Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 51823
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació PUNTUAL 32 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar relativa a la creació de sistema viari per a generar el vial cívic fins via verda. (Exp. 27e/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 14de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe  ambiental estratègic sobre lla   Modificació PUNTUAL 32 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar relativa a la creació de sistema viari per a generar el vial cívic fins via verda , en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar aporta la documentació amb objecte de la tramitació d'una AAE simplificada, atès que, si bé pot considerar-se que la MP proposada és d'Interès General i no es preveuen efectes ambientals significatius en el desenvolupament de la mateixa, està inclosa en els supòsits de l'apartat 4 de l'art. 12, del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost: «També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) Les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions     o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i,     en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població,     residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en situació rural.»

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. 

Analitzat el contingut del document ambiental estratègic que figura a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'entén que la documentació aportada pel promotor és correcta. 

2. Descripció i ubicació del pla

La modificació puntual de les NNSS de Sant Llorenç des Cardassar es redacta amb la finalitat d'incrementar l'amplada viària d'un tram de la carretera local de Sa Torrenova per permetre incorporar un vial cívic per a bicicletes i vianants que connecti la Via Verda de Manacor-Artà amb la zona costanera de Cala Millor-Sa Coma.

La superfície total objecte de la modificació puntual és de 3.756,98 m2. La modificació plantejada té una longitud de 940 m i abastaria des de la rotonda de la Ma-4023 fins a la Via Verda (antiga via del ferrocarril) que connecta Manacor i Artà. Les actuacions programades es projecten a la banda nord de la carretera Torre Nova que connecta amb Son Carrió. Es tracta de la segona etapa de construcció de vial cívic, el projecte és una continuació de les obres a executar en el primer tram del vial cívic (entre carrer Baladres de Cala Millor i la rotonda Ma-4023). Es basa en un passeig mixt entre vianants i bicicletes amb un sistema d'enllumenat públic integrat, amb plaques solars i una alineació d'arbrat de baix consum hídric que aconsegueixi una millor integració amb l'entorn ambiental. Es proposa la col·locació d'una barrera mixta (fusta - metàl·lica), que separa el trànsit rodat del trànsit del vial projectat.

Es projecta amb superfície formada de sòl estabilitzat amb calç i un drenatge que va a la pastera longitudinal per tal de no augmentar l'escorrentia i recollir l'aigua de pluja. Es reconstruiran els tancaments de finques que actualment presenten esfondraments o parets mal acabades amb solucions similars a les existents i s'han considerat espais de transició entre entrades a finques i vial per a l'accés viari dels veïns. Es modifica la planta de la carretera en una corba de la rotonda de la Ma4023, millorant-ne el radi de curvatura.

S'indica que les espècies que cal plantar seran autòctones, de poc manteniment i caducifòlies. L'alçada mínima al moment de plantació dels arbres serà de tres metres. No es permetran ramificacions per sota de 2,50 m per a l'exemplar un cop crescut: ja que la poda ha de permetre una visibilitat mínima de 2,50 metres d'alçada des del nivell de paviment.

Els terrenys afectats per la modificació de NS ocupen de forma parcial 5 finques cadastrals: Parcel·la 84  del Polígon 1 i Parcel·la 439, Parcel·la 438, Parcel·la 437, Parcel·la 642 del Polígon 2.L'obtenció dels terrenys de les parcel·les cadastrals privades es faran per expropiació.          

3. Avaluació dels efectes previsibles

En el document ambiental estratègic no es preveuen efectes ambientals significatius en el desenvolupament de la modificació plantejada en si mateixa. 

Quant a possibles efectes ambientals sobre l'entorn derivats de l'obra civil per a la construcció del vial cívic, es podrien derivar efectes ambientals menors:

-Afeccions a l'atmosfera per emissions de gasos, partícules, pols i vibracions.

-Afecció a sòls.

-Afecció a Hidrologia.

-Incendis.

-Generació de Residus.

-Efectes sobre la vegetació i la fauna. 

-Paisatge.

Els efectes positius una vegada acabades les obres seran la millora de la mobilitat,  millores en la seguretat i visibilitat de la via, afavorir la salut dels usuaris del vial, creació d'una zona arbrada i es millorarà  l'aspecte visual i paisatgístic de l'entorn amb la reconstrucció de tots els tancaments.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades i persones interessades per la Modificació PUNTUAL 32 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar relativa a la creació de sistema viari per a generar el vial cívic fins via verda:

-Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS77454/2023).

-Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS77508/2023).

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 178886).

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (núm. identificador VALIB 178869).

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (núm. identificador VALIB 178879).

En el moment de redactar el present informe s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera que conclou:

«Es considera que la MP s'alinea amb els objectius de la llei promovent una mobilitat sostenible al municipi. Per donar compliment a la Llei 10/2019, el document ambiental ha d'incloure el càlcul de la petjada de carboni i les mesures de mitigació i adaptació al canvi climàtic conforme l'estipulat en els apartats 3.3 i 3.4 d'aquest document.»

-Informe del  Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement.

-Informe del Servei d'Ordenació del Territori va informar favorablement amb observacions:

«seria convenient incorporar mesures paisatgístiques al projecte per tal de millorar la seva integració a l'entorn proper, entre d'altres:

1) Cal complir la Norma 44 del PTIM (contaminació lumínica) en relació amb la il·luminació proposada i tenint en compte que l'àmbit del projecte està situat a una zona E2 "Àrea de baixa brillantor". Per tant, els nous elements d'il·luminació hauran de limitar l'emissió de flux hemisfèric superior i no podran tenir una alçada superior als 3,5 m d'alçada. Caldrà reduir l'alçada i disseny dels fanals, que preferentment s'hauran de substituir per elements d'il·luminació situats en terra, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del conjunt.

Així mateix, cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que la modificació puntual descrita de les NS de Sant Llorenç des Cardassar pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient, en considerar-se de caràcter menor i atesa la necessitat d'actualitzar els sistemes generals de la normativa urbanística municipal (NNSS de 1994), en particular sobre el sistema viari i la creixent demanda d'espais lúdics i de connexions amb bicicleta requerides per la ciutadania. 

Es considera que els impactes negatius que es desprenen de la modificació, que es podrien donar, principalment, durant la fase d'execució del vial cívic, en forma de renous, pols en suspensió o molèsties als veïns, residus, efectes sobre la vegetació i la fauna, són poc significatius i, en tot cas, es veuran minimitzats amb les mesures preventives i correctores proposades en el document ambiental estratègic. Per tant, els impactes residuals sobre el medi ambient derivats de la modificació es poden considerar molt lleus, i clarament assumibles en relació amb els avantatges que aquesta pot suposar sobre el benestar dels ciutadans, que podran beneficiar-se d'un passeig mixt entre vianants i bicicletes amb un sistema d'enllumenat públic integrat que proporcionarà una major seguretat i visibilitat a tota la via i millorarà la mobilitat dels veïnats que habiten la zona costanera. A més, es consolidarà una alineació d'arbrat per aconseguir una major integració amb la salut ambiental del municipi.

Conclusions de l'Informe Ambiental Estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació PUNTUAL 32 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar relativa a la creació de sistema viari per a generar el vial cívic fins via verda, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat per la Sra. Irene Moya Pais, geògrafa, de la consultora Eima, amb data 10 de febrer de 2022, i les condicions següents:                                                                                

1.S'han de tenir en compte les consideracions realitzades pel Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en el seu informe com a resposta de la consulta a les administracions públiques afectades.

2.En relació amb el futur projecte que se'n deriva del pla:

a) Hauran d'incloure la perspectiva climàtica, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. 

b) Hauran d'adoptar bones pràctiques per minimitzar la contaminació atmosfèrica, així com les màximes precaucions per evitar l'abocament accidental de substàncies contaminants, atès que el traçat del vial cívic es localitza sobre una massa d'aigua subterrània amb moderada vulnerabilitat a la contaminació. 

c) Hauran d'incorporar mesures d'integració paisatgística adequades a l'entorn, entre d'altres:  Cal complir la Norma 44 del PTIM (contaminació lumínica) en relació amb la il·luminació proposada i tenint en compte que l'àmbit del projecte està situat a una zona E2 "Àrea de baixa brillantor". Per tant, els nous elements d'il·luminació hauran de limitar l'emissió de flux hemisfèric superior i no podran tenir una alçada superior als 3,5 m d'alçada. Caldrà reduir l'alçada i disseny dels fanals, que preferentment s'hauran de substituir per elements d'il·luminació situats en terra, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del conjunt.

d) El Pla de Vigilància Ambiental haurà d'incloure la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.

Es recorda:

-S'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos a l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

-S'ha de complir amb els requisits establerts en el Reial Decret 105/2008 pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició quant a les obligacions del productor i posseïdor, i si n'és el cas, del gestor d'aquest tipus de residu.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació. 

 

(Signat electrònicament: 25 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)