Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 49440
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, mitjançant el procediment anticipat de despesa, per a l’any 2024, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones de muntanya a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per tal d'evitar l'abandonament de la terra en zones de muntanya calen ajudes destinades a compensar les dificultats naturals, que indemnitzin pels costos addicionals en els quals incorren els agricultors que desenvolupen l'activitat agrària en determinades zones elegibles de muntanya de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per assegurar la continuat sostenible de les terres i evitar d'aquesta manera els riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús. Així mateix, amb aquesta intervenció es contribueix a conservar el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural i a mantenir una comunitat rural viable.

Mitjançant la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, s'aprova el Pla estratègic de la política agrícola comuna 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i establertes en el Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció amb codi 6613 – SIG, corresponent a les “ajudes a zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques”, que està inclosa en el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya (PEPAC) i emparada en l'article 71 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

D'acord amb el que estableix el PEPAC per a la intervenció 6613 esmentada, en la qual s'emparen aquestes ajudes, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica a donar suport a una renda agrícola viable i la resiliència del sector agrícola en tot el territori de la Unió amb la finalitat de millorar la seguretat alimentària a llarg termini i la diversitat agrícola, així com a garantir la sostenibilitat econòmica de la producció agrícola a la Unió.

Sent el conjunt del territori de les Illes Balears considerat com a zona amb limitacions específiques, la producció en les zones de muntanya sofreix doble dificultat a causa dels condicionants del territori muntanyenc. Al mateix temps, les zones de muntanya acullen sistemes de producció agrosilvopastorils d'enorme valor ambiental i paisatgístic i configuren en gran part el territori de la serra de Tramuntana declarat Patrimoni Mundial de la Humanitat per la Unesco.

El pagament compensatori per a les zones de muntanya pretén compensar en part els majors costos de producció i les dificultats de la producció en aquells municipis qualificats de muntanya, designats d'acord amb l'article 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i reconeguts en la Directiva 86/466/CEE del Consell, de 14 de juliol de 1986, relativa a la llista comunitària de zones desfavorides, segons la Directiva 75/268/CEE, de 28 d'abril de 1975.

Amb la finalitat de garantir la gestió correcta i el funcionament harmonitzat de les intervencions en el marc del PEPAC, la convocatòria s'ajustarà al que estableix el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

De la mateixa manera i als efectes d'avaluació i control del compliment dels objectius i les fites del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, es tindrà en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de desembre de 2021.

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'Autoritat regional de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria corresponent a l'any 2024, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones de muntanya, d'acord amb el que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat indemnitzar els agricultors per la totalitat o una part dels costos addicionals i les pèrdues d'ingressos derivades de les dificultats que planteja la producció agrícola en zones de muntanya i evitar riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús, mantenint el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural, d'acord amb el que estableix el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) i en l'article 71 del Reglament (UE) 2021/2115, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de desembre de 2021.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions són totes les zones desfavorides de muntanya elegibles de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix la Directiva 86/466/CEE del Consell, de 14 de juliol de 1986, relativa a la llista comunitària de zones desfavorides, segons la Directiva 75/268/CEE, de 28 d'abril de 1975, que comprèn els municipis següents: Alaró, Andratx, Banyalbufar, Bunyola, Calvià, Campanet, Deià, Escorca, Esporles, Estellencs, Fornalutx, Lloseta, Mancor de la Vall, Pollença, Puigpunyent, Selva, Sóller, Santa Maria del Camí i Valldemossa.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim d'un milió tres-cents mil euros (1.300.000,00 €) amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2025, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 10,80% a càrrec del Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPA) i en un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA de l'any 2025.

Tercer Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Requisits específics de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o grup de persones físiques o jurídiques, que en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda:

a. Tinguin la condició d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I, del títol II, del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la PAC, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

b. Tinguin la consideració d'agricultors no pluriactius. A aquest efecte:

- Es considerarà agricultor no pluriactiu a l'agricultor que tingui com a activitat principal l'agricultura.

- Es considerarà que un agricultor té com a activitat principal l'agricultura quan el 50% dels seus ingressos provinguin de l'activitat agrària.

- S'entén per activitat agrària la producció, la cria o el cultiu de productes agraris, incloent-hi la collita, la munyida, la cria d'animals i el manteniment d'animals als efectes agrícoles, així com el manteniment d'una superfície agrària en estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles habituals.

- S'entenen per ingressos agraris els que defineix l'article 5.5 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

c. Siguin titulars d'una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA).

2. Requisits específics de les explotacions.

Les explotacions agràries per a les quals sol·liciti el pagament compensatori han de reunir, en el moment de sol·licitud d'ajuda, els requisits següents:

a. Estar ubicades, totalment o parcialment, en els municipis inclosos en l'àmbit territorial d'aplicació d'aquesta resolució, de conformitat amb el punt 3 de l'apartat primer. L'ajuda només es concedirà a la superfície elegible de l'explotació inclosa en zona desfavorida de muntanya.

b. Les explotacions que sol·licitin el pagament han d'estar inscrites a nom de la persona sol·licitant de l'ajuda en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

c. Les parcel·les agrícoles d'hectàrees subvencionables han d'estar a disposició de l'agricultor o agricultora que sol·licita l'ajuda en la forma que estableix l'article 11 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

3. Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant tot l'any 2024.

4. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears es fa d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que amb la presentació de la sol·licitud de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

6. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. Així mateix, s'ha d'identificar el soci que compleix el requisit de ser agricultors actiu.

En qualsevol cas, cal nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, pel qual s'aprova el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La justificació de no trobar-se dins d'aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'article 13 esmentat.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 €, les persones sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre i subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre. La forma d'acreditació és la que preveu l'article 13.3 bis esmentat i, si escau, l'article 22 bis del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

9. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Superfícies agrícoles subvencionables

1. Són subvencionables les superfícies de cultius permanents, cereals, pastures permanents i altres conreus herbacis, declarades com a tals a la sol·licitud única.

2. Les superfícies de pastures permanents (amb ús SIGPAC: PA, PR) s'han d'ajustar al coeficient de subvencionalitat de les pastures (CSP) i només seran admissibles aquelles amb un CSP superior al 20%. A més, aquesta superfície s'ha d'ajustar a les unitats de bestiar major (UBM) que tingui l'explotació, amb l'equivalència de dues hectàrees auxiliables per cada UBM.

Cinquè Import de les ajudes

1. Per calcular l'ajuda a la qual té dret la persona sol·licitant, a la superfície subvencionable de la seva explotació s'aplica una prima de 176,00 € per hectàrea, que ha de ser modulada conforme s'indica en el punt següent.

2. Les ajudes per explotació es concediran segons el sistema de modulació següent:

Fins a 25 ha subvencionables...................................100% de la prima.

Més de 25 ha i fins a 50 ha subvencionables............50% de la prima.

Més de 50 subvencionables........................................10% de la prima.

3. No es concedirà l'ajuda a la persona sol·licitant si l'import que es concedeix és inferior als 300,00 euros.

Sisè Sol·licituds

1. Les sol·licituds d'ajuda del pagament compensatori per a l'any 2024 s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2024, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució del president del FOGAIBA  de convocatòria, per a l'any 2024, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), que s'aprovi.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de les ajudes esmentades, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest conté.

2. El termini de presentació de sol·licituds comença el dia 1 de febrer de 2024 i finalitzarà el 30 d'abril de 2024, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

No obstant això i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al 31 de maig de 2024, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran inadmissibles.

3. La sol·licitud d'ajuda per al pagament compensatori ha d'incloure la documentació següent:

a) NIF del sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.

b) Si escau, estatuts, reglament o escriptura de constitució de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.

c) Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajuda.

d) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització cap al FOGAIBA per comprovar els NIF dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que es preveu als articles 39 i 65 de la Llei 38/2007, de 17 de novembre, general de subvencions.

e) A l'efecte d'acreditar els ingressos als quals es fa referència al punt 1.b de l'apartat tercer, s'ha d'aportar el següent:

- Persones físiques: darrera declaració presentada de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), tret que s'atorgui una autorització per consultar d'ofici. En cas d'inici d'activitat, s'admet el model presentat d'alta censal (036), que ha de ser completat amb la declaració d'IRPF de l'exercici 2023.

- Entitats jurídiques:

i. Impost de societats de l'exercici fiscal més recent (model 200).

ii. Resum anual de l'IVA de l'exercici fiscal més recent (model 390), juntament amb les còpies de les factures de les vendes agràries i/o ramaderes gravades al 10% i al 21% d'IVA. En els expedients de més de 10 factures es podrà presentar una declaració responsable on es faci constar una relació de factures, a més de les dades identificatives, el nombre, la data, el concepte, el client, l'import i el desglossament d'IVA. El servei gestor podrà sol·licitar la verificació de totes les dades declarades o d'una part.

iii. En el cas d'entitats en règim d'atribució de rendes: model 184, de declaració informativa anual de l'exercici fiscal disponible més recent en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, o bé la declaració de tots el socis de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent.

f) En el cas dels agricultors que elaborin vi, s'ha d'aportar la declaració de collita de la campanya anterior, així com declaració jurada del percentatge de raïm que és de producció pròpia i el que és comprat a un tercer. La producció pròpia ha d'estar justificada amb la inscripció corresponent al registre vitivinícola.

g) Declaració jurada del percentatge de producció pròpia. En el cas que es compri part de producte agrari i/o ramader a tercers i aquest producte sigui comercialitzat, o transformat i posteriorment comercialitzat, per part de l'agricultor sol·licitant, aquest ha de justificar econòmicament quina quantitat de producte, i també l'import, és adquirit a un tercer, i quina part és producció pròpia, mitjançant factures, si escau.

h) En cas de subvencions d'import superior als 30.000,00 € i per a sol·licitants diferents de les entitats de dret públic, que tinguin ànim de lucre i que estiguin subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre:

- Si són persones físiques o jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat i no estan obligades a presentar-les, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre; d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. En cas de tramitació electrònica de la sol·licitud, aquesta certificació ja està incorporada al tràmit telemàtic corresponent.

La certificació esmentada té els efectes que preveu l'article 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

- Si són persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació o informe emès per auditor inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

i) Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual es sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.

4. La comprovació del DNI tant de la persona beneficiària com del representant, de la declaració de l'IRPF de la persona beneficiària i del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, així com de la inscripció en el RIA, la farà d'ofici el FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.  En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir aquestes dades, ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents.

En el cas que el sol·licitant de l'ajuda no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions esmentades anteriorment, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, ha de presentar declaració responsable del seu compliment.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació ni les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que calguin no reuneixen els requisits que s'han assenyalat, s'ha de requerir la persona interessada que, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, com també de les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris del pagament compensatori convocat mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al pagament compensatori per a zones de muntanya objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans de dictar la proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment se realitzaran mitjançant la seva publicació al BOIB.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Són compromisos i obligacions dels beneficiaris:

a . Mantenir l'activitat agrària almenys durant l'any 2024, excepte en el cas de jubilació o força major, i complir els requisits i les condicions exigibles respecte a les condicions de l'explotació i el beneficiari durant aquest període.

b . Complir, a la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.

2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir el que preveuen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si, després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent es concediran al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114 de l'apartat 3 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:

a) Informi de la cessió al FOGAIBA, en un termini de deu dies hàbils, i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b) Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c) Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. La comprovació del DNI del cessionari, de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i de la informació fiscal que detalla l'apartat sisè d'aquesta resolució es fa d'ofici, excepte que la persona peticionaria s'hi manifesti en contra, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. Si es vol denegar expressament aquesta autorització, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats o, si escau, la declaració responsable corresponent.

Igualment, la comprovació del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social es farà en els termes que preveu el punt 6 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè Pagament de les compensacions per a zones de muntanya

1. El pagament de les ajudes es farà mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop dictada la resolució de concessió, ja que amb caràcter previ s'ha acreditat que es troba en situació que motiva la concessió i que compleix els requisits exigits per tal de concedir-la, d'acord amb els crèdits disponibles que s'indiquen a l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

2. En qualsevol cas s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, així com les que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució.

Dotzè Ajudes no reintegrables

De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort o desaparició de la persona beneficiària.

b) Incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària.

c) Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat sèriament les terres agràries de l'explotació.

d) Destrucció accidental dels locals de l'explotació destinats al bestiar.

e) Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.

f) Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària.

g) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

h) La pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

Tretzè Compatibilitats

Sens perjudici del que disposa l'article 20 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquestes ajudes són compatibles amb la resta d'ajudes convocades en el marc del PEPAC.

Catorzè Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013; i a les disposicions nacionals que estableixen el Reial Decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.

De conformitat amb el que disposa el títol II del capítol III del Reial decret 1047/2002, de 27 de desembre, s'efectuaran controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que es detectin incidències, es notificaran al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquest pot:

- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única, que es fixa a l'article 96 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió, per no tenir penalització.

- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, es penalitzarà el titular segons correspongui.

- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etc.) és necessari que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de dur a terme diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari) s'hauran de fer fotografies de cada un dels cultius.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:

- El Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació a l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) 1307/2013.

- El Reglament (UE) núm. 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a España i dels Fons Europeus FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les personas beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i regula el Sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital d'explotació agrícola.

- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen unes normes per a la nutrició sostenible en els sols agraris.

- El Reial decret 1050/2022, de 27 de desembre, pel qual es modifica el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, que estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comú, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrícola comuna per al període 2023-2027.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener , agrària de les Illes Balears.

- La resta de la normativa de desenvolupament i aplicació.

Setzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, (signat electrònicament: 25 de gener de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

a. D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicada per 100, és a dir: 

% sobredeclaració = ((superfície declarada – superfície determinada)/ superfície declarada) x 100

b. Si la superfície declarada als efectes de grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com especifica el punt a anterior, l'ajuda per a aquell grup de cultiu es calcularà d'acord amb la superfície determinada, a la qual se li aplicarà la penalització que correspongui d'entre les següents:

- El doble del percentatge de sobredeclaració quan aquesta és superior al 3% o a 2 ha, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada.

- Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada al punt a.

- No s'aplicarà penalització si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 ha.

c. En cas que el percentatge de sobresobredeclaració sigui superior al 50%: no es concedirà cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària estarà subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada d'acord amb els punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell en què s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·larà el saldo pendent.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris de subvencionalitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris de subvencionalitat els requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tindran com a base el que disposa l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat es farà d'acord amb la tipificació prèvia següent:

- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que ha de mantenir mentre duri l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència del que s'hagi observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

1r. Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que s'han d'assolir i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els mitjans acceptables.

2n. Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

3r. Compromís secundari (CS): aquell compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

4t. Compromís terciari (CT): aquell compromís l'incompliment del qual té escassa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

Els compromisos d'aquestes ajudes destinades al pagament compensatori per a zones de muntanya estan tipificats de la manera següent:

Compromisos excloents (CE):

1. Mantenir els requisits i les condicions exigides per ser beneficiari de l'ajuda fins acabar l'any 2024.

2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control.

Compromisos secundaris (CS)

1. Mantenir l'activitat agrària durant l'any 2024.

Les penalitzacions i exclusions per incompliment dels compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS:

-100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS.

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda

4. COMPROMISOS TERCIARIS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 1% de l'ajuda

2 o més compromisos incomplerts: 1% de l'ajuda

- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda

Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, es regulen en el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions a que fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'aplicarà la de major import.

3. Incompliments intencionats

De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedirà cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes.

Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.