Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 129615
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte bàsic de deixalleria de Llevant (TM de Palma) (Exp. 121a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 16 de gener de 2024, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte bàsic de deixalleria de Llevant (TM de Palma) , en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el projecte de deixalleria de Llevant (TM de Palma) s'inclou en els punts 3 i 4 del grup 6:

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació. 

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén l'execució de la deixalleria de Llevant, amb una superfície de 8.325,59 m2, a la part sud de la parcel·la del c. de Son Pobanya, 7 (TM de Palma). En l'actualitat, la parcel·la, amb una superfície total de 39.206 m2, es troba tancada perimetralment i desenvolupada com a zona verda, amb zones enjardinades i zones de descans. Així mateix, és travessada per un poliducte, en sentit nord-oest – sud-est.

La instal·lació estarà totalment pavimentada i impermeabilitzada mitjançant asfalt i formigó (a excepció de les zones enjardinades) i disposarà dels elements següents:

- Caseta de control d'accés.

- Vial de circulació.

- Bàscula.

- Aparcament públic de turismes (6 places).

- Espai de caravanes (1 plaça).

- Aparcament per a camions (11 places) i agranadores (28 places), amb punt de càrrega de vehicle elèctric a cada una de les places.

- Espai de contenidors, amb accés a plataforma elevada mitjançant rampes de formigó armat executades in situ, per a voluminosos, RCD, metalls, vidre pla, paper-cartó, restes de poda, fusta sense tractar, plàstics i RAEEs.

- Sala per als RAEEs.

- Edifici d'ús públic (516,85 m2), on es durà a terme el registre d'entrades i sortides de residus. Disposarà dels espais següents: vestíbul d'accés, àrea d'intercanvi i autoreparació d'objectes i utensilis, dues aules d'educació ambiental, magatzem de residus perillosos (olis, envasos plàstics contaminats, piles...), magatzem de residus susceptibles de ser preparats per a la reutilització de RAEEs, dos lavabos accessibles, cambra de neteja i sala d'instal·lacions. 

- Edifici logístic (734,63 m2), amb els espais següents: hall principal d'accés, espai d'oficina, office / cantina, lavabos + dutxes + vestuaris, cambra de neteja, safareig (amb magatzem propi), taller (amb magatzem propi), dos magatzems i sala d'instal·lacions. 

- Ambdues edificacions tendran acabats en tonalitats verdes, per a la seva integració en la zona verda existent.

- Tancament perimetral.

- Senyalització exterior informativa d'horaris i dies d'obertura al públic.

El projecte inclou la pavimentació de calçades, per a permetre el trànsit rodat i de vianants, així com la dotació dels serveis corresponents a la recollida d'aigües pluvials, aigües residuals, enllumenat, subministrament d'aigua i bàscula per al pesatge dels residus. Respecte del subministrament elèctric de la deixalleria, s'instal·larà un Centre de Transformació (CT), amb accés directe des del c. de Son Pobanya. Així mateix, es preveu la implantació de panells fotovoltaics a les cobertes dels dos edificis.

Segons el document ambiental, es plantegen dins el recinte zones enjardinades amb espècies existents a la zona. A més, es disposarà d'arbres a diferents altures i port en les zones de major visibilitat. El reg es durà a terme per degoteig.

L'execució de les obres es planifica en dues fases, la fase 1, corresponent a  la part pública de la deixalleria, i la fase 2, que fa referència a la part de la instal·lació d'ús exclusiu d'EMAYA. El pressupost total d'execució material del projecte ascendeix a 2.694.033,26 euros.  

3. Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, durant la fase de construcció i d'eventual desmantellament, es produirà l'emissió de pols, partícules en suspensió, gasos contaminants a l'atmosfera, i emissions acústiques, associat al trànsit de maquinària i vehicles i al moviment de terres, així com el possible abocament accidental de substàncies contaminants. No obstant això, atès que aquests impactes seran de caràcter temporal i en un entorn industrialitzat, no es consideren significatius. Durant la fase de funcionament de la instal·lació, a causa de les dimensions de la deixalleria projectada i l'entorn existent, es consideren impactes ambientals poc significatius, com el trànsit de vehicles i l'impacte paisatgístic. Com a principal impacte positiu, es considera la millora en la gestió de residus, derivada de la posada en marxa de la deixalleria.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

- Servei de Canvi Climàtic (DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ), de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

- Servei d'Estudis i Planificació (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

- Servei de Gestió del DPH (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

- Servei de Salut Ambiental (DG de Salut Pública), de la Conselleria de Salut. 

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Federació d'Associacions de Veïns de Palma.

- Amics de la Terra.

- GOB.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

- La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 20 d'octubre de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació, es considera que el Projecte del Punt Verd de Llevant, TM de Palma, es desenvolupa a una parcel·la amb risc d'inundació atès que es troba afectada per la zona inundable (T = 500 anys) estudiada per l'ARPSI dels torrents Gros i Bàrbara. Al 2n cicle dels mapes de perillositat i risc d'inundació aprovats per la DG de Recursos Hídrics es poden trobar els calats de referència per a la parcel·la. Aquests calats hauran de servir, tal com diu el document ambiental, per recollir al projecte executiu les mesures més adients als edificis i a la urbanització, tant de drenatge com d'altres, i aplicar-les. Es recomanen les mesures de les «Guies d'adaptació al risc d'inundació i criteris constructius de noves edificacions en zones inundables» del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.  

- La Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, amb data 9 de novembre de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Es tracta d'un sistema general previst en el planejament municipal que haurà de complir amb les determinacions previstes en la fitxa d'aquest, amb les determinacions del PG de Palma, i amb el que prevegi la normativa sectorial en matèria de residus.

- El Servei de Salut Ambiental (DG de Salut Pública), de la Conselleria de Salut, amb data 23 de novembre de 2023, va informar el següent:

S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes al projecte de referència o a les mesures establertes a l'Estudi d'Impacte Ambiental corresponent.

- El Servei d'Estudis i Planificació (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, amb data 23 de novembre de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Des del punt de vista de suficiència hídrica, capacitat de sanejament i depuració i protecció del domini públic hidràulic subterrani, informem favorablement el Projecte Punt verd de Llevant TM de Palma, amb les següents condicions:

1. D'acord amb l'article 47 del PHIB 2022, el projecte ha de preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.

2. D'acord amb l'article 51.3 del PHIB 2022, el projecte preveu la recollida separativa de les pluvials, però no la utilització posterior. El projecte ha de preveure la reutilització de les pluvials. Es recomana que les aigües recollides s'utilitzin a les mateixes instal·lacions o es retornin al medi, considerant-se la incorporació a la xarxa de pluvials l'opció ambientalment més desfavorable.

3. D'acord amb l'article 51.4 del PHIB, s'han de recollir les aigües pluvials potencialment hidrocarburades i sotmetre-les a un tractament previ al seu abocament a la xarxa corresponent, a la seva utilització a les mateixes instal·lacions o a la seva reincorporació al medi, considerant-se la incorporació a la xarxa de pluvials l'opció ambientalment més desfavorable.

4. D'acord amb l'article 51.6, els aparcaments i instal·lacions esportives i d'oci adoptaran sistemes de drenatge sostenible que minimitzin l'impacte de les aigües pluvials a les xarxes de sanejament i drenatge i al seu torn permetin l'emmagatzematge per al seu ús posterior o la seva reincorporació al medi. El projecte ha d'incloure aquestes mesures. Es recomana que les aigües recollides s'utilitzin a les mateixes instal·lacions o es retornin al medi, considerant-se la incorporació a la xarxa de pluvials l'opció ambientalment més desfavorable. 

El projecte no preveu mesures preventives davant del risc d'inundació que hi ha a la parcel·la que en tot cas es poden incorporar a la tramitació de la preceptiva autorització.  

- El Servei de Gestió del DPH (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua, amb data 21 de desembre de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

S'informa que les obres, activitats i usos previstos al projecte de referència podrien ser autoritzables segons la LA, el RDPH i el PHIB vigents, pel que fa al Domini Públic Hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte pretén l'execució d'una nova deixalleria de 8.325,59 m2 de superfície al TM de Palma. S'executarà una instal·lació totalment pavimentada i impermeabilitzada mitjançant asfalt i formigó (a excepció de les zones enjardinades) i disposarà de diferents elements, com ara dues edificacions integrades en l'entorn i amb plaques fotovoltaiques a les seves cobertes.

2. Ubicació del projecte: L'emplaçament seleccionat és la zona de Llevant del TM de Palma, concretament la part sud de la parcel·la ubicada al c. de Son Pobanya, 7, amb una superfície total de 39.206 m2. En l'actualitat, es troba tancada perimetralment i desenvolupada com a zona verda, amb zones enjardinades i zones de descans, i travessada per un poliducte, en sentit nord-oest – sud-est.

D'acord amb el visor del MUIB, la parcel·la objecte d'estudi es troba qualificada com a espai lliure públic. No obstant això, segons el document ambiental, s'ha procedit a dur a terme el seu canvi d'ús al planejament municipal a Sistema General de Serveis Urbans (SG-SU) dins sòl urbà, per a poder acollir la deixalleria projectada, com a Centre de Gestió de Residus Urbans (GR). 

L'àmbit d'actuació s'ubica dins zona de servitud aeroportuària i radioelèctrica. No afecta cap espai de rellevància ambiental, ni cap espai definit per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Tampoc afecta cap hàbitat d'interès comunitari (HIC). Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona sense risc d'incendi forestal. 

Segons el document ambiental, l'àmbit de la parcel·la se situa a un polígon industrial, presentant un entorn propi d'una zona industrial. Limita al nord amb la zona verda, a l'est amb passadís d'accés de vianants i bicicletes a la zona verda, al sud amb el c. de Son Pobanya (Son Malferit-D) i a l'oest amb parcel·la privada d'ús industrial. Entorn de la zona d'actuació, es troben implantades la Depuradora de Son Puig, la Subestació Elèctrica de Son Molines, la Central Tèrmica de Cas Tresorer, la Central Tèrmica de Sant Joan de Déu i l'Aeroport de Son Sant Joan, com a infraestructures més rellevants. D'acord amb el BIOATLES, a la zona d'estudi no es té constància de la presència d'espècies catalogades o amenaçades.

Els terrenys objecte d'estudi es localitzen entre el Torrent de na Bàrbara, a l'oest, i el Torrent Gros, a l'est, dins zona potencialment inundable. L'àmbit d'actuació s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1814M2 «Sant Jordi», aqüífer superficial en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. Es correspon amb una zona vulnerable a la contaminació per nitrats (ZVCN). El pou d'abastiment urbà més pròxim als terrenys objecte d'estudi es localitza a una distància superior a 1 km.

D'acord amb el document ambiental, els Béns d'Interès Cultural (BIC) i Béns Catalogats (BC) més pròxims a la parcel·la de referència es localitzen a més de 2 km de distància.

3. Característiques del potencial impacte: atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i la ubicació proposada per a la deixalleria, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental. En tot cas, d'acord amb la DG d'Emergències i Interior, es recomana la incorporació al projecte de les mesures incloses en les «Guies d'adaptació al risc d'inundació i criteris constructius de noves edificacions en zones inundables», del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte bàsic de deixalleria de Llevant (TM de Palma), sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental, signat, amb data 10 de gener de 2024, per la Sra. Elena García García-Téllez, enginyera civil i de medi ambient, de la consultora IDOM – promotor EMAYA S.A. –, la normativa vigent i els següents condicionants: 

1. Durant la fase d'execució, hauran de dur-se a terme regs periòdics, preferentment amb aigua regenerada, per minimitzar la producció de pols, així com tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

2. Per tal de garantir la protecció del domini públic hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

3. Les plaques fotovoltaiques de les cobertes de les edificacions hauran de cobrir la pràctica totalitat de la demanda energètica de l'activitat, d'acord amb l'article 32, apartat 2, de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. Així mateix, s'haurà de preveure il·luminació artificial exterior energèticament eficient, tenint en compte que el feix de llum s'haurà de dirigir cap abaix amb la finalitat de minimitzar la contaminació lumínica.

4. S'haurà d'implantar una barrera vegetal a tot el perímetre de la deixalleria, amb espècies autòctones i de baix requeriment hídric, i amb la frondositat i altura suficients, per fer un apantallament visual efectiu del recinte.

5. Tota la deixalleria haurà d'estar impermeabilitzada i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de la deixalleria. 

6. Les aigües pluvials netes de les cobertes de les edificacions hauran de ser recollides separadament de les pluvials que entrin en contacte amb els residus, i aprofitades posteriorment per al reg de la barrera vegetal, així com per a la neteja del recinte. Per altra banda, aquestes aigües pluvials potencialment contaminades hauran de ser tractades prèviament (separador d'hidrocarburs), i posteriorment reutilitzades per al reg de la barrera vegetal perimetral i la neteja de les instal·lacions, sense que puguin ser evacuades per escorrentia, en cap cas.

7. S'haurà de procedir a la connexió de les aigües residuals dels lavabos i vestuaris amb la xarxa general de sanejament.

8. Cal preveure la instal·lació d'aixetes o aixeteries amb temporitzadors als lavabos, o que l'obertura i tancament es realitzi mitjançant sensors de presència o altres sistemes que permetin un estalvi equivalent d'aigua.   

9. El disseny de la instal·lació haurà d'evitar l'entrada i l'acumulació d'aigües pluvials a l'interior dels contenidors, per evitar, entre d'altres, que els residus es puguin fer malbé i la proliferació de moscard tigre.

10. En cas d'una eventual fase de desmantellament de l'activitat, s'haurà de garantir la restauració del terreny i de l'entorn al seu estat original, així com la gestió dels residus generats.

11. D'acord amb l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, el promotor haurà de contractar una auditoria ambiental que acrediti que es compleix l'informe d'impacte ambiental. Així mateix, aquest pressupost haurà d'incloure una partida específica relativa a la incorporació de les mesures ambientals previstes al document ambiental i el seu seguiment, a més del cost derivat de la contractació de l'auditoria ambiental.

Per altra banda, es recomana:

- La incorporació al projecte de les mesures incloses en les «Guies d'adaptació al risc d'inundació i criteris constructius de noves edificacions en zones inundables», del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, d'acord amb la DG d'Emergències i Interior.

- L'establiment dels mecanismes oportuns per a incentivar l‘ús d'aquesta instal·lació, per part dels seus potencials usuaris.

Finalment, es recorda que:

- D'acord amb la Guia tècnica per a la implantació de deixalleries, del Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la CAIB, la deixalleria haurà de disposar, com a mínim, de la senyalització especificada a l'apartat 3.1, lletra j), i la bàscula projectada haurà de permetre, com a mínim, el pesatge dels RAEE que surtin de la instal·lació (apartat 3.1, lletra m).

- Abans de l'inici de l'activitat, el titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la DG d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització  administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctoresi preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

La  resolució d'inscripció APCA o, si escau, d'autorització, fixarà la periodicitat de les  comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

- Atès que l'àmbit d'actuació es localitza dins zona de servitud aeroportuària i radioelèctrica, abans de l'inici de les obres, s'haurà de disposar de l'autorizació de l'AESA.

- Les tasques de construcció de la deixalleria i la distribució dels elements de la instal·lació hauran de respectar les servituds del poliducte existent a la parcel·la objecte d'estudi.

- La reutilizació de les aigües pluvials, prèviament tractades al separador d'hidrocarburs, per al reg i la neteja del recinte, haurà de comptar amb el vistiplau de l'administració competent en matèria de salut.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

(Signat electrònicament: 19 de febrer de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)