Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 41129
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual se formula l'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de valorizació i transferència de residus situat a la parcel·la A-9, amb referència catastral 7408102DD8770N0001UU del Polígon Industrial del TM de Llucmajor. (Exp. 173a-2022 i 64a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29 de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de valorització i transferència de residus situat a la parcel·la A-9, amb referència cadastral 7408102DD8770N0001UU del Polígon Industrial del Terme Municipal de Llucmajor, en els termes següents: 

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 13 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes següents: «a) Els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, b) Els projectes que figurin a l'annex 2 d'aquesta llei (...)»

Entre els projectes inclosos en el grup 6, projectes de tractament i gestió de residus, de l'annex II del Decret legislatiu 1/2020 hi ha els següents:

1. Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que facin operacions de eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 del annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial i no estiguin incloses al annex 1 d'aquesta llei»

2. Instal·lacions d'emmagatzematge de ferralla, d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, centres autoritzats per a la recollida i la descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial. (...) 

4. Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial»

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 13 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

Es tracta de la instal·lació d'un centre de valorització per al processament de residus a una nau industrial situada a la parcel·la A-9 del Polígon Industrial del Terme Municipal de Llucmajor amb referència cadastral 7408102DD8770N0001UU. La parcel·la té una superfície de 2.562 m2, segons cadastre, amb una superfície de construcció a la nau de 1.147 m2. Confronta al nord i sud amb parcel·les i naus industrials, a l'oest amb el vial Av. Son Noguera i a l'Est amb la parcel·la 558 del polígon 42 del TM de Llucmajor, la qual té la qualificació d'Àrea de Transició d'Harmonització (AT-H) d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca.

Es tracta d'un centre de tractament i transferència de residus perillosos i no perillosos. Les activitats a desenvolupar són: Gestió de residus metàl·lics (metalls fèrrics i envasos metàl·lics) Gestió de residus perillosos (absorbents, envasos contaminats, pintures bateries, etc, ...), No perillosos no metàl·lics (alumini, coure, paper-cartrò, fusta, vidre, plàstic, pneumàtics-gomes, Vehicles Fora d'Ús descontaminants) i tractament de Residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (ara endavant RAEEs). Es realitzarà la recepció, classificació, emmagatzematge, condicionament i expedició de residus recollits als productors i entrega a gestors externs d'altres residus. En el cas de ferrades i residus metàl·lics es farà a més la classificació i compactació prèvia a la seva expedició per a reciclatge a centres recicladors de la Península. En el cas de residus d'aparells elèctrics i electrònics es durà a terme la classificació per fraccions (FR1 a FR7). Per a algunes fraccions es durà a terme únicament l'emmagatzematge per al lliurament a gestors finals (centre de transferència) i, en canvi, per a altres es realitzarà el desmuntatge parcial de determinats components susceptibles de valorització i la resta d'equip es lliurarà a gestors externs autoritzats per a la seva valorització segons el tipus de RAEEs de què es tracti.

Les quanties previstes d'activitat serien: una valorització de residus no perillosos de 2.769,30 tn/any i de residus perillosos de 1.029,35 tn/any, de residus perillosos de 7.470 tn/any i de tractament de RAEEs serà de 895 tn/any, així mateix la capacitat d'emmagatzemament màxim de residus no perillosos serà de 384 tn i de perillosos de 46 tn. La zona exterior es destinarà a la circulació i emmagatzematge de residus i la zona interior al tractament i valorització.

3. Avaluació dels efectes previsibles

A la fase construcció es preveu l'augment de pols i partícules materials en suspensió, i emissió de gasos d'efecte hivernacle per combustió de combustibles de la maquinària, augment del soroll, possibilitat de contaminació de les aigües subterrànies per abocaments accidentals i afecció al sòl (canvis en la morfologia original del terreny, pèrdua de sòls, barreja de capes edàfiques, canvis en l'estructura i afecció de la seva qualitat i compactació). Aquesta afecció serà petita ja que es tracta d'una àrea ja pavimentada, i només es modificarà per a soterrar al soterrament d'un sistema de tractament d'aigües pluvials de 5m3. 

A la fase d'execució es consideren com a impactes negatius: emissions sonores i emissió de gasos d'efecte hivernacle del desplaçament de vehicles i les feines de compactació i desmuntatge, l'increment de les necessitats d'aigua,  les afeccions a la qualitat de l'aqüífer els vessaments accidentals. Com a impactes positius, permetrà la valorització in situ  abans d'enviar-los al gestor final, fet que suposa un gran cost energètic i d'emissions de gasos d'efecte hivernacle addicionals; per la qual cosa la creació d'aquesta nau milloraria la valorització de residus i permetria una millor gestió dels mateixos.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 45 a 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

- Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori, en endavant CMAT)

  • Servei de Protecció d'Espècies 

- DG de Territori i Paisatge

  • Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme (CMAT)

- DG Recursos Hídrics (CMAT)

  • Servei Estudis i Planificació
  • Servei d'Aigües Subterrànies

- DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat)

  • Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera 

- DG d'Emergències i Interior (Conselleria d'Administracions públiques i Modernització)

  • Direcció d'Emergències i Interior

- DG de Salut i Consum (Conselleria de Salut i Consum) 

- Consell Mallorca

  • Departament de Territori
  • Direcció Insular de  Territori i Paisatge
  • Direcció Insular d'Urbanisme 

- Ajuntament de Llucmajor.

- Associacions:

  • Grup Ornitològic de Balears (GOB)
  • Amics de la Terra 
  • Terraferida.

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, el 14 de desembre de 2023, va informar (R/S 176/22 CA):

«Conclusions

Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:

1. El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2. La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partí cu les dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3. Per altra part, es considera adequada la utilització d'energies renovables descrites a l'estudi ambiental presentat ja que s'ajusta al s objectius de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en la qual es descriu que les noves edificacions que es construeixin han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'ha d'implantar progressivament el consum d'energia renovable.»

Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

- La Direcció general d'emergències i Interior, el 19 de desembre de 2022, va informar (IPS_4120/2022, SP_72_106/2022):

“Conclusió 

Una vegada examinada la documentació aportada, es conclou que no és possible informar arran que, a causa de la manca d'informació de la documentació aportada no és possible analitzar les repercussions de la instal·lació en el marc D 840/2015, de 21 de setembre, pel que s'aproven mesures de control dels riscs inherents als accidents greus en els quals intervinguin substàncies perilloses ni tampoc els possibles analitzar un possible efecte domino amb l'establiment annex d'acord amb l'article 9 del mateix Reial Decret.

Per aquest motiu, caldria aportar la següent documentació i justificacions:

  • Justificació de l'aplicació o no del Reial Decret 840/2015, mitjançant un anàlisis adequat considerant les categories de perillositat de cada substància perillosa, de conformitat amb el Reglament (CE) nº1272/2008 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2008, i les capacitats d'emmagatzematge previstes a la instal·lació, també de cada substància perillosa amb possible presència a l'establiment.

Fitxes de dades de seguretat de les substàncies perilloses emmagatzemades actualitzades d'acord amb el REGLAMENT (CE) No 1907/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de desembre de 2006 relatiu al registre, l'avaluació, l'autorització i la restricció de les substàncies i preparats químics (REACH) i el REGLAMENT (CE) nº 1272/2008 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2008, sobre classificació, etiquetatge i envasat de substàncies i mescles, i pel que es modifiquen i deroguen les Directives 67/548/CEE i 1999/45/CE i es modifiquen el Reglament (CE) nº 1907/2006, o com a mínim la corresponent classificació de cada una d'elles segons el citat reglament considerant que les fitxes de dades de seguretat estaran disponibles a la instal·lació a l'inici de l'activitat.

  • Justificació de les possibles afectacions en cas d'accident a la parcel·la annexa, a la qual es desenvolupa l'activitat de fabricació de biodièsel i tractament d'olis per a usos industrials em presencia de substàncies classificades com a tòxiques, inflamables i perilloses per al medi ambient, on existeix la possibilitat d'ocurrència d'accidents classificats com a CATEGORIA 3.

D'acord amb el Reial Decret 393/2007, de 23 de rnarç, pel que s'aprova la Norma Bàsica d'Autoprotecció als centres, establiments i dependències dedicats a activitats que puguin donar origen a situacions d'emergència. Com activitat compresa al punt 1 de l'Annex I: activitat de gestió de residus perillosos, s'haurà de disposar i tramitar el corresponent pla d'autoprotecció d'acord amb la normativa que és d'aplicació. Per tal de garantir una correcta coordinació i actuació operativa en cas d'emergència s'haurà d'incloure al pla d'autoprotecció la coordinació prevista entre els dos plans d'autoprotecció afectats, així com tates les mesures adients per a les possibles actuacions operatives en cas d'emergències que puguin afectar a qualsevol de les dues instal·lacions, tan degut a un possible accident greu a la instal·lació annex catalogada com a NIVELL INFERIOR d'acord amb el RD 840/2015, coma un accident esdevingut a la mateixa instal·lació que pugui afectar la parcel·la annexa.

També es troba a faltar a la documentació tècnica aportada una anàlisi més acurades de l'aplicació o no de la ITC-BT-29 del RD 842/2002, de 2 d'agost, pel que s'aprova el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió, de l'aplicació del Reial decret 681 /2003, de 12 de juny, sobre la protecció de la salut i la seguretat dels treballadors exposats a riscos derivats d'atmosferes explosives en el lloc de treball, de conformitat amb la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.

Referent al transport de mercaderies perilloses cal tenir en compte l'indicat al punt 10 de les consideracions tècniques així com incloure en la documentació tècnica les referències normatives que siguin d'aplicació derivada de l'exercici d'aquesta activitat.

Per tot el que s'ha exposat anteriorment es considera que caldria aportar la informació indicada per tal de determinar correctament si el projecte s'ha de subjectar o no a avaluació d'impacte ambiental ordinària, així com tenir en consideració les indicacions referents a autoprotecció, possible efecte do ino, el transport de mercaderies perilloses i els possibles riscs derivats de la formació d'atmosferes explosives a la instal·lació.»

Conselleria de Salut i Consum

- La Direcció general de Salut Pública i Participació, el 27 de febrer de 2023, va informar (EIA 247/2022):

«Un cap revisada la documentació ambiental relativa a la consulta i petició d'informe en relació al projecte d'una instal·lació de gestió de residus a Avda. Son Noguera, T.M. de Llucmajor, (...) 

S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes al document de referencia i a la normativa ambiental vigent. 

Aquest informe és únicament valid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tata la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte.»

Ajuntament de Llucmajor

- L'Àrea d'Urbanisme i Cadastre, el 11 de novembre de 2022, va informar (2022/9640J):

«Examinada la sol-licitud i documentació adjunta presentada relativa a la l'activitat permanent menor, el tècnic que subscriu manifesta que s'han d'esmenar les deficiències observades i/o presentar la documentació preceptiva següent abans de iniciar el funcionament de l'activitat:

S'envaeixen les zones de reculada del solar amb ocupacions pròpies de l'activitat. S'incompleix el que s'estableix en la article 6.15 de la Modificació puntual del Pla Parcial de polígon Industrial de Son Noguera de 2004: «Los espacios destinados a espacios libres, se podrán destinar a viales interiores, o a zona verde privada, quedando prohibido ocuparlo con ningún producto, elemento, materias de desecho, desperdicios, materias primas, materiales semielaborados o elaborados u otros que no se hallen detallados en esta relación y tengan algún volumen, incluyendo pérgolas u otro elemento decorativo.»

Per tot l'exposat no es pot exercir l'activitat en tant no s'esmenin les eficiències presentades.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte: instal·lació d'un centre de valorització per al processament de residus a una nau industrial situada al Polígon Industrial del Terme Municipal de Llucmajor.

La nau es distribuirà amb una Configuració tipus C segons el RD 2267/2004 de Seguretat Contra Incendis en Establiments Industrials, atès que l'establiment ocupa totalment un edifici que és a una distància superior a tres metres de l'edifici més proper o d'altres establiments. Aquesta distància ha d'estar lliure de mercaderies combustibles o d'elements intermedis susceptibles de propagar l'incendi. Disposarà de les instal·lacions contra incendis establertes pel Reglament de Seguretat contra Incendis en Establiments Industrials, requerides per a aquest tipus de configuració i amb un nivell de risc intrínsec d'incendi BAIX I. Davant l'entrada principal a la nau, s'ubicarà la bàscula soterrada per pesar aquests camions i l'oficina de recepció.

 

Tant els patis exteriors com la nau es troben pavimentats amb formigó impermeable. Es disposa de reixetes per a la recollida d'aigua de pluja dels patis amb els pendents adequats per dirigir les aigües a aquestes reixetes. Aquestes aigües pluvials de les zones exteriors seran tractades en un separador d'hidrocarburs amb decantació de sòlids, construït d'acord amb la normativa UNE 858, abans d'abocar-les a la xarxa de pluvials del polígon. Les aigües pluvials de teulada netes es dirigeixen directament a la xarxa de pluvials del polígon. La xarxa de pluvials està totalment separada de la xarxa de sanejament i aigües fecals dels lavabos, que s'aboquen a la xarxa de sanejament del Polígon.

La potència instal·lada del conjunt de l'activitat és 46.30 kW. Tenint en compte l'ús intermitent de la maquinària, es preveu un ús continuat d'un 40% de la potència nominal instal·lada, un funcionament d'11 hores diàries durant 220 dies laborables anuals, preveient un consum anual aproximat d'uns 44.818,4 kWh/any. La instal·lació elèctrica que es realitzi serà projectada i executada d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió i les seves instruccions tècniques complementàries. A més, s'hi instal·larà un sistema fotovoltaic de potència de generació instal·lada de 20,25 kWp, amb un total de 45 mòduls fotovoltaics de 450 Wp sobre la coberta, del tipus Autoconsum amb excedents. Mentre no es disposi dels permisos necessaris per abocar a la xarxa caldrà instal·lar un mecanisme antivessament que impedeixi la injecció d'energia excedentària a la xarxa de transport o distribució. Aquest mecanisme ha de complir la UNE 217001:2015 IN. La instal·lació d'il·luminació exterior donarà compliment a la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears. 

El centre farà tractament previ i transferència de residus perillosos i no perillosos. Les activitats a desenvolupar són: Gestió de residus metàl·lics, Gestió de residus perillosos i no perillosos no metàl·lics, i tractament de Residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (ara endavant RAEEs). Es realitzarà la recepció, classificació, emmagatzematge, condicionament i expedició de residus recollits als productors i entrega a gestors externs d'altres residus. En el cas de ferrades i residus metàl·lics es realitza a més la classificació i compactació prèvia a la seva expedició per a reciclatge a centres recicladors de la Península. En el cas de residus d'aparells elèctrics i electrònics es realitzarà la classificació per fraccions (FR1 a FR7). Per a algunes fraccions es realitzarà únicament l'emmagatzematge per al lliurament a gestors finals (centre de transferència) i en canvi per a altres es realitzarà el desmuntatge parcial de determinats components susceptibles de valorització i la resta d'equip es lliurarà a gestors externs autoritzats per a la seva valorització segons el tipus de RAEEs de què es tracti.

La nau estarà dividida d'acord amb els tractaments. Tota l'activitat de tractament de RAEEs i emmagatzematge de residus perillosos es realitza a l'interior de la nau, mentre que l'emmagatzematge de residus no perillosos es distribueix entre l'interior i l'exterior de la nau. A les zones 1 i 2 (a l'exterior) s'instal·larà contenidors de metalls, paper-cartrò, fusta, vidre, plàstic, pneumàtics-gomes, VFU descontaminants, i contenidor amb RAEEs destinats a gestor extern FR4, FR5, FR6 y FR7, la Zona 6 amb gasos a pressió. A l'interior de la nau es situen la Zona 3 de RAAEs FR1, FR2 y FR3, la Zona 4 de residus líquids i equips amb PCV (zona amb sistema de retenció de vessaments accidentals), la Zona 5 emmagatzematge de residus perillosos en petites quantitats (Absorbents, Envasos contaminats, pintures, bateries, etc.) en caixa estanca o amb cubeta de retenció, i la Zona 7 de tractament i magatzem de RAEEs.

Les quanties previstes d'activitat serien: una valorització de residus no perillosos de 2.769,30 tn/any i de residus perillosos de 1.029,35 tn/any, de residus perillosos de 7.470 tn/any  i de tractament de RAEEs serà de 895 tn/any, així mateix la capacitat d'emmagatzemament màxim de residus no perillosos serà de 384 tn i de perillosos de 46 tn. La zona exterior es destinarà a la circulació i emmagatzematge de residus i la zona interior al tractament i valorització. El termini màxim d'emmagatzematge és de sis mesos per als residus perillosos i de dos anys per als no perillosos (llevat d'autoritzacions, per escrit, de la Conselleria de Medi Ambient)

b) Ubicació del projecte: nau industrial aïllada situada a la parcel·la A-9 del Polígon Industrial del Terme Municipal de Llucmajor amb referència cadastral 7408102DD8770N0001UU. La parcel·la té una superfície de 2.562 m2, segons cadastre, amb una superfície de construcció a la nau de 1.147 m2. Confronta al nord i sud amb parcel·les i naus industrials, a l'oest amb el vial Av. Son Noguera i a l'Est amb la parcel·la 558 del polígon 42 del TM de Llucmajor, la qual té la qualificació d'Àrea de Transició d'Harmonització (AT-H) d'acord amb el Pla Territorial de Mallorca. 

D'acord amb el Pla Territorial Insular de Mallorca (en endavant PTIM), la nau i parcel·la es localitzaria a sòl classificat com sòl industrial IN_CAM_A, per activitat Naus i grans establiments no residencial, a la unitat paisatgística 7 «Mitjorn».». Es tracta de dues parcel·les, una d'elles cimentada i permeabilitzada, l'altra amb cultiu extensiu de secà abandonat amb escassa vegetació de caràcter arbustiu modificades. D'acord amb l'IDEIB, no afecta cap dels espais de rellevància ambiental definits en la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o el seu entorn. Les parcel·les tampoc queden afectades per APT. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codi 3955), l'àmbit del projecte es troba a l'àrea de distribució de dues espècies amenaçades (àguila coabarrada Aquila fasciata, milana reial Milvus milvus) i de set espècies catalogades (aquila calçada Aquila pennata; mussol banyut Asia atus; puput Upupa epops, serp de garriga Macroporotdon mauritanicus, tortuga mediterrània Testudo hermanii, Cirerer de Batlem Ruscus aculeatus, Aladern Llampúgol).

 

D'acord amb el document ambiental, a l'àmbit d'actuació no existeix cap element d'interès cultural catalogat que es pugui veure afectat.

c) Característiques del potencial impacte: A la fase construcció es preveu l'augment de pols i partícules materials en suspensió, i emissió de gasos d'efecte hivernacle per combustió de combustibles de la maquinària, augment del soroll, possibilitat de contaminació de les aigües subterrànies per abocaments accidentals i afecció al sòl (canvis en la morfologia original del terreny, pèrdua de sòls, barreja de capes edàfiques, canvis en l'estructura i afecció de la seva qualitat, destrucció d'hàbitats faunístics del sòl, impermeabilització i compactació). Aquesta afecció serà petita ja que es tracta d'una àrea ja pavimentada, i només es modificarà per al soterrament d'un sistema de tractament d'aigües pluvials de 5m3. 

A la fase d'execució es consideren com a impactes negatius: emissions sonores i emissió de gasos d'efecte hivernacle del desplaçament de vehicles i les feines de compactació i desmuntatge, l'increment de les necessitats d'aigua,  les afeccions a la qualitat de l'aqüífer els vessaments accidentals. Com a impactes positius, permetrà la valorització in situ  abans d'enviar-los al gestor final, fet que suposa un gran cost energètic i d'emissions de gasos d'efecte hivernacle addicionals; per la qual cosa la creació d'aquesta nau milloraria la valorització de residus i permetria una millor gestió dels mateixos.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. NO SUBJECTAR a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de centre de valorització i transferència de residus, terme municipal de Llucmajor sempre que es compleixin les mesures correctores previstes al document ambiental firmat per María Teresa Oms Molla, doctora en Ciències Químiques, a petició de l'entitat GEMAX, Estudios Ambientales S.L., en data desembre de 2022, per a la reducció dels impactes previsibles, amb el condicionant següents:

  • Abans de l'autorització de l'activitat, s'haurà de comptar amb el vist i plau de la Direcció general d'emergències i interior sobre les repercussions de la instal·lació en el marc del Reial Decret 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en què intervenen substàncies perilloses, amb l'esmena de la informació i documentació especificat al seu informe (R/S ISP 120/2022)  
  • El promotor haurà de justificar a l'Ajuntament de Llucmajor, el compliment de la normativa municipal reguladora en relació a les emissions de sorolls. En el cas de no complir-les no es podria dur a terme la llicència d'activitats fins a l'execució de les mesures de correcció necessàries per a complir amb la normativa sectorial.

Es recorda que:

  • L'Ajuntament de Llucmajor, a l'informe de l'àrea d'Urbanisme i Cadastre de l'Ajuntament de Llucmajor de 11 de novembre de 2022 (R/S 2022/9640J), indica que no es pot exercir l'activitat en tant no s'esmeni la deficiència respecte a l'ocupació de les zones de reculada del solar. 
  • El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes. La resolució d'inscripció APCA o, si escau, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

Segon. Finalitzar i arxivar l'expedient 64e/2023 (projecte d'instal·lació de gestió de residus a Av. Son Noguera, 18, A-9)) atès que és el mateix projecte.

Tercer. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Quart. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Cinquè. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

 

Sisè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 19 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística  Maria Paz Andrade Barberá Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)