Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 47245
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’urbanització del polígon de serveis i tecnològic del Pla Parcial del Sector 1 del PGOU, TM Inca, promogut per JUNTA DE COMPENSACIÓ Sector 1 PGOU Inca (46a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'urbanització del polígon de serveis i tecnològic del Pla Parcial del Sector 1 del PGOU, TM Inca, promogut per JUNTA DE COMPENSACIÓ Sector 1 PGOU Inca, en els termes següents: 

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

Segons l'article 13.2 del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació  d'impacte ambiental simplificada els projectes següents els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.

En el cas concret del projecte que s'avalua, s'ajusta prou bé al grup 4 (Projectes d'infraestructures) punt 1 de l'annex II, que inclou projectes d'urbanització en general i els projectes de dotacions de serveis en polígons industrials. 

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que li siguin d'aplicació. 

2.Descripció i ubicació del projecte

El sector 1 del PGOU d'Inca, polígon industrial i de serveis, s'ubica a la zona sud de la ciutat d'Inca, entre la ciutat i l'autopista Ma-13.

Disposa d'un pla parcial aprovat el 2012. El projecte d'urbanització inclou les següents obres a executar:

- Xarxa viària.

- Xarxa d'aigua potable.

- Xarxa d'evacuació d'aigües residuals.

- Xarxa d'evacuació d'aigües pluvials.

- Enllumenat públic.

- Xarxa de telecomunicacions.

- Xarxa de gas ciutat.

- Xarxes de baixa i mitja tensió.

- Arbrat i zones verdes i xarxa de reg.

- Senyalització.

- Passos de servei.

Els capítols d'enllumenat públic, xarxa de telecomunicacions, xarxa de gas ciutat i xarxes de baixa i mitja tensió es desenvoluparan en projectes separats. 

El promotor és la JUNTA DE COMPENSACIÓ DEL SECTOR 1 DEL PGOU i l'òrgan substantiu és l'Ajuntament d'Inca. 

Es calculen els següents residus:

-Residus de demolició 907,09 tones (tractament a les plantes de Mac Insular).

- Residus d'excavació 16.588,77 tones, es destinaran a la restauració de pedreres (amb pla de restauració aprovat).

El subministrament d'aigua potable, d'acord amb el document ambiental, serà l'ajuntament el responsable de garantir el subministrament d'aigua d'abastament en quantitat i qualitat suficient per al polígon industrial. Segons el Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics la massa està en bon estat quantitatiu i el percentatge d'explotació segons el PHIB de tercer cicle és del 49,97%. 

Referent a la capacitat de depuració, d'acord amb la informació aportada per ABAQUA, les obres d'ampliació de l'EDAR d'Inca no han començat, per tant, la connexió del projecte d'urbanització del polígon de serveis i tecnològic del Pla Parcial del sector 1 del PGOU a l'estació depuradora,  queda supeditada a l'entrada en funcionament de l'ampliació de l'EDAR.

3.Avaluació dels efectes previsibles

El document ambiental identifica i descriu els impactes de les fases de construcció i funcionament sobre:

-Població:

a) Fase construcció: creació de llocs de feina.

b) Fase d'explotació: millora dels equipaments i del funcionament del vial.

-Sòl:

a) Fase d'execució: els principals impactes els generaran els moviments de terres (anivellacions, excavacions, rases, etc.), es produirà una ocupació del sòl, risc de contaminació del sòl i generació de residus.

b) Fase d'explotació: ocupació permanent del sòl i reducció de la superfície de sòl productiu.

- Flora:

a) Fase construcció: el desbrossament i l'eliminació de la coberta vegetal i vegetació existent produirà l'eliminació d'individus de flora comuna.

b) Fase d'explotació: Increment potencial d'espècies de flora autòctones amb la sembra dels espais enjardinats.

-Fauna:

a) Fase d'execució: disminució de l'hàbitat de les espècies de fauna comuna, també es considera que podria existir un cert risc d'atropellament.

b) Fase d'explotació: ocupació permanent del sòl i increment de renous, per altra banda, la creació d'espais enjardinats crearà la possibilitat de nous hàbitats.

-Atmosfera:

a) Fase d'execució: emissió de pols i renous pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant.

b) Fase d'explotació: emissió de gasos contaminants per l'augment de tràfic i contaminació lumínica que serà mínima pel compliment de les normatives.

-Aigua:

a) Fase d'execució: consum d'aigua i contaminació per vessaments accidentals.

b) Fase d'explotació: consum d'aigua produït pel manteniment dels equipaments i els espais enjardinats.

-Canvi Climàtic: A les dues fases s'emetran gasos d'efecte hivernacle.

-Paisatge:

a) Fase d'execució: Alteracions en el paisatge produïdes per la introducció d'elements associats a les obres.

b) Fase d'explotació: els elements del projecte com són els espais enjardinats, l'arbrat viari o el mobiliari urbà poden permetre millorar la qualitat paisatgística de la zona.

Els impactes a la fase de construcció són majoritàriament afeccions puntuals que desapareixeran després de les obres,  pel que fa als impactes a la fase de funcionament es valoren d'intensitat baixa o mitja a excepció de l'ocupació permanent del sòl.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'ha consultat a la Direcció General de Territori i Paisatge (VALIB 184941), Direcció General de Recursos Hídrics (VALIB 184871), a la Direcció General de Salut Pública (VALIB 184854), a la Direcció General  de Canvi Climàtic (VALIB 184844), Direcció General d'Emergències i Interior (VALIB 184822), al Servei de Protecció d'Espècies la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat (VALIB 184921) a la Direcció Insular de Territori i Paisatge (GOIBS112434/2023), a la Direcció Insular d'Urbanisme (GOIBS112324/2023) i a la Direcció Insular d'Infraestructures (GOIBS112976/2023), al GOB (GOIBS112355/2023), Terraferida (GOIBS112557/2023) i Amics de la Terra (GOIBS112696/2023).

En el moment de redactar el present informe, es disposa dels següents informes de les administracions previsiblement afectades i entitats interessades:

- Direcció General d'Emergències:

Una vegada examinada la documentació es considera que, des de l'enfocament de la Direcció general d'Emergències i Interior sobre la protecció de les persones i béns (art. 1 de la Llei 17 /2025 del Sistema Nacional de Protecció Civil), l'expedient es pot informar favorablement atès que l'àmbit del sector 1 on es vol ubicar el polígon de serveis i tecnològic no es troba afectat per cap dels riscos analitzats per la planificació especial de Protecció Civil.

-Direcció General de Salut Pública i Participació:

S'informa que l'execució de la xarxa d'abastament d'aigua de consum ha de complir amb els condicionants establerts al Reial Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnica-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament. Abans de l'execució d'aquesta xarxa s'hauran de seguir els tràmits necessaris amb la Direcció General de Salut Pública que inclouen l'obtenció dels informes vinculants per la seva execució i posada en funcionament. 

Referent a la xarxa de reg, es considera recomanable el reg amb aigua de pluja i, en cas de ser possible, amb aigua regenerada per tal de reduir l'impacte del consum damunt els aqüífers. L'opció d'utilitzar aigües regenerades haurà de complir amb els condicionants establerts al Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera: El projecte d'urbanització hauria de donar compliment als articles de la Llei 10/2019 referents a l'aprofitament d'instal·lació d'energies renovables en aparcaments i la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles lliures d'emissions.

-Servei d'Ordenació del Territori: es considera que el projecte d'urbanització ha de tenir en consideració les observacions següents: 

1. Si el projecte d'urbanització de l'assumpte s'ha aprovat o s'aprova inicialment amb posterioritat a la data de l'acord del règim de suspensió de llicències i autoritzacions de la modificació nº3 del Pla territorial de Mallorca (MD3PTIM) dia 29-12-2021, s'haurà d'incorporar a la documentació una justificació detallada de què el projecte no sigui contrari a les seves determinacions. 

2. S'haurà d'atendre a tot el que disposa el Pla Territorial de Mallorca i la MD3PTIM, especialment als continguts de les normes 7 (bis), 7 (quàter), 42, 44 i la Disposició Addicional Setzena del nou text de les normes d'ordenació. 

3. S'haurà d'incorporar a l'estudi ambiental o al projecte un apartat específic que detalli el compliment de les disposicions dels instruments d'ordenació territorial amb menció expressa als documents i apartats específics en els quals es materialitza implementació d'aquestes disposicions, en especial al  compliment del PECMA.

4. En relació amb l'acord d'aprovació definitiva del Pla Parcial del Sector 1, s'haurà d'aportar documentació que justifiqui l'adequació del projecte d'urbanització a les prescripcions següents:

a. Prescripcions 5, 12.4 i 12.5, especialment a la vinculació de l'annex III del pla parcial, la definició de l'arbrat i el tractament de les zones verdes i l'arbrat dels carrers. 

b. Prescripcions 12.1 i 12.2 sobre l'enllumenat públic. La memòria aportada indica que el projecte d'enllumenat públic del polígon es desenvolupa en una separata, a la qual no s'ha tengut accés. Per tant, no es pot avaluar si el projecte d'urbanització conté les especificacions en relació amb l'enllumenat. 

c. Prescripció 12.3 sobre el pas de vianants i trànsit no motoritzat entre els dos subsectors del pla parcial i l'accessibilitat de vianants al futur abaixador ferroviari. 

5. Es considera convenient que es millori el grau de detall de les actuacions encaminades a la integració paisatgística i resoldre les deficiències en la definició gràfica d'elements d'urbanització com les voravies, les alineacions dels carrers i els aparcaments.

6. Així mateix, convé considerar més detalladament els impactes paisatgístics derivats del procés d'execució del projecte i les mesures correctores específiques a adoptar durant aquest termini. Es recomana programar les actuacions d'urbanització amb la plantació dels elements arboris, per tal que el seu efecte de mesura paisatgística correctora sigui efectiu com més aviat millor. 

7. En relació amb l'annex l del document ambiental s'ha d'aprofundir en l'anàlisi de l'impacte paisatgístic, especialment en els plans propers, i avaluar si són necessàries mesures d'integració paisatgística. Aquest punt està en relació directa amb les consideracions realitzades sobre les prescripcions recollides en l'acord d'aprovació definitiva del Pla Parcial del Sector 1.

8. Es recomana prendre en consideració d'Estratègia de Paisatge del Consell de Mallorca, especialment pel que fa a l'objectiu 111.6 sobre la integració paisatgística dels espais destinats a equipaments comercials. 

Per totes aquestes consideracions i una vegada analitzada la documentació aportada, no es pot descartar l'existència d'impactes o efectes significatius del projecte objecte d'aquest informe.

Servei de Protecció d'Espècies: inform FAVORABLEMENT sobre el Projecte d'urbanització del polígon de serveis i tecnològic del pla Parcial del sector 1 del PGOU T.M. Inca

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte d'urbanització  del sector 1 del PGOU d'Inca, polígon industrial i de serveis inclou les següents obres a executar:

- Xarxa viària.

- Xarxa d'aigua potable.

- Xarxa d'evacuació d'aigües residuals.

- Xarxa d'evacuació d'aigües pluvials.

- Enllumenat públic.

- Xarxa de telecomunicacions.

- Xarxa de gas ciutat.

- Xarxes de baixa i mitja tensió.

- Arbrat i zones verdes i xarxa de reg.

- Senyalització.                                              

- Passos de servei.

2. Ubicació del projecte:  s'ubica a la zona sud de la ciutat d'Inca, entre la ciutat i l'autopista Ma-13. Segons el visor del Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), el projecte d'urbanització afecta a parcel·les amb classificació d'Àrea de Transició d'Harmonització (AT Harmonització), excepte una zona reduïda ubicada en el sud-oest del sector, el qual té classificació de Sòl Rústic de règim General (SRG). Així mateix, s'observa l'afecció de part dels terrenys per una Àrea de protecció territorial de carreteres (APT-Ca), en una franja lateral de les infraestructures de la xarxa bàsica de comunicació (Autopista Ma-13 i carretera (Ma-3120). No obstant això, aquestes parcel·les, excepte pel sistema general d'espai lliure/viari (SGELN – APT) corresponent principalment a la franja de terreny entre el sector i l'autopista i la carretera Ma-3120, l'àmbit del projecte té la consideració d'àrea de desenvolupament urbà i urbanitzable, d'acord amb el PGOU d'Inca.

L'àmbit d'actuació queda inclòs en la seva pràctica totalitat en la delimitació de l'Àrea de Reconversió Territorial 11.1 Façana d'Inca (ART 11.1). Tampoc està integrat dins Xarxa Natura 2000 ni forma part de cap espai natural protegit. No s'hi troben hàbitats d'interès comunitari ni espècies amenaçades. El projecte es troba fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment urbà. Tampoc està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, inundació, incendis o esllavissaments, per Hàbitats d'Importància Comunitària (HIC), ni per cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat. Referent a Inundacions, limita a uns 200 metres al Nord-est amb una plana geomorfològica d'inundació. 

Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte s'ubica a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1811M2 «Inca». La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada. 

3. Característiques del potencial impacte: L'execució del projecte d'urbanització produirà els següents impactes temporals durant la fase d'execució:

-Emissió de pols i renous causats pel moviment de terres, demolició de l'habitatge i magatzem existents i per la circulació de vehicles i maquinària pesant, que causaran molèsties a la població dels habitatges propers i perjudicaran la qualitat de l'aire. 

-Ocupació del sòl i risc de contaminació d'aqüífers. 

-Eliminació de la vegetació existent: les actuacions d'eliminació de la capa vegetal, desbrossament i moviments de terra.

-Disminució de l'hàbitat de les espècies de fauna no protegida existents en la zona, així com risc d'atropellament d'amfibis i rèptils. 

-Es generarà un volum important de residus de construcció i demolició (RCD). 

-Afecció al paisatge. El paisatge es veurà alterat per la presència de la maquinària, vehicles i zones d'acopi provisionals de l'obra.  L'afecció en el paisatge no es considera significativa, atès l'entorn de caràcter urbà en el qual s'emmarca el projecte i del seu entorn. Es produiran impactes positius sobre la població per la creació de llocs de feina.

Els impactes durant la fase d'explotació seran positius per a la població per la millora dels equipaments i el funcionament del vial, i negatius per l'ocupació permanent del sòl i reducció de la superfície de sòl productiu, emissions de gasos contaminants i d'efecte hivernacle pel trànsit de vehicles, contaminació lumínica, paisatge, consum d'aigua i energia, generació d'aigües residuals i el risc de contaminació d'aqüífer.

El document ambiental únicament proposa mesures preventives o correctores durant la fase d'execució, no aporten mesures correctores i preventives específiques de la fase de funcionament, a més, no s'indica com es realitzarà el seguiment ambiental d'aquestes mesures. Per tant, serà necessari implementar mesures correctores i preventives que minimitzin els principals impactes ambientals per a cada fase del projecte i un pla de vigilància ambiental que inclogui la definició d'uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives. A més, de les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat. 

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'urbanització del polígon de serveis i tecnològic del Pla Parcial del Sector 1 del PGOU, TM Inca, promogut per JUNTA DE COMPENSACIÓ Sector 1 PGOU Inca i redactat per l'enginyer Fèlix Estelrich en data de febrer de 2023, , atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores/protectores proposades en el document ambiental, redactat per l'ambientòloga Ana Delgado i la geògrafa Neus Lliteras en data de febrer de 2023, i els condicionants següents:                                                            

 L'aprovació del projecte queda supeditada a: 

- Presentar a la Direcció General de Recursos Hídrics el Certificat del gestor que s'encarregarà del subministrament d'aigua que certifiqui la disponibilitat de recurs. 

- A l'entrada en funcionament de l'ampliació de l'EDAR d'Inca.

Correspon a l'ajuntament valorar si ajorna l'aprovació del projecte d'urbanització fins a disposar de plenes garanties que, a la seva finalització, l'ampliació de la depuradora estarà operativa, o si aprova el projecte tot assumint el compromís d'adoptar les mesures de publicitat escaients per advertir d'aquesta condició a tots els possibles afectats. Així mateix, en cas d'aprovar el projecte d'urbanització abans de la posada en servei de la nova depuradora, precisarà el règim de responsabilitats davant els eventuals retards en la finalització de les obres de l'EDAR.

 Per tal de garantir la protecció del domini públic hidràulic subterrani, durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

 S'hauran d'establir mesures per a la prevenció de pols i gasos durant la fase de construcció. Aquestes mesures s'han d'incloure en el pla de vigilància ambiental per tal de registrar el seu seguiment. 

S'hauran d'adoptar tècniques o sistemes urbans de drenatge sostenible. El projecte d'urbanització incorporarà mesures per a fomentar la infiltració de les superfícies dels aparcaments, vials, centres de rotondes, escocells i jardins. Es proposa l'ús de solucions amb paviments permeables o el rebaixament de vorades en aquelles situacions en què es pugui redirigir l'escolament superficial cap a zones on es faciliti la seva infiltració (escocells, zones verdes…). Tot això sense perjudici de l'ús d'altres possibles solucions que s'englobin dins d'aquest conjunt de tècniques de drenatge sostenible. 

 S'hauran de preveure mesures preventives i correctores per a totes les fases del projecte.

 S'haurà d'implementar un pla de vigilància ambiental que inclogui els condicionants del present informe ambiental i que defineixi uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu i documentat de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat. El qual es trametrà a la CMAIB.      

Es recorda: 

- L'execució de la xarxa d'abastament d'aigua de consum ha de complir amb els condicionants establerts al Real Decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnica-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament. Abans de l'execució d'aquesta xarxa s'hauran de seguir els tràmits necessaris amb la Direcció General de Salut Pública que inclouen l'obtenció dels informes vinculants per la seva execució i posada en funcionament. 

- L'opció d'utilitzar aigües regenerades haurà de complir amb els condicionants establerts al Real Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

-S'ha de complir amb els requisits establerts en el Reial Decret 105/2008 pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició quant a les obligacions del productor i posseïdor, i si n'és el cas, del gestor d'aquest tipus de residu.

Es recomana : 

- Implementar en el projecte les mesures indicades a la Guia de prevenció de la contaminació atmosfèrica al sector de la construcció: http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_de_la_demolicio-30632/.

- Referent a la xarxa de reg, es considera recomanable el reg amb aigua de pluja i, en cas de ser possible, amb aigua regenerada per tal de reduir l'impacte del consum damunt els aqüífers, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta  resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 23 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)