Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 120780
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es modifica i es corregeixen els errors de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de 22 de desembre de 2023, per la qual es convoquen subvencions, mitjançant el procediment anticipat de despesa, per a inversions en explotacions agràries, corresponents a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Mitjançant Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 s'aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que en l'article 2.2.c estableix que, entre d'altres, han de ser objecte d'ajuda les inversions en modernització i/o millora de les explotacions agràries.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca, referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

De conformitat amb la normativa esmentada, el 28 de desembre de 2023 es va publicar en el BOIB núm. 175 la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 22 de desembre de 2023, per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a inversions en explotacions agràries, corresponents a l'any 2024. Aquesta resolució preveu dues convocatòries.

Una vegada publicada la Resolució esmentada s'ha constatat la conveniència d'efectuar una sèrie d'aclariments per millorar el text i, atès que no ha finalitzat el termini de presentació de sol·licituds previst per a la primera convocatòria, es considera oportú fer-hi una modificació amb l'objectiu de concretar i clarificar els criteris d'aplicació.

D'altra banda, s'han detectat uns errors aritmètics i de redacció que s'han de corregir d'acord amb el que disposen l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 56 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, en virtut de les competències que tinc atribuïdes i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent:

RESOLUCIÓ

Primer

Es modifica la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a inversions en explotacions agràries, corresponents a l'any 2024, publicada en el BOIB núm. 175, de 28 de desembre, en el sentit següent:

1. El segon paràgraf del punt 1.1.c de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:

“En el cas dels agricultors, persones físiques o jurídiques, que s'hagin incorporat a l'activitat agrària durant els dotze mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda o, si són joves agricultors, també en una data posterior, els requisits que preveuen les lletres b i c d'aquest punt s'han de complir en el termini de quaranta-vuit mesos a comptar des de la data de la incorporació i sempre abans que acabi el termini de presentació de la sol·licitud de pagament que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució. La data d'incorporació és la de la sol·licitud d'inscripció al RIA com a titular d'una explotació agrària”. 

2. El punt 1.1.d de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:  

“d. Obtenir una puntuació mínima, d'acord amb els paràmetres que defineix l'annex 2 d'aquesta resolució, de 103 punts (el 25 % de la màxima puntuació possible, 412 punts) i mantenir la puntuació obtinguda en la proposta de concessió fins al pagament de l'ajuda. En el cas que la selecció dels beneficiaris de les ajudes s'hagi decidit aplicant els criteris de prioritat que estableix l'annex 2 d'aquesta resolució, el beneficiari ha de mantenir la puntuació obtinguda a la proposta de concessió fins al pagament de l'ajuda”.

3. El segon paràgraf del punt 3 de l'apartat tercer queda redactat de la manera següent:

“En el cas dels agricultors, persones físiques o jurídiques, que s'hagin incorporat a l'activitat agrària durant els dotze mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda o, si són joves agricultors, també en una data posterior, aquests requisits s'han de complir en el termini de quaranta-vuit mesos, a comptar des de la data de la incorporació, i sempre abans d'acabar el termini de presentació de la sol·licitud de pagament que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució. La data d'incorporació és la de la sol·licitud d'inscripció al RIA com a titular d'una explotació agrària”.

4. El primer paràgraf del punt 1 de l'apartat quart queda redactat de la manera següent:

“Les inversions objecte d'ajuda han de ser viables econòmicament i adequades a l'explotació. Amb aquesta finalitat, s'ha d'aportar un pla de millora que inclogui les inversions que es pretenen cofinançar i establir com han de contribuir aquestes inversions per assolir algun dels objectius següents:

- Millorar el rendiment i la sostenibilitat globals de l'explotació agrària.

- Aconseguir la viabilitat de les explotacions i millorar la competitivitat del sector agrari.

- Promoure les tecnologies agrícoles innovadores i la gestió sostenible”.

5. El segon paràgraf del punt 13 de l'apartat quart queda redactat de la manera següent:

“No obstant això, només són subvencionables les operacions que no s'hagin completat físicament ni s'hagin executat per complet abans de la presentació de la sol·licitud d'ajuda i de la visita d'inspecció de l'òrgan competent, amb independència de si s'han efectuat o no tots els pagaments corresponents. La visita prèvia d'inspecció ha de comprovar, in situ, si les operacions sol·licitades no estan executades per complet. En el cas de maquinària i equips mòbils, la data d'emissió de la factura ha de ser posterior a la sol·licitud de l'ajuda”.

6. L'epígraf b.3 del punt 2 de l'apartat cinquè queda redactat de la manera següent:

b.3 Titulars d'explotacions que, abans del pagament de l'ajuda que preveu aquesta resolució, tinguin concedida l'ajuda per a la instal·lació de joves agricultors a qualsevol de les convocatòries del FOGAIBA dels anys 2020, 2021 o 2023; o en el cas d'entitats jurídiques que tinguin algun soci que compleixi aquest requisit”. 

7. El punt 3 de l'apartat cinquè queda redactat de la manera següent:

“3. Els requisits que donen dret als increments que preveu el punt 2 anterior s'han de complir en el moment en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds que estableix aquesta resolució, llevat dels joves agricultors que iniciïn la seva activitat durant els dotze mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda o en una data posterior, els quals hauran de complir aquests requisits abans que finalitzi el termini de presentació de la sol·licitud de pagament que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució”. 

8. El primer paràgraf del punt 1 de l'apartat sisè queda redactat de la manera següent:

“1. Per a la primera convocatòria de l'any 2024, el termini de presentació de sol·licituds va des del dia 11 de gener de 2024 fins a l'11 de març de 2024”.

9. El punt 4.j de l'apartat sisè queda redactat de la manera següent:

j. En el cas d'entitats jurídiques, còpia de l'impost de societats (model 200) o, en el cas d'entitats en règim d'atribució de rendes, de la Declaració informativa (model 184)”.

10. El punt 2 de l'apartat setè queda redactat de la manera següent:

“2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a la convocatòria respectiva, les sol·licituds s'atenen en funció de la màxima puntuació obtinguda, aplicant els criteris de prioritat que recull l'annex 2 d'aquesta resolució, el compliment dels quals s'avalua en el moment en què finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda que preveu aquesta resolució, excepte que en aquest annex s'indiqui el contrari.

En el cas dels joves agricultors que iniciïn la seva activitat durant els dotze mesos anteriors a la sol·licitud de l'ajuda o en una data posterior, es comprovarà el compliment dels criteris de prioritat abans del termini de presentació de la sol·licitud de pagament que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.

En cap cas puntuaran ni es tindran en compte els criteris de prioritat que, en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds que preveu aquesta resolució, no constin degudament senyalats a la sol·licitud d'ajuda presentada per la persona interessada”.

11. El punt 19 de l'annex 1, queda redactat de la manera següent:

“19. Orientació productiva de l'explotació. S'entén com a orientació productiva de l'explotació el grup d'activitat agrària predominant dins l'explotació. Serà predominant aquella agrupació d'activitat agrícola o ramadera que generi la major part de les UTA de l'explotació.

Es considera l'activitat ramadera productiva com un sol grup i l'activitat agrícola productiva la que correspon als grups de cultiu següents:

- Hortícoles.

- Vinya vinificació.

- Raïm de taula.

- Cítrics.

- Fruiters de secà (ametllers garrovers i figueres).

- Herbacis.

- Pastures.

- Fruiters de llavor.

- Fruiters de pinyol.

- Oliveres.

- Aromàtiques i medicinals.

- Arròs”. 

12. El punt 13 de l'annex 1 queda redactat de la manera següent:

“Unitat de treball agrari (UTA): el treball efectuat per una persona dedicada a temps complet durant un any a l'activitat agrària. Es calcula segons la taula de marges bruts i UTA que estableix l'annex IV, de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s'adapta la gestió documental del Registre Interinsular Agrari al Sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària i es modifiquen les taules de marges bruts i els criteris de càlcul d'UTA , publicada al BOIB núm.172 de 21 de desembre de 2023”.

13. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 1.7 queda redactat de la manera següent:

“1.7. Titulars d'explotacions o, en el cas d'entitats jurídiques, que els seus socis majoritaris s'hagin instal·lat per primera vegada en els últims cinc anys, a comptar des de la data d'inici del termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda. (2)”.

14. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 1.15 queda redactat de la manera següent:

“1.15. Joves agricultors titulars d'una explotació o, en el cas d'entitats jurídiques, que tinguin algun soci que s'hagi incorporat a una explotació, i que tinguin concedida l'ajuda amb aquest objecte en qualsevol de les convocatòries 2020, 2021 o 2023 aprovades pel FOGAIBA. (3)”.

15. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 1.22 queda redactat de la manera següent:

1.22. Que l'explotació estigui inscrita en el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) i que almenys l'orientació productiva de l'explotació estigui emparada per la certificació ecològica. (5)”.​​​​​​​

16. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 1.23 queda redactat de la manera següent:

“1.23. Que l'explotació estigui inscrita en el Consell Regulador de la denominació genèrica de l'agricultura integrada (CRGDAI) i l'orientació productiva de l'explotació estigui emparada per la certificació de producció integrada. (5)”.

17. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el títol del punt 2 queda redactat de la manera següent:

“2. CARACTERÍSTIQUES DE LA INVERSIÓ - PLA DE MILLORA”.

18. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, els punts 2.1, 2.2 i 2.3 queden redactats de la manera següent:  

“2.1. Pla de millora en què almenys el 5% de les inversions es dirigeixin a l'agricultura 4.0, segons la definició de l'apartat 18 de l'annex 1. (4)”. 

2.2. Pla de millora en què almenys el 20% de les inversions estiguin destinades al foment dels circuits curts de comercialització, segons la definició del punt 17 de l'annex 1. (4)”.

2.3. Inversions que suposin per si mateixes un augment de les UTA de l'explotació sempre que com a mínim justifiquin 0,5 UTA d'increment sobre les UTA inicials”.

19. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 2.9 queda redactat de la manera següent:

“Adquisició de maquinària agrícola amb funcions ambientals , detallada en l'annex 5 d'aquesta resolució, siempre que representi almenys el 10 % de la inversió. (4)”.

20. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 2.13 queda redactat de la manera següent:

“2.13. Plans de millora en què almenys el 5 % de la inversió total sigui d'energies renovables que s'han d'adequar a l'explotació. (4)”.

21. A la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula que preveu l'annex 2, el punt 2.19 queda redactat de la manera següent:

“3.1. Titulars d'explotació als quals s'hagi revocat l'import total de l'ajuda concedida en alguna de les dues darreres convocatòries de la línia d'INEA (corresponents als anys 2020 i 2021)”.

22. S'introdueix un punt (5) en el darrer paràgraf de l'annex 2, que queda redactat de la manera següent:

“(5) Els criteris 1.22 i 1.23 són excloents entre si”.

23. La darrera frase de l'annex 2 queda redactada de la manera següent:

Puntuació mínima, 25 %: 103 punts".

24. La primera frase del segon paràgraf del punt 3.1 de l'annex 3 queda redactada de la manera següent:

“Aquest estalvi potencial ha de ser d'un mínim potencial del 10%, que es justifica de la manera següent:”. 

25. S'afegeix una lletra e al punt 3.1 de l'annex 3, en els termes següents:​​​​​​​

​​​​​​​e. Disposar d'un sistema de reg intel·ligent, el qual consisteix a utilitzar tecnologies, sensors i algoritmes que permetin gestionar el reg d'una manera òptima, amb l'objectiu de fer un ús més eficient i sostenible dels recursos hídrics de l'explotació. El pas d'un sistema de reg tradicional a un d'intel·ligent ha de comportar almenys un estalvi potencial del 10%”. 

26. El darrer paràgraf del punt 3.1 de l'annex 3 queda redactat de la manera següent:

“Per calcular aquest estalvi s'ha de tenir en compte el següent:

- La reducció de pèrdues per millora de les conduccions dins l'explotació.

- La reducció del volum deguda al sistema d'aplicació del reg”.

Segon

Es corregeixen els errors que s'han detectat a la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a inversions en explotacions agràries, corresponents a l'any 2024, publicada en el BOIB núm. 175, de 28 de desembre, en el sentit següent:

1. En el punt 2 de l'apartat setè, on diu:

“2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atenen en funció de la màxima puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat que recull l'annex 1 d'aquesta resolució, el compliment dels quals s'avalua en el moment de presentar la sol·licitud, excepte que en aquest annex s'indiqui el contrari”.

Ha de dir:

“ 2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atenen en funció de la màxima puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat que recull l'annex 2 d'aquesta resolució, el compliment dels quals s'avalua en el moment de presentar la sol·licitud, excepte que en aquest annex s'indiqui el contrari”.

2. En el punt 1.9 de la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula de l'annex 2, on diu:

“1.9. Que l'explotació (en l'orientació productiva de l'explotació) estigui inscrita a l'empara d'alguna figura de qualitat diferenciada en una marca de qualitat diferenciada: IGP o DOP”. 

Ha de dir:

“1.9. Que l'explotació (en l'orientació productiva de l'explotació) estigui inscrita a l'empara d'alguna figura de qualitat diferenciada: IGP o DOP”.

3. En el punt 1.11 de la columna “CRITERIS DE SELECCIÓ. PUNTUACIÓ CONCURRÈNCIA COMPETITIVA” de la taula de l'annex 2, on diu:

“Que la producció agrària o ramadera (en l'orientació productiva de l'explotació) es comercialitzi sota l'empara de qualsevol altra marca col·lectiva o marca de garantia segons les definicions de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques”.

Ha de dir:

“Que la producció agrícola o ramadera (en l'orientació productiva de l'explotació) es comercialitzi sota l'empara de qualsevol altra marca col·lectiva o marca de garantia segons les definicions de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques”.

4. En la penúltima frase de l'annex 2, on diu:

“El màxim de puntuació és de 460 punts”.

Ha de dir:

El màxim de puntuació és de 412 punts”.

​​​​​​​Tercer

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de febrer de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons