Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 126634
Resolució del conseller d’Economia, Hisenda i Innovació per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts als centres públics de recerca de les Illes Balears per a l’adquisició d’equipament cientificotècnic amb càrrec al factor d’insularitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El coneixement científic i tecnològic és una de les principals riqueses de les societats contemporànies i és un element indispensable per impulsar el desenvolupament econòmic i social. La prosperitat de les societats queda, per tant, associada al valor que agrega el coneixement als productes i als serveis que s'ofereixen a la ciutadania.  

2. Les infraestructures i l'equipament cientificotècnic són instruments fonamentals per a la generació de coneixement i el desenvolupament de ciència excel·lent a través dels serveis i mitjans que posen a la disposició de la comunitat científica. D'aquesta manera contribueixen a una recerca de qualitat, a la millora dels resultats i el seu impacte, així com a la competitivitat internacional dels grups d'investigació.

Precisament aquest marc ha portat al Govern a plantejar-se el disseny d'ajudes específiques per invertir en equipament cientificotècnic que contribueixi a crear a les Illes Balears un ecosistema regional de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació més competitiu.

3. L'article 30.44 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que, en matèria de recerca, innovació i desenvolupament científic i tècnic, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva.

4. D'acord amb el Decret 12/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació és competent, entre altres matèries, en el foment de la recerca, el desenvolupament i la innovació.

5. La Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears té per objecte el foment de l'activitat de recerca, de desenvolupament tecnològic i d'innovació, entesa com un bé comú, així com la coordinació i la planificació de l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears (ECTIB).  

Entre les finalitats de la Llei es troba el foment de la recerca científica i tecnològica en tots els àmbits del coneixement, així com potenciar l'excel·lència científica i incentivar la tasca investigadora del personal dels diferents agents de l'ECTIB, objectius pels quals les infraestructures i l'equipament cientificotècnics esdevenen imprescindibles.

6. El Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears té, entre d'altres, l'objectiu d'impulsar la recerca per incrementar el coneixement, fomentar l'excel·lència del personal investigador i la col·laboració entre agents de l'ECTIB. El Pla 2018-2022, vigent en l'actualitat, inclou el Programa d'Infraestructures i Equipament Cientificotècnic dins la línia d'actuació “Excel·lència investigadora”, que integra, entre les seves mesures, l'adquisició d'equipament com a part central en el desenvolupament i l'aplicació de coneixement i de tecnologies.

7. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en l'article 3, empara la insularitat del territori com a fet diferencial i mereixedor de protecció especial. Per aquesta raó, preveu que els poders públics garanteixin l'aplicació efectiva de les mesures necessàries per evitar desequilibris que vulnerin el principi de solidaritat entre totes les comunitats autònomes.

8. El Reial decret llei 4/2019, de 22 de febrer, del règim especial de les Illes Balears regula, en el Títol III, el factor d'insularitat de la Comunitat Autònoma per compensar les conseqüències econòmiques inherents a la discontinuïtat territorial que implica el fet insular, amb la inclusió de forma específica de la compensació de desequilibris en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

La Subcomissió de la Comissió Mixta d'Economia i Hisenda va acordar el 29 de setembre de 2022 una llista de projectes per ser finançats amb càrrec al factor d'insularitat, i es var incloure entre aquests el suport a infraestructures cientificotècniques de l'ECTIB. En data 11 de maig de 2023, aquesta Subcomissió aprova la dotació anual del factor d'insularitat, la qual es pot dedicar a finançar els projectes ja seleccionats el 2022, i reservant part de la dotació per a nous projectes.

9. L'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, de 13 de febrer) preveu en l'article 2.1.b) els ajuts per al desenvolupament d'infraestructures cientificotècniques d'R+D+i.

10. El Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2023 aprovat pel Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 i prorrogat per l'Acord de Consell de Govern de 22 de desembre de 2023, inclou aquesta convocatòria en la línia 19 de l'objectiu estratègic I.3 relatiu a innovació i emprenedoria.

11. Aquesta convocatòria es planteja com una oportunitat per incrementar la competitivitat i atractiu del Sistema de Ciència de les Illes Balears i, per tant, s'alinea amb l'objectiu estratègic 2 «Definir i estructurar l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació orientat a les demandes del teixit empresarial» de l'Estratègia Regional d'Innovació per a l'Especialització Intel·ligent de les Illes Balears (RIS3) per al període 2021-2027, en concret amb l'eix d'acció 3 «Coneixement per a l'enfortiment de l'economia de les Illes Balears».

12. L'objectiu d'interès públic d'aquesta convocatòria és promoure l'excel·lència en la generació del coneixement científic i tecnològic i augmentar la competitivitat de l'Ecosistema Balear de Ciència, Tecnologia i Innovació (ECTIB) amb la dotació d'equipament científic punter als centres públics de recerca. D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'Acord de Consell de Govern de 2 de febrer de 2024 ha autoritzat el pagament anticipat del 75 % de l'import concedit, sense exigir-ne garantia.

13. D'acord amb el que disposa l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió Europea (2022/C 414/01) sobre el Marc d'Ajudes Estatals de Recerca i Desenvolupament i Innovació (d'ara endavant, Marc Comunitari), no s'aplicarà el que disposa l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes previstes en aquesta Resolució, que s'atorgaran a organismes de recerca per a activitats no econòmiques. En aplicació d'això, les ajudes previstes en aquesta Resolució no tendran la consideració d'ajudes d'Estat.

Fonaments de dret

1. La Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, tecnologia i innovació.

2. La Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, tecnologia i la innovació.

3. El Reial decret llei 4/2019, de 22 de febrer, del règim especial de les Illes Balears.

4. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. L'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'investigació, desenvolupament tecnològic i innovació (BOIB núm. 25, de 13 de febrer).

8. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria, en règim de concurrència competitiva, d'ajudes per a l'adquisició d'equipament cientificotècnic que suposi un enfortiment significatiu de l'Ecosistema de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears (ECTIB), amb les especificacions i els requisits que estableixen els annexos d'aquesta Resolució i per un import màxim de 2.087.200,00 euros.

2. Aprovar les bases d'aquesta convocatòria, que s'especifiquen a l'annex 1, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 per la qual s'estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de recerca, desenvolupament tecnològic i innovació.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, a data de la signatura electrònica (26 de febrer de 2024)

La secretaria general de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació Catalina Mir Ferrer Per delegació del conseller d'Economia, Hisenda i innovació (BOIB Núm.106, de 29/07/2023)

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primer Finalitat de la convocatòria

1. La finalitat d'aquesta convocatòria és donar suport a l'adquisició d'equipament cientificotècnic per part dels centres de públics de recerca de les Illes Balears, amb l'objectiu de promoure l'excel·lència en la generació de coneixement científic i tecnològic i augmentar la competitivitat de l'Ecosistema Balear de Ciència, Tecnologia i Innovació (ECTIB).

2. Les ajudes es concediran per concurrència competitiva sota la modalitat de subvenció i seran finançades pel factor d'insularitat, de conformitat amb el Reial decret llei 4/2019, de 22 de febrer, del règim especial de les Illes Balears (REIB).

3. D'acord amb el que disposa l'article 2.1.1 de la Comunicació de la Comissió Europea (2022/C 414/01) sobre el Marc d'ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació (d'ara endavant, Marc comunitari), les ajudes previstes en aquesta convocatòria  s'han d'atorgar a organismes públics de recerca per a activitats no econòmiques. Per tant, no tenen consideració d'ajudes d'estat i queden fora de l'àmbit definit en l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

4. D'acord amb el que disposa el paràgraf 21 de l'article 2.1.1 del Marc comunitari, quan un centre públic de recerca s'utilitzi tant per a activitats econòmiques com no econòmiques, el finançament públic només estarà subjecte a les normes sobre ajuts estatals que cobreixin els costs relacionats amb activitats econòmiques. Quan l'organisme de recerca utilitzi l'equipament de recerca gairebé exclusivament per a una activitat no econòmica, podran quedar exclosos íntegrament de l'àmbit d'aplicació de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea sempre que el seu ús econòmic sigui purament accessori, és a dir, correspongui a una activitat que estigui relacionada directament amb el seu funcionament o sigui necessària per al funcionament de l'organisme de recerca o la infraestructura de recerca o estigui estretament vinculat al principal ús no econòmic, i tingui un abast limitat. Es considerarà que això es produeix quan les activitats econòmiques consumeixen exactament els mateixos inputs (com material, equipament, mà d'obra i capital fix) que les activitats no econòmiques i la capacitat assignada cada any a aquestes activitats econòmiques no superi el 20 % de la capacitat anual total de l'entitat de què es tracti.

Segon Objecte de les ajudes

1. Seran objecte d'ajuda les actuacions consistents en l'adquisició d'equipament cientificotècnic de darrera generació, la instal·lació i la posada en funcionament a centres de recerca públics de les Illes Balears, el cost dels quals (sense IVA) estigui comprès entre 18.000,00 i 700.000,00 euros.

2. S'entén per equipament cientificotècnic, a l'efecte d'aquesta convocatòria, el conjunt de medis físics (equips) amb autonomia en el seu funcionament, necessaris per a la realització d'activitats d'R+D+i. Aquest equipament ha de complir amb les característiques específiques detallades en el punt setè d'aquest annex.

3. L'equipament objecte de subvenció s'ha d'instal·lar i utilitzar en l'àmbit geogràfic de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

 

Tercer Crèdit i import total disponible

1. A aquesta convocatòria s'hi destina un màxim de 2.087.200,00 euros. Atès que aquesta subvenció s'imputa a més d'una partida pressupostària, l'assignació és vinculant per l'import total i no per cada partida.

2. El finançament s'estableix amb càrrec a les partides pressupostàries de l'any 2024 que s'indiquen a continuació o partides equivalents:

— 437.200,00 €, a la partida 14901 541A02 70100 00 FI022

— 450.000,00 €, a la partida 14901 541A02 74700 00 FI022

— 300.000,00 €, a la partida 14901 541A02 74800 00 FI022

— 300.000,00 €, a la partida 14901 541A02 74900 00 FI022

— 300.000,00 €, a la partida 14901 541A02 77000 00 FI022

— 300.000,00 €, a la partida 14901 541A02 78000 00 FI022

3. Aquesta vinculació està condicionada per les limitacions pressupostàries del crèdit disponible i per les pròpies dels expedients de modificació de crèdit que estableixen les normes pressupostàries aplicables.

Quart Beneficiaris de l'equipament

1. Podran ser beneficiaris de l'equipament objecte dels ajuts d'aquesta convocatòria els centres públics de recerca de les Illes Balears. A efectes d'aquesta convocatòria s'entén per centre públic de recerca:

a) Les universitats públiques.

b) Els organismes públics de recerca (OPI) reconeguts en l'article 47 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, tecnologia i innovació.

c) Els instituts, centres, consorcis i infraestructures mixtes de recerca participats pels organismes públics de recerca (OPI) mencionats en la lletra anterior.

d) Els instituts d'investigació sanitària acreditats per l'Institut de Salut Carlos III.

2. En el cas dels centres públics de recerca indicats en la lletra c) del punt anterior sense personalitat jurídica pròpia, tendran també la condició de beneficiari qualssevol de les entitats amb personalitat jurídica que en formin part. En la sol·licitud s'hauran de fer constar els compromisos que assumeix cada membre, així com l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cada un d'ells.

3. Els beneficiaris han de complir els requisits específics següents:

a) Han de tenir la seu o domicili social o un dels centres investigadors en l'àmbit territorial de les Illes Balears; o tenir el domicili social en el territori espanyol i tenir adscrit o condició de membre d'un centre públic de recerca ubicat en el territori de les Illes Balears.

b) Han d'estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i, si escau, inscrites en el Registre corresponent; disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per a garantir el compliment de l'actuació objecte de subvenció.

c) Han de tenir en servei actiu, mitjançant una relació funcionarial, estatuària o laboral, o adscrit, el personal investigador responsable i el grup de recerca principal que ha de fer servir l'equipament científic.

4. No poden obtenir la condició de beneficiàries les entitats en les quals concorri alguna de les circumstàncies descrites en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en  l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

5. Cada centre dels definits en el punt 4.1 pot ser el destinatari de l'equipament que s'ha d'adquirir en un màxim de sis sol·licituds de subvenció. Si apareix en més sol·licituds, només seran acceptades les sis primeres en què aparegui, segons l'ordre de presentació.

6. L'import màxim de la subvenció que es pot concedir a un mateix beneficiari dels que es descriuen en el punt 4.1 no podrà superar en cap cas el 1.000.000,00 d'euros. Un cop avaluades les propostes, en cas que la suma dels ajuts a un mateix centre beneficiari superi aquesta quantitat, es finançaran només les propostes amb major puntuació a l'avaluació, fins a arribar a aquest llindar. Les propostes restants quedaran excloses de finançament.

7. No obstant això, les limitacions anteriors, quant al nombre de propostes i de finançament màxim, en el cas dels organismes mixtos de recerca indicats en la lletra c) del punt 4.1 es tendran en compte totes les sol·licituds presentades en les quals constin com a beneficiaris o centres de destí, amb independència de qui l'hagi formulat.

Cinquè Quantia i intensitat de les ajudes

1. El cost total d'inversió de cada actuació d'adquisició d'equipament cientificotècnic ha de ser major o igual a 18.000,00 euros i menor o igual a 700.000,00 euros (sense IVA).

No s'admetrà el fraccionament en diverses sol·licituds d'equipaments amb un pressupost superior a 700.000,00 euros (sense IVA). Tampoc s'admetran, en una mateixa sol·licitud, varis elements no relacionats entre si per tal de superar el llindar mínim de 18.000,00 euros (sense IVA). 

Els imports màxims i mínims esmentats no inclouen costos indirectes.

2. En cap cas, el cost d'adquisició podrà superar el valor de mercat.

3. Les ajudes podran finançar totalment o parcialment el pressupost total de la inversió, fins el 100 % del valor de les despeses subvencionables.

4. Els ajuts es concediran a les sol·licituds admeses per ordre de major puntuació, d'acord amb els criteris establerts al punt quinzè, fins esgotar-se el crèdit pressupostari compromès, i tenint en compte el màxim de finançament per beneficiari exposat en el del punt 4.6.

Sisè Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. La percepció d'aquests ajuts és compatible amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, amb les limitacions imposades per les regulacions d'aquestes altres potencials fonts de finançament.

2. Aquesta compatibilitat estarà condicionada al fet que l'import de les subvencions concedides no podrà superar, aïlladament o en concurrència amb unes altres, el cost de l'equipament finançat.

3. Els sol·licitants han de declarar els ajuts que hagin obtingut o sol·licitat amb relació a les actuacions d'adquisició d'equipament per a les quals se sol·licita finançament, tant en el moment de presentar la sol·licitud, com en qualsevol altre moment posterior en què aquesta circumstància es produeixi.

Setè Característiques de l'equipament subvencionable

1. L'equipament cientificotècnic objecte de l'ajuda ha de ser adequat i necessari per al desenvolupament dels projectes de recerca en curs i futurs de l'investigador o investigadora responsable i del grup de recerca principal de l'entitat sol·licitant.

2. L'equipament cientificotècnic ha de ser de darrera generació i, en general, especialitzat o complex.

3. L'equipament sol·licitat estarà constituït fonamentalment per un únic aparell, el qual haurà de ser bàsic o troncal de la tecnologia a la qual es refereix, i pot estar acompanyat de determinats complements opcionals o mòduls que constitueixin una mateixa unitat de funcionament. No es finançaran els complements opcionals en si mateixos, independents de l'aparell base o troncal.

4. No es consideraran elegibles per a finançament les sol·licituds que comprenguin un sumatori d'aparells diversos que no constitueixin una unitat funcional ni els que prevegin més d'un exemplar del mateix equipament.

5. L'equipament no es podrà utilitzar per dur a terme activitats econòmiques de l'entitat, llevat del supòsit previst en el punt 1.4 de la convocatòria.

Vuitè Despeses subvencionables i període d'execució

1. Es consideren despeses subvencionables, a l'efecte d'aquesta convocatòria, les que de manera indubtable resultin necessàries i responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i es realitzin en el període d'execució que comprèn des de l'1 de gener de 2024 fins el 15 d'octubre de 2024.

2. A l'efecte d'aquests ajuts, es considerarà despesa realitzada la que es dugui a terme dins del període d'execució i sigui efectivament pagada amb anterioritat a la finalització del període de justificació que acaba el 31 d'octubre de 2024.

3. En tot cas, l'adquisició de l'equipament cientificotècnic haurà de complir amb la normativa de contractació aplicable.

4. Es consideraran conceptes de despesa finançables els següents:

a) L'adquisició d'equips, inclosos els seus accessoris i aparells auxiliars, nous i  de darrera generació.

b) El transport de l'equipament adquirit amb càrrec a l'ajuda prevista en aquesta convocatòria.

c) L'obra civil imprescindible per a la realització del condicionament necessari per a la instal·lació i posada en marxa de l'equipament adquirit amb càrrec a l'ajuda prevista en aquesta convocatòria.

d) Altres costos necessaris per instal·lar o posar en funcionament l'equipament cientificotècnic adquirit amb càrrec a l'ajuda prevista en aquesta convocatòria.

e) La formació de personal necessària per a la utilització de l'equipament i inclosa en el preu d'adquisició.

f) Les llicències permanents de programes d'ordinador de caràcter tècnic i destinat exclusivament a la recerca i que possibiliti la utilització adequada de l'equipament cientificotècnic adquirit amb càrrec a l'ajuda prevista en aquesta convocatòria.

5. En cap cas seran finançables les despeses següents:

a) El mobiliari d'oficina.

b) El material fungible.

c) Les despeses de manteniment, reparació o millora.

d) L'equipament de segona mà.

e) Les assegurances de l'equipament.

f) Les garanties de l'equipament que no estiguin incloses en el preu d'adquisició.

g) El material bibliogràfic, despeses de subscripció a publicacions, o accés a bases de dades.

h) Les despeses de formació que no estiguin incloses en el preu d'adquisició de l'equipament.

i) El lloguer d'equips.

j) Les adquisicions dutes a terme mitjançant arrendament (renting) o arrendament financer (leasing), encara que es prevegi l'obligació de compra al final del contracte.

k) L'obra civil que no sigui la prevista en l'apartat anterior.

l) Les despeses de gestió de l'ajuda concedida

6. No seran objecte de finançament els costos indirectes.

7. No es consideren despeses subvencionables l'IVA o altres impostos indirectes anàlegs.

8. No poden finançar-se despeses de subcontractació, assistència tècnica o consultoria amb la subvenció atorgada.

9. L'equipament cientificotècnic subvencionat a través d'aquesta convocatòria serà propietat de les entitats beneficiàries de les ajudes, que haurà d'incorporar-lo al seu inventari o al de l'organisme mixt del qual en sigui membre.

10. D'acord amb el que estableix l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, els béns inventariables adquirits amb càrrec a les ajudes d'aquesta convocatòria hauran de ser destinats al fi per al qual van ser concedides durant un període mínim de deu anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic i cinc anys pel que fa a la resta de béns. En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, haurà de fer-se constar en l'escriptura aquesta circumstància, així com l'import de l'ajuda concedida, i aquests punts s'hauran d'inscriure en el registre públic corresponent.

Novè Requisits del personal investigador i dels grups d'investigació

1. Cada sol·licitud comptarà amb un investigador o investigadora responsable. Així mateix, la sol·licitud designarà el grup de recerca principal corresponent a l'entitat de destí i al qual pertany l'investigador o investigadora principal, així com els projectes del grup per als quals es farà servir l'equipament.

2. L'investigador o investigadora principal ha de tenir titulació superior i ha d'estar vinculat o adscrit a l'entitat beneficiària de l'ajuda com a personal investigador actiu, mitjançant una relació funcionarial, estatutària o laboral. La vinculació ha d'existir des del dia en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds fins a la data de finalització del període d'execució del projecte.

A més a més, no pot tenir la condició d'investigador o investigadora responsable en més de dues sol·licituds. De la mateixa manera, cap grup de recerca pot tenir la condició de principal en més de dues sol·licituds d'aquesta convocatòria. L'incompliment d'aquests requisits determina directament l'exclusió de les sol·licituds.

3. Sense ser un requeriment, la sol·licitud podrà ser avalada per altres grups de recerca de la mateixa entitat del grup principal o d'una altra, que seran usuaris de l'equipament que s'ha d'adquirir.

Desè Òrgans competents per a la instrucció i la resolució del procediment

1. La Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment de selecció i concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria, en els termes prevists en l'article 16 del TRLS i l'article 11 de l'Ordre de bases, així com per comprovar la justificació i aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del TRLS i  l'article 22 de l'Ordre de bases.

2. El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció o, si escau, d'inadmissió de les sol·licituds. També és l'òrgan competent per dictar les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 23 i 24 de l'Ordre de bases.

Onzè Entitats col·laborador

De conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, en la fase d'avaluació externa es pot designar com a entitat col·laboradora una entitat avaluadora de prestigi reconegut i de dret públic (AGAUR, AVAP, AQUIB, AEI o alguna altra de similar), o una entitat privada que realitzi activitats d'avaluació de projectes cientificotècnics, amb la qual s'ha de formalitzar un conveni o un contracte per concretar els termes de la col·laboració.

Dotzè Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les sol·licituds presentades fora de termini no seran admeses.

Tretzè Presentació de la documentació

1. Les entitats han presentar la sol·licitud i la documentació recollida en aquest apartat de manera electrònica mitjançant el tràmit corresponent habilitat a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (accessible també a través de la pàgina web de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital http://dgrdi.caib.es).

2. La sol·licitud l'ha de signar electrònicament la persona que representa legalment l'entitat sol·licitant.

3. S'ha de presentar una sol·licitud per cada una de les actuacions d'adquisició d'equipament per a les quals se sol·licita finançament. La sol·licitud ha de deixar constància expressa i clara del centre destinatari de l'equipament.

4. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació per part de l'entitat de les condicions establertes en l'Ordre de bases i aquesta convocatòria.

5. L'entitat ha presentar el formulari de sol·licitud durant el tràmit telemàtic. Aquest formulari ha d'incloure:

— Títol de l'actuació: identificació concisa i concreta de l'objecte de l'ajuda, que haurà de ser indicatiu de l'equipament que s'ha d'adquirir. Identificació de l'entitat sol·licitant i del representant legal.

— Identificació de l'investigador o investigadora responsable i del grup de recerca principal.

— Pressupost sol·licitat per a l'actuació.

— Identificació de l'àrea i subàrea temàtica.

6. Amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent:

a) Declaracions responsables (imprès 1) signades pel representant legal de l'entitat en què es manifesti:

 

1r. Que l'entitat a la qual representa no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre la subvenció, d'acord amb la legislació de subvencions vigent.

2n. Que es compleixen les obligacions que estableix l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, i també les que estableix aquesta convocatòria.

3r. Que l'entitat sol·licitant es troba al corrent del pagament amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb les hisendes públiques estatal i autonòmica.

4è. Que s'adquireix el compromís de comunicar a la Direcció General Recerca, Innovació i Transformació Digital qualsevol circumstància que afecti qualcun dels requisits exigits i considerats per a la concessió de la subvenció.

5è. Que aporta dades vertaderes tant en el formulari de sol·licitud com en els documents que l'acompanyen, assumeix les responsabilitats que puguin derivar-se de les inexactituds que constin en els documents esmentats, i és coneixedor i responsable de tota la informació de la sol·licitud.

6è. Que compleix amb tots els requisits per obtenir la condició de beneficiari detallats en las bases.

7è. Que disposa de la capacitat econòmica i tècnica per adquirir l'equipament.

8è. Que l'equipament serà destinat a l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció.

9è. Que l'investigador o investigadora responsable està en servei actiu, mitjançant una relació funcionarial, estatuària o laboral, o adscrit, al centre de destí de l'equipament.

10è. Que disposa d'una comptabilitat que permet distingir els costos i finançament de la seva activitat econòmica de la no econòmica o que compleix amb el que preveu el punt 1.4 de la convocatòria.

11è. Que no ha rebut o sol·licitat ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada. O si els ha rebut o sol·licitat, són els que es troben llistats en la mateixa declaració responsable.

 

Així mateix, també s'indicarà en les declaracions responsables si la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital disposa de la documentació següent, o en cas contrari s'ha de facilitar durant la sol·licitud:

 

— Referència de la norma legal corresponent de la creació o del reconeixement de l'entitat o els estatuts, i també l'acreditació de la representació que exerceix qui signa la sol·licitud. Si ja consta a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital, i no hi ha hagut variacions, n'hi ha prou amb una manifestació en aquest sentit.

— Declaració de dades bancàries i de la veracitat d'aquestes.

 

Ha de signar electrònicament aquest formulari de declaracions responsables la persona representant de l'entitat.

b) Memòria tècnica (imprès 2). La memòria és un document únic que ha de limitar-se a un nombre màxim de 20 pàgines amb el contingut obligatori descrit en l'annex 2.

La memòria tècnica es pot presentar en català, castellà o anglès. Es recomana emplenar la memòria tècnica en lletra times new roman, calibri o arial d'una mesura mínima d'11 punts; marges laterals de 2,5 cm; marges superior i inferior d'1,5 cm; i espaiat mínim senzill.

Ha de signar electrònicament la memòria l'investigador o investigadora responsable, i ha de declarar l'autenticitat i validesa de la informació que contingui.  

c) Declaracions de les entitats dels grups de recerca de suport (imprès 3), només quan existeixin grups de recerca d'altres entitats que recolzen la proposta com a futurs usuaris de l'equipament (punt novè d'aquest annex). Les declaracions han de recollir la vinculació i han de declarar la necessitat i/o intenció d'ús per part del grup de l'equipament subvencionat.

Han de signar electrònicament aquestes declaracions tant l'investigador o investigadora responsable del grup usuari com la persona representant de l'entitat a la qual pertany.

7. Les signatures electròniques exigides en els paràgrafs anteriors han de complir, en tot cas, els requisits i les especificacions previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Catorzè Esmena de les sol·licituds

1. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010 o no compleixin els requisits que exigeix aquesta convocatòria, s'ha de requerir la persona o l'entitat interessades que esmenin el defecte o que aportin la documentació preceptiva en el termini de deu dies. Si, transcorregut aquest termini, no han esmenat el defecte o no han presentat la documentació requerida, s'ha de considerar que desisteixen de la sol·licitud i s'ha d'arxivar l'expedient sense fer més tràmits, després de dictar la resolució corresponent, d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

2. Amb l'objecte de garantir la igualtat de totes les propostes presentades a la convocatòria, el contingut de la memòria tècnica no pot ser modificat o millorat en un moment posterior al del termini de finalització de la sol·licitud, sens perjudici de potencials aclariments sol·licitats per l'òrgan instructor.

Quinzè Avaluació de propostes

1. El procediment d'avaluació cientificotècnica s'ha de dur a terme en una única fase d'avaluació externa.

2. L'avaluació cientificotècnica externa ha de ser realitzada per una entitat d'acord amb les característiques especificades en el punt onzè d'aquest annex o per un panell d'avaluadors independents designats per la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital. Els criteris de l'avaluació externa i les puntuacions màximes per criteri són els següents:

Criteris d'avaluació

Puntuació màxima

1.

Excel·lència de l'equip investigador

Qualitat científica de l'investigador o investigadora responsable. Cohesió del grup i treball conjunt demostrat dels seus integrants, incloent projectes competitius desenvolupats o en desenvolupament i els seus resultats.

20

2.

Col·laboració i treball en xarxa

Quantitat i excel·lència dels grups de recerca que donen suport a la proposta i que empraran l'equipament; es valorarà especialment que els grups pertanyin a altres centres. Governança per a l'ús compartit de l'equipament, incloent els elements que s'han de tenir en compte per als plans o protocols d'accés o ús compartit.

15

3.

Qualitat de l'equipament

Singularitat i caràcter innovador de l'equipament i les seves prestacions. Salt qualitatiu respecte a les solucions existents a les Illes Balears. Complementarietat amb equipaments existents a l'entitat sol·licitant o altres entitats de l'entorn. Durabilitat i garantia del proveïdor de reparabilitat i allargascència.

20

4.

Necessitat de l'equipament i impacte cientificotècnic

Rellevància i qualitat dels projectes per als quals se sol·licita i utilitzarà l'equipament cientificotècnic. Enquadrament dels projectes en la RIS3. Idoneïtat de l'equipament per als projectes. Increment de la qualitat i de la competitivitat investigadora associada a l'equipament.

25

5.

Viabilitat i experiència operativa

Experiència de l'equip investigador sol·licitant i/o de l'equip tècnic de gestió en l'ús de l'equipament i les metodologies i tècniques a les quals serveix. Operativitat de l'equipament en la configuració que se sol·licita.

10

6.

Impacte socioeconòmic i mediambiental

Impacte de les actuacions en termes d'ocupació i generació de valor afegit social, econòmic o mediambiental o qualsevol altre aspecte que permeti ponderar els beneficis de les actuacions per a la societat. Inclusió de la dimensió de gènere o l'impacte associat a l'àmbit de la discapacitat i altres àmbits d'inclusió social.

10

Màxim de puntuació total

100

3. En el cas que les sol·licituds obtinguin igual puntuació, a l'efecte de resoldre l'empat, aquest ha de dirimir-se a favor de la sol·licitud que tingui major puntuació segons aquesta Ordre:

1r. Necessitat de l'equipament i impacte cientificotècnic (criteri 4).

2n. Qualitat de l'equipament (criteri 3).

3r. Excel·lència de l'equip investigador (criteri 1).

4t. Col·laboració i treball en xarxa (criteri 2).

5è. Viabilitat i experiència operativa (criteri 5).

6è. Impacte socioeconòmic (criteri 6).

4. Els avaluadors externs independents avaluaran també l'adequació i proporcionalitat del pressupost de les diferents sol·licituds i proposaran a la Comissió de selecció, en cas necessari, les revisions oportunes quan aquestes no s'ajustin a les característiques i necessitats de les actuacions.

5. D'acord amb els criteris de valoració indicats, un cop examinades les sol·licituds, la Comissió o el panell d'experts emetrà un informe en el qual ha de constar la prelació per ordre de puntuació de les sol·licituds.

Setzè Comissió de selecció

1. S'estableix una Comissió de selecció que està integrada pels membres següents:

― President:

  • Titular: el director general competent en matèria de recerca.
  • Suplent: la cap del Servei de Recerca i Desenvolupament Tecnològic.

― Dos tècnics de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital, nomenats pel director general competent en matèria de recerca.

― Un secretari sense la condició de membre, amb veu però sense vot:

  • Titular: la cap del Servei de Recerca i Desenvolupament Tecnològic.
  • Suplent: un funcionari nomenat pel director general competent en matèria de recerca.

2. Les funcions de la Comissió de selecció són:

―   Examinar els informes elaborats per l'organisme extern d'avaluació cientificotècnica.

―  Emetre l'informe que ha de servir de base al director general de Recerca, Innovació i Transformació Digital, com a òrgan instructor del procediment, per elaborar la proposta de resolució.

3. Només es consideraran subvencionables les propostes a les quals l'avaluació externa atorgui una puntuació mínima de 10 punts en el Criteri 3 (Qualitat de l'equipament) i de 15 punts en el Criteri 4 (Necessitat de l'equipament i impacte cientificotècnic). Així mateix, les propostes han d'obtenir una puntuació total mínima de 50 punts en l'avaluació externa per ser subvencionables.

4. La Comissió de selecció pot limitar els conceptes o les quantitats màximes subvencionables de les propostes quan l'avaluació externa conclogui la inadequació o la falta de proporcionalitat del pressupost respecte de l'actuació d'adquisició d'equipament proposada.

Dissetè Concessió i acceptació dels ajuts

1. El sistema de selecció dels beneficiaris és el concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració d'objectius prevists en la convocatòria i les puntuacions que en resultin.

2. Realitzada l'avaluació de les sol·licituds en la forma prevista en aquesta convocatòria, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució. D'acord amb el punt 5 d'aquesta convocatòria, es subvencionen, per ordre de major puntuació, les sol·licituds que hagin estat admeses i hagin obtingut una major puntuació, fins esgotar-se el crèdit pressupostari compromès. 

3. A la proposta de resolució es farà constar una relació de les sol·licituds admeses per ordre de prelació, amb indicació de la puntuació obtinguda per cada una d'elles i l'import que es proposa concedir. Aquest import podrà ser inferior al sol·licitat quan de la distribució dels ajuts en resulti un romanent de crèdit pressupostari que no permeti subvencionar completament la següent sol·licitud de la llista de prelació, la qual seria objecte d'aquesta reducció.

4. La proposta de resolució no genera cap dret a favor del beneficiari que es proposi, davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

5. La proposta de resolució es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (http://dgrdi.caib.es). Els interessats disposen d'un termini màxim de deu dies des de l'endemà de la publicació a la web de la proposta de resolució per manifestar l'acceptació, renúncia o per exposar les al·legacions que considerin necessàries. 

6. En el document d'acceptació, s'ha de certificar que la quantitat total concedida en la proposta de resolució és suficient per dur a terme l'adquisició de l'equipament sense que se'n desvirtuï la finalitat. En el tràmit d'acceptació s'haurà de presentar també:

  • Una referència de la norma legal corresponent de la creació o del reconeixement de l'entitat o els estatuts. 
  • Un certificat o una acreditació de l'existència d'un compte bancari la titularitat del qual recau en el beneficiari de la subvenció.
  • El contracte o document acreditatiu de la vinculació de l'investigador o investigadora responsable amb l'entitat beneficiària.

7. Si no hi ha un desistiment exprés en el termini que estableix el paràgraf 5 d'aquests punt, s'entén que la proposta ha estat acceptada, llevat que no s'aportin els documents requerits en el termini establert d'acord amb el que disposa el paràgraf anterior, supòsit en què es tendrà per desistida la sol·licitud.

8. Una vegada que s'hagin analitzat les al·legacions presentades, o un cop acabat el termini sense que se n'hagi presentada cap, l'òrgan instructor ha d'elevar la proposta de resolució al conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, que ha de resoldre motivadament el procediment.

9. La resolució de concessió ha de fixar amb caràcter definitiu el període d'execució i justificació de les actuacions, la quantitat total concedida i la quantitat total que s'ha de justificar. La resolució també ha de contenir les dades indicades en el punt 12.1 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010.

Divuitè Notificació i comunicació

1. La resolució del conseller es publicarà al BOIB i es comunicarà a la pàgina web de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (http://dgrdi.caib.es).

2. La presentació per part de les persones interessades de qualsevol tipus de sol·licitud o resposta a aquests tràmits (com l'acceptació de l'ajuda, el lliurament de documentació addicional o les al·legacions als tràmits) ha de fer-se per registre electrònic. De forma excepcional, en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original o es doni alguna altra circumstància justificada adequadament, es pot presentar la documentació en qualsevol altra de les formes recollides en l'article 16 de la Llei 39/2015.

Dinovè Termini per resoldre i recursos

1. El termini màxim per resoldre els procediments i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

2. El termini per resoldre pot ser suspès, d'acord amb l'article 22.1 de la Llei 39/2015, durant el període d'avaluació.

3. Contra la resolució de concessió, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant l'òrgan que la va dictar, en el termini d'un mes, si la resolució és expressa, o de tres mesos, si no ho és, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Sens perjudici d'això, contra la resolució del procediment de concessió i, si escau, contra la resolució del recurs potestatiu de reposició, es pot interposar un recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, si la resolució és expressa, o de sis mesos, si no ho és, d'acord amb els articles 11.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sens perjudici d'interposar qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

Vintè Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries dels ajuts tenen l'obligació de dur a terme l'activitat objecte de la subvenció en els termes pels quals ha estat concedida.

2. Les entitats beneficiàries de les ajudes han de complir les obligacions fixades en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Innovació, Interior i Justícia de 26 de gener de 2010, així com les establertes en aquesta Resolució. Aquestes obligacions es detallen a continuació:

a) Acreditar davant la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital que l'activitat s'ha dut a terme i que s'han complert de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir les ajudes, i també justificar les ajudes en la forma i amb la documentació que es detallen en el punt vint-i-tresè d'aquest annex i d'acord amb la normativa vigent sobre subvencions, contractes, etc.

b) Comunicar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital qualsevol canvi que s'introdueixi en el detall dels conceptes pressupostats en la sol·licitud i altres possibles modificacions, d'acord amb el punt dinovè, perquè aquesta Direcció General els autoritzi o els denegui. Els canvis han d'estar prou motivats i no han d'afectar ni els objectius de l'actuació ni les condicions establertes en la resolució de concessió de l'ajuda.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma.

d) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de la contractació, les subvencions, la comptabilitat, la publicitat, el medi ambient i la igualtat d'oportunitats.

e) Fer constar a tota la documentació administrativa (memòries justificatives, treballs, licitacions, contractes...), documents de comunicació externa i actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, així com en la senyalització de l'equipament, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el finançament del factor d'insularitat.

Concretament, s'hi ha d'incorporar la imatge corporativa de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital i la menció següent:  «Finançat amb el factor d'insularitat (RDL 4/2019)». Una còpia dels documents i publicacions rellevants s'ha de trametre a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

En cas que es publiquin noves instruccions per garantir la visualització dels fons rebuts, els beneficiaris en seran informats i hauran de complir amb aquestes.

f) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per comptar amb una pista d'auditoria apropiada.

g) En el cas de renunciar a l'ajuda atorgada, comunicar la renúncia per escrit a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

h) Si la renúncia és posterior al pagament de l'ajuda, el beneficiari l'ha de reintegrar a la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el termini de quinze dies i ha d'aportar una còpia del document acreditatiu del reintegrament a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

i) Comunicar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, sobre qualsevol acte públic relacionat amb l'adquisició de l'equipament que tengui previst dur a terme.

j) Participar a actes o jornades de divulgació relacionades amb les actuacions finançades que organitzi la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital.

k) Utilitzar un llenguatge no sexista i transmetre missatges en què el paper d'ambdós sexes no estigui estereotipat.

l) Garantir que les actuacions siguin respectuoses amb la protecció i la conservació del medi ambient i compatibles amb un desenvolupament sostenible, sempre respectant la normativa mediambiental vigent.

3. Els deures que comporten la realització i la justificació de l'activitat subvencionada constitueixen una obligació personalitzada en el beneficiari que no pot ser encomanada a un tercer, com recull l'article 68 del Reglament de desplegament de la Llei de subvencions (Reial decret 887/2006).

Vint-i-unè Seguiment

1. El seguiment de les actuacions objecte dels ajuts correspon a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital, que ha d'establir els procediments adequats i que pot designar els òrgans, les comissions o els experts que consideri necessaris per dur a terme les actuacions de seguiment i comprovació de l'aplicació dels ajuts.

2. A fi que es pugui fer aquest seguiment, les entitats beneficiàries hauran de presentar a la Direcció General un breu informe mensual en el qual quedi plasmat el progrés en l'adquisició de l'equipament i, en concret, l'estat dels expedients de contractació i licitacions corresponents. L'informe s'ha de fer de forma electrònica mitjançant el tràmit que es trobarà en la pàgina web de la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital (http://dgrdi.caib.es) o, si no hi és, per registre electrònic.

3. Les entitats beneficiàries de les ajudes resten obligades a comunicar a la Direcció General de Recerca, innovació i Transformació Digital qualsevol eventualitat en l'activitat subvencionada quan afecti el compliment de l'activitat segons els termes de la concessió de l'ajuda.

Vint-i-dosè Modificació de la resolució de concessió

1. L'adquisició d'equipament s'ha d'executar en el termini i en la forma que es determini en les resolucions de concessió i documentació complementària. No obstant això, poden modificar-se les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'ofici o a instància del beneficiari per concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'acord amb les condicions de l'article 23 de l'Ordre de bases i l'article 24 del Decret 2/2025.

2. La sol·licitud de modificació per part del beneficiari s'ha de presentar a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital com a òrgan instructor i s'ha d'acompanyar en tot cas d'un informe que exposi els motius i la justificació dels canvis. La modificació de les condicions inicials de concessió dels ajuts i dels terminis per executar-los ha de ser autoritzada sempre per l'òrgan concedent.

3. En cap cas la modificació podrà implicar un increment de la quantia concedida o l'alteració substancial de la naturalesa o finalitat de la subvenció, ni podrà suposar perjudicis a terceres persones.

4. El canvi de l'investigador o investigadora principal és possible, sempre que el nou investigador o investigadora compleixi amb els requisits de la convocatòria. Llevat de casos excepcionals, tan sols s'admet aquest canvi per la pèrdua de vinculació amb l'entitat beneficiària o altres circumstàncies que no es poden evitar o preveure.

5. Excepcionalment, en els casos en què durant la justificació de la subvenció, el beneficiari posi de manifest que s'han produït alteracions de les condicions de concessió que no afectin la naturalesa o els objectius essencials de la subvenció, i que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució, havent-se omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia, es podrà acceptar la justificació presentada, sempre que això no suposi cap perjudici a terceres persones.

6. Els transvasaments de pressupost entre les partides existents no necessiten autorització prèvia sempre no s'alteri l'import concedit, no s'introdueixin partides o conceptes nous, i l'import transvasat no superi el 10 % del total subvencionat. El beneficiari haurà de justificar els transvasaments en un informe de seguiment o en les memòries de justificació.

Vint-i-tresè Justificació dels ajuts

1. La data de justificació ha de comunicar-se als interessats quan sigui concedit l'ajut. La data estipulada de justificació final de l'ajuda no podrà ser, en cap cas, posterior al 31 d'octubre de 2024.

2. La quantitat total que s'ha de justificar s'establirà en la resolució de concessió. En cap cas es finançarà un import superior a l'esmentat en la resolució de concessió. És obligatori justificar la subvenció en els termes establerts i amb la documentació detallada seguidament en aquest punt.

3. Per a la justificació s'ha de presentar conjuntament un informe tècnic de l'investigador o investigadora responsable i una memòria econòmica. Aquests documents s'han de presentar electrònicament a la Direcció General de Recerca, Innovació i Transformació Digital en el format establert en el tràmit corresponent a la seu electrònica (accessible també a la web http://dgrdi.caib.es).

4. La memòria tècnica ha d'incloure, en tot cas:

― Una descripció del grau de compliment dels objectius proposats, l'impacte dels resultats, i, si escau, la justificació de les desviacions produïdes amb relació a les actuacions per a les quals s'ha concedit la subvenció, així com la resta d'informació que incorpori l'imprès corresponent.

― Informació referent a la publicitat que hagi derivat de l'adquisició de l'equipament, amb les obligacions detallades en aquesta convocatòria.

5. Pel que fa a la memòria econòmica, aquesta consistirà en:

― Un certificat de les despeses que ha de contenir un resum de les despeses que s'han fet.

També s'ha de lliurar una versió de la relació de despeses en format digital editable (full de càlcul) per facilitar-ne la comprovació.

― Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa emesos a nom de l'entitat beneficiària de l'ajuda. Totes les factures i els documents justificatius que tenguin aquest mateix valor han de complir els requisits establerts en els articles 6 i següents del Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, relatiu a les obligacions de facturació. Entre aquests requisits s'ha de destacar la presència de la informació següent: la data d'expedició de la factura; la identificació, amb el NIF i el domicili, tant del proveïdor com de l'entitat beneficiària (a càrrec de la qual s'han d'emetre totes les factures); la descripció de les operacions amb la data en què s'han dut a terme, i l'IVA. Cap factura pot anar a un altre nom que no sigui el de l'entitat beneficiària.

― Els documents que acreditin els pagaments de les factures. Els pagaments de les factures presentades es poden acreditar mitjançant justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari que doni fe del pagament, en el qual han de figurar la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència, així com les dades de qui l'ordena i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

Els pagaments també es poden acreditar mitjançant una còpia d'un xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si el total de l'extracte bancari no coincideix amb el total de la factura presentada (perquè al mateix proveïdor se li ha transferit el pagament conjunt de diverses factures), s'ha d'aportar un desglossament de les factures que formen part de l'extracte. Així mateix, en el cas que el certificat de pagament es presenti en una moneda diferent de la de la factura, s'ha de presentar el document bancari que fa la conversió entre les divises.

Els pagaments en efectiu de quantitats superiors a 500,00 euros no són subvencionables. Per als pagaments en efectiu d'imports inferiors a 500,00 euros s'ha de presentar el rebut del pagament signat pel proveïdor. Tan sols s'accepten tiquets de caixa per imports inferiors a 100,00 euros.

― Un certificat de l'Administració tributària estatal i un altre de la Tresoreria General de la Seguretat Social en què s'indiqui que l'entitat beneficiària està al corrent dels pagaments de les seves obligacions davant aquests organismes.

― Els documents que acreditin que es manté una comptabilitat separada o un codi comptable específic per a totes les transaccions relacionades amb l'operació.

― Els expedients de contractació segons el contingut de la Llei contractes del sector públic vigent. S'ha de presentar amb la documentació de justificació l'expedient de contractació complet juntament amb la documentació aportada per l'adjudicatari per a la comprovació de l'expedient tramitat.

― Una relació detallada d'altres ingressos o ajuts percebuts, si n'hi ha, que hagin finançat l'adquisició de l'equipament, amb indicació de l'import i la procedència.

6. Si, per causes sobrevingudes que no puguin haver estat previstes en el moment de la concessió, les actuacions s'han d'interrompre i es produeix la renúncia expressa, s'ha de presentar una memòria tècnica acreditativa dels objectius assolits i justificativa de les causes que han impedit l'execució total. L'avaluació de la memòria per part de l'òrgan instructor determinarà si s'inicia el procediment de reintegrament del total o parcial de l'ajuda concedida.

7. Si, una vegada transcorregut el termini establert de justificació, no s'ha complit amb l'obligació de justificació i presentat la documentació justificativa davant l'òrgan competent, aquest ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en el termini improrrogable de deu dies, amb l'advertiment que, si no la presenta, s'iniciarà el procediment de revocació i reintegrament corresponent.

8. En el supòsit que no es justifiqui en la seva totalitat l'import mínim adjudicat (d'acord amb la data màxima de justificació i import en la resolució de concessió), però s'hagi adquirit l'equipament cientificotècnic objecte de la subvenció, aquesta s'ha de revisar i minorar per ajustar-la al cost d'adquisició final.

9. L'òrgan instructor pot requerir en qualsevol moment del procediment de concessió la documentació que consideri necessària a fi de comprovar l'adequació dels justificants i l'existència d'una pista d'auditoria adequada. Aquesta documentació addicional a l'efecte de comprovació ha de        presentar-se de forma electrònica i, excepcionalment (en el cas que sigui necessari confrontar una documentació original, o alguna altra circumstància justificada adequadament), es pot presentar en qualsevol altra forma de les recollides en l'article 16 de la Llei 9/2015.

Vint-i-quatrè Pagament de les ajudes

1. D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i de l'Acord del Consell de Govern del 2 de febrer de 2024, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat del 75 % dels imports concedits.

2. Així mateix, s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia, d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. El pagament de la bestreta del 75 % s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió.

4. El pagament final es produirà el darrer trimestre de 2024 i resta condicionat a la justificació prèvia i al fet que hi hagi constància que el beneficiari compleix els requisits exigits en l'article 11.f) del Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. En el cas que no consti la situació del beneficiari respecte a aquestes obligacions, se li ha de requerir perquè, en el termini màxim de deu dies comptadors des del dia següent al de la notificació del requeriment, aporti els certificats pertinents.

Vint-i-cinquè Revocacions i reintegraments

Llevat dels supòsits de modificació de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada prevists en el punt vint-i-dosè d'aquesta convocatòria, l'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial de la subvenció atorgada, i si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes, de conformitat amb els articles 23 i 24 de l'Ordre de bases, i els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions. Tot això, sens perjudici de l'aplicació del règim sancionador establert en el Títol V del Text refós de la Llei de subvencions.

Vint-i-sisè Fiscalització i control

Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització establertes en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern i de l'Administració General de l'Estat.

Vint-i-setè Exempció de responsabilitats

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es fa responsable de les actuacions del personal investigador beneficiari de les ajudes, ni dels danys i perjudicis que puguin sobrevenir com a conseqüència de l'execució de les accions subvencionades en aquesta convocatòria.

Vint-i-vuitè Protecció de dades

1. La presentació de la sol·licitud implica el consentiment per a la comunicació a tercers de les dades recollides en aquesta, amb l'objecte del tractament posterior de les dades amb fins històrics, estadístics o científics, en el marc de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. Així mateix, la presentació de la sol·licitud implica l'autorització de l'entitat sol·licitant per al tractament de dades de manera automatitzada i la cessió als òrgans d'instrucció, avaluació, concessió, seguiment i control competents, així com per a donar publicitat als actes administratius que ho requereixin, i, també, per a comprovar o recaptar d'altres òrgans, administracions o proveïdors, per mitjans electrònics, la informació sobre circumstàncies dels sol·licitants o de les sol·licituds que, d'acord amb la convocatòria i la normativa aplicable, se'ls hagi de practicar qualsevol notificació necessària per a la tramitació del procediment de concessió.

 

ANNEX 2 ​​​​​​​(nombre màxim de pàgines: 20) Descripció del contingut de la memòria tècnica

La memòria ha d'incloure els epígrafs que es detallen a continuació. Per a cada epígraf es proporciona un nombre de pàgines. No es podran incloure en la memòria activitats d'entitats que no formin part de l'actuació o que, encara que en formin part, no tinguin una quantificació econòmica en el pressupost.

Portada

a) Títol de la proposta amb la identificació concisa i concreta de l'objecte de l'ajuda, que haurà de ser indicatiu de l'equipament que s'ha d'adquirir.

b) Acrònim

c) Centre públic d'R+D de destí de l'equipament.

d) Nom de l'entitat sol·licitant

e) Nom de l'investigador responsable i del grup de recerca principal de l'entitat sol·licitant.

f) Àrea temàtica (UNESCO)

g) Paraules clau

h) Finançament sol·licitat

Índex de contingut de la memòria

Resum executiu (extensió màxima: 1 pàgina)

Ha de consistir en una breu descripció de l'equipament objecte de la sol·licitud i de la seva utilitat, així com paraules clau i la identificació de l'àrea o subàrea d'aplicació de l'equipament segons els codis de la UNESCO.

1. Descripció de l'equip investigador i l'entitat sol·licitant i d'altres grups usuaris (extensió màxima: 6 pàgines)

1.1. Descripció de l'equip investigador i de l'entitat sol·licitant

a) Identificació de l'investigador o investigadora responsable, incloent-hi el seu codi d'identificació ORCID (Open Researcher and Contributor ANEU) i, opcionalment, el codi d'identificació en Web of Science (Researcher ANEU) o Scopus (Author ANEU). També s'ha d'incloure un currículum abreujat d'aquesta persona.

b) Identificació i descripció del grup de recerca principal, incloent-hi els seus principals assoliments en recerca, transferència i captació de fons i projectes competitius en els darrers 5 anys.

1.2. Identificació i descripció d'altres grups de recerca usuaris de l'equipament (si existeixen)

a) Identificació i descripció d'altres grups de recerca que avalin la sol·licitud, de l'entitat sol·licitant o d'altres entitats, que seran usuaris de l'equipament cientificotècnic sol·licitat. S'ha d'incloure una breu descripció dels seus principals assoliments en recerca, transferència i innovació, i en captació de fons i projectes competitius en els darrers 5 anys.

b) Governança de l'ús de l'equipament. S'ha d'incloure una breu descripció dels elements que definiran el pla o protocol d'accés a l'equipament subvencionat.

ELS INTEGRANTS DELS GRUPS DE RECERCA HAURAN DE TENIR VINCULACIÓ AMB LA SEVA ENTITAT, A TRAVÉS D'UNA RELACIÓ FUNCIONARIAL, ESTATUTÀRIA, LABORAL O QUALSEVOL ALTRE VINCLE PROFESSIONAL, EN LA DATA DE TANCAMENT DEL TERMINI DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS.

QUAN ELS INVESTIGADORS I INVESTIGADORES ESTIGUIN VINCULATS A L'ENTITAT SOL·LICITANT, LA SIGNATURA ELECTRÒNICA DE LA SOL·LICITUD PRESENTADA PER LA PERSONA QUE OSTENTI LA REPRESENTACIÓ LEGAL DE L'ENTITAT SOL·LICITANT IMPLICARÀ LA VERACITAT DEL COMPLIMENT DEL REQUISIT DE VINCULACIÓ.

QUAN EXISTEIXEN GRUPS DE RECERCA D'ALTRES ENTITATS QUE RECOLZEN LA PROPOSTA COM A USUARIS DE L'EQUIPAMENT (VEGEU EL PUNT NOVÈ DE LA CONVOCATÒRIA), HAURÀ D'EXISTIR UNA DECLARACIÓ, SIGNADA PER L'INVESTIGADOR PRINCIPAL DEL GRUP I LA PERSONA QUE OSTENTI LA REPRESENTACIÓ LEGAL D'AQUESTES ENTITATS, EN LA QUAL ES RECULLI EL COMPLIMENT DEL REQUISIT DE VINCULACIÓ I ES DECLARI LA NECESSITAT I/O INTENCIÓ D'ÚS DE L'EQUIPAMENT SUBVENCIONAT. AQUESTES DECLARACIONS S'HAURAN D'ADJUNTAR A LA PROPOSTA. L'ABSÈNCIA DE LES DECLARACIONS IMPLICARÀ QUE NO ES TENGUI EN COMPTE DURANT L'AVALUACIÓ EL RECOLZAMENT DELS GRUPS DE SUPORT.

2. Descripció de l'equipament cientificotècnic (extensió màxima: 4 pàgines)

2.1. Denominació i descripció de l'equipament

Ha d'identificar-se l'equipament que s'ha d'adquirir i han d'indicar-se les característiques tècniques i prestacions mínimes requerides en aquest equipament, sense esmentar marques comercials. En el cas que sigui necessari realitzar obres d'instal·lació i condicionament, es farà una breu descripció de la previsió d'aquestes.

2.2. Caràcter innovador, singularitat i complementarietat de l'equipament

Justificació del caràcter innovador i singularitat de l'equipament i les prestacions i avantatges tècnics que aportaria la seva adquisició. Descripció de l'existència o no d'altres equips de prestacions similars en el mateix centre o institució o en l'entorn pròxim i en l'entorn nacional. Si s'escau, descripció breu d'aquests equips i la complementarietat i potencial integració entre els equips existents i el nou equipament a adquirir.

2.3. Viabilitat operativa de l'equipament sol·licitat

Descripció de l'experiència de l'equip investigador principal o de l'equip tècnic de gestió en la utilització i en les metodologies i tècniques a les quals serveix l'equipament sol·licitat. Justificació de l'operativitat de l'equipament en la configuració que se sol·licita.

3. Descripció de la necessitat i impacte cientificotècnic de l'equipament sol·licitat (extensió màxima: 4 pàgines)

3.1. Utilitat de l'equipament

Descripció de la utilitat que es pretén donar a l'equipament, la contribució d'aquest a l'avenç de la recerca de frontera a les Illes Balears, fent esment dels problemes cientificotècnics que podran resoldre's i el valor afegit i el salt qualitatiu que s'obtindria amb el nou equipament.

3.2. Identificació de projectes que es beneficiaran de l'equipament

Relació i breu descripció dels projectes presents i futurs per als quals se sol·licita i usarà el nou equipament, així com la idoneïtat i valor afegit de l'equipament per a abordar-los. Identificació dels projectes que han estat finançats mitjançant processos de concurrència competitiva a nivell europeu, estatal o regional. Identificació de projectes que impliquin la col·laboració amb empreses i amb resultats transferibles.  

3.3. Encaix dels projectes en la RIS3 de les Illes Balears

Ha d'indicar-se i justificar-se, si s'escau, l'enquadrament dins la RIS3 de les Illes Balears 2021-2027 dels projectes de recerca que faran ús de l'equipament subvencionat.

4. Impacte socioeconòmic esperat (extensió màxima: 2 pàgines)

Descripció de l'impacte social i econòmic, i en l'àmbit de la igualtat de gènere, discapacitat i altres àrees d'inclusió social. Descripció de l'impacte en termes d'ocupació i generació de valor afegit o qualsevol altre aspecte que permeti ponderar el benefici de les activitats proposades per a la societat. Explicació  d'ajustament a la normativa vigent en bioètica, experimentació animal o bioseguretat, com també en matèria de medi ambient o altres rellevants.

5. Pla de treball o cronograma (extensió màxima: 2 pàgines)

S'hi ha d'incloure una taula amb un cronograma amb les principals activitats, lliurables i fites. S'ha d'incloure una estimació de la data d'adquisició de l'equipament i de posada en marxa.

6. Pressupost desglossat (extensió màxima: 1 pàgina)

S'ha d'incloure un pressupost en el qual s'indiqui el cost total de l'adquisició i la subvenció sol·licitada. A més a més, quan s'apliqui, s'han de desglossar els costs segons la seva naturalesa (adquisició d'equips troncals, accessoris i aparells auxiliars; transport; obra civil;  altres possibles costs associats a la instal·lació i posada en funcionament; etc.).