Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 51630
Acord del Consell de Govern de 26 de gener de 2024 pel qual es declara inversió d’interès autonòmic la construcció de dues residències per a persones grans dependents als municipis d’Andratx i Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 7 del Decret llei 1/2018, de 19 de gener, de mesures urgents per a la millora i/o l'ampliació de la xarxa d'equipaments públics d'usos educatius, de recerca, sanitaris o socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que un equipament públic d'ús educatiu, de recerca, sanitari o social es considera com una inversió d'interès autonòmic quan així ho declari expressament el Consell de Govern de les Illes Balears, en compliment de l'article 5 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears, i en les condicions que el Consell de Govern determini per executar-lo.

Per a la declaració d'un equipament públic d'ús educatiu, de recerca, sanitari o social com una inversió d'interès autonòmic, el Consell de Govern de les Illes Balears ha d'identificar els terrenys on s'ubica o s'ha d'ubicar l'equipament públic, indicar l'administració a la qual correspon la titularitat, determinar l'ús concret que s'ha de donar a l'equipament i assenyalar el sistema general d'equipament al sòl al qual s'adscriu o, si l'equipament ja existeix, informar de la classificació i la qualificació urbanística corresponent.

Prèviament, la Llei 4/2010 ja havia establert, en l'article 4, que són inversions d'interès autonòmic les declarades com a tals pel Govern de les Illes Balears per la seva especial rellevància per al desenvolupament econòmic i social en el seu àmbit territorial. Pel que fa a la declaració d'aquestes inversions, l'article 5 de la Llei 4/2010 disposa que la declaració d'una inversió d'interès autonòmic és adoptada pel Consell de Govern a proposta de qualsevol conseller en l'àmbit de la seva respectiva competència. I afegeix que aquesta declaració es pot acordar en qualsevol moment de la tramitació administrativa, però només tindrà efecte a partir de la data en què es declari l'interès autonòmic de la inversió. La declaració d'inversió d'interès autonòmic implica un impuls preferent i ràpid en els diferents tràmits administratius, davant qualsevol administració de les Illes Balears.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa, en l'article 30.15, que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva en matèria de polítiques d'atenció a persones dependents. Per tant, correspon a la Comunitat Autònoma l'execució de les previsions de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. Aquesta Llei té per objecte regular les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat en l'exercici del dret subjectiu de la ciutadania a la promoció de l'autonomia personal i l'atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), amb la col·laboració i la participació de totes les administracions públiques. Aquest Sistema respon a una acció coordinada i cooperativa de l'Administració General de l'Estat i les comunitats autònomes, que estableix mesures en totes les àrees que afecten les persones en situació de dependència, amb la participació, si s'escau, de les entitats locals, d'acord amb l'article 1 de la Llei 39/2006.

El Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) garanteix les condicions bàsiques i el contingut comú a què es refereix la Llei 39/2006; serveix de via per a la col·laboració i la participació de les administracions públiques, en l'exercici de les seves respectives competències, en matèria de promoció personal i atenció i protecció a les persones en situació de dependència; optimitza els recursos públics i privats disponibles, i contribueix a millorar les condicions de vida dels ciutadans. Tot això condueix a la necessitat d'incorporar nous recursos al sistema, amb l'objectiu de satisfer les necessitats de les persones en situació de dependència, mitjançant l'atorgament als interessats de la prestació adient.

Una vegada promulgada la Llei 39/2006, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) assumeix la tasca d'aplicar-la a aquesta Comunitat Autònoma a través de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, que té les competències per reconèixer la situació de dependència, amb la declaració del grau i nivell corresponent a cada interessat, i, una vegada formulat el pla individual d'atenció, atorgar la prestació adient d'acord amb la situació social, familiar, econòmica i de dependència de cadascuna de les persones dependents (Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència).

La Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència (XPAD) ha de donar resposta a les demandes de la societat per poder cobrir les necessitats de les persones dependents des de diferents recursos i en els diferents territoris, i, per fer-ho possible, es requereix la col·laboració de les distintes administracions. En la conformació actual de la XPAD, es constaten la manca de serveis residencials i la saturació de les places residencials públiques de titularitat de les diferents administracions.

L'atenció social a la gent gran i a les persones amb discapacitat s'ha estructurat en xarxes de centres residencials i centres comunitaris, tal com estableix la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Aquesta xarxa assistencial històricament ha patit la manca de recursos públics que permetin donar una resposta ajustada als estàndards de referència a escala estatal. Per això, i atesa la Llei 39/2006, s'ha procurat la implantació de nous recursos, en execució dels mandats inclosos en la Llei i atenent a la creació dels nous drets subjectius. Entre els recursos que s'han d'oferir a les persones beneficiàries es troben els serveis residencials, regulats en el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població. No obstant això, no sempre és possible accedir als diferents recursos prevists legalment.

Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 23 de desembre de 2010, es creà el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears (en endavant, el Consorci), fruit de la fusió dels consorcis de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, amb la finalitat d'impulsar, programar, promoure, finançar i executar la creació d'infraestructures, equipaments, instal·lacions i, en general, tot tipus de recursos sociosanitaris, assistencials i socials (BOIB núm. 190, de 30 de desembre).

Atès tot això, i en primer lloc, en data 10 d'abril de 2019 es va comunicar al Consorci que, en data 28 de març del mateix any, l'Ajuntament d'Andratx va aprovar iniciar l'expedient per a la cessió gratuïta de domini a favor del Consorci de Recursos Sociosanitaris del solar situat al carrer de Son Lluís, núm. 7, inscrit en el Registre de la Propietat núm. 10 de Palma, amb referència cadastral 0708304DD5800N0001PJ, per fer-hi una residència per a persones grans dependents. Aquest solar ocupa una superfície de tres mil sis-cents cinquanta-vuit metres quadrats (3.658 m2) i està classificat com a sòl urbà d'acord amb les normes subsidiàries del municipi d'Andratx de 2007, aprovades definitivament en el Ple de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Històric en data 26 d'abril de 2007 (BOIB núm. 70, de 10 de maig).

En data 1 de juny de 2022 es va signar el conveni amb l'Ajuntament d'Andratx per a la construcció d'una residència per a persones grans dependents al municipi.

El projecte va ser declarat inversió d'interès autonòmic per l'Acord del Consell de Govern de 17 de maig de 2021 (BOIB núm. 64, de 18 de maig).

El Consorci, mitjançant un procediment negociat sense publicitat derivat del concurs del projecte PCAO 5/2022, va formalitzar el contracte de serveis d'arquitecte per a la redacció del projecte de construcció d'una residència amb l'Estudi Cano Lasso, SL.

Atesa la situació del solar, ha estat necessari sol·licitar un informe a la Direcció General de Recursos Hídrics, que el va emetre en data 13 de desembre de 2023, la qual cosa ha suposat un retard en la redacció del projecte. A més, la dificultat del projecte i la pujada de preus en el sector de la construcció han provocat que la redacció del projecte sigui més laboriosa del previst.

En segon lloc, en data 26 de gener de 2021 es va comunicar al Consorci que, en data 21 de març del mateix any, l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar va prendre l'acord pel qual fa una manifestació formal de voluntat de cessió d'immobles de titularitat municipal a favor del Consorci de Recursos Sociosanitaris de les dues parcel·les rústiques següents:

— Parcel·la 119 del polígon 7, amb referència cadastral 07051A007001190000DM.

— Parcel·la 654 del polígon 7, amb referència cadastral 07051A007006540000DB.

Ambdues parcel·les constitueixen la finca registral número 3744, inscrita en el Registre de la Propietat de Manacor núm. 1. Actualment, les parcel·les estan classificades com a sol rústic.

En la sessió de 23 d'agost de 2021 (BOIB núm. 113, de 24 d'agost), el Consell de Govern va adoptar l'Acord de declarar inversió d'interès autonòmic la construcció d'una residència per a persones grans dependents al municipi de Sant Llorenç des Cardassar, que s'havia de situar a les parcel·les 119 i 654 del polígon 7, amb les referències cadastrals 7051A007001190000DM i 07051A007006540000DB, respectivament; ambdues parcel·les constitueixen la finca registral número 3744, inscrita en el Registre de la Propietat de Manacor núm. 1.

En data 16 de novembre de 2021, el Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Llorenç van subscriure el conveni per a la cessió de la propietat de la finca registral 3744, que constitueix les parcel·les 119 i 654 del polígon 7, a l'efecte de dur-hi a terme les obres de construcció d'una residència per a persones grans dependents.

En data 22 de novembre de 2022 es va subscriure una addenda per a la modificació del conveni de col·laboració entre el Consorci i l'Ajuntament de Sant Llorenç per a la construcció d'una residència per a persones grans dependents, en què es preveu que l'Ajuntament cedeix al Consorci, durant el termini d'execució de les obres de la residència, l'ús de la parcel·la amb referència cadastral 07051A007090210000DO (polígon 7, parcel·la 9021), amb la finalitat que es pugui dur a terme el subministrament d'aigua, sanejament, electricitat, telefonia, fibra òptica i qualsevol altre servei a la finca 3744, propietat del Consorci, en la qual es construirà la residència per a persones grans dependents. Això va provocar que es modifiqués la declaració d'interès autonòmic mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 15 de maig de 2023 (BOIB núm. 66, de 18 de maig).

El Consorci, en execució del que disposa el conveni amb l'Ajuntament i mitjançant un procediment negociat sense publicitat derivat del concurs del projecte PCAO 11/2021, va formalitzar el contracte de serveis d'arquitecte per a la redacció del projecte de construcció d'una residència amb l'UTE Natalia Clúa Longas + Jaime Clúa + CLC Clúa Longas Arquitectos, SLP.

A banda d'això, el projecte s'ha hagut de sotmetre al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental previst en el punt 1 de l'article 13 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, fet que ha retardat la redacció del projecte d'execució. La declaració d'impacte ambiental favorable es va produir en data 23 de setembre de 2023 (BOIB núm. 132, de 26 de setembre).

L'article 8.6 del Decret llei 1/2018 estableix que l'administració o ens públic instrumental promotor disposa, des de la declaració d'un equipament públic d'ús educatiu, de recerca, sanitari o social com una inversió d'interès autonòmic de les Illes Balears, d'un termini màxim de dos anys per a la presentació del projecte, i seguidament de dos anys més per iniciar-ne l'execució. L'incompliment de qualsevol d'aquests terminis determina la caducitat de la declaració.

Els dos projectes esmentats, tant el del municipi d'Andratx com el de Sant Llorenç des Cardassar, ja estan finalitzant la fase de redacció del projecte d'execució.

Per tot això, i atès que el termini de dos anys establert en l'article 8.6 del Decret llei 1/2018 està exhaurit, per poder continuar amb la redacció dels projectes, el 18 de gener de 2024, el gerent del Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears va emetre una memòria justificativa en la qual es considera oportú i necessari que el Consell de Govern acordi declarar d'interès autonòmic les construccions següents:

  1. La construcció de la residència per a persones grans dependents al municipi d'Andratx, que se situarà al carrer de Son Lluís, núm. 7, referència cadastral 0708304DD5800N0001PJ.
  2. La construcció de la residència per a persones grans dependents al municipi de Sant Llorenç, que se situarà a les parcel·les 119, 654 i 9021 del polígon 7, amb les referències cadastrals 07051A007001190000DM, 07051A007006540000D i 07051A007090210000DO, respectivament.

El Consorci de Recursos Sociosanitaris i Assistencials de les Illes Balears integra el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i s'adscriu a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, segons la disposició addicional primera, punt 1, i l'annex 1 del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 94, de 10 de juliol de 2023) —modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 102, de 20 de juliol de 2023); pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 117, de 24 d'agost de 2023), i pel Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB ext. núm. 3, de 5 de gener de 2024).

Així mateix, l'article 2.8.a) de la norma esmentada atribueix a la Conselleria de Famílies i Afers Socials, a trav´és de la Direcció General d'Afers Socials, les competències en matèria de planificació de la política de serveis socials, de foment de la construcció d'equipaments de serveis socials i de foment de les inversions en serveis socials.

Finalment, d'acord amb l'article 7 del Decret llei 1/2018, en relació amb l'article 5 de la Llei 4/2010, la declaració d'una inversió d'interès autonòmic correspon al Consell de Govern, a proposta d'un conseller o consellera en l'àmbit de la seva respectiva competència.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Famílies i Afers Socials, en la sessió de 26 de gener de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Declarar inversió d'interès autonòmic les dues construccions següents:

a) La construcció de la residència per a persones grans dependents al municipi d'Andratx, que se situarà al carrer de Son Lluís, núm. 7, referència cadastral 0708304DD5800N0001PJ. (El solar està classificat com a sòl urbà.)

b) La construcció de la residència per a persones grans dependents al municipi de Sant Llorenç des Cardassar, que se situarà a les parcel·les 119, 654 i 9021 del polígon 7, amb les referències cadastrals 07051A007001190000DM, 07051A007006540000D i 07051A007090210000DO, respectivament. (Les parcel·les estan classificades com a sòl rústic.)

Segon. Notificar aquest Acord als dos ajuntaments afectats.

Tercer. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 26 de gener de 2024 La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens