Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 112743
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes de suport a les confraries de pescadors de les Illes Balears per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El manteniment i el desenvolupament del sector pesquer de les Illes Balears constitueix un dels objectius principals de suport al sector primari de la Comunitat Autònoma atesa la rellevància social, econòmica i cultural que comporta aquest sector per al territori balear. Un dels eixos principals sobre els quals gira l'activitat pesquera el constitueixen les confraries de pescadors, emparades pel que estableix el Decret 61/1995, de 2 de juny, pel qual es regulen les confraries de pescadors i les seves federacions (BOIB núm. 80, de 24 de juny de 1995).

D'acord amb l'article 1 del Decret 61/1995, les confraries de pescadors de les Illes Balears són corporacions de dret públic, amb personalitat jurídica i capacitat d'actuar per al compliment de les seves finalitats, exerceixen la representació del sector pesquer i actuen com a òrgans de consulta i de col·laboració de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb l'objectiu de promoure i d'impulsar els interessos pesquers.

Per no limitar-se a un associacionisme no operatiu, el paper d'aquestes entitats associatives ha de ser actiu i ha d'incloure actuacions positives i productives per al sector. El suport públic per a aquestes actuacions es fonamenta en el seu propi esforç i en la repercussió que obtinguin sobre el sector pesquer.

Per aconseguir la màxima eficàcia en aquest sentit, s'ha de potenciar la cooperació entre l'Administració i les confraries pesqueres perquè les actuacions d'ambdues siguin més positives per als professionals de la pesca. Així, es considera imprescindible el suport econòmic de l'Administració per compensar, sobretot, les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies d'aquestes entitats, com són, fonamentalment: la tramitació d'altes i baixes dels seus membres, la gestió de vendes, la conservació, custòdia i transport dels productes pesquers, la formació dels mariners i marineres i la col·laboració en matèria de gestió de reserves marines, tenint en compte els costos mitjans estimats.

L'article 1.2.i de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005), per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, indica que l'associacionisme pesquer és objecte d'ajudes.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes destinades a les confraries de pescadors per a l'any 2024, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és la participació en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies d'aquestes entitats, sobretot pel que fa a la tramitació d'altes i baixes dels seus membres, la gestió de vendes, la conservació, custòdia i transport dels productes pesquers, la formació de mariners i marineres i la col·laboració en matèria de gestió de reserves marines.

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Finançament de la convocatòria

A aquesta convocatòria es destina un import màxim de quatre-cents trenta-cinc mil euros (435.000,00 €), amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA.

Tercer Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució les confraries de pescadors de les Illes Balears constituïdes d'acord amb el que preveu el Decret 61/1995, de 2 de juny (BOIB núm. 80, de 24 de juny de 1995), que estiguin inscrites en el Registre oficial de confraries de pescadors i de les seves federacions, que depèn de la Direcció General de Pesca, i que compleixin les obligacions que se'n deriven.

2. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de complir abans que finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds i s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

3. No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones o les entitats que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en aquestes prohibicions s'ha de fer de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris  estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

5. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la fa d'ofici l'òrgan instructor del procediment, tret que la persona interessada manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar aquesta autorització, cal presentar un certificat de la Direcció General de Pesca o del consell insular corresponent.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Constitueixen les actuacions subvencionables la realització de les activitats pròpies de les confraries de pescadors amb la finalitat de promoure actuacions en matèria de representació i d'informació dutes a terme des de l'1 de gener del 2023 fins al 31 de desembre del 2023 i pagades abans de la sol·licitud d'ajuda.

2. Seran despeses subvencionables:

− El salari i els costos de Seguretat Social i de gestoria del personal laboral contractat.

− Les despeses equivalents al cost de personal quan es fa com a assistència tècnica.

− Els lloguers i les despeses dels locals de l'organització, com ara electricitat, telèfon i neteja.

− La subscripció a publicacions relacionades amb el sector.

− El material fungible d'oficina.

− Les quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior.

− El manteniment i l'adquisició d'equips informàtics i de videoconferències.

− Els viatges per a l'assistència a reunions fora de l'illa de referència sempre que tengui a veure amb les activitats establertes al punt 2 de l'apartat primer, la qual cosa haurà de ser acreditada.

− Les despeses de formació per al personal propi de l'organització sempre que tengui a veure amb les activitats establertes al punt 2 de l'apartat primer, la qual cosa haurà de ser acreditada.

− Les despeses per emmagatzematge i transport de productes pesquers, sempre que siguin de caràcter col·lectiu.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. L'import de l'ajuda és del 100% de les despeses subvencionables realitzades i degudament justificades, sense que pugui superar els límits que preveuen els punts 2 i 3 següents.

2. L'import màxim que pot percebre cada confraria es determina d'acord amb la suma dels límits següents:

a. Nombre d'associats que hagin estat un mínim de 6 mesos d'alta a la Seguretat Social, al Règim especial de treballadors de la mar, l'any 2023: 30,00 euros per soci.

b. Per quilo de producte pesquer declarat l'any 2023 per a cada confraria, segons les modalitats:

- 0,12 euros per quilo d'embarcació d'arts menors

- 0,04 euros per quilo d'embarcació d'arrossegament

- 0,03 euros per quilo d'embarcació de palangre

- 0,02 euros per quilo d'embarcació d'encerclament

c. Pel manteniment de l'establiment de primera venda autoritzat i amb activitat, si escau: 1.000,00 euros.

d. En el cas de Formentera, per causa de doble insularitat: 700,00 euros per beneficiari.

e. Per cada embarcació d'arts menors amb el volum total de vendes superior o igual a la suma dels salaris mínims interprofessionals vigents dels seus tripulants: 150,00 euros.

f. Confraries de pescadors sense flota d'arrossegament: 1.500,00 euros.

g. Pel transport dels productes pesquers: 40,00 euros per km de distància al punt de venda principal. El punt de venda principal s'ha de comunica a l'inici de l'any i la Direcció General de Pesca el comprova anualment.

h. Per la presentació correcta i durant els 6 primers mesos de l'any de la memòria anual 2022 d'activitats i gestió econòmica: 400,00 euros.

i. Per la presentació correcta i en termini dels comptes de la Confraria, en els termes que preveu el Decret 61/1995, de 2 de juny: 600,00 euros.

j. Per l'assistència a les reunions sectorials convocades per la Federació de Confraries: 900,00 euros.

k. En concepte de costos generals d'informació i gestió: 13.500,00 euros per beneficiari.

3. La quantia màxima de la subvenció que pot rebre cada confraria és de 41.000,00 euros. Aquest límit s'aplica una vegada fet el repartiment d'acord amb els criteris que preveu l'apartat setè, punt 2, d'aquesta resolució.

4. Els límits assenyalats a les lletres b, c, d, e, f, g, h, i, j i k de l'anterior punt 2 la fa d'ofici el FOGAIBA davant dels òrgans competents de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o de la Federació Balear de Confraries de Pescadors.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o de la Federació Balear de Confraries de Pescadors per comprovar aquestes dades, s'haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució al BOIB i acabarà el dia 14 de juny del 2024.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda i pagament, d'acord amb el formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Les sol·licituds s'han de presentar a través de mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 14.2, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Caldrà aportar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el mateix.

Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF del sol·licitant.

b. Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud.

c. Llista d'associats amb alta a la Seguretat social, amb còpia de les vides laborals o qualsevol altra documentació que ho pugui acreditar.

d. Memòria de les actuacions dutes a terme durant l'any 2023.

e. Relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. S'ha de facilitar una còpia del document en format digital.

f. Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

f.1. Factures pagades o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin les formalitats i els requisits que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

f.2. Nòmines pagades del personal laboral contractat.

f.3. Justificants del pagament de la Seguretat Social del personal laboral contractat.

f.4. Justificació del pagament de la retenció a compte de l'IRPF corresponent al personal laboral o als tècnics contractats.

f.5. Altres justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura han de quedar consignades les dades següents: la data de cobrament, la identificació amb indicació del nom, el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa (aquest darrer és facultatiu si l'emissor és una persona física).

3r. Comprovant de transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació de l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.

No s'admeten pagaments en efectiu d'un import igual o superior a 1.000,00 euros, en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

Aquesta documentació queda a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació per dur a terme qualsevol control que es consideri oportú.

g. Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses.

3.La comprovació del DNI del representant, les dades de la Direcció General de Pesca, dels certificats, d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir aquestes dades, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents.

En cas que no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, ha de presentar declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits que s'han assenyalat, s'ha de requerir a la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa aplicable.

Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. Els beneficiaris se seleccionen mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, en primer lloc, es reduirà l'import del límit que preveu l'epígraf k del punt 2 de l'apartat cinquè; si amb aquesta reducció el crèdit assignat a la línia encara és insuficient, es reduiran totes les sol·licituds en el mateix percentatge unitari resultant de l'ajustament pressupostari.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria de pesca del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora d'aquest servei, en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada passat aquest termini sense que es notifiqui resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.

4. La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fa de manera telemàtica.

5. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, i les que deriven del compliment del que preveu el Decret 61/1995, de 24 de juny, regulador de les entitats associatives assenyalades.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El pagament de l'ajuda es fa mitjançant transferència bancària, quan s'ha dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha realitzat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

 

Onzè Incompatibilitats

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb qualsevol ajuda que pugui percebre el beneficiari per a la mateixa finalitat i objecte d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (22 de febrer de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons