Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 47256
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la sol·licitud de pròrroga de la vigència de l’informe d’impacte ambiental del projecte de deixalleria municipal d’Artà, polígon 16, parcel·la 242 (exp. 121a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 20 de setembre de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
L'objecte del projecte segons l'informe d'impacte ambiental formulat és la construcció d'una deixalleria i un aparcament al municipi d'Artà, en un terreny municipal que ocuparà una superfície de 4.148,61 m qualificat com a sistema general de sòl rústic d'aparcaments i de Velòdrom d'Artà (polígon 16, parcel·la 242, ref. cadastral 07006A016002420000ID).
La deixalleria està organitzada a dos nivells: un nivell superior per usuaris amb la caseta de l'operari, magatzem de perillosos, coberta per RAEE, zona de prevenció, de compactadores i moll de descàrrega (1.486 m2) i el nivell inferior per a personal autoritzat (1.075 m2). Una part de la parcel·la es destinarà a aparcament (648 m2), per a 20 places, més 2 per vehicles amb requeriments especials (persones amb capacitats diverses).
La superfície es pavimentarà una part amb solera de formigó i una altra part amb asfalt sobre base de grava, amb canaletes d'aigua per a l'evacuació d'aigua de pluja i de neteja.
La instal·lació estarà envoltada per una tanca perimetral a base d'un mur en sec i una reixa perimetral de 2,2 m d'alçada en total.
El pressupost total d'execució és de 560.394,10 euros.
2. Tramitació
El projecte inicial objecte de la present resolució va tenir entrada en data 02/07/2019 i es va tramitar pel procediment d'avaluació d'impacte ambiental simplificada segons el grup 6 (Projectes de gestió de residus), apartat 3 (Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial) de l'annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears, i segons el grup 9 (Altres projectes), apartat e) (Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t) de l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
El projecte va seguir el procediment simplificat d'avaluació d'impacte ambiental de la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, i va concloure amb un informe d'impacte ambiental favorable amb condicionants, publicat al BOIB amb data 18/04/2020.
Per a la tramitació de la sol·licitud de pròrroga, l'òrgan ambiental ha de resoldre en un termini de tres mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud (09/05/2023), seguint el procediment descrit a l'article 47 Vigència de l'informe d'impacte ambiental de l'esmentada Llei 21/2013.
Per tant, prèviament, l'òrgan ambiental ha de sol·licitar informe a les administracions públiques afectades següents, per raó de la matèria en relació amb els elements essencials que varen servir per a realitzar l'AIA:
- Servei de Gestió del DPH.
- Servei d'Estudis i Planificació.
- Servei d'Aigües Subterrànies.
- DG d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
- Direcció Insular de Mobilitat i Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
- Direcció Insular de Residus, del Departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca.
Avui dia, els informes que consten a l'expedient que s'han contestat durant la consulta de la CMAIB són els següents:
-Informe de la Direcció Insular de Residus, del Departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca, de data 16 de juny de 2023.
Es conclou que:
Atès que l'article 47.6 de la Llei 21/2013 permet la concessió de pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental.
Atès que no hi ha hagut canvis normatius que puguin implicar un canvi al sentit de l'informe emès per la DIR en data 25 de juliol de 2019.
S'informa de la vigència de l'esmentat informe de data 25 de juliol de 2019.
CONSIDERACIONS TÈCNIQUES
1.- El projecte es va sotmetre a una AIA simplificada i no es va subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària, atès que no es preveia que pogués tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es complissin les mesures preventives i correctores proposades al document ambiental.
2.- Segons el planejament municipal, la parcel·la està qualificada com a sistema general de sòl rústic d'aparcaments i de Velòdrom d'Artà. Una petita porció està afectada per àrea de prevenció de riscos (APR) d'inundació, dins zona de policia i zona potencialment inundable del torrent des Cocons (o torrent des Millac), ubicat a uns 15 m de distància cap al nord-est, i separat per la ctra. de s'Abeurador de la zona d'estudi.
En aquest sentit, cal tenir en compte que, d'acord amb informe del Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics, de data 17 de febrer de 2023 (informe sol·licitat durant la fase de consultes del procediment d'avaluació ambiental simplificada i rebut amb posterioritat a la data de la Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de deixalleria i aparcament d'Artà (121a/2019)), «Es demana estudi hidràulic-hidrològic, d'acord amb l'article 104 del PHIB. L'article 104 descriu els continguts d'aquest estudi hidràulic».
3.- La zona d'estudi es troba allunyada d'espais de rellevància ambiental i d'espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Tampoc es troba afectada per hàbitats d'interès comunitari (HIC).
4.- El paisatge està conformat per un entorn rural, on s'alternen les parcel·les d'ús agrícola i parcel·les amb habitatges aïllats, localitzant-se els més pròxims a uns 80 m de distància, a més d'equipaments a l'entorn més proper (camp de futbol, parc de bombers, benzinera i estació depuradora d'aigües residuals). Pertany a la unitat paisatgística 5 (UP-5) «Península d'Artà».
5.- D'acord amb el BIOATLES (quadrícula 1x1, codi 2.350), a l'àmbit d'actuació figuren les següents espècies catalogades: banyarriquer (Cerambyx cerdo mirbeckii), ratapinyada de coa llarga (Tadarida teniotis), ratapinyada nòctul petita (Nyctaluis leisleri), ratapinyada de vores clares (Pipistrellus kuhlii) i ratapinyada comuna (Pipistrellus pipistrellus).
6.- Els terrenys objecte d'estudi s'ubiquen sobre la massa subterrània 1817M4 «Ses Planes», aqüífer poc profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, amb baixa-moderada vulnerabilitat a la contaminació.
L'àmbit d'actuació es localitza dins el perímetre de restriccions moderades de diversos pous d'abastiment urbà ( A_S_15418_Vigent-A_S_15418,CAS_1725_Sol·licitat-ARE_3660, SHB_1385_Vigent-DI-_25399 i A_S_7877_Vigent-A_S_7877).
7.- No existeix afecció sobre elements patrimonials catalogats.
8.- D'acord amb l'art. 47, apartat 7, de la Llei 21/2013, l'òrgan ambiental podrà acordar la pròrroga de la vigència de l'informe d'impacte ambiental per dos anys en cas que no s'hagin produït canvis substancials en els elements essencials que varen servir per a realitzar l'AIA simplificada, ampliant la seva vigència per dos anys addicionals, com és el present cas.
Conclusió
Per tot l'anterior, atès que no s'han produït canvis substancials en els elements essencials que varen servir per a realitzar l'AIA simplificada, s'acorda la pròrroga de l'informe d'impacte ambiental del projecte de deixalleria municipal d'Artà, polígon 16, parcel·la 242, per dos anys addicionals, fins el 18/04/2026, sempre que es compleixin els condicionants, així com que es tenguin en compte les recomanacions i els recordatoris, que figuren a la Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de deixalleria i aparcament d'Artà (121a/2019), publicada al BOIB núm. 58, de 18/04/2020.
Addicionalment, d'acord amb el Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics, cal tenir en compte que:
- Atès que l'àmbit d'actuació es localitza dins zona de policia i zona potencialment inundable de torrent,
a) Als efectes d'obtenir l'autorització administrativa pertinent, s'haurà d'aportar la declaració responsable que disposa l'article 14.4 bis del Reglament del Domini Públic Hidràulic: https://www.caib.es/sites/aigua/ca/drri
b) Cal presentar estudi hidràulic-hidrològic, amb el contingut mínim previst a l'art. 104.3 del PHIB.
- S'ha de donar compliment a l'art. 60 del PHIB, relatiu a la gestió de les aigües pluvials a la instal·lació.
Segon. Es publicarà la present resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de la prorroga, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
(Signat electrònicament: 23 de gener de 2024)
La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)