Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 117955
Resolució del conseller de d’Empresa, Ocupació i Energia, per la qual es revoquen les subvencions en el marc de la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents (Programa PREE)
Fets
1. El 22 de desembre de 2020, es va publicar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents (Programa PREE) dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020, mitjançant la Resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 14 de desembre de 2020 (BOIB núm. 212).
2. La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va concedir una subvenció a la persona o entitat que figura en l'annex d'aquesta Proposta en el marc de la convocatòria per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents (Programa PREE).
3. Les persones o entitats que figuren en l'annex van aportar la documentació per a la justificació de la realització de les actuacions subvencionades.
4. El tècnic de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic va examinar les documentacions aportades i va emetre uns informes desfavorables a les justificacions dels expedients descrits en l'annex amb les motivacions que figuren en aquest annex.
5. En data 4 d'octubre de 2023 es va emetre una proposta de resolució provisional de revocació del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (BOIB núm.139, de 12 d'octubre de 2023).
6. En data 16 de novembre de 2023 (RE. REGAGE23e00078043995) la Sra. Teresa Molins Gelabert, en representació de la societat Can Quintín, S.L, presentà escrit d'al·legacions contra la proposta de resolució del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (BOIB núm. 139 de 12 d'octubre de 2023) en el que manifestava, expedient PREE 03/2020:
«SEGUNDO.- Que, dado que la obra a llevar a cabo en la vivienda objeto de reforma era de una magnitud superior a las actuaciones propias de la subvención concedida, todos los trámites administrativos relativos a la misma, así como su preparación, fueron realizados al margen de la solicitud del Programa PREE.»
«TERCERO.- Que, observado el listado de gastos derivados del expediente, se observa que el único pago realizado con anterioridad a la fecha de solicitud de la subvención del Programa PREE presentada el 30 de diciembre de 2020, fue efectuado en fecha 23 de diciembre de 2020, el cual se destinó para la realización de actuaciones preparatorias a la obra completa de la vivienda, siendo estas necesarias para el correcto estudio de la edificación y sus patologías.
Si bien la obra comenzó en febrero de 2021, previo a su inicio se realizaron limpiezas de aljibes y cisternas, catas estructurales para la detección de patologías y diseños, desbroce del patio y jardín, vaciado de mobiliario y enseres..., siendo todo ello actos preparatorios anteriores al inicio de las obras.
A los oportunos efectos, se acompaña como documento DOS Acta de Replanteo e Inicio de los trabajos.»
«CUARTA.- Que las actuaciones preparatorias eran necesarias para asegurar el óptimo inicio de las obras a principios de febrero de 2021. Por lo tanto, siendo el primer gasto correspondiente a los gastos preparativos del proyecto previos a la realización de la obra, la cual comenzó en fecha posterior a la presentación de la solicitud, y habiéndose abonado con fecha posterior al 7 de agosto de 2020, esta parte cumple los requisitos exigidos en la convocatoria del Programa PREE.»
7. En data 25 de gener de 2024, s'ha emès un informe desfavorable a les al·legacions presentades per la Sra. Teresa Molins Gelabert, en representació de la societat Can Quintín, S.L contra la proposta de resolució del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (BOIB núm. 139 de 12 d'octubre de 2023), en l'expedient PREE 03/2020, atès que de la documentació aportada queda acreditat que la Sra. Teresa Molins Gelabert, en representació de la societat Can Quintín, S.L. ha presentat pagaments a compte de la inversió amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud (30/12/2020), no acreditant en cap moment, ni amb l'escrit d'al·legacions, que la factura i el seu pagament anteriorment transcrit, corresponen a actuacions preparatòries per presentar la sol·licitud, incomplint l'establert el punt 3.3.3 de les bases de la convocatòria.
8. En data 23 d'octubre de 2023 el Sr. Guillem Salvà Coll, presentà escrit d'al·legacions contra la proposta de resolució provisional del director general d'Energia i Canvi Climàtic (BOIB núm. 139 de 12 d'octubre de 2023) en el que manifestava, expedient PREE 72/2020:
«La factura en qüestió, datada abans de la sol·licitud de la subvenció, correspon a un pagament per endavant per a la realització d'un treball relacionat amb l'eficiència energètica en el meu habitatge. Aquesta factura es va emetre com a part d'un contracte prèviament acordat, i el pagament es va realitzar de bona fe per a garantir l'execució reeixida del projecte, l'execució real del qual es va produir amb posterioritat a la data de sol·licitud».
9. En data 21 de gener de 2024, s'ha emès un informe desfavorable a les al·legacions presentades pel Sr. Guillem Salvà Coll contra la proposta de resolució del director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic (BOIB núm. 139 de 12 d'octubre de 2023), en l'expedient PREE 72/2020, atès que de la documentació aportada queda acreditat que el Sr. Guillem Salvà Coll ha presentat factures i pagaments a compte de la inversió amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud (11/05/21), no acreditant en cap moment, ni amb l'escrit d'al·legacions, que la factura i el seu pagament anteriorment transcrit, corresponen a actuacions preparatòries per presentar la sol·licitud, incomplint l'establert el punt 3.3.3 de les bases de la convocatòria.
Fonaments de dret
1. El El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
2. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
3. L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia (BOIB núm. 72 de 24 de maig de 2008).
4. El Reial decret 737/2020, de 4 de agost, pel qual es regula el programa d'ajudes per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents i es regula la concessió directa de les ajudes d'aquest programa a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla (BOE núm. 212, de 6 d'agost de 2020).
5. La resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 14 de desembre de 2020 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions de rehabilitació energètica en edificis existents (Programa PREE) (BOIB núm. 212, de 22 de desembre de 2020).
6. La Sra. Teresa Molins Gelabert, en representació de la societat Can Quintín, S.L., fonamenta el seu escrit en que la factura abonada amb anterioritat a la data de registre de la sol·licitud de la subvenció corresponen a despeses preparatives del projecte previs a la realització de l'obra, la qual va començar en data posterior a la presentació de la sol·licitud, i havent-se abonat amb data posterior al 7 d'agost de 2020, aquesta part compleix els requisits exigits en la convocatòria del Programa PREE, expedient PREE 03/2020.
7. El Sr. Guillem Salvà Coll, fonamenta el seu escrit en que la factura es va emetre com a part d'un contracte prèviament acordat, i el pagament es va realitzar de bona fe per a garantir l'execució reeixida del projecte, l'execució real del qual es va produir amb posterioritat a la data de sol·licitud, expedient PREE 72/2020.
8. BOE núm. 212, de data 6 d'agost de 2020 – RD 737/2020, de 4 d'agost,
- L'article 13.8 «Dado el carácter incentivador de las ayudas, solo se admitirán actuaciones por parte de los destinatarios últimos de las ayudas iniciadas con posterioridad a la fecha de registro de la solicitud de la ayuda, no considerándose elegible ningún coste relativo a la ejecución de la actuación que haya sido facturado con anterioridad, sin perjuicio de los costes correspondientes a actuaciones preparatorias que sean necesarios para presentar la solicitud o llevar a cabo las correspondientes inversiones, como pueden ser proyecto, memorias técnicas, certificados, etc., que sí podrán ser considerados subvencionables, aun cuando hubieran sido facturados con anterioridad, siempre que, en todo caso, estas actuaciones preparatorias se hubieran iniciado con fecha posterior a la fecha de entrada en vigor del Programa establecida en el artículo 4.»
9. BOIB núm. 212, de data 22 de desembre de 2020
Punt 3.3 «Requisits generals» , apartat 3.3.2, 3.3.3 i 3.3.4 disposa:
3.3.2. Atès el caràcter d'incentiu dels ajuts, la realització de les actuacions no es pot produir abans de la data de registre de la sol·licitud, de manera que la inversió destinada a aquesta adquisició ha d'haver-se efectuat amb posterioritat a la data de registre de la sol·licitud. A aquest efecte, en cas de persones jurídiques públiques, s'ha de prendre com a data de referència per determinar la data d'aquesta adquisició la de la publicació dels plecs de licitació.
3.3.3. Les factures i el pagament de la inversió, inclòs l'abonament de possibles quantitats a compte o sota qualsevol altre concepte, ha de ser posterior a la data del registre de la sol·licitud.
Punt. 10. Pagament i justificació activitats. 6. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
10. Documentació presentada per la Sra. Teresa Molins Gelabert, en representació de la societat Can Quintín, S.L.:
Factura nº 201202 de data 30 de desembre de 2020, concepte «Primer pago a cuenta del presupuesto aceptado según contrato para obra de reforma en vivienda unifamiliar sita en calle del Port 29, Capdepera, Mallorca”, import 23.386,00 €.
- Justificant transferència bancària de data 23 de desembre de 2020, per import de 23.386,00 €
Amb la documentació aportada queda acreditat que la Sra. Teresa Molins Gelabert, en representació de la societat Can Quintín, S.L. ha presentat pagaments a compte de la inversió amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud (30/12/20), no acreditant en cap moment, ni amb l'escrit d'al·legacions, que la factura i el seu pagament anteriorment transcrit, corresponen a actuacions preparatòries per presentar la sol·licitud, incomplint l'establert el punt 3.3.3 de les bases de la convocatòria.
11. Documentació presentada pel Sr. Guillem Salvà Coll:
De la documentació aportada queda acreditat que el Sr. Guillem Salvà Coll ha presentat factures i pagaments a compte de la inversió amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud (11/05/21), no acreditant en cap moment, ni amb l'escrit d'al·legacions, que les factures i el seus pagaments anteriorment transcrits, corresponen a actuacions preparatòries per presentar la sol·licitud, incomplint l'establert el punt 3.3.3 de les bases de la convocatòria.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Revocar la subvenció als beneficiaris que figuren en l'annex.
2. Autoritzar i disposar negativament la despesa a favor dels beneficiaris per l'import detallat en l'annex.
3. Declarar conclòs el procediment i, per tant, arxivar els expedients indicats en l'annex.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de febrer de 2024
El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa,Ocupació i Energia (BOIB núm.103, de 22/07/2023)
ANNEX Llista de beneficiaris als quals se'ls revoca la subvenció
Expedient |
Sol·licitant |
NIF |
Tipus d'inversió |
Import subvenció (€) |
Partida pressupostaria |
CONCE |
Motiu revocació |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PREE-03/2020 |
CAN QUINTIN, S.L. |
***9026** |
Reforma integral interior de l'habitatge, amb actuacions de consolidació estructural, millora d'eficiència energètica i ampliació de porxo posterior. |
64.857,19 |
2022/G/731A01/77000/00/19701/20105 |
15016 /2022 |
S'han efectuat pagaments de la inversió amb anterioritat a la data de registre de la sol·licitud, per la qual cosa s'incompleix l'apartat 3.3.3. de la convocatòria. |
PREE-72/2020 |
GUILLEM SALVÀ COLL |
***5880** |
Millora dels aïllaments a l'envolupant exterior i substitució de les fusteries exteriors i instal·lació de calefacció i ACS mitjançant aerotermia. |
39.212,57 |
2022/G/731A01/78000/00/19701/20105 |
18995 /2022 |
S'han emès factures i efectuat pagaments de la inversió amb anterioritat a la data de registre de la sol·licitud, per la qual cosa s'incompleix l'apartat 3.3.3. de la convocatòria. |