Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE LA MAR I DEL CICLE DE L'AIGUA

Núm. 66138
Resolució del conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua per la qual es convoquen els exàmens per obtenir les titulacions per al govern d’embarcacions d’esbarjo per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, regula les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo.

El Reial decret 238/2019, de 5 d'abril, estableix habilitacions annexes a les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo i actualitza les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques.

L'Ordre del conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori de 28 de gener de 2009 estableix l'organització i els procediments administratius en matèria de titulacions i ensenyaments nàutics d'esbarjo.

Finalment, el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Ports i Transport Marítim, entre d'altres, la competència en intervenció administrativa en matèria de navegació i titulacions nauticoesportives.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Convocar els exàmens teòrics per obtenir les titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar els models de sol·licitud, que s'adjunten en els annexos 2, 3, 4 i 6 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar les normes de participació en les proves de l'annex 5 d'aquesta Resolució.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 1 de febrer de 2024)

El conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua Juan Manuel Lafuente Mir

 

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primera. Normes generals

Les proves per obtenir les titulacions de patró de navegació bàsica, patró d'embarcacions d'esbarjo, patró de iot i capità de iot s'han d'ajustar al que disposa el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.

Segona. Edat mínima

1. Per obtenir els títols nàutics regulats en aquesta convocatòria la persona interessada ha de tenir 18 anys en el moment en què faci les proves.

2. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els menors d'edat que hagin fet 16 anys en el moment de la realització de les proves poden obtenir el títol de patró per a navegació bàsica, sempre que acreditin, per escrit, el consentiment dels pares o tutors.

Tercera. Sol·licitud

La sol·licitud d'admissió als exàmens s'ha de fer, preferentment, a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, accedint a l'enllaç http://www.caib.es/sites/transportmaritim i clicant en la pestanya «Matrícula exàmens».

Així mateix, la inscripció pot fer-se presentant la sol·licitud corresponent, segons els models que s'adjunten com a annexos 2, 3 i 4, juntament amb la documentació que s'estableix en el punt següent. La sol·licitud de participació i la documentació es poden presentar en el Registre de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua (c/ del Gremi de Corredors, 10, polígon de Son Rossinyol, Palma).

Igualment, pot presentar-se en qualsevol dels llocs indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Només es permet als aspirants una sol·licitud de participació a les proves per obtenir titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo per convocatòria.

No s'admeten sol·licituds de participació a les proves per obtenir titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo que es presentin fora dels terminis que estableix aquesta Resolució.

S'ha d'indicar en la sol·licitud en quin idioma es vol fer la prova (català o castellà). En cas que no s'hi indiqui, la matrícula per defecte serà a la prova en castellà.

Quarta. Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

S'ha d'adjuntar a la sol·licitud d'admissió a les proves la documentació següent:

a) La fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI) per als espanyols i el passaport o el número d'identitat d'estranger (NIE) i passaport per als estrangers.

b) El justificant del pagament de la taxa corresponent. El pagament s'ha de fer en el període de presentació de sol·licituds de cada convocatòria, que s'indica en l'apartat vuitè; en cas contrari, s'exclourà la persona aspirant i serà causa d'exclusió no esmenable. En cap cas, el pagament de la taxa no suposa la substitució del procediment, dins el termini establert i en la forma escaient, de la sol·licitud de participació. Només s'admeten ingressos individuals que identifiquin la persona que s'examina; en conseqüència, no s'admeten ingressos d'una pluralitat de taxes fets per una tercera persona sense identificar l'examinand. Aquest ingrés s'ha de formalitzar en els comptes oberts a les entitats de crèdit i estalvi autoritzades. Per fer-ho, o bé s'ha d'emplenar el model d'imprès 046 (taxes, preus públics i sancions, altres ingressos), disponible al web de l'Agència Tributària de les Illes Balears, que ha de ser validat per l'entitat de crèdit i estalvi mitjançant la certificació mecànica o la signatura autoritzada, o bé s'ha de presentar el resguard del pagament telemàtic.

Si la matriculació es fa a través de la Seu Electrònica no s'ha de pagar la taxa abans d'iniciar el procediment. Aquest procediment ja inclou el pagament de les taxes de forma telemàtica.

c) La còpia del títol immediatament inferior, en el cas que se sol·liciti l'examen de patró de iot i de capità de iot, o mòdul específic de patró d'embarcació d'esbarjo (PEE), o l'acreditació d'haver-lo sol·licitat i que es compleixen els requisits per expedir-lo en la data de la sol·licitud.

d) L'autorització dels pares o tutors per als menors d'edat que han fet 16 anys i opten a patró de navegació bàsica.

e) Les persones amb discapacitat reconeguda que necessitin algun tipus d'adaptació per dur a terme les proves han de justificar-ho dins el termini de presentació de sol·licituds amb un informe del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

Així mateix, les persones que tenguin diagnosticat un trastorn de la lectoescriptura (dislèxia) o trastorn per dèficit d'atenció (TDA) i vulguin demanar l'adaptació de la prova han de presentar un informe d'una entitat competent en què es reconegui aquesta condició i s'especifiqui l'adaptació que s'ha de fer.

En ambdós casos, l'adaptació de les condicions de la prova s'ha de sol·licitar en formalitzar-se la inscripció i cal que l'informe es lliuri, com a màxim, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de l'acabament del període d'inscripció. En cas contrari, es podrà fer la prova, però sense l'adaptació sol·licitada.

Cinquena. Proves específiques

1. Les persones que estiguin en possessió del títol de patró de navegació bàsica o hagin superat l'examen teòric per obtenir el títol de patró de navegació bàsica d'acord amb el que especifica el Reial decret 875/2014 no han de fer tota la prova especifica de patró d'embarcacions d'esbarjo, sinó únicament les unitats teòriques 7, 8, 9, 10 i 11, i disposaran d'un temps màxim de 45 minuts.

2. Les persones que es presentin a l'examen per obtenir el títol de patró d'embarcacions d'esbarjo i no aprovin la prova completa, però sí que aprovin d'acord amb les exigències de la prova de patró de navegació bàsica, tindran reconegut aquest aprovat, bé per a les següents convocatòries en la mateixa Administració, bé per a l'expedició del títol de patró de navegació bàsica. Aquest aprovat es conservarà un màxim de dues convocatòries consecutives en les quals l'Administració dugui a terme exàmens de patró d'embarcacions d'esbarjo.

3. Les persones que es presentin a l'examen de patró de iot o capità de iot poden obtenir l'aprovat per mòduls, sempre que se superin els criteris específics de les dues matèries que conformen cada mòdul, d'acord amb el que estableix el Reial decret 875/2014.

L'aprovat del mòdul només és vàlid en l'àmbit exclusiu de les Illes Balears i es conservarà durant les dues convocatòries següents a la de l'examen en què es va aprovar el mòdul.

En cas que es tengui aprovat un mòdul, els aspirants poden optar per examinar-se del mòdul pendent o fer l'examen complet. L'aprovat del mòdul només es conserva en cas que s'opti per fer l'examen del mòdul pendent.

Si opten per fer l'examen complet, no es conserva l'aprovat del mòdul que havien obtingut en la convocatòria anterior.

4. Els aspirants han d'indicar en la sol·licitud si opten per matricular-se a la prova específica o a la completa, en el cas de patró d'embarcacions d'esbarjo, o al mòdul pendent o a la prova completa, en el cas de patró de iot o capità de iot, amb indicació de la data en què varen aprovar el mòdul.

En cas que no s'indiqui en la sol·licitud, es matricularà d'ofici la persona aspirant a la prova específica o al mòdul pendent d'aprovar.

Igualment, en cas que l'aprovat d'un mòdul o de la part general hagi caducat, es matricularà d'ofici la persona aspirant a la prova completa que correspongui.

5. Quant a la conservació de l'aprovat de la prova específica (per al cas de patró d'embarcacions d'esbarjo) o d'un mòdul (per al cas de patró de iot i capità de iot) durant dues convocatòries, s'entén que la persona aspirant tan sols pot matricular-se als exàmens d'una de les seus (Mallorca, Menorca o Eivissa) i en convocatòries consecutives diferents.

Sisena. Titulació prèvia

Els requisits de titulació prèvia, si escau, fan referència a la data de finalització del període de sol·licituds. En els expedients tramitats en aquesta Administració autonòmica, aquesta data és la de sol·licitud d'expedició, sempre que es reuneixin i s'hagin acreditat, en aquest moment, tots els requisits de la titulació prèvia requerida.

En el cas de titulacions tramitades en altres administracions, s'ha d'aportar aquesta titulació o un certificat de l'administració a la qual s'hagi sol·licitat l'expedició que acrediti que, en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'examen, s'ha sol·licitat i que es reuneixen els requisits per expedir el títol previ necessari.

Setena. Taxa de matriculació

Per ser admès a l'examen corresponent s'ha de pagar la taxa de matriculació. L'import de les taxes d'examen, d'acord amb el que estableix la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és el següent:

Taxes:

  • Capità de iot: 100,48 €
  • Patró de iot: 80,46 €
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 60,31 €
  • Patró per a navegació bàsica: 60,31 €

No presentar-se a l'examen no dona dret a canviar la matrícula ni a la devolució de la taxa abonada, excepte per motius de salut, justificats degudament per un facultatiu, o per causa de força major acreditada degudament.

Vuitena. Termini de matrícula. Data i localitat de realització dels exàmens

Les sol·licituds d'admissió als exàmens teòrics per obtenir titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo s'han d'ajustar als terminis següents:

Convocatòria d'abril de 2024

— Termini de presentació sol·licituds: del 12 al 19 de febrer de 2024.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

MALLORCA

  • Capità de iot: 12 d'abril de 2024
  • Patró de iot: 12 d'abril de 2024
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 12 d'abril de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 12 d'abril de 2024

MENORCA / EIVISSA

  • Capità de iot: 9 d'abril de 2024
  • Patró de iot: 9 d'abril de 2024
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 9 d'abril de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 9 d'abril de 2024

Convocatòria de juliol de 2024

— Termini de presentació sol·licituds: del 3 al 15 de maig de 2024.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

MALLORCA

  • Capità de iot: 5 de juliol de 2024
  • Patró de iot: 5 de juliol de 2024
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 5 de juliol de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 5 de juliol de 2024

MENORCA / EIVISSA

  • Capità de iot: 2 de juliol de 2024
  • Patró de iot: 2 de juliol de 2024
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 2 de juliol de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 2 de juliol de 2024

Convocatòria de setembre de 2024

— Termini de presentació sol·licituds: del 25 de juliol al 6 d'agost de 2024.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

MALLORCA

1. Patró d'embarcacions d'esbarjo: 20 de setembre de 2024

2. Patró per a navegació bàsica: 20 de setembre de 2024

MENORCA / EIVISSA

  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 17 de setembre de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 17 de setembre de 2024

Convocatòria de desembre de 2024

— Termini de presentació sol·licituds: del 14 al 24 d'octubre de 2024.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

MALLORCA

  • Capità de iot: 13 de desembre de 2024
  • Patró de iot: 13 de desembre de 2024
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 13 de desembre de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 13 de desembre de 2024

MENORCA / EIVISSA

  • Capità de iot: 10 de desembre de 2024
  • Patró de iot: 10 de desembre de 2024
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 10 de desembre de 2024
  • Patró per a navegació bàsica: 10 de desembre de 2024

En vista de les sol·licituds presentades i de la disponibilitat de personal i d'infraestructures, el president o la presidenta del Tribunal pot acordar modificar les dates per fer els exàmens en els dies necessaris, sempre anteriors o posteriors a les dates indicades en aquest apartat.

Novena. Llista provisional i definitiva

Una vegada que hagi acabat el termini per presentar les sol·licituds, s'ha de publicar una llista provisional d'admesos i exclosos a la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim.

Els candidats que hagin fet la sol·licitud de participació i no figurin a les llistes provisionals o hagin resultat exclosos poden esmenar les deficiències en el termini de deu dies hàbils, d'acord amb el que estableix l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquest termini d'esmena és per presentar els requisits no acreditats i no per afegir els que ja s'han de tenir en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds (pagament de taxes, requisits de titulació, etc.).

Els candidats que no completin la documentació en el termini esmentat anteriorment quedaran exclosos de la convocatòria, i també els que en el termini inicial de presentació de sol·licituds no complien els requisits per presentar-se a la convocatòria.

Les llistes definitives d'admesos i exclosos s'han de publicar al web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim (https://dgtam.caib.es), almenys, amb tres dies hàbils d'antelació a la data de realització de l'examen, juntament amb el lloc, la data i l'hora de la prova. També s'hi indicarà el material que han de tenir o que poden dur els examinands .

Els aspirants han de dur a terme les proves a l'illa i a l'hora en què figurin inscrits, i no es podran fer canvis d'ubicació o horari, excepte per motius de salut acreditats degudament per un facultatiu.

Qui no figuri a les llistes definitives d'admesos no podrà fer, en cap cas, les proves per obtenir les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.

Tampoc no es podrà fer una prova diferent a aquella en què es figuri com a matriculat a la llista definitiva d'admesos.

 

Desena. Tribunals

Prèviament a la realització de les proves de cada convocatòria, el director general de Ports i Transport Marítim ha de nomenar els membres del Tribunal.

El Tribunal queda constituït vàlidament amb la presència del president i del secretari, o les persones que els substitueixin, i un dels vocals.

En cas que sigui necessari, el president del Tribunal pot nomenar el personal de suport o col·laborador que faci falta per dur a terme cada convocatòria.

Els membres del Tribunal i el personal col·laborador tenen dret a percebre les indemnitzacions per les assistències en què intervenguin, sens perjudici de les dietes que, si escau, els corresponguin d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears. La prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en lloc de ser remunerada, s'ha de compensar amb temps de descans en els termes prevists reglamentàriament.

Onzena. Qualificacions provisionals i definitives

Una vegada finalitzats els exàmens i un cop s'hagin corregit, la plantilla de resultats i les qualificacions provisionals s'han de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim.

Els fulls de resposta amb defectes d'identificació (DNI incorrecte, model d'examen incorrecte, etc.) quedaran sense corregir, sens perjudici que es pugui sol·licitar esmenar aquests errors dins el termini establert en el paràgraf següent. En aquest cas, es considerarà com una revisió d'examen i no es concedirà un nou termini.

Els candidats disposen de cinc dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les qualificacions provisionals de la convocatòria de què es tracti, per presentar per escrit les reclamacions que considerin oportunes, dirigides al president o a la presidenta del Tribunal, amb indicació de les dades personals, el telèfon de contacte i el motiu de la reclamació, segons el model que figura en l'annex 6 de la convocatòria.

Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, un membre del Tribunal s'ha de posar en contacte amb els sol·licitants, de manera telefònica, per comentar les al·legacions i observacions sobre l'examen. Si la persona sol·licitant vol fer la revisió de manera presencial a les oficines de la Direcció General de Ports i Transport Marítim, ho haurà de comunicar en aquest moment, circumstància que es valorarà i, en cas de ser acceptada, se li facilitarà un dia i una hora per dur a terme la revisió.

Quan ja s'hagin atès les al·legacions i s'hagin resolt, s'han de publicar les llistes de qualificacions definitives a la pàgina web de la Direcció General de Ports i Transport Marítim. Contra les qualificacions definitives es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el conseller de la Mar i del Cicle de l'Aigua, d'acord amb el que estableix l'article 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els fulls de resposta dels exàmens es conserven durant un termini de cinc anys comptadors des de la data de la realització de la prova, sens perjudici de la consignació informàtica del resultat. La resta del material utilitzat durant l'examen es conserva només durant un any.

Documents adjunts