Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 73620
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte aparcament, nou accés i itinerari visites a Torrellisar Vell, Polígon 14, Parcel·la 45. Alaior (Exp. 62a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 31 juliol de 2023 i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte aparcament, nou accés i itinerari visites a Torrellisar Vell, Polígon 14, Parcel·la 45. Alaior, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte està inclòs a l'Annex 2 Grup 6.4 del Decret Llei 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (apartat modificat per la DF 2ª de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada):

Aparcaments d'ús públic o col·lectiu i marines seques en sòl rústic.

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada  Llei 21/2013.

2. Ubicació i descripció del projecte

La finca Torrellisar Vell es troba al sud del t.m. d'Alaior i s'hi accedeix des d'un camí de terra de s'Alblagai, que connecta amb la carretera d'Alaior a Calan Porter; en concret, el projecte s'ubica en la parcel·la 45 del polígon 14 d'Alaior.

L'objecte principal del projecte és la creació d'un nou aparcament (de 120 m2 aproximadament), itinerari de visites i accés al jaciment arqueològic situat a la finca Torrellisar Vell per dotar d'una correcta accessibilitat als visitants, ja que actualment no existeix cap zona d'aparcament i l'accés és a peu pel camí particular de l'habitatge existent.  

Per dur a terme el projecte d'aparcament s'ha de realitzar una obertura al mur de paret seca existent; el ferm es proposa realitzar amb material de pedrera compactat sobre una capa de formigó. La il·luminació proposada és mitjançant sistemes de llums solars, amb bateria autònoma, que permeti la senyalització del recorregut.

L'actuació proposada és una de les activitats possibles a l'entorn de protecció d'una Àrea de Protecció Arqueològica del PGOU d'Alaior.

3. Avaluació dels efectes previsibles i mesures correctores proposades

Sòl

És el principal impacte d'aquest projecte ja que per adequar el terreny s'haurà de realitzar un moviment de terres; la major part de les terres remogudes s'utilitzaran en la pròpia finca, si hi ha un excedent es tractarà com a residu inert complint la legislació vigent.

En cas de produir-se un vessament accidental es preveu la immediata retirada del sòl afectat i la seva gestió segons la normativa vigent.

Aire

Durant la fase de construcció es produiran emissions de pols, gasos contaminants i renou (impacte temporal); es proposen les següents mesures correctores: rec de camins i zona d'obres i control de la velocitat de la maquinària.

Vegetació

A la zona on s'ubica l'aparcament hi ha poca vegetació natural; els ullastres més grans que es vegin afectats pel projecte seran trasplantats a un altre zona de la pròpia finca.

Fauna

Una de les espècies que es pot localitzar en el lloc del projecte és la tortuga mediterrània (Testudo hermanni) per la qual cosa es proposa fer una batuda cada dia per a retirar els animals que es trobin dins la zona vallada i es traslladaran a un lloc segur.

Residus

Durant la fase d'execució de les obres s'habilitaran contenidors clarament identificats, amb el disseny i la capacitat adequats per a cada tipus de residu; els quals seran entregats a un gestor autoritzat.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions afectades; a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

+Conselleria Presidència, Funció Pública i Igualtat. DG Emergències i Interior (2/5/2023):

[...] Conclusió: una vegada examinada la documentació, es considera que el projecte es pot informar favorablement, atès que no introdueix nous riscos per a les persones i béns respecte als existents prèviament.

+Conselleria Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. DG Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (12/5/2023).

De les conclusions de l'informe es destaca:

+No es recomana formigonar un terreny situat en sòl rústic. S'impermeabilitza un terreny perden, així, la seva capacitat filtrant, a més a més, que augmenta la seva temperatura mitjana. Es recomana mantenir com a substrat superficial el ferm actual convenientment anivellat.

+En la fase d'obres s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica.

+Conselleria de Medi Ambient i Territori.

*Direcció General Territori i Paisatge. Servei d'Estudis Territorials (18/5/2023):

[...] Examinat el contingut de la documentació presentada, aquest no afecta cap aspecte d'ordenació urbanística o territorial sobre el que, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronuncia-se aquesta DG.

*Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat:

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (23/5/2023):

El projecte s'ubica en una zona de risc d'incendi forestal moderat i no es troba dins cap zona ZAR (Zona d'Alt Risc d'incendi forestal)

L'informe indica la normativa i les recomanacions a seguir en relació a la prevenció contra incendis forestals i en relació a la gestió forestal.

- Servei de Protecció d'Espècies (rebut 20/6/2023):

Segons criteri d'aquest servei, no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu rellevant sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les accions previstes al document ambiental.

Per tot això, informe favorablement sobre el projecte amb la següent condició:

-Els camions aniran coberts de lones per minimitzar les partícules en suspensió que es depositin sobre la vegetació.

+Consell de Menorca:

*Departament d'Economia i Territori. Servei Tècnic d'Urbanisme (Resolució núm. 829 de 16/5/2023)

[...] en una visita realitzada el 21/4/2023 als terrenys on es projecte emplaçar el nou aparcament, es va comprovar que es tracta de sòls pedregosos, poblats de vegetació espontània de tipus ruderal, arvense i arbustiva, pròpia d'ambients degradats. Són terrenys sense aprofitament agrícola recent, formats per sòls pobres de poca profunditat i poc productius.

No obstant això, estudiada la proposta d'ubicació de l'aparcament i el traçat de l'accés, no es considera que siguin els més adients atès que impliquen dividir una parcel·la agrícola de manera diagonal.

[...] RESOLUCIÓ. Primer. Assumir el contingut de l'informe tècnic a dalt transcrit i informar que els terrenys triats per l'aparcament, nou accés i itinerari de visites no són d'alta productivitat agrària, complint així amb l'art. 118 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

Segon. Informar que la proposta d'ubicació de l'aparcament i el traçat de l'accés no es considera que siguin els més adients atès que impliquen dividir una parcel·la agrícola de manera diagonal, el que fa disminuir considerablement les oportunitats d'aprofitament agrícola.   

*Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports. Servei de Patrimoni Històric (Resolució núm. 57 de 26/5/2023):

[...] l'aparcament es planteja fora de l'entorn de protecció de la zona arqueològica (TLL-01).

[...] no hi ha incidència destacable sobre el patrimoni històric en aquesta intervenció.

El projecte plantejat s'enquadra dins de les activitats permeses en els entorns de protecció de les Àrees de protecció Arqueològica (APA) contemplades en el PGOU d'Alaior.

[...] En el projecte s'hauria de contemplar la delimitació del jaciment arqueològic (TLL-03) amb l'objectiu d'evitar possibles afectacions.

RESOLUCIÓ: emetre les consideracions tècniques exposades en l'informe tècnic abans transcrit.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte:  creació d'un nou aparcament, itinerari de visites i accés al jaciment arqueològic.

b) Ubicació del projecte: es dur a terme a Sòl Rústic Comú amb la qualificació de Àrea d'Interès Agrari segons el PTI de Menorca, amb risc de Vulnerabilitat d'Aqüífers. Es tracta d'una zona de risc d'incendi forestal moderat i no es troba dins cap zona ZAR (Zona d'Alt Risc d'incendi forestal). No afecta a XN 2000 ni a cap espai natural protegit. La zona on es proposa ubicar l'aparcament no s'utilitza per el cultiu.

c) Característiques del potencial impacte: no es preveu cap impacte rellevant si es compleixen les mesures correctores proposades.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer.  No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte aparcament, nou accés i itinerari visites a Torrellisar Vell, Polígon 14, Parcel·la 45. Alaior, sempre i quan s'apliquin les mesures correctores proposades en el Document Ambiental les següents condicions:

1. A la zona d'aparcament es mantindrà el ferm actual, convenientment anivellat, amb la finalitat de disminuir la superfície impermeabilitzada del projecte; el formigó només s'utilitzarà per a poder subjectar la barana d'ullastre que delimitarà l'aparcament.

2. Durant l'execució de les obres, els camions aniran coberts de lones per minimitzar l'emissió de partícules en suspensió.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 5 de febrer de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)