Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE TERRITORI, MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES

Núm. 133968
Acord del Consell Executiu d’aprovació definitiva del projecte “Vial Cívic en la Ma-2022 des de l’Avinguda Constitució fins al PK 3+740. TM. Alaró. Fase 1. Versió 2.” Clau 19-01.0-ML

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell Executiu el 28 de febrer de 2024 va acordar el següent:

<<Antecedents

1. Mitjançant resolució de 23 d'agost de 2021 es va aprovar inicialment el projecte de vial cívic a la Ma-2022 des de l'Avinguda Constitució fins al PK 3+740, Terme Municipal d'Alaró. Fase I, amb Clau 19.01.0-ML, redactat el març de 2019 per part de Felipe Hernán Fuente, ECCP, i dirigit per Jaime Moralejo Rodríguez, ECCP del Consell Insular de Mallorca. En la mateixa resolució, en compliment amb l'article 149.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i de l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es va ordenar sotmetre'l al tràmit d'informació pública per un període de 20 dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB (l'anunci es va publicar en el BOIB núm. 118, de 31 d'agost de 2021) i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca des del 31 d'agost al 28 de setembre de 2021, i es va sol·licitar, d'acord amb el principi de coordinació previst a l'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic i d'acord amb l'article 79 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, informe a l'Ajuntament d'Alaró, a la Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestres de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge del Govern de les Illes Balears i a la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell insular de Mallorca.

2. A partir de les al·legacions rebudes durant el termini d'exposició pública, tant de particulars com de les administracions consultades, es va fer necessari la introducció d'una sèrie de modificacions no substancials en el projecte. A tal efecte, es va emetre una ordre d'estudi complementària per adaptar el projecte a les noves circumstàncies. El novembre de 2022, es va redactar per part de Jaime Moralejo Rodríguez, ECCP del CIM, el projecte Vial cívic a la Ma-2022 des de l'Avinguda Constitució fins al PK 3+740, Fase I, dins del terme municipal d'Alaró, amb Clau 19-01.0-ML. El 7 de desembre de 2022, el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca va adoptar l'acord d'aprovació definitiva d'aquest projecte, el qual va ser publicat al BOIB núm. 164, de 17 de desembre de 2022.

3. El 27 d'abril de 2023 es va publicar la licitació de les obres corresponents al projecte aprovat definitivament, licitació que es va declarar deserta el 25 d'octubre de 2023.

4. El 20 de desembre de 2023, el Director Insular d'Infraestructures i Mobilitat va emetre una segona ordre d'estudi complementària. En aquesta ordre s'indica que, atès que la licitació que s'ha declarat deserta ha tingut una escassa concurrència de licitadors i que ha transcorregut més d'un any des de la redacció del projecte licitat, és necessària una nova versió del projecte (versió 2) que revisi els preus per tal que s'adeqüin al moment actual. Es pretén, així, millorar la concurrència en una nova licitació. També s'hi indica que, atès que la rotonda s'ha executat amb anterioritat al vial cívic, és necessari tenir en compte, en la segona versió del projecte, una sèrie d'adaptacions entre ambdues obres, així com una sèrie de millores que no suposen modificacions substancials, les quals estan relacionades amb les solucions de drenatge, ferms, paviments, enllumenat i reserva. Finalment, l'ordre complementària segona incrementa el pressupost base de licitació fins als 715.000 €.

5. El Sr. Jaime Moralejo Rodríguez, enginyer de camins, canals i ports, el mes de febrer de 2024, va elaborar el projecte “Vial Cívic en la Ma-2022 des de l'Avinguda Constitució fins al PK 3+740, terme municipal d'Alaró. Fase 1. Versió 2” - Clau 19-01.0-ML, amb el vistiplau de la cap del Servei de Planificació i Projectes i del coordinador en Cap de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat (DIIM).

6. El projecte està format per 5 documents:

• Document núm. 1: Memòria i Annexos – SEFYCU 3384474

• Document núm. 2: Plànols – SEFYCU 3384475

• Document núm. 3: Plec de prescripcions tècniques – SEFYCU 3384479

• Document núm. 4: Pressupost – SEFYCU 3384480

• Document núm. 5: Estudi de seguretat i salut – SEFYCU 3384481

7. El pressupost del projecte per a coneixement de l'administració és de set-cents quaranta-set mil tres-cents quinze euros amb setanta-set cèntims (747.315,77 €) que inclou, a més del cost d'execució de la contracta de set-cents tres mil cinc-cents setanta-vuit euros amb seixanta-sis cèntims (703.578,66 €), deu mil cinc-cents cinquanta-tres euros amb seixanta-vuit cèntims (10.553,68 €) per a foment del patrimoni històric i artístic i trenta-tres mil cent vuitanta-tres euros amb quaranta-tres cèntims (33.183,43 €) per a gestió de residus.

8. El dia 16 de febrer de 2024 es va emetre informe de supervisió núm. 2024-06 favorable al projecte “Vial Cívic en la Ma-2022 des de l'Avinguda Constitució fins al PK 3+740, terme municipal d'Alaró. Fase 1. Versió 2” - Clau 19-01.0-ML, motiu pel qual es poden iniciar els tràmits per a la seva aprovació. D'acord amb l'informe de supervisió esmentat:

- Les actuacions per executar el projecte estan compreses dins del domini públic, per tant, no hi ha finques afectades.

- Quant als serveis afectats, en l'àmbit d'actuació no hi ha previsió d'afectació de serveis afectats.

- No cal subjectar el projecte a avaluació d'impacte ambiental ordinària o simplificada, al no trobar-se en cap dels supòsits considerats en l'article 13 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Per tant, no és preceptiva.

- Atès, tal com s'exposa als antecedents anteriors, que la versió segona del projecte inclou una actualització dels preus del pressupost al moment actual i introdueix lleugeres modificacions i millores considerades no substancials, s'indica que no és preceptiu sotmetre el projecte a una nova tramitació d'informació pública. A aquest respecte, cal assenyalar també, tal com s'ha exposat als punts anteriors, que el projecte ja es va sotmetre al tràmit d'informació pública incorporant-se al mateix lleugeres modificacions no substancials tenint en consideració les al·legacions i propostes presentades pels particulars i diferents administracions consultades.

Fonaments de dret

1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.

2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. De conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

3. Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de dia 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de dia 29 de juliol de 2023), en què s'estableix que correspon al Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.

4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.

5. L'acord del Consell Executiu de dia 2 de març de 2023 (BOIB núm.30, de dia 9 de març de 2023) pel qual es delega en el conseller executiu o consellera executiva competent per raó de la matèria l'aprovació dels projectes d'obra amb un pressupost base de licitació inferior a cinquanta mil euros, excepte que comportin l'expropiació forçosa de béns.

6. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.

Per tot l'exposat, atès que es tracta d'un projecte d'obra amb un pressupost base de licitació superior a 50.000 euros, el conseller executiu del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures eleva al Consell Executiu la següent proposta d' 

ACORD

1. Aprovar definitivament el projecte “Vial Cívic en la Ma-2022 des de l'Avinguda Constitució fins al PK 3+740, terme municipal d'Alaró. Fase 1. Versió 2” - Clau 19-01.0-ML, redactat el mes de febrer de 2024, que consta dels documents indicats a l'apartat 6 dels antecedents del present acord, amb un pressupost per al coneixement de l'Administració que ascendeix a set-cents quaranta-set mil tres-cents quinze euros amb setanta-set cèntims (747.315,77 €) que inclou, a més del cost d'execució de la contracta de set-cents tres mil cinc-cents setanta-vuit euros amb seixanta-sis cèntims (703.578,66 €), deu mil cinc-cents cinquanta-tres euros amb seixanta-vuit cèntims (10.553,68 €) per a foment del patrimoni històric i artístic i trenta-tres mil cent vuitanta-tres euros amb quaranta-tres cèntims (33.183,43 €) per a gestió de residus.

2. Publicar aquest acord en el BOIB.

Contra aquest acord, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques >>.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (4 de març de 2024)

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures Fernando Rubio Aguiló