Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 73635
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte Instal·lació gestió de Residus C/ França, 19, Maó (Exp. 104a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de desembre de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte Instal·lació gestió de Residus C/ França, 19, Maó, en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, El projecte d'Instal·lació de Residus s'inclou en el punt 2 del grup 6, Projectes de gestió de residus:

Instal·lacions d'emmagatzematge de ferralla, d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, centres autoritzats per a la recollida i la descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén desenvolupar l'activitat de recepció, emmagatzematge i tractament de residus metàl·lics i de tallers d'automoció a la seu de l'empresa ubicada al carrer França, 13 de Maó -POIMA IV FASE. Es tracta d'una nau industrial existent que no veurà modificats el volum inicial, superfícies i resta de paràmetres urbanístics. 

Les activitats a desenvolupar són activitats de valorització de la classificació del Grup R12 i R13  de l'annex II Operaciones de valorización de la Ley 7/2022, de 8 de abril, de residuos y suelos contaminados para una economía circular. i per tant, la inclusió a l'annex II, grup 6, sobre projectes de gestió de residus sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificat. 

El promotor ha inclòs la informació dels residus gestionats pel seu CODI LER i les capacitats individuals i emmagatzematge de cada tipologia. La capacitat d'emmagatzematge de la instal·lació és de 78 tones de residus perillosos i 1544 tones de residus no perillosos. El resum d'activitats seria:

*Venda al major de ferralla i metalls de rebuig fèrrics i no fèrrics. Operacions de tractament, epígraf R13 de l'Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer i les operacions classificades com R1 a R12.

*Emmagatzematge de residus perillosos i no perillosos: residus de tallers i de construcció o demolició; neumàtics; pintures i vernissos amb i sense residus de dissolvents; aparells elèctrics i electrònics sense amiant;  cotxes al final de la vida útil descontaminants; i altres residus perillosos procedents de recuperació.

La parcel·la és de 1.925 m2. L'edificació és de tipologia industrial, amb una ocupació de 599,59 m2 i una superfície construïda total de 702,03 m2. L'entrada principal es troba al carrer França, accedint a través de les oficines o a través del pesatge exterior de vehicles. A la part posterior, pel carrer Holanda, hi haurà l'entrada de vehicles amb accés al pati. A aquesta façana hi haurà l'entrada de vehicles pesats cap a la nau.

 

3. Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, no es preveu cap actuació relacionada amb obres de construcció, ni reformes, ni canvis substancials, per la qual cosa no s'identifiquen impactes relacionats amb la fase de construcció.

A la fase de funcionament es produiran els principals impactes: Emmagatzematge i tractament de residus metàl·lics, tractament i pla de gestió segons tipus de residus; Manteniment no mecànic dels vehicles de l'empresa; Gestió i consum d'aigua i energia, neteja de les instal·lacions, increment del consum energètic i emissions derivades. Es podria produir un vessament accidental de substàncies perilloses amb la consegüent contaminació de la xarxa de drenatge subterrània que es contrarestarà amb mesures de prevenció, supervisió i mesures correctores si fos necessari. La zona de rentat de vehicles disposarà de separador d'hidrocarburs i sistema de depuració per a la reutilització de l'aigua de rentat. Les alteracions de la qualitat de l'aire per emissió de contaminants es consideren pràcticament irrellevants si la maquinària funciona correctament, per la qual cosa es supervisarà el correcte funcionament d'aquesta. El consum elèctric, l'ús de combustibles i el transport són els principals factors d'emissió de contaminants emesos a l'atmosfera. El document ambiental no preveu efectes sobre cultius,  espècies protegides, hàbitats ni espais naturals d'interès.

No es preveu fase de desmantellament.

El document ambiental considera que no existeixen afeccions sobre el paisatge en cap de les fases del projecte, ja que es tracta d'un entorn urbà i un polígon industrial.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

* Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa, GOB-Menorca.

* D. I. d'Ordenació Territorial, del Consell Insular de Menorca.

* Ajuntament de Maó

* D. G. de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum.

* Servei de Protecció d'Espècies, de la D. G. d'Espais Natural i Biodiversitat.

* Servei d'Estudis i Planificació, de la D. G. de Recursos Hídrics.

* D. G. d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

* Servei de Canvi Climàtic, de la D. G. d'Energia i Canvi Climàtic.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

- Informe del Departament d'Ordenació Territorial i Turística, del Consell Insular de Menorca:

Es conclou el següent:

Primer. Les mancances i errors d'informació, de justificació i/o de motivació observades a l'apartat IV «Anàlisi del contingut de la documentació aportada» d'aquest informe, no impedeix considerar que el projecte no té perquè ocasionar conseqüències ambientals significatives.

Segon. A la vista de les observacions fonamentades en el cos de l'informe es recomana que la documentació complerta per a l'obtenció del títol habilitant de la instal·lació i de les obres davant de l'Ajuntament doni compliment a les següents condicions:

1. Es justifiqui si les activitats del projecte es troben incloses al grup 5 «Gestió de residus» de l'esmentat Annex 1 del RDL 1/2016 i per tant susceptibles a autorització ambiental integrada per part de la CMAIB i que, en cap cas, inclou activitats molestes, perilloses, nocives i insalubres en el grau alt (4-5) expressament prohibides pel planejament vigent (art. 28 TRPGOU).

2. Es justifiqui, en el cas que el projecte prevegi el desenvolupament d'una activitat comercial majorista, el compliment del PDSECMe (art. 30 PDSECMe).

3. Es justifiqui el compliment de l'evacuació d'aigües pluvials del projecte al planejament vigent (art. 33 i art. 36 TRPGOU).

4. Es justifiqui, com activitat industrial, el compliment de les instal·lacions d'il·luminació exterior a les especificacions a l'Annex III del reglament de protecció del medi nocturn de Menorca i acrediti el compliment de tots els requisits tècnics necessaris per prevenir la contaminació lumínica.

5. Es justifiqui com a mesura per a prevenció d'incendis, la construcció del dipòsit d'aigua que prescriu en planejament (art. 36 TRPGOU) i el manteniment lliure d'ocupació de la franja de 3,00 m de reculada de l'edificació amb la parcel·la veïna (art. 20 TRPGOU).

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural:

Una vegada revisat el projecte a avaluar, i en vista que no afecta l'àmbit competencial del Servei de Protecció d'Espècies, no hi ha cap consideració tècnica a realitzar, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores que es preveuen a la documentació presentada.

- Informe de la D.G. d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència i Administracions públiques (RE VALIB 223964):

Es conclou que:

* Donada la ubicació de la instal·lació, al polígon industrial de Maó, a una distància d'aproximadament 300 m de Repsol Butano Maó (POIMA), es considera necessari que el projecte es subjecti a avaluació d'impacte ambiental segons els articles 45 a 47 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, tenint en compte a la mateixa la informació rellevant publicada al Decret 53/2022, de 19 de desembre, pel qual s'aprova el Pla d'Emergència Exterior de la subestació de Maó de Repsol Butano, S.A.

* En cas que la instal·lació hagi de disposar del corresponent pla d'autoprotecció d'acord amb la normativa que és d'aplicació, per tal de garantir una correcta coordinació i actuació operativa en cas d'emergència, s'hauran d'incloure en el pla d'autoprotecció les mesures adients per a les possibles actuacions operatives en cas d'emergències que puguin afectar la instal·lació a causa d'un possible accident greu a la subestació de Maó de Repsol Butano, S.A.

-Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la DG, de 28 de setembre de 2023

Conclusions:

* El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B. Segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

* La resolució de condicionants APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

* Es considera que el projecte no s'ajusta als objectius de la Llei de canvi climàtic ja que no s'ha considerat la instal·lació d'energies renovables.

* S'haurà de fer un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic. Dins de l'estudi d'alternatives s'hauran d'avaluar aquests aspectes.

-Informe del Servei d'Estudis i Planificació de la D.G. de Recursos Hídrics, de 18 de setembre de 2023

Conclusions:

* D'acord amb l'article 51 del PHIB 2022, pel que fa a la gestió d'aigües pluvials de les teulades, els projecte ha de preveure la seva recollida, tractament i reutilització per exemple a la zona de rentat de cotxes o pels WC dels lavabos i vestuari. Només en cas d'excedent d'aigua recollida es poden conduir a la xarxa de clavegueram municipal.

* D'acord amb el mateix article, pel que fa a les pluvials potencialment hidrocarburades recollides a les zones de gestió i emmagatzemament exterior, s'han de tractar per eliminar hidrocarburs (no només olis i greixos com està previst al projecte) i preveure la seva reutilització abans de la seva conducció a la xarxa de pluvials municipals.

* El projecte preveu la reutilització de les aigües de rentat de vehicles per ús als lavabos i dutxes. Aquest ús pot suposar un risc innecessari. Les aigües del sistema de rentat s'han de reutilitzar al mateix sistema amb el tractament previ adient.

* El pla de vigilància ha d'incloure la de les instal·lacions de recollida i reutilització de pluvials de les teulades i de les pluvials potencialment hidrocarburades, així com deixar-ne constància documental de les operacions i les incidències.

* Per assegurar la protecció del domini hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte pretén desenvolupar l'activitat de recepció, emmagatzematge i tractament de residus metàl·lics. Es tracta d'una nau industrial existent que no veurà modificats el volum inicial, superfícies i resta de paràmetres urbanístics. Es realitzen operacions de recuperació reciclat, valorització i preparació per a la regeneració dels residus.

Les activitats a desenvolupar són activitats de valorització de la classificació del Grup R12 i R13  de l'annex II Operaciones de valorización de la Ley 7/2022, de 8 de abril, de residuos y suelos contaminados para una economía circular. i per tant, la inclusió a l'annex II, grup 6, sobre projectes de gestió de residus sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificat. 

El promotor ha inclòs la informació dels residus gestionats pel seu CODI LER i les capacitats individuals i emmagatzematge de cada tipologia. La capacitat d'emmagatzematge de la instal·lació és de 78 tones de residus perillosos i 1544 tones de residus no perillosos. El resum d'activitats seria:

* Venda al major de ferralla i metalls de rebuig fèrrics i no fèrrics. Operacions de tractament, epígraf R13 de l'Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer i les operacions classificades com R1 a R12.

* Emmagatzematge de residus perillosos i no perillosos: residus de tallers i de construcció o demolició; neumàtics; pintures i vernissos amb i sense residus de dissolvents; aparells elèctrics i electrònics sense amiant;  cotxes al final de la vida útil descontaminants; i altres residus perillosos procedents de recuperació.

2. Ubicació del projecte: la instal·lació es troba al carrer França, 13 de Maó. La parcel·la objecte d'estudi s'ubica a la IV Fase del Polígon industrial de Maó (POIMA) i està classificada de sòl urbà amb la qualificació urbanística de Zona 6.3.

L'àmbit d'actuació no afecta cap espai de rellevància ambiental, ni cap espai definit per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Els terrenys objecte d'estudi no es localitzen sobre cap hàbitat d'interès comunitari (HIC).

D'acord amb la revisió actual del PTI la parcel·la la zona d'estudi no es troba afectada per cap APR d'inundació, d'esllavissament, d'erosió o d'incendis però es troba a zona de riscs per vulnerabilitat d'Aqüífers. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona sense risc d'incendi forestal.

La parcel·la se situa sobre la massa d'aigua subterrània 1901M1 «Maó», aqüífer poc profund en bon estat qualitatiu i mal estat quantitatiu. Es localitza a zona de vulnerabilitat moderada de contaminació d'aqüífers.

L'àmbit proposat es localitza dins zona de restriccions moderades de tretze pous de proveïment. 

Hi ha constància de la presència d'un niu de milà reial (Milvus milvus) a una distància de 700 m, per la qual cosa no es preveu que hi hagi afecció. Tampoc es preveu afecció a altres espècies catalogades presents a la zona (Quercus suber, Hyla meridionalis, Testudo hermanni).

A la zona on es preveu desenvolupar el projecte no es troben hàbitats d'interès comunitari.

Els elements catalogats presents a la zona es troben a més de 300 m de distància.

3. Característiques del potencial impacte: atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i la ubicació proposada per a la instal·lació, tenint en compte que la instal·lació es troba a sòl urbà d'ús industrial, al polígon industrial de Maó (POIMA VI FASE), es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'Instal·lació de gestió de Residus C/ França, 19, Maó, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental, signat, amb data 29 de juny de 2023, pel la Sr. Antoni Roca Martínez, enginyer agrònom, de la consultora agroambiental ABRIL– promotor FRAMA SC –, la normativa vigent i els següents condicionants: 

1. D'acord amb l'article 51 del PHIB 2022, les aigües pluvials s'han de recollir, tractar (eliminant hidrocarburs, olis i greixos) i emmagatzemar per a la reutilització, evitant l'ús d'aigua potable. Només es poden de conduir a la xarxa de clavegueram municipal en cas d'excedent d'aigua recollida.

2. El projecte preveu la reutilització de les aigües de rentat de vehicles per ús als lavabos i dutxes. Aquest ús pot suposar un risc innecessari i s'ha de descartar. Les aigües del sistema de rentat s'han de reutilitzar en el mateix sistema amb el tractament previ adient.

3. El pla de vigilància ha d'incloure les instal·lacions de recollida i reutilització de pluvials, tant de les teulades com de les potencialment hidrocarburades, deixant constància documental de les operacions i les incidències.

4. En cas d'una eventual fase de desmantellament de l'activitat, s'haurà de garantir la gestió dels residus generats.

5. El pressupost del projecte haurà d'incloure una partida específica per a la incorporació de les mesures ambientals previstes al document ambiental i el seu seguiment.

6. S'haurà d'incloure la instal·lació de un sistema de producció d'energia renovable per plaques fotovoltaiques a la coberta de la nau que, amb les mesures de reducció del consum energètic i sent compatible a les característiques constructives, permetessin reduir el més proper a a cero el consum energètic.

D'altra banda, es recorda que:

- Per a l'inici de l'activitat, és necessari comptar amb l'Autorització Ambiental Integrada d'acord amb la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada.

- Abans de l'inici de l'activitat, el titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la DG d'Energia i Canvi Climàtic la inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

- La resolució d'inscripció APCA o, si escau, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

- En el cas que el projecte prevegi el desenvolupament d'una activitat comercial majorista cal complir amb el PDSECMe (art. 30 PDSECMe).

- Les instal·lacions d'il·luminació exterior han de complir les especificacions de l'Annex III del reglament de protecció del medi nocturn de Menorca i tots els requisits tècnics necessaris per prevenir la contaminació lumínica.

- Com a mesura per a prevenció d'incendis, s'ha de portar a terme la construcció del dipòsit d'aigua que prescriu en planejament (art. 36 TRPGOU) i mantenir lliure d'ocupació de la franja de 3,00 m de reculada de l'edificació amb la parcel·la veïna (art. 20 TRPGOU).

- En cas que la instal·lació hagi de disposar del corresponent pla d'autoprotecció d'acord amb la normativa que és d'aplicació, s'hauran d'incloure en el pla d'autoprotecció les mesures adients per a les possibles actuacions operatives en cas d'emergències que puguin afectar la instal·lació a causa d'un possible accident greu a la subestació de Maó de Repsol Butano, S.A.

- Per assegurar la protecció del domini hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 5 de febrer de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)