Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 69567
Aprovació definitiva de la modificació dels Estatuts que regeixen l'Institut Municipal de Comunicació de Marratxí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Finalitzat el termini d'exposició pública per a la presentació de reclamacions i suggeriments contra l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de data 31 d'octubre de 2023, d' aprovació inicial de la Modificació dels Estatuts que regeixen l'Institut Municipal de Comunicació de Marratxí publicat en el BOIB núm. 154, de 14 de novembre de 2023, sense que se hagin presentat reclamacions, queden definitivament aprovats els Estatuts següents:

“ESTATUTS DE L'INSTITUT MUNICIPAL DE COMUNICACIÓ DE MARRATXÍ

CAPITOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Constitució i naturalesa jurídica. L'Institut Municipal de Comunicació de Marratxí és un Organisme autònom de l'Ajuntament de Marratxí, constituït de conformitat amb allò previst per l'article 85.2.b) i 85 bis de la Llei de Bases de Règim Local (Llei 7/1985 de 2 d'abril, en el futur LBRL), per a la gestió directa del servei públic local de ràdio municipal.

Com a servei personalitzat de gestió directa, estarà dotat de personalitat jurídica pròpia per al compliment de les finalitats que es determinen en els presents Estatuts, i també de plena capacitat jurídica i d'obrar, així com d'Autonomia financera i funcional.

Article 2. Duració i domicili. L'Institut tindrà una duració de caràcter indefinit, es denominarà Institut Municipal de Comunicació de Marratxí, i tindrà el domicili social en la seu de l'Ajuntament, situat al Camí de n'Olesa, 66.

Article 3. Finalitats. L'activitat de l'Institut es dirigirà a la consecució de la creació d'un servei públic de comunicació d'àmbit municipal.

Article 4. Règim Jurídic. L'Institut es regirà de conformitat amb el que disposen els presents Estatuts, la Llei 7/1985, de 2 d'abril, LBRL; la Llei d'Hisendes Locals; els articles 41 i següents de la Llei 6/97, de 14 d'abril, d'or- ganització i funcionament de l'Administració General de l'Estat; i l'altra legis- lació concordant.

Així mateix l'Ajuntament crearà un Reglament de funcionament de Ràdio Marratxí, en el qual es descriuran els detalls de funcionament i de control. Aquest Reglament s'haurà de pactar i consensuar amb tots els grups municipals.

Sense perjudici de la seva autonomia institucional, actuarà sota la superior autoritat de l'Ajuntament de Marratxí, Entitat Local de la qual es constitueix en Organisme Autònom a la qual correspon la suprema funció directiva del Servei, com també la fiscalització i censura de les seves activitats, i amb adscripció a la Regidoria de Cultura, Educació o Comunicació segóns decreti la Batlia.

Article 5. Intervenció del Ple de l'Ajuntament. El Ple de l'Ajuntament de Marratxí, es reserva, en relació amb l'Institut, les competències següents:

a) Aprovar les modificacions dels presents Estatuts i, també, els Reglaments relatius a l'organització i activitats de l'Institut.

b) Aprovar els recursos tributaris de l'Institut

c) Aprovar els preus públics corresponents al serveis de l'Institut en el cas que aquests preus no cobreixin el cost dels mateixos.

d) Aprovar el Pressupost i comptes anuals de l'Institut, que constituirà un annex al pressupost únic de l'Ajuntament.

e) Aprovar els expedients de modificació de crèdit de l'Institut quan siguin de la seva competència segons les bases d'execució del Pressupost.

f) Donar-se per assabentat de l'aprovació de la liquidació del pressupost, que correspondrà al President.

g) Resoldre els recursos d'alçada que se suscitin en relació amb els actes susceptibles d'impugnació de l'Institut.

h) Nomenar, a proposta dels Grups Municipals, els membres dels òrgans col·legiats de l'Institut, aquest acord s'adoptarà per majoria qualificada de 3/5 dels membres legals del Ple de la Corporació.

i) Aprovar la Plantilla de personal, la Relació de Llocs de Feina, les Bases Generals de les proves de selecció i els concursos de provisió de places de funcionari i de personal laboral fix.

j) Aprovar l'adquisició, alienació o gravamen de béns immobles de l'Institut.

k) Aprovar qualsevol altra actuació de l'Institut que estigui prevista als presents Estatuts o explícita o implícitament per la normativa aplicable a la matèria.

Article 6. Competències. En compliment de les finalitats expressades en l'article 3 dels presents Estatuts, l'Institut estarà facultat per realitzar aquells actes que, sent conformes amb l'Ordenament Jurídic, s'encaminaran a la consecució d'aquelles, exercint, en particular, les competències següents:

a) Concertar els contractes, pactes o condicions que tingui per convenients, sempre que no siguin contraris a l'interès públic, a les finalitats previstes en els presents Estatuts, l'Ordenament Jurídic o en els principis de bona administració, tals com:

  • Contractació d'obres, serveis i subministraments.
  • Contractació per a l'adquisició i alienació de tota classe de drets sobre béns propis.
  • Contractació per al manteniment i conservació d'aquest.
  • Contractació dels personal laboral, previ informe favorable del Departament de Personal de l'Ajuntament i Secretaria, amb excepció del Director, que serà nomenat pel Batle, a proposta del consell rector de l'Ajuntament.
  • Contractació de consultories.

b) Sol·licitar i acceptar subvencions, donatius i qualsevol classe d'ajuts, tant de persones naturals, com jurídiques, públiques o privades.

c) Acceptar, repudiar o renunciar herències, llegats, donacions o qualsevol altre tipus d'aportacions de caràcter gratuït, prèvia autoliquidació en tal sentit de l'Ajuntament i amb la seva aprovació en el cas de béns immobles.

d) Subscriure convenis de col·laboració amb Entitats públiques o priva- des, necessaris per a la consecució de les finalitats de l'Institut.

e) Organitzar tots els serveis de l'Institut, tant tècnics com administratius, i nomenar i retribuir el seu personal, d'acord amb la legislació vigent aplicable en funció de la naturalesa de la relació.

f) Procedir a l'adquisició de béns i materials de qualsevol naturalesa, necessaris per al desenvolupament dels serveis, així com a la seva alienació, mitjançant el procediment legalment establert, quan siguin qualificats d'excedents o inservibles amb l'aprovació de l'Ajuntament quan es tracti de béns immobles.

g) Qualsevol altra de naturalesa anàloga.

 

CAPÍTOL II ÒRGANS DE GOVERN I ADMINISTRACIÓ

Article 7. El Govern i Administració de l'Institut. El Govern i Administració de l'Institut s'exercirà pels òrgans següents:

  • El Consell Rector
  • El President
  • El/els Vicepresident/s
  • El Director

 

SECCIÓ 1a. EL CONSELL RECTOR

Article 8. Composició. El Consell, que assumeix la gestió superior de l'Institut, estarà format pels membres següents:

a. President: El Batle de l'Ajuntament de Marratxí d'acord amb el que preveu l'article 21 de la LBRL o Regidor en qui delegui.

b. El Regidor delegat de l'àrea de Cultura, Educació o Comunicació segons decreti la Batlia. Si totes aquestes àres estiguessin reservades a la Batlia, per Decret de Batlia es determinaría el regidor que ocuparía aquesta Vocalia específica.

c. Vocals:

  • 7 membres de la Corporació designats pel Ple Municipal, respectant- ne proporcionalitat i representativitat.
  • Seran membres del Consell, amb veu però sense vot: el Director de l'Institut. Hi assistiran, també el Secretari i l'Interventor de l'Ajuntament.

Actuarà com a Secretari del Consell Rector, el Secretari de l'Ajuntament de Marratxí, o funcionari en qui delegui.

Podran assistir-hi membres assessors, amb veu i sense vot, tres persones elegides pel Ple de forma no permanent, en representació del món de la cultura, les festes i l'esport i altres relacionats amb la comunicació.

Article 9. Atribucions i funcions. Seran atribucions i funcions del Consell Rector, les següents:

a) Aprovar el Pla d'actuació anual.

b) Proposar les modificacions dels presents Estatuts al Ple de la Corporació.

c) Aprovar els mitjans i actuacions per al millor desenvolupament dels objectius i finalitats de l'Institut.

d) Proposar a l'òrgan competent de l'Ajuntament, per a l'aprovació, el projecte de pressupost anual, així com les modificacions de crèdits que al mateix es realitzin que siguin competència del Ple.

e) Proposar a l'organ competent de l'Ajuntament l'aprovació del Compte General així com assabentar-se de la liquidació del pressupost.

f) Proposar a l'Ajuntament l'aprovació de les modificacions del pressupost, quan siguin competència del Ple.

g) Redactar les Ordenances i Reglaments reguladors del servei, i propo- sar-ne l'aprovació a l'Ajuntament.

h) Aprovar la fixació dels preus públics per la publicitat, previ informe favorable de l'Ajuntament de Marratxí i complint el disposat al darrer paràgraf de l'article 48 de la LRHL.

i) Aprovar semestralment l'estat d'execució del pressupost de l'Institut.

j) Contractar obres, serveis, subministraments i qualsevol contracte de naturalesa anàloga, la quantia de la qual excedeixi del 10% dels recursos ordi- naris del pressupost total de l'Institut.

k) Ratificar l'acomiadament del personal laboral de l'Institut.

l) Exercitar accions judicials i administratives.

m) Proposar a l'Ajuntament la fixació de les quanties de les retribucions del personal.

n) Exercitar l'alta direcció, impuls i inspecció dels òrgans de l'Institut.

o) Exercir, respecte dels béns adscrits a l'Institut, les facultats d'adminis- tració, defensa i recuperació de la possessió, per delegació de l'Ajuntament.

p) Aprovar la memòria anual de l'activitat de l'Institut i donar-ne compte a l'Ajuntament.

Article 10. Règim de sessions. El Consell es reunirà com a mínim dues vegades a l'any, i totes les vegades que ho convoqui el seu President, bé per pròpia iniciativa o bé a sol·licitud d'un terç dels seus membres.

Podran assistir a les sessions del Consell, amb veu però sense vot, els tèc-nics que el President estimi convenient.

 

SECCIÓ 2a. DEL PRESIDENT

Article 11. Presidència. El President de l'Institut, que ostentarà la Presidència dels seus òrgans col·legiats de govern, serà el Batle President de l'Ajuntament de Marratxí.

Article 12. Funcions del President. Seran atribucions i funcions del President, les següents:

a. Exercir la representació de l'Institut i dels seus òrgans de govern en tota classe d'actes i contractes, davant qualsevol Autoritat o Organisme, sense perjudici de la possibilitat d'atorgar poders o efectuar delegacions.

b. Exercir, en cas d'urgència, les competències atribuïdes al Consell, donant compte a aquest, a efectes de la seva ratificació.

c. Convocar i presidir les sessions i dirigir les deliberacions del Consell i decidir, en cas d'empat, amb el seu vot de qualitat.

d. Proposar a l'Ajuntament l'aprovació de la plantilla de personal, la rela-ció de llocs de treball, les bases de les proves de selecció i els concursos de pro visió de places de funcionari i de personal laboral fix.

e. Exercitar la superior direcció del personal i proposar a l'Ajuntament l'adopció de mesures disciplinàries en relació amb el personal funcionari d'aquest.

f. Aprovar les modificacions del Pressupost quan siguin de la seva com petència, segons les Bases d'execució del Pressupost, i en tot cas aquelles que siguin competència del President de la Corporació.

g. La contractació d'obres, gestió dels serveis, subministraments, treballs d'assistència tècnica i específics quan el seu import no excedeixi del 10 % dels recursos ordinaris del pressupost de l'Institut incloses les de caràcter plurianual quan la seva duració no sigui superior a 4 anys, sempre que l'import de totes les seves anualitats no superi el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici.

h. Autoritzar les despeses i reconèixer les obligacions la quantia de les quals no excedeixin del 10% dels recursos ordinaris del pressupost total de l'Institut incloses les de caràcter plurianual quan la seva duració no sigui superior a quatre anys, sempre que l'import de totes les seves anualitats no superi el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del Pressupost del primer exercici.

i. Contractar, suspendre, sancionar i declarar l'extinció de les relacions laborals del personal de l'Institut, amb la tutela de l'Ajuntament anteriorment prevista.

j. Ordenar els pagaments.

k. Obrir i cancel·lar tota classe de comptes corrents i d'estalvi en qualsevol establiment destinat aquest efecte, ja sigui en metàl·lic o en valors.

l. Dictar les disposicions particulars que exigeixi el millor compliment dels acords dels òrgans de govern de caràcter col·legiat de l'Institut.

m. Qualsevol altra atribució no assignada als altres òrgans de govern de l'Institut.

n. Exercir les atribucions que el Consell li delegui.

o. Les altres que aquests Estatuts els reconegui.

 

SECCIÓ 3a. DEL VICEPRESIDENT

Article 13. Nomenament. El/els Vice-president/s seran nomenats pel President d'entre els membres del Consell.

L'esmentat nomenament haurà d'especificar l'ordre de substitució de les Vicepresidències.

Article 14. Funcions del Vicepresident. Correspondran al Vicepresident de L'Institut les funcions següents:

a. Substituir el President, segons el seu ordre de nomenament en els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra impossibilitat.

b. Les funcions i competències que el President els delegui.

 

SECCIÓ 4a. DEL DIRECTOR

Article 15. Nomenament. El Director, òrgan executiu unipersonal de l'Institut, serà designat i cessat per la Batlia Presidència.

El titular haurà d'ésser un funcionari o laboral de les Administracions Públiques o un professional del sector privat, titulats superiors, i en el cas d'aquest darrer amb més de cinc anys d'experiència professional.

Article 16. Funcions del Director. Seran funcions del Director, les següents:

a. Executar i fer complir els acords del Consell i les ordres i Decrets del President.

b. Dirigir i inspeccionar els serveis i assumir la direcció del personal.

c. Assistir a les sessions del Consell amb veu i sense vot.

d. Les altres que el Consell li confereixi o el President li delegui.

e. Exercir la gestió econòmica d'acord amb el pressupost aprovat procu- rant la màxima rendibilitat financera de tots els recursos que gestioni l'Organisme.

f. Elaborar el Programa d'actuació i elevar-lo per a la seva aprovació.

g. Elaborar la memòria de gestió i l'inventari per a la seva aprovació.

h. Elaborar el projecte de Pressupost de l'Organisme autònom, la propos-ta de les seves modificacions així com l'aprovació inicial del Compte General.

 

SECCIÓ 5a. DEL SECRETARI

Article 17. El Secretari. Actuarà com a Secretari de l'institut, el Secretari General de l'Ajuntament de Marratxí, o funcionari en que delegui.

El Secretari de l'Institut assistirà, amb veu però sense vot, a totes les ses- sions dels òrgans de govern de caràcter col·legiat d'aquests, i estendrà acta de conformitat amb la legislació vigent en matèria de Règim Local.

 

SECCIÓ 6a. NORMES COMUNES

Article 18. Règim de sessions. Els òrgans de govern de caràcter col·legiat de l'Institut celebraran les seves sessions de conformitat amb el que preveuen les normes que regulen l'esmentat aspecte en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, LBRL, legislació que serà supletòria pels aspectes no regulats en el presents Estatuts.

Respecte al quòrum aplicable per a la vàlida constitució del Consell i per a l'adopció d'acords dels òrgans col·legiats, s'estarà al que disposen els articles 46.2c) i 47 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, LBRL, en relació amb les Corporacions Locals.

Article 19. Renovació de càrrecs. Els càrrecs de President, Vice-presidents i Vocals membres dels òrgans de govern de caràcter col·legiat de l'Institut, es renovaran quan, en virtut de els corresponents eleccions locals, es renovaran els membres de la Corporació Municipal.

En qualsevol cas, i tenint en compte que els càrrecs d'aquest Institut són inherents als càrrecs o llocs que s'ocupen en les Entitats i Institucions represen- tades en aquell, si alguna de les persones que ocupen algun càrrec de Vocal, Vice-president o President en aquest Institut cessa en el seu càrrec o lloc en el respectiu Organisme o Entitat al que representin, cessarà automàticament en l'Institut i serà substituït per la persona proposada per l'Entitat o Organisme representat.

 

CAPÍTOL III RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER

Article 20. Règim econòmic. El règim pressupostari, econòmic-financer, de comptabilitat, intervenció i de control financer seran els establerts a la Llei General Pressupostaria.

Article 21. Patrimoni. Constituirà el patrimoni de l'Institut de Ràdio Marratxí, els béns següents:

a. Els béns que l'Ajuntament de Marratxí afecti a les finalitats específiques de l'Organisme. Només podran ser utilitzats per al compliment de les fina- litats de l'Institut i conservaran la seva qualificació originaria. L'Institut exerci rà els drets i prerrogatives relatives a domini públic legalment previstes, als efectes de la conservació, administració i defensa dels béns.

b. Podran adquirir béns, a títol onerós o gratuït, arrendar béns i drets. Per a l'adquisició de béns immobles es requerirà acord previ i favorable de l'Ajuntament de Marratxí, adoptat en Ple. L'afectació de béns i drets patrimonials a les finalitats i serveis que presti l'Institut serà acordat per l'Ajuntament de Marratxí, a proposta del Consell Rector de l'Institut.

c. Les adquisicions i alienacions de béns mobles i immobles per l'Institut, així com qualsevol altre acte de disposició d'aquell, s'entendran realitzats a nom de l'Ajuntament, inventariant-se i inscrivint-se, tant en el Registre de la Propietat com en l'Inventari Municipal a nom de l'Ajuntament de Marratxí i quedaran adscrits al servei de l'Institut.

Article 22. Recursos econòmics. Els recursos de l'Institut estaran consti tuïts per:

a) Aportacions de l'Ajuntament en forma de subvenció.

b) Subvencions i aportacions de l'Estat, Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Consell de Mallorca, corporacions públiques, entitats privades o particulars.

c) Productes del seu patrimoni.

d) Rendiments dels serveis.

e) Crèdits i préstecs que obtinguin de les entitats bancàries.

f) Els ingressos procedents de les seves taxes o preus públics.

g) Qualsevol altre legalment establert.

 

SECCIÓ 2a. PRESSUPOST I COMPTABILITAT

Article 23. Pressupost. El Consell aprovarà la proposta de pressupost de l'Organisme amb caràcter anual, i la remetrà a l'Ajuntament per a l'aprovació definitiva, figurant com a annex al pressupost municipal, el qual es tramitarà de manera conjunta i simultània.

L'exercici econòmic coincidirà amb l'any natural. Si a l'inici de l'exerci- ci el pressupost no estigués aprovat quedarà automàticament prorrogat el de l'e- xercici anterior fins que s'aprovi, de conformitat amb la legislació vigent.

Article 24. Comptabilitat. El Consell haurà de rendir els Comptes Generals, que seran sotmesos a aprovació de l'Ajuntament dintre del període legalment previst per la legislació vigent en matèria de Règim Local.

 

SECCIÓ 3a. INTERVENCIÓ TRESORERIA

Article 25. Els ingressos i despeses dels serveis seran intervinguts i comp- tabilitzats per la Intervenció de l'Institut, càrrec que exercirà l'Interventor de l'Ajuntament de Marratxí o funcionari en qui delegui.

L'Interventor de fons exercirà la permanent fiscalització de l'Institut, sense perjudici de l'autonomia que el caracteritza.

Els fons de l'Institut seran custodiats pel Tresorer, bé directament, bé a través de comptes corrents bancaris oberts a nom de l'Entitat.

Per al Moviment dels fons adscrits a l'Institut, seran exigibles les signa- tures del President, de l'Interventor i del Tresorer.

 

SECCIÓ 4a. EXCEDENTS

Article 26. Excedents. Els excedents o superàvits que eventualment es produïssin, un cop satisfetes les despeses totals dels serveis, conservació normal d'obres i instal·lacions i interessos o amortitzacions dels deutes o préstecs con- trets, s'aplicaran als conceptes següents:

a) Un 20% a fons de reserva.

b) El percentatge restant, a les necessitats generals de l'Institut.

 

SECCIÓ 5a. CONTRACTACIÓ

Article 27. La contractació es regeix per les normes generals de contrac- tació de les Administracions Públiques.

Seran necessària l'autorització de la regiduria a la qual està adscrit l'Institut, de Cultura i Educació, per concertar contractes de quantia superior a les quantitats que es fixin a les Bases de Pressuposts, aprovades anualment.

 

CAPÍTOL IV RÈGIM DE PERSONAL

Article 28. Règim de personal. El personal al servei de l'Institut estarà integrat per:

a) El personal funcionari de carrera de l'Ajuntament adscrit a l'Institut.

b) El personal laboral de l'Institut.

c) El personal eventual nomenat pel Consell Rector i adscrit a l'Institut.

Aquest personal dependrà jeràrquicament i funcionalment de l'Institut.

Tindran consideració de personal eventual els càrrecs directius, d'assessorament i confiança que es fixin anualment en la plantilla de personal de l'Ajuntament.

Article 29. Tots els expedients administratius que requereixin una resolu- ció dels òrgans de govern de l'Institut en matèria de personal seran supervisats prèviament pel Departament de Personal de l'Ajuntament i Secretaria, amb l'ob- jecte de garantir una mateixa política de personal per l'Ajuntament, Centres i Organismes dependents d'aquests.

 

CAPÍTOL V LEGISLACIÓ APLICABLE

Article 30. En tot allò no previst en el presents Estatuts, l'Institut es regi- rà per les normes reguladores del Règim Local aplicables a totes les Entitats Locals, que s'interpretaran equiparant El President de l'Institut amb el President de les Entitats Locals i el Consell amb els Plens de les esmentades Corporacions.

En matèria econòmica, serà aplicable la legislació local i bases d'execu- ció del pressupost en allò no previst en els Estatuts.

 

CAPÍTOL VI MODIFICACIÓ I DISSOLUCIÓ

Article 31. Modificació. La modificació dels presents Estatuts exigirà la prèvia aprovació pel Ple de l'Ajuntament de Marratxí, i el seguiment del mateix procediment exigit per a la seva constitució.

Article 32. Dissolució. L'Institut s'extingirà quan així ho acordi el Ple de l'Ajuntament de Marratxí.

Article 33. Successió universal. En el supòsit d'extinció o dissolució de l'Institut l'Ajuntament assumirà la successió universal d'aquest organisme en els seus drets i deures en la forma que cregui més oportú.

 

Marratxí, 24 de gener de 2024

El batle Jaume Llompart Caldés