Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CONSELL

Núm. 89438
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que durant el termini d'informació pública de l'acord del Ple de l'Ajuntament adoptat en la sessió ordinària de 28 de novembre de 2023, pel qual s'aprovà provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres, no s'han presentat reclamacions o suggeriments, l'esmentat acord s'entén definitivament aprovat, conforme allò que disposa l'article 49.c de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim local, l'art. 102, apartat d) de la Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i l'article 17.3 del Text Refós de les Hisendes Locals (Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març).

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'acord amb l'article 17.4 de l'esmentat Text Refós es publica el text íntegre de l'ordenança (art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril i art. 103.1 Llei Autonòmica 20/2006, de 15 de desembre):

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

Article 1 Fonament legal

L'Ajuntament de Consell, de conformitat al disposat en l'article 106.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i fent ús de la facultat reglamentària que li atribueix l'article 15.1 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, seguirà percebent l'Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres, previst en l'article 59.2 d'aquesta Llei, d'acord amb les normes reguladores de l'impost contingudes en la citada Llei i per les altres disposicions legals i reglamentàries que la completin i desenvolupin, així com per la present Ordenança Fiscal.

Article 2 Elements de la relació tributària fixats per llei

La naturalesa del tribut, la configuració del fet imposable, la determinació dels subjectes passius i de la base de tributació, l'aplicació de beneficis tributaris, la concreció del període impositiu i el naixement de l'obligació de contribuir o meritació, així com el règim d'administració o gestió, es regula conforme als preceptes continguts en el RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i, per les altres disposicions legals i reglamentàries que la completin i siguin d'aplicació al present impost, així com per la present Ordenança Fiscal.

Article 3 Fet Imposable

1.- Constitueix el fet imposable de l'impost la realització, dintre del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació i obra per a la qual s'exigeixi l'obtenció de la corresponent llicència d'obra urbanística, s'hagi obtingut o no aquesta llicència, o per a la qual s'exigeixi presentació de declaració responsable o comunicació prèvia, sempre que l'expedició de la llicència o l'activitat de control correspongui a aquest Municipi.

2.- Les construccions, instal·lacions i obres a que es refereix l'apartat anterior podran consistir en:

Obres de construcció d'edificacions i instal·lacions de totes classes de nova planta.

Obres de demolició.

Obres en edificis, tant aquelles que modifiquin la seva disposició interior com el seu aspecte exterior.

Alineacions i rasants.

Obres de fontaneria i clavegueram.

Obres en cementiris.

Qualsevol altres construccions, instal·lacions i obres que requereixin llicència d'obra urbanística.

Article 4  Subjectes passius

1.- Són subjectes passius d'aquest impost, a títol de contribuents, les persones físiques, persones jurídiques o entitats de l'article 35.4 de la Llei 58/2003 de 17 desembre, Llei General Tributaria, que siguin propietàries de la construcció, instal·lació o obra, siguin o no propietàries de l'immoble sobre el qual es realitzi aquella.

Als efectes prevists en el paràgraf anterior tindrà la consideració de propietari/a de la construcció, instal·lació o obra qui suporti les despeses o el cost que comporti la seva realització.

2.- En el cas que la construcció, instal·lació o obra no sigui realitzada pel subjecte passiu contribuent, tindran la condició de subjectes passius substituts del mateix els qui sol·licitin les corresponents llicències o presentin les corresponents declaracions responsables o comunicacions prèvies, o els qui realitzin les construccions, instal·lacions i obres.

El substitut/a podrà exigir del contribuent l'import de la quota tributària satisfeta.

Article 5 Exempcions i bonificacions

1.- Exempcions.

1.a.-Està exempta del pagament de l'Impost la realització de qualsevol construcció, instal·lació o obra de la qual sigui propietari a l'Estat, les Comunitats Autònomes o les Entitats Locals, que estant subjectes al mateix, vagi a ser directament destinada a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió es porti a terme per Organismes Autònoms, tant si es tracta d'inversió nova com de conservació.

1.b.- També són beneficiaris d'exempció total i permanent les obres realitzades per la Santa Seu, la Conferència Episcopal, les Diòcesis, les Parròquies i altres circumscripcions territorials, les Ordres i Congregacions Religioses i els Instituts de Vida Consagrada i les seves províncies i cases, seguint l'Acord entre l'Estat Espanyol i la Santa Seu sobre aspectes econòmics de 3 de gener de 1979.

2.- Bonificacions.

S'estableixen bonificacions sobre la quota en els supòsits i amb els percentatges següents:

2.a.- S'estableix una bonificació del 70 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres que incorporin sistemes per a l'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia solar per a l'autoconsum. L'aplicació d'aquesta bonificació estarà condicionada que les instal·lacions per a producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació de l'Administració competent.

La bonificació s'aplicarà únicament sobre el cost de la construcció, instal·lació i obra de l'aprofitament d'energia solar. L'atorgament d'aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, que haurà d'acreditar, si escau, el cost específic corresponent a l'aprofitament de l'energia solar.

2.b.- S'estableix una bonificació del 50 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres referents als Habitatges de Protecció Oficial de promoció pública i del 10% a favor de les construccions, instal·lacions i obres referents als Habitatges de Protecció Oficial de promoció privada. L'atorgament d'aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu.

2.c.- S'estableix una bonificació del 90 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres que afavoreixin les condicions d'accés i habitabilitat dels discapacitats.

La bonificació s'aplicarà, únicament, sobre el cost de la construcció, instal·lació i obra que afavoreixi l'accés i habitabilitat dels discapacitats. L'atorgament d'aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, que haurà d'acreditar, el cost específic corresponent a l'obres d'afavoriment de l'accés i habitabilitat dels discapacitats.

2.d.- S'estableix una bonificació del 10 per 100 pel cost de reforma d'un habitatge de protecció oficial.

2.e.- S'estableix una bonificació de la quota del tribut a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric-artístiques o de foment de l'ocupació que justifiquin tal declaració o pròpies d'edificis de protecció patrimonial. Aquesta correspondrà al Ple de la Corporació que ho acordarà, prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres, d'acord amb l'escala següent:

Base imposable de fins a 10.000 euros, bonificació del 60%.

Base imposable d'entre 10.001 i 50.000 euros, bonificació del 55%.

Base imposable d'entre 50.001 i 100.000 euros, bonificació del 50%.

Base imposable d'entre 100.001 i 200.000 euros, bonificació del 45%.

Base imposable de més de 200.000 euros, bonificació del 40%.

En el cas de que el fet imposable de l'impost es realitzi en immobles amb algun grau de protecció fixat en el Catàleg de Protecció del Patrimoni Històric de Consell, aprovat pel Ple, s'aplicarà d'ofici per part de l'òrgan competent en l'atorgament de les llicències urbanístiques o pel subjecte passiu en el document d'autoliquidació de l'impost en el cas de procediments de comunicació prèvia, d'acord amb l'escala següent:

Base imposable de fins a 10.000 euros, bonificació del 60%.

Base imposable d'entre 10.001 i 50.000 euros, bonificació del 55%.

Base imposable d'entre 50.001 i 100.000 euros, bonificació del 50%.

Base imposable d'entre 100.001 i 200.000 euros, bonificació del 45%.

Base imposable de més de 200.000 euros, bonificació del 40%

Article 6 Base imposable, quota i meritació

1.- La base imposable de l'impost està constituïda pel cost real i efectiu de la construcció, instal·lació o obra, i s'entén per tal, a aquests efectes, el cost d'execució material d'aquella.

No formen part de la base imposable l'Impost sobre el Valor Afegit i altres impostos anàlegs propis de règims especials, les taxes, preus públics i altres prestacions patrimonials de caràcter públic local relacionades, si escau, amb la construcció, instal·lació o obra, ni tampoc els honoraris de professionals, el benefici empresarial del contractista ni qualsevol altre concepte que no integri, estrictament, el cost d'execució material.

2.- La quota de l'impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen.

3.- El tipus de gravamen serà del 4%.

4.- L'impost es merita en el moment d'iniciar-se la construcció, instal·lació o obra, encara que no s'hagi obtingut la corresponent llicència o no s'hagi presentat la declaració responsable o comunicació prèvia

Article 7 Normes de gestió

1.- L'Ajuntament exigirà aquest impost mitjançant autoliquidació. A tal efecte:

1.a.- Els subjectes passius vendran obligats a presentar davant aquest Ajuntament declaració-liquidació, segons el model que aquest determini, que contindrà els elements tributaris imprescindibles per a la liquidació procedent.

1.b.- Aquesta declaració-liquidació s'haurà de fer en el moment de presentar la sol·licitud de la llicència d'obres o urbanística, o en el moment de presentar la declaració responsable o comunicació prèvia.

1.c.- En el cas que la corresponent llicència d'obres o urbanística sigui denegada, els subjectes passius tindran dret a la devolució de les quotes satisfetes, així com en els casos de caducitat i desestiment de l'oportuna llicència d'obres o urbanística, o de la declaració responsable o comunicació prèvia; i tot, sempre que no s'hagin realitzat les corresponents obres o instal·lacions.

2.- Quan es concedeixi la llicència preceptiva o es presenti la declaració responsable o la comunicació prèvia es podrà practicar una liquidació provisional, determinant-se la base imposable en funció del pressupost presentat per les persones interessades, sempre que aquest hagués estat visat pel Col·legi Oficial corresponent.

Quan es tracta de actes en què no és exigible la formulació de projecte subscrit per tècnic competent, a la sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar un pressupost de les obres a realitzar, amb una descripció detallada de la superfície afectada, nombre de departaments, materials a emprar i, en general, de les característiques de l'obra o acte de manera que aquestes dades en permetin comprovar el cost.

En altre cas, la base imposable serà determinada pel personal tècnic municipal, d'acord amb el cost estimat del projecte.

3.- A la vista de les construccions, instal·lacions o obres efectivament realitzades i del seu cost efectiu, l'Ajuntament, mitjançant l'oportuna comprovació administrativa, podrà modificar, en el seu cas, la base imposable a la qual es refereix l'apartat anterior, i practicarà la corresponent liquidació definitiva, i exigirà del subjecte passiu o li reintegrarà, en el seu cas, la quantitat que correspongui

4.- En el cas que s'iniciïn obres gravades per l'impost sense que s'hagi sol·licitat i concedit la preceptiva llicència o no es presenti la declaració responsable o la comunicació prèvia; l'Administració Municipal practicarà la corresponent liquidació, amb independència de les actuacions que puguin portar-se a terme en matèria d'infraccions urbanístiques.

5.- Quan es tramiti un expedient de disciplina i legalització urbanística, es liquidarà l'impost en la seva totalitat.

Article 8 Inspecció i recaptació

La inspecció i recaptació de l'impost es realitzaran d'acord amb el previst en la Llei General Tributària i en les altres Lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com en les disposicions dictades per al seu desenvolupament.

Article 9 Infraccions i sancions

En tot el relatiu a la qualificació de les infraccions tributàries així com a la determinació de les sancions que per les mateixes corresponguin en cada cas, s'aplicarà el règim regulat en la Llei General Tributària i en les disposicions que la completen i desenvolupen.

Disposició derogatòria única

1.- Amb l'aprovació definitiva de la present Ordenança Fiscal es deroguen expressament els articles 22 a 27 de l'Ordenança fiscal 3/2006, reguladora dels imposts municipals regulats per la normativa d'hisendes locals aprovat pel Ple de data 25 d'abril de 2006.

Disposició final

La present ordenança entrarà en vigor el dia següent al de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins tant sigui derogada o modificada.

 

Consell, 6 de febrer de 2024

El batle Andreu Isern Pol