Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 126249
Acord del Consell Rector de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials en sesión de 21 de febrer de 2024 d'autorització de la donació dels llits geriàtrics obsolets de la residència Huialfàs de l’ Institut Mallorquí d’Afers Socials, aprovació de les bases de la donació i delegació en la Presidència de l’IMAS de la resolució del procediment

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Residència Huialfàs proposa la donació gratuïta de 6 llits geriàtrics amb matalàs obsolets, a altres administracions, institucions o entitats d'interès públic sense anim de lucre que ho destinin de forma preferent a cobrir les necessitats de la gent amb dependència a Mallorca.

2. El 15 de gener de 2024 va tenir entrada a Secretaria Delegada l'informe del director de la Residència Huialfàs en el qual es proposa la donació gratuïta de 6 llits geriàtrics amb matalàs obsolets.

Fonaments jurídics

1. L'apartat 4 de l'article 70 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, estableix que són competències pròpies dels consells insulars, els serveis socials i d'assistència social.

2. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) com a òrgan autònom local depenent del Consell Insular de Mallorca, té com a objectiu fonamental l'exercici, de forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, d'acord amb l'article 2 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca, a la sessió ordinària celebrada el dia 11 d'abril de 2019 i publicat al (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).

3. La llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciar-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix recull d'entre els objectius que han de regir els serveis socials, el de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.

4. En matèria de patrimoni, la llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, en la disposició addicional desena disposa:

«En tot allò no previst en la legislació estatal en matèria de patrimoni aplicable a les administracions públiques i, en particular, a les entitats locals o en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, els consells insulars han d'aplicar la Llei 6/2001, d'11 d'abril, de patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears».

En aquest sentit pel que fa a l'adquisició de béns per les entitats locals, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim locals de les Illes Balears a l'article 134 preveu que les entitats locals tenen plena capacitat jurídica per adquirir, transmetre, gravar i posseir tot tipus de béns i drets, així com també per exercir les accions i els recursos procedents en defensa del seu patrimoni.

Així també, l'article 141 del mateix text legal estableix que els béns immobles patrimonials no es poden cedir gratuïtament, només en cas de que es tracti d'entitats o institucions públiques o institucions privades sense ànim de lucre declarades d'interès públic, sempre que els fins que justifiquin la cessió redundin en benefici de la població. El mateix article indica la necessitat d' efectuar un previ expedient per acreditar la finalitat concreta que justifiqui la cessió, fixant el termini per dur-la a terme i la reversió automàtica en cas d'incompliment o manca d'ús.

5. En la mateixa línia, l ‘article 61 de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la comunitat autònoma de les Illes Balears, exposa que: «els béns patrimonials de la comunitat autònoma, l'afectació o l'explotació dels quals no es consideri previsible, es poden cedir gratuïtament per a finalitats d'utilitat pública o d'interès social a favor d'administracions i d'institucions públiques, o d'entitats privades sense ànim de lucre. 2. L'acord de cessió s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i ha d'expressar la finalitat concreta a què s'han de destinar els béns objecte de la cessió. 3. Els òrgans competents han de vigilar l'aplicació efectiva dels béns objecte de cessió a les finalitats expressades a l'acord de cessió»

De la mateixa forma indica que si els béns cedits no és destinen a l'ús previst pel que s' havien cedit, es considerarà revocada la cessió i tornaran al cessionari.

6. En aquest cas el valor econòmic dels llits s'ha fixat en un import inferior a 1800 € segons s' extreu de l'informe del Director de la Residència de data 15 de gener de 2024.

7. La cessió gratuïta dels llits geriàtrics no té una data de termini.

8. L'article 10.8 dels Estatuts de l'IMAS, en relació amb l'article 3, preveu que el Consell Rector és l'òrgan competent per aprovar l'adquisició de béns, drets i llegats.

A l'esborrany de bases analitzades que inclou les instruccions del procediment s'estableix un apartat que fa referència a la resolució del procediment i disposa el punt 7:

Setè. Resolució de donació

1. Una vegada analitzades per part de l'IMAS, es resoldrà el procediment bé acceptant la la sol·licitud de donació o bé denegant-la de forma motivada. A la resolució es detallarà el material concedit, que es notificarà al sol·licitant.

Si bé per tal d'agilitzar el procediment atès que el Consell Rector es reuneix únicament una vegada al mes es considera convenient la delegació en la presidència de l'IMAS la resolució del procediment de donació. Així mateix es fa necessari la designació com a òrgan instructor del procediment a la direcció insular d'Atenció Sociosanitària per la tramitació de l'expedient de conformitat amb l'article 75 i ss de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Pel que fa a la delegació, l'article 7 a l'apartat segon detalla les competències que són pròpies de la Presidència de l'IMAS i l'apartat quart disposa:

«4. Excepcionalment, en els casos de necessitats urgents que no admetin demora pot adoptar les decisions reservades a la competència del Consell Rector que siguin susceptibles de delegació, amb l'obligació d'informar el Consell Rector dels acords adoptats, en una sessió extraordinària convocada a l'efecte, a fi que siguin ratificats».

Així mateix, disposa l'article 1 en relació al funcionament del Consell Rector:

«Article 11. Funcionament del Consell Rector

1. El règim de constitució i funcionament del Consell Rector s'ajusta a les normes contingudes en la normativa de règim local sobre òrgans col·legiats, les disposicions d'aquests estatuts i les normes de funcionament intern».

9. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, als articles 9 i 12 estableix que els titulars dels òrgans administratius podran en les matèries de la seva competència delegar tan l'exercici de les seves competències com la signatura de les seves resolucions i actes administratius en altres òrgans de la mateixa Administració, pel que fa a les competències, i els titulars dels òrgans o unitats administratives que d'ells depenguin pel que fa a la signatura dins els límits fixats a l'article 9 de la mateixa Llei.

Si bé, disposa l'apartat segon l'article segon de l'article 9 que no seran delegables les competències allà assenyalades.

« Artículo 9. Delegación de competencias

1. Los órganos de las diferentes Administraciones Publicaciones podrán delegar el ejercicio de las competencias que tengan atribuidas en otros órganos de la misma Administración, aun cuando no sean jerárquicamente dependientes, o en los Organismos públicos o Entidades de Derecho Público vinculados o dependientes de aquéllas.

En el ámbito de la Administración General del Estado, la delegación de competencias deberá ser aprobada previamente por el órgano ministerial de quien dependa el órgano delegante y en el caso de los Organismos públicos o Entidades vinculados o dependientes, por el órgano máximo de dirección, de acuerdo con sus normas de creación. Cuando se trate de órganos relacionados jerárquicamente será necesaria la aprobación previa del superior común si ambos pertenecen al mismo Ministerio, o del órgano superior de quien dependa el órgano, si el delegante y el delegado pertenecen a diferentes Ministerios.

Asimismo, los órganos de la Administración General del Estado podrán delegar el ejercicio de sus competencias propias en sus Organismos públicos y Entidades vinculados o dependientes, cuando resulte conveniente para alcanzar los fines que tengan asignados y mejorar la eficacia de su gestión. La delegación deberá ser previamente aprobada por los órganos de los que dependan el órgano delegante y el órgano delegado, o aceptada por este último cuando sea el órgano máximo de dirección del Organismo público o Entidad vinculado o dependiente.

 

2. En ningún caso podrán ser objeto de delegación las competencias relativas a:

a) Los asuntos que se refieran a relaciones con la Jefatura del Estado, la Presidencia del Gobierno de la Nación, las Cortes Generales, las Presidencias de los Consejos de Gobierno de las Comunidades Autónomas y las Asambleas Legislativas de la Comunidades Autónomas.

b) La adopción de disposiciones de carácter general.

c) La resolución de recursos en los órganos administrativos que hayan dictado los actos objeto de recurso.

d) Las materias en que así se determine por norma con rango de Ley.

3. (...)»

10. La delegació que es proposa no és cap dels assumptes a que es refereix l'apartat segon de l'article 9, ni tampoc es troba prevista aquesta matèria com a indelegable ni a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, ni a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; ni a la Llei 4/2022 de consells insulars.

11. Conforme a l'article 9 de la Llei 40/2015 abans citat, les resolucions administratives que s'adoptin per delegació de competències hauran d'indicar expressament aquesta circumstància i es consideraran dictades i al seu cas signades per l'òrgan delegant.

Les delegacions són revocables en qualsevol moment.

Així mateix s'haurà de complir el requisit de publicació al BOIB de la resolució de delegació de competències.

Per tot l'anterior, el Consell Rector ha adoptat l'acord següent:

Primer. Aprovar les bases de la donació de llits geriàtrics amb matalàs que es transcriuen a continuació i el model normalitzat de sol·licitud que s'adjunta com a annex I

«BASES I MODEL NORMALITZAT DE LA DONACIÓ GRATUÏTA DE LA RESIDÈNCIA»

Introducció

La Residència Huialfàs proposa la donació gratuïta de 6 llits geriàtrics amb matalàs obsolets a altres administracions, instruccions o entitats d'interès públic sense ànim de lucre que ho destinin de forma preferent a cobrir les necessitats de la gent amb dependència a Mallorca.

PRIMER. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes bases tenen per objecte establir les instruccions que s'han de seguir per gestionar i resoldre les sol·licituds de donació dels llits geriàtrics amb matalàs de la Residència Huialfàs de l'IMAS.

SEGON. Requisit dels sol·licitants

Només s'admetran les sol·licituds d'aquelles administracions, institucions i entitats sense ànim de lucre que acreditin degudament tal circumstància.

TERCER. Sol·licituds

Les persones jurídiques interessades que compleixin amb els requisits generals d'aquesta

convocatòria podran presentar les sol·licituds a través de mitjans electrònics. El termini estarà obert a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria i fins que hi hagi llits i matalassos disponibles.

La instància no quedarà presentada si no es signa electrònicament.

D'acord amb el previst a l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, només s'admetran les sol·licituds complimentades de conformitat amb el model normalitzat que es recull a l'Annex I. La sol·licitud s'haurà d'emplenar en tots els camps.

QUART. Destí del material susceptible de donació

Es consideraran aquelles peticions en les que el material es destini a cobrir necessitats d'interès públic o general, i de forma preferent a cobrir les necessitats de la gent amb dependència a Mallorca. En cap cas es tendran en consideració les peticions amb fins lucratius o d'interès particular.

CINQUÈ. Ordre de priorització

En el cas que el nombre de peticions ho permeti, s'acceptaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits i per ordre d'entrada, i es podran repartir els llits entre totes aquelles entitats sol·licitants que declarin que preferentment destinaran el bé a cobrir les necessitats de la gent amb dependència de Mallorca.

En el cas que el nombre de peticions no cobreixi totes les sol·licituds es prioritzaran les donacions en funció dels següents criteris:

1er. Les sol·licituds de la totalitat dels llits amb matalàs oferits per l'IMAS en donació, que es destinin preferentment a cobrir les necessitats de la gent amb dependència a Mallorca.

2on. Aquelles sol·licituds que es comprometin a cobrir necessitats d'interès públic o general.

3er. Resta de sol·licituds que es destinin els llits a cobrir necessitats d'interès públic o general.

SISÈ. Obligacions

Per fer efectiva la donació l'entitat sol·licitant haurà de:

1. Acreditar documentalment la seva condició d'entitat pública o privada sense ànim de lucre, i especificar:

a) la finalitat per la que sol·licita el subministrament dels llits amb matalàs,

b) i la quantitat concreta de llits que sol·licita.

2. El beneficiari es farà càrrec de la recollida i transport dels llits de la Residència Huialfàs (C/Isaac Peral, 19, C.P.07420, Sa Pobla), per compte i risc seus.

SETÈ. Resolució de donació

1. Una vegada analitzades les sol·licituds per part de l'IMAS, es resoldrà el procediment bé acceptant la sol·licitud de donació o bé denegant-la de forma motivada. A la resolució es detallarà el material concedit que es notificarà al sol·licitant.

2. L'IMAS es reserva el dret de poder comprovar el compliment del declarat i dels requisits i/o compromisos adquirits pel beneficiari de la donació. En cas de comprovació d'incompliment manifest, l'òrgan competent de l'IMAS procedirà a la revocació d'aquesta. Per la seva part, el beneficiari haurà de procedir en el termini d'un mes a partir de la seva notificació, a la devolució del material donat, sempre que es trobi en condicions acceptables, sense perjudici d'altres responsabilitats.

Segon. Autoritzar la donació dels llits geriàtrics obsolets de la Residència Huialfàs de l' Institut Mallorquí d'Afers Socials a altres administracions, institucions o entitats d'interès públic sense ànim de lucre que ho destinin de forma preferent a cobrir les necessitats de la gent amb dependència a Mallorca d'acord amb les bases de la donació.

Tercer. Designar com a òrgan instructor del procediment a la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment.

Quart. Delegar en la presidència de l'IMAS la resolució d'aquest procediment.

Cinquè. Comunicar a la residència Huialfàs l'aprovació de l'acord.

Sisè. Ordenar la publicació d'aquest acord en el tauler d'anuncis de l'IMAS i en el BOIB.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament: 27 de febrer de 2024

El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)

Documents adjunts