Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 45795
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), per la qual es convoquen subvencions per a la promoció dels productes agrícoles i alimentaris en règims de qualitat, per al període 2024-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) preveu una sèrie d'intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears, entre les que es recull la de ‘Cooperació per a la promoció dels productes agrícoles i alimentaris en règims de qualitat', amb el codi 7132. Aquesta intervenció està dirigida a millorar la posició dels agricultors a la cadena de valor, fomentant les produccions de qualitat diferenciada i ecològiques.

Un producte agrícola de qualitat ha de tenir el suport d'una comercialització adequada per millorar les seves oportunitats de mercat. La millora de la informació als consumidors sobre l'existència i els requeriments dels programes de qualitat augmentarà la consciència dels consumidors sobre la disponibilitat de productes d'alta qualitat.

L'objectiu d'aquestes ajudes és millorar la difusió dels productes agraris de qualitat a les Illes Balears per afavorir el coneixement dels consumidors de les característiques diferenciades dels productes elaborats, d'acord amb programes de qualitat de la Unió Europea o nacionals, mitjançant campanyes d'informació i promoció.

En aquest moment i en relació amb la intervenció de cooperació per a la promoció dels productes agrícoles i alimentaris en règims de qualitat programada per a les Illes Balears, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural té pendent de tramitar una modificació del PEPAC que afecta determinades condicions establertes en aquesta resolució, per la qual cosa ha de quedar condicionada a l'aprovació de la modificació esmentada per part de la Comissió.

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que assenyala a l'article 2.e que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda aquesta intervenció de cooperació per a la promoció dels productes agrícoles i alimentaris en els règims de qualitat.

D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent:

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aproven tres convocatòries de subvencions, corresponents al període 2024-2026, per promoure la informació i promoció dels productes de qualitat, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és millorar la difusió dels productes agraris de qualitat a les Illes Balears per afavorir el coneixement dels consumidors de les característiques diferenciades dels productes emparats en programes de qualitat de la Unió Europea o nacionals.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024, es destina un import màxim de cinc-cents seixanta mil euros (560.000,00 €) a càrrec dels pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024. Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. La resta de convocatòries d'ajudes que estableix aquesta resolució, corresponents als anys 2025 i 2026, queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

3. Les subvencions esmentades es finançaran en un 30,70% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 6,14% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 63,16% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

Tercer Persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les agrupacions i associacions de productors o consells reguladors —quan incloguin productors— que, en el moment anterior a dictar-se la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:

a. Que gestionin sense ànim de lucre alguna de les marques de qualitat de productes agrícoles destinats al consum humà següents:

- DOP Formatge de Maó

- DOP Oli de Mallorca

- DOP Oliva de Mallorca

- DO Vi Binissalem- Mallorca

- DO Vi Pla i Llevant

- DO Mel d'Eivissa

- DOP Pebre Bord de Mallorca

- IGP Sobrassada de Mallorca

- IGP Ametlla de Mallorca

- IGP Vi de la Terra de Mallorca

- IGP Vi de la Terra Illes Balears

- IGP Vi de la Terra Illa de Menorca

- IGP Vi de la Terra Eivissa

- IGP Vi de la Terra Formentera

- IGP Vi de la Terra Serra de Tramuntana-Costa Nord

- IGP Oli d'Eivissa

- Agricultura ecològica

- Agricultura integrada

- Logotip de 100% raça autòctona; vaca menorquina, cabra mallorquina, ovella mallorquina, ovella menorquina, ovella roja mallorquina, i porc negre mallorquí.

- Totes les figures de qualitat emparades al títol II del Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, aprovades abans de la proposta de resolució de la convocatòria respectiva.

b. Que obtinguin almenys 6 punts d'acord amb els criteris de selecció que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.

2. No poden ser beneficiàries les agrupacions o organitzacions que siguin membres, socis o col·laboradores d'altres agrupacions o organitzacions de cooperació que hagin rebut suport econòmic per a la promoció del mateix règim de qualitat, tret que es demostri fefaentment que l'acció promocional és diferent i no incorre en risc de doble finançament.

3. Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir com a mínim fins a cinc anys des de la data de pagament.

4. A més del requisits anteriors, han de complir els requisits que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria competent en la matèria, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària; en aquest cas, cal aportar el document acreditatiu corresponent.

Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA a efectuar-ne la comprovació d'ofici.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Són objecte de subvenció les despeses derivades de les actuacions següents:

a. Personal laboral que fa tasques de promoció i divulgació: organització i participació en fires, congressos, seminaris, jornades tècniques, esdeveniments i activitats similars de relacions públiques, i divulgació en xarxes socials.

Les despeses del personal laboral són admissibles sempre que corresponguin a les activitats de promoció i divulgació degudament justificades.

b. Costos indirectes (aigua, llum, telefonia, internet, benzina, material d'oficina, etc.)

c. Material divulgatiu i prestació de serveis per tasques de promoció:

 

- Informació i publicitat en revistes especialitzades, tanques publicitàries i mitjans de comunicació (premsa, ràdio i televisió).

- Edició de material divulgatiu, amb promoció de coneixements científics i tècnics dels productes (pàgina web, fulls informatius...).

- Accions de millora de la imatge de productes.

- Estudis de mercat i d'avaluació d'impacte de les campanyes de promoció.

- Despeses de representació, relacions públiques, assessorament, participació i/o gestió en promoció, realitzades per personal extern.

 

d. Inscripcions en esdeveniments i altres despeses relacionades amb esdeveniments (com reserves de estands, contractació de carpes, etc.).

e. Despeses de transport i allotjament per realització d'actuacions promocionals fora de l'illa de l'entitat.

f. Indemnitzacions per realització d'actuacions promocionals fora de l'illa de l'entitat.

2. Únicament són subvencionables les actuacions i despeses relacionades amb la informació i promoció dels productes que es detallen en el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució, i que es facin entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'any de la convocatòria respectiva, amb la condició que les operacions no s'hagin completat ni pagat totalment abans de presentar la sol·licitud d'ajuda.

No obstant això, les reserves o pagaments anticipats de les despeses detallades al punt 1.d d'aquest apartat són subvencionables des de l'1 de juliol de l'any anterior al de la convocatòria respectiva.

En qualsevol cas, no són subvencionables les despeses efectuades abans de la publicació de l'acte que determini la constitució i aprovació de l'agrupació o del consell regulador i del seu reglament.

3. Les activitats d'informació i promoció subvencionables han de tenir les característiques següents:

1r. Estar destinades a induir el consumidor a adquirir productes agrícoles o alimentaris integrats en programes de qualitat dels aliments que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

2n. Ressaltar les característiques o els avantatges específics dels productes en qüestió. Se n'ha de destacar especialment la qualitat, els mètodes de producció específics, les normes estrictes aplicades per garantir el benestar dels animals i el respecte del medi ambient relacionat amb el programa de qualitat en qüestió i s'hi pot incloure la divulgació de coneixements científics i tècnics sobre aquests productes.

4. Les activitats de la mesura no han d'incitar el consumidor a comprar un producte pel seu origen particular. No obstant això, es pot indicar l'origen d'un producte, sempre que la indicació d'origen quedi subordinada al missatge principal.

5. Les campanyes de promoció de vins han de tenir en compte les disposicions legals sobre prevenció dels riscos relacionats amb l'abús de l'alcohol.

6. Només són subvencionables les activitats d'informació, promoció i publicitat en el mercat interior de la Unió Europea.

7. S'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu el Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat, relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.

L'emblema de la Unió Europea i una referència a l'ajuda del FEADER han d'aparèixer en el material informatiu, promocional i publicitari, excepte en el material que no sigui possible imprimir per la seva mida; no obstant això, el logotip ha d'estar exposat en un altre lloc de l'activitat per a la qual s'empra el material esmentat.

El material informatiu, promocional i publicitari ha de complir la normativa comunitària. El beneficiari ha de trametre el material pilot al FOGAIBA perquè el pugui comprovar abans d'elaborar-lo.

8. En cap cas són activitats subvencionables les activitats relacionades amb la promoció de marques comercials o les activitats d'informació i promoció subvencionades a l'empara del Reglament (CE) núm. 3/2008 del Consell, de 17 de desembre de 2007, sobre accions d'informació i de promoció dels productes agrícoles en el mercat interior i en tercers països.

9. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

10. En qualsevol cas, no poden ser despeses subvencionables:

- L'impost sobre el valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan la persona beneficiària el pagui de manera efectiva i definitiva.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris.

- Les despeses relacionades amb inversions.

- L'adquisició de béns de segona mà.

- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

- Les despeses de procediments judicials.

- Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent i, en especial, totes les que enumera l'article 6.4 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

11. Les despeses susceptibles d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat. A fi de controlar la moderació dels costos subvencionables i sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, l'entitat sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la seva sol·licitud d'ajuda o de pagament un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficàcia i economia, que la persona beneficiària ha de justificar quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, si es presenta un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.

12. De les despeses subvencionables de l'operació s'han de deduir els ingressos nets que s'hagin generat directament durant l'execució d'aquesta.

Cinquè Intensitat i límit de les subvencions

1. L'ajuda serà del 70% dels costos elegibles que es detallen al punt 2 següent i subjectes als límits que preveu el punt 3 d'aquest apartat.

2. Es consideren costos elegibles els següents:

a. Despeses de personal, laboral o autònom, destinat a tasques de promoció:

- Personal tècnic: 42.400,00 € anuals en jornada de 40 hores setmanals.

- Personal administratiu: 34.200,00 € anuals en jornada de 40 hores setmanals.

- Personal auxiliar administratiu: 28.100,00 € en jornada de 40 hores setmanals.

Aquests imports inclouen les despeses d'IRPF i Seguretat Social del personal contractat.

Les entitats poden imputar com a màxim el 50% del temps de dedicació del conjunt del seu personal propi.

b. Costos indirectes: es calcularan a un cost fix del 15% de la suma de les despeses de personal que preveu el punt a anterior.

c. Material divulgatiu i prestació de serveis per tasques de promoció. Es considera elegible l'import de l'actuació degudament justificat d'acord amb el que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.

d. Indemnització del personal per participació en actuacions promocionals fora de l'illa de l'entitat. Es calculen de la manera següent:

 

- Indemnització per actuació sense pernocta: dins d'Espanya 75,95 €, estranger UE: 88,30 €.

- Indemnització per actuació amb pernocta: dins d'Espanya 91,83 €, estranger UE: 111,65 €.

S'aplicarà una reducció del 50% d'aquests imports si la sortida/arribada és després/abans de les 15,00 hores, respectivament.

e. Despeses de transport i allotjament per realització d'actuacions promocionals fora de l'illa de l'entitat. Es considera elegible l'import de l'actuació degudament justificat d'acord amb el que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució.

3. Per al càlcul de l'ajuda s'aplicaran els límits següents:

a. Les despeses de personal juntament amb les de personal extern contractat per representació, relacions públiques, assessorament, participació i/o gestió en promoció, no poden superar el 35% de les altres despeses.

b. Les despeses de representació, relacions públiques, assessorament, participació i/o gestió en promoció, realitzades per personal extern, tenen un màxim de 25,00 €/hora per actuacions promocionals concretes.

c. En tot cas, l'import màxim d'ajuda per beneficiari en cada convocatòria serà de 90.000,00 €.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds és el següent:

- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024, comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB i acaba el dia 15 de febrer del 2024.

- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2025, comença el dia 2 de gener del 2025 i acaba el dia 30 de gener del 2025.

- Per a la tercera convocatòria, corresponent a l'any 2026, comença el dia 2 de gener del 2026 i acaba el dia 30 de gener del 2026.

2. Les persones interessades només poden presentar una única sol·licitud en cada una de les convocatòries, a la qual han d'incloure totes les actuacions previstes durant el període elegible.

3. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.

4. Aquestes sol·licituds han de portar adjunta la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de l'entitat.

b. Documentació acreditativa de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud.

c. Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat o dels estatuts socials o reglaments inscrits degudament en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.

d. Memòria del programa de promoció, que ha d'incloure: antecedents, objectius, pressupost i inici i acabament de les actuacions que s'han de subvencionar, i relació de treballadors especificant categoria laboral i dedicació prevista.

e. Certificació emesa pel secretari de l'entitat sol·licitant de l'ajuda, amb el vistiplau del seu president, en la qual ha de constar la relació dels productors, agricultors actius, inscrits en el programa, amb indicació del nom, cognoms, NIF i municipi de la seva explotació.

f. Si escau, pressuposts de les actuacions previstes per tercers, tal com estableix l'apartat 4.11 d'aquesta resolució.

g. Certificació de la situació censal que reculli les obligacions tributàries del sol·licitant, en cas d'estar exempt de presentar liquidació de l'IVA.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació assenyalada, o bé si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà la persona sol·licitant perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fa s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

7. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que contenen aquestes convocatòries, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i de la resta de la normativa aplicable.

Setè Selecció de les persones beneficiàries

1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda, aplicant el criteri de prioritat següent, el compliment del qual es valora a la data de presentació de la sol·licitud:

a. Per raó de la coherència del Pla de promoció/informació:

- Definició clara dels objectius = 2 punts.

- Definició clara de l'estratègia i dels mitjans utilitzats = 2 punts.

- Pla d'avaluació amb indicadors clars i mesurables = 2 punts.

b. Per raó de l'abast de l'actuació:

- 3 actuacions o més = 3 punts.

- 2 actuacions = 2 punts.

- 1 actuació = 1 punt.

c. Per raó de l'àmbit de l'actuació:

- Nacional/Internacional = 2 punts.

- Local = 1 punt.

d. Per raó del nombre de productors integrants:

- 10 o més = 3 punts.

- Entre 3 i 9 = 2 punts.

- Menys de 3 = 1 punt.

e. Per raó del nivell més alt d'exigència i control en el producte:

- Denominacions d'origen protegides, agricultura ecològica i logotips de raça autòctona = 3 punts.

- Altres certificacions = 2 punts.

La puntuació màxima és de 17 punts.

En cas d'empat, es resol amb el prorrateig de la quantitat que resti entre les persones sol·licitants que resultin empatats.

Vuitè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o persona en qui delegui.

- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.

- Vocals:

  • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
  • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constitueix en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap més tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA .

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es fa individualment.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar al beneficiari la reformulació de la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixen en relació amb les sol·licituds.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau, i la seva quantia.

2. Les comunicacions i notificacions a la persona interessada en aquest procediment es fan de manera telemàtica.

3. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emet un informe en el qual s'acredita, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada.

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans no venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a partir del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les obligacions de les persones beneficiàries són les següents:

- Presentar al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA una versió preliminar dels materials promocionals, prèvia a la seva edició, per a la seva supervisió i aprovació.

- Donar publicitat amb l'emblema de la Unió Europea i una referència a l'ajuda del FEADER a totes les actuacions de difusió i a tot el material informatiu, promocional i publicitari, excepte en el material que no sigui possible imprimir per la seva mida; no obstant això, el logotip ha d'estar exposat en un altre lloc de l'activitat per a la qual s'empra el material esmentat (apartat 4.6 d'aquesta resolució).

- Dur a terme les actuacions subvencionables durant el termini que estableix aquesta resolució.

- Justificar les despeses subvencionables en la forma i els terminis que determina aquesta resolució.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que indiquen les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o d'altres òrgans de control intern o extern, com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.

2. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, constitueixen obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i les obligacions detallades a l'Ordre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació 10/2023, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com les que es derivin de la normativa estatal i comunitària aplicable.

3. Sens perjudici de les exclusions i reduccions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini màxim per notificar i justificar la realització de les despeses proposades en aquesta resolució és:

- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2024: el 31 de gener del 2025.

- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2025: el 30 de gener del 2026.

- Per a la tercera convocatòria, corresponent a l'any 2026: el 29 de gener del 2027.

2. Les actuacions objecte de subvenció les ha d'haver dut a terme i pagat el beneficiari entre l'1 de gener i el 31 de desembre de cada any respectiu.

No obstant això, les reserves o pagaments anticipats de les despeses detallades al punt 1.d de l'apartat quart s'han d'haver dut a terme i pagat entre l'1 de juliol de l'any anterior al de la convocatòria respectiva i el 31 de desembre de l'any de la convocatòria, tots dos inclosos.

3. En tot cas, per computar l'inici del període de subvencionabilitat s'ha de tenir en compte el que estableix el punt 2 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

4. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, les persones beneficiàries han de presentar una única sol·licitud de pagament en cada una de les convocatòries, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, incloent-hi la memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui el formulari esmentat.

Aquesta sol·licitud ha d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de les activitats fetes i dels resultats obtinguts, amb evidències documentals i gràfiques (fotografies) justificatives, fent referència a les factures i justificants presentats.

b. Certificació del gerent o de l'autoritat administrativa corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

c. Vida laboral de cada treballador propi.

d. Factures d'un import mínim de 100,00 €, en el cas de les actuacions definides en els punts 1.c, 1.d i 1.e de l'apartat quart, juntament amb els seus justificants de pagament.

Les factures inferiors a 100 €, els tiquets de caixa o els rebuts no s'accepten per justificar el pagament i, per tant, no són subvencionables les actuacions corresponents.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

- Justificant de l'ordre de transferència bancària o comprovant de transferència bancària en el qual figuri: la data de la transferència, l'import a transferir, la identificació del concepte de transferència, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. A aquest document s'ha d'adjuntar l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

- Còpia del xec nominatiu sempre que hagi vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual figuri el càrrec del xec. Aquest document ha de portar adjunt un certificat de l'emissor de la factura en el qual es faci constar que el xec citat s'ha cobrat amb la indicació de la factura a la qual pertany el pagament. El certificat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té qui el subscriu.

- Comprovant de l'ordre bancària de pagament a través de targeta de crèdit o de dèbit on figuri la data de pagament. Aquest document ha de portar adjunt l'extracte bancari de la targeta en el qual figuri el càrrec corresponent i les dades per poder identificar-lo.

No s'admeten pagaments en efectiu.

e. En cas de viatges, s'han de presentar les factures del viatge corresponent (bitllet d'avió, targeta d'embarcament, hotel) que acreditin l'entrada i sortida de l'illa.

f. Una mostra del material informatiu o promocional més significatiu (fulls informatius, llibres, retalls de premsa...).

g. Declaració responsable del representant de l'entitat beneficiària justificativa de l'adequació de les activitats desenvolupades d'acord amb el que estableix l'apartat quart d'aquesta resolució.

h. Si escau, els tres pressuposts que preveu el punt 11 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

i. Certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abona mitjançant transferència bancària amb l'autorització del director gerent del FOGAIBA, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar les actuacions objecte de l'ajuda, en el termini i els termes assenyalats per a la correcta justificació suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa l'apartat desè, punt 3, d'aquesta resolució.

7. En els casos en què es produeixin desviacions substancials entre l'actuació efectuada i l'aprovada, s'ajusta l'ajuda total concedida a la d'actuació realitzada, sempre que les actuacions dutes a terme corresponguin a actuacions unitàries completes que preveu el projecte i s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos.

8. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021; la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC, així com l'annex 1 que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, amb la mateixa finalitat, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Tretzè Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC, finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Catorzè Règim de controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com al que disposa la Llei 30/2022, de 23 de desembre, i el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Pla estratègic de la PAC 2023-2027 per a Espanya (PEPAC) en els termes que preveu aquesta resolució, així com a l'aprovació dels criteris de selecció per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la als canvis i criteris aprovats.

Setzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (23 de gener de 2024)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el títol II, capítol III, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que es paga a la persona beneficiària en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que es paga a la persona beneficiària després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a súpera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que es defineix en el paràgraf anterior s'aplica mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el títol I, capítol V, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

2.1. Aspectes generals

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:

Compromisos excloents (CE): compromisos els incompliments dels quals no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.

Compromís terciari (CT): compromís amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda de promoció dels productes agrícoles i alimentaris en règims de qualitat tenen la tipificació següent:

- Fer i justificar les activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considerarà complert amb l'execució del 50% de l'actuació aprovada: CB.

- Presentar al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA una versió preliminar dels materials promocionals, prèvia a la seva edició, per a la seva supervisió i aprovació: CS.

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.

- Si escau, mantenir el criteri de prioritat que preveu el punt 1.b de l'apartat cinquè, durant cinc anys a comptar des del darrer pagament efectuat de l'ajuda: CB.

Les penalitzacions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

COMPROMISOS BÀSICS

  • 100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

  • 1 o més compromisos incomplerts: 20% de l'ajuda.
  • 2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.

COMPROMISOS SECUNDARIS

Primer any d'incompliment:

  • 1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.
  • 2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

COMPROMISOS TERCIARIS

Primer any d'incompliment:

  • 1 compromís incomplert: 1% de l'ajuda.
  • 2 o més compromisos incomplerts: 1% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda.

3. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.