Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT

Núm. 96657
Resolució del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum per la qual es convoca un concurs de mèrits per a l’adjudicació d’una oficina de farmàcia a la zona farmacèutica d'Artà, dins del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera. Resolució en execució de les sentències de 27 de maig de 2013 del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i les sentències de 28 d’abril de 2015 i de 21 de juliol de 2021 de la Sala Tercera del Tribunal Suprem i de la sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

Mitjançant divuit resolucions de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010, publicades en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 69, de 6 de maig de 2010, es convocaren sengles concursos per a l'adjudicació de les oficines de farmàcia d'Alcúdia 3, Alcúdia 4, s'Arenal de Llucmajor, Santa Margalida, Port de Pollença, Marratxí, Porto Cristo, Calonge, Platja de Muro, Cala Millor, Can Picafort, Son Servera, Cala Lliteres, Pina, Cala Rajada, Artà, Eivissa D3 i D4 i urbanització Les Palmeres (Llucmajor).

El Sr. C va interposar recursos d'alçada contra cada una d'aquestes resolucions, fonamentats en la vulneració del dret comunitari.

Desestimats els recursos en via administrativa, el Sr. C va interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, recurs que causà els actes del procediment ordinari 644/2010.

El dia 21 de febrer de 2011, la directora general de Farmàcia va dictar una resolució per la qual es disposà no aplicar, en la valoració dels mèrits al·legats pels participants en els divuit concursos convocats, el mèrit establert en el punt A.7 del barem de mèrits inclòs en l'annex II del Decret 25/1999, de 19 de març, pel qual s'aproven les zones farmacèutiques i el procediment per a l'autorització de noves oficines de farmàcia, i que es reproduïa en el text de cada una de les resolucions de convocatòria, mèrit que consistia en la concessió d'una puntuació addicional per l'experiència professional acreditada i adquirida desenvolupant tasques professionals en el territori de les Illes Balears. Aquesta resolució es dictà a conseqüència d'allò que disposà la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea d'1 de juny de 2010, que declarà contrària a les llibertats comunitàries una previsió reglamentària idèntica a la descrita del Decret 25/1999, de 19 de març, continguda en el Decret 72/2001, de 19 de juliol, del Principat d'Astúries.

El Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va dictar la Sentència núm. 435/2013, de 27 de maig, en els actes del procediment ordinari 644/2010, i estimà la pretensió del recurrent i declarà nul·la la base A.7. Literalment, la sentència esmentada disposà:

[…]

2º) ESTIMAMOS EL RECURSO CONTENCIOSO ADMINISTRATIVO.

3ª) DECLARAMOS la disconformidad a derecho del punto A7 del Anexo II del Decreto 25/1999, de 19 de marzo, por cuanto no se ajusta al Derecho Comunitario.

4º) DECLARAMOS LA DISCONFORMIDAD A DERECHO de los actos administrativos impugnados, en cuanto aplican el anterior mérito A7.

Contra aquesta Sentència, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va interposar un recurs de cassació, el qual va ser desestimat pel Tribunal Suprem mitjançant la Sentència de 28 d'abril de 2015 (recurs de cassació 2379/2013), la qual es pronuncià en els termes següents:

[…]

Por otro lado, a la vista de lo que se acaba de decir, es claro que el problema es aquí puramente de derecho español y estriba en determinar si, tras la adopción de la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, el proceso había perdido su objeto o si el demandante había visto satisfecha extrajudicialmente su pretensión. Esta Sala cree que no. El petitum del demandante era que se declarase la nulidad tanto de las resoluciones de convocatoria de los concursos de méritos para la adjudicación de varias oficinas de farmacia, como del punto A 7 del Baremo de Méritos; algo que no hace la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, por más que declare inaplicable el referido punto A 7 del Baremo de Méritos. Y no se trata sólo de que la pretensión del demandante siguiera formalmente en pie, sino que también desde un punto de vista sustancial es muy dudoso que la mera declaración de inaplicabilidad del punto A 7 del Baremo de Méritos diese satisfacción al interés materialmente defendido por el demandante: tras la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, quedaba vigente una convocatoria de concursos de méritos anterior en que potenciales concursantes desfavorecidos por el punto A 7 del Baremo de Méritos habrían podido optar por no postularse. Así las cosas, contrariamente a lo afirmado por el recurrente, no es contradictorio que la sentencia impugnada anule el punto A 7 del Baremo de Méritos aun cuando había sido declarado inaplicable a los concursos de méritos convocados por las resoluciones recurridas. No hay incongruencia interna en la sentencia impugnada. […]

Amb l'informe previ corresponent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears declarà, mitjançant la Interlocutòria de 22 de març de 2016, correctament executada per part de l'Administració autonòmica la Sentència recaiguda en els actes del procediment ordinari 644/2010, atès que l'Administració recorreguda havia dictat en data 21 de febrer de 2011 una resolució de no aplicació en els divuit concursos convocats del mèrit declarat contrari al dret comunitari, per la qual cosa en cap moment no es van valorar a cap dels participants en el concurs els mèrits que en aquest sentit haguessin al·legat, així com que l'Administració autonòmica havia fet desaparèixer del món jurídic aquella disposició per via de la derogació que es va instrumentar per mitjà de la disposició derogatòria única del Decret llei 3/2013, de 14 de juny, pel qual es crea la Xarxa Hospitalària Pública de les Illes Balears i el procediment de vinculació de centres privats d'atenció especialitzada.

El Sr. C va interposar un recurs de reposició contra aquesta Interlocutòria de 22 de març de 2016, que el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va desestimar de bell nou mitjançant la Interlocutòria d'1 de juny de 2016, en què es declarà:

La aprobación de la Ley 3/2013, determinó que el apartado 4º de la Disposición Derogatoria Única derogase, precisamente, el punto A7 del Anexo II del Decreto 25/1999, de 19 de marzo, y que lo era en relación con la experiencia profesional adquirida en el término de la Comunidad Balear. Mérito que se dice, nunca fue valorado. Los concursos, pues, no deben volver a ser convocados, tan sólo por lo que se prevé en el artículo 62.1 puesto en relación con los 65 y 66 de la Ley 30/1992. Es decir, la conservación de los actos administrativos. En definitiva, la Administración llevó a término el contenido de los puntos 3 y 4 de la decisión de la Sentencia reiterada 435 de 27 de mayo de 2013.

Contra aquesta Interlocutòria i en tràmit d'incident d'execució de sentència, el Sr. C interposà un recurs de cassació davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, que causà els actes del recurs de cassació 2855/2016.

El Tribunal Suprem estimà el recurs de cassació interposat i mitjançant la Sentència núm. 373, de 19 de març de 2019, disposà que pertocava declarar nul·les les 18 convocatòries.

Literalment el Tribunal Suprem va fonamentar i va dictar la seva decisió en el termes següents:

Como dijimos en nuestra sentencia de 28 de abril de 2015, que desestimó el recurso de casación formulado frente a la Sentencia de la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal de Justicia de las Islas Baleares de 13 de mayo de 2011, de cuya ejecución se trata:

El petitum del demandante era que se declarase la nulidad tanto de las resoluciones de convocatoria de los concursos de méritos para la adjudicación de varias oficinas de farmacia, como del punto A 7 del Baremo de Méritos; algo que no hace la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, por más que declare inaplicable el referido punto A 7 del Baremo de Méritos. Y no se trata sólo de que la pretensión del demandante siguiera formalmente en pie, sino que también desde un punto de vista sustancial es muy dudoso que la mera declaración de inaplicabilidad del punto A 7 del Baremo de Méritos diese satisfacción al interés materialmente defendido por el demandante: tras la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, quedaba vigente una convocatoria de concursos de méritos anterior en que potenciales concursantes desfavorecidos por el punto A 7 del Baremo de Méritos habrían podido optar por no postularse. Así las cosas, contrariamente a lo afirmado por el recurrente, no es contradictorio que la sentencia impugnada anule el punto A 7 del Baremo de Méritos aun cuando había sido declarado inaplicable a los concursos de méritos convocados por las resoluciones recurridas.

No cabe acoger la tesis de la Administración recurrida que sostiene que el objeto del proceso se circunscribió al subapartado A7 del apartado V del Anexo I de las resoluciones de convocatoria mencionadas, y que se cumple la sentencia con la mera inaplicación del mérito. Dada la naturaleza concurrencial del procedimiento, la convocatoria de los concursos originaria recogió el punto A7 que implicaba que potenciales concursantes desfavorecidos podrían haber decidido no participar en el concurso. Resulta así que el interés defendido por el demandante que obtuvo el pronunciamiento favorable a su pretensión no resulta satisfecho con la mera inaplicación del punto A7, manteniendo a su vez la validez de las posteriores resoluciones dictadas al amparo de dichas convocatorias cuyas bases contemplan el mérito cuestionado. La continuación del proceso de concurso no resulta aceptable, en la medida que tuvo lugar una modificación de las bases del concurso, pero sin posibilitar el acceso a los nuevos aspirantes con arreglo a los principios de publicidad, igualdad, transparencia y libre concurrencia. La pretensión anulatoria del recurrente, estimada en la sentencia de cuya ejecución tratamos, que declara la disconformidad a derecho de «los actos impugnados» conlleva y exige la nulidad de las resoluciones de convocatoria de los concursos de mérito iniciales y de los actos subsiguientes. El fallo es preciso y terminante en lo que se refiere al apartado 4º y la disconformidad a derecho de la convocatoria de los concursos de méritos, advirtiéndose así que la sala se apartó de lo anteriormente acordado.

Procede, de conformidad con lo antes razonado, acoger el primer motivo de casación que se articula en torno a la quiebra del derecho a ejecutar las sentencias en los propios términos y acordar la nulidad de los Autos impugnados, instando a la Sala de instancia que ejecute la sentencia en sus propios términos con arreglo a lo aquí razonado.

Contra aquesta Sentència alguns dels participants i adjudicataris d'oficines de farmàcia en els divuit concursos promogueren un incident de nul·litat d'actuacions, d'acord amb el que disposen l'article 288 de la Llei d'enjudiciament civil i l'article 241 de la Llei orgànica del poder judicial, tot al·legant que no se'ls havia notificat la interposició del recurs contenciós administratiu que causà els actes del procediment ordinari 644/2010 davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el qual consideraven que tenien la condició d'interessats, per la qual cosa no s'hi pogueren personar, ni defensar els seus drets.

El Tribunal Suprem va estimar parcialment aquest incident mitjançant la Interlocutòria de 13 de juny de 2019 —confirmada per una altra de posterior de dia 10 de setembre de 2019—, i va anul·lar la Sentència de 19 de març de 2019, dictada per resoldre l'incident d'execució de sentència formulat pel recurrent en els actes del procediment ordinari 644/2010. Així mateix, va retrotreure les actuacions judicials al moment de formulació de l'oposició al recurs de cassació interposat pel Sr. C contra la Interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en l'incident d'execució de les sentències de 27 de maig de 2013 i 28 d'abril de 2015.

Finalment, la Sala Tercera del Tribunal Suprem va desestimar les oposicions formulades al recurs de cassació i estimà el recurs mitjançant la Sentència núm. 1075, de 21 de juliol de 2021, la qual, després de rebutjar les causes d'inadmissibilitat del recurs de cassació plantejat pel que feia al fons de la qüestió plantejada, es pronuncià en el fonament cinquè en aquests termes:

Quinto.

Expuesto lo anterior y atendidas las alegaciones del Letrado de la Comunidad Balear y de las demás partes recurridas procede abordar los motivos de fondo del recurso de casación deducido contra los meritados Autos de 22 de marzo y 1 de junio de 2016. El primer motivo casacional denuncia la vulneración del derecho a la ejecución de las resoluciones judiciales firmes, reconocido en el artículo 24 CE y el artículo 18.1 LOPJ en relación a los artículos 103 y 104 LJCA. Y el segundo motivo aduce la infracción de los artículos 62.1, 64 y 65 de la Ley 30/1992, de 26 de noviembre.

El recurrente que obtuvo el pronunciamiento estimatorio de sus pretensiones alega que la decisión de la Sala de Baleares plasmada en los Autos que dan por ejecutada la sentencia, vulnera el derecho a la tutela judicial efectiva en su vertiente a que se ejecuten las resoluciones firmes en sus propios términos. Argumenta que los reseñados Autos de marzo y junio de 2016 no toman en consideración la naturaleza del procedimiento de adjudicación de las oficinas de farmacia y sostiene que la debida ejecución de la sentencia exige de forma necesaria que se declare la nulidad de las convocatorias en cuyas bases se consigna el mérito anulado referido a la previa experiencia adquirida en territorio balear.

El motivo de casación va a tener favorable acogida. La sentencia cuya ejecución se insta declara en el apartado 3º de su parte dispositiva la disconformidad a derecho del punto A7 del Anexo II del Decreto 25/1999, de 19 de marzo, en el que se valora la experiencia profesional en el ámbito de la Comunidad Balear. Y el apartado 4º del pronunciamiento declara la disconformidad a derecho de los actos impugnados en cuanto contemplan el reseñado mérito A7. Recordemos que las resoluciones objeto de impugnación en el recurso contencioso-administrativo fueron las resoluciones de la Directora General de Farmacia de 27 de abril de 2010, que convocan 18 concursos de méritos para la adjudicación de las correspondientes oficinas de farmacia en las zonas farmacéuticas de las Islas de Mallorca e Ibiza.

La sala de instancia declara ejecutada la sentencia tras la publicación de la Disposición Derogatoria Única del Decreto ley 3/2013, de 14 de junio, que deroga el reseñado apartado A7 de baremos de méritos y considera, que al no haberse aplicado este criterio en las posteriores resoluciones de convocatoria y en virtud del principio de conservación de los actos administrativos ex artículos 65 y 66 de la Ley 30/1992, que no procede la nulidad de las convocatorias en los términos interesados por el recurrente.

No obstante, ni la derogación formal del apartado A.7 del Anexo II del Decreto 25/1999, de 19 de marzo, llevada a cabo por la Disposición Derogatoria Única (apartado 4º) del Decreto-ley 3/2013, de 14 de junio, del Consejo de Gobierno de las Islas Baleares, ni la resolución de la Dirección General de Farmacia de 21 de febrero de 2011 que declara inaplicable el precepto reglamentario (subapartado A7) son suficientes para considerar correctamente ejecutada la sentencia de referencia.

El Decreto ley 3/2013, de 14 de junio, y la resolución de la Dirección General de Farmacia presentan un alcance limitado, pues se ciñen a declarar la inaplicabilidad del mérito anulado por el Tribunal de Mallorca, sin otro contenido ni efectos, manteniendo la validez de los actos y efectos derivados de la convocatoria anulada.

Pero el pronunciamiento de la sentencia presenta un mayor alcance y extensión, en cuanto declara de forma expresa la disconformidad a derecho de las resoluciones impugnadas, que, como se desprende del suplico de la demanda eran las 18 resoluciones de la Dirección General de Farmacia de 27 de abril de 2010 de convocatoria de los concursos de méritos para la adjudicación de las oficinas de farmacia (apartado 1º), la resolución desestimatoria de la alzada de 29 de octubre de 2010 (apartado 2º) y el apartado A7 de las bases de las citadas resoluciones y en consecuencia, la nulidad de las 18 resoluciones de la Dirección de Farmacia de 27 de abril de 2010 (apartado 3º) y no cabe interpretar que a través de las mencionadas actuaciones se dé exacto cumplimiento a lo acordado por la sala, que como bien indica la parte recurrente, conlleva la nulidad de las convocatorias de los concursos de méritos objeto de impugnación.

Como dijimos en nuestra sentencia de 28 de abril de 2015, que desestimó el recurso de casación formulado frente a la Sentencia de la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal de Justicia de las Islas Baleares de 13 de mayo de 2011, de cuya ejecución se trata:

El petitum del demandante era que se declarase la nulidad tanto de las resoluciones de convocatoria de los concursos de méritos para la adjudicación de varias oficinas de farmacia, como del punto A 7 del Baremo de Méritos; algo que no hace la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, por más que declare inaplicable el referido punto A 7 del Baremo de Méritos. Y no se trata sólo de que la pretensión del demandante siguiera formalmente en pie, sino que también desde un punto de vista sustancial es muy dudoso que la mera declaración de inaplicabilidad del punto A 7 del Baremo de Méritos diese satisfacción al interés materialmente defendido por el demandante: tras la resolución de la Directora General de Farmacia de la Comunidad Autónoma de las Islas Baleares 21 de febrero de 2011, quedaba vigente una convocatoria de concursos de méritos anterior en que potenciales concursantes desfavorecidos por el punto A 7 del Baremo de Méritos habrían podido optar por no postularse. Así las cosas, contrariamente a lo afirmado por el recurrente, no es contradictorio que la sentencia impugnada anule el punto A 7 del Baremo de Méritos aun cuando había sido declarado inaplicable a los concursos de méritos convocados por las resoluciones recurridas.

No cabe acoger la tesis de las partes recurridas que sostienen que el objeto del proceso se circunscribió al subapartado A7 del apartado V del Anexo I de las resoluciones de convocatoria mencionadas, y que se cumple la sentencia con la mera inaplicación abstracta del mérito. Dada la naturaleza concurrencial del procedimiento, la convocatoria de los concursos originaria recogió el punto A7 que implicaba que, como se indica en la reseñada sentencia, potenciales concursantes desfavorecidos podrían haber decidido no participar en el concurso. Resulta así que el interés defendido por el recurrente que obtuvo el pronunciamiento favorable a su pretensión no resulta satisfecho con la mera inaplicación genérica del punto A7, manteniendo a su vez la validez de las posteriores resoluciones dictadas al amparo de dichas convocatorias cuyas bases contemplan el mérito cuestionado.

El mantenimiento del proceso de concurso no resulta aceptable, en la medida que tuvo lugar una ulterior rectificación de las bases del concurso, pero sin posibilitar el acceso a aquellos aspirantes que antes no pudieron intervenir con arreglo a los principios de publicidad, igualdad, transparencia y libre concurrencia. La pretensión anulatoria del recurrente, estimada en la sentencia de cuya ejecución tratamos, que declara la disconformidad a derecho de «los actos impugnados» conlleva y exige la nulidad de las resoluciones de convocatoria de los concursos de mérito iniciales y de los actos subsiguientes. El fallo es preciso y terminante en lo que se refiere al apartado 4º y la disconformidad a derecho de la convocatoria de los concursos de méritos convocados, advirtiéndose así que la sala se apartó de lo anteriormente acordado.

No cabe acoger la validez de lo actuado al amparo de la convocatoria anulada al socaire del principio de conservación de los actos, pues sucede es que el mérito controvertido figuraba en la convocatoria y determinó que eventuales interesados como el Sr. Sixto decidiera no presentarse e impugnar las bases, de modo que si no hubiera constado el merecimiento de la experiencia en territorio balear el concurso se hubiera abierto a otros aspirantes que no contaban con dicho valor y el resultado del mismo con arreglo al resto de las bases pudiera ser distinto al que deriva de la mera eliminación a posteriori del apartado litigioso.

Y no cabe apreciar la quiebra del principio de igualdad o de equidad que alegan los recurridos que han obtenido una oficina de farmacia, en la medida que el concurso se convocó con unas bases contrarias a derecho como declaró la Sentencia de 2013, confirmada por este Tribunal Supremo. Ni tampoco la aducida quiebra de la confidencialidad de datos derivada de las consecuencias anulatorias expuestas, pues todas las partes han podido formular las alegaciones que estimaron pertinentes en defensa de sus intereses y se ha salvaguardado el derecho a la tutela judicial efectiva del artículo 24.1 CE, sin que la realización de una nueva convocatoria a raíz de la anulación de la precedente determine ni implique una posición de desigualdad respecto a los demás aspirantes o el conocimiento de datos de los afectados que derivan de la publicidad y transparencia de este tipo de procesos en los que concurren múltiples aspirantes.

Finalmente, respecto a la supuesta singular posición de la Sra. Lorena y los traslados y permutas posteriores, no puede resolverse en el presente cauce casacional, por tratarse de una cuestión ajena al debate referido a la corrección de los Autos del Tribunal Balear de 2016, y que nada incide en la anterior conclusión alcanzada sobre la exigencia de una nueva convocatoria para dar cumplimiento a la sentencia firme enjuiciada.

Procede, de conformidad con lo antes razonado, acoger el primer motivo de casación que se articula en torno a la quiebra del derecho a ejecutar las sentencias en los propios términos y acordar la nulidad de los Autos impugnados, instando a la Sala de instancia que ejecute la sentencia en sus propios términos con arreglo a lo aquí razonado.

Es van formular recursos d'empara per part de diversos interessats que van promoure o adherir-se als incidents de nul·litats d'actuacions, els quals no van ser admesos a tràmit pel Tribunal Constitucional.

II

Per la Providència de 24 de gener de 2022, notificada a l'Administració autonòmica el dia 25 de gener, la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, a instàncies del recurrent, va disposar l'execució forçosa del que disposen les sentències que recauen en el procediment ordinari 644/2010, i atorga a l'Administració obligada un termini de dos mesos, comptadors des de la notificació de la Providència esmentada.

Concretament, la Providència disposava:

[...] s'acorda, de conformitat amb el que es preveu als articles 103 i següents de la Llei Jurisdiccional Contenciosa Administrativa 29/1998, requerir, per un termini màxim de 2 mesos, comptador des de la notificació de la present, a la Conselleria de Salut i Consum del Govern balear amb la finalitat que dugui a pur i degut efecte i practiqui el que exigeix el compliment de les declaracions contingudes en la fonamentació i decisió de la sentència núm. 1075 de 21 de juliol dictada per la Secció 3a de la Sala Tercera del Tribunal Suprem.

Contra la dita providència, i prèvies sol·licituds de suspensió de l'execució, la representació legal de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va presentar un escrit, el dia 16 de març de 2022, en què feia palès el seu parer del fet que concorria una impossibilitat legal i material de dur a terme l'execució, i plantejava alhora un seguit de qüestions pel que feia a quin era l'abast i quins els termes i les condicions concretes en què s'havien de formular les noves resolucions de convocatòria de concursos per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia que, si n'era el cas, s'haurien de dictar i publicar en execució de la Sentència núm. 435/2013, de 27 de maig, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, i de les sentències del 28 d'abril de 2015 al número 1075 de 21 de juliol dictades per la Secció 3a de la Sala Tercera del Tribunal Suprem.

Així mateix, altres interessats formularen recursos de reposició, i bona part d'ells s'adheriren al recurs formulat per l'Administració autonòmica.

III

El dia 7 de desembre de 2023, la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va notificar a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre de 2023, per la qual es responia l'escrit que el dia 16 de març de 2022 va presentar la representació legal de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en què s'interessava que «es declari la impossibilitat d'execució o, subsidiàriament, estableixi els termes en què han de fer-se les convocatòries corresponents».

La part dispositiva d'aquesta Interlocutòria disposava:

PRIMERO. Desestimamos el incidente de imposibilidad material y legal de ejecutar la sentencia de la Sala nº 435/2013.

SEGUNDO. Ordenamos a D. Juan Simonet Borras que, en su calidad de Director General de Prestaciones, Farmacia y Consumo, acuerde antes del 31/01/2024 convocar las 18 oficinas de farmacia -sin excepción- que ya fueron convocadas el 27/04/2010.

TERCERO. Esa nueva convocatoria:

1. Quedará abierta a todos cuantos cumplan sus requisitos antes de finalización del plazo para la presentación de solicitudes.

2. Se regirá por la Ley CAIB 7/1998, de 12 de noviembre, y por el Decreto CAIB 25/1999, de 13 de marzo, en la redacción vigente a 27/04/2010, pero sin que se contemple o recoja:

 

A. Mérito por experiencia en territorio balear.

B. Mérito por ser trabajador afiliado al régimen general de la Seguridad Social.

C. Mérito profesional por el ejercicio de la explotación esas mismas 18 oficinas de farmacia convocadas el 27/04/2010 ni tampoco por el ejercicio de la explotación de ninguna otra oficina de farmacia desde la finalización del plazo para presentar las solicitudes en la convocatoria de 27/04/2010

D. Cualesquiera disposiciones declaradas nulas por sentencia en procesos correspondientes a la impugnación de los 18 concursos de méritos convocados el 27/04/2010.

Cuarto. Esta resolución se ha de notificar a todas las partes por medio de sus representantes. Y se ha de notificar también, separada y personalmente, al señor Juan Simonet Borrás.

Quinto. Sin costas.

Per altra banda, el dia 27 de desembre de 2023 es va notificar la Interlocutòria de la Sala de dia 20 de desembre de 2023 que resolia l'incident d'aclariment i compleció que van promoure un seguit d'interessats en l'execució, en què es denega la pertinència tant de la compleció com dels aclariments sol·licitats, si bé hem de destacar que in fine, i pel que feia als mèrits a considerar en les noves convocatòries i als recursos contra aquestes, declarava:

Esa no es una cuestión directamente relacionada con la ejecución de la sentencia que marca los límites que de la misma deriva. Pero es indudable que la autoridad convocante ha de contemplar si de las limitaciones que la ejecución de la sentencia fija a la nueva convocatoria es compatible con cualesquiera otros méritos que la autoridad convocante considerase precisos.

Al respecto, ha de tenerse presente que, una vez puesta en marcha la convocatoria conforme a lo que impone la ejecución de la sentencia, los posibles conflictos derivados de cualquier otro aspecto de esa convocatoria, como puedan ser los méritos que por la Administración se considere convenientes incluir, quedan al margen de esta ejecución y sujetos, como el resultado mismo es nuevo concurso, a impugnaciones separadas.

IV

Així mateix, s'ha de fer palès que aquests divuit concursos per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia basats en sengles resolucions de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010 també van ser objecte d'impugnació judicial ─indirecta─ per via del recurs contenciós administratiu interposat pel senyor B, que generà els actes del Procediment ordinari 112/2018, seguits davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Aquest procediment es dirigia, stricto sensu, contra la Resolució de 17 de gener de 2018 de la consellera de Salut, per la qual, alhora, es desestimava la sol·licitud de revisió d'ofici d'actes nuls presentada pel senyor B, sol·licitud de nul·litat relativa a la Resolució de la directora general de Farmàcia de 21 de febrer de 2011.

Aquesta Resolució de la directora general de Farmàcia de 21 de febrer de 2011 tenia per objecte declarar inaplicable, per ser contrari al dret de la Unió Europea segons la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió d'1 de juny de 2010, el mèrit contingut en el subapartat A7 del apartat V de l'annex I, dels divuit concursos d'adjudicació d'oficines de farmàcia convocats per les resolucions de la directora general de Farmàcia de dia 27 d'abril de 2010.

La part dispositiva de l'esmentada Sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, establia:

PRIMERO. […]

SEGUNDO. Estimamos el recurso.

TERCERO. Declaramos no ser conforme a Derecho y anulamos la resolución recurrida, es decir, la Resolución de 17 de enero de 2018 de la Conselleria de Salut dictada en el expediente nº SG/SJ 251/2016 y por la que fue desestimada la solicitud de revisión de oficio presentada por el Sr. P en relación con la Resolución de la directora general de Farmacia de 21 de febrero de 2011.

CUARTO. Declaramos no ser conforme a Derecho y nula la Resolución de la directora general de Farmacia de 21 de febrero de 2011.

QUINTO. Deberá la Administración de la Comunidad Autónoma convocar nuevos concursos de méritos para la adjudicación de las 18 oficinas de farmacia convocadas en su día por resoluciones de 27 de abril de 2010, rigiéndose las nuevas convocatorias por la norma entonces vigente, es decir, por el Decreto 25/1999 de 19 de marzo.

[…]

Aquesta Sentència va esdevenir ferma en inadmetre a tràmit la Sala Tercera del Tribunal Suprem el recurs de cassació formulat per l'Administració autonòmica i la resta de codemandats. Aquesta inadmissió es va dur a terme per la Providència de 15 de juny de 2023 de la Secció Primera de la Sala esmentada, i es declarà expressament la fermesa de la Sentència 589/2021, de 9 de novembre, per la Interlocutòria de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears de 22 de novembre de 2023, notificada a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el dia 23 de novembre.

Així doncs, pertocava també donar compliment a aquesta Sentència 589/2021, de 9 de novembre, en els seus propis termes.

Aquests termes d'execució són coincidents amb els de les sentències dictades en el marc del recurs contenciós administratiu, el Procediment ordinari 644/2010, instat pel senyor C (sentències del TSJIB de 27 de maig de 2013 i del Tribunal Suprem de 28 d'abril de 2015 i de 21 de juliol de 2021) , ja que en essència suposen en ambdós casos convocar de bell nou els devuit concursos per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia convocats per sengles resolucions de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010.

Aquests concursos, en ambdós casos, d'acord amb les sentències i interlocutòries dictades en sengles procediments, s'han de regir per la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, i pel Decret 25/1999, de 19 de març, pel qual s'aproven les zones farmacèutiques de les Illes Balears i el procediment per a l'autorització de noves oficines de farmàcia, en la redacció que ambdues disposicions presentaven el dia 27 d'abril de 2010.

V

A més, resultava rellevant als efectes d'aquestes execucions de sentència, i era escaient tenir en compte que per mitjà de la Sentència de 2 de març de 2015, dictada en tràmits de la qüestió d'inconstitucionalitat 2285/2013, promoguda per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears dins els actes del procediment ordinari 11/2011, el Tribunal Constitucional va declarar nul·la per inconstitucional la previsió establerta en l'article 27.5,1r. de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, i en conseqüència també l'article 25.3 del Decret 25/1999, de 19 de març, d'acord amb els quals no podien participar en els concursos d'adjudicació d'oficines de farmàcia les persones majors de 65 anys.

Aquesta previsió va ser expressament derogada mitjançant la disposició derogatòria única del Decret llei 3/2013, de 14 de juny.

VI

Així mateix, resultava rellevant als efectes d'aquestes execucions de sentència, i era escaient tenir en compte que per les sentències núm. 3, de 17 de gener de 2013 (PO 19/2011), i núm. 189, de 28 de febrer de 2011 (PO 7/2011), dictades per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, respectivament confirmades per sentències de la Sala Tercera del Tribunal Suprem de 16 de febrer i 17 de març de 2015, es va considerar no ajustada a dret l'exigència que l'experiència professional dels concursants com a farmacèutics regents, substituts o adjunts no s'admetés ni es consideràs en el concurs si aquesta experiència l'havia adquirida qui l'al·legava cotitzant pel règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social.

VII

Finalment, i d'acord amb els termes de la part dispositiva de la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre, s'havia de tenir en compte en aquella execució, la Sentència núm. 200, de 18 de març de 2010, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en el Procediment ordinari 677/2008, i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 14 de juny de 2011 que desestima el recurs de cassació contra l'anterior; sentències d'acord amb les quals, en el cas que una persona cotitular d'una oficina de farmàcia participés separadament del seu cotitular o cotitulars en un nou concurs per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia i obtingués l'autorització de la nova oficina de farmàcia, la total autorització de la farmàcia de la qual era cotitular no caducaria automàticament, i la seva quota de cotitularitat acreixeria el seu cotitular o cotitulars que no haguessin participat en el concurs o que, si hi participaven separadament d'ell, no hagessin obtingut l'autorització d'una nova oficina.

VIII

L'article 24.3 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, en la redacció vigent en data 23 de febrer de 2010, establia que l'autorització de noves oficines de farmàcia s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, concurrència, transparència i mèrits, mitjançant un concurs de mèrits que ha de convocar la Conselleria de Salut.

L'article 10 del Decret 25/1999, de 19 de març, pel qual s'aproven les zones farmacèutiques de les Illes Balears i el procediment per a l'autorització de noves oficines de farmàcia, en els termes en els quals es trobava redactat en data 27 d'abril de 2010, dictat en desplegament de la Llei d'ordenació farmacèutica, establia que, una vegada que una oficina de farmàcia ha estat autoritzada, mitjançant una resolució de la directora general de Farmàcia s'ha de convocar un concurs de mèrits per adjudicar-la.

IX

És per les quals coses que, en compliment del manament rebut  per mitjà de la Interlocutòria 277, de 1 de desembre de 2023, el dia 24 de gener de 2024, el director general de Prestacions, Farmàcia i Consum, va signar devuit  resolucions de convocatòria de concursos per a l'adjudicació de les oficines de farmàcia d'Alcúdia 3, Alcúdia 4, s'Arenal de Llucmajor, Santa Margalida, Port de Pollença, Marratxí, Porto Cristo, Calonge, Platja de Muro, Cala Millor, Can Picafort, Son Servera, Cala Lliteres, Pina, Cala Rajada, Artà, Eivissa D3 i D4 i urbanització Les Palmeres (Llucmajor), tot amb l'objecte de procedir simultàniament a executar i dur a efecte complet les sentències dictades tant en el marc del Procediment ordinari 644/2010, com en el Procediment ordinari 112/2018, seguits davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Dites resolucions varen ser objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les illes Balears, núm. 13, de 27 de gener de 2024.

Ara bé, el dia 1 de febrer de 2024, es va notificar la l'Administració Autonòmica, per mitjà de la seva representació processal, la Interlocutòria de 30 de gener de 2024 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en els tràmits de resolució de diversos recursos de reposició formulats per l'Administració Autonòmica i altres interessats personats en els Actes de Procediment Ordinari 644/2010, contra la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre.

Pels efectes que aquí interessen i en relació a la qüestió plantejada per la representació processal de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el recurs de reposició que havia interposat contra la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre, relativa a quina devia ser la data màxima a la qual s'havien de limitar els mèrits dels participants en el concurs, que fossin distints de l'experiència professional com farmacèutic titular, regent substitut o adjunt ─ que com s'ha fet palès, es limitaven expressament, d'acord amb la interlocutòria 277/2023, als obtinguts fins el dia 7 de juny de 2010 ─, la Sala, en el fonament de dret primer ─paràgrafs setè a onzè─ de la Interlocutòria de 30 de gener de 2024, declarava: 

 “[…] En cuanto a los méritos a los que se alude en el recurso, hay que tener en cuenta que, según ya hemos dejado reflejado en la relación de hechos de esta resolución, en el Auto de 20/12/2023 explicábamos que:

“Esa no es una cuestión directamente relacionada con la ejecución de la sentencia que marca los límites que de la misma deriva. Pero es indudable que la autoridad convocante ha de contemplar si de las limitaciones que la ejecución de la sentencia fija a la nueva convocatoria es compatible con cualesquiera otros méritos que la autoridad convocante considerase precisos.

Al respecto, ha de tenerse presente que, una vez puesta en marcha la convocatoria conforme a lo que impone la ejecución de la sentencia, los posibles conflictos derivados de cualquier otro aspecto de esa convocatoria, como puedan ser los méritos que por la Administración se considere convenientes incluir, quedan al margen de esta ejecución y sujetos, como el resultado mismo ese nuevo concurso, a impugnaciones separadas.”.

Por consiguiente, al margen de los méritos profesionales señalados en el Auto impugnado, cualesquiera otros a incorporar en la nueva convocatoria contemplados en el baremo de la norma vigente el 27/04/2010, que hemos declarado aplicable, deberán ceñirse a juicio de la Administración -si es que considera que pueda darse elemento discriminatorio no justificado-a los disponibles a la fecha de finalización del plazo de presentación de solicitudes de la anterior convocatoria de 27/04/2010.

[…]”

Per altra banda, el dia 5 de febrer de 2024, es va notificar a l'Administració Autonòmica per mitjà de la seva representació processal, la Interlocutòria de 2 de febrer de 2024 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia  de les Illes Balears, dictada en els tràmits de resolució de diversos recursos de reposició formulats per interessats personats en els Actes de Procediment Ordinari 644/2010, contra la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre. Aquesta Interlocutòria ratificava  els termes d'aquella que era l'objecte del recurs, pel que feia a la determinació de la data en la qual s'havien de complir els requisits de participació, per part dels participants en el concurs, en els següents termes:    

“Esa nueva convocatoria, pese a lo que se esgrime en el recurso de reposición, ha de quedar abierta   todo aquel que cumpla sus requisitos ahora mismo, esto es, al tiempo de esta nueva convocatoria. Y esos requisitos han de ser los que la Administración de la CAIB hubiera fijado conforme a las normas y bases que estuvieran vigentes el 27/04/2010 y que no hayan sido posteriormente declaradas nulas por sentencia.”

X

Atesos els termes de dites interlocutòries de 30 de gener i de 2 de febrer de 2024, i molt especialment atès que la primera disposava que “Per consegüent, al marge dels mèrits professionals assenyalats en la Interlocutòria impugnada, qualssevol altres a incorporar en la nova convocatòria contemplats en el barem de la norma vigent el 27/04/2010, que hem declarat aplicable, hauran de cenyir-se segons el parer de l'Administració -si és que considera que pugui donar-se element discriminatori no justificat-als disponibles a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de l'anterior convocatòria de 27/04/2010”.

Atès també, per una banda, que les resolucions de convocatòria de concursos de 24 de gener de 2024, preveien com data màxima en la qual s'haurien d'haver obtingut els mèrits al·legats pels concursants en aquests nous concursos, la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació en aquests  ─amb l'excepció dels mèrits per experiència professional  com farmacèutic titular, regent, substitut o adjunt limitada a 7 de juny de 2010 ─ i, per altra banda, atès també que aquesta Administració entenia que aquesta distinció de dates màximes d'acreditació de mèrits dins del mateix concurs generava situacions discriminatòries entre els concursants. 

És per les quals coses que el director general de Prestacions, Farmàcia i Consum, va dictar una resolució, el dia 13 de febrer de 2024, per la qual, per donar compliment a allò que es disposava a la Interlocutòria de 30 de gener de 2024,  revocà les devuit resolucions de 24 de gener de 2024, per les quals, es convocaren sengles concursos per a l'adjudicació de les oficines de farmàcia d'Alcúdia 3, Alcúdia 4, s'Arenal de Llucmajor, Santa Margalida, Port de Pollença, Marratxí, Porto Cristo, Calonge, Platja de Muro, Cala Millor, Can Picafort, Son Servera, Cala Lliteres, Pina, Cala Rajada, Artà, Eivissa D3 i D4 i urbanització Les Palmeres (Llucmajor) i disposà convocar tot seguit i de bell nou els devuit concursos per a l'adjudicació de dites oficines de farmàcia adaptades, pel que feia a las mèrits invocables pels concursants, a allò disposat en el fonament de dret primer ─paràgrafs setè a onzè─ de la Interlocutòria de 30 de gener de 2024, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia  de les Illes Balears

XI

Atesos els termes de la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre de 2023, i de la Interlocutòria de 30 de gener de 2024, pel que fa als criteris i mèrits que regeixen la convocatòria d'aquest concurs, atesa la declaració de nul·litat de la convocatòria, aquests són els que estableix l'annex II del Decret 25/1999, de 19 de març, tot seguint el procediment fixat a la secció 2 del capítol II d'aquest Decret, amb les excepcions següents:

  • Per aplicació de la doctrina que es deriva de la Sentència núm. 200, de 18 de març de 2010, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en el Procediment ordinari 677/2008, i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 14 de juny de 2011, desestimatòria del recurs de cassació contra l'anterior, en el cas que una persona cotitular d'una oficina de farmàcia participi en el concurs i obtengui l'autorització de la nova oficina de farmàcia, l'autorització de la seva farmàcia anterior no caducarà automàticament, i la seva quota de cotitularitat acreixerà el seu o seus cotitulars que no hagin participat en el concurs o que, si hi participaven, no hagin obtingut l'autorització de la nova oficina.
  • Per aplicació de la doctrina que es deriva de la Sentència 453/2013, dictada en els actes del procediment ordinari 644/2010 pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (confirmada per les sentències de la Sala Tercera del Tribunal Suprem de 28 d'abril de 2015 i de 21 de juliol de 2021, i que recullen la doctrina del Tribunal de Justícia de la Unió Europea d'1 de juny de 2010), i de la Sentència 589/2021, de 9 de novembre, dictada en els actes del Procediment ordinari 112/2018 també del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, no és d'aplicació el punt A.7 del barem de mèrits que s'inclou en l'annex II del Decret 25/1999, de 19 de març, pel qual s'aproven les zones farmacèutiques i el procediment per a l'autorització de noves oficines de farmàcia, punt declarat contrari a dret per aquella sentència.
  • Per aplicació de la doctrina que es deriva de la Sentència núm. 3, de 7 de gener de 2013, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en el procediment ordinari 19/2011, i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, de 16 de febrer de 2015, desestimatòria del recurs de cassació contra l'anterior, i d'altra banda la Sentència núm. 189, de 28 de febrer de 2013, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears dictada en el procediment ordinari 7/2011, i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, de 17 de març de 2015, desestimatòria del recurs de cassació contra l'anterior, no es pot limitar l'admissió de l'acreditació i justificació de l'experiència professional com a farmacèutic regent, substitut o adjunt a aquella que hagi al·legat el concursant com a cotitzada a la Seguretat Social en els períodes indicats exclusivament pel règim general de cotització, sinó que també s'han d'admetre com a períodes d'experiència aquells en què el concursant hagi cotitzat a la Seguretat Social pel règim especial de treballadors autònoms, fins i tot als participants en el concurs originari, respecte dels quals s'han de conservar els actes d'admissió i valoració de mèrits, si en poguessin al·legar i no ho haguessin fet atesos els termes de la convocatòria original.
  • Per indicació expressa de la Interlocutòria d'1 de desembre de 2023 i d'acord amb la Interlocutòria de 30 de gener de 2024, ambdues de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, tots els mèrits que poden al·legar els concursants que participin en els concursos que es tramitaran en execució de la Sentència 453/2013 de la mateixa Sala han de restar limitats a aquells que els participants haguessin meritat fins al dia de finalització del termini de presentació de sol·licituds en els concursos convocats per les devuit resolucions de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010; és a dir els meritats fins els dia 7 de juny de 2010.

A més, per aplicació de la doctrina que es deriva de la Sentència del Tribunal Constitucional de 2 de març de 2015, dictada en els tràmits de la qüestió d'inconstitucionalitat 2285/2013 promoguda per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dins els actes del procediment ordinari 11/2011, no es pot negar la participació en el concurs a les persones que, complint la resta de requisits necessaris, tenguin més de 65 anys a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds en el present concurs.

XII

Així mateix, i a l'empara de l'article 51 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, malgrat la declaració expressa de nul·litat s'han de conservar els actes duts a terme dins la convocatòria anul·lada que no estiguin afectats per la declaració de nul·litat, és a dir, els relatius a la presentació de sol·licituds i a l'acreditació dels mèrits dels participants en el concurs original que ara s'anul·la, sense perjudici del dret de presentar sol·licituds de participació de totes aquelles persones a les quals ara s'obre el concurs, ni del d'al·legar mèrits nous dels participants originals, d'acord amb el que s'exposa en el primer paràgraf del punt expositiu VI d'aquesta Resolució.

XIII

Per concloure, i en exercici del que disposa l'article 31.2 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, i a fi de garantir la prestació farmacèutica correcta a la població de la zona farmacèutica del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera, s'ha d'autoritzar la continuació provisional de l'activitat de l'oficina de farmàcia l'adjudicació de la qual ara es declara nul·la, mentre es duen a terme els tràmits administratius necessaris per resoldre el concurs que es convoca i fins a l'obertura de la nova oficina de farmàcia que ha de substituir la que es tanca, sense que aquesta oficina que es manté provisionalment oberta es consideri existent als efectes dels procediments de designació del local de la nova oficina de farmàcia que s'adjudiqui i obri com a resultat d'aquest concurs.

Per tant, es convoca en execució parcial de les sentències núm. 435/2013, de 27 de maig, del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sentència de 28 d'abril de 2015 de la Sala Tercera del Tribunal Suprem, confirmatòria d'aquella, tenint en compte i d'acord amb el que disposa la Sentència del Tribunal Suprem núm. 1075, de 21 de juliol de 2021, així com en execució de la Sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, ferm i dictada en el Procediment ordinari 112/2018, seguit davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears un concurs de mèrits per a l'adjudicació d'una oficina de farmàcia a la zona farmacèutica d'Artà, dins del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera, oficina autoritzada per la Resolució de la directora general de Farmàcia de 13 d'octubre de 2005 (BOIB núm.158, de 22 d'octubre de 2005).

Per tot això, dict la següent

Resolució

Primer. Declarar la nul·litat de la Resolució de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010 (BOIB núm. 69, de 06-05-2010) per la qual es va dur a terme de la convocatòria d'un concurs de mèrits per a l'adjudicació d'una oficina de farmàcia a la zona farmacèutica d'Artà, dins del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera, oficina autoritzada per la Resolució de la directora general de Farmàcia de 13 d'octubre de 2005 (BOIB núm.158, de 22 d'octubre de 2005), com també de la resolució d'adjudicació que se'n derivà.

Declarar així mateix la nul·litat de la Resolució de la directora general de Farmàcia de 21 de febrer de 2011, que tenia per objecte declarar inaplicable, per ser contrari al dret de la Unió Europea, segons la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió d'1 de juny de 2010, el mèrit que es conté en el subapartat A7 del apartat V de l'annex I, dels divuit concursos d'adjudicació d'oficines de farmàcia convocats per les resolucions de la directora general de Farmàcia de dia 27 d'abril de 2010.

Segon. Conservar els actes derivats de la Resolució de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010 (BOIB núm. 69, de 06-05-2010) per la qual es va dur a terme la convocatòria d'un concurs de mèrits per a l'adjudicació d'una oficina de farmàcia en la zona farmacèutica d'Artà, dins del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera, relatius a la presentació de sol·licituds feta pels concursants originals i l'acreditació dels mèrits al·legats pels participants en aquell concurs, sense perjudici de que aquests participants puguin al·legar nous mèrits addicionals en els termes indicats en les bases d'aquest concurs.

Tercer. Convocar, de conformitat amb les interlocutòries 277/2023, d'1 de desembre de 2023, de 20 de desembre de 2023, de 30 de gener de 2024 i de 2 de febrer de 2024, totes de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, de bell nou i en tràmits d'execució parcial de la Sentència de 27 de maig de 2013 del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sentència de 28 d'abril de 2015 de la Sala Tercera del Tribunal Suprem, en els termes exigits per la Sentència de la Sala Tercera del Tribunal Suprem de 21 de juliol de 2021, sentències i interlocutòries totes dictades en el marc del Procediment ordinari 644/2010, seguit davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, i en les seves incidències d'execució; com també convocar de bell nou, en execució de la Sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, ferma i dictada en el Procediment ordinari 112/2018, seguit davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, un únic concurs de mèrits per a l'adjudicació d'una oficina de farmàcia en la zona farmacèutica d'Artà, dins del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera, oficina autoritzada per la Resolució de la directora general de Farmàcia de 13 d'octubre de 2005 (BOIB núm.158, de 22 d'octubre de 2005). Aquesta convocatòria s'ha de regir per la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, i pel Decret 25/1999, de 19 de març, llevat que es disposi expressament una altra cosa amb relació a qualsevol dels seus aspectes.

Quart. D'acord amb el Decret 25/1999, de 19 de març, i la Sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, ferma i dictada en el Procediment ordinari 112/2018, seguit davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears; les sentències de 27 de maig 2013 del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears; la Sentència de 28 d'abril de 2015 de la Sala Tercera del Tribunal Suprem, en els termes exigits per la Sentència de la Sala Tercera del Tribunal Suprem de 21 de juliol de 2021; la Sentència de 7 de gener de 2013 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 16 de febrer de 2015; la Sentència de 28 de febrer de 2013 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 17 de març de 2015; la Sentència de 18 de març de 2010 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sentència de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem de 14 de juny de 2011, i la Sentència del Tribunal Constitucional de 2 de març de 2015, com també la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre de 2023, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, i la Interlocutòria de 30 de gener de 2024 de la mateixa Sala, aquest concurs es regeix per les següents

Bases

I. Règim normatiu

De conformitat amb les interlocutòries 277/2023, d'1 de desembre de 2023, la de 20 de desembre de 2023, i la Interlocutòria de 30 de gener de 2024  totes de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, com també amb la Sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, ferma i dictada en el Procediment ordinari 112/2018, seguit davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de justícia de les Illes Balears, i llevat que aquestes mateixes bases disposin expressament una altra cosa en relació amb qualsevol dels aspectes d'aquesta, aquesta convocatòria es regeix per la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, i pel Decret 25/1999, de 19 de març, pel qual s'aproven les zones farmacèutiques de les Illes Balears i el procediment per a l'autorització de noves oficines de farmàcia, en la redacció que ambdues disposicions presentaven el dia 27 d'abril de 2010.

D'acord amb allò que es disposa a l'article 45.1.b de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic de les administracions públiques, tots els requeriments i notificacions que s'hagin de fer als participants en el concurs en relació amb les fases i les incidències d'aquest, s'han de fer mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

II. Destinataris

1.Poden participar en el concurs, per aplicació de la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre de 2023, i la d'1 de febrer de 2024, ambdues de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, totes les persones que en la data d'expiració del termini de presentació de sol·licituds de participació en la convocatòria tenguin la titulació de Llicenciatura en Farmàcia o una titulació equivalent.

2. Específicament, hi poden participar les persones que en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació en aquest concurs tenguin 65 anys complits o més, per aplicació de la Interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre de 2023, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, i del que es disposa a la Sentència del Tribunal Constitucional de 2 de març de 2015, dictada en els tràmits de la qüestió d'inconstitucionalitat 2285/2013.

3. Llevat que manifestin la seva voluntat en sentit contrari, es considera que participen en el concurs ─i, si escau, en la resta dels que haguessin participat simultàniament─, d'acord amb els termes de la sol·licitud presentada en el seu moment i amb els mateixos mèrits al·legats en aquella sol·licitud ─i, si escau, d'acord amb la mateixa prelació─, totes les persones que en data 7 de juny de 2010 havien participat en el concurs amb el mateix objecte i finalitat que aquest, convocat per la Resolució de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010, publicada en el BOIB núm. 69, de 6 de maig de 2010.

En tal cas, aquestes persones únicament poden al·legar mèrits nous, si son anteriors al 7 de juny de 2010, si i no els haguessin acreditat en el concurs de 2010 i si ho fan dins del termini de presentació de sol·licituds de participació en aquest concurs.

En aquest cas, aquests participants no hauran d'abonar de bell nou cap taxa, fora del supòsit que, per qualsevol causa, se'ls hagi reintegrat; en tal cas estaran sotmesos a allò que es disposa a la base III.1.c d'aquestes Bases.

Malgrat això, exhaurit el termini de presentació de sol·licituds de participació, es requerirà d'ofici als participants en els concursos convocats per les resolucions de 27 d'abril de 2010, en la forma que es preveu a aquestes bases, per a que manifestin  si han trames la totalitat o part d'una oficina de farmàcia en el territori de la UE dins dels tres anys precedents a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria, o si a aquesta mateixa data, son titulars o cotitulars d'una oficina de farmàcia dins del mateix territori.  

4. Si  les persones que en data 7 de juny de 2010 havien participat en el concurs amb el mateix objecte i finalitat que aquest, convocat per la Resolució de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010, publicada en el BOIB núm. 69, de 6 de maig de 2010, manifesten expressament la seva voluntat en contrari de participar en el concurs en els termes en què ho van fer d'acord amb la convocatòria duita a terme per la Resolució de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010, aquesta manifestació no ha de ser obstacle perquè puguin presentar una nova sol·licitud per participar en aquest concurs, sol·licitud que s'ha de regir per les normes generals que s'estableixen en aquests bases per a la resta de participants.

5. Per aplicació de la interlocutòria 277/2023, d'1 de desembre de 2023, i la de 20 de desembre de 2023, ambdues de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, com també de la Sentència 589/2021, de 9 de novembre de 2021, ferma i dictada en el Procediment ordinari 112/2018, seguit davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, i d'acord amb l'article 24.5 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, en la redacció vigent el 27 d'abril de 2010, no poden participar en el concurs els farmacèutics que en el moment de la presentació de la sol·licitud de participació en la convocatòria hagin transmès la titularitat o cotitularitat d'una oficina de farmàcia dins el territori de la Unió Europea en un termini inferior a  tres anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud de participació en el present concurs. Els que en aquesta mateixa data son titulars o cotitulars d'una oficina de farmàcia han de presentar una declaració responsable que indiqui que no incorren en la prohibició anterior.

III. Sol·licituds

1. La sol·licitud s'ha de presentar mitjançant el model que figura com a annex 1 d'aquesta Resolució, dirigida a la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum de la Conselleria de Salut, i s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a. L'acreditació de la condició de farmacèutic del sol·licitant en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds de participació en el concurs. El títol de Llicenciatura o Grau en Farmàcia o equivalent ha d'estar homologat per l'organisme competent, si escau.

b. La documentació acreditativa, expedida pels òrgans competents en cada cas, dels mèrits que s'al·leguen dels inclosos en el barem de mèrits que s'han de considerar, i que figuren com a annex II del Decret 79/2005, de 15 de juliol (BOIB núm. 110, de 27-07-2005), pel qual es modifica l'annex II del Decret 25/1999, de 19 de març.

S'hi poden incloure els mèrits obtinguts fins al dia 7 de juny de 2010.

c. El resguard acreditatiu de l'ingrés de la taxa, efectuat dins el període de presentació de sol·licituds, per un import de cent trenta-set euros amb quaranta-tres cèntims (137,43 €).

Aquesta taxa s'exigeix d'acord amb el que preveu l'article 379 de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de determinades taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat per la Llei 9/2009, de 21 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2010 (BOIB núm. 189, de 29-12-2009).

Cada sol·licitud s'ha d'acompanyar de la taxa corresponent.

L'imprès per a l'ingrés de la taxa (model 046) es troba disponible a través d'internet a la pàgina web de l'Agència Tributària de les Illes Balears (http//:www.atib.es).

d. En el cas de participants nacionals d'altres estats membres de la Unió Europea i que no disposin de DNI o NIE, el document d'identitat equivalent.

e. Informe de vida laboral complet expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

f. En el supòsit que el sol·licitant sigui o hagi estat abans de la presentació de la sol·licitud de participació en la convocatòria titular o cotitular d'una altra oficina de farmàcia, ho ha de fer constar en la sol·licitud, i hi ha d'adjuntar també la certificació del col·legi oficial de farmacèutics corresponent, una còpia de la Resolució d'autorització de l'oficina de farmàcia i de l'acta d'obertura i posada en funcionament, o el document acreditatiu de la data de l'obertura. Els titulars o cotitulars d'oficines de farmàcia han de presentar, així mateix, la documentació acreditativa de la cotització a la Seguretat Social.

g.Si en la convocatòria s'ofereixen diverses oficines de farmàcia, s'ha de fer constar en les sol·licituds corresponents l'ordre de preferència per si de cas resultés adjudicatari, d'acord amb el model que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució. La mateixa regla s'aplica en els casos de diferents convocatòries publicades en la mateixa data. L'ordre de preferència designat és vinculant i no es pot modificar una vegada acabat el termini de presentació de les sol·licituds. Per tant, en aquests casos, les adjudicacions es fan d'acord amb l'ordre de preferència establert en la sol·licitud corresponent d'acord amb el model que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.

En el cas que un farmacèutic resulti adjudicatari d'una oficina de farmàcia, s'entendrà renunciada automàticament la seva participació en els procediments per a l'adjudicació d'altres oficines de farmàcia convocats simultàniament, sigui en la mateixa resolució o en una altra. Aquesta regla és aplicable fins i tot en els casos de renúncia o desistiment de l'adjudicació.

2. La sol·licitud i documentació a la qual fa referència el punt anterior s'haurà de presentar d'acord amb allò que es disposa a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud s'ha de presentar per a la seva digitalització, mitjançant documents originals o còpies degudament compulsades.

3. Si algun sol·licitant és titular o cotitular d'una altra oficina de farmàcia en el moment de la presentació de la sol·licitud, no pot transmetre l'oficina de farmàcia de la qual és titular o cotitular des de la data de presentació de la sol·licitud fins que s'exhaureixi la via administrativa, i, si s'escau, fins que es resolgui amb caràcter definitiu la via jurisdiccional, llevat que es presenti un escrit de renúncia al concurs amb caràcter previ a la transmissió.

En el supòsit que un titular d'una oficina de farmàcia obtengui l'autorització d'una nova oficina de farmàcia, l'autorització de la seva farmàcia anterior caduca automàticament, així com el dret a transmetre-la per qualsevol títol.

En el cas que una persona cotitular d'una oficina de farmàcia participi individualment en el concurs i obtengui l'autorització de la nova oficina de farmàcia, l'autorització de la seva farmàcia anterior no caducarà automàticament i la seva quota de cotitularitat acreixerà el seu cotitular o cotitulars ─en aquest cas a prorrata del percentatge de cotitularitat─ que no hagin participat en els concursos o que, si hi participaven, no hagin obtingut l'autorització de la nova oficina.

4. Quan la sol·licitud s'efectuï conjuntament per dos o més farmacèutics que opten a la mateixa farmàcia, s'ha d'acreditar el percentatge de participació de cadascun en la futura cotitularitat. Tots els mèrits al·legats s'han de valorar en proporció al percentatge de cadascun d'aquests en la cotitularitat.

5. S'ha d'emplenar una sol·licitud per a cada oficina de farmàcia a la qual es concursa. En el cas de concursar per a l'adjudicació de diverses oficines de farmàcia convocades per resolució de la mateixa data, basta presentar la documentació en una de les sol·licituds i fer-ne referència a la relació de documentació que s'adjunta a les altres sol·licituds, amb l'excepció del justificant de l'abonament de la taxa corresponent, que s'ha d'annexar en cada sol·licitud.

6. En el cas dels certificats que es refereixen a cursos d'especialització o perfeccionament ha de constar, perquè puguin ser valorats, la durada en hores i/o crèdits de cadascun, l'assistència i que s'hagi fet amb aprofitament, mitjançant la superació de les proves que en cada cas siguin exigibles. Així mateix, s'hi ha de fer constar l'entitat organitzadora, el caràcter públic o privat d'aquesta i, si s'escau, si el curs ha estat declarat d'interès sanitari en relació amb l'atenció farmacèutica. Si en els certificats figuren tant els crèdits com les hores, es valoraran per crèdits.

7. L'exercici professional prestat com a farmacèutic regent, substitut o adjunt s'ha d'acreditar mitjançant el nomenament corresponent, o un document acreditatiu equivalent en el cas de comunitats autònomes que no facin nomenaments, i s'hi ha d'adjuntar, en tot cas, el certificat de cotització com a llicenciat en Farmàcia del període de què es tracti, expedit per l'òrgan competent de la Seguretat Social. En cas que no s'acrediti el nomenament o bé la cotització, no es valorarà el període de temps corresponent. No obstant això, quan l'exercici professional que s'ha d'acreditar correspongui a un període anterior al 22 de novembre de 1998 i no es disposi del nomenament oportú, s'ha d'adjuntar una còpia del contracte laboral que especifiqui el període i la tasca exercida i, a més, el certificat indicat anteriorment. En el cas que no pugui aportar la còpia del contracte laboral, se n'ha de provar l'existència, així com el període de vigència i la tasca duita a terme pel farmacèutic a través de qualsevol mitjà de prova admès en dret.

8. En els casos de cotitularitat d'oficines de farmàcia, l'experiència professional com a titular computa en proporció al percentatge de cotitularitat.

9. En el supòsit que s'al·leguin mèrits professionals i/o experiència docent que es refereixin al mateix període de temps, només s'ha de tenir en compte el de puntuació més alta entre els que es desenvolupen simultàniament. No obstant això, si es treballa en diferents llocs a temps parcial i en diferent horari, es computaran ambdós exercicis, sempre que no superin la jornada laboral a temps complet.

10. L'exercici professional s'ha de computar per mesos complets. No obstant això, en els casos de contractes de treball a temps parcial, el període es computa tenint en compte el percentatge de temps treballat sobre la jornada laboral completa que consti en l'informe de vida laboral.

11. El coneixement de la llengua catalana, d'acord amb la normativa vigent de la comunitat autònoma de les Illes Balears, s'ha d'acreditar mitjançant certificats expedits per l'EBAP o expedits o homologats pels òrgans competents de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

12. El possible empat en la valoració de mèrits s'ha de resoldre en l'ordre de preferència següent:

  1. El farmacèutic que no hagi estat titular d'una oficina de farmàcia.
  2. El farmacèutic que no sigui titular d'una oficina de farmàcia en el moment de la convocatòria del concurs, o no ho hagi estat en el termini dels 10 anys anteriors a la data de la convocatòria.
  3. El farmacèutic que hagi obtingut el major nombre de punts a l'apartat de mèrits acadèmics.
  4. El farmacèutic que hagi instat la iniciació de l'expedient d'autorització d'oficina de farmàcia sobre la qual es produeix l'empat.
  5. En defecte de les anteriors, el farmacèutic de major edat.

IV. Termini de presentació

1. El termini de presentació de sol·licituds és d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el BOIB.

2. Les sol·licituds, dirigides a la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum, es poden presentar en la forma prevista per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els models de sol·licituds estaran disponibles a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

V. Defectes en la sol·licitud

En el supòsit que alguna sol·licitud no compleixi els requisits que s'exigeixen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es concedeix un termini de deu dies perquè la persona interessada esmeni les deficiències observades o aporti els documents preceptius, amb els efectes que per l'incompliment del requeriment es preveuen a l'article 68.1 de la Llei esmentada.

VI. Llistes provisionals d'admesos i exclosos

Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i si escau d'esmena, s'ha de publicar en el BOIB la llista provisional d'admesos i d'exclosos, amb indicació de la causa de l'exclusió, i s'ha de concedir un termini de quinze dies perquè els sol·licitants puguin presentar les reclamacions i al·legacions que considerin oportunes a aquesta llista provisional.

VII. Comissió de valoració

1. Per dur a terme la instrucció del procediment i la valoració dels mèrits que han al·legat els sol·licitants es constitueix una comissió de valoració, la qual ha d'estar formada pels membres següents:

President: la persona titular del comandament del Servei d'Ordenació Farmacèutica de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum.

Secretari: un funcionari tècnic de la Conselleria de Salut, que ha de ser designat pel director general de Prestacions, Farmàcia i Consum, i que ha d'actuar amb veu i vot.

Vocals:

  • 1 representant dels Serveis Jurídics de la Conselleria de Salut.
  • 1 tècnic de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum.
  • 1 representant del Col·legi Oficial de Farmacèutics de les Illes Balears.

S'ha de designar un membre titular i un suplent per cada un d'aquests membres. El suplent de la presidència ha de ser una persona que sigui funcionària, llicenciada o graduada en Farmàcia, nomenada pel director general de Prestacions, Farmàcia i Consum.

La Comissió pot ser assistida pel personal funcionari de suport que es consideri adient per al correcte desenvolupament de les seves tasques.

2. Els membres de la comissió de valoració s'han d'abstenir de formar-ne part i poden ser recusats si hi concorren els motius d'abstenció i recusació que preveuen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i en aquest cas la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum n'ha de nomenar un nou membre.

3. Per a la constitució vàlida de la comissió de valoració, als efectes de la realització de sessions, deliberacions i adopció d'acords, es requereix, en tot cas, la presència del president i del secretari, i que hi siguin presents, com a mínim, la meitat dels vocals.

4. La comissió de valoració pot sol·licitar a la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum la designació d'assessors perquè, en qualitat d'experts, puguin actuar amb veu però sense vot en ajuda de la comissió.

5. El funcionament de la comissió de valoració s'ha d'ajustar al que estableixen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, i al que estableix el capítol V del títol II, articles 17 i següents, de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

VIII. Llista definitiva d'exclosos i llista provisional de valoració de mèrits

Un cop finalitzat el termini de reclamació a la llista provisional d'admesos i exclosos, i una vegada examinades les reclamacions o al·legacions presentades, s'ha de publicar en el BOIB la llista definitiva d'exclosos.

Una vegada que la Comissió de valoració hagi valorat els mèrits al·legats pels sol·licitants, s'ha d'elevar al director general de Prestacions, Farmàcia i Consum, la llista provisional de valoració de mèrits, amb les puntuacions obtingudes pels sol·licitants admesos en el concurs, la qual s'ha de publicar en el BOIB, i s'ha de concedir un termini de quinze dies perquè els interessats puguin presentar les reclamacions o les al·legacions que considerin oportunes a aquesta llista provisional.

IX. Llista definitiva de valoració de mèrits i adjudicació de l'oficina de farmàcia convocada

Una vegada acabat el termini de reclamacions a la llista provisional de valoració de mèrits, i després d'haver examinat les reclamacions presentades, la comissió de valoració ha d'elevar al director general de Prestacions, Farmàcia i Consum, la proposta definitiva d'adjudicació de l'oficina de farmàcia objecte del concurs, el qual dictarà la resolució corresponent, que s'ha de publicar en el BOIB amb l'aprovació de la llista definitiva de valoració de mèrits, amb indicació de l'adjudicatari de l'oficina de farmàcia convocada, la zona farmacèutica, el lloc delimitat per a la ubicació de l'oficina de farmàcia i l'ordre de prioritat per als supòsits de renúncia o desistiment dels adjudicataris.

X. Garantia

1. El farmacèutic que resulti adjudicatari de l'oficina de farmàcia ha d'acreditar davant la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum, en un termini de quinze dies comptadors des de la data de publicació en el BOIB de la resolució d'adjudicació definitiva del concurs, haver constituït una garantia en metàl·lic de tres mil cinc euros amb cinc cèntims (3.005,05 €) mitjançant el dipòsit corresponent o presentació d'un aval bancari per aquest import davant la Tresoreria General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La manca de constitució de la garantia en la forma i en el termini establerts en l'apartat anterior s'entén com a renúncia a l'autorització atorgada, i en aquest supòsit la concessió de l'oficina de farmàcia s'ha d'atorgar a favor del sol·licitant que figuri a continuació en l'ordre de prioritat establert en la resolució per la qual s'aprova la relació definitiva del concurs, el qual, al seu torn, ha de constituir la garantia esmentada abans en el termini de quinze dies des que se li notifiqui l'adjudicació de l'oficina de farmàcia.

3. Si una vegada constituïda la garantia no es du a terme l'obertura de l'oficina de farmàcia corresponent per qualsevol causa imputable a l'adjudicatari, en la resolució que es dicti en cada cas respecte d'això s'ha de fer constar també la pèrdua de la garantia constituïda.

4. Els procediments administratius posteriors, relatius a la designació i autorització de local d'oficina de farmàcia i a l'obertura i posada en funcionament, es regeixen pel que estableixen els articles 11 i següents del Decret 30/2015, de 8 de maig, pel qual es regulen els procediments per a l'autorització i l'obertura de noves oficines de farmàcia

Cinquè. Autoritzar la continuació provisional de l'activitat de l'oficina de farmàcia adjudicada a conseqüència del concurs convocat per resolució de la directora general de Farmàcia de 27 d'abril de 2010 (BOIB núm. 69, de 06-05-2010) per la qual es va dur a terme la convocatòria d'un concurs de mèrits per a l'adjudicació d'una oficina de farmàcia a la zona farmacèutica d'Artà, dins del perímetre del sòl urbà del nucli de Cala Lliteres, en el terme municipal de Capdepera, adjudicació que ara es declara nul·la, mentre es duen a terme els tràmits administratius necessaris per resoldre el concurs que es convoca, obertura que es mantindrà fins a l'obertura de la nova oficina de farmàcia que s'adjudiqui amb aquest concurs.

L'oficina que es manté provisionalment oberta en cap cas no es considera existent als efectes dels procediments de designació del local de les noves oficines de farmàcia que s'adjudiquin i obrin com a resultat d'aquest concurs.

Sisè Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Setè. Notificar aquesta Resolució a la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, per mitjà de la representació processal de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Vuitè. D'acord amb els termes de la Interlocutòria de 20 de desembre de 2023 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, dictada en el Procediment ordinari 644/2010, contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, pot interposar-se un recurs d'alçada davant la consellera de Salut en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb allò que es disposa en els articles 121 i 122, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (15 de febrer de 2024)

El director general de Prestacions, Farmàcia i Consum Joan Simonet Borrás

Documents adjunts