Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 69414
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte Projecte de parc fotovoltaic Can Cerdó II (TM Santa Maria del Camí)(76a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 18 de juliol de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte de parc fotovoltaic Can Cerdó II (TM Santa Maria del Camí), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte s'inclou al punt al punt 6 del grup 2 (Energia) de l'annex 2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears:

Les següents instal·lacions per a producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar destinada a la venda a la xarxa:

[...]

Instal·lacions amb una ocupació total de més de 2 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud mitjana del PDS d'energia.

D'acord amb el punt 2 de l'article 13 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada, entre d'altres, els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020 que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. El Projecte de parc solar fotovoltaic de 4,332 MWp i 3,80 MWn connectat a xarxa – Can Cerdó II-,signat digitalment en data 8 de febrer de 2023 per l'enginyer tècnic industrial Jordi Quer Sopeña i en data 15 de desembre de 2022 per l'enginyer industrial Antoni Bisbal Palou té com a objecte la implantació d'un parc fotovoltaic per a la generació i venda d'energia elèctrica amb connexió a la xarxa de distribució de mitja tensió.

El promotor del projecte és VENTAJA SOLAR 32 SL i l'òrgan substantiu, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

2. La planta fotovoltaica projectada s'ubica a la parcel·la 83 del polígon 3 del TM de Santa Maria del Camí. Aquesta parcel·la té una superfície de 75.762 m2. El promotor disposa d'un contracte de lloguer dels terrenys afectats pel projecte.

L'ocupació poligonal del parc serà de 32.122 m2, la qual cosa equival a un 42,40% de la superfície total de la parcel·la.

La parcel·la a a on s'ubica el projecte limita amb el polígon industrial de Son Llaüt.

3. La planta solar fotovoltaica estarà constituïda pels elements següents:

a) 9.216 panells solars de 470 Wp, els quals suposen una potència total de 4.331,52 kWp. Aquests mòduls estaran suportats en estructures metàl·liques orientades al sud, inclinades 20º i clavades al terreny. Es tracta d'estructures per a 30, 40 i 50 panells, les quals disposaran de 5 panells per fila en horitzontal.

L'altura màxima que assoliran les plaques serà de 2,69 m i la distància mínima entre els mòduls i el sòl, de 0,8 m, la qual cosa permetria, donat el cas, la possibilitat de compatibilitzar la producció solar amb el conreu i/o pastures d'animals. Els mòduls seran de silici monocristal·lí de la marca Jinko Solar, model JKM470N-60HL4-V i de dimensions 1,903 x 1,134 x 0,030 m.

b) 19 inversors de 200 kVA de potència nominal.

c) Dos transformadors, un de 2.000 kVA i un altre de 2.500 kVA. S'instal·larà cada transformador a un edifici prefabricat. Els dos edificis prefabricats tendran les dimensions exteriors següents: 6.060 mm de longitud x 2.380 mm de fons i 2.585 mm d'altura vista.

d) Un centre de maniobra i mesura (CMM) en edifici prefabricat, de formigó tipus PFU-5-0T-36, de 5.900 mm de longitud x 2.200 mm de fons x 2.550 m d'altura.

e) Línia d'evacuació de 15 kV soterrada, de 27 m de longitud des del CMM fins al punt de connexió en ampolla sobre línia subterrània de Mitja Tensió existent «TIMON» i situat a un camí públic a les coordenades UTM [31; X: 482.108, Y: 4.388.958].

f) Centre d'operació i control.

4. Es preveu una generació anual d'energia elèctrica de 6.225.838 kWh, la qual cosa, segons les dades del l'Ibestat, equival al 23,98 % del consum total del terme municipal de Santa Maria del Camí durant 2019. S'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 4.300 t.

5. D'acord amb el projecte, l'accés existent a la parcel·la es considera adequat per a la instal·lació prevista.

6. Pel que fa al tancament de la instal·lació fotovoltaica, s'ha previst un tancament metàl·lic de tipus xarxa cinegètica amb una alçada màxima de 2,2 m. Aquest tancament disposarà de diversos passos per a la fauna.

7. Hi ha una barrera vegetal natural preexistent al perímetre nord i a l'est de la parcel·la. Es preveu la implantació d'una barrera vegetal a les zones a on no sigui suficient l'apantallament actual. Aquesta barrera estarà formada per plantes autòctones de baix requeriment hídric.

8. Les instal·lacions fotovoltaiques existents més properes són el parc fotovoltaic de Son Corcó, ubicat al nord de Consell, i el de Can Fuster, situat al sud-est de Santa Maria del Camí. Aquests  parcs es troben a una distància del projecte de 2.855 i 745 m, respectivament. D'acord amb la documentació presentada a una parcel·la annexa a la del projecte es preveu la implantació del parc fotovoltaic Can Cerdó I.

9. El pressupost del projecte sense IVA és de 3.342.738,30 euros.

3. Avaluació dels efectes previsibles

A la fase de construcció, al document ambiental s'han identificat les activitats productores d'impactes següents:

a) Desbrossament del terreny. Aquesta actuació té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl, la vegetació, la fauna i el medi perceptual i moderat sobre la qualitat de l'aire.

b) Tràfic de vehicles. Té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl, l'aigua superficial, la vegetació, la fauna, el medi perceptual i la salut i moderat sobre la qualitat de l'aire i l'aigua subterrània.

c) Excavació i moviment de terra. Aquesta actuació té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl, l'aigua superficial, la vegetació, la fauna i el medi perceptual i moderat sobre la qualitat de l'aire.

d) Apilament de materials. Té un impacte compatible sobre el sòl, l'aigua superficial i el medi perceptual i moderat sobre l'aigua subterrània.

e) Ancoratge i muntatge mòduls. Té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl, la fauna, el medi perceptual i la salut; moderat sobre la qualitat de l'aire i positiu sobre l'economia.

e) Construcció d'infraestructures auxiliars. Aquesta actuació té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl i el medi perceptual i moderat sobre la qualitat de l'aire.

f) Generació de residus. Té un impacte compatible sobre el sòl, l'aigua superficial,  la fauna, el medi perceptual i la salut; moderat sobre l'aigua subterrània i positiu sobre l'economia.

g) Creació de renda i ocupació. Té un impacte positiu sobre l'economia, la salut ambiental i la qualitat de vida.

Pel que fa a la fase d'explotació i d'acord amb el document ambiental, les activitats productores d'impactes són les següents:

a) Funcionament del parc. Té un impacte compatible sobre el sòl, l'aigua superficial, l'aigua subterrània, la fauna, el medi perceptual, la salut i la qualitat de vida i positiu sobre l'economia.

b) Manteniment de les instal·lacions. Té un impacte compatible sobre el sòl, l'aigua superficial i l'aigua subterrània.

c) Generació de residus. Aquesta activitat té un impacte compatible sobre el sòl, l'aigua superficial, l'aigua subterrània, la fauna, el medi perceptual i la salut i positiu sobre l'economia.

d) Consum d'aigua. Té un impacte compatible sobre l'aigua subterrània i positiu sobre l'economia.

e) Creació de renda i ocupació. Té un impacte positiu sobre l'economia i la qualitat de vida.

En relació amb la fase de desmantellament, s'identifiquen les activitats productores d'impactes següents:

a) Retirada de les instal·lacions. Té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl, l'aigua superficial, el medi perceptual i la salut i moderat sobre la qualitat de l'aire i l'aigua subterrània.

b) Restauració del medi. Aquesta actuació té un impacte compatible sobre la qualitat sonora, el sòl, la vegetació, la fauna i el medi perceptual i moderat sobre la qualitat de l'aire.

c) Creació de renda i ocupació. Té un impacte positiu sobre l'economia i la qualitat de vida.

Entre els impactes positius del projecte, s'han de destacar els impactes sobre el clima i el canvi climàtic. Així, al document ambiental s'ha estimat que el parc fotovoltaic previst produirà 6.225.837,8 kWh anuals, la qual cosa suposaria un estalvi anual d'emissions de CO2 de 4.300 t anual. El projecte afavoreix la descarbonització de l'illa i s'emmarca dins els objectius de reducció d'emissions establerts a l'article 12 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i dins els objectius de la Directiva (UE) 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell d' 11 de desembre de 2018 relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables. No obstant això, s'ha de tenir en compte que s'ha sobreestimat l'estalvi de CO2  ja que dins aquesta valoració s'hauria de considerar també el temps de retorn energètic, és a dir el temps necessari per a recuperar l'energia invertida en la fabricació dels panells solars, així com les pèrdues d'embornals de CO2 derivades del projecte com a conseqüència de l'eliminació de vegetació i arbres. A més, per al càlcul de l'estalvi anual d'emissions de CO2 s'ha emprat una mitjana dels factors d'emissió per al CO2 dels darrers cinc anys. En aquest aspecte, es considera més oportú emprar el darrer factor d'emissió per al CO2 publicat per la direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, el qual es calcula amb caràcter anual atenent a les especificitats de la generació elèctrica a les Illes Balears.

Una altra mancança del document ambiental és que no s'han avaluat determinats impactes com ara la tala d'arbres i l'eliminació de vegetació, el camp magnètic, l'ocupació del territori o la utilització de sòl agrícola.

Atesa la superfície d'ocupació del projecte, es considera essencial la realització d'un inventari amb el nombre i tipus d'arbre afectats per l'execució del projecte. En aquest sentit, al document ambiental només es presenta un inventari de les espècies que es poden trobar a la parcel·la però no es quantifica el nombre d'espècies arbòries que es poden veure afectades.

Pel que fa a l'impacte acústic del projecte, s'ha fet una valoració molt genèrica i no s'ha inclòs cap estudi o estimació dels nivells de renou preoperacionals ni durant la fase d'explotació del projecte per tal de garantir que els habitatges més propers no es veuran afectats pel renou.

Per una altra banda, tal i com s'explica al projecte i al document ambiental, a la parcel·la 128 del polígon 3 que limita amb la del projecte de parc fotovoltaic Can Cerdó II es preveu la implantació del parc fotovoltaic Can Cerdó I.

D'acord amb la informació pública del projecte Can Cerdó de la web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, es comprova que es tracta de dos projectes del mateix promotor i elaborats pels mateixos enginyers que s'estan tramitant simultàniament. Segons els plànols dels dos projectes no hi ha separació ni una barrera vegetal entre els dos parcs. Per tant, tot i que els dos parcs puguin tenir un punt de connexió i un CMM diferent, des del punt de vista de l'avaluació ambiental es considera que és un fraccionament de projectes o un mecanisme artificiós de divisió d'un projecte. No es pot passar per alt que l'acumulació dels impactes dels dos parcs pot ser rellevant. Al document ambiental no s'ha fet un estudi acurat dels efectes acumulatius dels dos parcs. A més, hi ha valors ambientals a protegir molt pròxims al projecte de parc fotovoltaic Can Cerdó II com és el cas de la presència de milà reial (Milvus milvus) que també s'haurien de tenir en compte a l'hora d'implantar el parc fotovoltaic Can Cerdó I.

Les mesures correctores o preventives proposades al document ambiental, les quals no es fan extensives al parc Can Cerdó I, es consideren poc específiques per a l'activitat prevista.

Tampoc es presenten mesures per tal de compensar l'ocupació del sòl rústic o l'eliminació de la vegetació.

Altres aspectes a considerar que dificulten l'avaluació ambiental del projecte són l'existència de determinades incongruències a la documentació presentada en relació amb l'altura que assoliran les plaques, el tipus de plaques fotovoltaiques a instal·lar o la justificació del compliment dels condicionants establerts a l'annex F del PDSEIB així com l'anàlisi d'alternatives ambientalment viables que no inclou l'alternativa zero.

Per tant, ateses les característiques del projecte, les incongruències detectades a la documentació, les mesures preventives i correctores previstes que resulten insuficients així com l'existència d'un projecte a una parcel·la annexa a la del parc fotovoltaic Can Cerdó II -els efectes acumulatius del qual no s'han avaluat acuradament- es considera que les afeccions ambientals poden ser significatives.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les administracions previsiblement afectades i a les persones interessades següents per la realització del projecte:

-Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Servei d'Agricultura (núm. identificador VALIB 197388).

-Consell Insular de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS186749/2023).

-GOB (RS GOIBS186681/2023).

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 197486).

-Direcció General d'Emergències i Interior (núm. identificador VALIB 197500).

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació (núm. identificador VALIB 197524).

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (núm. identificador VALIB 197512).

-Consell Insular de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS187070/2023).

-Ajuntament de Santa Maria del Camí (RS GOIBS187055/2023).

-Amics de la Terra (RS GOIBS187106/2023).

Consultes rebudes

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció General d'Emergències i Interior, del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera,  de  la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural i del Servei de Protecció d'Espècies.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar el següent:

[...]

Consideracions tècniques

[...]

6. Segons la informació disponible al Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de Milà reial, Milvus milvus, espècie catalogada En Perill d'Extinció (RD 139/2011) amb un niu a menys de 500 m de la parcel·la i un segon niu a 760 m.

7. Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, el projecte podria afectar el Milà reial, per la qual cosa caldrà aplicar mesures preventives per garantir-ne la tranquil·litat durant l'època de reproducció.

Conclusió

Per tot això, inform favorablement sobre el projecte de parc fotovoltaic Can Cerdó II TM Santa Maria del Camí, amb el següent condicionant:

-No es podran portar a terme les tasques generadores de renous durant l'època de reproducció del Milà reial, és a dir, entre els mesos de febrer a juliol, ambdós inclosos.

La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural va informar el següent:

Antecedents

[...]

2. S'ha revisat el projecte presentat «Projecte Interconnexió Parc Solar Fotovoltaic de 4,332 MWp i 3,8 MWn connectat a xarxa-Can Cerdó II». S'ha procedit a mesurar la superfície prevista que ocuparia la instal·lació del parc fotovoltaic a la parcel·la amb una de les funcionalitats del SigPac i la superfície resultant és de 3,85 ha. S'adjunta la medició realitzada.

[...]

4. La Llei 3/2019, Agrària de les Illes Balears, a l'article 118.1, relatiu al règim d'infraestructures i dotacions en sòl rústic, i els usos atípics, estableix que les administracions públiques han de prioritzar l'ús de terrenys de baixa productivitat agrícola, marginals o degradats, sense valor natural, paisatgístic o edafològic, en la implantació de noves infraestructures i equipaments públics o privats.

5. Al punt 2 del mateix article s'estableix que les instal·lacions de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energies renovables que ocupin més de 4 hectàrees en total s'han d'ubicar preferentment en els terrenys esmentats en l'apartat 1 d'aquest article. A aquest efecte, en els procediments de declaració d'interès general o d'utilitat pública dels projectes d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energies renovables que ocupin més de 4 hectàrees en total, incloent-hi les instal·lacions auxiliars, l'òrgan competent en matèria d'agricultura ha d'informar de manera preceptiva i vinculant sobre les característiques que estableix l'apartat 1 esmentat.

6. Amb data 5 d'octubre de 2021 se va publicar la Instrucció 2/2021, del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic. D'acord amb aquesta instrucció, per a les instal·lacions d'energies renovables en sòl rústic amb una ocupació que sigui inferior a 4 hectàrees la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural no és competent per emetre informes.

Conclusió

Vist tot l'exposat, i atès que el parc fotovoltaic Can Cerdó II, ubicat al polígon 3 parcel·la 83 del terme municipal de Santa Maria, d'acord amb el projecte presentat i la medició realitzada, ocuparà una superfície total de 3,85 ha, superfície inferior a 4,00 ha, per la qual cosa no correspon emetre informe per part del Servei d'Agricultura, atès l'establert a l'article 118 de la Llei 3/2019, Agrària de les Illes Balears i a la Instrucció 2/2021 del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.

La Direcció General d'Emergències i Interior va informar favorablement el projecte.

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:

-El projecte s'alinea amb els objectius establerts a la llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic, en matèria de reduccions d'emissions de CO2 així com d'autosuficiència energètica establertes a la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic.

-Es recomana la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge energètic conforme l'estipulat a l'article 43 de la Llei 10/2019.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la implantació d'un parc solar fotovoltaic que constarà, entre d'altres coses, de 9.216 panells solars de 470 Wp, els quals suposen una potència total de 4.331,52 kWp. Es troba classificada com una instal·lació fotovoltaica de tipus C i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat a una zona d'aptitud fotovoltaica entre mitjana i alta.

2. Ubicació del projecte: l'activitat projectada s'ubica a la parcel·la 83 del polígon 3 del TM de Santa Maria del Camí. Aquesta parcel·la té una superfície de 75.762 m2, dels quals l'activitat projectada n'ocuparà 32.122 m2. D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca, la major part de l'activitat projectada es troba a sòl rústic general. Una petita part del projecte, situada al nord de la parcel·la es troba a sòl rústic amb la categoria d'àrea de transició d'harmonització. La parcel·la del projecte limita amb sòl urbà amb la qualificació d'industrial.

Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'espacial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc s'hi troben hàbitats d'interès comunitari.

El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, inundació, incendis ni esllavissament. Tampoc està afectat per cap plana geomorfològica d'inundació.

L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1814M3 «Pont d'Inca»  (aqüífer poc profund, bon estat quantitatiu, mal estat qualitatiu). La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada. Les actuacions projectades es troben en el perímetre de restriccions màximes de diversos pous de proveïment urbà.

D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de Milà reial, Milvus milvus, espècie catalogada En Perill d'Extinció (RD 139/2011) amb un niu a menys de 500 m de la parcel·la i un segon niu a 760 m.

Pel que fa a la vegetació i d'acord amb el document ambiental, es tracta d'una una zona de conreu de secà, amb garrovers, ametllers i pastura natural. La densitat del cultiu arbori ha disminuït notablement, sobretot en els darrers anys.

En relació amb la topografia i d'acord amb el plànol topogràfic del projecte, la instal·lació fotovoltaica s'ubicarà a un terreny pràcticament pla, amb molt poca pendent.

3. Característiques del potencial impacte: tot i que el projecte s'emmarca dins els objectius de reducció d'emissions establerts a l'article 12 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, el projecte duu associat tota una sèrie d'impactes com ara la tala d'arbres i l'eliminació de vegetació, el camp magnètic, l'ocupació del territori, l'emissió de renous o la utilització de sòl agrícola que no han estat valorats adequadament al document ambiental.

A més, el fet que s'estigui tramitant un projecte d'un altre parc fotovoltaic a la parcel·la annexa es considera, del punt de vista de l'avaluació ambiental, un fraccionament de projectes. S'ha de remarcar que l'acumulació dels impactes dels dos parcs pot ser rellevant per la qual cosa és essencial realitzar una avaluació ambiental conjunta dels dos parcs.

Finalment, les mesures preventives i correctores proposades es consideren poc específiques i insuficients per tal de mitigar l'efecte global sobre el medi ambient.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de parc solar fotovoltaic de 4,332 MWp i 3,80 MWn connectat a xarxa – Can Cerdó II-, signat digitalment en data 8 de febrer de 2023 per l'enginyer tècnic industrial Jordi Quer Sopeña i en data 15 de desembre de 2022 per l'enginyer industrial Antoni Bisbal Palou ubicat a la parcel·la 83 del polígon 3 del TM de Santa Maria del Camí, atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013.

Aquest informe servirà com a document d'abast de l'EIA.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) haurà d'incloure com a mínim l'establert a l'article 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018,  i a l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost. S'hauran d'incloure també els aspectes mencionats al present informe i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

Per una altra banda, d'acord amb el punt 2 de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, els estudis d'impacte ambiental han d'incloure, a més del contingut mínim que estableix la normativa bàsica estatal d'avaluació ambiental:

a. Un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries.

b. Un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic.

Tota la documentació haurà d'anar signada per la persona redactora i col·laboradors. A més, a l'EIA s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:

1. Atès que a la parcel·la annexa a la del projecte es preveu la instal·lació del parc fotovoltaic Can Cerdó I, el qual s'està tramitant simultàniament, l'òrgan substantiu haurà de valorar si s'ha de realitzar l'avaluació ambiental conjunta del parc fotovoltaic Can Cerdó I i Can Cerdó II. En tot cas, s'han d'avaluar els efectes acumulatius i sinèrgics dels dos parcs, proposant les mesures compensatòries i correctores oportunes.

2. Pel que fa a les alternatives:

a) L'anàlisi d'alternatives ha d'incloure l'alternativa zero o de no realització del projecte.

b) L'estudi d'alternatives hauria de contemplar diferents ubicacions així com diferents alternatives tecnològiques, de disseny i de gestió de recursos i residus. En aquest sentit, es recomana la utilització de panells que minimitzin la petjada de carboni tenint en compte el seu cicle de vida i que tenguin una alta taxa de retorn energètic.

3. S'ha d'incloure una memòria agronòmica elaborada per un tècnic competent en la matèria amb la classificació del sòl de les parcel·les 83 i 128 del polígon 3 del TM de Santa Maria del Camí. A més, s'han de proposar mesures de complementarietat amb activitat agrària o ramadera o de compensació amb activitat agrària o ramadera.

4. S'han d'avaluar o estimar els nivells de renou en els habitatges més propers a la instal·lació abans de la posada en marxa de la instal·lació, durant la fase d'obres i durant la fase d'explotació i estudiar, en funció dels resultats, la conveniència de allunyar certs elements del parc com ara els transformadors dels habitatges més propers.

5. S'han d'avaluar els efectes del projecte sobre el camp magnètic. En aquest sentit, s'ha de fer referència als camps magnètics generats per les línies d'alta tensió existents a les quals es connectarà la instal·lació projectada. Es pot realitzar un càlcul estimatiu, si bé és preferible realitzar mesures in-situ. S'ha de calcular l'afecció del possible increment de l'energia que circula per la línia en base a la demanda de la línia de consum actual mitjà. D'acord amb els condicionants i mesures establerts a la Guía para la elaboración de estudios de impacto ambiental de proyectos de plantas solares fotovoltaicas y sus infraestructuras de evacuación del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, i atesa la proximitat d'alguns habitatges a alguns elements de la instal·lació prevista, s'ha de garantir que els valors del camp magnètic real sobre els receptors en nuclis de població situats a menys de 200 m i en edificis aïllats a menys de 100 m sigui inferior a 0,4 mT.

6. S'ha de realitzar un inventari del nombre d'exemplars i tipus d'espècies arbòries i arbustives a eliminar o trasplantar. S'han de proposar mesures per tal de compensar els efectes del projecte sobre la vegetació.

7. S'ha de justificar que el projecte compleix amb els condicionants establerts a l'annex F del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB).

8. Pel que fa a l'estimació de l'estalvi de les emissions de CO2 derivat de l'explotació del parc fotovoltaic:

a) S'ha de tenir en compte també el temps de retorn energètic, és a dir el temps necessari per a recuperar l'energia invertida en la fabricació dels panells solars, així com les pèrdues d'embornals de CO2 derivades del projecte com a conseqüència de l'eliminació de vegetació i arbres.

b) S'ha d'emprar el darrer factor d'emissió per al CO2 publicat per la direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, el qual es calcula amb caràcter anual atenent a les especificitats de la generació elèctrica a les Illes Balears.

9. S'han de corregir les incongruències detectades en relació amb el tipus de placa fotovoltaica (monofacial o bifacial) i l'altura assolida per les plaques.

10. S'ha d'evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades destinades a Centres de Transformació, Centre d'operació i control i CMM per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental que recull la norma 22 del PTIM.

11. S'haurà de realitzar un estudi paisatgístic de la zona i de la funcionalitat de la pantalla vegetal incorporant simulacions i/o fotomuntatges, la realització dels quals haurà de ser als tres plans de distància (curta, mitjana i llarga) i des de diferents posicions ubicades sobre nuclis, principals rutes i punts d'observació del paisatge, des dels punts més alts i/o de les zones on sigui més visible. Amb tot, s'haurà de presentar també simulacions o fotomuntatges abans i després d'implantar la barrera vegetal amb l'alçada prevista. S'hauran d'incloure les fotografies de les parcel·les i de les zones properes.

12. L'Estudi d'Impacte Ambiental haurà de presentar mesures correctores i preventives específiques, (indicant l'objectiu, descripció, moment d'aplicació, encarregat de gestionar-les), per a cada una de les fases del projecte, així com prescriu el punt 5 de l'annex VI de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental, que assegurin reduir les principals afeccions del projecte, en matèria de residus, de paisatge, d'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics, molèsties a la fauna, risc d'incendis, atmosfera, destrucció de la vegetació, alteració de l'estructura edàfica, ocupació del territori, etc.

13. A la fase de funcionament s'ha de preveure un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics i controls periòdics del gas hexafluorur de sofre (SF6), mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, s'haurà de recuperar el gas.

14. S'ha d'estudiar la viabilitat d'instal·lar equips d'emmagatzematge energètic per tal de donar compliment a l'article 43 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer de canvi climàtic i transició energètica.

15. S'ha d'avaluar el consum d'aigua necessari per a la neteja dels panells fotovoltaics i per al reg de la barrera vegetal.

D'acord amb l'article 39 de la Llei 21/2013, dins el procediment substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, el promotor presentarà una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària amb la documentació següent:

-Document tècnic del projecte

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i a la seva seu electrònica. A més, tal i com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

-Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Servei d'Agricultura.

-Consell Insular de Mallorca, Direcció Insular d'Urbanisme.

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

-Direcció General d'Emergències i Interior.

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació.

-Servei de Protecció d'Espècies.

-Consell Insular de Mallorca, Direcció Insular de Territori i Paisatge.

-Ajuntament de Santa Maria del Camí.

-GOB.

-Amics de la Terra (RS GOIBS187106/2023).

Segon. El present informe ambiental, que actua com a document d'abast, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la seu electrònica de la CMAIB, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013

 

(Signat electrònicament: 30 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística ​​​​​​​Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)