Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 134521
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’ordena la publicació del Reglament de funcionament de la Mesa de l’Alumnat de les Illes Balears una vegada modificat el punt 2 de l’article 4

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Dia 3 de febrer de 2023 es va constituir la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears.

2. El 22 de maig de 2023 es va publicar la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional per la qual s'ordena la publicació del Reglament de funcionament de la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears (BOIB núm. 69, de 25 de maig de 2023).

3. Dia 11 de gener de 2024 es va celebrar la sessió ordinària de la Mesa de l'Alumnat en la qual es va exposar que, tal com consta al Reglament, per constituir-la hi ha d'haver «deu representants de les associacions d'alumnes més representatives, legalment constituïdes i incloses al cens de la Conselleria d'Educació i Formació Professional».

4. Davant del fet de la insuficiència del nombre d'associacions d‘alumnes legalment constituïdes i incloses en el cens de la Conselleria d'Educació i Universitats, es va proposar modificar l'article que desenvolupa la composició de la Mesa per poder facilitar així la participació de l'alumnat.

5. Des del Servei de Normalització Lingüística i Participació Educativa es va preparar una proposta en què es modificava l'article 4.2 del Reglament esmentat, la qual es va fer arribar a tots els membres de la Mesa.

6. Dia 13 de febrer de 2024 es va reunir en sessió extraordinària la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears i va aprovar la modificació del punt 2 de l'article 4 del seu Reglament.

Fonaments de dret

1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, determina en l'article 3.2.i) que un dels principis pedagògics i organitzatius del sistema educatiu de les Illes Balears el conforma, entre d'altres, el principi de participació efectiva de la comunitat educativa.

2. Aquesta mateixa Llei 1/2022, en l'article 64.2 determina que la participació de la comunitat educativa en el sí de la conselleria competent en matèria d'educació, sense perjudici del que disposen altres normes reguladores de la participació, s'ha de realitzar a través de diverses meses específiques dels diferents sectors de la comunitat educativa, i en l'article 76.1 es determina que la Mesa de l'Alumnat és l'òrgan de participació de l'alumnat de l'ensenyament no universitari en totes les qüestions que l'afectin. Així mateix a l'article 65.1 determina que l'administració educativa ha de promoure la participació efectiva de l'alumnat, directament o a través dels seus representants i de forma adequada a la seva edat i en l'article 66.3 indica que en el cas dels centres d'educació secundària [...] la Junta de Delegats serà concebuda com un espai de reflexió sobre el model de centre, com un espai de comunicació entre l'alumnat i el centre, a més de com una eina per cohesionar la comunitat educativa.

3. El Decret 45/2022 de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària, en l'article 9.2 determina que els reglaments de funcionament de les meses de participació s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears per mitjà de les resolucions corresponents del conseller d'Educació i Formació Professional.

Per tot això, d'acord amb la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Modificar l'article 4.2 del Reglament de funcionament de la Mesa de l'Alumnat, aprovat en la sessió extraordinària de la Mesa dia 13 de febrer de 2024.

 

Allà on diu:

Article 4. Composició de la Mesa

2. En el cas que no hi hagi un nombre suficient d'associacions estudiantils que reuneixin els requisits mencionats, es pot constituir la Mesa d'Alumnat per mitjà d'un procediment transitori, fins a completar el nombre total de membres, que ha de consistir en la selecció de deu centres d'educació secundària per sorteig, la junta de delegats dels quals ha d'elegir un alumne com a representant a la Mesa. La distribució geogràfica i proporció entre l'alumnat de centres públics i privats concertats s'ha d'ajustar al que estableix l'article 6.1.e) d'aquest Reglament.

Ha de dir:

Article 4.  Composició de la Mesa

2. En el cas que no hi hagi un nombre suficient d'associacions estudiantils que reuneixin els requisits mencionats, es pot constituir la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears per mitjà d'un procés electoral establert per l'Administració cada dos anys, seguint el procediment següent:

a) La Junta de Delegats o Consell d'Alumnat de cada centre ha de triar un representant del centre.

b) Els representants elegits de cada centre poden presentar la seva candidatura per formar part de la Mesa de l'Alumnat seguint el procediment que estableixi la Conselleria d'Educació i Universitats.

c) El cens electoral l'elaborarà la Conselleria i el formaran els representants de tots els centres els quals seran els encarregats d'exercir el seu dret a vot d'entre totes les candidatures presentades.

d) La distribució geogràfica i la proporció entre l'alumnat de centres públics i privats concertats s'ha d'ajustar al que estableix l'article 4.1.e) d'aquest Reglament.

e) Els mandats tendran una durada de 2 cursos escolars. Del procès electoral es derivarà una relació de membres en llista per substituir possibles vacants o baixes sobrevingudes.

2. Ordenar la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears del nou Reglament de funcionament de la Mesa de l'Alumnat amb la modificació de l'article 4.2.

Interposició de recursos​​​​​​​

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

​​​​​​​Palma, en data de la signatura electrònica (4 de març de 2024)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX Reglament de funcionament de la Mesa de l'Alumnat

Article 1 Àmbit d'actuació

Aquest Reglament regula el funcionament i l'organització de la Mesa de l'Alumnat com a òrgan col·legiat de participació, informació i consulta de les associacions d'alumnat més representatives.

 

​​​​​​​Article 2 Finalitat i naturalesa de la Mesa

1. La Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears no s'integra en l'estructura orgànica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. No obstant això, s'adscriu a la Conselleria d'Educació i Universitats o, si s'escau, a la conselleria que tengui la competència de l'educació, la qual ha de garantir el funcionament i l'organització.

2. La Mesa de l'Alumnat té com a finalitat dinamitzar la participació de l'alumnat als centres educatius i la promoció de l'associacionisme estudiantil i, si és el cas, la proposta sobre assumptes que afectin l'àmbit educatiu de les Illes Balears, en especial sobre els projectes i les línies d'acció que incentivin les formes de participació i l'associacionisme estudiantil que elabori la Conselleria d'Educació i Universitats.

3. La Mesa es constitueix com un organisme de consulta i debat en el qual les persones elegides en representació de l'alumnat es consideren membres de ple dret. Tant els acords que s'hi adoptin com els informes que en puguin emanar no són preceptius ni vinculants per a la Conselleria d'Educació i Universitats, ni tenen caràcter executiu.

Article 3 Funcions específiques

Entre les funcions de la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears, destaquen:

a) Proposar l'adopció de mesures per al foment efectiu de la participació de l'alumnat als centres educatius.

b) Emetre propostes per millorar la participació de l'alumnat i la seva representació als consells escolars.

c) Elaborar plans per a la dinamització de les juntes de delegats dels centres.

d) Aportar propostes formatives per al foment de la participació, la promoció de l'associacionisme estudiantil, la convivència escolar i la perspectiva de gènere, entre d'altres.

Article 4 Composició de la Mesa

1. La Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears la constitueixen:

a) El conseller d'Educació i Universitats, que actua com a president.

b) La directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, que actua com a vicepresidenta.

c) Un membre de la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, designat per la directora general, que actua com a secretari, amb veu però sense vot.

d) Altres set representants de l'administració educativa designats pel conseller d'Educació i Universitats d'acord amb el que estableix l'article 8.4 del Decret 45/2022, de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària.

e) Deu representants de les associacions d'alumnes més representatives, legalment constituïdes i incloses al cens de la Conselleria d'Educació i Universitats, de les quals un ha de ser de Formentera, dos d'Eivissa, dos de Menorca i cinc de Mallorca; d'entre aquests, tres d'associacions de l'ensenyament públic i dos de l'ensenyament privat concertat.

2. En el cas que no hi hagi un nombre suficient d'associacions estudiantils que reuneixin els requisits mencionats, es pot constituir la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears per mitjà d'un procés electoral establert per l'Administració cada dos anys, seguint el procediment següent:

a) La Junta de Delegats o Consell d'Alumnat de cada centre ha de triar un representant del centre.

b) Els representants elegits de cada centre poden presentar la seva candidatura per formar part de la Mesa de l'Alumnat seguint el procediment que estableixi la Conselleria d'Educació i Universitats.

c) El cens electoral l'elaborarà la Conselleria i el formaran els representants de tots els centres els quals seran els encarregats d'exercir el seu dret a vot d'entre totes les candidatures presentades.

d) La distribució geogràfica i la proporció entre l'alumnat de centres públics i privats concertats s'ha d'ajustar al que estableix l'article 4.1.e) d'aquest Reglament.

e) Els mandats tendran una durada de 2 cursos escolars.

f) Del procés electoral es derivarà una llista de membres per substituir possibles vacants o baixes sobrevingudes.

3. Cada un dels sectors que formen part d'aquesta Mesa de participació té l'obligació de fomentar la presència equilibrada d'homes i dones entre les persones que els representen.

4. En funció dels temes a tractar, la Mesa pot incorporar de manera puntual a les seves sessions representants d'associacions o de matèries específiques així com tècnics de l'Administració educativa. Aquestes persones tindran veu però no vot a les sessions de la Mesa.

Article 5 Nomenaments i cessaments

1. Les persones que representen les associacions d'alumnat son anomenades com a membres titulars i suplents, càrrec que té una durada màxima de dos anys.

2. Els representants de la mesa poden ser cessats de la condició de membres de la Mesa de l'Alumnat per alguna de les causes següents :

a) Expiració del termini del seu nomenament, sense que intervengui una proposta de renovació.

b) Renúncia o incapacitat permanent, posades en coneixements i acceptades pel conseller d'Educació i Universitats.

c) Incompliment greu o reiterat de la seva funció.

d) Revocació del mandat en cas dels representants de l'Administració educativa.

3. Els representants que ho són en virtut de la representació que tenen en perden la condició en el moment de cessar com a representants dels seus col·lectius. Si hi ha eleccions als organismes que representen han de ser ratificats o substituïts en el termini de dos mesos.

4. Si es produeix alguna vacant en la Mesa de l'Alumnat ha de ser coberta d'acord amb el procediment de nomenament de representants. El nou membre ho serà pel temps que resti per completar el mandat o fins al seu cessament.

5. En cas d'absència justificada o malaltia, els membres titulars de la Mesa han de ser substituïts pels seus suplents comunicant-ho a la presidència amb un escrit en el qual s'indiqui el nom d'ambdós.

Article 6 Funcionament

1. El funcionament de la Mesa de l'Alumnat de les Illes Balears és el que estableixen per als òrgans col·legiats els articles 15, 16, 17 i 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Les reunions de la Mesa de l'Alumnat podran ser de manera presencial o per via telemàtica. En cas de reunions presencials, els membres que ho sol·licitin podran participar-hi telemàticament.

3. Els representants de l'alumnat a la Mesa regulada en aquest Reglament han de rebre dels seus centres i del seu professorat el suport adequat per fer possible la seva participació. A aquest efecte, s'han d'adoptar mesures com l'adaptació de la càrrega lectiva i els calendaris de lliurament de treballs i/o de realització d'exàmens. La dedicació a tasques de representació ha de valorar-se a efectes acadèmics d'acord amb la normativa d'aplicació.

Article 7 Convocatòria i sessions

1. Correspon a la presidència determinar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions de la resta de membres de la Mesa, formulades amb 10 dies hàbils d'antelació. D'acord amb l'article 17.4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, no pot ser objecte de deliberació o acord cap afer que no estigui inclòs en l'ordre del dia, llevat que hi assisteixin tots els membres de l'òrgan col·legiat i es declari la urgència de l'afer pel vot favorable de la majoria.

2. La Mesa s'ha de reunir en sessió ordinària una vegada per trimestre durant el curs escolar, i en sessió extraordinària quan així ho estimin la presidència o un terç dels membres de la Mesa.

3. Les reunions s'han de convocar en horaris pactats prèviament entre els representants designats com a membres de la Mesa i l'Administració, amb la finalitat de garantir les reunions d'aquest òrgan dins l'horari lectiu dels centres educatius.

4. La convocatòria de les sessions en casos d'urgència apreciada per la presidència s'ha de fer, com a mínim, amb quaranta-vuit hores d'antelació i el primer punt de l'ordre del dia ha de ser la justificació i votació prèvia de la urgència.

5. La Mesa queda constituïda vàlidament sempre que hi assisteixin les persones que n'ocupin la presidència, la secretaria i almenys la meitat dels vocals designats, o les persones que els substitueixen. Els acords s'han de prendre per la majoria de vots dels membres que siguin presents en el moment de la votació. En cas d'empat, la presidència té vot de qualitat.

6. En cas de no poder assistir-hi, els membres de la Mesa poden delegar el vot a un altre representant de la Mesa. Amb aquesta finalitat, abans de l'inici de la sessió s'ha de lliurar a la presidència de la Mesa un document d'autorització en què figurin l'acte que ha de tenir lloc i la data; el nom, els llinatges i el DNI de la persona que delega i de la persona a qui delega; la signatura d'ambdós membres, i el lloc i la data de l'atorgament de la representació.

Article 8 Sessió constitutiva

1. Com a mínim un cop a l'any, i dins el primer trimestre del curs escolar, es farà una sessió ordinària presencial que coincidirà amb l'acte de constitució de la nova Mesa de l'Alumnat.

2. En la sessió constitutiva de la Mesa s'hauran de preveure les qüestions següents:

a) Nomenament dels membres que passen a formar part de la Mesa i comiat dels representants dels cursos passats.

b) Elaboració del calendari de reunions ordinàries de la Mesa de l'Alumnat.

c) Definició de l'estructura operativa de la Mesa a efectes del seu funcionament: definició dels temes a treballar, de la forma com es farà, dels canals de comunicació, etc.

d) Proposta del pla d'actuació del procés a seguir per tractar i treballar els temes suggerits.

Article 9 Actes

El secretari de la Mesa elaborarà l'acta de cada sessió que ha de ser sotmesa a aprovació en la mateixa sessió o en la següent immediata. El secretari l'ha de remetre per mitjans electrònics als membres de l'òrgan col·legiat, els quals poden manifestar pels mateixos mitjans la seva conformitat o objeccions al text, als efectes d'aprovar-la; en cas afirmatiu, es considera aprovada en la mateixa reunió.

Article 10 Relació amb les famílies

1. Les famílies hauran d'autoritzar la participació dels seus fills i filles com a representants en la Mesa de l'Alumnat.

2. Les famílies rebran informació detallada sobre el que implica la participació del seu fill o filla en aquest espai de participació, i es mantendran informades durant el curs per mitjà de les convocatòries i l'ordre del dia de les reunions que s'enviarà a cada infant i als seus centres.

Disposició addicional primera Gènere

Les formes masculines usades com a genèric que apareixen en la norma s'han d'entendre referides també al femení corresponent.

Disposició addicional segona Acompanyants

Quan les sessions de la Mesa es facin de manera presencial i impliquin el desplaçament dels membres, els representants de l'alumnat que en formen part hauran d'anar acompanyats per un professor que designi el centre.

Disposició final ​​​​​​​Entrada en vigor

Aquest Reglament entra en vigor un cop els membres de la Mesa de l'Alumnat l'hagin aprovat definitivament i l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.