Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 141147
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i President del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, a proposta de la directora del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’autoritza i disposa la despesa, es reconeix l’obligació i es proposa el pagament per compensar pràctiques professionals no laborals corresponents a especialitats formatives adreçades prioritàriament a fomentar les accions que impulsin la integració de col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el món laboral, per als exercicis 2021 i 2022
La directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha formulat la proposta de resolució següent:
Fets
1. Per Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i President del Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 20 d'octubre de 2020, (BOIB núm. 182 de 24 de octubre de 2020) s'obre la convocatòria per a presentar sol·licituds de subvencions públiques SOIB Jove Itineraris Integrals d'Inserció per als exercicis 2021 i 2022, amb el cofinançament del Fons Social Europeu per a la fase d'orientació, en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020. La quantia de la subvenció de les "Pràctiques professionals no laborals en empreses" està determinada en el punt 7.10 de l'Annex 2 de la Resolució i aquestes ajudes es dirigeixen a compensar l'execució de pràctiques no laborals corresponents a especialitats formatives per als exercicis 2021-2022.
2. S'ha comprovat que les empreses que consten en l'annex d'aquesta Resolució estan al corrent de l'acompliment de les seves obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'administració de l'Estat.
3. S'ha comprovat que les empreses que consten en l'annex d'aquesta Resolució estan al corrent de l'acompliment de les seves obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. S'ha revisat la documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud d'acord amb les exigències que estableix l'article 24.3 de Reial decret 694/17, de 3 de juliol, que regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i per l'article 19 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, que desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral.
5. S'ha comprovat a la base de dades de sistema d'informació dels serveis públics d'ocupació, les hores de pràctiques no laborals realitzades a l'empresa.
Fonaments de dret
1. D'acord amb l'article 2.2 de Decret 22/2020 de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat de Decret d'aprovació dels Estatuts de Servei d'Ocupació de les Illes Balears, pot dur a terme, entre altres, les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació i formació amb alternança amb l'ocupació que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors.
2. L'article 11.2 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació dins de l'àmbit laboral, disposa que: «L'oferta formativa per a treballadors desocupats es desenvoluparà mitjançant programes de les administracions competents dirigits a cobrir les necessitats formatives detectades en els itineraris personalitzats d'inserció i en les ofertes d'ocupació, programes específics per a la formació de persones amb necessitats formatives especials o amb dificultats per la seva inserció o requalificació professional i programes formatius que incloguin compromisos de contractació. Les administracions competents poden desenvolupar accions dirigides a l'obtenció de certificats de professionalitat, en els termes que estableix l'apartat 1 de l'article 10. Així mateix, les accions formatives incloses en l'oferta podran estar orientades al foment de l'autoocupació i l'economia social, així com preveure fer pràctiques professionals no laborals en empreses».
3. L'apartat primer de la disposició transitòria primera de Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, que desplega la Llei 30/2015, per la qual es regula el subsistema de formació professional per a l'ocupació, disposa que els procediments de concessió de subvencions en matèria de formació professional per a l'ocupació que s'iniciïn a partir de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret i amb anterioritat a l'entrada en vigor de la normativa que desplegui, es regiran per la normativa que els sigui aplicable. Els procediments s'entendran iniciats amb l'entrada en vigor de les corresponents convocatòries.
4. Aquest procediment s'inicia amb la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president de Servei d'Ocupació de les Illes Balears de 20 d'octubre de 2020, que es regeix per la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral que té com a finalitat, segons es redacta a l'article 2.c), atendre els requeriments del mercat de treball i les necessitats de les empreses, i proporcionar als treballadors les competències, els coneixements i les pràctiques adequats. El punt 5.d) de l'article 6 disposa: d) La concessió directa de subvencions s'ha d'aplicar [...] a la compensació econòmica a empreses per la realització de pràctiques professionals no laborals [...].
5. L'article 1.4 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, que desplega el Reial decret 694/17, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament, estableix que: «Així mateix seran objecte de finançament a l'empara d'aquesta ordre: a) La compensació a las empreses per a la linealització de pràctiques professionals no laborals i del mòdul de formació pràctica a centres de treball dels certificats de professionalitat, en els termes del article 19».
6. D'acord amb l'article 19 de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, pel qual es desenvolupa el Reial Decret 694/2017, de 3 de juliol, en relació amb l'oferta formativa de les administracions competents i al seu finançament, que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al finançament, les accions formatives vinculades a certificats de professionalitat, dirigides a les persones desocupades podran contemplar «dur a terme pràctiques professionals no laborals a empreses vinculades a aquestes accions formatives i relacionades amb el seu contingut formatiu, prèvia subscripció d'un acord entre l'empresa i l'entitat de formació, que serà posat en coneixement de la persona que du a terme les pràctiques, en el qual es descriurà el contingut de les pràctiques així com la durada, lloc de realització i horari, i el sistema de tutories per al seu seguiment i avaluació. Abans de l'inici de les pràctiques, es posarà en coneixement dels representants legals dels treballadors en l'empresa el citat acord, així com una relació dels alumnes que hi participen. La gestió de les pràctiques professionals no laborals es pot portar a terme per les entitats de formació impartidores o per la mateixa Administració pública competent, que al seu torn podrà demanar la col·laboració d'entitats expertes en aquestes tasques. Les empreses podran rebre una compensació econòmica per alumne/hora de pràctica, en la qual s'inclourà el cost de la subscripció d'una pòlissa col·lectiva d'accidents de treball i de responsabilitat civil. Les administracions públiques competents podran destinar una quantitat determinada per alumne i hora de pràctiques per compensar-ne l'execució». Segons el punt 3 de l'Annex II, les administracions públiques competents podran destinar fins a un màxim de 6 euros per alumne i hora de pràctiques per compensar la realització de les pràctiques professionals no laborals que preveu l'article 19, en els termes i condicions que determinin.
7. Les subvencions establertes i gestionades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o per les entitats públiques que en depenen, es regeixen pel que disposa el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB número 196, de 31 de desembre).
8. També és d'aplicació el Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. D'acord amb el que disposa l'article 11.f) de Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 24 de Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la presentació de declaració responsable podrà substituir la presentació del certificat d'estar al corrent de compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros.
10. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 61 de Reial decret 203/2021, de 30 de març , que desplega la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Régim Jurídic del Sector Públic, en tot el que fa referència a l'actuació i el funcionament electrònic del sector públic, i amb el Conveni de col·laboració en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre les administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, així com la verificació de les dades de identitat (DNI). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, així com còpia del document d'identitat si cal, juntament amb la sol·licitud d'ajudes.
Així mateix, en relació amb l'Agència Tributària Autonòmica, l'article 38 de Decret 75/2004, de 27 d'agost, el qual desplega la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears disposa que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, prèviament a la concessió de subvencions, comprovarà d'ofici que els seus beneficiaris estiguin al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma. Correspon a les unitats de gestió econòmica comprovar i certificar la situació dels beneficiaris davant la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici que el titular de la secció pressupostària en designi d'altres.
11. L'article 9.4.i) del Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat de Decret d'aprovació dels Estatuts de Servei d'Ocupació de les Illes Balears, preveu entre les funcions de president de Servei de Ocupació de les Illes Balears, la concessió d'ajudes i subvencions.
Proposta de resolució
Propòs al conseller d'Empresa, Ocupació i Energia i President del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, que dicti una resolució en els termes següents:
1. Aprovar la concessió d'una subvenció a favor de les empreses beneficiàries que consten en l'Annex d'aquesta Resolució per compensar pràctiques professionals no laborals corresponents a especialitats formatives adreçades a treballadors desocupats per als exercicis 2021 i 2022. La quantia és de 3 € per alumne/a i hora de pràctiques d'acord amb el punt 10 de l'Annex 2 de la Resolució de la convocatòria.
2. Autoritzar i disposar una despesa per un import global de 2.760,00 euros a favor dels beneficiaris que consten en l'Annex d'aquesta Resolució amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 47000 00 23111 dels pressuposts vigents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Reconèixer l'obligació i proposar el pagament per l'import global de 2.760,00 euros a favor de les empreses beneficiàries que consten en l'Annex d'aquesta Resolució amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D06 47000 00 23111 dels pressuposts vigents de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
(Signat electrònicament: 19 d'octubre de 2023) La vicepresidenta del SOIB Marta García Noguera Per delegació del conseller d'Empresa,Ocupació i Energia, i president del SOIB (BOIB núm. 128 de 16/09/23)
(Signat electrònicament: 18 d'octubre de 2023) La directora del SOIB que proposa Catalina Jiménez Aleñar
ANNEX
EMPRESES PRÀCTIQUES |
NIF |
NÚMERO CURS |
NÚMERO SINCO |
ALUMNES |
HORES |
IMPORT SUBVENCIÓ |
IMPORT (ALUMNES X HORES X IMPORT SUBVENCIÓ) |
IMPORT TOTAL |
BARBER SHOP ALADIN |
J16661712 |
692/21 |
2023/16783 |
1 |
120 H |
3,00 € |
360,00€ |
360,00€ |
BERGAS FERRIOL, PEDRO JAIME |
***3235** |
692/21 |
2023/16784 |
1 |
120 H |
3,00 € |
360,00€ |
360,00€ |
CAMPINS PALLISSER, ANDREU |
***4193** |
762/21 |
2023/16786 |
1 |
80 H |
3,00 € |
240,00€ |
240,00€ |
CASASNOVAS BOVER, MERCEDES |
***5183** |
692/21 |
2023/16789 |
1 |
120 H |
3,00 € |
360,00€ |
360,00€ |
COLL LLINÀS, SEBASTIÀ S.L |
B07452477 |
774/21 |
2023/16790 |
1 |
40 H |
3,00 € |
120,00€ |
120,00€ |
ESTETICA VADI S.L |
B07807878 |
692/21 |
2023/16782 |
1 |
120 H |
3,00 € |
360,00€ |
360,00€ |
ISCAR CARLOS S.L |
B07501125 |
762 /21 |
2023 / 16787 |
1 |
80 H |
3,00 € |
240,00 € |
240,00 € |
MARTIN ALFARO, JUAN CARLOS |
***3039** |
692 / 21 |
2023 / 16785 |
1 |
120 H |
3,00 € |
360,00 € |
360,00 € |
OLIVER RODRÍGUEZ, MARGARITA |
***2556** |
762/21 |
2023/16788 |
1 |
120 H |
3,00 € |
360,00€ |
360,00€ |
|
|
|
|
|
|
TOTAL SUMA |
2.760,00 € |
2.760,00 € |