Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SELVA

Núm. 72862
Aprovació definitiva d’Ordenança reguladora per a fomentar i garantir la convivència cívica al municipi de Selva

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació d'Ordenança reguladora per a fomentar i garantir la convivència cívica al municipi de Selva, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre de l'esmentada Ordenança, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

«ORDENANÇA REGULADORA PER A FOMENTAR I GARANTIR LA CONVIVÈNCIA CÍVICA AL MUNICIPI DE SELVA

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL I. Disposicions generals

CAPÍTOL PRIMER. Finalitat, fonaments legals i àmbit d'aplicació de l'Ordenança

Article 1. Finalitat de l'Ordenança

Article 2. Fonaments legals

Article 3. Àmbit d'aplicació objectiva

Article 4. Àmbit d'aplicació subjectiva

CAPÍTOL SEGON. Principis generals de convivència i civisme: drets i deures

Article 5. Principi de llibertat individual

Article 6. Deures generals de convivència i de civisme

CAPÍTOL TERCER. Mesures per a fomentar la convivència

Article 7. Foment de la convivència ciutadana i del civisme

Article 8. Pla per a la promoció del civisme

Article 9. Col·laboració amb la resta dels municipis

Article 10. Voluntariat i associacionisme

Article 11. Accions de suport a les persones afectades per actes contraris a la convivència

CAPÍTOL QUART. Organització i autorització d'actes públics

Article 12. Organització i autorització d'actes públics

TÍTOL II. Normes de conducta a l'espai públic, infraccions, sancions i intervencions específiques

CAPÍTOL PRIMER. Atemptat contra la dignitat de les persones

Article 13. Fonaments de la regulació

Article 14. Normes de conducta

Article 15. Règim de sancions

Article 16. Intervencions específiques

CAPÍTOL SEGON. Degradació visual de l'entorn urbà

Article 17. Fonaments de la regulació

SECCIÓ PRIMERA. Grafits, pintades i altres expressions gràfiques

Article 18. Normes de conducta

Article 19. Règim de sancions

Article 20. Intervencions específiques

CAPÍTOL TERCER. Necessitats fisiològiques

Article 21. Fonaments de la regulació

Article 22. Normes de conducta

Article 23. Règim de sancions

CAPÍTOL QUART. Consum de begudes alcohòliques i drogues

Article 24. Fonaments de la regulació

Article 25. Normes de conducta

Article 26. Règim de sancions

Article 27. Intervencions específiques

CAPÍTOL CINQUÈ. Concentracions que alteren la convivència

Article 28. Fonaments de la regulació

Article 29. Normes de conducta

Article 30. Règim de sancions

CAPÍTOL SISÈ. Ús impropi de l' espai públic

Article 31. Fonaments de la regulació

Article 32. Normes de conducta

Article 33. Règim de sancions

Article 34. Intervencions específiques

CAPÍTOL SETÈ. Actituds vandàliques en l'ús del mobiliari urbà i deteriorament de l'espai públic

Article 35. Fonaments de la regulació

Article 36. Normes de conducta

Article 37. Règim de sancions

Article 38. Intervencions específiques

CAPÍTOL VUITÈ . Equips de so, amplificadors o altaveus

Article 39. Fonaments de la regulació

Article 40. Normes de conducta

Article 41. Règim de sancions

CAPÍTOL NOVÈ. Altres conductes que pertorben la convivència ciutadana

Article 42. Excrements d'animals de companyia

TÍTOL III. Disposicions comunes sobre règim sancionador i altres mesures d'aplicació

CAPÍTOL PRIMER. Disposicions generals

Article 43. Funcions de la Policia Local relatives al compliment d'aquesta Ordenança

Article 44. Conductes obstruccionistes a les tasques de control, investigació o sanció en els àmbits de la convivència i el civisme

Article 45. Elements probatoris dels agents de l'autoritat

Article 46. Denúncies ciutadanes

Article 47. Mesures de caràcter social

Article 48. Mesures específiques a aplicar si les persones infractores són no residents al terme municipal de Selva

Article 49. Responsabilitat per conductes contràries a l'Ordenança comeses per menors d'edat

Article 50. Principi de prevenció

Article 51. Mediació

Article 52. Bústia de suggeriments

CAPÍTOL SEGON. Règim sancionador

Article 53. Graduació de les sancions. Reincidència

Article 54. Responsabilitat de les infraccions

Article 55. Concurrència de sancions

Article 56. Destinació de les multes imposades

Article 57. Procés de denúncia, pagament en període voluntari

Article 58. Substitució de les multes i reparació dels danys per treballs en benefici de la comunitat

Article 59. Procediment sancionador

Article 60. Apreciació de delicte o falta

Article 61. Prescripció i caducitat

CAPÍTOL TERCER. Reparació de danys

Article 62. Reparació de danys

CAPÍTOL QUART. Mesures de policia administrativa

Article 63. Ordres singulars de la Batlia per a l'aplicació de l'Ordenança

CAPÍTOL CINQUÈ. Mesures de policia administrativa directa

Article 64. Mesures de policia administrativa directa

CAPÍTOL SISÈ. Mesures provisionals

Article 65. Mesures provisionals

Article 66. Comisos

CAPÍTOL SETÈ. Mesures d'execució forçosa

Article 67. Multes coercitives

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA. Única

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Difusió de l'Ordenança

Segona. Revisió de l'Ordenança

Tercera. Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'objectiu principal d'aquesta Ordenança és el de preservar l'espai públic com un lloc de convivència i civisme, en el qual tots puguem viure en llibertat, però amb ple respecte a la dignitat i als drets de les altres persones.

L'Ordenança pretén ser una eina eficaç per a fer front a noves situacions i circumstàncies que poden afectar el manteniment de l'espai públic i la convivència ciutadana. D'una banda, cerca el reconeixement del dret de tots ciutadans a comportar-se lliurement als espais públics i a ser respectats en la seva llibertat, però, de l'altra, també atén la necessitat que tots assumim determinats deures de convivència i de respecte a la llibertat, la dignitat i els drets reconeguts als altres.

Tot això sent conscients que per a l'assoliment d'aquests objectius no n'hi ha prou amb l'exercici, per part de l'autoritat municipal, de la potestat sancionadora, que en ocasions també és necessària, sinó que a més cal que l'Ajuntament dugui a terme les corresponents activitats de foment i de prestació social necessàries per a promoure els valors de convivència, civisme i respecte. L'Ordenança també vol fixar el canal que permeti una adequada i necessària coordinació de les diferents administracions (estatal, autonòmica i local), totes garants dels drets i les llibertats dels ciutadans que conformen la nostra societat. Aquesta Ordenança ve a concretar el règim previst a l'Ordenança d'ocupació de la via pública i n'és complementària en aquelles situacions derivades de l'ocupació de la via pública que puguin afectar la convivència i el civisme. Posteriorment, els articles 139 a 141 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, introduïts per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, recullen també, expressament, un títol competencial en virtut del qual s'estableix la possibilitat que els ajuntaments, per a l'adequada ordenació de les relacions socials de convivència d'interès local i de l'ús dels seus serveis, equipaments, infraestructures, instal·lacions i espais públics, si no hi ha normativa sectorial específica puguin establir els tipus d'infraccions i imposar sancions per l' incompliment de deures, prohibicions o limitacions. Igualment, cal assenyalar que la Sentència del Tribunal Suprem de 29/09/2003 va establir unes bases doctrinals i un criteri general tipificador d'infraccions i sancions pels ajuntaments en exercici de competències pròpies de caràcter “nuclear”, respectant els principis de proporcionalitat i audiència de l'interessat, així com ponderant la gravetat de l'il·lícit. En tot cas, les previsions anteriors configuren una cobertura legal suficient per a complir la reserva legal del mandat de tipificació i donar resposta completa a l'article 25.1 de la nostra Constitució. El títol I de l'Ordenança està destinat a regular una sèrie de disposicions generals en les quals s'emmarquen les línies mestres de la política de convivència que vol impulsar l'Ajuntament de Selva, i s'hi defineix l'àmbit objectiu i subjectiu d'aplicació de la normativa. Aquest títol es divideix en quatre capítols, dedicats a establir la finalitat, els fonaments legals i els àmbits objectius i subjectius d'aplicació de l'Ordenança, així com els principis generals de convivència ciutadana i civisme, amb els corresponents drets i deures i les mesures de foment i col·laboració per a la convivència. També s'hi regulen determinats aspectes relatius a l'organització i l'autorització d'actes públics quan en el transcurs d'aquests pugui resultar afectada la convivència.

El títol II estableix les normes de conducta a l'espai públic, les infraccions, les sancions i les intervencions específiques corresponents a cadascuna. Incorpora, en els seus diferents capítols, una estructura homogènia: en primer lloc, es defineixen els fonaments generals o les finalitats que es persegueixen amb cada regulació; a continuació, s'estableixen les normes de conducta que s'han de respectar en cada cas i les sancions que corresponen a cadascuna, i, finalment, en molts casos, es preveuen les intervencions específiques que poden activar-se en les diferents circumstàncies. Aquest títol II es divideix en nou capítols, referits als atemptats contra la dignitat de les persones, la degradació visual de l'entorn urbà (tant per grafits, pintades i altres expressions gràfiques), l'ús inadequat de jocs a l'espai públic, altres conductes a l'espai públic, la realització de necessitats fisiològiques, el consum de begudes alcohòliques, el comerç ambulant no autoritzat, les activitats i la prestació de serveis no autoritzats, l'ús impropi de l'espai públic, les actituds vandàliques en l'ús del mobiliari urbà, i el deteriorament de l'espai urbà i altres conductes que pertorben la convivència ciutadana (contaminació acústica i d'altres). El títol III té per objecte les disposicions comunes relatives al règim sancionador i altres mesures d'aplicació. Es divideix en set capítols: disposicions generals, règim sancionador, reparació de danys, mesures de policia administrativa i de policia administrativa directa, mesures provisionals i mesures d'execució forçosa. Finalment, l'Ordenança es tanca amb una disposició transitòria i finals. Entre les previsions destaca la difusió de l'Ordenança i l'edició d'una guia sobre la convivència i el civisme que reculli les principals previsions de la normativa vigent en la matèria, les corresponents recomanacions i consells d'actuació.

A més, per a garantir la seva adequació constant als nous possibles fenòmens i problemàtiques que es vagin plantejant en la realitat es preveu que l'Ordenança sigui revisada cada dos anys.

 

ORDENANÇA REGULADORA PER A FOMENTAR I GARANTIR LA CONVIVÈNCIA CÍVICA AL TERME MUNICIPAL DE SELVA

 

TÍTOL I Disposicions generals

CAPÍTOL I Finalitat, fonaments legals i àmbit d'aplicació de l'Ordenança

Article 1. Finalitat de l'Ordenança

Aquesta Ordenança té per objecte preservar l'espai públic com a lloc de convivència i civisme, en el qual totes les persones puguin desenvolupar en llibertat les seves activitats de lliure circulació, oci, trobada i esbarjo, amb respecte ple a la dignitat i als drets dels altres i a la pluralitat d'expressions culturals, polítiques, lingüístiques i religioses i de formes de vida diverses existents a Selva.

Així mateix, aquesta Ordenança té per objecte la prevenció de qualsevol actuacions pertorbadores de la convivència ciutadana i la protecció tant dels béns públics de titularitat municipal com de les instal·lacions i dels elements que formen part del patrimoni urbanístic i arquitectònic del municipi de Selva davant les agressions, les alteracions i/o els usos indeguts de què puguin ser objecte, la sanció de les conductes incíviques i la reparació dels danys causats.

Als efectes expressats en aquest article, aquesta Ordenança regula una sèrie de mesures encaminades específicament al foment i la promoció de la convivència i el civisme a l'espai públic, identifica quins són els béns jurídics protegits, preveu quines són les normes de conducta en cada cas i sanciona les que poden pertorbar, lesionar o deteriorar tant la pròpia convivència ciutadana com els béns que es troben a l'espai públic, i preveu, si s'escau, mesures específiques d'intervenció.

Article 2. Fonaments legals

1. L'Ordenança incorpora els criteris orientadors de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans al terme, en relació amb les col·lectivitats que preveuen els articles 140 i 141 de la Constitució.

2. Així mateix, aquesta Ordenança s'ha elaborat d'acord amb la potestat municipal de tipificar infraccions i sancions que, amb la finalitat d'ordenar les relacions de convivència ciutadana, estableixen els articles 139 i següents de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

3. El que estableix l'apartat anterior s'entén sense perjudici de les altres competències i funcions atribuïdes a l'Ajuntament de Selva per la normativa general de règim local i la legislació sectorial aplicable.

4. En aquesta Ordenança s'han tingut en compte les ordenances de l'Ajuntament de Selva relatives a ocupació de la via pública i totes les que pugui afectar.

Article 3. Àmbit d'aplicació objectiva

1. Aquesta Ordenança s'aplica a tot el terme municipal de Selva.

2. Particularment, l'Ordenança és d'aplicació a tots els espais públics del terme, com carrers, vies de circulació, voreres, places, avingudes, passeigs, passatges, bulevards, parcs, jardins i altres espais o zones verdes o forestals, ponts, túnels i passos subterranis, aparcaments, fonts i estanys, edificis públics i d'altres espais destinats a l'ús o al servei públic de titularitat municipal, així com a les construccions, les instal·lacions, el mobiliari urbà i altres béns i elements de domini públic municipal que hi estiguin situats.

3. Així mateix, l'Ordenança s'aplica als altres espais, construccions, instal·lacions, vehicles o elements que estan destinats a un ús o a un servei públic de titularitat d'una administració diferent a la municipal o de qualsevol altra entitat o empresa, pública o privada, com vehicles de transport, marquesines, parades d'autobusos, o d'autocar, tanques, senyals de trànsit, contenidors i altres elements de naturalesa similar. Quan és el cas, l'Ajuntament ha d'impulsar la subscripció de convenis específics amb els titulars d'aquests espais, construccions, instal·lacions, vehicles o elements a fi de dotar de la cobertura jurídica necessària la intervenció municipal.

4. Així mateix, l'Ordenança s'aplica en els àmbits o les matèries que són de competència municipal d'acord amb la legislació aplicable, o en virtut d'un acord de delegació o de conveni.

5. L'Ordenança s'aplica també als espais, les construccions, les instal·lacions i els béns de titularitat privada quan des d'aquests es realitzen conductes o activitats que puguin afectar negativament la convivència i el civisme als espais, les instal·lacions i els elements assenyalats als apartats anteriors, o quan el descuit o la manca d'un adequat manteniment d'aquests per part dels seus propietaris o propietàries, arrendataris o arrendatàries o usuaris o usuàries pot suposar igualment conseqüències negatives per a la convivència o el civisme a l'espai públic.

6. Les mesures de protecció previstes en aquesta Ordenança arriben també, quant formen part del patrimoni i el paisatge urbans, a les façanes dels edificis i altres elements urbanístics i arquitectònics de titularitat pública o privada, com ara portals, galeries comercials, mostradors, patis, solars, passatges, jardins, tanques, jardineres, fanals, elements decoratius, contenidors, papereres i béns de la mateixa naturalesa o semblant, si estan situats a la via pública o són visibles des d'aquesta, i sense perjudici dels drets que individualment corresponen als propietaris.

Article 4. Àmbit d'aplicació subjectiva

1. Aquesta Ordenança s'aplica a totes les persones que són al terme municipal de Selva, sigui quina sigui la seva situació jurídic administrativa concreta.

2. Així mateix, en els supòsits en què així es preveu de manera expressa a l'Ordenança, aquesta també és aplicable als organitzadors d'actes públics als quals es refereix el seu article 12.

 

CAPÍTOL SEGON Principis generals de convivència i civisme: drets i deures

Article 5. Principi de llibertat individual

Totes les persones a què es refereix l'article anterior tenen dret a comportar-se lliurement als espais públics del terme i a ser respectades en la seva llibertat. Aquest dret s'exerceix sobre la base del respecte a la llibertat, la dignitat i els drets reconeguts a les altres persones, així com del manteniment de l'espai públic en condicions adequades per a la convivència.

Article 6. Deures generals de convivència i de civisme

1. Sense perjudici d'altres deures que es puguin derivar d'aquesta o d'altres ordenances municipals i de la resta de l'ordenament jurídic aplicable, totes les persones que són al terme, sigui quin sigui el títol o les circumstàncies en què hi són o la situació jurídica administrativa en què hi són, han de respectar les normes de conducta previstes en aquesta Ordenança, com a pressupòsit bàsic de convivència a l'espai públic.

2. Ningú pot amb el seu comportament menyscabar els drets de les altres persones ni atemptar contra la seva dignitat o la seva llibertat d'acció. Totes les persones s'han d'abstenir particularment de fer pràctiques abusives, arbitràries o discriminatòries o que suposin violència física o coacció moral o psicològica o d'un altre tipus.

3. És un deure bàsic de convivència ciutadana procurar el respecte, l'atenció, la consideració i la solidaritat especials a les persones que, per les seves circumstàncies personals, socials o de qualsevol altra índole, més ho necessitin.

4. Totes les persones tenen l'obligació d'utilitzar correctament els espais públics del terme i els serveis, les instal·lacions i el mobiliari urbà i altres elements que hi estiguin situats, d'acord amb la seva propia naturalesa, destinació i finalitat i respectant en tot cas el dret que també tenen els altres d'usar-los i gaudir-ne.

5. Tots els propietaris o ocupants d'immobles, edificis, construccions, instal·lacions, vehicles o altres béns de titularitat privada estan obligats a evitar que des d'aquests es puguin produir conductes o activitats que causin molèsties innecessàries a les altres persones i a evitar el deteriorament visual de l'entorn.

6. Totes les persones que es trobin al terme de Selva, tenen el deure de col·laborar amb les autoritats municipals o els seus agents en l'eradicació de les conductes que alterin, pertorbin o lesionin la convivència ciutadana.

7. Els visitants i les turistes en el nostre terme tenen el deure de respectar l'ús i les normes generals de convivència i higiene, i els valors ambientals, culturals o d'altra classe dels recursos turístics que utilitzin o visitin.

 

CAPÍTOL TERCER Mesures per a fomentar la convivencia

Article 7. Foment de la convivència ciutadana i del civisme

1. L'Ajuntament ha de dur terme les polítiques de foment de la convivència i el civisme que siguin necessàries amb l'objectiu de garantir el civisme i de millorar, en conseqüència, la qualitat de vida a l'espai públic.

2. Concretament, i sense perjudici de les altres actuacions que es puguin acordar, l'Ajuntament:

a. Ha de dur a terme les campanyes informatives de comunicació que siguin necessàries, amb la intensitat i la durada oportunes i utilitzant els mitjans adequats per a arribar a les comunitats o col·lectius específics, sobre la necessitat de garantir i fomentar la convivència i de respectar els drets dels altres i el mateix espai públic.

b. Ha de desenvolupar les polítiques actives necessàries per a garantir la convivència, fomentar els acords i evitar incivisme. A aquest efecte, l'Ajuntament ha de realitzar tasques de mediació en els conflictes que es puguin generar pels usos diversos en un mateix espai públic.

c. Ha de fomentar el comportament solidari dels ciutadans als espais públics perquè prestin ajuda a les persones que la necessiten per a transita-hi o orientar-s'hi, que hagin patit accidents o que es trobin en circumstàncies similars.

d. Ha de desenvolupar polítiques de foment de la convivència i el civisme que consisteixin en la realització de campanyes divulgatives, publicitàries, informatives o documentals; en l'organització de conferències i taules rodones; la convocatòria de premis i concursos literaris, periodístics o fotogràfics, i altres iniciatives que es considerin convenients i que versin sobre qüestions relacionades amb la convivència i el civisme al terme de Selva.

e. Ha de facilitar, a través dels canals de comunicació existents, que tots els ciutadans del terme de Selva i, en general, totes les persones, empadronades o no, que hi resideixin o hi transitin, puguin fer arribar a l'Ajuntament els suggeriments, les queixes, les reclamacions o les peticions que considerin oportunes per a millorar el civisme i la convivència i mantenir l'espai públic en condicions adequades.

f. Ha de realitzar i/o impulsar mesures concretes de foment de la convivència i el civisme especialmente destinades a infants, adolescents i joves del terme, mitjançant el desenvolupament de programes específics als centres docents, públics o privats, en els quals s'imparteixen ensenyaments del règim general del sistema educatiu, en qualsevol dels seus nivells i cicles.

g. Ha d'impulsar la subscripció d'acords de col·laboració amb entitats i associacions ciutadanes, culturals, socials, empresarials, turístiques, esportives o de qualsevol altra índole, per a fomentar entre els seus membres la col·laboració activa amb les campanyes i iniciatives a favor de la convivència i el civisme al terme, així com per a donar a conèixer i fomentar el respecte a les seves normes bàsiques.

h. A les zones turístiques ha d'impulsar un pla de foment del civisme difonent un codi de comportaments cívics que es publiqui en els idiomes més usuals, als llocs, als mitjans de transport i als establiments que es considerin oportuns, a través de pòsters, tríptics, xerrades i qualsevol altre mitjà de difusió.

i. Ha de promoure el respecte a la diversitat cultural i religiosa, amb la finalitat d'evitar activitats contràries a la dignitat personal i comportaments discriminatoris, especialment de natura xenòfoba, racista, sexista o homòfoba.

3. Per tal de garantir la màxima eficàcia de les actuacions impulsades o realitzades des de l'Ajuntament per a promocionar i fomentar la convivència i el civisme al terme, i sempre que es consideri necessari en atenció a les persones destinatàries i a la seva pròpia finalitat, les dites actuacions municipals es poden adaptar a les circumstàncies lingüístiques, culturals, socials, religioses o de qualsevol altra índole de les persones a les quals vagin destinades a fi que aquestes puguin comprendre adequadament els missatges i assumir com a propis els valors de convivència i civisme.

Article 8. Pla per a la promoció del civisme

1. L'Ajuntament de Selva ha d'elaborar un pla per a la promoció del civisme amb la participació de totes les àrees municipals i amb la màxima participació d'entitats i associacions, a partir de la idea del terme de Selva com a un municipi cívic, informatiu, formatiu, tolerant i respectuós amb les persones, amb la igualtat de gènere i amb l'entorn urbà i natural. El pla s'ha de debatre en el si de les juntes municipals de districte i dels consells de barri, tenint en compte la idiosincràsia i les particularitats de cada barri, i a proposta dels agents socials que participin es pot proposar una estratègia d'actuació singular a cada districte o barri.

2. L'Ajuntament de Selva ha de promoure campanyes informatives per a donar a conèixer aquesta Ordenança entre associacions, col·lectius i ciutadans particulars, amb un programa específic dins l'àmbit escolar. Igualment, ja d'informar, específicament i de manera comprensible, les persones que s'empadronin al municipi de les ordenances existents al terme municipal.

Article 9. Col·laboració amb la resta dels municipis

1. L'Ajuntament, en l'àmbit de les seves competències, ha d'impulsar la col·laboració amb la resta dels municipis limítrofs, a l'efecte de coordinar les accions destinades a garantir el compliment, en els seus respectiu pobles o ciutats, d'unes pautes o uns estàndards mínims comuns de convivència i de civisme.

2. Així mateix, l'Ajuntament de Selva ha de fomentar l'establiment de sistemes de col·laboració, informació i recollida, anàlisi i intercanvi de dades i experiències entre els diferents municipis, amb la finalitat que aquests puguin dur a terme amb la màxima eficàcia i coneixement les seves pròpies polítiques en matèria de convivència i de civisme.

Article 10. Voluntariat i associacionisme

1. L'Ajuntament ha d'impulsar diverses formules de participació dirigides a les persones, les entitats o les associacions que vulguin col·laborar en la realització de les actuacions i les iniciatives municipals sobre la promoció i el manteniment del civisme i la convivència al terme.

2. S'ha de potenciar especialment la col·laboració de l'Ajuntament amb les associacions de veïns i veïnes i les altres associacions i entitats ciutadanes que, pel seu objecte o finalitat, tradició o vinculació al terme, experiència, coneixements o altres circumstàncies, puguin contribuir més al foment del civisme i la convivència.

Article 11. Accions de suport a les persones afectades per actes contraris a la convivencia

1. L'Ajuntament ha de col·laborar amb les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que s'hagin vist afectades o lesionades per actuacions contràries a la convivència i al civisme, informant sobre els mitjans de defensa dels seus drets i interessos.

2. Quan la conducta atempti greument contra la convivència ciutadana, l'Ajuntament, si escau, s'ha de personar en la condició que correspongui segons la legislació processal vigent, en les causes obertes als jutjats i als tribunals.

 

CAPÍTOL QUART Organització i autorització d'actes públics

Article 12. Organització i autorització d'actes públics

1. Els organitzadors d'actes festius, musicals, culturals, esportius o d'índole similar que tenen lloc als espais públics han de garantir la seguretat de les persones i els béns. A aquest efecte han de complir les condicions de seguretat generals i d'autoprotecció que l'òrgan competent fixi en cada cas.

2. Els organitzadors d'actes públics, atenent els principis de col·laboració, coresponsabilitat i confiança en l'autoritat municipal, han de vetlar perquè els espais públics utilitzats no s'embrutin i els seus elements urbans o arquitectònics no es deteriorin, i queden obligats, si s'escau, a la corresponent reparació, reposició i / o neteja.

 

TÍTOL II Normes de conducta a l'espai públic, infraccions, sancions i intervencions especifiques

CAPÍTOL PRIMER Atemptat contra la dignitat de les persones

Article 13. Fonaments de la regulació

Les conductes tipificades com a infraccions en aquest capítol troben el seu fonament, constitucional i legal, en la necessitat d'evitar a l'espai públic totes les pràctiques individuals o col·lectives que atemptin contra la dignitat de les persones, així com les pràctiques discriminatòries de contingut xenòfob, racista, sexista, homòfob o de qualsevol altra condició o circumstància personal, econòmica o social, especialment quan s'adrecin als col·lectius més vulnerables.

Article 14. Normes de conducta

1. Queda prohibida a l'espai públic tota conducta de menyspreu a la dignitat de les persones, així com qualsevol comportament discriminatori, sigui de contingut xenòfob, racista, sexista o homòfob, o de qualsevol altra condició o circumstància personal o social, de fet, per escrit o de paraula, mitjançant insults, burles, molèsties intencionades, coacció psíquica o física, agressions o altres conductes vexatòries.

2. Es consideren especialment greu les conductes anteriorment descrites quan tenen com a objecte o s'adrecen contra persones grans, menors i persones grans o amb discapacitats.

3. Són, igualment, perseguides les conductes d'agressió o setge a menors realitzades per grups de persones que actuen a l'espai urbà.

4. Els organitzadors de qualsevol acte públic de naturalesa cultural, festiva, lúdica o esportiva o de qualsevol altra índole han de vetlar perquè no es produeixin, durant la seva realització, les conductes descrites als apartats anteriors. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes tenen lloc les conductes esmentades, els seus organitzadors ho han de comunicar immediatament als agents de l'autoritat.

Article 15. Règim de sancions

1. Sense perjudici que els fets siguin constitutius d'infracció penal, la realització de les conductes descrites a l'apartat 1 i 3 de l'article precedent té la consideració d'infracció greu.

2. Sense perjudici de la legislació penal, tenen la consideració d'infraccions molt greus les conductes descrites als apartats 2 de l'article precedent.

Article 16. Intervencions especifiques

Quan les conductes contràries a la dignitat de les persones o discriminatòries poden constituir il·lícits penals, els agents de l'autoritat ho han de posar en coneixement de l'autoritat judicial competent, sense perjudici de la continuació de l'expedient sancionador, en els termes de l'article 73 d'aquesta Ordenança. Si hi intervé qualsevol suport o element, aquest pot ser retirat immediatament.

 

CAPÍTOL SEGON Degradació visual de l'entorn urbà

Article 17. Fonaments de la regulació

1. La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en el dret a gaudir del paisatge urbà del terme, que ha d'anar unit al correlatiu deure de mantenir-lo en condicions de neteja, polidesa i ornament.

 

2. Sense perjudici d'altres infraccions ja previstes a la normativa en vigor i a les ordenances, les pintades i altres conductes d'embrutiment i enlletgiment no només devaluen el patrimoni públic o privat i posen de manifest el seu deteriorament, sinó que principalment provoquen una degradació visual de l'entorn, que afecta la qualitat de vida dels veïns o veïnes i visitants.

3. El deure d'abstenir-se d'embrutar, tacar i deslluir l'entorn troba el seu fonament en l'evitació de la contaminació visual i és independent i per tant compatible amb les infraccions, incloses les penals, basades en la protecció del patrimoni, tant públic com privat.

 

SECCIÓ PRIMERA Grafits, pintades i altres expressions grafiques

Article 18. Normes de conducta

1. Està prohibit realitzar tota mena de grafit, pintada, taca, gargot, escrit, inscripció o grafisme, amb qualsevol matèria (tinta, pintura, matèria orgànica o similars) o bé ratllant la superfície, damunt qualsevol element de l'espai públic, així com a l'interior o l'exterior d'equipaments, infraestructures o elements d'un servei públic i instal·lacions en general, inclosos transport públic, equipaments, mobiliari urbà, arbres, jardins i vies públiques en general, i la resta dels elements descrits a l'article 3 d'aquesta Ordenança. En queden exclosos els murals artístics que es realitzin amb autorització del propietari o amb autorització municipal.

2. Queden prohibides pintades o grafits a béns privats que atemptin o siguin contraris al capítol primer del títol segon d'aquesta Ordenança, i, en tot cas, sempre que es facin sobre un bé o zona que gaudeixi de protecció especial.

3. Els organitzadors de qualsevol acte públic de naturalesa cultural, festiva, lúdica o esportiva o de qualsevol altra índole han de vetlar perquè no es produeixin, durant la seva realització, conductes de degradació visual de l'espai utilitzat. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes es produeixen les conductes descrites a l'apartat primer d'aquest article, els seus organitzadors ho han de comunicar immediatament als agents de l'autoritat.

Article 19. Règim de sancions

1. La realització de les conductes descrites als apartats 1 i 2 de l'article precedent té la consideració d'infracció lleu.

2. Tenen la consideració d'infraccions greus les pintades o els grafits que es realitzen:

a. Als elements del transport, ja siguin de titularitat pública o privada, i, en el primer cas, inclosos els vehicles, les parades, les marquesines i altres elements instal·lats als espais públics.

b. Als elements dels parcs i dels jardins públics.

c. A les façanes dels immobles, públics o privats.

d. Als senyals de trànsit o d'identificació viària, o de qualsevol element del mobiliari urbà, quan suposa la inutilització o la pèrdua total o parcial de funcionalitat de l'element.

3. Les infraccions tenen el caràcter de molt greu quan s'atempta especialment contra l'espai urbà perquè es duen a terme sobre monuments o edificis catalogats o protegits o quan tenen caràcter reiterat o llocs declarats Patrimoni de la Humanitat.

S'entén que hi ha aquest caràcter reiterat si les efectua un mateix individu a més de tres ubicacions diferents.

Article 20. Intervencions especifiques

1. En els supòsits recollits als articles anteriors els agents de l'autoritat han de retirar i intervenir cautelarment els materials o mitjans emprats.

2. Si per les característiques de l'expressió gràfica, el material emprat o el bé afectat és possible la neteja i la restitució immediata al seu estat anterior, els agents de l'autoritat han de comminar personalment la persona infractora que procedeixi a la seva neteja, sense perjudici de la imposició de les sancions que corresponguin per la infracció comesa.

3. L'Ajuntament, subsidiàriament, pot netejar o reparar els danys causats per la infracció, amb càrrec a la persona o persones responsables i sense perjudici de la imposició de les sancions corresponents.

4. Quan el grafit o la pintada poden constituir la infracció patrimonial prevista al Codi penal, els agents de l'autoritat ho han de posar en coneixement de l'autoritat judicial competent, sense perjudici de la continuació de l'expedient sancionador.

 

CAPÍTOL TERCER Necessitats fisiològiques

Article 21. Fonaments de la regulació

És fonament de la regulació continguda en aquest capítol la protecció de la salut pública i la salubritat, el dret de gaudir d'un espai públic net i no degradat, i el respecte a les pautes generalment acceptades de convivència ciutadana i civisme.

Article 22. Normes de conducta

1. Es prohibeix fer necessitats fisiològiques, com ara defecar, orinar o escopir, a qualsevol dels espais definits a l'article 3 d'aquesta Ordenança com a àmbit d'aplicació objectiva d'aquesta, llevat de les instal·lacions o els elements que estiguin destinats especialment a la realització d'aquestes necessitats.

2. Queda especialment prohibida la conducta descrita a l'apartat anterior quan es realitzi a espais de concorreguda afluència de persones o freqüentats per menors, o quan es faci a monuments o edificis catalogats o protegits.

3. Està prohibit tirar a les vies i espais públics o privats de concurrència pública qualsevol tipus de fems o residus que embrutin el terme i, de forma especial, llosques, xiclets, closques, plàstics, llaunes, envasos, botelles o similars.

4. Està prohibit netejar estores, roba, estovalles o qualsevol altre utensili domèstic des dels balcons o espais oberts a les façanes sobre els carrers i les vies públiques. Així mateix, tampoc es pot tirarqualsevol tipus de fems i de residu sòlid o líquid. Aquesta prohibició també afecta qui dugui a terme aquestes operacions des de les plantes baixes o a la mateixa via o espai públic.

5. També es prohibeix el degoteig de líquids o residus sòlids damunt la via pública produït pel reg de plantes, la neteja de terrasses i balcons, o dels extractors d'aire, climatització o refrigeració.

6. Es prohibeix evacuar o buidar aigua bruta damunt les voreres o espais lliures públics.

7. Es prohibeix estacionar o dipositar damunt les voreres o calçades qualsevol tipus d'objectes o materials que puguin obstaculitzar o impedir la prestació normal del servei de neteja viària.

8. Es prohibeix tirar cap a l'exterior, damunt les vies i espais lliures públics, residus o runes procedents de la neteja d'habitatges, comerços, oficines i d'altres locals o edificis.

Article 23. Règim de sancions

1. Les conductes descrites als apartats 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8, de l'article precedent constitueixen infracció lleu, llevat que el fet constitueixi una infracció més greu, exceptuant defecar, que té consideració de falta greu.

2. Constitueix infracció greu la conducta descrita a l'apartat 2 de l'article precedent.

 

CAPÍTOL QUART Consum de begudes alcohòliques i drogues

Article 24. Fonaments de la regulació

Sense perjudici del que disposen l'Ordenança d'ocupació de la via pública i l'Ordenança reguladora de l'ús cívic dels espais públics, la regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en la protecció de la salut pública i la salubritat, el respecte al medi ambient, la protecció dels menors, el dret al descans i a la tranquil·litat dels veïns o veïnes, el dret a gaudir d'un espai públic net i no degradat, la utilització ordenada de la via pública, la garantia de la seguretat pública, a més d'altres béns com, per exemple, la competencia lleial en el marc d'una economia de mercat i els drets dels consumidors o consumidores i usuaris o usuàries.

Article 25. Normes de conducta

1. S'ha de vetlar perquè no es consumeixin begudes alcohòliques als espais públics.

Es prohibeix el consum de begudes alcohòliques als espais públics quan pot causar molèsties a les persones que l'utilitzen i als veïns. La prohibició a la qual es refereix aquest apartat queda sense efecte en els supòsits en què el consum de begudes alcohòliques té lloc a establiments i altres espais reservats expressament per a aquesta finalitat, com terrasses i vetladors, i quan aquest consum compti amb l'oportuna autorització que les autoritats competents poden atorgar en casos puntuals.

2. Queda prohibit el consum de begudes alcohòliques descrit a l'apartat 1 d'aquest article quan pugui alterar greument la convivència ciutadana. A aquest efecte, la dita alteració es produeix quan es donen algunes de les circumstàncies següents:

a. Per la morfologia o la naturalesa del lloc públic el consum es pot fer de forma massiva per part de grups de ciutadans o ciutadanes o convida a l'aglomeració d'aquests.

b. Com a resultat de l'acció del consum es pot deteriorar la tranquil·litat de l'entorn o provocar-hi situacions d'insalubritat.

c. El consum s'exterioritza en forma denigrant per als vianants o altres usuaris dels espais públics.

d. Els llocs en què es consumeix es caracteritzen per l'afluència de menors o la presència d'infants i adolescents.

3. Sense perjudici del que disposa la legislació específica, queda prohibit el consum, l'oferiment i la possessió de drogues o qualsevol tipus de substància estupefaent a espais públics.

4. Els organitzadors de qualsevol acte públic de naturalesa cultural, lúdica, festiva, esportiva o de qualsevol altra índole han de vetlar perquè no es produeixin durant aquest les conductes descrites als apartats anteriors. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes es realitzen aquestes conductes els seus organitzadors ho han de comunicar immediatament als agents de l'autoritat.

5. Tot recipient de beguda ha de ser dipositat als contenidors corresponents i, si s'escau, a les papereres situades a l'espai públic. Queda prohibit tirar en terra o dipositar a la via pública recipients de begudes com llaunes, botelles, tassons o qualsevol altre objecte.

Article 26. Règim de sancions

1. Les conductes descrites a l'article anterior es consideren una infracció greu, llevat que els fets siguin constitutius d'una infracció més greu.

2. Pel que fa al consum de drogues a llocs no concorreguts i a la tinença, es consideren faltes greus. El consum a llocs concorreguts es considera falta molt greu.

3. Els agents han de confiscar tot el material que hi estigui relacionat, llevat que es tracti de persones adscrites a programes socials de dependència.

4. En cas de persones intoxicades, poden ser acompanyades als serveis de salut o atenció social.

Article 27. Intervencions especifiques

1. En els supòsits recollits als articles anteriors els agents de l'autoritat han de retirar i intervenir cautelarment les begudes, els envasos o els altres elements objecte de les prohibicions, com també els materials o els mitjans emprats. Les begudes alcohòliques i els aliments intervinguts poden ser destruïts immediatament per raons higienicosanitàries.

2. Quan les persones infractores són menors s'han de practicar les diligències necessàries per a comprovar si s'hi donen indiciàriament les circumstàncies previstes a l'apartat 6 de l'article 25, a fi de també denunciar-les.

3. Per a garantir la salut de les persones afectades, com també per a evitar molèsties greus als ciutadans i les ciutadanes, els agents de l'autoritat, quan s'escaigui, poden acompanyar les persones en estat d'embriaguesa als serveis de salut o d'atenció social corresponents.

4. Si són menors poden requerir els pares o tutors que se'n facin càrrec. Si ho refusen s'han de prendre les mesures de protecció al menor oportunes.

5. A l'efecte d'aquesta Ordenança la valoració prèvia dels agents a l'hora de redactar l'acta de denuncia per consum o tinença de drogues es considera, a priori, prova suficient de la il·legalitat de la substància. El material decomissat ha de quedar assegurat a través de les oportunes cadenes de custòdia. Si el denunciat, al llarg del procediment, al·lega sobre el tipus de substància intervinguda aquesta s'ha de ​​​​​​​dur a analitzar en un laboratori degudament autoritzat. Si es confirma que la substància efectivament era droga el cost de l'anàlisi correspon al denunciat. En cas contrari, l'ha d'abonar l'Administració.

 

CAPÍTOL CINQUÈ Concentracions que alteren la convivencia

Article 28. Fonaments de la regulació

La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en l'ús racional, ordenat i propi de les vies i els espais públics, i el dret de les persones a no ser molestades o pertorbades per concentracions a la via pública.

Article 29. Normes de conducta

Salvant l'exercici dels drets fonamentals i les concentracions legalment autoritzades, es prohibeixen les concentracions que poden alterar l'ordre públic i/o la convivència ciutadana en cas de produir renous o molèsties que limiten el dret al descans.

Article 30. Règim de sancions

La realització de les conductes descrites a l'article anterior es considera una infracció greu, llevat que els fets siguin constitutius d'una infracció més greu.

 

CAPÍTOL SISÈ Ús impropi de l' espai públic

Article 31. Fonaments de la regulació

La regulació continguda en aquest capítol es fonamenta en la garantia d'un ús racional i ordenat de l'espai públic i els seus elements, a més, si s'escau, de la salvaguarda de la salubritat i la protecció de la seguretat i el patrimoni municipal.

Article 32. Normes de conducta

1. Es prohibeix fer un ús impropi dels espais públics i els seus elements, de manera que se n'impedeixi o se'n dificulti la utilització o el gaudi per part de la resta dels usuaris.

2. No es permeten els següents usos impropis dels espais públics i dels seus elements:

a. Acampar a les vies i als espais públics, acció que inclou la instal·lació estable en aquests espais públics o els seus elements o mobiliari que hi estan instal·lats, o en tendes de campanya, vehicles, autocaravanes o caravanes, llevat d'autoritzacions per a llocs concrets. Tampoc es permet dormir de dia o de nit en aquests espais. Quan es tracta de persones en situació d'exclusió social és aplicable el que preveu l'article 47 d'aquesta Ordenança.

b. Utilitzar els bancs i els seients públics per a usos diferents a aquells als quals estan destinats. Quan es tracta de persones en situació d'exclusió social és aplicable el que preveu l'article 47 d'aquesta Ordenança.

c. Rentar-se o banyar-se a fonts, estanys o similars. Quan es tracta de persones en situació d'exclusió social és aplicable el que preveu l'article 55 d'aquesta Ordenança.

d. Rentar roba a les fonts, estanys, dutxes o similars. Quan es tracta de persones en situació d'exclusió social és aplicable el que preveu l'article 55 d'aquesta Ordenança.

Article 33. Règim de sancions

La realització de les conductes descrites a l'article precedent és constitutiva d'infracció lleu, llevat que es tracti de persones en situació d'exclusió social. En aquest cas no hi ha sanció i és aplicable el que preveu l'article 47 d'aquesta Ordenança.

Article 34. Intervencions especifiques

1. En els supòsits recollits als articles anteriors els agents de l'autoritat han de retirar i intervenir cautelarment el gènere, els materials i els mitjans emprats.

2. Els serveis municipals han d'adoptar en cada cas les mesures que escaiguin en coordinació amb els serveis socials municipals o, si s'escau, amb altres institucions públiques i, si ho consideren necessari per raons de salut, han d'acompanyar aquestes persones a l'establiment o el servei municipal adient, amb la finalitat de socórrer-les o ajudar-les en el que sigui possible. En aquest cas no s'ha d'imposar la sanció prevista.

3. En els supòsits que preveu l'article 32.2.a quant a caravanes i autocaravanes, els serveis municipals i els agents de l'autoritat han d'informar dels llocs habilitats del municipi per a estacionar-hi aquests vehicles.

4. Quan es tracta de l'acampada amb autocaravanes, caravanes o qualsevol altre tipus de vehicle descrita a l'article 32.2.a de la present Ordenança i la persona infractora no acredita la residència legal a territori espanyol, l'agent denunciant ha de fixar provisionalment la quantia de la multa i si no se'n diposita l'import s'ha d'immobilitzar el vehicle i, si s'escau, s'ha de retirar i ingressar al dipòsit municipal.

 

CAPÍTOL SETÈ Actituds vandàliques en l'ús del mobiliari urbà i deteriorament de l'espai públic

Article 35. Fonaments de la regulació

Amb les conductes tipificades com a infracció en aquest capítol es protegeixen l'ús racional de l'espai públic, el respecte a les persones i els béns, la seguretat, la salut i la integritat física de les persones o el patrimoni municipal.

Article 36. Normes de conducta

1. Es prohibeixen les conductes vandàliques, agressives o negligents en l'ús del mobiliari urbà que generin situacions de risc o perill per a la salut i la integritat física de les persones o els béns.

2. Queden prohibits els actes de deteriorament greu, com ara destrosses dels espais públics o les seves instal·lacions o elements, siguin mobles o immobles, derivades de les alteracions de la seguretat ciutadana previstes a l'apartat 1 anterior.

3. Els organitzadors d'actes públics de naturalesa cultural, lúdica, festiva, esportiva o de qualsevol altra índole han de vetlar perquè no es produeixin, quan es duguin a terme, les conductes descrites als apartats anteriors. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes tenen lloc les esmentades conductes els seus organitzadors ho han de comunicar immediatament als agents de l'autoritat.

Article 37. Règim de sancions

1. Sense perjudici de la legislació penal i de protecció de la seguretat ciutadana, les conductes descrites a l'apartat 1 de l'article precedent són constitutives d'infracció molt greu. 2. Sense perjudici de la legislació penal i local, els actes de deteriorament descrits a l'apartat 2 de l'article precedent són constitutius d'infracció greu.

Article 38. Intervencions especifiques

1. En els supòsits recollits als articles anteriors, si és el cas, els agents de l'autoritat han de retirar i intervenir cautelarment els materials, el gènere o els mitjans emprats.

2. L'Ajuntament, subsidiàriament, pot reparar els danys causats per la infracció, amb càrrec a la persona o persones responsables i sense perjudici de la imposició de les sancions corresponents. L'Ajuntament s'ha de rescabalar de les despeses que suposi la neteja o la reparació, sense perjudici també de la imposició de les sancions oportunes.

 

CAPÍTOL VUITÈ Equips de so, amplificadors o altaveus

Article 39. Fonaments de la regulació

El comportament dels ciutadans a la via pública, a les zones de concurrència pública i també a l'interior dels vehicles s'ha de mantenir dins els límits de la convivència pacífica en el respecte als drets de les altres persones.

Article 40. Normes de conducta

Als espais públics queda prohibit posar en funcionament equips de so, amplificadors, altaveus de qualsevol potència, instruments de percussió o similars que puguin generar un impacte acústic significatiu als voltants, a excepció de les activitats a l'aire lliure amb autorització municipal. Sobre aquesta matèria hom s'ha d'ajustar al que disposa l'Ordenança municipal reguladora dels renous i les vibracions.

Article 41. Règim de sancions

El personal inspector municipal o l'agent de la Policia Local ha d'avaluar amb criteris de proporcionalitat el volum dels emissors acústics i els renous descrits a l'apartat anterior dels quals no sigui possible el mesurament amb sonòmetre, per a constatar les molèsties als veïns i/o adoptar les mesures correctores oportunes.

 

 

​​​​​​​CAPÍTOL NOVÈ Altres conductes que pertorben la convivència ciutadana

Article 42. Excrements d'animals de companyia

1. És constitutiu d'infracció lleu i, en conseqüència, queda prohibit l'abandonament d'excrements que pugui produir qualsevol animal de companyia a les vies públiques i espais lliures o privats de concurrència pública, així com permetre que aquests animals realitzin defecacions o miccions les façanes d'immobles i mobiliari urbà.

2. L'Ajuntament pot instal·lar equipaments especials per a les deposicions i les defecacions dels animals domèstics. Els propietaris o posseïdors dels cans o animals de companyia, si no existeixen els equipaments esmentats, sota la seva exclusiva responsabilitat han de recollir els excrements que es puguin produir mitjançant artefactes o embolcalls adequats –que han de dur a sobre, la qual cosa han de comprovar els agents de l'autoritat municipal– amb la finalitat de dipositar-los als contenidors o recipients de residus sòlids autoritzats per l'Ordenança municipal de neteja.

 

TÍTOL III Disposicions comunes sobre règim sancionador i altres mesures d'aplicació

CAPÍTOL PRIMER Disposicions generals

Article 43. Funcions de la Policia Local relatives al compliment d'aquesta Ordenança

1. Als efectes d'aquesta Ordenança es consideren agents denunciants tots els membres de les forces i cossos de seguretat (FCS) que operen al territori i poden exercir les funcions plenes de policía administrativa d'acord amb el que estableix aquesta Ordenança.

2. Si no són policies locals, han d'exercir aquestes funcions d'acord amb els criteris i les directrius establerts a través de les oportunes juntes locals de seguretat.

3. En els procediments relatius a aquesta Ordenança els fets i les circumstàncies aportats pels agents tenen valor probatori.

Article 44. Conductes obstruccionistes a les tasques de control, investigació o sanció en els àmbits de la convivència i el civisme

1. En els àmbits de la convivència ciutadana i el civisme, i salvaguardant tots els drets prevists a l'ordenament jurídic, no es permeten les conductes següents:

a. Negar-se o resistir-se a les tasques d'inspecció o control de l'Ajuntament.

b. Negar-se o resistir-se a subministrar dades o facilitar la informació requerida pels funcionaris actuants en compliment de les seves funcions. c. Subministrar als funcionaris actuants, en compliment de les seves tasques d'inspecció, control o sanció, informació o documentació falsa, inexacta, incompleta o que indueixi a error de manera explícita o implícita.

d. Incomplir les ordres o els requeriments específics formulats per les autoritats municipals o els seus agents.

2. Sense perjudici de la legislació penal i sectorial, les conductes descrites a l'apartat anterior són constitutives d'infracció molt greu.

3. Els agents poden requerir els infractors que deposin la seva actitud, evitar la comissió de la infracció o bé la seva reparació, restauració o neteja immediata tornant a la situació anterior a la comissió de la infracció.

4. Obstaculitzar la tasca inspectora es considera també desobediència als agents.

Article 45. Elements probatoris dels agents de l'autoritat

1. Als procediments sancionadors que s'instrueixin en aplicació d'aquesta Ordenança els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a l'efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar els interessats.

2. Als expedients sancionadors que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin d'acord amb la legislació vigent, es poden incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altres mitjans tecnològics, que permetin acreditar els fets recollits a la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable. En tot cas, la utilització de videocàmeres requereix, si s'escau, les autoritzacions previstes a la legislació aplicable, així com el seu ús d'acord amb el principi de proporcionalitat.

Article 46. Denúncies ciutadanes

1. Qualsevol persona pot presentar denúncies per a posar en coneixement de l'Ajuntament l'existència d'un determinat fet que pugui ser constitutiu d'una infracció del que estableix aquesta Ordenança.

2. Les denúncies han d'expressar la identitat de la persona o persones que les presenten, el relat dels fets que poden constituir infracció, la data de la seva comissió i, quan sigui possible, la identificació de les persones presumptament responsables.

3. Quan la denúncia vagi acompanyada d'una sol·licitud d'iniciació del procediment sancionador, l'Ajuntament ha de comunicar al denunciant la iniciació o no del dit procediment i, si s'escau, la resolució que recaigui. 4. Després de la ponderació del risc per la naturalesa de la infracció denunciada, l'instructor pot declarar confidencials les dades personals del denunciant, garantint l'anonimat d'aquest en el transcurs de la tramitació de l'expedient administratiu. Aquesta confidencialitat ha de ser declarada quan ho sol·liciti el denunciant.

Article 47. Mesures de caràcter social

1. Quan el presumpte responsable de l'incompliment de l'Ordenança és un indigent o presenta altres mancances o necessitats d'assistència social o d'atenció mèdica especials o urgents, els agents de l'autoritat que intervenen l'han d'informar de la possibilitat d'acudir als serveis socials o mèdics corresponents i del lloc concret en què pot fer-ho.

2. En aquells casos especialment greus o urgents, i amb l'únic objecte que la persona pugui rebre efectivament i com més aviat millor l'atenció social o mèdica requerida, els agents de l'autoritat o altres serveis competents poden acompanyar-lo als serveis esmentats.

3. Així mateix, sempre que sigui possible, els serveis municipals han d'intentar contactar amb la família de la persona afectada per a informar-la de la situació i les circumstàncies en què ha estat trobada a l'espai públic.

4. Immediatament després d'haver practicat aquestes diligències, si les han duites a terme agents de l'autoritat, aquests n'han d'informar els serveis municipals corresponents, amb la finalitat que adoptin les mesures oportunes i, si escau, facin el seguiment o, si escau, posin l'assumpte en coneixement de l'autoritat o l'administració competent.

Article 48. Mesures específiques a aplicar si les persones infractores són no residents al terme municipal de Selva

1. Les persones infractores no residents al terme municipal de Selva que reconeguin la seva responsabilitat poden fer efectives immediatament, d'acord amb el que preveu l'apartat 3 d'aquest article, les sancions de multa per l'import mínim establert en aquesta Ordenança. Quan l'Ordenança no fixi l'import mínim de la sanció que correspongui la rebaixa ha de ser del 50% del seu import màxim.

2. Les persones denunciades no residents al terme municipal de Selva han de comunicar i acreditar a l'agent de l'autoritat denunciant, als efectes de notificació, la seva identificació personal i el seu domicili habitual, i, si s'escau, el lloc i l'adreça d'on estan allotjats al terme. Els agents de l'autoritat poden comprovar en tot moment si l'adreça proporcionada per la persona infractora és la correcta.

3. Si aquesta identificació no és possible o la localització proporcionada no és correcta, els agents de l'autoritat, a aquest objecte, poden requerir la persona infractora que els acompanyi a dependències pròximes, en els termes i les circumstàncies prevists a l'apartat 4 de l'article 64 d'aquesta Ordenança.

4. Quan la persona infractora no acrediti la seva residència habitual a territori espanyol l'agent que formuli la denúncia li ha d'oferir la possibilitat de fer immediatament efectiva la sanció, en els termes que preveu l'apartat 1.

5. Si la sanció no és satisfeta l'òrgan competent, mitjançant acord motivat, ha d'adoptar immediatament com a mesura cautelar l'ingrés d'una quantitat econòmica que representi el mínim de la sanció econòmica prevista i, quan l'Ordenança no en fixi l'import mínim, s'ha d'aplicar en aquests casos el del 50% del seu màxim. Aquesta mesura provisional s'ha de notificar amb caràcter urgent a l'adreça en què aquella persona estigui allotjada al terme o a la localitat corresponent. En el supòsit que no s'ingressi aquesta quantitat se l'ha d'advertir si s'escau, que pot incórrer en responsabilitat penal. 6. Si les persones denunciades no residents al terme municipal de Selva són estrangeres i no satisfan la sanció en els termes descrits a l'apartat anterior, una vegada que hagi finalitzat el procediment mitjançant resolució s'han de comunicar a l'ambaixada o consolat corresponent i a la Delegació del Govern la infracció, la identitat de la persona infractora i la sanció que recaigui, als efectes oportuns.

7. L'Ajuntament ha de proposar a les autoritats competents les modificacions de la normativa vigent que tendeixin a facilitar i millorar l'efectivitat de les sancions que s'imposin als no residents al terme.

8. D'acord amb els articles 106.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i 8.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, les actuacions en matèria de recaptació executiva dels ingressos de dret públic procedent de les sancions previstes a la present Ordenança i que s'hagin d'efectuar fora del terme municipal de Selva es regeixen pel Conveni subscrit amb la Comunitat Autònoma sobre aquesta matèria o pels altres convenis que es puguin subscriure amb la resta de les administracions públiques.

Article 49. Responsabilitat per conductes contràries a l'Ordenança comeses per menors d'edat

1. D'acord amb el que estableix la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, totes les mesures en aquest cas sancionadores de les autoritats municipals que puguin afectar els menors han d'atendre principalment l'interès superior d'aquests. Així mateix, en funció de la seva edat i maduresa, s'ha de garantir el dret dels menors a ser escoltats en tots els assumptes que els afectin i que les seves opinions siguin tingudes en compte.

2. Quan les persones infractores siguin menors, i amb la finalitat de protegir els drets de l'infant o adolescent, el seu desenvolupament i la seva formació, es poden substituir les sancions pecuniàries per mesures correctores, com assistència a sessions formatives, treballs per a la comunitat o qualsevol altre tipus d'activitat de caràcter cívic. Aquestes mesures s'han d'adoptar de manera motivada en funció del tipus d'infracció i han de ser proporcionades a la sanció que rebi la conducta infractora. A aquest efecte s'ha de sol·licitar la intervenció dels pares o mares o tutors o tutores o guardadors o guardadores, que és vinculant.

3. Els pares i mares o tutors i tutores o guardadors i guardadores són responsables civils subsidiaris dels danys produïts per les infraccions comeses pels menors d'edat que en depenen.

4. L'assistència als centres d'ensenyament educatius durant l'educació bàsica obligatòria (educación primària i secundària) és un dret i un deure dels menors des de l'edat de sis anys fins a la de setze.

5. La Policia Local ha d'intervenir en els supòsits en els quals els menors d'edat transitin o romanguin a espais públics durant l'horari escolar. A aquest efecte la Policia Local n'ha de sol·licitar la identificació, esbrinar quines són les circumstàncies i els motius pels quals no és al centre d'ensenyament i l'ha de conduir al seu domicili o al centre escolar en què estigui inscrit. En tot cas ha de posar en coneixement dels seus pares o mares o tutors o tutores o guardadors o guardadores i de l'autoritat educativa competent que el menor ha estat trobat fora del centre educatiu en horari escolar. 6. Sense perjudici que d'acord amb el que preveu aquesta Ordenança es pugui acudir a fórmules de mediació per a resoldre aquestes conductes, els pares i mares o tutors i tutores o guardadors i guardadores són responsables de la permanència dels menors a la via pública i de la no-assistència d'aquests als centres educatius. En aquests casos, quan hi concorri culpa o negligència, els pares i mares o tutors i tutores o guardadors i guardadores incorreran en una infracció lleu.

7. En tot cas, qualsevol denúncia, incoació d'un expedient sancionador o eventual imposició d'una sanció a un menor s'ha de notificar també als seus pares o mares o tutors o tutores o guardadors o guardadores.

Article 50. Principi de prevenció

L'Ajuntament ha de donar prioritat a totes les mesures municipals encaminades a prevenir riscs per a la convivència ciutadana i el civisme a l'espai públic.

Article 51. Mediació

1. L'Ajuntament de Selva ha de promoure especialment la mediació i la resolució alternativa dels conflictes com a eina bàsica per a una societat menys litigiosa i més cohesionada.

2. En els supòsits en què les infraccions siguin comeses per menors, i amb l'objectiu de protegir els interessos superiors del nin o de la nina, l'Ajuntament de Selva ha d'establir un sistema de mediació, que actuï amb caràcter voluntari respecte del procediment administratiu sancionador, amb personal especialitzat al qual han de ser cridats a comparèixer els menors presumptament infractors, els seus pares i mares o tutors i tutores o guardadors i guardadores, així com, si s'escau, les possibles víctimes o persones afectades per les conductes tipificades com a infracció en aquesta Ordenança.

3. L'Ajuntament de Selva ha de designar mediadors o mediadores que, en qualitat de terceres persones neutrals, resolguin els conflictes de convivència ciutadana sempre que els pares i mares o tutors i tutores o guardadors i guardadores del menor acceptin que aquest se sotmeti a una solució consensuada entre el menor, els seus pares i mares o tutors i tutores o guardadors i guardadores, i l'Administració municipal, així com, si s'escau, les víctimes de la infracció.

4. La mediació té per objecte que el menor infractor sigui conscient del dany causat a la comunitat i ha de perseguir, després d'una negociació entre les parts, un acord sobre les mesures de reparació que s'han d'adoptar en cada cas.

5. Aquest sistema de mediació es pot aplicar també, amb caràcter voluntari, a altres conductes i col·lectius específics. L'òrgan competent per a resoldre l'expedient sancionador pot, per acord motivat i després de la sol·licitud de la persona infractora o dels serveis socials competents, reconduir el procediment sancionador a un sistema de mediació, sempre que la dimensió retributiva de la conducta infractora sigui més eficaç a través d'aquesta via.

Article 52. Bústia de suggeriments

L'Ajuntament ha d'impulsar la posada en marxa d'una bústia de suggeriments ciutadans per a tots els organismes dependents, amb la finalitat de la seva anàlisi, valoracions i conclusions que puguin servir com a suport per a la millora del marc administratiu, operatiu funcional i garant de la convivència ciutadana.

 

CAPÍTOL SEGON ​​​​​​​Règim sancionador

Article 53. Graduació de les sancions. Reincidència

1. En la fixació de les sancions de multa s'ha de tenir en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

2. Quan, segons el que preveu la present Ordenança, s'imposin sancions no pecuniàries, siguin alternatives o obligatòries, també se n'han de determinar el contingut i la durada també, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els criteris enunciats als paràgrafs anteriors.

3. Les infraccions a la present Ordenança es qualifiquen com molt greus, greus i lleus.

4. Les infraccions molt greus tenen una sanció de 400,01 € a 600,00 €.

5. Les infraccions greus tenen una sanció de 200,01 € a 400,00 €.

6. Les infraccions lleus tenen una sanció de 50,00 € a 200,00 €.

7. La Batlia pot revisar, mitjançant decret, la quantia de les sancions, respectant els límits establerts en aquesta Ordenança i d'acord amb el principi de proporcionalitat. Així mateix, pot determinar quanties concretes per a determinades infraccions, així com la seva respectiva reducció en el supòsit de pagament immediat i de reconeixement de culpa.

Article 54. Responsabilitat de les infraccions

Si una vegada practicades les diligències d'investigació oportunes adreçades a individualitzar la persona o les persones infractores no és possible determinar el grau de participació dels diversos subjectes que ha intervingut en la comissió de la infracció, la responsabilitat és solidària.

Article 55. Concurrència de sancions

1. Incoat un procediment sancionador per dues o més infraccions entre les quals hi hagi relació de causa a efecte, s'ha d'imposar només la sanció que resulta més elevada.

2. Quan no es doni la relació de causa a efecte a què es refereix l'apartat anterior, als responsables de dues infraccions o més se'ls han d'imposar les sancions corresponents a cadascuna de les infraccions comeses, llevat que s'apreciï identitat de subjectes, fets i fonaments. En aquest darrer supòsit s'ha d'aplicar el règim que sancioni amb major intensitat, gravetat o severitat la conducta de què es tracti.

Article 56. Destinació de les multes imposades

L'import dels ingressos de l'Ajuntament en virtut de les sancions imposades s'ha de destinar a millorar, en les seves diverses formes i a través de diversos programes, l'espai urbà com a lloc de trobada i convivència.

Article 57. Procés de denúncia, pagament en període voluntari

1. Les persones denunciades poden assumir la seva responsabilitat pagant les sancions de multa, amb una reducció de la sanció al seu import mínim si el pagament es fa efectiu abans de l'inici del procediment sancionador. Quan l'Ordenança no fixi l'import mínim de la sanció que correspongui la rebaixa ha de ser del 50% del seu import màxim.

2. Els presumptes infractors poden reconèixer la seva responsabilitat pagant les sancions de multa amb una reducció del 30% de l'import de la sanció que aparegui al plec de càrrecs o, en els casos de procediments abreujats, en la proposta de resolució. En els procediments ordinaris la reducció ha de ser del 20% de l'import de la sanció que aparegui en la proposta de resolució.

3. El pagament de l'import de la sanció de multa implica la terminació del procediment, sense perjudici de presentar els recursos procedents.

4. L'Ajuntament de Selva ha d'implantar un sistema de cobrament anticipat i immediat de multes i mesures provisionals amb les rebaixes pertinents a través d'un sistema automatitzat o de dispositius específics, sens perjudici que, en tot cas, el pagament es pugui fer efectiu a través de les entitats financeres prèviament concertades.

Article 58. Substitució de les multes i reparació dels danys per treballs en benefici de la comunitat

1. L'Ajuntament pot substituir la sanció de multa per sessions formatives, participació a activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat.

2. Les sessions formatives sobre convivència ciutadana i civisme, de caràcter individual o col·lectiu, substitueixen les sancions pecuniàries en els casos en què ho prevegi la present Ordenança. En cas de no assistir a les sessions formatives és procedent imposar la corresponent sanció, en funció de la tipificació de la infracció comesa.

3. La participació a les sessions formatives, a activitats cíviques o la realització de treballs en benefici de la comunitat s'ha d'adoptar amb el consentiment previ de l'interessat com a alternativa a les sancions d'ordre pecuniari, llevat que la llei n'imposi el caràcter obligatori. En tot cas, tenen caràcter obligatori les mesures alternatives a la sanció previstes a l'apartat 2 de l'article 47 d'aquesta Ordenança.

4. L'Ajuntament també pot substituir, en la resolució o posteriorment, la reparació econòmica dels danys i els perjudicis causats als béns de domini públic municipal per altres reparacions equivalents en espècie consistents en l'assistència a sessions formatives, la participació a activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat, sempre que hi hagi consentiment previ dels interessats, tret que la llei n'imposi el caràcter obligatori. Si es produeix aquesta substitució l'Ajuntament ha de reparar els danys causats llevat que el treball que realitzi la persona sancionada consisteixi precisament en la reparació del dany produït.

5. Quan, d'acord amb el que preveu aquesta Ordenança, s'adopti la mediació com a alternativa al procediment sancionador, els acords de reparació han de tenir com a objecte, principalment, les mesures alternatives previstes en aquest article.

Article 59. Procediment sancionador

1. Quan es tracti d'infraccions lleus comeses per estrangers no residents que afectin la convivencia ciutadana en els termes d'aquesta Ordenança, i si no existeix un procediment específic en la legislació sectorial aplicable, la denúncia de l'agent de l'autoritat implica l'inici del procediment sancionador i s'ha de notificar a l'acte a la persona denunciada. En aquesta denúncia hi han de constar els fets, les infraccions i sancions corresponents, la identitat de l'instructor, l'autoritat sancionadora competent i la norma que li atribueix aquesta competència. La denúncia també ha d'indicar que en el termini de dos dies formuli, si s'escau, al·legacions i plantegi els mitjans de prova pertinents per a la defensa. Un cop transcorregut el termini de dos dies o practicada la prova corresponent, l'instructor ha d'elevar l'expedient a l'òrgan competent per a resoldre en un termini màxim d'un dia i s'ha de notificar a la persona infractora la sanció corresponent.

2. Amb les excepcions recollides en aquesta Ordenança, el procediment sancionador ha de ser el que amb caràcter general tingui establert l'Ajuntament de Selva en el seu reglament sancionador propi.

3. Quan la proposta de resolució del procediment sancionador tramitat per l'Administració de l'Ajuntament contingui una sanció que, per la quantia de la multa o pel seu caràcter, no sigui de competència municipal, el batle o la batlessa ha d'elevar l'expedient a l'òrgan corresponent de l'Administració que sigui competent per a imposar la sanció que es proposa, d'acord amb la legislació sectorial aplicable.

Article 60. Apreciació de delicte

1. Quan les conductes a què es refereix aquesta Ordenança puguin constituir infracció penal s'han de trametre al Ministeri Fiscal o a l'autoritat judicial que correspongui els antecedents necessaris de les actuacions practicades.

2. En el cas d'identitat de subjecte, fet i fonament de les conductes il·lícites, la incoació d'un procés penal no impedeix la tramitació d'expedients sancionadors pels mateixos fets, però la resolució definitiva de l'expedient només es pot produir quan la resolució recaiguda en l'àmbit penal sigui ferma, i queda interromput fins aleshores el termini de prescripció. Els fets declarats provats en via judicial vinculen l'autoritat competent per a imposar la sanció administrativa. 3. La condemna o l'absolució penal dels fets no impedeix la sanció administrativa, si s'aprecia diversitat de fonament.

4. Les mesures provisionals adoptades en el si del procediment administratiu sancionador abans de la intervenció judicial poden mantenir-se en vigor mentre no recaigui pronunciament exprés de les autoritats judicials sobre la qüestió, sense perjudici dels recursos que pugui interposar el presumpte infractor sobre l'establiment o la vigència d'aquestes mesures provisionals.

 

​​​​​​​Article 61. Prescripció i caducitat

La prescripció i la caducitat es regeix per la legislació administrativa sancionadora general, sense perjudici del que disposi la legislació sectorial.

 

CAPÍTOL TERCER Reparació de danys

Article 62. Reparació de danys

1. La imposició de les sancions que corresponguin per l'incompliment d'aquesta Ordenança no exonera la persona infractora de l'obligació de reparar els danys o perjudicis causats, llevat que aquesta se substitueixi per treballs en benefici de la comunitat, d'acord amb l'article 53.

2. Als efectes del que estableix l'apartat anterior, quan s'escaigui, l'Administració municipal ha de tramitar per la via d'execució subsidiària l'obligació de rescabalament que pertoqui.

 

CAPÍTOL QUART Mesures de policia administrativa

Article 63. Ordres singulars de la Batlia per a l'aplicació de l'Ordenança

1. L'Ajuntament pot dictar les ordres singulars o nominatives i les disposicions especials que escaigui sobre conducta a la via pública o el comportament dels ciutadans i ciutadanes, per tal de fer complir la normativa en matèria de convivència ciutadana i de civisme.

2. L'Ajuntament, en els casos justificats i amb la corresponent motivació (reiteració o alt impacte cap a la resta de la ciutadania), pot ordenar, mitjançant decret, a un infractor específic la prohibició expressa d'exercir una determinada activitat a determinats llocs especificats i justificats en el decret corresponent.

3. L'incompliment de les ordres, les disposicions o els requeriments a què s'ha fet esment als apartats 1 i 2 d'aquest article se sanciona en els termes prevists en aquesta Ordenança, sense perjudici que es pugui iniciar un procediment penal per causa de desobediència.

 

CAPÍTOL CINQUÈ Mesures de policia administrativa directa

Article 64. Mesures de policia administrativa directa

1. Els agents de l'autoritat han d'exigir en tot moment el compliment immediat de les disposicions previstes en aquesta Ordenança i, sense perjudici de denunciar les conductes antijurídiques, poden requerir verbalment les persones que no respectin les normes que cessin en la seva actitud o comportament, i advertir-les que en cas de resistència poden incórrer en responsabilitat criminal per desobediència.

2. Quan la infracció comesa provoqui, a més d'una pertorbació de la convivència ciutadana i el civisme, un deteriorament de l'espai públic, s'ha de requerir el seu causant que el repari, el restauri o netegi immediatament, quan sigui possible.

3. En cas de resistència a aquests requeriments, i sense perjudici del que disposa l'apartat 1 d'aquest article, les persones infractores poden ser desallotjades, complint en tot cas amb el principi de proporcionalitat.

4. Per tal de poder incoar el procediment sancionador corresponent, els agents de l'autoritat han de requerir la persona presumptament responsable que s'identifiqui.

5. Si no s'aconsegueix la identificació per qualsevol mitjà de la persona que ha comès una infracció, els agents de l'autoritat poden requerir-la que, a fi d'iniciar l'expedient sancionador de la infracció comesa, els acompanyi a dependències pròximes que comptin amb mitjans adequats per a dur a terme les diligències d'identificació, només a aquests efectes i pel temps imprescindible, i informant la persona infractora dels motius del requeriment d'acompanyament.

6. En tot cas, i al marge de la sanció que correspongui imposar per la infracció de les normes que hagin originat la intervenció o el requeriment dels agents de l'autoritat, les conductes obstruccionistes tipificades a les lletres b i c de l'apartat 1 de l'article 43 constitueixen una infracció independent, sancionada d'acord amb l'apartat 2 del dit article, llevat que el fet sigui constitutiu de responsabilitat criminal. En aquest cas es passa el tant de culpa al Ministeri Fiscal.

 

CAPÍTOL SISÈ Mesures provisionals

Article 65. Mesures provisionals

1. Una vegada iniciat l'expedient sancionador, mitjançant acord motivat, es poden adoptar les mesures provisionals imprescindibles per al desenvolupament normal del procediment, per a evitar la comissió de noves infraccions o per a assegurar el compliment de la sanció que es pugui imposar. Aquestes mesures poden consistir en qualsevol de les previstes a la normativa general i sectorial aplicable en cada cas, i han de ser proporcionades a la naturalesa i la gravetat de la infracció.

2. Quan la Llei així ho prevegi, les mesures provisionals es poden adoptar també abans de la iniciació de l'expedient sancionador.

3. En matèria de mesures provisionals, en els casos d'infraccions comeses per persones estrangeres no residents al territori espanyol s'han de tenir en compte les disposicions especials de procediment previstes a l'article 44 d'aquesta Ordenança.

Article 66. Comisos

1. A més dels supòsits en què així es preveu expressament en aquesta Ordenança, els agents de l'autoritat poden, en tot cas, comissar els estris i el gènere objecte de la infracció o que hagin servit, directament o indirecta, per a la seva comissió, així com els diners, els fruits o els productes obtinguts amb l'activitat infractora, els quals queden sota la custòdia municipal mentre sigui necessari per a tramitar el procediment sancionador o, si no n'hi ha, mentre perdurin les circumstàncies que hagin motivat el comís.

2. Les despeses ocasionades pel comís són a càrrec del causant de les circumstàncies que l'han determinat.

3. Si es tracta de béns fungibles s'han de destruir o donar-los la destinació adequada. Els objectes comissats s'han de dipositar a disposició de l'òrgan sancionador competent per a la resolució de l'expedient. Una vegada dictada resolució ferma i transcorreguts dos mesos sense que el titular hagi recuperat l'objecte s'han de destruir o entregar gratuïtament a entitats sense ànim de lucre amb finalitats socials.

4. Per a recuperar el material comissat l'interessat ha d'abonar les despeses de la intervenció i el 50% de la quantia de la multa. Si es confirma la sanció es considera abonada i en cas contrari s'ha de tornar l'import de la sanció.

 

CAPÍTOL SETÈ Mesures d'execució forçosa

Article 67. Multes coercitives

Per a l'execució forçosa de les resolucions l'Ajuntament pot imposar multes coercitives, d'acord amb el que disposa la legislació sectorial.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única.

Els expedients incoats per infraccions comeses abans de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança es regeixen, en allò que no perjudiqui la persona imputada, pel règim sancionador vigent en el moment de cometre la infracció.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Difusió de l'Ordenança

1. En el moment en què s'aprovi aquesta Ordenança l'Ajuntament se n'ha de fer una edició especialmente preparada per a ser distribuïda àmpliament a diferents punts del terme, com ara oficines d'atenció al ciutadà, centres cívics, centres educatius, estacions d'autobusos, places i mercats, oficines de turisme i d'informació, hotels, pensions i establiments de concurrència pública, associacions veïnals i entitats ciutadanes, entre d'altres.

2. Així mateix, en el termini de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta Ordenança, s'ha d'editar i distribuir una guia sobre civisme i convivència ciutadana al terme de Selva. En aquesta guia s'han d'identificar les conductes antijurídiques i les sancions corresponents a cadascuna, segons les diverses ordenances municipals vigents.

Segona. Revisió de l'Ordenança

Cada dos anys s'ha de fer una revisió i actualització de les conductes i previsions contingudes en aquesta Ordenança per si cal incorporar-hi alguna nova conducta o previsió addicional, o modificar o suprimir alguna de les existents. Per a fer aquesta revisió s'han de tenir especialment en compte, entre d'altres, els treballs realitzats. L'Ajuntament pot constituir una Comissió de Seguiment de l'Ordenança amb la finalitat d'avaluar possibles modificacions.

Tercera. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà que es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears.»

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

(Signat electrònicament: 5 de febrer de 2024

El batle Joan Rotger Seguí)