Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 51337
Conveni entre l’Ajuntament de Palma i la Cruz Roja Española, pel qual s’estableixen les condicions de la subvenció nominativa per a l’execució del projecte PEP: Servei d’atenció, suport i acompanyament a persones en situació de prostitució residents en el municipi de Palma, per a l’any 2023
Marginal: 2023/100020
Parts
María de Lourdes Roca Calafell, tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, amb el NIF P0704000I i amb domicili a la plaça de Cort, 1, 07001 de Palma, en representació del dit Ajuntament en virtut del Decret de Batlia núm. 202311880 de 19 de juny de 2023. Actua en nom i representació d'aquest, amb competència per delegació del batle per firmar convenis adreçats a desenvolupar i executar competències pròpies de Serveis Socials i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, en els termes prevists als articles 2.1.J i 12.II. del decret de Batlia núm. 202317617 de 29 de setembre de 2023, de modificació de l'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma.
D'altra banda, Joan Batle Palou, amb DNI núm. 4*00***7*, com a Secretari del Comitè Autonòmic de la Cruz Roja Española a les Illes Balears, en nom i representació de Cruz Roja Española,amb NIF núm. Q2866001G, i domicili a l'Avinguda Arquitecte Gaspar Bennàssar, 73, de Palma (CP 07004).
Antecedents
1. A la ciutat de Palma, l'atenció a persones en prostitució, d'ara endavant PEP, s'ha vingut realitzant històricament a partir de la col·laboració de la iniciativa social i l'administració municipal. Recordam com el servei municipal de la Casa dels Socors, que va ser operatiu fins als anys vuitanta del segle passat era l'espai d'atenció sociosanitària d'aquestes persones, que a la vegada estaven vinculades a l'atenció de procés que venien fent amb les entitats socials que llavors intervenien, abans de l'establiment d'una xarxa de serveis socials de caràcter públic.
Amb l'ordenament de les competències en matèria de salut i de serveis socials que la legislació estatal i autonòmica va propiciar en la dècada esmentada, així com de l'ordenament que incorporà la Llei de bases del Règim local de 1985, fruit de la consolidació del funcionament democràtic a partir de la Constitució de 1978, els municipis deixaren de prestar l'atenció sanitària, però passaren a desenvolupar una xarxa de serveis socials comunitaris tant bàsics com específics.
Hi hagut un procés d'especialització per part de tres entitats socials en l'atenció a PEP a Palma –Médicos del Mundo, Comunidad de Oblatas del Santísimo Redentor Palma de Mallorca, Cruz Roja Española- que ha permès consolidar tres serveis estables des de fa 20 anys.
2. En el segle XXI, la realitat del sistema prostitucional a Palma ha evolucionat en el mateix sentit de la resta de l'estat:
-La prostitució de carrer, tant la tradicional de la Porta de Sant Antoni com aquella vinculada als consums d'heroïna i alcohol, ha quedat estancada o en regressió.
-L'oferta de carrer a zones turístiques es redueix a S'Arenal i està marcada per l'estricta estacionalitat de la temporada.
-La prostitució que s'ofereix a espais com a clubs o altres locals comercials d'ambient, decreix per la crisi d'aquest format, agreujada durant la pandèmia.
-L'oferta de serveis sexuals es va deslocalitzant progressivament, i és a través de les xarxes socials i aplicatius de mòbil que té la seva llotja de concertació. Augmenten les ubicacions temporals d'oferta en pisos i cases i va guanyant importància el desplaçament cap al lloc establert pel client, així com el consum de productes de prostitució en audiovisual, ...
Pel que fa a l'atenció a les PEP, cada vegada és més difícil poder oferir serveis d'ajuda de forma presencial a les persones en prostitució.
3. A Palma, des de 2009, l'Ajuntament ha treballat per establir una actuació coordinada i complementària entre els serveis públics implicats (Regidoria competent en matèria d'Igualtat i contra les Violències Masclistes, IBdona, IbSalut, Policia Local, UCRIF, Delegación del Gobierno) i les tres entitats socials que de forma estable han vingut fent l'atenció social específica.
Es tracta de la Xarxa d'Atenció Directa a Persones en Prostitució a Palma (XADPEP). Aquesta xarxa de treball elabora anualment una edició actualitzada del Catàleg de Serveis Específics per a l'atenció social a la prostitució a Palma, es reuneix de forma mensual ordinària per resoldre situacions que afecten l'atenció, i elabora una memòria conjunta, amb les dades aportades per les 3 entitats socials, de l'atenció anual realitzada al municipi i el perfil de les persones ateses.
Amb les 3 entitats es treballa un projecte conjunt de “visites” proactiu, per possibilitar el primer contacte amb PEP i que es conegui l'oferta d'ajuda, sense solapaments. L'esmentada memòria anual es presenta als mitjans de comunicació, es publica any rere any i està disponible al web municipal, tractant-se de la sèrie cronològica de dades sobre prostitució més important al nostre entorn.
El lideratge municipal en el treball en xarxa en aquest àmbit es recull al Pla Municipal d'Igualtat 2017-2021.
A més del suport tècnic municipal al treball de la xarxa d'atenció (XADPEP), l'Ajuntament publica anualment una convocatòria de subvencions en l'àmbit de l'atenció a aquest col·lectiu que és un important suport per garantir la tasca de les entitats en el municipi i que incorpora determinades condicions de col·laboració en la XADPEP. Des de l'origen d'aquesta convocatòria pública, fa més de 10 anys, només es presenten a la mateixa i reben subvenció, la Cruz Roja Española, Médicos del Mundo i Comunidad de Oblatas del Santísimo Redentor Palma de Mallorca, perquè són les tres entitats que intervenen en aquest àmbit a Palma.
Des de 2009 el treball conjunt amb les entitats es basa en el reconeixement de la prostitució com una forma de violència masclista i d'aquestes persones que s'hi troben en situació de vulnerabilitat, com a subjectes de drets.
Cruz Roja Española, Médicos del Mundo i Comunidad de Oblatas del Santísimo Redentor Palma de Mallorca, són les tres entitats socials reconegudes com a agents referents d'intervenció pel Pla Autonòmic per a la lluita contra el tràfic de dones i nines amb fins d'explotació sexual i l'abordatge de la prostitució a les Illes Balears (2019-2022).
Aquest Pla, també recull, com a referent de treball en xarxa a la XADPEP, que ha servit de referència per a la constitució de meses de treball col·laboratiu a Calvià i altres a Eivissa.
4. Justifiquen l'exclusió de l'aplicació de les regles de concurrència competitiva que sustenten l'atorgament d'una subvenció nominativa a la Cruz Roja Española, Médicos del Mundo i Comunidad de Oblatas del Santísimo Redentor Palma de Mallorca per part de l'Ajuntament de Palma:
- El reconeixement per part del GOIB a través del Pla Autonòmic per a la lluita contra el tràfic de dones i nines amb fins d'explotació sexual i l'abordatge de la prostitució a les Illes Balears (2019-2022), tant referit en exclusiva a cada una de les tres entitats socials en qualitat d'agents referents d'intervenció, com al model de treball en xarxa que suposa el projecte PEP des de la XADPEP
- La dilatada experiència de com a mínim 20 anys en el suport social a les PEP en situació de vulnerabilitat per part d'aquestes tres entitats al municipi de Palma.
- El fet que només elles hagin concorregut a la convocatòria de subvencions municipals per a donar suport a la intervenció amb aquest col.lectiu als llarg dels darrers 10 anys.
- L'abast de la seva tasca recollida quantitativa i qualitativament en una memòria conjunta anual entre aquest col.lectiu, que ens indica objectivament que intervenen en més de 400 persones en prostitució, cada una d'elles (any 2021).
- La dilatada col·laboració amb l'Ajuntament de Palma de les tres entitats socials , participant entre d'altres en el Consell de les dones -órgan consultiu de l'Ajuntament de Palma- o la seva inscripció al RMEC.
- Són membres estables del Grup d'Estudi sobre Prostitució de les Illes Balears (GEPIB), des de fa més de 10 anys.
- Estan inscrites al registre Unificat de Serveis Socials i en el Cens Públic del Tercer Sector a les Illes Balears.
5. Tant les actuacions policials realitzades, com la detecció que es realitza a Palma des dels serveis socials específics a partir d'un sistema d'indicadors estandarditzat, fan referència a la coexistència estructural de situacions de tràfic de persones amb finalitat d'explotació sexual (TFES) a l'àmbit de la prostitució. De l'informe anual sobre Identificació de casos de tràfic de persones amb finalitat d'explotació sexual Palma 2021 elaborat per la Regidoria de FSFLGTBI, sabem que entorn al 22% de les persones en prostitució a Palma -més de 300- es troba en situació de TFES, un 23% es detecta amb la verbalització i reconeixement de la mateixa víctima i en el 65% dels casos se n'identifiquen per indicis. Sols un 12% de les víctimes interposa una denuncia. Aquestes dades ens evidencien que la situació de pressió i explotació és ben present i es converteix en un dels factors de pes per entendre que aquestes persones en situació de greu vulnerabilitat social, sanitària i econòmica, no acudeixin als serveis socials comunitaris universals públics.
Quan la situació de prostitució es creua amb altres situacions que generen estigma social com és la migració, la diversitat sexual i de gènere o quan es creua amb l'esmentat TFES, els serveis gestionats per l'administració es solen viure per aquestes persones i els seus entorns, com una amenaça a diferència dels serveis de les entitats socials, que són viscuts com a neutrals. Aquest aspecte que es dóna en quasi bé tots els països del món, determina la necessitat des de l'administració pública i per tant des de l'Ajuntament de Palma, de trobar fórmules col·laboratives amb el tercer sector per tal de garantir l'accessibilitat a l'exercici dels drets que tenen aquestes persones en matèria social i altres.
6. Segons l'informe Dades d'Atenció de la XADPEP Memòria Conjunta 2021, a Palma s'han atès 1396 PEP. La caracterització d'aquest col·lectiu és la següent: el 68% tenen entre 25 i 44 anys. Només el 18% són ciutadanes comunitàries. El 92% són estrangeres. Del total de les persones ateses, el 45% es troba en situació administrativa irregular o en tràmit de regularització (1%). Quan als entorns, el 54% es troben en prostitució a cases o pisos, el 34% a carrer, el 12% a clubs o altres. El 91% són dones cis, el 5% dones trans i el 4% són homes. El 35% reben atenció puntual per part de les entitats socials, mentre que el 20% rep atencions successives i el 45% atenció de procés, el que ens indica que la sortida d'aquesta situació requereix de processos d'atenció de llarga durada. El 57% viu en una habitació llogada; el 10% resideixen en el club on exerceixen i un 3% no té habitatge fixe, el que ens indica la vulnerabilitat residencial del 60% de les PEP ateses. La xarxa de suport social majoritària, per davant de familiars o amistats són companyes en prostitució (33%). El 54% té responsabilitats familiars. A les 807 visites realitzades per establir un primer contacte, 375 no generen cap contacte el que ens indica la progressiva opacitat del sistema prostitucional i la dificultat d'establir contacte personal amb les PEP, la qual cosa les aïlla i dificulta l'exercici dels seus drets.
7. Pel que fa a la distribució dels casos atesos entre les entitats, cal tenir present que les tres entitats treballen a nivell pràctic a partir de la idea de xarxa de serveis i això vol dir que tal com es reflecteix al Catàleg de serveis específics, qualsevol persona atesa pot accedir a l'atenció de qualsevol de les tres entitats tot i que per als casos d'actuacions successives i en els casos de procés es prioritza l'estabilització de la relació amb una entitat que n'assumeix la direcció del cas. De fet, quasi el 20% de les persones ateses, ho és per més d'una entitat de la xarxa.
De l'anàlisi de les prestacions que figuren a l'esmentat Catàleg de 2022, veim que les prestacions comuns a les tres entitats són:
- atenció: professional, voluntària, econòmica
- nivell d'intervenció: individual, grupal i comunitària
- àmbit de la intervenció: social, laboral, formatiu, informatiu, psicològic
- perfil per situació administrativa: regular, irregular, en tramitació
- entorn d'intervenció: carrer, pisos o cases, clubs; l'atenció es combina entre aquests espais i l'atenció en la seu de cada entitat
- metodologia: es treballa sobre l'expedient o història social personal, amb una responsable del cas. Els casos de procés disposen d'un pla d'intervenció, d'acord a la normativa en matèria de serveis socials.
En el marc de la XADPEP, comparteixen l'ús de les bases de dades acordades per nodrir la Memòria Conjunta; també comparteixen el projecte de Visites, en el que es consensuen i distribueixen - el 44% de les visites es fan conjuntament entre 2 o 3 entitats- les sortides a carrer, pisos i clubs, els diferents horaris, la freqüència dels contactes, les rutes on s'ordenen les visites a fer, les participants, i la tasca prèvia de recerca i presència informativa en les plataformes i xats.
Les prestacions diferencials són:
8. Cruz Roja Española és una entitat amb prop de 20 anys de dedicació a l'atenció social específica de les dones en situació de vulnerabilitat a Palma, i en especial a les dones en contextos de prostitució, amb una implantació institucional a Palma des de fa més de 70 anys. Ha treballat l'abordatge d'aquestes situacions interseccionant la tasca amb programes de promoció laboral, ajudes de roba i alimentació, asil, així com iniciatives de lleure fora dels entorns de violència masclista. Combina l'atenció a carrer amb el contacte en contextos tancats (pisos, clubs, ...).
Ha estat beneficiària de subvencions municipals des de l'origen de la convocatòria d'intervenció social amb PEP. Participa de forma estable en el Consell Municipal de les Dones, essent membre estable de la XADPEP des dels seus inicis. Està inscrita al RMEC amb núm. vigent 01088/08.
Al 2021 ha atès 525 PEP de les que només el 27% són casos reoberts, el que ens indica la important tasca de primers contactes que realitza. Disposa d'un nodrit i dinàmic equip de voluntàries. Participa en el projecte de Visites que es consensua en la xarxa, havent realitzat 353 visites durant dit any.
9. En el document de Bases d'execució del pressupost general corresponent a l'exercici 2023, de l'Ajuntament de Palma, a l'apartat ANNEX: SUBVENCIONS NOMINATIVES, s'estableix una la següent aplicació pressupostària:
Org. Prog. Eco. Entitat Descripció Import
20 23123 48101 Hermanas oblates
Metges del Mon Justícia social –
Cruz Roja Española Subvenció projecte PEP 175.000,00
10. L'aplicació esmentada s'estableix per a donar cobertura econòmica a les respectives subvencions nominatives a les tres entitats, que conflueixen en el denominat PROJECTE PEP, en el marc de la Xarxa d'atenció directa a persones en prostitució (XADPEP).
11. El 21 de setembre de 2023 va tenir entrada al Registre Municipal sol·licitud de subvenció de la Cruz Roja Española per un import total de 58.646,84€ pel desenvolupament del projecte Servei d'atenció, suport i acompanyament a persones en situació de prostitució residents en el municipi de Palma durant l'any 2023. L'entitat sol·licitava a l'Ajuntament que se l'atorgués una subvenció de 58.333,33€ que representa el 96,46% del cost de l'activitat.
Vist aquests antecedents, i atesa la importància social de l'activitat presentada, és voluntat de les entitats establir i mantenir un nivell de col·laboració que asseguri l'execució de l'activitat objecte d'aquest conveni i instrumentar una subvenció de 58.333,33€ a favor d'aquesta entitat, de conformitat amb el que estableix l'article 22.2 a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament plena capacitat jurídica per formalitzar aquest Conveni de col·laboració, d'acord amb les següents
CLÀUSULES
1. Objecte del conveni
Aquest conveni té per objecte instrumentar una subvenció a favor de Cruz Roja Española per a dur a terme actuacions dirigides a les persones en entorns de prostitució i en situació de TFES de Palma, que majorment són dones en situació de vulnerabilitat social i no solen emprar la xarxa de serveis socials comunitaris bàsics per a satisfer els seus drets socials, durant 2023. Ambdues parts entenen la prostitució com una forma de violència masclista.
2. Actuacions previstes i compromisos de les parts. Compatibilitat.
-Mitjançant aquest conveni Cruz Roja Española es compromet a dedicar els recursos econòmics municipals a dur a terme les següents actuacions, en el marc del denominat Projecte PEP a l'àmbit de la XADPEP, d'acord al projecte d'activitats que ha presentat per a 2023:
a) L'atenció sòcio-psico-educativa individual i grupal d'un mínim de 300 PEP contactades, d'acord a la normativa de l'àmbit dels serveis social i de la lluita contra les violències masclistes de les Illes Balears. Aquesta actuació s'operativitzarà en el Projecte d'activitats que s'acompanya com annex (Servei d'atenció, suport i acompanyament a persones es situació de prostitució residents en el municipi de Palma) que inclou: identificació i resum del projecte, objectius i activitats, metodologia/estratègia, població destinatària/àrea d'intervenció o altres aspectes del projecte, relacions i participació amb altres entitats, temporalització i cronograma, seguiment, avaluació i pressupost del projecte. En el pressupost, si escau, s'han d'incloure les demés vies de finançament indicant la procedència, destinació i quantia.
b) Col·laborar amb la XADPEP en:
-el registre i aportació a la memòria conjunta o altres informes consensuats, informació sobre la intervenció realitzada a Palma.
-la participació en la programació i execució conjunta dels primers contactes a persones en prostitució, i presència informativa a les plataformes i xats.
-la participació a les reunions ordinàries i extraordinàries.
La finalitat d'aquestes actuacions és el suport a aquestes persones per tal que puguin desenvolupar un projecte de vida fora de la violència masclista i que el suport que reben sigui efectiu i incorpori els feedbacks necessaris a partir de les avaluacions i dades disponibles per part de la xarxa (XADPEP).
El pressupost del projecte d'activitats a executar per Cruz Roja per a 2023 és de 58.646,84 €.
L'entitat haurà d'acreditar el compliment dels següents requisits:
a) Estar legalment constituïda de conformitat amb la normativa vigent, registrada i activa a la data d'inici per a la presentació de sol·licituds.
b) Tenir capacitat jurídica i d'obrar.
c) Ser una entitat sense ànim de lucre i presentar actuacions, dins el municipi de Palma, sense ànim de lucre.
d) Estar al corrent d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.
e) Estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Palma.
f) No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions de conformitat amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.
g) No incórrer en cap de la resta de circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança Municipal general reguladora de la concessió de subvencions, així com l'article 13 de la Llei 38/2003, General de subvencions.
h) Disposar de la estructura i capacitat suficient per a garantir el compliment dels objectius del projecte presentat; a aquests efectes s'haurà de presentar una declaració jurada.
i) Trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.
j) Trobar-se inscrita en el Registre Unificat de Serveis Socials, de conformitat amb l'estipulat a l'article 84.3 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Aquesta entitat haurà de presentar, abans de la signatura d'aquest Conveni, la següent documentació:
a) Sol·licitud de subvenció i descripció de l'activitat objecte del Conveni.
b) Declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions tributàries i de seguretat social i de no incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança General de subvencions de l'Ajuntament de Palma.
c) Declaració expressa de que no s'han sol·licitat o obtingut altres subvencions per al mateix concepte.
d) Document signat per l'entitat bancària on s'acrediti el núm. de compte per a la realització de pagaments per part de la Tresoreria Municipal.
e) Còpia actualitzada dels estatuts de l'entitat sol·licitant.
f) Còpia del DNI del representant de l'entitat.
g) Còpia de la targeta d'Identificació Fiscal (NIF) de l'entitat sol·licitant.
h) Declaració responsable de vigència dels estatuts i dels càrrecs representatius de l'entitat.
i) Declaració responsable de trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.
j) Declaració responsable de no disposar dels recursos suficients per finançar transitòriament l'activitat.
De conformitat amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 53 f) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i pel que fa a la documentació referida als apartats e), f), g) i h), si aquesta documentació ja es troba en poder de l'Ajuntament, l'entitat sol·licitant sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin, pot fer ús del dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o dependència en els quals varen ser presentats o emesos.
-Mitjançant aquest conveni, l'Ajuntament de Palma es compromet a:
▪ Aportar a Cruz Roja Española una subvenció per import de 58.333,33€ € (cinquanta vuit mil tres-cents trenta-tres euros amb trenta tres cèntims) per a dur a terme les actuacions objecte d'aquest conveni en el marc del denominat Projecte PEP a l'àmbit de la XADPEP, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 20.23123.48101 - JUSTICIAL SOCIAL I LGTBI.- SUBV.PER A PROJECTE PEP del vigent pressupost de despeses per a l'any 2023. La subvenció municipal cobreix el 99,46% de l'import del projecte. Els 313,51€ restants fins arribar a la totalitat de l'import del projecte, seran aportats per l'entitat.
Aquesta subvenció serà compatible amb altres aportacions per a la mateixa finalitat sempre que la suma de totes elles no superi el pressupost global del Projecte d'activitats. En el cas de que les despeses executades pel projecte hagin estat superiors a les inicialment previstes, l'import restant s'haurà de satisfer necessàriament amb fons propis de l'entitat.
3. Pagament i Justificació de la subvenció concedida.
Es donen els requisits i les condicions tècniques per a acreditar l' interès públic del projecte de la Cruz Roja Española “SERVEI D'ATENCIÓ, SUPORT I ACOMPANYAMENT A PERSONES EN ENTORNS DE PROSTITUCIÓ RESIDENTS AL MUNICIPI DE PALMA”. Amb la signatura del conveni es procedirà a realitzar el pagament avançat del 100% de la subvenció concedida, per un import total de 58.333,33 € – corresponent al 99,46% de l'import del projecte- a favor de Cruz Roja Española, amb càrrec a l'aplicació 20.23123.48101 – JUSTICIAL SOCIAL I LGTBI.- SUBV. PER A PROJECTE PEP del pressupost de despeses per a l'any 2023.
S'eximeix a l'entitat de l'obligació de presentar garanties derivades del pagament anticipat atès el caràcter social de l'entitat beneficiària i vist que no s'ha trobat incurs en cap incidència relativa a subvencions en els darrers tres anys, de conformitat amb el que disposa l'article 41.6 de l'Ordenança Municipal de Subvencions.
La Cruz Roja Española, abans del 28 de febrer de 2024, presentarà a l'Ajuntament de Palma la documentació justificativa de la subvenció concedida, que consistirà en:
a) Una memòria tècnica avaluadora de les activitats realitzades, detallant els següents punts:
b) Una memòria justificativa de la inversió econòmica amb:
S'adjuntaran a tots aquests documents econòmics justificatius, els documents acreditatius de la realització efectiva de la despesa (document bancari de la despesa realitzada, rebut del subministrador, documents de transferència bancària, etc).
Els justificants econòmics hauran de pagar-se per via bancària (ja sigui transferència o pagament de targeta, entre d'altres). Excepcionalment
s'admetrà el pagament efectiu de factures fins a un màxim de 300 euros per justificant fins un total de 2.500 € per a totes les despeses del projecte. En aquests casos haurà de constar el segell comercial de l'empresa emissora, amb la signatura de la persona responsable i la data de pagament corresponent o, en el seu cas, la suficient acreditació de la realització del pagament.
Les despeses a subcontractar no podran superar en cap cas el 40% de les despeses totals de l'activitat subvencionable. Així mateix les despeses indirectes no podran superar el 20% del cost total de l'activitat.
La falta de presentació de la documentació justificativa en termini tindrà la consideració d'infracció lleu de conformitat amb l'article 56 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest supòsit, l'Administració requerirà a l'entitat perquè en el termini de 15 dies presenti la seva justificació, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador.
Si transcorregut aquest nou termini no s'hagués presentat la documentació requerida, es procedirà a la revocació de la subvenció concedida i, en el seu cas, al reintegrament de la quantitat anticipadament percebuda.
Per a les dades de la base de dades de la XADPEP el termini màxim de presentació és el 28 de febrer de 2024.
Avaluada tota la documentació, es realitzarà un informe de valoració subscrit pels tècnics municipals competents, en el qual s'ha de posar de manifest si la justificació presentada és adequada i pertinent i si es compleixen o no els objectius proposats. En el cas de que l'informe avaluador sigui desfavorable, s'hauran d'assenyalar les deficiències detectades en la memòria justificativa presentada i, si fossin esmenables, atorgar un termini de 10 dies a l'entitat per esmenar-les.
Posteriorment, es tramitarà l'Acord de Junta de Govern que declari justificat el Conveni o, si escau, donar inici al procediment de reintegrament, una vegada s'hagi atorgat a l'entitat beneficiària un període per a l'esmena de deficiències.
4. Reintegrament
4.1. Sense perjudici de l'exigència de les responsabilitats que s'escaiguin, l'Ajuntament procedirà a l'anul·lació total o parcial de la subvenció proposada o atorgada o a l'inici del procediment de reintegrament d'acord amb l'establert a la base 43 de les bases d'execució del pressupost vigent de l'Ajuntament de Palma, als articles 52 i següents de l'Ordenança Municipal i a la resta de la normativa aplicable.
4.2. Procedirà el reintegrament total o parcial de la quantitat percebuda en els següents casos:
a) Incompliment de la finalitat pel qual s'ha concedit la subvenció.
b) Incompliment de l'obligació de justificar l'aplicació dels fons rebuts.
c) Modificació o incompliment de les condicions considerades per a l'atorgament dels fons.
d) Qualsevol altre de las causes previstes en l'article 37 de la Llei general de subvencions, l'article 53 de l'Ordenança municipal de subvencions i l'establert a la resta de normativa que resulti d'aplicació.
4.3. En aquests casos, l'entitat beneficiària vendrà obligada al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia tramitació del procediment corresponent. Tot això, sense perjudici de poder exigir les responsabilitats que hi pogués haver d'ordre penal, civil o administratiu.
5. Publicitat de la subvenció
Fer l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de la subvenció, i fer constar a tots els elements publicitaris i de difusió de l'activitat subvencionada la col·laboració i el suport de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, incloent-hi el logotip de l'Ajuntament que es facilitarà a tal efecte.
6. Vigència i temporalitat
Aquest conveni estendrà la seva vigència des de l'1 de gener de 2023 fins al 28 de febrer de 2024.
En tot cas, les actuacions subvencionables per aquest Conveni hauran d'estar compreses entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2023.
7. Extinció
7.1. Aquest Conveni s'extingeix per expiració del temps convingut en els termes que estableix la clàusula sisena, o per la concurrència de qualsevol de les causes de resolució següents:
a) Per mutu acord de les parts, que s'ha de formalitzar per escrit.
b) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.
c) La denúncia prèvia per escrit d'alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos des de l'acabament de la vigència del Conveni.
d) L'incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d'una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d'incomplir-les.
e) Per qualsevol altre causa que legalment procedeixi.
7.2. L'extinció d'aquest conveni per qualsevol de les causes previstes en el punt anterior implicarà en tot cas, la presentació de la documentació justificativa pertinent, a efectes de, si escau, iniciar el corresponent procediment de reintegrament de la subvenció percebuda de forma anticipada.
8. Seguiment i coordinació
Al tractar-se d'un conveni instrumental de subvenció, el seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i dels compromisos adquirits es farà a través dels tècnics designats per l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, qui faran el seguiment de la subvenció concedida i la justificació presentada.
9. Normativa aplicable
En tot allò no previst a aquesta convocatòria serà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'Ordenança municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma; les bases d'execució vigents que regulen les subvencions del pressupost municipal, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.
Així mateix, el present conveni resta exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb l'establert a l'article 6 de l'esmentada llei.
D'altra banda, ambdues parts es comprometen a complir el que disposa la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia de drets digitals així com el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques respecte el tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (Reglament General de Protecció de Dades), així com la seva normativa de desenvolupament, i consentir que les dades personals reflectides en el present conveni, siguin incorporats en els fitxers respectius de cada part signant amb el domicili estipulat en l'encapçalament del conveni, amb les finalitats principals de complir amb el desenvolupament del mateix.
En relació a Cruz Roja Española, en qualsevol moment es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, i oposició, de conformitat, així com els contemplats als articles 15 a 22 del Reglament (UE) 2016/679 i als articles 12 a 18 de la LO 3/2018, dirigint un escrit a Cruz Roja Española(Att/ Delegat de Protecció de Dades), Avinguda Reina Victòria, 26-28, 28003 Madrid, o a la direcció de correu electrònic dpo@cruzroja.es, prèvia acreditació de la seva identitat. També pot, en qualsevol moment, presentar una reclamació davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).
10. Jurisdicció competent
Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa l'Ajuntament de Palma té la facultat d'interpretar en primer terme i resoldre quantes incidències puguin produir-se durant la seva vigència. En qualsevol cas, les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.
Com a prova de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.
Palma, a la data de signatura electrònica (24 de gener de 2024)
Per l'Ajuntament de Palma, la tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat María de Lourdes Roca Calafell |
El representant Cruz Roja Española Joan Batle Palou |