Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 47259
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de reforma i ampliació de la deixalleria d’Alcúdia (Exp. 169a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 6 d'octubre de 2022, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de reforma i ampliació de la deixalleria d'Alcúdia, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el projecte de reforma i ampliació de la deixalleria d'Alcúdia s'inclou en el punt 3 del grup 6:

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén la reforma i ampliació de la deixalleria d'Alcúdia (polígon 5, parcel·la 8), instal·lació localitzada a una antiga pedrera de marès i delimitada pel c. de Bernat Desclot i la ctra. Ma-2220 (Alcúdia – Port de Pollença), des de la qual s'hi accedeix, per a la recollida i emmagatzematge temporal de residus domèstics procedents de les llars i, en condicions determinades, de petits comerços, oficines i empreses de serveis comercials. El projecte proposat integra la zona de dipòsit municipal, resultant d'aquesta manera una superfície útil per a la deixalleria de 3.222 m². Segons el document ambiental, la ubicació de la deixalleria es troba deprimida uns 2,50 m respecte del vial i la urbanització superior, reduint-se així el seu impacte paisatgístic i la contaminació acústica. El seu disseny inclou paviment impermeable a les zones asfaltades i els espais següents:

*Edificació multifuncional, amb una superfície útil de 71,96 m2, que inclou oficina de recepció i lavabo (10,31 m2), sala polivalent per tasques d'educació ambiental (37,51 m2), banys (18,80 m2) i magatzem (5,34 m2).

*7 recintes tancats per a l'emmagatzematge de residus perillosos, RAEE, pneumàtics fora d'ús i altres residus.

*Plataforma elevada per a 8 contenidors de grans dimensions, per a residus de poda, RCD, residus voluminosos, residus metàl·lics i plàstic dur.

*Illeta central amb autocompactadores i contenidors diversos.

*Zona coberta (marquesina) per a aparcament, amb un punt de recàrrega de vehicle elèctric.

*3 zones enjardinades amb arbusts autòctons i arbres per crear ombra, amb una superfície total de 150 m2.

*Sistema de videovigilància.

*Senyalització. *Tancament, a excepció del costat sud-oest on el talús vertical excavat sobre roca ja suposa un límit natural de la parcel·la.

Es preveu connexió a la xarxa elèctrica, així com la instal·lació d'un total de 192 mòduls fotovoltaics a les cobertes tant de l'edifici com a altres estructures de la deixalleria, per a la producció anual de 83.544 kWh d'energia. La deixalleria disposarà també d'enllumenat artificial, amb lluminàries tipus LED disposades en columnes de 8 m d'altura. La instal·lació disposarà d'un separador d'hidrocarburs a la illeta central i una bomba d'impulsió de les aigües pluvials tractades cap a la xarxa municipal. Per altra banda, es preveu la recollida de les aigües pluvials de les cobertes de l'edificació principal i de la marquesina. Així mateix, es projecta la seva connexió a la xarxa d'aigua potable. Per altra banda, les aigües residuals de l'edifici es bombejaran a la xarxa municipal.

El pressupost d'execució material del projecte és de 859.036,49 euros, amb un termini màxim d'obres de sis mesos. Es preveu la generació de 1.148,67 t de residus de construcció, demolició i procedents d'excavació.

3. Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, els impactes durant la fase d'execució i de funcionament seran poc significatius. No obstant això, cal tenir en compte  informe desfavorable de la DG de Recursos Hídrics, de data 21 de febrer de 2023, atès que la deixalleria s'ubica dins el perímetre de restriccions màximes d'un pou d'abastiment urbà, on l'activitat d'emmagatzematge de residus està prohibida (art. 76 del PHIB 2022). Així mateix, atès que la instal·lació es troba a una antiga pedrera de marès, caldria consultar amb l'administració competent la seva situació administrativa, abans de l'execució de les obres previstes al projecte.

Per altra banda, el document ambiental no presenta alternatives d'ubicació del projecte, per poder determinar si l'alternativa seleccionada (polígon 5, parcel·la 8) és la més idònia per a la deixalleria.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum.

- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.

- DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- GOB.

- Amics de la Terra.

- Terraferida.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

- La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 23 de novembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

No hi ha objeccions ni consideracions a fer per part de la Direcció General d'Emergències i Interior al projecte de reforma i ampliació del punt verd d'Alcúdia atès que no es troba afectat per riscos per a les persones i béns dels analitzats a la planificació especial de Protecció Civil.

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 29 de novembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:

1.El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2.La resolució d'APCA o, si escau, d'autorització d'APCA, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3.Per altra part, es considera adequada la utilització d'energies renovables descrites a l'estudi ambiental presentat, ja que s'ajusta als objectius de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en la qual es descriu que les noves edificacions que es construeixin han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'ha d'implantar progressivament el consum d'energia renovable.

-El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 14 de desembre de 2022, va informar el següent:

S'informa que:

Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és previsible que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies de la zona, sempre que es portin a terme les mesures preventives.

Es conclou que:

Inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de reforma i ampliació Punt Verd d'Alcúdia

-El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 21 de febrer de 2023, va informar el següent:

Consideracions tècniques

1. (...)

2. (...)

3. Segons l'art. 76 del PHIB 2022, dins el perímetre de restriccions màximes queda prohibit, entre d'altres, l'ús i activitat d'Emmagatzematge i tractament de residus. Per aquest motiu, l'activitat projectada no es pot dur a terme a la ubicació on està projectada.

Per tal de poder dur a terme l'activitat projectada, s'ha d'adoptar alguna de les següents alternatives:

a)Traslladar o clausurar definitivament (amb segellat segons procediment establert per la DGRH) la captació CAT_1731_Vigent-DI-7693 i notificar-ho a la Direcció General de Recursos Hídrics.

b)Reubicar les instal·lacions de la deixalleria dins la mateixa parcel·la perquè no estiguin afectades pel perímetre de restriccions màximes de la captació CAT_1731_Vigent-DI-7693.

c)Traslladar l'activitat projectada a una altra parcel·la que no es trobi afectada pel perímetre de restriccions màximes de captacions de proveïment a població.

d)Segons l'article 76.2 del PHIB 2022: «L'Administració Hidràulica, d'acord amb l'article 173 del RDPH, podrà realitzar la delimitació hidrogeològica dels perímetres de protecció de captacions (pous i fonts) de proveïment a població d'ofici o a sol·licitud de part. En aquest últim cas, la sol·licitud de delimitació haurà d'aportar una proposta de delimitació amb els estudis hidrogeològics pertinents». Per tant, el promotor podrà realitzar una proposta de delimitació hidrogeològica dels perímetres de protecció de la captació CAT_1731_Vigent-DI-7693, segons l'article 76.4 del PHIB 2022.

4.Si s'adopta alguna de les alternatives anteriorment exposades, el nou projecte que es presenti ha de tenir en compte les següents consideracions:

a) Atès que el nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i atès que els lixiviats de la deixalleria poden tenir una naturalesa contaminant, aquestes instal·lacions solament podran ser autoritzades si s'assegura que no hi ha cap abocament dels lixiviats al subsol. Per aquest motiu, tota la deixalleria haurà d'estar impermeabilitzada i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de la deixalleria.

b) Atès que a l'àmbit del projecte també hi ha perímetre de restriccions moderades de captacions de proveïment a població, segons l'art. 76 del PHIB 2022, dins el perímetre de restriccions moderades queden prohibits els usos o activitats següents:

i. Injecció de residus i substàncies contaminants al subsol.

ii. Emmagatzemament i tractament de productes radioactius.

c) Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, «Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

5. (...)

6. En relació a la recollida d'aigües pluvials superficials, es considera que la instal·lació d'un separador d'hidrocarburs, previ a l'evacuació a la xarxa de pluvials, s'adapta als criteris establerts al PHIB 2022. En relació a les aigües pluvials netes, es recomana el seu emmagatzematge per al seu ús posterior.

Es conclou que:

Per tot això, informem desfavorablement.

En tot cas, l'activitat projectada es pot dur a terme si s'adopta alguna de les alternatives exposades al punt 3 de les Consideracions tècniques d'aquest informe i si al nou projecte que es presenti s'inclouen les consideracions recollides al punt 4 i al punt 6.

- La DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum, amb data 13 de gener de 2023, va informar el següent:

S'informa que l'emplaçament del punt verd d'Alcúdia està ubicat dins la zona de restriccions màximes del pou d'abastiment d'aigua de consum humà CAT-1731 per la qual raó es considera imprescindible l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics per a la reforma i ampliació del punt verd. En cas que aquest organisme no emeti informe favorable, es considera necessari prendre mesures per donar compliment al PHIB respecte a la protecció del pou d'abastiment.

- La Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, amb data 31 de maig de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

1.Així com s'ha expressat a l'apartat III. Consideracions tècniques, es troba una possible inviabilitat jurídica en l'elecció de l'emplaçament del Punt Verd atès que segons la Norma 4.3. de les NS vigents, en aquesta parcel·la no es contempla l'ús de centre de recollida, tractament i eliminació de residus sòlids. S'ha d'aclarir.

2.Convé recordar que gran part de la parcel·la està en sòl rústic inclosa en zona de grau de valoració paisatgística alt (plànol d'integració paisatgística i planejament coherent del PTIM) i, per tant, s'han de considerar les visuals des de tots els punts de vista. Atès que existeixen dubtes sobre l'adequació del projecte a l'ús previst pel planejament en aquest emplaçament, devora una zona residencial des de la qual es té una vista directa sobre les instal·lacions, a més d'altres aspectes com la possible contaminació acústica o olfactiva, caldrà adoptar mesures correctores dels impactes que siguin especialment eficients envers l'entorn proper. Per això s'ha de procurar plantar vegetació arbòria i arbustiva frondosa en tot el perímetre, a base d'espècies vegetals de baix requeriment hídric i presents a l'entorn. D'altra banda, no es considera en absolut adequada la utilització de lluminàries de 9 m d'alçada en l'àmbit del projecte, atès que la parcel·la es troba en sòl rústic, ja que són massa altes i molt visibles des de l'accés per la carretera Ma-2220 i des de l'entorn proper.

3.Convé que la fusteria de l'edificació sigui de fusta o metàl·lica de tipologia idèntica a la tradicional d'acord amb la N22, com així també caldria tractar de reduir la petjada ecològica en l'edificació procurant utilitzar materials locals o reciclats (N42). Una part de la parcel·la està classificada com a sòl rústic i, per tant, es troba en zona E2, considerada com una zona de baixa il·luminació, en les quals s'ha d'evitar un impacte lluminós negatiu limitant, entre altres aspectes, l'alçada dels bàculs de les lluminàries de tal manera que a poder ser no se superin els 3,5 m d'alçada.   

4.Tenint en compte que el Punt verd es troba devora el carrer que limita amb edificis residencials plurifamiliars, cal que la vegetació a plantar sigui arbòria i arbustiva espessa i d'una certa altura en tot el recorregut del límit amb el carrer de la zona urbana i el sòl rústic, per tal de mitigar l'impacte que es pogués produir amb l'activitat.

5.També s'observa en el projecte que es proposa un aplacat de pedra com a revestiment de l'edificació i dels murs de tancament, element que no és típic de l'arquitectura del sòl rústic a Mallorca, per tant, convé replantejar-se la utilització d'aquesta tècnica.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte: El projecte pretén la reforma i ampliació de la deixalleria d'Alcúdia, per a la recollida i emmagatzematge temporal de residus domèstics procedents de les llars i, en condicions determinades, de petits comerços, oficines i empreses de serveis comercials. El projecte proposat integra la zona de dipòsit municipal, resultant d'aquesta manera una superfície útil per a la deixalleria de 3.222 m². Segons el document ambiental, la ubicació de la deixalleria es troba deprimida uns 2,50 m respecte del vial i la urbanització superior, reduint-se així el seu impacte paisatgístic i la contaminació acústica. El seu disseny inclou paviment impermeable a les zones asfaltades i als diferents espais següents (recintes tancats per a l'emmagatzematge de residus perillosos, RAEE, pneumàtics fora d'ús i altres residus, zones enjardinades...).

Es preveu connexió a la xarxa elèctrica, així com la instal·lació d'un total de 192 mòduls fotovoltaics a les cobertes tant de l'edifici com a altres estructures de la deixalleria, per a la producció anual de 83.544 kWh d'energia. La deixalleria disposarà també d'enllumenat artificial, amb lluminàries tipus LED disposades en columnes de 8 m d'altura. La instal·lació disposarà d'un separador d'hidrocarburs a la illeta central i una bomba d'impulsió de les aigües pluvials tractades cap a la xarxa municipal. Per altra banda, es preveu la recollida de les aigües pluvials de les cobertes de l'edificació principal i de la marquesina. Així mateix, es projecta la seva connexió a la xarxa d'aigua potable. Per altra banda, les aigües residuals de l'edifici es bombejaran a la xarxa municipal.

El pressupost d'execució material del projecte és de 859.036,49 euros, amb un termini màxim d'obres de sis mesos. Es preveu la generació de 1.148,67 t de residus de construcció, demolició i procedents d'excavació.

2.Ubicació del projecte: la instal·lació es localitza al polígon 5, parcel·la 8, corresponent a una antiga pedrera de marès, delimitada pel c. de Bernat Desclot i la ctra. Ma-2220 (Alcúdia – Port de Pollença), des de la qual s'hi accedeix.

D'acord amb l'informe dels Serveis Jurídics de Planejament de l'Ajuntament d'Alcúdia, els terrenys objecte d'estudi estan qualificats com un sistema general en sòl rústic, destinat a equipament comunitari amb un ús de "municipal divers", actualment punt verd. Segons el PTM, una part de la parcel·la està qualificada com a AT-H i una altra part com a àrea de desenvolupament: sòl urbà i urbanitzable. No es troben afectats per àrees de prevenció de riscos (APR).

L'àmbit d'actuació no es troba afectat per espais de rellevància ambiental, per espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears, o per hàbitats d'interès comunitari (HIC). Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears, es correspon amb una zona sense risc o amb baix risc d'incendi forestal.Segons el document ambiental, la parcel·la es troba a l'entorn periurbà del nucli d'Alcúdia, dins la Unitat Paisatgística 3 (UP-3) «Badies del Nord».

D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies, a l'àmbit d'actuació hi ha constància de la presència de les espècies protegides següents: òliba (Tyto alba),     mussol (Otus scops), xoriguer (Falco tinnunculus), sebel·lí (Burhinus oecdinemus), butxaqueta (Cisticola juncidis), puput (Upupa epops), calàpet (Bufotes balearicus), dragó (Tarentola mauritanica), serp de garriga (Macroprotodon mauritanicus), espècies incloses en el Llistat d'Espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011). No hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a la zona.

El projecte s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1804M3 «Alcúdia», aqüífer superficial en mal estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. La zona d'estudi es localitza dins el perímetre de restriccions màximes (< 250 m) del pou d'abastiment urbà CAT_1731_Vigent-DI-_7693, i dins el perímetre de restriccions moderades (250 – 1.000 m) d'altres pous d'abastiment urbà (CAT_576_Vigent-DI-_6711, ACA_1085_Vigent-DI-_7692, i ACA_1084_Vigent).

D'acord amb la IDEIB, no hi ha cap element catalogat situat entorn de l'actuació.

3.Característiques del potencial impacte: D'acord amb el document ambiental, els impactes durant la fase d'execució i de funcionament seran poc significatius. No obstant això, cal tenir en compte  informe desfavorable de la DG de Recursos Hídrics, de data 21 de febrer de 2023, atès que la deixalleria s'ubica dins el perímetre de restriccions màximes d'un pou d'abastiment urbà, on l'activitat d'emmagatzematge de residus està prohibida (art. 76 del PHIB 2022). Així mateix, atès que la instal·lació es troba a una antiga pedrera de marès, caldria consultar amb l'administració competent la seva situació administrativa, abans de l'execució de les obres previstes al projecte.

Per altra banda, el document ambiental no presenta alternatives d'ubicació del projecte, per poder determinar si l'alternativa seleccionada (polígon 5, parcel·la 8) és la més idònia per a la deixalleria.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el «Projecte de reforma i ampliació de la deixalleria d'Alcúdia» – promotor Ajuntament d'Alcúdia –, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, així com pel que s'estableix a l'apartat 2 de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe, que servirà com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

L'EIA ha d'incloure, segons l'art. 21.2 del Decret legislatiu 1/2020, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries, així com un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle, i també la vulnerabilitat davant el canvi climàtic. També, segons l'article 27 d'aquest Decret legislatiu, l'EIA ha d'incloure una avaluació de riscs. Tota la documentació haurà d'anar signada per la persona redactora i col·laboradors.

Tal com preveu l'annex VI. Estudi d'impacte ambiental i criteris tècnics de la Llei 21/2013, es realitzarà un examen multicriteri de les diferents alternatives que resultin ambientalment més adequades, inclosa l'alternativa zero o de no actuació, i que siguin tècnicament viables. Es justificarà la solució proposada en funció de diversos criteris: econòmic, funcional, entre els quals hi ha l'ambiental.

Les alternatives han de ser raonables i tècnicament i ambientalment viables. S'ha d'incloure, per a cada alternativa examinada, la identificació, quantificació i valoració dels efectes significatius previsibles de les activitats projectades sobre la població, la salut humana, la flora, la fauna, la biodiversitat, la geodiversitat, el sòl, el subsol, l'aire, l'aigua, els factors climàtics, el canvi climàtic, el paisatge, els béns materials, inclòs el patrimoni cultural, i la interacció entre tots els factors esmentats, durant les fases d'execució, explotació i, si s'escau, durant la demolició o l'abandonament del projecte.

Si el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. S'hauran d'incloure, al pressupost del projecte i l'EIA, les partides mediambientals de les mesures a aplicar i el seguiment ambiental.

A més, a l'EIA s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:    

1. Aclarir la situació administrativa de la pedrera de marès, sobre la qual es localitza la deixalleria.

2. D'acord amb l'informe desfavorable de la DG de Recursos Hídrics, de data 28 de setembre de 2023, cal presentar un estudi de perímetres de protecció del pou d'abastiment urbà de Can Mariano (CAT_1731_Vigent-DI-_7693) que demostri que aquest no es veurà afectat per la deixalleria projectada. A tall d'exemple, s'adjunta una guia per establir-ho:

http://info.igme.es/SidPDF%5C067000%5C377%5C67377_0001.pdf

3. Incloure almenys una alternativa addicional d'ubicació, amb l'objecte de justificar que l'alternativa seleccionada sigui la més idònia. En cas de no poder presentar cap alternativa viable d'ubicació, a més de la proposada, caldrà justificar-ho de manera adient.

4. L'apartat de valoració d'impactes haurà d'incloure matrius d'identificació i valoració qualitativa i quantitativa dels impactes del projecte (accions del projecte x factors ambientals). En aquest apartat s'hauran de valorar els impactes de la mobilitat generada per la instal·lació.

5. Atès que el nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és moderat i atès que els lixiviats de la deixalleria poden tenir una naturalesa contaminant, cal garantir que no hi hagi cap abocament dels lixiviats al subsol.  

6. Preveure la recollida i emmagatzematge de les aigües pluvials netes recollides a les cobertes, per al seu ús posterior per al reg de l'enjardinament i la neteja de les instal·lacions.

7. Incorporar mesures de minimització de l'impacte paisatgístic de la deixalleria, com la plantació d'espècies arbòries i arbustives autòctones, presents en l'entorn i de baix requeriment hídric, amb una certa frondositat i altura, en tot el límit amb la zona residencial. Igualment, caldrà reduir l'altura de les lluminàries projectades, atès que són massa altes i molt visibles des de l'accés per la carretera Ma-2220 i des de l'entorn proper.

8. La instal·lació fotovoltaica projectada haurà d'estar integrada per mòduls amb una eficiència unitària mínima del 20% i cobrir la totalitat de la demanda energètica de l'activitat.

9. La senyalització prevista a la deixalleria haurà de seguir les indicacions de la «Guia tècnica per a la implantació de deixalleries», del Servei de Residus i Sòls Contaminats de la CAIB.

10. El PVA haurà d'incorporar indicadors de seguiment de les mesures ambientals plantejades, establir llindars i aclarir quines seran les actuacions en cas d'incompliment d'aquests, per a cada una de les fases del projecte. El cost de les mesures proposades s'haurà d'incorporar en el pressupost.

Així mateix, es recorda que:

- Per tal de poder dur a terme l'activitat projectada, es podrà adoptar alguna de les següents alternatives:

a)Traslladar o clausurar definitivament (amb segellat segons procediment establert per la DGRH) la captació CAT_1731_Vigent-DI-7693 i notificar-ho a la Direcció General de Recursos Hídrics.

b)Reubicar les instal·lacions de la deixalleria dins la mateixa parcel·la perquè no estiguin afectades pel perímetre de restriccions màximes de la captació CAT_1731_Vigent-DI-7693.

c)Traslladar l'activitat projectada a una altra parcel·la que no es trobi afectada pel perímetre de restriccions màximes de captacions de proveïment a població.

d)Segons l'article 76.2 del PHIB 2022: «L'Administració Hidràulica, d'acord amb l'article 173 del RDPH, podrà realitzar la delimitació hidrogeològica dels perímetres de protecció de captacions (pous i fonts) de proveïment a població d'ofici o a sol·licitud de part. En aquest últim cas, la sol·licitud de delimitació haurà d'aportar una proposta de delimitació amb els estudis hidrogeològics pertinents». Per tant, el promotor podrà realitzar una proposta de delimitació hidrogeològica dels perímetres de protecció de la captació CAT_1731_Vigent-DI-7693, segons l'article 76.4 del PHIB 2022.

-La ubicació proposada haurà d'admetre l'ús de deixalleria, ateses les discrepàncies existents en aquest assumpte entre els informes emesos per la Direcció Insular de Territori i Paisatge i els Serveis Jurídics de Planejament de l'Ajuntament d'Alcúdia.

-El disseny de les edificacions projectades a la instal·lació haurà de complir amb la norma 22 del PTM, quant a la seva integració paisatgística.

- El projecte haurà d'incorporar, com a mínim, una bàscula industrial per al pesatge dels RAEE que surtin de la deixalleria, d'acord amb la «Guia tècnica per a la implantació de deixalleries», del Servei de Residus i Sòls Contaminats de la CAIB.

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica. En l'anunci de l'inici de la informació pública, l'òrgan substantiu, inclourà un resum del procediment d'autorització del projecte amb la informació mínima que assenyala l'art. 36.2 de la Llei 21/2013.

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic), de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

-Servei d'Estudis i Planificació (DG de Recursos Hídrics), de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua.

-Servei de Protecció d'Espècies (DG de Medi Natural i Gestió Forestal), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

-DG de Salut Pública, de la Conselleria de Salut.

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme (DG de Territori i Paisatge), de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.

-Servei de Mines (Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials), de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

-DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-GOB.

-Amics de la Terra.    

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 23 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)