Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'INCA
Núm. 99589
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament regulador de les assignacions econòmiques als grups polítics municipals
El Ple de l'Ajuntament d'Inca, en sessió ordinària de data 21 de desembre de 2023, va aprovar inicialment la modificació del Reglament regulador de les Assignacions Econòmiques als grups municipals, transcorregut el termini corresponent sense al·legacións, i en compliment del que preveu l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (LRBRL) es publica l'aprovació definitiva amb el següent contingut literal;
Reglament regulador de les assignacions econòmiques als grups municiapls
Preàmbul
El present Reglament té per objecte la regulació de les assignacions econòmiques als grups municipals a què es refereix l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
El mateix article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local determina la possibilitat que el Ple de la corporació atribueixi als diversos grups polítics municipals que legalment es constitueixin, a efectes de la seva actuació corporativa, una dotació econòmica, la qual comptarà amb un component fix i un altre de variable, fent referència, a més, que la dita quantitat estarà limitada cada any per la Llei de pressuposts generals de l'Estat.
Seguint aquesta determinació, en desenvolupament de l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i amb la voluntat de dotar d'una major seguretat jurídica, transparència i per al compliment del deure de rendició de comptes, expressat aquest terme amb la major amplitud possible, es fa necessari que l'Ajuntament d'Inca estableixi i reguli una norma pròpia de caràcter reglamentari que concreti el destí d'aquesta aportació econòmica pública, delimitant el que es consideren actuacions pròpies dels grups polítics en l'exercici de la seva funció corporativa, amb la intenció que aquests fons es justifiquin de la millor manera possible i seguint un procediment preestablert.
Article 1. Naturalesa jurídica de l'assignació econòmica
L'assignació econòmica a la qual es refereix l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local té naturalesa d'aportació econòmica pública en els termes indicats a la normativa de subvencions.
Article 2. Crèdit pressupostari
1.- El Ple de l'Ajuntament d'Inca a l'inici de cada mandat podrà establir les quantitats econòmiques que consideri convenients per col·laborar o coadjuvar en les activitats que puguin desenvolupar, així com en despeses de funcionament dels grups polítics constituïts d'acord amb la legislació vigent.
2.- Aquestes quantitats econòmiques podran ser revisades durant el mandat i sempre estaran relacionades amb les despeses de funcionament que s'enumeren a l'article 5 del present Reglament.
Article 3. Beneficiaris
1.- Seran beneficiaris d'aquesta subvenció els grups polítics municipals que estiguin legalment constituïts.
2.- Els regidors i regidores no adscrits perdran els drets econòmics vinculats o que tenguin com a destinataris els grups polítics municipals.
Article 4. Obligacions dels beneficiaris
1.- Els grups municipals, per poder ser beneficiaris de la següent assignació econòmica, tendran les següents obligacions:
a) Obtenir un número d'identificació fiscal (NIF) propi i diferenciat del partit polític o partits polítics als quals es trobi vinculat.
b) Obtenir un número de compte corrent de la seva titularitat.
c) Portar una comptabilitat específica de les despeses i ingressos.
d) Conservar els justificants de les despeses i ingressos que recolzin els assentaments comptables.
e) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la seguretat social i amb l'Ajuntament d'Inca.
f) En el cas que, amb càrrec a la dita assignació, els grups abonassin honoraris professionals o altres despeses subjectes a retenció, estaran obligats a practicar les corresponents retencions, així com el seu ingrés en la Delegació de l'Agència Tributària.
2.- Amb l'entrada d'una nova corporació el número d'identificació fiscal (NIF) s'haurà de renovar una vegada que es constitueixin els nous grups, llevat de que la denominació del grup sigui la mateixa, en aquest cas s'hauran de modificar els components o membres del mateix en el model 036/037 per poder complir els requisits de constitució.
Article 5. Destinació de les assignacions econòmiques
Establiment de la consideració com a activitats pròpies dels grups municipals a l'efecte de la seva assignació econòmica.
1.- Es consideraran activitats pròpies dels grups polítics municipals les següents:
a) Les despeses de difusió en els mitjans de comunicació, fullets, bustiada i mitjans similars de les iniciatives pròpies del grup.
b) Lloguers i manteniment: d'equips i programes informàtics, d'immobles, d'elements de transport, de tractament de l'efectiu, de mobiliari o d'altres equipaments.
c) Materials i subministraments: d'oficina, de material no inventariable.
d) De comunicacions: de serveis postals, de telèfons, de missatgeria electrònica, de transport de dades.
e) D'energia i aigua: de calefacció, d'energia elèctrica, de consum d'aigua.
f) De serveis externs: serveis informàtics, de vigilància i seguretat, neteja d'immobles, transports i trasllats, sistemes de compensació i pagament, servei d'informació financera, serveis professionals i altres.
g) Despeses diverses de funcionament: despeses de representació, altres atencions socials, despeses de desplaçament, allotjament i locomoció per reunions amb batles i batlesses, regidors i regidores, diputats i diputades, consellers i conselleres, i en general qualsevol acte o reunió de contingut local o sectorial, amb la finalitat de coordinar polítiques o negociar assumptes o qüestions que afectin les funcions i tasques del grup polític municipal.
h) Els actes públics que el respectiu grup de l'Ajuntament realitzi per a la difusió davant la ciutadania, associacions o grups municipals de les seves iniciatives i propostes polítiques impulsades a o des de l'Ajuntament d'Inca, i tots aquells d'interès general que contribueixin a impulsar i millorar les condicions de vida i drets de la ciutadania d'Inca.
i) Transferències als partits polítics sota les sigles dels quals varen concórrer a les eleccions municipals, en virtut de l'article 2.1.e) de la Llei orgànica, de 4 de juliol, sobre el finançament dels partits polítics. Aquesta aportació no podrà superar, en cap cas, el 50 % de l'assignació econòmica concedida per l'Ajuntament d'Inca al grup municipal.
2. L'assignació dels grups polítics no pot destinar-se a remuneracions de personal que presti serveis a l'entitat local, ni a l'adquisició de béns que puguin tenir la consideració actius fixos, de caràcter patrimonial i inventariable.
Es consideraran inventariables els que reuneixin les característiques assenyalades en la normativa reguladora de l'estructura pressupostària de les entitats locals per ser imputats al capítol 6 ''Inversions reals''. Es consideraran inventariables i, per tant, no podran ser objecte de despesa aquells que compleixin alguns dels següents requisits:
a) Que no siguin béns fungibles.
b) Que tenguin una duració previsiblement superior a l'exercici pressupostari.
c) Que siguin susceptibles d'inclusió en inventari.
d) Que siguin despeses que previsiblement no siguin reiteratives.
Article 6. Comptabilitat específica
1.- Cada grup polític haurà de portar una comptabilitat específica de la dotació anual assignada, registrant cada una de les operacions que realitzin i conservant les corresponents factures o documents equivalents en el tràfic mercantil, que contindran els requisits exigits en l a normativa vigent i estaran emesos a nom del grup.
2.- La comptabilitat específica inclourà el reflex dels moviments de tresoreria.
3.- Cada grup polític establirà de forma interna els mecanismes de gestió, autorització i disposició de la sortida de fons.
Article 7. Justificació
1. La justificació del destí de les assignacions s'haurà de fer en tot cas.
2. El termini per presentar la justificació serà abans de dia 1 d'abril de l'exercici posterior al qual es concedeix l'assignació.
3. Dins l'any electoral, amb motiu de la renovació dels grups, cada un d'ells haurà de presentar un compte justificatiu. El grup que es dissol podrà presentar el compte fins al dia 31 de juliol de l'any en curs.
4. Els grups presentaran la justificació de les despeses fetes amb càrrec a aquestes aportacions, així com la comptabilitat corresponent, que ha d'incloure el balanç (de sumes i saldos), el compte de resultats. Es podrà substituir l'anterior documentació per una declaració responsable del compliment dels citats requisits.
5. Una memòria econòmica.
6. La justificació de les despeses regulades en els apartats de l'a) a l'i) de l'article 5 s'hauran de justificar de la següent forma:
a) Apartats de l'a) a l'f): factures o documents probatoris equivalents en el tràfic mercantil.
b) Apartat del g) a l'h): factures o documents probatoris equivalents en el tràfic mercantil, a més de la justificació del motiu. Les despeses de manutenció, locomoció i allotjament tendran els límits que es regulen en el Reial decret 462/2002, del 24 de maig, sobre indemnitzacions per raons de servei, excepte que les bases d'execució del pressupost vigent fixin quanties diferents.
c) Apartat i): aquestes aportacions es podran justificar mitjançant l'instrument jurídic pertinent, que podrà ser un certificat signat pel President i el Secretari del grup municipal en què es determinin les condicions reguladores de l'aportació per despeses de funcionament dels grups i els justificants de les transferències bancàries de dita aportació.
7. Les factures hauran de ser emeses a nom del grup municipal.
8. Regirà el principi d'anualitat, per tant les despeses que podran ser objecte de subvenció s'hauran de meritar dins l'exercici i pagar com a màxim dins el període de justificació regulat en l'article 7.2. Dins l'any electoral les despeses es podran meritar fins al dia en què es constitueixin els nous grups municipals.
9. El mitjà de pagament idoni serà la transferència bancària o el xec nominatiu. En cas que es paguin despeses en efectiu, el límit quantitatiu serà el que determini la normativa reguladora d'aquesta forma de pagament a nivell estatal, i hauran de plasmar-se en la factura els següents requisits:
a) Data de pagament.
b) Diligència/segell de ''pagat en efectiu''.
c) Segell de l'empresa i firma del representant.
10. Els annexos, formularis o altres documents que siguin necessaris per a la presentació de la justificació seran aprovats per la Junta de Govern Local, i hauran de ser presentats pels grups municipals amb el format establert pel dit òrgan.
11. El compte justificatiu serà aprovat per la Junta de Govern Local.
12. Les despeses excloses o inelegibles seran, en tot cas, les següents:
a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.
b) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives.
c) Les despeses de procediments judicials.
Article 8. Pagament
1. L'abonament de l'assignació es farà anualment i per anticipat, amb acreditació prèvia d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la seguretat social i amb l'Ajuntament d'Inca.
2. L'any de celebració d'eleccions locals es prorratejarà per dies la quantia assignada anualment fins a la data de constitució dels nous grups. Igualment també es prorratejarà una vegada constituïts els nous grups fins a final d'any.
Article 9. Reintegrament
1. Les quantitats no justificades o justificades indegudament seran objecte de reintegrament a l'Ajuntament d'Inca. Aquesta quantia no meritarà interessos.
2. Una vegada aprovat el compte justificatiu per la Junta de Govern Local, si d'aquest es derivassin quanties a haver de reintegrar pels grups municipals, juntament amb la notificació de l'acord s'adjuntarà la liquidació de la quantia objecte de reintegrament perquè aquests puguin fer l'ingrès a les arques municipals. Contra aquest acord hi cabran els recursos pertinents.
Article 10. Responsabilitats
1. El grups municipals no ostenten personalitat jurídica pròpia, és en els integrants del grup en cada legislatura en els quals recau la condició de perceptors de la dotació econòmica, per la qual cosa, a efectes de responsabilitats, entre d'elles la comptable, els membres del grup han d'esser declarats responsables solidaris quan aquesta dotació no sigui destinada a l'objecte al qual està vinculada i no sigui restituïda.
2. Els membres del grup municipal seran responsables solidaris de la manca de justificació de les assignacions rebudes i que hagin de reintegrar com a conseqüència de la errònia justificació de les quanties assignades, suposant un abastament de fons públics la no restitució dels mateixos.
4. La responsabilitat solidària es mantindrà durant el període d'elegibilitat de les assignacions econòmiques que en caràcter general serà anual, llevat de l'any de celebració d'eleccions locals.
5. La responsabilitat solidària dels membres perdurarà durant tot el període d'elegibilitat encara que deixin de formar part del grup municipal.
Article 11. Control pel Ple de la corporació
La comptabilitat, juntament amb l'informe de l'òrgan interventor, s'haurà de posar a disposició del Ple en el darrer trimestre de l'any posterior al qual s'ha atorgat l'assignació econòmica.
Disposició addicional primera
L'òrgan competent per interpretar aquest Reglament i la normativa que li resulti d'aplicació, així com per dictar instruccions, circulars o notes necessàries per a la seva correcta execució i aplicació, serà la Junta de Govern Local.
Aquests actes administratius seran d'aplicació preferent enfront de la normativa que li pogués resultar d'aplicació, sempre que no li siguin contraris.
Disposició addicional segona
En les matèries no regulades en aquest Reglament, seran d'aplicació les següent normes:
1. Les normes, instruccions, circulars o en general qualsevol acte administratiu dictat per la Junta de Govern, en tot allò que no s'oposi al present Reglament i la normativa que resulti d'aplicació.
2. La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
3. La Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local.
4. La Llei 38/2003, de novembre, de 17 de novembre, general de subvencions i la seva normativa de desenvolupament.
5. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i les seves normatives de desenvolupament.
6. Qualsevol altra normativa estatal o autonòmica que li pugui ser aplicable.
Disposició final
De conformitat amb el que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el present Reglament entrarà en vigor quan s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini fixat en l'article 113 de la referida Llei 20/2006.
(Signat electrònicament: 8 de febrer de 2024
El batle Virgilio Moreno Sarrió)