Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 47251
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual (MP) número 1/2023 de les normes subsidiàries (NNSS) consistent en la ubicació d’un sistema general d’infraestructures i equipaments per a la dotació d’un sistema integral de sanejament i depuració del nucli urbà de s’Estaca, TM de Valldemossa (Exp. 82e/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 d'octubre de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe  ambiental estratègic sobre la modificació puntual (MP) número 1/2023 de les normes subsidiàries (NNSS) consistent en la ubicació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la dotació d'un sistema integral de sanejament i depuració del nucli urbà de s'Estaca, terme municipal de Valldemossa , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'objecte d'aquest informe ambiental estratègic és determinar d'acord amb les consultes realitzades a les administracions i els criteris establerts a l'annex V si la present modificació puntual (MP), no té efectes significatius sobre el medi ambient, o bé, s'ha de sotmetre al procediment ordinari per tenir efectes significatius.

Segons els apartats 3 i 4 de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears:     

«3. Seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) Els plans i els programes esmentats en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, quan es limitin a establir l'ús, en l'àmbit municipal, de zones d'extensió reduïda.

4. També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) Les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental».

Igualment, dita MP està inclosa a Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, a l'article 6, d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica, en el punt 2, objecte del procediment simplificat, subapartat a i b, que inclouen modificacions menors de plans i programes i/o que estableixen un ús, a escala municipal, de zones d'extensió reduïda, respectivament.

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) Simplificada i seguir el procediment establert al Títol II, Capítol I, secció 2a, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, referida a l'avaluació ambiental estratègica simplificada.

A més, la MP s'ubica al paratge natural de la Serra de Tramuntana i està inclosa a l'article 101 del Pla d'ordenació dels recursos naturals de la serra de Tramuntana, pel qual també està sotmesa al tràmit d'avaluació ambiental.

2. Descripció i ubicació de la modificació puntual de planejament

La modificació puntual núm. 1/2023 de les NNSS de Valldemossa consisteix en la ubicació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per la dotació d'un sistema integral de sanejament i depuració al nucli urbà de s'Estaca.

Aquest sistema general d'infraestructures i equipaments constarà d'una estació depuradora d'aigües residuals (EDAR) amb capacitat de tractament d'uns 19-38 habitants- equivalent, d'una estació impulsora de les aigües residuals, i de la xarxa de sanejament que recollirà les aigües dels habitatges i les conduirà a l'estació d'impulsió i d'aquesta cap a l'EDAR. A més, atès que no existeix xarxa de subministrament elèctric, s'haurà de fer una connexió soterrada pel camí existent fins a un transformador de baixa tensió que es situa  a un kilòmetre de distància, per subministrar tant a l'EDAR com a l'estació de bombeig. Les aigües tractades a l'EDAR s'infiltraran al terreny mitjançant una rasa d'infiltració d'aproximadament 15 m.

L'EDAR s'instal·larà a la part alta del nucli urbà, a la zona d'aparcament pavimentat que existeix al final del camí d'accés al caló de s'Estaca, i l'estació de bombament a la part baixa del nucli. Les connexions amb els habitatges existents, les canonades de recollida, l'estació de bombeig i gran part de les canonades d'impulsió cap a l'EDAR estaran ubicades a sòl urbà, concretament a Àrea d'Assentament dins Paisatge d'Interès (AAPI), que és Zona Especial de Conservació (ZEC) ES5310082 S'Estaca- Punta de Deià,  mentre que una part de les canonades d'impulsió (des de la fi del nucli urbà fins a l'EDAR, uns 22 m), l'EDAR i la rassa d'infiltració estaran ubicades a sòl rústic, concretament a Àrea Rural d'Interès Paisatgístic (ARIP), i al paratge natural de la serra de Tramuntana, i també a Àrea de Prevenció de Risc (APR) d'erosió, esllavissada i incendi.

A més, el sistema integral de sanejament i depuració es troba a una zona amb vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada. Un petit tram de les conduccions es troben dins del Domini Públic Marítim Terrestre aprovat (DPMT) i la resta del sistema es troba dins la zona de Servitud de Protecció (SP) aprovada.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els efectes previsibles de la MP de las NNSS de Valldemossa per implantar un sistema integral de sanejament i depuració al nucli urbà de s'Estaca són favorables atès que la situació actual és que els habitatges disposen de foses sèptiques que aboquen les aigües residuals sense tractar a la mar i que el nucli no disposa de xarxa de clavegueram. Amb l'aprovació de la MP, el nucli urbà de s'Estaca passarà a tenir a disposició sòl classificat com a sistema general d'infraestructures i equipaments que es preveu que consisteixi en dotar al nucli de xarxa de clavegueram, estació d'impulsió, EDAR i rasa filtrant, per a la correcta gestió i tractament de les aigües residuals, la qual cosa eliminarà els impactes existents sobre la flora, la fauna, els hàbitats i els aqüífers per la mala gestió i abocaments incontrolats d'aigües residuals.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions públiques afectades i persones interessades, i a la data d'emissió del present informe a l'expedient, hi consten els següents informes:

*Servei d'Espais Naturals de data 30/06/2023, que informa:

- En relació amb l'espai protegit (Paratge Natural de la Serra de Tramuntana) i amb la Xarxa Natura 2000, es tracta d'una actuació que s'ha de sotmetre obligatòriament a avaluació d'impacte ambiental.

- En relació amb l'abocament de les aigües tractades a rasa d'infiltració s'haurà de complir amb l'article 24.3 del PORN de la Serra de Tramuntana: "les aigües procedents de plantes de depuració hauran de complir amb els requisits que imposa la normativa sobre zones sensibles de les Illes Balears, sense perjudici de qualsevol altra normativa i de l'autorització de l'administració hidràulica en el cas que afectin al domini públic hidràulic".

- En relació amb la resta d'actuacions proposades es considera que són compatibles amb allò que estableix el PORN de la Serra de Tramuntana.

*Servei de Planificació al Medi Natural:

Informa que la modificació puntual 1/2023 de les normes subsidiàries Sistema integral de sanejament i depuració del nucli urbà de s'Estaca TM de Valldemossa, en l'àmbit de la ZEC ES5310082 S'Estaca- Punta de Deià, no té relació directa amb la gestió de l'espai, tindrà una afecció positiva sobre l'hàbitat 1120* praderies de posidònia i no tindrà afecció significativa sobre la resta d'hàbitats i les espècies pels quals es va designar l'espai protegit de la Xarxa Natura 2000, sempre que es compleixin les següents condicions:

1. Les normes subsidiàries han de preveure l'obligació que tots els habitatges es connectin a la xarxa de clavegueram dins un termini màxim d'1 any des de la finalització de les obres.

2. S'haurà d'incloure en les NNSS la necessitat que el projecte de construcció de les obres de sanejament es sotmeti a la tramitació ambiental que pertoqui. A més, haurà de definir la següent informació que haurà de formar part del document ambiental, sense perjudici de la definida en la normativa d'impacte ambiental:

a) Pla de seguiment ambiental desenvolupat amb previsió de registres i comprovacions.

b) Control de qualitat a fi de garantir que es mantinguin les seves especificacions, sobre tot en qüestions d'ubicacions, traçats, tecnologia i materials a emprar.

c) Control de qualitat de la depuradora elegida per a les aigües residuals, del sistema de bombament finalment triat, dels marcats CE de bombes, de la canonada i l'estació de tractament d'aigües, dels certificat final d'obra de l'empresa constructora i instal·ladora i del contracte de manteniment amb l'empresa mantenidora de la instal·lació de sanejament.

d) Seguiment de l'estudi de gestió de residus de construcció i demolició, sobretot de la seva implementació per part de l'empresa constructora mitjançant el corresponent pla de gestió de residus. Pel que fa a la resta de residus, es recorda que la seva recollida haurà de ser selectiva i que s'hauran de dipositar en recipients adequats. En general, s'haurà de dur a terme una gestió adequada dels residus i, en el cas que hi hagi presència de residus perillosos, fer-ho a través d'un gestor autoritzat.

*Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic  de data 29/05/2023 que conclou que:

1. Tal com es comenta a l'apartat de consideracions atmosfèriques, el tractament d'aigües/efluents residuals als sectors residencial o comercial amb una capacitat de tractament capacitat de tractament < 100.000 habitants equivalents, com és el cas de l'estació depuradora descrita, pertanyen al grup C del catàleg d'Activitats Contaminadores de l'Atmosfera (CAPCA). Per aquest motiu l'activitat està sotmesa a comunicació administrativa. El titular haurà de realitzar la comunicació a l'òrgan competent, que és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. La documentació a presentar es detalla a la SEU electrònica https: www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/2695861.

2. L'avaluació ambiental ha d'incloure un annex quantificant els consums energètics derivats de la MP i les corresponents emissions de gasos amb efecte d'hivernacle segons l'article 21.2.b del Decret Legislatiu 1/2020.

3. Per complir amb els objectius de la Llei 10/2019, s'ha de començar a penetrar les energies renovables, i per donar compliment a l'article 20.2 de la Llei 10/2019 en cas que la proposta d'energia renovable no arribi a compensar la petjada de carboni generada, proposar i quantificar mesures per minimitzar-la o compensar-la.

*Servei de Patrimoni Històric de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca de data 20/06/23 que fa les següents consideracions:

- S'ha de grafiar la connexió elèctrica soterrada pel camí existent.

- La reposició dels escalons i paviments s'ha de fer respectant la disposició dels escalons i reposant les pedres originals. Els escalons i replans on no s'ha conservat la pedra es faran amb pedra similar a l'existent. En cap cas es posarà llosa. Les juntes tendran una tonalitat terrosa.

- S'ha d'estudiar la possibilitat de substituir el paviment de l'explanada superior on es situa l'ETAR, actualment de formigó ratllat, per un paviment més adequat a la protecció patrimonial i paisatgística d'aquest espai.

- Per altra banda, una vegada acabada la infraestructura, a l'hora de fer les connexions amb les vivendes, s'ha d'executar la retirada de les canonades que aboquen a la mar i dipòsits i/o fosses sèptiques exteriors.

*Servei de Salut Ambiental de data 02/06/2023:

 que informa favorablement atès que no s'observen riscos per a la salut pública. Encara que el dictamen sigui favorable es considera necessari estudiar les condicions d'instal·lació, principalment la profunditat de les conduccions, per si en un futur es plantejàs la creació d'una xarxa d'abastament d'aigua de consum humà al nucli urbà de s'Estaca.

*Servei de Costes i Litoral de data 19 de maig de 2023 que informa:

«Per a la futura realització de les obres proposades a la documentació que va entrar a aquesta DGTP el 16 de maig de 2023, relativa a l'expedient de tramitació ambiental, per a la modificació puntual núm. 1/2023 de les Normes Subsidiàries de Valldemossa, consistent en la ubicació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la dotació d'un sistema integral de sanejament i depuració del nucli urbà de s'Estaca, estaran subjectes a l'autorització d'aquesta Direcció General de Territori i Paisatge, pel que fa a les obres situades en sòl rústic a ZSP o ZSP i ZST, essent necessari informe preceptiu i vinculant per part de la Demarcació de Costes en les Illes Balears pel que fa a les construccions i instal·lacions situades a ZST. Per les obres situades en ZSP o ZSP i ZST en sòl urbà, la competència és del Consell de Mallorca».

*Servei d'Abocaments de 15 de juny de 2023 que informa que:

hi ha unes actuacions prèvies obertes des del març de 2021 per abocament no autoritzat d'aigües no depurades a la mar de les casetes d'aquest nucli urbà. La darrera Acta de constatació (A-N' 17632 de 30/03/2023) deixa palès que els dipòsits que funcionen com a fosa sèptica continuen plens, no s'han eliminat els punts d'abocament al domini públic maritimoterrestre i tampoc hi ha cap tipus de precinte. L'Ajuntament de Valldemossa va acordar adoptar, com a mesura cautelar a la clausura dels punts d'abocament col·locar els precintes segons l'informe de l'enginyer assessor en la matèria de l'Ajuntament».

*Servei d'Estudis i Planificació de data 13 de setembre de 2023 que conclou:

Informar favorablement amb els següents condicionants:

1. El futur sistema autònom que s'instal·li a la parcel·la objecte de modificació de planejament haurà de complir amb les característiques i rendiments de depuració exigits a l'article 70 del PHIB de tercer cicle.

2. En compliment de l'article 70.12 del PHIB de tercer cicle, com a norma general el futur efluent procedent dels sistema autònom de depuració s'haurà de reutilitzar a la pròpia parcel·la. A aquest efecte s'ha de disposar de com a mínim una zona verda d'evacuació de 25 m2 per habitant-equivalent (h-e). En casos justificats es podrà evacuar l'efluent mitjançant infiltració per rasa drenant, sent necessari informe favorable de l'Administració Hidràulica.

Si s'opta per la infiltració per rasa drenant, quan es sol·liciti informe a l'Administració Hidràulica, s'haurà de justificar la impossibilitat d'altres alternatives d'evacuació. Es justificarà el dimensionament de la rasa, les característiques i les proves d'infiltració realitzades. També es proposa que s'estudiï una altra alternativa d'ubicació que no sigui aigües amunt de determinats habitatges de s'Estaca, per exemple a una zona més propera a la mar; en cas que es mantengui la ubicació proposada de la rasa s'ha d'assegurar que l'efluent no causarà problemes als habitatges.

*Servei de gestió forestal i protecció del sòl de data 11 de setembre de 2023 que conclou:

Part del traçat de la conducció d'aigua no discorre damunt vies existents, es planifica directament damunt terreny forestal, i pot afectar massa forestal, i produir risc d'incendi forestal. Per disminuir aquest risc és necessari que el traçat d'aquesta conducció discorri per zones lliures de vegetació aèria i subterrània, preferiblement per vies forestals o agrícoles, camins o carreteres existents.

En relació a la prevenció contra incendis forestals:

- Durant la realització de les obres i/o  manteniments caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

- Es compliran les mesures d'autoprotecció en zones d'interficie urbano-forestal indicades en la Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, d'aprovació de les instruccions per determinar les característiques específiques de les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones interfície urbano-forestal, que s'annexa al present informe (franja preventiva al voltant de l'EDAR mitjançant gestió de vegetació, accessos segurs, punts d'aigua, elements d'extinció, altres mesures recomanades).

- Durant l'època de perill d'incendis, i en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la zona d'actuació per als serveis d'emergències, tal i com s'especifica a l'article 7 del Decret 125/2007.

- Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendi forestal, és a dir, es realitzaran entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.

- Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi, i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).

- La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.

- Es considera convenient que en el certificat de final d'obra emès pel tècnic municipal corresponent s'acrediti que s'han realitzat les mesures preventives d'incendis forestals que estableix la normativa vigent.

- També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ésser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

En relació a la gestió forestal:

En cas d'haver de realitzar actuacions forestals en la massa forestal de l'entorn de l'EDAR i de la canalització, s'hauran de seguir les següents premisses:

• S'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears, així com endemismes i altres espècies protegides per diferents normatives.

• L'òrgan administratiu competent es qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

*Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca de data 25 de setembre de 2023 que conclou que s'han de tenir en compte les consideracions següents:

1. Tot i que no s'ha tengut accés a la documentació de la modificació puntual, es recorda que és convenient que la mateixa incorpori un plànol normatiu que ubiqui i identifiqui les diferents instal·lacions que tendran consideració de sistema general d'infraestructures i equipaments.

2. Es considera més adient que tot el recorregut de les conduccions discorri per davall de les escales existents que donen accés a la mar, o adossat a elles, inclòs el tram ubicat a les cotes més altes i més proper a l'EDAR. No és convenient afectar a zones de terreny que estan en el seu estat natural, excepte les estrictament necessàries (ubicació de l'EBAR i l'EDAR).

3. És convenient incloure una justificació que la implantació de les instal·lacions previstes compleixen les normes d'usos 35, 36 i 38 del PTIM. En qualsevol cas, en trobar-se ubicades dins APR serà necessari l'informe previ de l'administració competent en matèria de medi ambient.

4. Les actuacions s'inclouen dins l'àmbit del Pla Especial de Protecció del Lloc Històric de les Possessions de l'Arxiduc Lluís Salvador i, per tant, resulta d'aplicació. Conseqüentment, a banda de la modificació de les NNSS plantejada, s'hauria de prendre en consideració si també és necessari una modificació del pla especial. En qualsevol cas, cal realitzar la consulta a l'òrgan competent en Patrimoni Històric.

5. És convenient desenvolupar més detalladament les condicions per a l'execució de les obres corresponents a l'estesa elèctrica per camí existent. Així mateix, es recorda que s'haurà de considerar l'aplicació de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca i, si és el cas, justificar que la proposta compleix el contingut.

5.  Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que la MP pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1) Característiques de la MP:

La MP 1/2023 consisteix en disposar d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la dotació d'un sistema integral de sanejament i depuració al nucli urbà de s'Estaca, que es desenvoluparà a través d'un futur projecte que inclourà una EDAR, una estació d'impulsió, una xarxa de clavegueram i una rasa d'infiltració, i implica una línia elèctrica de baixa tensió soterrada. Així, la MP estableix un marc per a projectes.  No obstant això, atès que el futur projecte s'ubica a espais de rellevància ambiental, haurà de ser informat per l'òrgan competent en la matèria. A més, l'estació depuradora d'aigües residuals i la línia elèctrica de baixa tensió soterrada del projecte s'ubiquen al paratge natural de la Serra de Tramuntana i són actuacions que estan incloses a l'article 101 del Pla d'ordenació dels recursos naturals de la serra de Tramuntana com a actuacions sotmeses al tràmit d'avaluació ambiental, per tant, el projecte s'haurà de sotmetre al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental i seguir la tramitació de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, que haurà d'incloure una anàlisi d'alternatives, entre les quals s'ha de contemplar l'abastiment del sistema amb energies renovables.

La necessitat d'aquest sistema ve donada perquè el nucli urbà de s'Estaca no disposa de clavegueram, sinó que els habitatges compten amb fosses sèptiques que buiden vessant les aigües per les roques cap a la mar, abocaments incontrolats d'aigües residuals que han estat denunciats per la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears, i tal i com ha informat el Servei d'Abocaments en data 15 de juny de 2023.

Per tal de solucionar la problemàtica ambiental existent per l'abocament d'aigües residuals sense depurar és pertinent la MP proposada.

2) Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada:

La MP s'ubica al terme municipal de Valldemossa, en part al nucli urbà de s'Estaca, classificat com a Àrea d'Assentament en Paisatge d'Interès (AAPI), i també en sòl rústic, en terrenys classificats com a Àrea Rural d'Interès Paisatgístic (ARIP), i també a Àrea de Prevenció de Risc (APR) d'erosió, esllavissada i incendi. Es troba a la unitat paisatgística núm. 1 (U.P. 1: Serra Nord i la Victòria).

La part de la MP que s'ubica al nucli urbà es localitza a la ZEC ES5310082 S'Estaca- Punta de Deià, inclosa al Pla de gestió natura 2000 de la serra de Tramuntana aprovat pel decret 49/2015, de 22 de maig, i la part de la MP que s'ubica a sòl rústic es localitza al paratge natural de la serra de Tramuntana, a zona d'ús compatible i a zona d'ús general. L'àmbit marí annex a la MP es tracta de la ZEPA estatal ES0000520 Espai marí del nord de Mallorca, a més de ser també la ZEC esmentada.

A més, el sistema integral de sanejament i depuració es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1802 Valldemossa, un aqüífer profund en bon estat quantitatiu i qualitatiu, i és zona amb vulnerabilitat de contaminació d'aqüífers moderada.  Un petit tram de les conduccions es troben dins del Domini Públic Marítim Terrestre aprovat (DPMT) i la resta del sistema es troba dins la zona de Servitud de Protecció (SP) aprovada.

A l'àmbit de la modificació puntual es troba majoritàriament l'hàbitat d'interès comunitari (HIC) 1240 Penya-segats amb vegetació de les costes mediterrànies amb Limonium spp endèmics, mentre que a les zones forestals s'hi mesclen els HIC 9540 Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics, 9340 Alzinars Quercus ilex i Quercus rotundifolia, 6220* Prats erms mediterranis amb gramínies i anuals basòfils (Thero- Brachypodietea) i 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics. A l'àmbit marí annex al projecte s'hi localitza l'HIC 1210* Praderes de posidònia. A més s'hi localitzen nombroses aus incloses a l'Annex I de la Directiva aus.

L'àmbit de la MP forma part de l'element catalogat BA20/C del Catàleg d'elements i espais protegits de Valldemossa.

Atès els nombrosos valors ambientals de la zona, que actualment es veuen afectats per la incorrecta gestió de les aigües residuals del nucli urbà de s'Estaca i els abocaments d'aigües residuals pels penya-segats fins a la mar, amb aquesta MP que permetrà la implantació d'un sistema general de sanejament i depuració a aquest nucli, es podran eliminar els impactes ambientals d'aquesta mala gestió, mentre els impactes ambientals de l'execució i funcionament dels futurs projectes que implica la MP, seran avaluats ambientalment en la tramitació posterior de dits projectes.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació puntual (MP) núm. 1/2023 de les normes subsidiàries (NNSS) de planejament per ubicar un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la dotació d'un sistema integral de sanejament i depuració al nucli urbà de s'Estaca, del terme municipal de Valldemossa, atès que no es preveu que la MP pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013,  sempre i quan es compleixin les següents condicions:

1) L'Ajuntament ha d'ordenar de manera immediata als propietaris dels habitatges a procedir a buidar les fosses sèptiques a través de gestor autoritzat per a la correcta gestió de les aigües residuals i dels fangs i clausurar els punts d'abocament, i el buidat s'ha de fer periòdicament fins que els habitatges s'hagin connectat a la xarxa de clavegueram, atès que a l'informe del Servei d'Abocaments de 15 de juny de 2023 s'informa que l'Acta de constatació (A-N' 17632 de 30/03/2023) deixa palès que els dipòsits que funcionen com a fosa sèptica continuen plens, no s'han eliminat els punts d'abocament al domini públic maritimoterrestre i tampoc hi ha cap tipus de precinte.

2) D'acord amb l'informe emès pel Servei de Planificació al Medi Natural sobre la MP:

«Les normes subsidiàries han de preveure l'obligació que tots els habitatges es connectin a la xarxa de clavegueram dins un termini màxim d'1 any des de la finalització de les obres».

3) D'acord amb l'informe emès pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de data 11 de setembre de 2023:

«Part del traçat de la conducció d'aigua no discorre damunt vies existents, es planifica directament damunt terreny forestal, i pot afectar massa forestal, i produir risc d'incendi forestal. Per disminuir aquest risc és necessari que el traçat d'aquesta conducció discorri per zones lliures de vegetació aèria i subterrània, preferiblement per vies forestals o agrícoles, camins o carreteres existents».

4) Atès que el futur projecte del sistema integral de sanejament i depuració inclou una estació depuradora d'aigües residuals i una línia elèctrica de baixa tensió soterrada, que s'ubiquen al paratge natural de la Serra de Tramuntana i són actuacions que estan incloses a l'article 101 del Pla d'ordenació dels recursos naturals de la serra de Tramuntana com a actuacions sotmeses al tràmit d'avaluació ambiental, el futur projecte s'haurà de sotmetre al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental i seguir la tramitació de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, que haurà d'incloure una anàlisi d'alternatives, entre les quals s'ha de contemplar l'abastiment del sistema amb energies renovables.

5) Atès que la MP grafia una rasa drenant, quan d'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació (SEP) de data 13 de desembre de 2023 i segons el PHIB l'efluent del sistema autònom de depuració (EDAR) s'ha de reutilitzar a la pròpia parcel·la i, en casos justificats, es podrà evacuar a rasa drenant, essent necessari l'informe favorable de l'Administració Hidràulica. A l'informe del SEP s'indica, a més, que si s'opta per la rasa drenant, quan es sol·liciti informe a l'Administració Hidràulica s'ha de justificar la impossibilitat d'altres alternatives, justificar el dimensionament de la rasa, les característiques i les proves d'infiltració realitzades; i es proposa que s'estudiï una alternativa d'ubicació de la rasa que no sigui aigües amunt de determinats habitatges i, en cas que es mantingui la ubicació proposada s'ha d'assegurar que l'efluent no causarà problemes als habitatges. Per tant, es recorda que cal disposar de l'informe de l'Administració Hidràulica sobre la rasa drenant abans d'aprovar la MP.

6) De la mateixa manera, atès que no s'ha emès informe sobre la MP respecte a l'APR d'esllavissada, tal i com determina la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, que a la disposició final primera modifica l'annex 1 de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial i de mesures tributàries, es recorda que cal disposar de l'informe sobre la MP respecte a l'APR d'esllavissada abans d'aprovar la MP.

7) D'acord amb l'informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca de data 25 de setembre de 2023:

«Es considera més adient que tot el recorregut de les conduccions discorri per davall de les escales existents que donen accés a la mar, o adossat a elles, inclòs el tram ubicat a les cotes més altes i més proper a l'EDAR. No és convenient afectar a zones de terreny que estan en el seu estat natural, excepte les estrictament necessàries (ubicació de l'EBAR i l'EDAR)».

Als futur projecte a presentar per implantar el sistema integral de sanejament i depuració dels quals s'haurà de tramitar l'avaluació d'impacte ambiental i/o informar per part de l'òrgan competent d'acord amb la Llei 5/2005, de 25 de maig, de conservació dels espais de rellevància ambiental s'ha de tenir en compte:

a) D'acord amb l'article 24.3 del PORN de la Serra de Tramuntana: "Les aigües procedents de plantes de depuració hauran de complir amb els requisits que imposa la normativa sobre zones sensibles de les Illes Balears, sense perjudici de qualsevol altra normativa i de l'autorització de l'administració hidràulica en el cas que afectin al domini públic hidràulic".

b) D'acord amb l'informe emès pel Servei de Planificació al Medi Natural al document ambiental s'ha d'incloure:

a) Pla de seguiment ambiental desenvolupat amb previsió de registres i comprovacions.

b) Control de qualitat a fi de garantir que es mantinguin les seves especificacions, sobre tot en qüestions d'ubicacions, traçats, tecnologia i materials a emprar.

c) Control de qualitat de la depuradora elegida per a les aigües residuals, del sistema de bombament finalment triat, dels marcats CE de bombes, de la canonada i l'estació de tractament d'aigües, dels certificat final d'obra de l'empresa constructora i instal·ladora i del contracte de manteniment amb l'empresa mantenidora de la instal·lació de sanejament.

d) Seguiment de l'estudi de gestió de residus de construcció i demolició, sobretot de la seva implementació per part de l'empresa constructora mitjançant el corresponent pla de gestió de residus. Pel que fa a la resta de residus, es recorda que la seva recollida haurà de ser selectiva i que s'hauran de dipositar en recipients adequats. En general, s'haurà de dur a terme una gestió adequada dels residus i, en el cas que hi hagi presència de residus perillosos, fer-ho a través d'un gestor autoritzat».

c) D'acord amb l'informe del Servei de Patrimoni Històric de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca de data 20/06/23:

«- S'ha de grafiar la connexió elèctrica soterrada pel camí existent.

- La reposició dels escalons i paviments s'ha de fer respectant la disposició dels escalons i reposant les pedres originals. Els escalons i replans on no s'ha conservat la pedra es faran amb pedra similar a l'existent. En cap cas es posarà llosa. Les juntes tendran una tonalitat terrosa.

- S'ha d'estudiar la possibilitat de substituir el paviment de l'explanada superior on es situa l'EDAR, actualment de formigó ratllat, per un paviment més adequat a la protecció patrimonial i paisatgística d'aquest espai.

- Per altra banda, una vegada acabada la infraestructura, a l'hora de fer les connexions amb els habitatges, s'ha d'executar la retirada de les canonades que aboquen a la mar i dipòsits i/o fosses sèptiques exteriors».

d) S'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica: https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

e) D'acord amb l'informe de Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic  de data 29/05/2023:

«L'estació depuradora pertany al grup C del catàleg d'Activitats Contaminadores de l'Atmosfera (CAPCA), per aquest motiu, l'activitat està sotmesa a comunicació administrativa. El titular haurà de realitzar la comunicació a l'òrgan competent, que és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. La documentació a presentar es detalla a la SEU electrònica https: www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/2695861.

Per complir amb els objectius de la Llei 10/2019, s'ha de començar a penetrar les energies renovables, i per donar compliment a l'article 20.2 de la Llei 10/2019 en cas que la proposta d'energia renovable no arribi a compensar la petjada de carboni generada, proposar i quantificar mesures per minimitzar-la o compensar-la».

f) D'acord amb l'informe del Servei de Gestió Forestal i de Protecció del Sòl de data 11 de setembre de 2023:

En relació a la prevenció contra incendis forestals:

- Durant la realització de les obres i/o  manteniments caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

- Es compliran les mesures d'autoprotecció en zones d'interficie urbano-forestal indicades en la Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, d'aprovació de les instruccions per determinar les característiques específiques de les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones interfície urbano-forestal, que s'annexa al present informe (franja preventiva al voltant de l'EDAR mitjançant gestió de vegetació, accessos segurs, punts d'aigua, elements d'extinció, altres mesures recomanades).

- Durant l'època de perill d'incendis, i en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la zona d'actuació per als serveis d'emergències, tal i com s'especifica a l'article 7 del Decret 125/2007.

- Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendi forestal, és a dir, es realitzaran entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.

- Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi, i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).

- La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.

- Es considera convenient que en el certificat de final d'obra emès pel tècnic municipal corresponent s'acrediti que s'han realitzat les mesures preventives d'incendis forestals que estableix la normativa vigent.

- També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ésser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

En relació a la gestió forestal:

En cas d'haver de realitzar actuacions forestals en la massa forestal de l'entorn de l'EDAR i de la canalització, s'hauran de seguir les següents premisses:

• S'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears, així com endemismes i altres espècies protegides per diferents normatives.

• L'òrgan administratiu competent es qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

Es recorda que:

1. D'acord amb l'article 64 del Decret 49/2023, de 24 de gener, pel qual s'aprova el Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears (Revisió de tercer cicle 2022-2027): «D'acord amb l'article 100 del TRLA es consideraran abocaments els que es realitzin directa o indirectament en el domini públic hidràulic, qualsevol que sigui el procediment o tècnica utilitzada. Els abocaments necessiten autorització de l'AH», per tant, serà necessari l'autorització d'abocament.

2. D'acord amb l'informe del Servei de Salut Ambiental de data 02/06/2023: «es considera necessari estudiar les condicions d'instal·lació, principalment la profunditat de les conduccions, per si en un futur es plantejàs la creació d'una xarxa d'abastament d'aigua de consum humà al nucli urbà de s'Estaca».

3. Pel que fa a les obres situades en sòl rústic a ZSP o ZSP i ZST és necessari informe preceptiu i vinculant per part de la Direcció general de costes i litoral. Per les obres situades en ZSP o ZSP i ZST en sòl urbà, la competència és del Consell de Mallorca.

4. D'acord amb l'annex 1 de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial i de mesures tributàries, modificat per la disposició final primera de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears:

«Els usos ubicats en les àrees de prevenció de riscs, excepte en els casos d'erosió i vulnerabilitat d'aqüífers, només es poden autoritzar amb informe previ favorable de l'Administració competent en matèria de medi ambient, queden exceptuats de l'esmentat informe preceptiu les APR d'erosió i vulnerabilitat d'aquïfers».

«b) En les àrees de prevenció de riscs d'erosió:

a. S'han d'estabilitzar els talussos d'excavació mitjançant murs de contenció o bancals.

b. Els bancals i parets seques, existents o de nova creació, s'han de mantenir en bon estat de conservació.

c. La desforestació ha de ser l'estrictament necessària per a l'execució de l'obra.»

«c) En les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers:

a. El sistema de tractament de les aigües residuals ha de complir amb el que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears.

b. Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

Per tant, atès que part de les actuacions es situen en APR d'erosió, de vulnerabilitat d'aqüífers, d'esllavissada i d'incendi, els usos ubicats en APR d'incendi i d'esllavissada només es poden autoritzar amb informe previ favorable de l'Administració competent en matèria de medi ambient.

5.  D'acord amb l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de data 13 de setembre de 2023:

1. El futur sistema autònom que s'instal·li a la parcel·la objecte de modificació de planejament haurà de complir amb les característiques i rendiments de depuració exigits a l'article 70 del PHIB de tercer cicle.

6.  D'acord amb l'informe del Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca de data 25 de setembre de 2023:

És convenient desenvolupar més detalladament les condicions per a l'execució de les obres corresponents a l'estesa elèctrica per camí existent. Així mateix, es recorda que s'haurà de considerar l'aplicació de la Llei 13/2018, de 28 de desembre, de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca i, si és el cas, justificar que la proposta es compleix el contingut.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 23 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)