Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 47248
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de Protecció del Bé d’Interès Cultural de Ses Salines de Formentera (133e-2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 13 de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe  ambiental estratègic sobre el Pla Especial de Protecció del Bé d'Interès Cultural de Ses Salines de Formentera , en els termes següents: 

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons el que estableix la lletra b) del punt 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental i la a lletra a) del punt 3 de l'article 12 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera ha de ser objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada atès que és un pla que estableix l'ús, a nivell municipal, de zones d'extensió reduïda.

Per tant, el Pla Especial  de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera s'ha de tramitar com una avaluació ambiental estratègica simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I Avaluació ambiental estratègica de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

Així mateix, l'article 73.1 del PORN de Ses Salines estableix que s'han de sotmetre a  una avaluació ambiental estratègica els plans i programes que afectin l'àmbit del parc i les zones perifèriques de protecció.

2.Descripció i ubicació del Pla Especial

L'objecte del Pla Especial de Protecció del Bé d'Interès Cultural de Ses Salines de Formentera és l'ordenació i la protecció del conjunt d'elements constructius i d'enginyeria de Ses Salines de Formentera que foren declarats Bé d'Interès Cultural en la tipologia de Lloc Històric per Acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa i Formentera en data 17 de juliol de 2004 publicat en el BOIB núm. 114 de data 19 d'agost de 2004 i en el BOE núm. 9 de 11 de gener de 2005.

L'Acord inclou un Annex I amb els apartats següents: Memòria històrica, Memòria descriptiva, Estat de conservació; Béns mobles i altres pertinences vinculades a l'immoble, Justificació, Tipologia i Abast de la declaració, Bibliografia i Llistat d'elements mecànics, constructius, tècnics i d'enginyeria lligats a Ses Salines de Formentera. Així també, s'inclou un Annex II on es grafien els àmbits declarats BIC.

En matèria de normativa d'ordenació territorial, per la seva naturalesa especial, el procediment serà l'establert a la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, tot això en relació amb l'Estatut d'Autonomia, segons la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, i també amb el que resulta de plena aplicació, a la disposició  addicional 6a de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, a propòsit del Règim específic de l'illa de Formentera.

Les determinacions que el Pla Especial estableix per a l'ordenació i protecció dels elements constitutius del BIC es concreten en:

a)unes normes urbanístiques de protecció.

b)les fitxes descriptives i reguladores de les determinacions de protecció de cada un dels elements que la declaració de BIC que protegeix de manera individualitzada.

Les determinacions del Pla especial en relació amb l'ordenació i protecció de cada element que s'hi inclou resultaran vinculants per al Pla d'ordenació i gestió de l'activitat salinera que ha d'elaborar-se en aplicació del que disposa l'article 40.2 del Pla d'ordenació de recursos naturals (PORN) de ses Salines d'Eivissa i Formentera, així com per a l'Inventari del patrimoni històric del Parc natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera que ha d'elaborar-se en aplicació del que assenyala l'article 73 del Pla rector d'ús i gestió (PRUG) del Parc natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera.

a)Normes Urbanístiques

Les Normes urbanístiques de protecció es formulen en el marc del que estableixen les determinacions de:

1.La Llei 12/1998, de 21 de desembre, del Patrimoni històric de les Illes Balears

2.La Llei 12 /2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears

3.La Llei 17/2001, de 19 de desembre, de Protecció ambiental de ses Salines d'Eivissa i Formentera

4.La Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni natural i de la biodiversitat.

5.La Llei 1/1991, de 30 de gener, d'Espais naturals i de règim jurídic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears.

6.La Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i mesures tributàries.

Les Normes urbanístiques de protecció aplicaran a l'àmbit i elements concrets a què el Pla es refereix allò que deriva de les disposicions de caràcter general contingudes a:

1.El Títol VIII relatiu al Règim dels béns protegits i la resta de determinacions concordants de les Normes urbanístiques i de l'ordenació del Pla territorial insular (PTI) de Formentera.

2.La resolució del Consell Insular d'Eivissa i Formentera de data 22.10.2004 per la qual varen ser declarats Bé d'interès cultural en la tipologia de Lloc històric el conjunt dels elements constructius i d'enginyeria de ses Salines de Formentera.

3.El Pla d'ordenació de recursos naturals de ses Salines d'Eivissa i Formentera aprovat mitjançant acord del Consell de Govern de data 24.05.2002

4.El Pla rector d'ús i gestió del Parc natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera, aprovat mitjançant Decret 132/2005, de 23 de desembre, publicat en el BOIB núm.196.

b)Fitxes descriptives i reguladores de les determinacions de protecció per cada un dels elements inclosos en Pla Especial

Les Fitxes descriptives i reguladores de les determinacions de protecció de cada un dels elements que la declaració de BIC protegeix de manera individualitzada constituiran l'expressió final i concreta de les determinacions d'ordenació del Pla.

La relació d'elements i les seves fitxes corresponents serà la següent:

-Element núm. 1. Mur de ponent (part restant del Guafe), li correspon la fitxa núm. 1.

-Element núm. 2. Torre del Triturador, li correspon la fitxa núm. 2.

-Element núm. 3. Caseta adossada al mur N devora la torre del Triturador, li correspon la fitxa núm. 3.

-Element núm. 4. Mur del camí de sa Guia, li correspon la fitxa núm. 4.

-Element núm. 5. Taller (sa Fusteria), li correspon la fitxa núm. 5.

-Element núm. 6. Can Cosmi, li correspon la fitxa núm. 6.

-Element núm. 7. Plaça del Carregador de la Savina, li correspon la fitxa núm. 7.

-Element núm. 8. Sénia d'en Ferrer, li correspon la fitxa núm. 8.

-Element núm. 9. Can Miquelet, li correspon la fitxa núm. 9.

-Element núm. 10. Sénia de s'Estanyol, li correspon la fitxa núm. 10.

-Element núm. 11. Dipòsit i mollet dels hidroavions, li correspon la fitxa núm. 11.

-Element núm. 12. Pavelló militar i cotxera, li correspon la fitxa núm. 12.

-Element núm. 13. Casa del Generador d'electricitat, li correspon la fitxa núm. 13.

-Element núm. 14. Es Telègraf / Caseta dels Carabiners, li correspon la fitxa núm.14.

-Element núm. 15. Pont sobre sa Séquia, li correspon la fitxa núm. 15.

-Element núm. 16. Es Viver, li correspon la fitxa núm. 16.

-Element núm. 17. Sa Séquia, li correspon la fitxa núm. 17.

-Element núm. 18. Sénia dels estanys d'en Marroig, li correspon la fitxa núm. 18.

-Element núm. 19. Sa Màquina / sa Màquina d'en Palla, li correspon la fitxa núm. 19.

-Element núm. 20. Molí d'en Ferrer / Molí de Can Ferrer de s'Estany, li correspon la fitxa núm. 20.

-Element núm. 21. Carregador d'en Cosmi, li correspon la fitxa núm. 21

-Element núm. 22. Murs de separació dels estanys, canals i mecanismes, comportes i placetes, li correspon la fitxa núm. 22.

-Element núm. 23. Mur de circumval·lació de l'estany Pudent, li correspon la fitxa núm. 23.

-Element núm. 24. Casa de sa Ràdio, li correspon la fitxa núm. 24.

-Element núm. 25. Magatzem, li correspon la fitxa núm. 25.

-Element núm. 26. Casa del Motor, li correspon la fitxa núm. 26.

-Element núm. 27. Tallers, li correspon la fitxa núm. 27.

-Element núm. 28. Edifici militar de la base d'hidroavions, li correspon la fitxa núm. 28.

-Element núm. 29. Cas Carabiners, li correspon la fitxa núm. 29.

-Element núm. 30. Magatzem vora el Carregador d'en Cosmi, li correspon la fitxa núm. 30.

-Element núm. 31. Rasa per a la via del tren saliner, li correspon la fitxa núm. 31.

Les Fitxes s'estructuraran en els següents apartats i subapartats:

a)Localització, en la qual es defineixen els següents aspectes: situació, venda, parròquia, referència cadastral, coordenades UTM i classificació del sòl.

b)Documentació gràfica, que conté: imatges de l'element i plànol amb la fotografia aèria corresponent.

c)Característiques, en què es defineixen els següents aspectes: categoria, tipus de bé, descripció, cronologia, criteri i font, autoria, estat de conservació, observacions, dades bibliogràfiques i documentals i equivalència amb altres catàlegs en què s'identifica, en el seu cas, la fitxa del bé inclosa en el Catàleg de protecció del patrimoni històric de Formentera.

d)Dades patrimonials, en què es conté la valoració patrimonial del bé.

e)Proposta de preservació, en què es contenen: la proposta de protecció mitjançant l'assignació a l'element del grau de protecció corresponent entre els definits en el Títol VIII del PTI; determinacions de protecció relatives a l'entorn de protecció de l'element, volumetria, façanes, enramada, cobertes, annexes, interiors, altres aspectes i directrius d'intervenció.

La concreció de les característiques de l'ordenació i protecció que el Pla especial estableix per a cada un dels elements s'efectua per mitjà de:

a)La proposta de preservació que en base a les dades patrimonials analitzades es conté a la fitxa de cada un.

b)Les prescripcions contingudes, en el seu cas, a l'acord que la Comissió tècnica assessora (CTA) del Consell Insular de Formentera adopti a la vista de la valoració que l'òrgan del Consell Insular competent en matèria de patrimoni cultural efectiu de l'estudi històric i arqueològic o, en el seu cas, de l'informe efectuat per a la seva autorització.

Els elements inclosos en el BIC s'assignaran al grau de protecció A, B o C que s'especifica a la fitxa individualitzada de cada un d'ells, corresponent a tals graus els següents règims de protecció:

1-Grau A. Protecció integral

a)Els elements s'han de mantenir en la seva total integritat, amb especial respecte científic de les seues característiques singulars i dels elements o parts concretes que el componen, procurant la seva recuperació funcional i monumental per tots els mitjans de la tècnica.

b)Són objecte de conservació absoluta, han de ser objecte de protecció tant el contenidor com el contingut arquitectònic, s'han de mantenir l'estructura i la decoració originals i es permet tant sols l'eliminació d'elements superflus.

c)Mantindran els usos actuals, encara que es permetrà la seva adaptació per a l'ús d'equipament públic.

d)Únicament s'hi podran autoritzar actuacions de restauració, conservació i consolidació.

2-Grau B. Protecció estructural:

a)Els elements hauran de mantenir les seues condicions volumètriques, estructurals, tipològiques i ambientals, sense perjudici d'obres interiors o exteriors d'adaptació, compatibles amb l'ús pertinent a la seva estructura i funció.

b)Són objecte de protecció el contenidor i l'embolcall dels edificis, havent de mantenir les façanes, forjats i estructures portants, però s'admeten la seva reforma interior i la millora dels serveis i condicions higièniques.

c)Únicament podran autoritzar-s'hi actuacions de restauració, conservació, consolidació i rehabilitació, així com les específicament definides al Catàleg.

3-Grau C. Protecció ambiental:

a)Els elements hauran de mantenir les característiques de la seva façana o tipologia i conservar els detalls decoratius i estètics que, en el seu cas, els caracteritzen.

b)És objecte de protecció o parcial l'embolcall: façanes i cobertes, per la qual cosa s'admet reforma interior completa. En els casos de protecció parcial s'admetrà fins i tot l'augment de volum sempre que respecti o s'adeqüi a la part de l'embolcall que es protegeixi. En els casos de ruïna s'admetrà així mateix la reconstrucció del contenidor, amb possibilitat, en els casos de protecció parcial, d'increment del seu volum i mantenint l'esquema arquitectònic de l'embolcall.

c)Admeten els canvis d'ús a algun dels permesos a la zona.

d)Únicament podran autoritzar-s'hi actuacions de restauració, conservació, consolidació, rehabilitació, reestructuració, ampliació i reconstrucció.

En els elements inclosos en el BIC es permetran les actuacions que per a cada un d'ells s'especifica a la fitxa individualitzada corresponent, tals actuacions comprenen les següents activitats:

a)Actuacions de restauració, que comprenen únicament les encaminades a reposar o retornar a l'element, o una part d'aquest, les seves característiques originals, científicament conegudes, tant en les seves estructures com en els seus elements, acabats i decoracions, de tal manera que el procés sigui recognoscible.

b)Actuacions de conservació, que comprenen únicament les encaminades al manteniment de totes les condicions estructurals i resta d'elements de l'edifici en perfecte estat de salubritat i ornament exterior i interior, incloent les eventuals reparacions de tots aquells elements i instal·lacions que es considerin en mal estat i les estrictes obres de manteniment, com reparacions d'enrajolat, referits o pintures, etc.

c)Actuacions de consolidació, que comprenen únicament les de recuperació d'elements de les estructures resistents o el seu reforç o reparació amb eventual substitució parcial d'aquestes, per assegurar l'estabilitat de l'edifici o edificis i de les seves parts resistents. Als edificis de Grau A les obres s'hauran de realitzar amb els mateixos materials i sistemes constructius utilitzats originàriament, havent de quedar reconeixibles.

d)Actuacions de rehabilitació, que comprenen únicament les d'adequació, millora de condicions d'habitabilitat o redistribució de l'espai interior, mantenint en tot cas les característiques estructurals de l'element i els aspectes fonamentals de la seva tipologia de forma no mimètica.

e)Actuacions de reestructuració, que comprenen únicament les d'adequació o transformació de l'espai interior de l'edifici o conjunt, incloent la possibilitat de demolició o substitució parcial d'elements estructurals.

f)Actuacions d'ampliació, integrada en el bé o separada del mateix, en la forma i condicions definides en el Catàleg o en la corresponent autorització de la CTA del Consell de Formentera.

g)Actuacions de reconstrucció, la finalitat és aixecar una construcció de nova planta sobre un solar o espai no construït que reprodueixi l'edifici o construcció que el va precedir en l'ocupació de l'esmentat solar o espai.

L'aplicació del Pla Especial de Protecció del Bé d'Interès Cultural de Ses Salines de Formentera implica un desenvolupament d'un marc per a l'autorització futura de nous projectes de restauració, conservació o consolidació en els elements catalogats amb un grau de protecció A; projectes de restauració, conservació, consolidació o rehabilitació en els elements catalogats amb un grau de protecció B, i projectes de restauració, conservació, consolidació, rehabilitació, reestructuració, ampliació i reconstrucció en els elements catalogats amb un grau de protecció C, segons les determinacions de les normes urbanístiques de protecció i de les fitxes descriptives i reguladores incloses en el Pla Especial.

L'àmbit territorial del Pla Especial de Protecció s'ubica al nord de l'illa de Formentera a l'entorn de l'Estany Pudent, rodejat per el nucli de Sa Savina a l'oest, Sant Francesc i San Ferran al sud, Es Pujols a l'est i la zona natural de Ses Illetes al nord. Així mateix, coincideix amb part de l'àmbit territorial del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera.

Respecte al règim dels elements inclosos en l'àmbit del Parc Natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera, les actuacions que es portin a terme en els elements núm. 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15,16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 30 i 31, a més de les determinacions d'aquest Pla especial i a les determinacions del Pla territorial insular de Formentera concordants amb elles, hauran d'ajustar-se al que assenyalen els instruments d'ordenació del Parc natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera: el PORN de ses Salines d'Eivissa i Formentera, aprovat mitjançant acord del Consell de Govern de data 24 de maig de 2002, i el PRUG del Parc natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera, aprovat mitjançant Decret 132/2005, de 23 de desembre, publicat en el BOIB núm. 196.

Pel que fa al règim dels elements subjectes a les determinacions d'altra normativa sectorial amb incidència a l'àmbit del BIC, a efectes de l'aplicació de la resta de normativa sectorial:

a)Els element núm. 11 i 19 s'ubiquen a zona afectada per les determinacions de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de Carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per la qual cosa les actuacions que a s'hi pretengui dur a terme hauran d'ajustar-se al que assenyala la Disposició addicional tercera del Pla territorial insular de Formentera.

b)Els elements núm. 11, 17, 19, 20, 22 i 23 s'ubiquen a zona afectada per les determinacions del Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües i del Pla hidrològic de Balears, per la qual cosa les actuacions que s'hi pretengui dur a terme hauran d'ajustar-se al que assenyala la Disposició addicional segona del Pla territorial insular de Formentera.

c)La totalitat dels elements del BIC salvat dels elements núm. 1, 2, part dels 4, 9 i 29 s'ubiquen a Domini públic marítim terrestre o en la seva zona de servitud de protecció, per la qual cosa les actuacions que s'hi pretengui dur a terme hauran d'ajustar-se al que assenyala la Disposició addicional primera del Pla territorial insular de Formentera.

S'ha de destacar que les determinacions del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera en relació amb l'ordenació i protecció de cada element inclòs seran vinculants per al Pla d'Ordenació i Gestió de l'Activitat  Salinera, que s'ha d'elaborar d'acord amb l'article 40.2 del PORN de Parc Natural  Ses Salines d'Eivissa i Formentera, així com, per a l'Inventari de Patrimoni Històric  del Parc Natural de Ses Salines, que s'ha d'elaborar en aplicació de l'article 73 del PRUG del Parc Natural de Ses Salines.

Les alternatives proposades en el document ambiental estratègic són les següents:

-Alternativa 0, que consisteix en no realitzar el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera.

-Alternativa 1, aplicació de la proposta del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera.

Es justifica la inexistència d'alternatives, a part de l'alternativa 0, al tractar-se d'un instrument de planejament acordat per la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera en la sessió de 3 de juny de 2022 per a l'ordenació i protecció del conjunt d'elements constructius i d'enginyeria de Ses Salines de Formentera que foren declarats BIC en la tipologia de Lloc Històric per acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa i Formentera de 17 de juliol de 2004 (BOIB núm.114, de 19 d'agost de 2004).

3.Avaluació dels efectes previsibles

L'àmbit territorial del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera és de 1.045.000 m2. Segons el PTI de Formentera, l'àmbit territorial del Pla Especial de Protecció de Ses Salines s'ubica una part, a l'oest, en el sistema general portuari del Port de Sa Savina, el qual és competència de l'Autoritat Portuària de Balears, i al sòl urbà proper a aquest sistema general portuari, i a l'altra part s'ubica en sòl rústic protegit en categoria d'àrea d'alt nivell de protecció (AANP) que coincideix amb l'àrea circumdant a l'Estany Pudent. Així mateix, el Pla Especial coincideix amb la part septentrional de l'àmbit territorial del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera, en concret en definides al PORN com les àrees d'aprofitament condicionat a la conservació (la majoria d'elements), àrees de conservació i àrees de protecció estricta.

La implantació del Pla Especial de Protecció de Ses Salines suposarà els següents efectes ambientals previsibles:

a)Impactes lleugerament negatius sobre la fauna i el seu comportament, com a conseqüència del renou i la presència humana; sobre la flora com a conseqüència del desbrossament selectiu de vegetació en l'entorn de elements en zones de risc d'incendi, com mesura preventiva; sobre la hidrologia respecte a risc per vessaments de contaminants; i qualitat atmosfèrica a l'hora d'executar les obres, tot i que les obres són de caràcter reduït i temporals.

b) Impactes nuls sobre la biodiversitat, el sòl, la població o l'economia actuals.

c) Impactes positius permanents sobre el paisatge, els béns materials i el patrimoni cultural ja que es millora el paisatge ja que s'afavoreix la recuperació dels elements degradats, es conservaran els béns materials i el patrimoni cultural gràcies al Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera.

Es preveu que el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera no generi efectes significatius negatius importants sobre el medi ambient.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la proposta del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera: 

-Àrea d'Acció Social (Cultura i Patrimoni) del Consell Insular de Formentera. 

-Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei de Costes i Litoral de la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei de Mines de la Direcció General de Política Industrial de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei d'Espais Naturals de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei d'Estudis i Planificació, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic i Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

A dia d'avui consten dins l'expedient els informes de consulta de les següents administracions consultades:

+ Servei de Costes i Litoral de la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (18/10/2022), va informar desfavorablement al Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera del Consell Insular de Formentera, ja que part desenvolupament està dins la zona de servitud de protecció (ZSP), zona de servitud de trànsit (ZST) i Domini Públic Marítim-Terrestre (DPMT) de costes, conseqüentment hauria de tenir en compte les restriccions i prohibicions més importants que recull la Llei 22/1988 de costes, de 28 de juliol i el Reglament General de costes, Reial Decret 876/2014, de 10 d'octubre.

+Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (18/10/2022) va informar que l'àmbit territorial del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera coincideix amb l'àmbit del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera per la qual cosa l'informe l'ha de realitzar el Servei d'Espais Naturals del Departament de Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

+Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (20/10/2022) va concloure que donat el caràcter del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera, no se considera que tengui afectació al canvi climàtic ni a la contaminació atmosfèrica. Així mateix, s'informa que no hi ha modificació de paràmetres urbanístics i només es permet la intervenció d'algunes edificacions existents per a la seva rehabilitació, de manera que no es preveu cap augment de consums i mobilitat.

+Servei d'Estudis Territorials de la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (21/11/2022) va concloure que examinat el contingut del Pla Especial, aquest no afecta cap aspecte de l'ordenació urbanística o territorial, sobre el que, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General.

+Servei d'Espais Naturals del Departament de Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (8/06/2023) va concloure que l'ordenació i la protecció del conjunt d'elements constructius i d'enginyeria de Ses Salines de Formentera, es consideren iniciatives que estan en concordança amb la normativa i les línies d'actuació del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera (art. 84 del PRUG) i que els futurs projectes que es desenvolupin les propostes contemplades pel Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera, quan es tracti d'actuacions que afectin els elements 4,6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 30 i 31 hauran de comptar amb l'informe preceptiu i/o vinculant de l'organisme gestor dels espais naturals protegits atès l'article 21 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO). Així s'indiquen una sèrie de consideracions tècniques que s'hauran de tenir en compte a l'hora d'elaborar els projectes per desenvolupar les propostes del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera.

En relació amb la Xarxa Natura 2000, d'acord amb la Circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre la tramitació de les avaluacions ambientals de 6 de novembre de 2015 (BOIB núm. 21 de novembre 2015) i el Pla de Gestió Natura 2000 de Ses Salines, i atès que no s'adverteixen circumstàncies especials susceptibles  d'afectar significativament als hàbitats i espècies d'interès comunitari, es considera que el Pla objecte d'aquest informe no té efectes apreciables sobre els objectius de conservació del lloc de Xarxa Natura 2000, ES0000084 Ses Salines d'Eivissa i Formentera sempre i quan es compleixin les consideracions tècniques indicades a l'informe tècnic.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

Per determinar si el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera s'ha de sotmetre a avaluació estratègica ordinària s'han analitzat els criteris següents:

1)Sobre les característiques del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera :

a)El pla suposa l'ordenació i la protecció del conjunt d'elements constructius i d'enginyeria de Ses Salines de Formentera que foren declarats Bé d'Interès Cultural en la tipologia de Lloc Històric i estableix un marc per a l'autorització futura de nous projectes de dimensió reduïda per a la restauració, conservació o consolidació en els elements catalogats amb un grau de protecció A; projectes de restauració, conservació, consolidació o rehabilitació en els elements catalogats amb un grau de protecció B, i projectes de restauració, conservació, consolidació, rehabilitació, reestructuració, ampliació i reconstrucció en els elements catalogats amb un grau de protecció C, segons les determinacions de les normes urbanístiques de protecció i de les fitxes descriptives i reguladores incloses en el Pla Especial.

b)El Pla Especial de Protecció Especial del BIC de Ses Salines de Formentera no influeix negativament sobre les determinacions del PTI de Formentera, el Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera, el Pla d'ordenació i gestió de l'activitat salinera que ha d'elaborar-se en aplicació del que disposa l'article 40.2 del Pla d'ordenació de recursos naturals (PORN) de ses Salines d'Eivissa i Formentera ni sobre el Pla Rector d'Ús i Gestió (PRUG) del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera.

c)Respecte la pertinença del pla per a la integració de consideracions ambientals, amb l'objecte, en particular, de promoure el desenvolupament sostenible, el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines té com objecte principal la protecció del conjunt d'elements constructius i d'enginyeria de Ses Salines de Formentera declarat com BIC, en aquest pla s'han tengut en compte consideracions ambientals vinculades a la seva aplicació. No obstant això, no promou el desenvolupament sostenible però si la conservació del patrimoni històric de l'activitat salinera tradicional.

d) Pel que fa a problemes ambientals significatius relacionats amb el pla, es preveu que l'aplicació del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines no suposi impactes ambientals significatius atès que el marc dels projectes que autoritza són projectes d'obres de reduïda dimensió i temporals (conservació, consolidació, rehabilitació...) sobre els elements catalogats. Els impactes ambientals lleugerament negatius previst són sobre la fauna i el seu comportament, com a conseqüència del renou i la presència humana; sobre la flora com a conseqüència del desbrossament selectiu de vegetació en l'entorn de elements en zones de risc d'incendi, com mesura preventiva; sobre la hidrologia respecte a risc per vessaments de contaminants, i qualitat atmosfèrica a l'hora de executar les obres, tot i que les obres són de caràcter reduït i temporals.

e)Pel que fa a la pertinença del pla per a la implantació de la legislació comunitària o nacional en matèria de medi ambient com, entre d'altres, els plans o programes relacionats amb la gestió de residus o la protecció dels recursos hídrics, en aquest cas l'origen del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera es fonamenta en l'article 45.2.a) de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, per a l'ordenació d'elements o conjunts protegits per la legislació sobre patrimoni històric, després de l'Acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa i Formentera de 17  de juliol de 2004 que va declarar com a BIC en la tipologia de Lloc Històric el conjunt d'elements constructius i d'enginyeria de Ses Salines de Formentera.

2)Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada, considerant en particular:

a)La probabilitat, duració, freqüència i reversibilitat dels efectes: els efectes prevists durant l'aplicació del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera , respecte a les obres, com ja s'ha esmentat, seran  impactes lleugerament negatius probables, temporals, puntuals i reversibles sobre la fauna, la hidrologia (menys probable), la qualitat atmosfèrica. Sobre la flora, l'obligació d'adequar i gestionar una franja de seguretat amb menys combustible vegetal sobre l'entorn dels elements catalogats en zones de risc d'incendi suposarà  un impacte lleugerament negatiu de duració permanent, no obstant això, s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i Especial Protecció i les Àrees Biològiques Crítiques.

b)Els efectes que pugui generar el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera no tenen caràcter acumulatiu.

c)Els efectes que pugui generar el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera no tenen caràcter transfronterer.

d)Aquest Pla Especial no suposarà cap risc per la salut humana, i respecte a riscs sobre el medi ambient, els riscs de contaminació atmosfèrica i hidrològica es preveuen molt baixos, així com també els efectes sobre la fauna i la flora si s'apliquen les mesures ambientals preventives, els condicionants tècnics que es proposen i el Programa de Vigilància Ambiental.

e)La magnitud i l'abast espacial dels efectes del Pla Especial seran molt reduïts atès que els projectes que permeti són obres de petita envergadura amb una extensió molt reduïda localitzada a la ubicació del propi element catalogat.

f)Pel que fa al valor i vulnerabilitat de l'àrea probablement afectada, tot i que l'àmbit territorial del Pla Especial afecta a zones del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera i als espais de Xarxa Natura 2000, LIC i ZEPA  ES0000084 Ses Salines d'Eivissa i Formentera, no té afecció sobre els valors ecològics pels quals varen ser declarats espais de rellevància ambiental. 

Respecte als efectes previsibles sobre el patrimoni cultural, aquest Pla Especial de Protecció de Ses Salines de Formentera tendrà efectes molt positius atès que permetrà la protecció i la conservació de tot el patrimoni històric de Formentera vinculat a l'activitat salinera tradicional que es duia a terme a la zona antigament.

Així mateix, s'ha d'indicar que aquest Pla Especial no suposarà cap explotació intensiva del sòl ni la superació de valors llindar o d'objectius de qualitat ambiental.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, no es preveu que el Pla Especial de Protecció del  BIC suposi efectes negatius significatius ambientals.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el «Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera» atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures i el programa de vigilància ambiental proposats que figuren al document ambiental estratègic, redactat pels enginyers de camins, canals i ports, Pau Socías i Pedro Morell de data febrer del 2022 i els condicionants tècnics següents:

1.Els elements núm. 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15,16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 30 i 31 inclosos en el Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera s'hauran d'ajustar al que assenyalen el PORN i el PRUG del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera. 

-El Programa de Vigilància Ambiental (PVA) haurà d'incloure uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu de l'efectivitat de les mesures proposades, així com els seus valors llindars, la freqüència de comprovació de les mesures i les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat. S'haurà de trametre a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) el Pla de Vigilància Ambiental una vegada esmenat amb les indicacions anteriors.

Es recorda que: 

-D'acord amb el l'article 73.2 del PORN del Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera, el qual disposa que les actuacions sobre infraestructures i obres relacionades amb l'explotació salinera, quan es puguin autoritzar dins les diferents àrees del parc, han de ser objecte d'estudi d'avaluació d'impacte ambiental, per tant, l'òrgan substantiu haurà de valorar si els projectes d'obres dels elements núm. 4, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 30, 31 han d'estar subjectes a avaluació d'impacte ambiental.

-D'acord amb l'informe del Servei d'Espais Naturals:

a)els futurs projectes que desenvolupin les propostes contemplades pel Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera, quan es tracti d'actuacions que afectin els elements 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 30 i 31 hauran de comptar amb l'informe preceptiu i/o vinculant de l'organisme gestor dels espais naturals protegits d'acord amb l'article 21.2 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental LECO.

b)A l'hora d'elaborar els projectes per desenvolupar les propostes del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera s'hauran de tenir en compte, entre d'altres, les consideracions següents:

b.1)Es declara incompatible amb la sostenibilitat ambiental del Parc Natural la ubicació de noves places d'allotjament turístic i residencial turístic, tret de les ofertades com a agroturístiques i dels autoritzades en edificacions tradicionals que no puguin incloure-se'n en el règim de la normativa d'agroturisme vigent en cada cas (art. 104 del PRUG i 26 I 47 del PORN).

b.2)Les actuacions o canvi d'ús que afectin els elements 4, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 30 i 31 hauran de ser preceptivament informats per l'òrgan gestor de l'espai protegit per tal de determinar aquells que siguin admissibles i compatibles per a cada bé d'acord amb els objectius d'ús públic i de conservació i en atenció a les regulacions que per a les diferents zones del Parc Natural preveu el PRUG (art. 74 del PRUG).

b.3)En els elements 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 24, 25, 28 i 30 serà necessari, per poder-los incloure al Catàleg d'edificacions del Parc Natural, l'acreditació prèvia per part de l'administració competent en matèria d'ordenació del territori i urbanisme mitjançant certificació raonada (art.26 del PRUG)

b.4)Els projectes de restauració, conservació, consolidació, rehabilitació, reestructuració, ampliació i reconstrucció en els elements catalogats que contemplen el Pla localitzats dins l'àmbit del Parc Natural s'hauran d'ajustar al que estableix l'article 64 del PRUG.

b.5)Les obres de rehabilitació, conservació, i manteniment que es duguin a terme sobre elements no habitables, haurà d'esdevenir harmòniques amb el paisatge i amb el seu entorn natural, de manera que l'ús de materials i tipologies constructives emprades en les intervencions, garanteixen la preservació dels signes d'identitat de l'element. En tot cas, les actuacions desenvolupades hauran de complir, com a mínim, amb les directrius recollides a l'article 67.2 del PRUG.

b.6)La rehabilitació, conservació i manteniment de les edificacions o elements habitables existents i definides com tradicionals, a més del criteris establerts en l'article 67.2 i de les disposicions comuns  de l'article 64 del PRUG, hauran de satisfer les especificacions de l'article 67.3 del PRUG del Parc Natural.

b.7)El proveïment energètic dels elements núm. 10, 11, 18, 19, 20, en el cas que no comptin amb ell i es vulgui dotar, haurà d'esser amb l'ús d'energies renovables. La col·locació de les plaques solars o similars haurà de fer-se de manera integrada amb el conjunt de l'edificació i del seu entorn i de forma que es minimitzi el seu impacte visual i ambiental (art. 21 de PRUG).

b.8)En els  futurs projectes d'execució d'obres de restauració, conservació, consolidació, rehabilitació, reestructuració, ampliació i/o reconstrucció s'haurà de tenir en compte l'aplegament de material així com la maquinària a utilitzar en les obres haurà de disposar-se fora de sistemes dunars o hàbitats d'interès o d'interès especial. En cas de no ser possible s'hauran d'adoptar mesures correctores dels possibles impactes generats (art. 11 i 102 del PRUG).

b.9)Queda prohibit obrir noves carreteres o rondes a l'interior del Parc Natural per la qual cosa s'haurà d'emprar sempre els camins habilitats per l'accés i transport de material a les diferents àrees d'actuació (art. 20 i 102.1.g de PRUG).

b.10)Retirar i gestionar correctament els residus generats en finalitzar les obres (art.61 del PRUG).

b.11)Si en el futur es vol posar en valor aquests elements patrimonials, promovent la seva visita i coneixement mitjançant la creació d'itineraris s'haurà de tenir en compte, que es prohibeix explícitament la freqüentació dels estanys saliners de Ses Salines d'en Marroig (clau AC-03c) o l'ús de l'àrea de manera discordant a l'autoritzada (art. 14.5.a del PRUG). D'altra banda, quan a la senyalització cal mencionar que a l'article 62.1 del PRUG especifica que la senyalització vinculada a l'ús públic del Parc Natural, com és la identificació del Parc Natural, l'orientació i la informació dels visitants, incloent la senyalització d'ús públic de les platges, s'ajustarà al llibre d'estil aprovat per la Conselleria de Medi Ambient.

- També respecte als futurs projectes d'obres sobre els elements catalogats que suposa l'aplicació del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera s'haurà de tenir en compte que:

a) Els elements catalogats núm. 11 i 19 es troben en Àrea de Protecció Territorial (APT) de la carretera secundària PMV-820-2 per la qual cosa, d'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990, de Carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, serà necessari l'informe preceptiu de l'Organisme Titular de la carretera secundària que en aquest cas, és el Consell de Insular de Formentera, per tal de determinar si són autoritzables les obres previstes pel Pla Especial de Protecció per raons d'interès general.

b)Els elements catalogats núm. 11,18, 20, 22 i 23 estan afectats per una Àrea de Prevenció de Riscos (APR) d'inundacions. D'acord amb l'article 2 (1) Normes Específiques, el Decret Llei 2/2016, 22 de gener, de modificació del Decret-llei 1/2016, de 12 de gener de mesures urgents en matèria urbanística, els usos ubicats en àrees de prevenció de riscos, només es podran autoritzar previ informe favorable de la Administració Hidràulica per la qual cosa s'haurà d'obtenir un informe favorable previ de la Direcció de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

c)Els elements núm. 11, 19, 20, 22 i 23 es troben en zona de policia i l'element núm 17 es troba a la zona de servitud d'acord amb l'article 6 del Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'aigües i l'article 102 del Pla Hidrològic de les Illes Balears (PHIB) 2022. En la zona de servitud, en caràcter general, no es podrà realitzar cap tipus de construcció, mentre que a la zona de policia es condicionarà l'ús del sòl i les activitats que es puguin desenvolupar. D'acord amb l'article 103 del PHIB 2022 totes les actuacions a executar en el Domini Públic Hidràulic, la zona de servitud i la zona de policia que puguin suposar un obstacle o desviament de la circulació de l'aigua hauran de ser autoritzades prèviament  per l'Administració Hidràulica, excepte les contemplades en l'article 106 que requeriran de la presentació d'una declaració responsable. En el cas en què a més del Domini Públic Hidràulic i/o les seves zones de protecció coincideixin amb una zona inundable o potencialment inundable, d'acord amb el PHIB 2022, també seran d'aplicació les previsions dels del Títol VIII Capítol I d'aquesta normativa, concretament l'article 93.1.

d)Tots els elements catalogats del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera, d'acord les dades de la IDEIB es troben en DPMT (una part dels elements en zona del sistema general portuari del port de Sa Savina), excepte l'element núm 26. Casa del Motor que es troba una part en DPMT i altra part en zona de servitud de protecció (ZSP) en sòl urbà. L'article 31.2 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes s'indica que els usos que requereixin l'execució d'obres e instal·lacions en el DPMT sols es podran emparar en l'existència de reserva, adscripció, autorització i concessió, per la qual cosa serà necessària una autorització per part de l'administració competent en matèria de costes per a les obres dels elements catalogats que s'ubiquin en DPMT, excepte els que s'ubiquin en DPMT dins el sistema general portuari que s'haurà d'obtenir un informe favorable de l'Autoritat Portuària de Balears sobre el Pla Especial de Protecció del BIC d'acord amb l'article 25.b) Competències del Reial Decret Legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant. Així mateix, les obres dels elements catalogats al Pla Especial de Protecció en ZSP, en sòl urbà i urbanitzable estaran subjectes a l'obtenció d'una autorització per part del Consell Insular de Formentera en virtut de l'article 1.6 de la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als Consells Insulars en matèria d'ordenació del territori.

e)L'àmbit territorial d'aplicació del Pla Especial de Protecció de Ses Salines s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 2101M1 «Formentera», la qual és un aqüífer poc profund en mal estat quantitatiu i qualitatiu, en risc per nitrats i clorurs, amb una vulnerabilitat a la contaminació moderada i alta depenent de la zona concreta. Segons l'article 2. Normes específiques c) Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística es disposa que en àrees de prevenció de riscos de vulnerabilitat d'aqüífers, durant l'execució d'obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar ell vessament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les màquines. 

f)Alguns elements catalogats es troben al voltant de la massa d'aigua de transició euhalí, l'Estany Pudent, el qual es troba amb bon estat ecològic. D'acord amb l'article 77. 3 del PHIB 2019 indica que en les masses d'aigua de transició i les zones humides s'estableix, amb caràcter provisional, i fins que es delimitin els perímetres de protecció, una franja de 500 m al voltant d'aquests espais. Tota actuació susceptible d'afectar significativament a l'estat químic o ecològic del medi aquàtic que es realitzi en aquesta franja exigirà un informe favorable de l'Administració Hidràulica per la qual cosa per qualsevol actuació del Pla Especial de Protecció susceptible d'afectar significativament a l'estat químic o ecològic del medi aquàtic que es realitzi en aquesta franja s'haurà d'obtenir un informe favorable de l'Administració Hidràulica.

g)A l'hora d'executar els petits projectes d'obres dels distints elements catalogats, s'han d'extremar les mesures de prevenció durant les obres per no afectar, de cap manera, a cap dels HIC següents presents a l'àmbit territorial del Pla Especial: 1150* Llacunes costaneres; 1410 Prats salins mediterranis (Juncetalia maritimae), 1420 Matolls halòfils mediterranis i termoatlàntics (Sarcocornetea friticosae); 5210 Màquies i garrigues amb Juniperus spp. arborescents, no dunars; 1510 Estepes salines mediterrànies (Limonietalia),6420 Jonqueres i herbassars graminoides humits mediterranis de Molinion-Holoschoerion; 7210 Torberes calcàries de Cladium mariscus amb especies de Caricion davalianae; 5330 Matolls termomediterranis i predesèrtics; i 92D0 Galeries i matolls riberencs termomediterranis (Nerio-Tamaricetea i Securinegion tinctoriae).

h)A l'hora d'executar els petits projectes d'obres dels distints elements catalogats, s'han d'extremar les mesures de prevenció durant les obres per no afectar, de cap manera, a cap de les espècies catalogades i amenaçades del Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i Especial Protecció.

i)Les obres no es podran dur a terme durant el període de reproducció de les aus indicades, el qual cobreix els mesos de febrer a juny inclosos per tal d'evitar-lis molèsties com a conseqüència de renous i presència humana.    

j)D'acord amb el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestal de les Illes Balears (2015-2024) elements catalogats núm.  11, 12, 13, 15, 17, 30 i 31 es troben en zona de risc d'incendi moderat, mentre que els elements catalogats es troben en zona de risc d'incendi baix. Durant l'execució de les obres previstes en aplicació del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines, s'haurà de tenir en compte l'establert al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal pel que fa a les edificacions i instal·lacions. A més, s'hauran d'adequar i gestionar unes franges de 30 metres d'amplada mínima a partir del límit construït de les edificacions i instal·lacions sense acumulacions de combustible vegetal, però en cap cas hi ha la necessitat d'eliminar la totalitat de la vegetació arbòria/arbustiva al voltant del volum edificat o de la instal·lació. Així mateix, les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.

k)L'àmbit territorial del Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera s'ubica al Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera i als espais de Xarxa Natura LIC i ZEPA ES0000084 Ses Salines d'Eivissa i Formentera, tots espais de rellevància ambiental. D'acord amb l'article 17.g)  la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, els espais de rellevància ambiental requeriran una especial protecció contra la contaminació acústica i comprenen zones de silenci o zones d'alta sensibilitat acústica per la qual cosa la maquinària de les obres que s'utilitzarà haurà de dur esmorteïdors de renou i segons l'annex III. Valors límits d'immissió, taula B1del Reial Decret 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, al que es referix a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques, els nivells d'immissions màxims de renou que es puguin generar no podran superar els 55 dB i s'haurà de fer un seguiment del renou durant les obres per no superar aquest llindar.

l)Respecte a les obres previstes, s'hauran de tenir bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica detallades a la web http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construcció_i_demolició-30632/.

m)S'haurà de complir amb el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i la gestió de residus de construcció i demolició.    

n)En relació amb el reg diari antipols, l'aigua que s'utilitzi haurà de ser aigua regenerada. El seu ús estarà condicionant al compliment del Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic i de la reutilització de les aigües regenerades i s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilitzar, la qual es regirà per la normativa esmentada.

l)Durant les obres que es puguin dur a terme sobre elements catalogats amb contacte amb l'aigua, com el mur de circumval·lació de l'Estany Pudent, s'hauran de posar barreres antiterbolesa en la zona de les obres, que evitin la dispersió de plomes de terbolesa cap l'interior d'aquest estany.

-D'acord amb l'article 32 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de Costes, únicament es podrà permetre l'ocupació del DPMT per aquelles activitats o instal·lacions que, per la seva naturalesa, no poden tenir altra ubicació. A aquests efectes, i qualsevol que sigui el seu títol habilitant de l'ocupació del domini públic i l'Administració que ho atorgui, quedaran expressament excloses les utilitzacions mencionades en l'article 25.1 de la mateixa Llei, entre elles, les edificacions destinades a residència o habitació, per la qual cosa el canvi d'ús d'edificacions existents a ús d'habitatge, habitació (inclús hoteleres) dels elements catalogats en el Pla Especial de Protecció del BIC de Ses Salines de Formentera haurà d'estar totalment prohibit. S'haurà d'aclarir la legalitat de l'ús de residència i d'activitat turística en la actualitat en els elements catalogats dins el Pla Especial per les Administracions competents en la matèria de costes.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació. 

(Signat electrònicament: 23 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidencia de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)