costos unitaris de conformitat amb l'article 67 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 (RG), en el qual es determina que les subvencions i l'assistència reemborsable poden tenir diferents formes, entre les quals s'inclouen els barems estàndard de costos unitaris.

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que en l'article 2 assenyala que, entre d'altres, ha de ser objecte d'ajuda la mesura d'inversions en actius físics i, en concret, la submesura 4.1, destinada a donar suport a les inversions en explotacions agràries.

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment en relació amb la submesura esmentada han incentivat la modernització i l'adaptació a la realitat canviant de les estructures agràries i s'han convertit en un instrument adequat per assolir els objectius que planteja el PDR.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i d'acord amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1.  S'aprova la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2024 per fomentar les inversions en explotacions del sector dels fruits secs, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos milions trenta-cinc mil cincuanta euros amb vuitanta-dos cèntims (2.035.050,82 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2024.

Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades fins a un import de 2.000.000,00 euros les finança la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en un 100% i l'import de 35.050,82 € el finança el FEADER en un 100%.

3. Els fons d'aquesta convocatòria estan cofinançats per la Unió Europea, NextGenerationUE.

 

​​​​​​​Tercer

Requisits dels beneficiaris

1.1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques que reuneixin, en el moment de la sol·licitud o en un moment posterior, els requisits següents sempre que duguin a terme les actuacions que es detallen a l'apartat quart d'aquesta resolució:

a. Tenir la consideració d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I, títol II del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

En el cas de titulars d'explotacions agràries prioritàries, no cal acreditar aquesta condició.

b. Ser titular d'una explotació agrària que estigui inscrita en el registre agrari insular corresponent de les Illes Balears amb les dades actualitzades en els tres anys anteriors a la data de publicació d'aquesta convocatòria.

c. Tenir una capacitació agrària suficient. En el cas de persones jurídiques, aquest requisit l'ha de complir alguna de les persones físiques que les representen o que hi tenen poder de decisió, o bé algú del personal contractat per l'entitat jurídica per treballar en l'explotació.

Es considera que es compleix aquest requisit amb el compliment i l'acreditació d'algun dels punts següents:

c.1 Tenir títols acadèmics de la branca agrària, com a mínim de nivell de formació professional agrària de segon grau o un cicle formatiu de grau mitjà o superior.

c.2 Haver exercit l'activitat agrària per compte propi o per compte d'altri durant més de tres anys. Cada any d'exercici de l'activitat agrària equival a 25 hores de cursos o seminaris de capacitació agrària.

c.3 Haver fet cursos o seminaris de capacitació agrària amb una durada mínima de 75 hores.

d. Comprometre's a complir les normes exigibles en matèria de medi ambient, higiene i benestar animal.

e. Comprometre's a mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda.

f. Obtenir una puntuació mínima, d'acord amb els paràmetres que defineix l'apartat setè, del 30% del màxim de puntuació possible en el cas de Mallorca i Menorca i del 20% en el cas d'Eivissa i Formentera.

1.2. Els requisits relatius a la consideració d'agricultor actiu i a l'acreditació de la capacitació agrària suficient no són exigibles per a la concessió de l'ajuda als agricultors, persones físiques o jurídiques, que s'hagin incorporat a l'activitat agrària durant els dotze mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda, ni en les noves incorporacions. La data d'incorporació ha de ser la de la sol·licitud d'inscripció al RIA com a titular d'una explotació de més de 0,5 unitats de treball agrari (UTA) a Mallorca i Menorca i de més de 0,3 UTA a Eivissa i Formentera. Aquest requisit es pot complir després d'efectuar la inversió.

Aquests requisits s'han d'acreditar passats 18 mesos des de la incorporació per a la condició d'agricultor actiu, i 36 mesos des de la incorporació per a la capacitació agrària suficient, sempre abans del pagament de l'ajuda.

2. Les explotacions objecte d'inversió han de reunir, en el moment de la proposta de resolució, els requisits següents:

a. Que l'explotació requereixi un volum de treball equivalent almenys a 0,5 unitats de treball agrari (UTA) a Mallorca i Menorca i 0,3 UTA a Eivissa i a Formentera; aquest requisit es pot complir després d'efectuar la inversió.

b. Que compleixi les normes comunitàries aplicables a les inversions de les quals es tracti.

c. Que sigui viable econòmicament. S'entén que una explotació és viable si compleix un dels tres requisits següents:

— Genera uns ingressos agraris de 12.000,00 €/UTA per a explotacions de fins a 2 UTA i de més de 24.000,00 € per a explotacions de més de 2 UTA.

— Que el pla empresarial prevegi plantacions noves d'ametllers o garrofers en regadiu.

— Que el pla empresarial prevegi plantacions que, juntament amb les existents, assoleixin una superfície mínima de 10 ha o més en secà.

3. Els requisits generals esmentats s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos i, en tot cas, fins al pagament de l'ajuda.

4. A més dels requisits anteriors, s'han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladors per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat, a més dels que preveuen els epígrafs a i b del punt 1.1, l'ha de fer d'ofici el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart

Actuacions subvencionables

1. Se subvencionen les inversions següents:

a. Noves plantacions: en cas de plantacions noves han de ser auxiliables les inversions necessàries específiques per a la implantació correcta, vegetació, creixement, protecció, producció i recol·lecció de plantacions d'ametllers i garrofers; i s'exigeixen les densitats mínimes següents:

- plantacions d'ametller en regadiu, amb una densitat igual o superior als 238 arbres/ha,

- plantacions d'ametllers en secà, amb una densitat igual o superior als 156 arbres/ha,

- plantació de garrofers en regadiu, amb una densitat igual o superior als 123 arbres/ha,

- plantació de garrofers en secà, amb una densitat igual o superior als 100 arbres/ha.

En el cas de parcel·les amb garrofers existents, se n'admet la permanència combinada amb les noves plantacions de garrofers o ametllers.

b. La replantació aïllada de peus d'ametller i de garrofer: sempre que la densitat resultant entre els existents i els nous del recinte sigui superior a 80 peus/ha en el cas dels ametllers o de 30 peus/ha en el cas dels garrofers. En el cas de plantacions mixtes s'ha d'aplicar el que disposa, en relació amb l'ajuda associada als fruits de closca i les garrofes, l'article 65.2.a del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

En aquest cas, el recinte en el qual s'ubiquin les inversions ha de tenir un ús SIGCPAC relacionat amb els fruits secs.

c. L'empelt de garrofers: sobre arbres ja plantats i que no hagin rebut ajuda per la mateixa actuació o mesura (anteriors a la publicació d'aquesta convocatòria).

d. La instal·lació de proteccions contra elements climàtics i biològics.

e. La compra de maquinària específica de recol·lecció, poda i tractament i de trituradores de restes de poda.

f. Els honoraris d'enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat amb un màxim d'inversió auxiliable equivalent al 10% de la inversió efectuada en aquests conceptes.

2. De conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, només han de ser subvencionables les despeses efectuades després de presentar la sol·licitud d'ajuda i prèvia visita d'inspecció per part de l'òrgan competent in situ que acrediti que les inversions no estaven iniciades, excepte en el cas de les despeses que preveu el punt 1.f d'aquest apartat, que es poden fer abans de presentar la sol·licitud.

3. En el cas d'inversions en explotacions agràries que incloguin actuacions en regadiu, únicament es consideren actuacions subvencionables les inversions que compleixin els requisits de l'article 46 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013. Així, perquè aquestes inversions siguin subvencionables, han de complir les condicions que estableix l'annex II d'aquesta resolució.

4. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

5. En qualsevol cas, no es poden subvencionar les despeses següents:

- Altres despeses relacionades amb els contractes d'arrendament amb opció de compra, com ara el marge del llogater.

- Els costos de refinançament d'interessos.

- Les despeses generals.

- Les despeses de l'assegurança.

- Les inversions de reposició o simple substitució d'equips i maquinària, excepte quan l'adquisició nova correspongui a equips o maquinària diferents dels anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.

- La compra d'equips o maquinària de segona mà.

- Els interessos de deute.

- L'adquisició de terrenys.

- L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

- Les despeses de procediments judicials.

- Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

6. L'actuació subvencionada l'ha d'haver efectuat i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el punt 2 d'aquest apartat i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En cap cas aquest termini no pot superar el 9 de setembre del 2025.

No obstant això, en el cas que les actuacions que preveuen els punts 1.a, 1.b i 1.c de l'apartat quart d'aquesta resolució es facin amb mitjans propis, el beneficiari no ha d'acreditar el pagament.

7. Les despeses susceptibles d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat. A fi de controlar la moderació dels costos subvencionables i, sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, la persona sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajuda un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes nomenades han de ser clares, detallades i comparables.

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer conforme als criteris d'eficàcia i economia, cosa que ha de justificar la persona beneficiària quan no recaigui en l'oferta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, en cas que presenti un nombre menor d'ofertes que el requerit la persona beneficiària ho ha de justificar d'una forma adequada.

En qualsevol cas, i si ho considera adequat a fi de controlar la moderació de costos, s'habilita el director gerent del FOGAIBA per designar un comitè d'avaluació format per membres amb experiència en l'àrea corresponent, o bé a encarregar un estudi de mercat a un organisme extern expert en la matèria.

8. S'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

9. En virtut del que estableix l'article 45.1 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, les operacions d'inversió que, d'acord amb la legislació nacional o autonòmica d'aplicació, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, per poder ser elegibles, han de comptar amb la declaració, informe o resolució corresponent d'impacte ambiental emesa per la Comissió de Medi Ambient en sentit positiu.

10. En el cas que les inversions siguin executades per una persona vinculada al sol·licitant, cal l'autorització prèvia de l'òrgan que concedeix l'ajuda.

A més, les operacions no poden afectar negativament i significativament els objectius de conservació de llocs de la xarxa Natura 2000.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 11 del Reglament d'execució 807/2014, les instal·lacions han de complir, quan siguin d'aplicació, els preceptes que defineix el Reial decret 390/2021, d'1 de juny, pel qual s'aprova el procediment bàsic per a la certificació de l'eficiència energètica dels edificis.

Cinquè

Intensitat i límit de les subvencions

1. La subvenció màxima és de 100.000,00 euros per beneficiari.

2. La inversió màxima auxiliable s'ha de calcular d'acord amb el següent:

2.1. Noves plantacions (actuació 1.a de l'apartat quart):

a. Per a les plantacions d'ametller en regadiu s'estableixen els imports següents segons les densitats:

- ametllers en regadiu amb una densitat igual o superior als 238 arbres/ha i inferior als 277 arbres/ha: 11.358,00 €/ha

- ametllers en regadiu amb una densitat igual o superior als 277 arbres/ha i inferior als 285 arbres/ha: 13.220,00€/ha

- ametllers en regadiu amb una densitat igual o superior als 285 arbres/ha: 13.601,00 €/ha.

- plantacions d'ametller en superintensiu amb una densitat igual o superior als 2.857 arbres/ha: 22.503,00 €/ha

b. Per a les plantacions d'ametller en secà s'estableixen els imports següents segons les densitats:

- ametllers en secà amb una densitat igual o superior als 156 arbres/ha i inferior als 200 arbres/ha: 5.402,00 €/ha

- ametllers en secà amb una densitat igual o superior als 200 arbres/ha : 6.926,00 €/ha

c. Per a les plantacions de garrofer en regadiu s'estableixen els imports següents segons les densitats:

- garrofer en regadiu amb una densitat igual o superior als 123 arbres/ha i inferior als 156 arbres/ha: 10.117,00 €/ha

- garrofer en regadiu amb una densitat igual o superior als 156 arbres/ha i inferior als 200 arbres/ha: 12.832,00 €/ha

- garrofer en regadiu amb una densitat igual o superior als 200 arbres/ha: 16.451,00 €/ha

d. Per a les plantacions de garrofer en secà s'estableixen els imports següents segons les densitats:

- garrofer en secà amb una densitat igual o superior als 100 arbres/ha i inferior als 156 arbres/ha: 6.771,00 €/ha

- garrofer en secà amb una densitat igual o superior als 156 arbres/ha : 10.562,00 €/ha

2.2. Replantació (actuació 1.b de l'apartat quart):

e. Replantació aïllada d'ametllers en secà: 36,00 €/u.

f. Replantació aïllada d'ametllers en regadiu: 49,00 €/u.

g. Replantació aïllada de garrofers en secà: 68,00 €/u.

h. Replantació aïllada de garrofers en regadiu: 82,00 €/u.

2.3. Empelt de garrofers (actuació 1.c de l'apartat quart): 22,00 €/u.

2.4. Elements climàtics i biològics, compra de maquinària específica i honoraris (actuacions 1.d, 1.e i 1.f de l'apartat quart): la inversió màxima no pot superar el cost de l'activitat que ha de fer la persona beneficiària ni superar el valor de mercat.

 

​​​​​​​3. Els percentatges d'ajuda han de ser els següents:

- Percentatge base: el 50% de la inversió o el 60% en el cas de beneficiaris que siguin una unió d'organitzacions de productors, com ara cooperatives de segon grau, unió d'organitzacions de productors de fruites i hortalisses (OPFH) i similars.

Aquest import s'incrementa en un dels casos següents en els percentatges indicats fins a un màxim del 75%:

- Per a plantacions d'ametllers en regadiu: 20%.

- Per a plantacions de garrofers: 20%.

- Per a la replantació aïllada de peus d'ametller i garrofer: 10%.

- Per a l'empelt de garrofers: 10%.

- Per a la instal·lació de proteccions contra elements climàtics i biològics i la compra de maquinària específica de recol·lecció, poda i tractament i trituradores: 10%.

- Per a plantacions en producció integrada o ecològica: 10%.

- Per a plantacions de beneficiaris adherits a la indicació de geografia protegida (IGP) d'ametlla de Mallorca: 10%.

S'ha d'aplicar el percentatge de subvenció que correspongui en el cas que representi el 50% o més del total de la inversió.

4. L'import mínim de subvenció per expedient és de 5.000,00 euros.

En el cas d'expedients que només incloguin inversions en replantacions aïllades, la inversió mínima ha de ser de 2.500,00 euros.

5. Per a les actuacions que preveu el punt 1.e de l'apartat quart, s'estableix una subvenció màxima de 30.000,00 euros.

Sisè

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'aquesta resolució fins al dia 31 de maig de 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'acord amb el formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), als registres d'entrada del FOGAIBA; de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural; dels consells insulars, o en qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'han de subministrar totes les dades que indica l'annex, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF.

b. Si escau, document que acrediti la representació amb què s'actua. La representació s'ha d'acreditar en la forma que preveu l'article 5.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

c. Si és procedent, fotocòpia del títol acadèmic que acrediti la capacitació.

d. Si escau, document que acrediti haver fet cursos de capacitació.

e. Si escau, informe de vida laboral emès per la Seguretat Social, tret que s'atorgui l'autorització al FOGAIBA per sol·licitar-lo d'ofici.

f. Si escau, les declaracions de l'IRPF per al nombre d'exercicis necessaris per completar la justificació de la capacitació professional i de la viabilitat de l'explotació, tret que s'atorgui l'autorització al FOGAIBA per sol·licitar-ho d'ofici.

g. Pla de millora amb el contingut que preveu el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

h. Pressuposts o factures proforma de les inversions que defineixen els punts 1.d, 1.e i 1.f de l'apartat quart objecte d'ajuda.

i. Plans o croquis dels immobles i de la seva ubicació a l'explotació, en el cas que no s'hagi aportat el projecte tècnic.

j. En el cas d'entitats jurídiques, còpia de les declaracions de l'impost sobre societats.

k. En cas d'entitats jurídiques titulars d'una explotació agrària no prioritària, fotocòpia del resum anual de l'IVA.

l. Les entitats jurídiques que, a banda de l'activitat agrària, tinguin algun altre tipus d'activitat econòmica han de presentar un certificat emès per l'administrador de l'entitat jurídica titular de l'explotació agrària que indiqui quins són els ingressos agraris de l'entitat de l'exercici fiscal més recent, acompanyat de la relació de factures que justifiquen aquests ingressos.

m. Si escau, documentació acreditativa de la sol·licitud d'actualització de dades del RIA.

n. En cas d'inversions en regadius, memòria acreditativa del compliment de les condicions que descriu l'annex II d'aquesta resolució.

o. En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 euros i per a persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat o que no estan obligades a presentar-lo, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de les persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Aquesta certificació té l'efecte que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

p. Certificació, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA, que acrediti, en compliment del que preveu l'article 44 del Reglament d'execució (UE) 2022/128 de la Comissió, de 21 de desembre, la identificació concreta de l'empresa i la seva possible vinculació amb altres empreses, amb la identificació del grup en què participin (d'acord amb la definició que estableix l'article 2, apartat 11, de la Directiva 2013/34/UE del Parlament Europeu i del Consell). En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada i s'ha d'emplenar en el tràmit telemàtic corresponent.

3. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir aquestes dades, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents.

En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha de presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració o, si és procedent, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits a què es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o d'alguns dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que calguin no reuneix els requisits indicats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa aplicable.

Setè

Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció

1. La selecció dels beneficiaris dels ajuts es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atenen en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals s'ha de valorar en el moment de presentar la sol·licitud:

a. En funció de les característiques de la persona beneficiària o de l'explotació:

- Si la persona beneficiària és una dona: 5 punts.

- Si la persona beneficiària és un jove agricultor: 5 punts.

- Si el 40% dels membres del Consell d'Administració, Junta Rectora o similar d'una persona jurídica són dones o joves agricultors (menors de 40 anys), o bé la combinació de tots dos: 5 punts.

- Si el beneficiari és titular o cotitular d'una explotació agrària prioritària: 25 punts.

- Si la persona beneficiària és sòcia d'una organització professional agrària (OPA), cooperativa o societat agrària de transformació (SAT) i compleix les obligacions derivades de la condició de soci: 10 punts.

- Si la persona beneficiària té una forma jurídica de cooperativa: 10 punts.

- Si la persona beneficiària té una forma jurídica de SAT: 5 punts.

- Si la persona beneficiària està reconeguda com a OPFH: 5 punts.

- Si la persona beneficiària és sòcia d'una entitat d'interès prioritària: 5 punts.

- Si la persona beneficiària és una unió d'organitzacions de productors: 5 punts.

- Explotacions amb almenys el 25% de la superfície situada en zones de la xarxa Natura 2000: 5 punts.

- Si el sol·licitant ha fet cursos d'alguna de les aplicacions següents, SGA@PP, SGAFot, SIGPAC i PRADIB: 5 punts.

- Si el sol·licitant ha fet cursos sobre la presentació de sol·licituds, notificació, signatura i registre electrònics: 5 punts.

b. En funció de l'objecte de la inversió:

- Inversions en ametllers en regadiu o garrofers: 20 punts.

- Inversions que contribueixin al desenvolupament del sector agrari: 20 punts.

- Inversions que millorin la competitivitat de l'explotació: 10 punts.

El màxim de puntuació és de 130 punts.

En cap cas puntuaran ni es tindran en compte els criteris de prioritat que, en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds que preveu aquesta resolució, no constin degudament senyalats a la sol·licitud d'ajuda presentada per la persona interessada.

Vuitè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

-  Vocals:

- Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

- Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

- Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Secretari: actua com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constitueix si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits que s'exigeixen, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora, i l'òrgan competent ha de declarar conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requereix la presència del president i del secretari o, si és procedent, d'aquells que els substitueixin i, almenys, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació s'ha de fer a través de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si és procedent, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans d'emetre l'informe de la Comissió Avaluadora, el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA ha d'emetre un informe en el qual s'acreditin, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'acreditació dels criteris de prioritat. En la resolució de concessió de l'ajuda s'han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si, una vegada transcorregut aquest termini, no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. En la resolució del procediment es pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, malgrat que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit que fixa la convocatòria, amb la indicació, si és procedent, de la puntuació atorgada a cada una d'elles en funció dels criteris de valoració previstos.

En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció en els sis mesos següents a la notificació de la concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada ha d'acordar, sense necessitat d'una convocatòria nova, la concessió de la subvenció a la persona o persones sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que, amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris, s'hagi alliberat crèdit suficient per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona o persones sol·licitants, s'ha de dictar l'acte de concessió i notificar-lo.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Efectuar i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert; aquesta obligació s'entén complerta amb la realització del 50% de l'import de la inversió aprovada, sempre que es compleixin les condicions mínimes que exigeix l'apartat quart d'aquesta resolució.

- Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'han d'entendre sens perjudici de l'obligació de complir el que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària que és d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per incomplir aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix l'apartat onzè i l'annex I d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè

Justificació i pagament dels ajuts

1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions que proposa la resolució acaba el 9 de setembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha d'haver efectuat i pagat el beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'especifica en la resolució de concessió. En cap cas aquest termini no pot superar el 9 de setembre del 2025.

No obstant això, en el cas que les actuacions que preveuen els punts 1.a, 1.b i 1.c de l'apartat quart d'aquesta resolució es facin amb mitjans propis, el beneficiari no ha d'acreditar el pagament.

3. Per raons justificades de demora, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada, sempre que amb això no es perjudiquin els drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant el termini de justificació establert, les persones beneficiàries han de presentar el formulari de sol·licitud de pagament que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçat al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

S'han de subministrar totes les dades que indica aquest formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.

 Aquesta sol·licitud de pagament, en el cas de les inversions que defineixen els punts 1.d, 1.e i 1.f de l'apartat quart, ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament i el mesurament de les inversions efectuades.

En el cas del pagament de les taxes, n'hi ha prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també serveix com a document justificatiu de pagament, si d'aquest es deriva l'acreditació d'aquest extrem.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures ha de quedar acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

- El justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda i amb l'emissor de la factura, respectivament.

- La còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'anar acompanyat d'un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i del càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

No s'admeten pagaments en efectiu ni canvis en el tipus d'inversió.

c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressuposts presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les factures proforma amb les factures i justificants finals presentats).

d. Justificació de la titularitat del compte bancari.

5. Quan la persona beneficiària de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables corresponents a les seves operacions comercials han d'haver estat abonades en els terminis de pagament que preveu la normativa sectorial d'aplicació o, si no n'hi ha, en els que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

6. L'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagin justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament, i s'ha d'abonar en les anualitats que així es determinin en la resolució de concessió.

7. Es pot presentar la sol·licitud d'un pagament parcial de l'actuació subvencionable efectuada. El pagament s'ha d'efectuar quan s'hagin comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents.

8. Es poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida d'acord amb les condicions de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.

9. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió efectuada i l'aprovada, s'ha d'ajustar l'ajuda total concedida a l'import de la inversió efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'apropin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.

Aquest ajust s'ha de fer aplicant el percentatge de subvenció que correspongui a la inversió total justificada. No s'ha de reduir l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

10. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell referent al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex I que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè

Incompatibilitat de les subvencions

Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb els ajuts que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari per part de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Tretzè

Controls

1. Els perceptors dels ajuts que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/Paginas/ComunicacionSNCA.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat.

Catorzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, es d'aplicació el següent:

- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

- El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013, pel que fa als seus recursos i a l'aplicació en els anys 2021 i 2022.

- El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i que introdueix disposicions transitòries.

- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural mitjançant el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

- El Reglament delegat (la UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Quinzè

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, cal modificar-la amb la finalitat d'adaptar-la al programa i als criteris aprovats.

Setzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (8 de març de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX I REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'examinar la sol·licitud de pagament presentada pel beneficiari i ha de determinar els imports admissibles. A més, ha de fixar:

a. L'import que es paga al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i de la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.

b. L'import que es paga al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'ha d'aplicar una reducció a l'import fixat en la lletra b. L'import de la reducció ha de ser igual a la diferència entre els dos imports, però no ha de ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que defineix el paràgraf anterior s'aplica mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Entre els criteris d'admissibilitat i compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

- Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris o requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:

  • Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

  • Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió, i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

  • Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'inversions a explotacions del sector dels fruits secs tenen la tipificació següent:

- Efectuar i justificar les inversions o activitats auxiliades en el termini establert. Aquest compromís es considerar complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada sempre que es compleixin les condicions mínimes que exigeix l'apartat quart d'aquesta resolució: CB.

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i donar-los publicitat: CS.

- Mantenir les inversions efectuades durant almenys cinc anys, a comptar des de la data de pagament de l'ajuda: CB.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013: CB.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

            Primer any d'incompliment:

                        1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

                        2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

            Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

            Primer any d'incompliment:

                        1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.

                        2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

            Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'hagi detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Si els beneficiaris no poden complir els seus compromisos per motius de força major o per circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què es produeix el cas de força major o la circumstància excepcional.

 

 

​​​​​​​ANNEX II INVERSIONS EN REGADIUS

A l'efecte del que disposa l'apartat quart d'aquesta resolució, les inversions que incloguin actuacions en regadius només són subvencionables quan compleixin els requisits següents:

1. Coherència amb la planificació hidrològica i la Directiva marc de l'aigua

La dotació o millora de la instal·lació de reg ha de ser coherent amb els objectius, assignacions o reserves de recursos, programes de mesures i la resta de determinacions que contingui el Pla hidrològic de les Illes Balears, que siguin d'aplicació a l'agricultura i al regadiu.

2. Sistema de mesurament de l'ús de l'aigua

Quan l'objecte de l'operació inclogui la dotació o la millora d'una instal·lació de reg, aquesta ha de disposar d'un sistema adequat per mesurar l'aigua emprada per la instal·lació de reg. Aquest sistema de mesurament, en el cas que el subministrament d'aigua es faci a pressió, ha de ser del tipus comptador mecànic o electromagnètic.

3. Condicions d'elegibilitat específiques per als projectes de millora d'instal·lacions de reg preexistents

3.1. Estalvi potencial d'aigua

L'estalvi potencial d'aigua que estableix l'apartat 4 de l'article 46 del Reglament 1305/2013 es determina en m3/any, d'acord amb la reducció teòrica de les necessitats de dotació de la parcel·la, derivada tant de la reducció de pèrdues per la millora de les conduccions dins de l'explotació com de la reducció del volum requerit pel nou sistema d'aplicació del reg respecte del sistema primitiu. Aquest estalvi potencial ha de ser com a mínim del 5%. Per calcular aquest estalvi cal tenir en compte:

• La reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins de l'explotació.

• La reducció del volum pel sistema d'aplicació del reg.

• El canvi durador de l'orientació productiva de les parcel·les en les quals es milloren les instal·lacions de reg.

3.2. Reducció de l'aigua emprada per regadius preexistents que afectin masses d'aigua que no assoleixen el bon estat per raons relacionades amb les extraccions:

Si el regadiu preexistent les instal·lacions del qual es pretenen millorar amb la inversió afecta masses d'aigua superficials o subterrànies que, d'acord amb la planificació hidrològica no assoleixen el bon estat o bon potencial per raons quantitatives, la inversió ha d'assegurar una reducció efectiva en l'ús de l'aigua en l'àmbit de la instal·lació de com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, gràcies a la inversió.

La reducció efectiva en l'ús d'aigua de la instal·lació s'aprecia sobre el volum d'aigua que utilitza la instal·lació, ja sigui servida per una infraestructura de regadiu o procedent d'una captació pròpia. Aquesta reducció es calcula com la diferència entre la dotació de l'explotació després de la modernització i la dotació abans de la modernització, en volum a l'any (m3/any). Tenint en compte que el Pla hidrològic de les Illes Balears estableix les dotacions com una referència a les necessitats teòriques d'aigua dels cultius, el concepte de dotació que estableix el Marc nacional s'ha d'aplicar a les Illes Balears com el consum real d'aigua mesurat en l'explotació i registrat al llibre d'explotació. En el càlcul del volum total emprat en l'explotació s'ha de computar, si és procedent, l'aigua que l'explotació vengui a tercers.

Aquestes condicions no s'apliquen a les inversions en una instal·lació existent que només afectin l'eficiència energètica, a les inversions per crear un embassament o a les inversions en l'ús d'aigua regenerada que no afectin una massa d'aigua subterrània.

4. Condicions d'elegibilitat específiques d'inversions per a l'ampliació de superfície regable. Nous regadius.

Només són subvencionables les inversions per ampliar la superfície regable o nous regadius de l'explotació que utilitzin recursos procedents de masses d'aigües subterrànies o superficials avaluades d'acord amb la planificació hidrològica en vigor, que compleixin l'objectiu de bon estat, o bé que no el compleixin, però per raons diferents de les quantitatives. És a dir, la massa d'aigua ha de complir l'objectiu de bon estat quantitatiu en tots els horitzons del pla, o bé haver estat caracteritzada com a massa d'aigua no sotmesa a pressió per extraccions en els estudis de base del pla hidrològic.

Malgrat el que disposa el paràgraf anterior, les inversions que suposin un increment net de la superfície irrigada han de ser subvencionables si:

La inversió es combina amb una inversió en una instal·lació de reg o en un element de la infraestructura de reg existents l'avaluació prèvia dels quals mostri que permet un estalvi potencial d'aigua d'entre un 5% i un 25% com a mínim, d'acord amb els paràmetres tècnics de la instal·lació o la infraestructura existents, i la inversió garanteix una reducció efectiva del consum d'aigua, al nivell del conjunt de la inversió, que suposi com a mínim el 50% de l'estalvi potencial d'aigua, gràcies a la inversió a la instal·lació de reg o en l'element de la infraestructura de reg existents.

A més, no obstant això, la condició que l'estat de la massa d'aigua no hagi estat qualificat com a inferior a bo en el pla hidrològic per motius quantitatius no s'aplica a les inversions per crear una nova instal·lació de reg el subministrament d'aigua de la qual procedeixi d'un embassament existent aprovat per les autoritats competents abans del dia 31 d'octubre del 2013, si compleix les condicions següents:

- Que l'embassament hagi estat reconegut en el pla hidrològic i hagi estat sotmès als requisits de control que estableix l'article 11, apartat 3, lletra e, de la Directiva marc de l'aigua.

- Que el 31 d'octubre del 2013 estigués en vigor un límit màxim del total de les extraccions de l'embassament, o bé un nivell mínim exigit de cabal de les masses d'aigua afectades per la bassa.

- Que aquest límit màxim i el nivell mínim exigit de cabal compleixin les condicions que estableix l'article 4 de la Directiva marc de l'aigua.

- Que la inversió de què es tracti no doni lloc ni a extraccions que superin el límit màxim vigent el 31 d'octubre del 2013 ni a una reducció del nivell del cabal de les masses d'aigua afectades per sota del nivell mínim exigit el 31 d'octubre del 2013.

5. Inversions d'ampliació de regadiu combinades amb altres de modernització d'instal·lacions

Quan les inversions combinin la millora d'instal·lacions preexistents amb l'ampliació d'altres de noves, la reducció en l'ús de l'aigua que estableix l'article 46.6.a del reglament esmentat s'ha de determinar considerant conjuntament les dues instal·lacions, A (preexistent) i B (nova). Es calcula restant de l'aigua utilitzada en A abans de la modernització (m3/any) tant l'aigua utilitzada en A després de la modernització (m3/any) com l'aigua utilitzada en B després de la nova transformació (m3/any). La reducció conjunta en l'ús de l'aigua de les dues instal·lacions, A i B (m3/any), dividida entre l'estalvi potencial derivat de la modernització de la instal·lació A original (m3/any) ha de ser almenys superior a 0,5 (50%).

Les inversions en regadiu han d'incloure una memòria que justifiqui el compliment d'aquests requisits, en funció del tipus d'actuació i de la zonificació. A aquest efecte, les masses d'aigua que actualment no tenen un estat qualificat com a inferior a bo des del punt de vista quantitatiu al Pla hidrològic de les Illes Balears es defineixen a l'annex VIII entre les pàgines 39 i 41 del Pla hidrològic de les Illes Balears, https://www.caib.es/sites/aigua/ca/archivopub.do?ctrl=MCRST259ZI414963&id=414963