Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 99732
Acord del Consell de Govern de 16 de febrer de 2024 pel qual es modifica l’Acord del Consell de Govern de 17 d’abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari docent al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l’àmbit d’aplicació del Decret 85/1990

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 56 de l'any 2015, de dia 18 d'abril, es va publicar l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990. Aquest Acord va ser modificat pels acords del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 (BOIB núm. 144, de 25 de novembre) , de 27 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 134, de 27 d'octubre i 14 de novembre de 2022 (BOIB NÚM. 147 de 15 de novembre de 2022).

Entre altres mesures, l'Acord insta el conseller d'Educació i Universitats a planificar i a organitzar els recursos humans disponibles amb l'objectiu d'evitar la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada de treball habituals. Això no obstant, la lletra b de l'apartat tercer de l'Acord permet autoritzar, amb caràcter excepcional, que el personal funcionari docent presti aquest tipus de serveis per dur a terme un seguit d'activitats.

El 12 de gener de 2024, la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa va emetre un Informe sobre la necessitat de proposar el Consell de Govern la modificació de l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari docent al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990. Així mateix, el 7 de febrer de 2024, el cap del Departament de Personal Docent va emetre Informe sobre la necessitat d'autoritzar la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball gratificats al personal funcionari al servei de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de personal funcionari docent per tal de dur a terme tasques de tramitació i comprovació de la documentació acreditativa dels mèrits que presentin els aspirants i del compliment dels requisits exigits durant el desenvolupament del procés per confeccionar la borsa d'aspirants a funcionaris interins docents per al curs 2024-2025 a les Illes Balears.

En aquests moments és necessari modificar la lletra b del punt tercer de l'Acord a l'efecte d'incloure-hi determinades activitats rellevants que no es varen poder preveure.

En primer lloc, un dels compromisos d'aquest govern és ampliar la gratuïtat a la resta de cursos del primer cicle d'educació infantil amb el sosteniment de totes les aules del primer cicle d'educació infantil dels centres de la xarxa pública d'escoles infantils de primer cicle. Així com també dels centres de titularitat privada que pertanyen a la xarxa complementària d'escoles infantils de les Illes Balears per permetre que el servei d'escolarització bàsica a aquests centres sigui gratuït.

El 28 d'agost entra en vigor el Decret llei 5/2023, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, el qual té per objecte establir els mòduls per al sosteniment de les aules de primer cicle d'educació infantil de les escoletes de la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears i de la xarxa complementària que permetin la gratuïtat de l'escolarització dels alumnes matriculats. I, de l'altra, permetre la suspensió del cobrament de les taxes o dels preus públics de les escoletes de la xarxa pública a partir de l'1 de setembre de 2023, mentre es duu a terme la necessària tramitació de la modificació d'aquestes taxes o preus públics.

En el BOIB núm. 124 de dia 7 de setembre se publiquen els models de convenis específics que hauran de signar els titulars dels centres de la xarxa pública i els de la xarxa complementària per tal d'establir la gratuïtat i finançar la prestació del servei educatiu dels alumnes matriculats de primer cicle d'educació infantil en els termes que s'indica en els articles 2 i 3. Aquests convenis hauran de substituir els publicats mitjançant les resolucions del conseller d'Educació i Formació Professional de 20 de setembre de 2022, per les quals s'aprovaven els models de convenis específics entre el Govern de les Illes Balears i les entitats públiques i privades de les xarxes pública i complementària per establir la gratuïtat del servei educatiu de tercer d'educació infantil.

Amb la finalitat de poder signar els convenis que establiran la gratuïtat de la prestació del servei d'escolarització bàsica, cal tenir en compte que s'han de realitzar un conjunt de tasques. Aquestes feines impliquen la recepció i la comprovació de la documentació presentada, la realització i el seguiment dels requeriments d'esmenes, el càlcul del finançament i l' elaboració de la memòria, les propostes i les resolucions relatives a l'autorització de la despesa i l'obligació de pagament i altres documents previs al conveni o concert. És una tasca molt específica i complexa que requereix un temps molt superior a l'habitual i que la duguin a terme persones coneixedores i amb experiència en la gestió d'aquest procediment.

A m´és, actualment, relacionat amb l'augment de places públiques de primer cicle, hi ha en marxa una sèrie de convocatòries d'ajuts per a la creació de places públiques de primer cicle d'educació infantil:

  • La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 27 de novembre de 2020 per la qual es convoquen ajuts corresponents als exercicis 2020 a 2024 per a la creació i consolidació de places públiques de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de centres privats que atenen regularment infants de 0-3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 204, de 5 de desembre de 2020).
  • La seva posterior modificació en la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 16 de juny de 2021 per la qual s'amplia el crèdit i es modifica la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 27 de novembre de 2020 per la qual es convoquen ajuts corresponents als exercicis 2020 a 2024 per a la creació i consolidació de places públiques de primer cicle d'educació infantil i per a la reconversió de centres privats que atenen regularment infants de 0-3 anys sense autorització educativa en centres educatius de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 82, de 22 de juny de 2021).
  • La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 28 de març de 2023 per la qual es convoquen, per als exercicis 2023 a 2025, ajuts per a la creació de places públiques de primer cicle d'educació infantil, ajuts en espècie per a l'acompanyament i assessorament a les entitats públiques sol·licitants dels ajuts de creació de places públiques de primer cicle d'educació infantil i ajuts complementaris per als beneficiaris dels ajuts per a la creació de places de primer cicle d'educació infantil corresponents a la convocatòria 2020-2024, programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i per la Unió Europea-NextGenerationEU, en el marc del Mecanisme del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (BOIB núm. 40, de 30 de març de 2023).
  • A aquestes convocatòries s'afegeix la tramitació d'una nova convocatòria d'ajuts per a la creació i reconversió de places de primer cicle d'educació infantil de centres privats corresponents als exercicis 2024 a 2026 la publicació de la qual està prevista a principis de l'any 2024.
  • D'acord amb el que estableix l'article 7 del Decret llei 5/2023, el finançament de les aules de primer cicle d'educació infantil dels centres privats que presten un servei públic d'educació es podrà instrumentalitzar a través del concert educatiu. Per tant, en paral·lel, aquests propers mesos s'ha de col·laborar en la posada en marxa i tramitació de la regulació dels concerts educatius de primer cicle d'educació infantil prevista perquè estigui en funcionament el curs 2024-2025.
  • Actualment, la unitat administrativa adscrita a la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, encarregada de dur a terme aquestes actuacions és l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, que consta de vuit professionals en funció d'ATD, un d'ells dedicat a la gestió del procediment de la gratuïtat.
  • Malgrat que, al mes d'agost amb la publicació del Decret Llei 5/2023 que ampliava la gratuïtat a tot el primer cicle d'educació infantil es percebia la necessitat i es va concedir ampliar el servei amb una plaça A2 CAIB per realitzar funcions relatives a aquest procediment, aquesta plaça no ha estat coberta i continua sense cobrir.
  • És per això que, amb caràcter extraordinari i per tal de poder atendre el volum i la complexitat del procés dins els terminis establerts en el Decret Llei 5/2023 i en les convocatòries esmentades d'ajuts, es requereix que personal funcionari docent de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància dugui a terme activitats conjunturals pròpies d'aquests tràmits fora de l'horari habitual de treball, fins al mes de desembre del 2024, i se'ls haurà de gratificar econòmicament, sempre amb el vist i plau del seu superior directe i el seu/la seva director/a general en ambdós casos.
  • Atès que la possibilitat de dur a terme la compensació d'hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei, es considera convenient modificar la lletra b del punt tercer de l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari docent al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990.

En segon lloc, la Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats de data 24 de gener de 2024 per la qual s'aprova la convocatòria pública per formar una borsa d'aspirants a funcionaris interins docents amb la finalitat de cobrir, a totes les illes, vacants i substitucions de totes les especialitats o funcions a centres públics d'ensenyament no universitari dependents de la Conselleria d'Educació i Universitats del Govern de les Illes Balears per al curs 2024-2025, estableix: un termini de participació, des del 2 de febrer de 2024 fins al 25 de març de 2024; la publicació de les llistes provisionals d'admesos i exclosos; un termini de reclamacions, i la publicació de les llistes definitives d'admesos i exclosos. A més, respecte de la convocatòria anterior s'ha modificat el barem de forma rellevant.

La valoració de tota la documentació acreditativa dels requisits i dels mèrits que es deriva d'aquesta convocatòria recau en la Direcció General de Personal Docent, concretament en els Serveis de Provisió Educativa, d'Educació Primària i d'Educació Secundària.

Per aquesta convocatòria es preveu un augment significatiu de les sol·licituds de participació per dos motius: el primer, que la convocatòria preveu una sèrie de modificacions del barem que afecta a tots els aspirants, tant als nous com als que ja formen part de la borsa, per la qual cosa, aquells que vulguin puntuar per aquests nous conceptes establerts en el barem hauran d'acreditar la documentació corresponent; el segon, que la borsa d'aspirants a funcionaris interins del curs 2022-2023 va ser objecte d'una pròrroga per al curs 2023-2024, de forma que no pogueren participar nous aspirants. Així, les persones que no participaren el curs passat s'afegiran als nous aspirants d'aquesta convocatòria, tot tenint en compte que en cada convocatòria participen al voltant de 7.000 nous aspirants. Actualment la borsa d'aspirants a funcionaris interins docents consta de 17.000 persones aproximadament.

Aquesta tasca de validació de les sol·licituds, comprovació dels requisits i dels mèrits, i la resolució completa del procediment ha de ser tramesa dins els terminis establerts i no més tard del 30 de juny de 2024, data a partir de la qual s'inicien els processos d'adjudicació de destinacions provisionals per al curs 2024-2025.

Per tant, per tal de poder atendre el volum de sol·licituds dins el terminis establerts resulta necessari que personal funcionari docent de la Conselleria d'Educació i Universitats dugui a terme activitats conjunturals pròpies d'aquests tràmits fora de l'horari habitual de treball, amb la corresponent gratificació econòmica, tot tenint en compte que mentre sigui necessari tindran dedicació exclusiva a la realització de les tasques derivades de la convocatòria.

És per això, que resulta totalment necessari i justificat modificar l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari docent al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990.

D'acord amb tot el que s'ha exposat anteriorment, i amb l'acord de la Mesa Sectorial d'Educació, que es va dur a terme en la reunió de 6 de febrer de 2024, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Educació i Universitats, en la sessió de 16 de febrer de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Modificar la lletra b de l'apartat tercer de l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990, afegint un punt 13 i un punt 14, que quedaria redactat de la manera següent:

b) Malgrat el que estableix l'apartat 2 anterior, amb caràcter excepcional es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l'horari o la jornada habituals de treball per dur a terme les activitats següents:

  1. El servei escolar de menjador.
  2. El servei d'escola matinera.
  3. La participació en l'elaboració i/o la correcció de les diferents avaluacions duites a terme per la Conselleria d'Educació i Universitats, així com l'aplicació d'aquestes avaluacions, sempre que es facin fora de l'horari laboral.
  4. La realització de les tasques de tutoria del programa d'anglès a distància That's English.
  5. L'elaboració i/o la correcció de les proves d'accés als ensenyaments esportius, als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny i als ensenyaments artístics superiors de règim especial, així com la supervisió d'aquestes proves, si es fan fora de l'horari laboral.
  6. La realització de les tasques de direcció, coordinació, tutoria i gestió d'accions formatives de formació per a l'ocupació.
  7. Les activitats de reforç i suport educatiu als alumnes en el marc del Programa d'Acompanyament Escolar als centres educatius.
  8. La participació en programes de difusió i promoció de la formació professional en el marc dels projectes que s'aprovin amb aquesta finalitat.
  9. La revisió de la documentació acreditativa de la realització de cursos i de l'adequació dels cursos a la normativa aplicable a l'efecte d'introduir-los en el Registre general d'activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears, en situacions conjunturals i extraordinàries d'augment de la càrrega de feina.
  10. La prestació de serveis en relació amb l'execució dels projectes emmarcats en el Pla d'Infraestructures Educatives 2016-2023 de l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC).
  11. La impartició de docència directa, per funcionaris docents, en les places de qualsevol especialitat que, donada la dificultat manifesta de trobar professorat per cobrir-les, no hagin estat adjudicades mitjançant cap procediment establert a tal efecte.
  12. Les tasques de tramitació i comprovació de la documentació acreditativa dels mèrits que presentin els aspirants i del compliment dels requisits exigits, així com les de col·laboració amb el tribunal en la valoració dels mèrits, per part dels funcionaris docents adscrits a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, durant el desenvolupament del procés selectiu d'estabilització, mitjançant el sistema excepcional de concurs de mèrits per a l'ingrés als cossos docents a les Illes Balears.
  13. La realització de tasques relatives al procés establert al Decret llei 5/2023 de 28 d'agost de 2023 de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari.
  14. Les tasques de tramitació i comprovació de la documentació acreditativa dels mèrits que presentin els aspirants i del compliment dels requisits exigits, per part dels funcionaris docents adscrits a la Conselleria d'Educació i Universitats, durant el desenvolupament del procés selectiu d'aspirants a funcionaris interins per al curs 2024-2025.

Segon. Disposar que, pel que fa a la realització de tasques relatives al procés establert al Decret llei 5/2023 de 28 d'agost de 2023 de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, quan sigui necessari per al bon funcionament del servei educatiu i de forma motivada, es pugui superar el límit de 80 hores extraordinàries per persona i curs escolar, amb un màxim de 150 hores, fora de l'horari o la jornada habituals de treball i fins a desembre de 2024, amb efectes retroactius des d'octubre de 2023 i se'ls gratifiqui econòmicament.

Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 16 de febrer de 2024

La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens