Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT
Núm. 33321
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte bàsic referent a la zona de les bateries de Favàritx, al TM Maó, Menorca (exp. 25A/2023)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Ley 21/2013, de 9 de diciembre, d' Avaluación Ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d'Octubre de 2023,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
El projecte es tramita pel procediment d'avaluació ambiental ordinària segons el grup 10 (Projectes en espais naturals protegits) apartat 10 (Aparcaments) de l'annex I de projectes sotmesos a AIA ordinària del Decret legislatiu, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Per altra banda, la llei estatal, Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, inclou els aparcaments en sòl no urbanitzable i que en superfície ocupin més d'1 ha, com a projectes sotmesos a AIA ordinària en el seu Annex I, Grup 9, Apartat 10 quan es desenvolupin en Espais Naturals Protegits, Xarxa Natura 2000 i àrees protegides per instruments internacionals segons la regulació de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat. Segons la documentació són 11.831 m2 que contempla la zona prevista per aparcaments (límit zona d'aparcaments segons plànols).
El projecte segueix el procediment ordinari d'avaluació d'impacte ambiental de projectes de la secció 1ª del Capítol II del Títol II de la llei estatal, Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
1. Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
L'any 2020 el Consell Executiu del Consell de Menorca va adquirir l'immoble denominat Bateries de Favàritx al Ministeri de Defensa, dins del Parc Natural de s'Albufera des Grau. Un any després es va aprovar el PRUG, que regula els usos dins el Parc Natural de s'Albufera des Grau i en el qual es preveu l'execució d'un aparcament públic a les bateries militars adquirides pel CIME.
L'any 2022, i amb l'objectiu d'ordenar la mobilitat rodada a la zona de Favàritx, es va adjudicar el contracte menor de servei per a la redacció de l'estudi previ-projecte bàsic i del projecte constructiu d'un estacionament a la zona de les antigues bateries de Favàritx i es va realitzar un informe de supervisió favorable del projecte bàsic de l'estacionament a la zona de bateries de Favàritx.
Es tracta de construir una rotonda a l'entrada de l'aparcament i habilitar una zona d'aparcament al vial d'accés a la zona de les bateries de Favàritx amb 83 places per a cotxes, 29 places per a motocicletes i bicicletes, 3 places per autobusos de línia i una aturada per a un bus llançadora elèctric dins el Parc Natural de s'Albufera d'es Grau i espais Xarxa Natura 2000 ZEC i ZEPA ES0000233 d'Addaia a s'Albufera.
La distribució dels vehicles en línia permeten un carril d'entrada i sortida de 4 m, a més d'un itinerari per als vianants d'1 m. L'aparcament de bus de línia, cotxes, motocicletes i bicicletes es plantegen a tres nivells en zones diferenciades. L'aturada de bus i càrrega de vehicles elèctrics es proposa ubicar a l'entrada, aprofitant un edifici existent per col·locar les plaques fotovoltaiques. El projecte inclou la demolició de tres edificacions existents que es troben en estat ruïnós. El projecte inclou un tancat perimetral amb posts i cordes.
Les fases del projecte són les següents:
En el Programa 3.4 Equipament d'ús públic del pla anual de l'any 2023 del Parc Natural contemplen com a objectiu regular l'afluència de vehicles a la zona del far de Favàritx i com actuació, promoure la creació, regulació i condicionament de noves zones d'aparcament al cap de Favàritx, preferentment a les bateries militars. El PRUG a l'apartat 14. Equipaments d'ús públic a les actuacions en matèria d'ús públic preveu l'AP. 14.8 Promoure la creació, regulació i condicionament de noves zones d'aparcaments en el Cap de Favàritx, preferentment en les bateries militars, i restauració dels antics aparcaments d'Es Portixol i de s'Escala.
Respecte de la gestió de l'espai protegit, es contempla l'establiment de sistemes de transport col·lectiu per apropar als visitants i el tancament estival dels accessos amb vehicle privat. Respecte d'aquesta actuació, en el PRUG es puntualitza que «A l'àrea de Favàritx es delimitarà una part de les antigues bateries militars que podrà destinar-se a la recollida d'una zona d'aparcaments amb capacitat per a un màxim de 200 cotxes i 70 motocicletes».
Es preveu que, des d'aquesta zona i mitjançant sistemes de transport col·lectiu tipus llançadora es podrà traslladar els visitants de la zona a l'entrada de l'accés als arenals de Capifort i Morella, a la platja d'Escala i a la zona de far. Una vegada habilitada aquesta àrea d'aparcament, l'accés rodat fins al far podrà estar limitat. A banda, indica que es designaran zones aptes transitòriament, es tracta de zones contigües a la carretera de Favàritx que es consideren aptes per establir un aparcament de forma temporal mentre no s'hagin completat els tràmits necessaris per habilitar l'àrea d'estacionament de les antigues bateries militars i que actualment estan operatives. En el moment en què entri en funcionament l'àrea d'estacionament de zones d'aparcament transitòries s'han de clausurar.
Tots els aparcaments hauran d'incorporar mesures d'autoprotecció i defensa contra incendis forestals.
Les zones allà on s'han disposat les places d'aparcaments es divideixen en dos sectors principalment, un primer amb 36 places per a cotxes distribuïdes en línia al llarg del carril d'accés a les mateixes bateries de Favàritx, un segon sector que vendria a ser passat l'accés d'entrada, on s'ha distribuït en diferents nivells, per un costat les aturades de bus de línia a la part més elevada i de forma aïllada de la resta de vehicles, per altra banda, al nivell del mateix accés d'entrada, les 47 places restants per a cotxes i finalment en un nivell inferior, les 29 places per a motos i bicicletes.
L'EIA descriu cinc alternatives. Les alternatives que inclou l'EIA esdevenen sobre la quantitat de places d'aparcament i sobre la distribució d'aquestes.
L'alternativa 1 consisteix en un aparcament compost per 111 aparcaments de vehicles, 41 en filera de les quals 38 en el lateral esquerre del camí d'accés en sentit oest-est, 63 places en bateria en la zona més plana i 7 en espiga a la zona sud de cota inferior.
A l'alternativa 2, l'aparcament està compost per 104 places de vehicles amb la mateixa distribució espacial que l'alternativa 1 a excepció de les 7 places més al sud amb més pendent que s'han suprimit.
L'alternativa 3 l'aparcament està compost per 76 places de vehicles en espiga amb una ocupació del terreny inferior.
L'alternativa 4 l'aparcament està compost per 105 places de vehicles. És la combinació de l'alternativa 2 i la 3. En el camí d'accés, lateral esquerre es mantenen 39 places en espiga tal com es mostra l'alternativa 3. A la zona més plana on es troben les bateries militars es mantenen 66 places de vehicles definides en l'alternativa 2, i 63 places en bateria i 3 en fila.
L'alternativa 5 l'aparcament està compost per 83 places de cotxe i 29 places de motos i bicicletes. Estan projectades en la zona de cota inferior, localitzada al sud. Es preveu la demolició d'alguns edificis per a realitzar un major aprofitament de la superfície de l'àmbit d'actuació. En el primer edifici localitzat més a l'oest s'implementarà una instal·lació fotovoltaica per a autoconsum, amb el que es donarà cobertura a l'aturada de bus elèctric. Així mateix, es contempla la presència d'una zona dedicada a l'aturada de fins a tres busos de línia.
El projecte bàsic, a més de la documentació de les actuacions previstes i de l'exposició pública, conté diversos annexos, entre ells l'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA), un Estudi de Repercussions Ambientals, un Estudi Energètic i un Estudi d'Incidència Paisatgística.
2. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte
La parcel·la on es pretén dur a terme les actuacions del projecte és la parcel·la 7 del polígon 21 de Maó, té 49,95 ha i està situada en Sòl Rústic en la categoria d'Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI) i ANEI d'Alt Nivell de Protecció.
Es troba dins l'àmbit territorial de l'espai protegit Xarxa Natura 2000, ES0000233 D'Addaia a s'Albufera, declarada com a lloc d'importància comunitària (LIC), segons Acord del Consell de Govern de dia 3 de març de 2006, pel qual s'aprova definitivament, la llista de LICs aprovada per l'Acord del Consell de Govern de 28 de juliol de 2000 a l'àmbit de les Illes Balears, i ZEPA segons decret 28/2006, de 24 de març, pel qual es declaren Zones d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) a l'àmbit de les Illes Balears. Als terrenys on es preveuen executar les actuacions es troba l'Hàbitat d'Interès Comunitari (HIC) 6220* Prats erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero- Brachypodietea), i els hàbitats 5320- Matolls termo mediterranis i predesèrtics, segons la IDEIB i el Pla de Gestió Natura 2000 de la Costa Est de Menorca i el Pla Rector d'Ús i Gestió del Parc Natural de s'Albufera des Grau.
Es troba dins l'àmbit territorial del Parc Natural de s'Albufera des Grau. És un dels espais naturals més visitats de l'illa i amb alt nivell de freqüentació. Un dels objectius prioritaris és minimitzar l'impacte ocasionat per la circulació de persones amb la finalitat de preservar els valors naturals i la protecció de les espècies i els ecosistemes existents, així com la protecció del paisatge i els valors culturals. El Parc ha estat declarat Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) d'acord amb la Directiva Europea 79/409 de protecció de les aus que obliga a mantenir les poblacions d'aus i els seus hàbitats en bon estat.
Dintre del Programa de Conservació d'aus limícoles a les zones humides que realitza el parc natural, i per assegurar la tranquil·litat en l'àrea de reproducció de passa-rius camanegra (nom comú de l'espècie Charadrius alexandrinus a Menorca), cada any es realitzava el tancament temporal de la zona d'estacionament davant es Cos des Síndic a Favàritx, mitjançant la col·locació d'una corda entre l'1 de març i el 30 de juny, que l'any 2022 ha quedat permanent al llarg de tot l'any i s'ha fet un seguiment rutinari des de principis de març fins al juliol, per a poder constatar la reproducció d'aquesta espècie. Aquesta espècie es troba a l'annex 1 de la Directiva Aus i és objecte de mesures de conservació especials pel que fa al seu hàbitat, amb la finalitat d'assegurar la supervivència i la reproducció en la seva àrea de distribució.
El parc ha constatat, amb la mesura del tancament, un increment quant a nombre d'individus respecte als dos anys anteriors, i també la presència de parelles reproductores.
Des del 2021 varen entrar en vigor els documents de planificació i regulació del Parc que defineixen les seves línies de gestió com són el PRUG i el Pla de Gestió Natura 2000 de la costa Est de Menorca. A més, el Parc representa la zona de nucli de la Reserva de la Biosfera de Menorca atorgada per la UNESCO.
Un aspecte important de la climatologia de Menorca és el vent, predominantment del nord i des de l'abril al juliol incrementen els vents de component sud. La incidència del vent del nord és especialment pronunciada en el cap de Favàritx. La climatologia determina la presència de les espècies i les comunitats biològiques pròpies de la zona. És remarcable destacar a la zona els socarrells que són arbusts espinosos en forma de coixinet, i a distingir entre aquests el socarrell bord, un endemisme menorquí que viu en les zones litorals de la costa nord de l'illa, Carduncellus balearicus abans Femeniasia balearica. El Parc, dintre del programa de seguiment d'espècies vegetals terrestres d'interès duu un seguiment per tal d'avaluar les seves poblacions i efectua un recompte de plantes i anota l'estat de conservació en una zona del parc.
Segons el PORN de l'espai protegit, en l'article 16, es qualifiquen d'àrees de conservació predominant les que contenen uns elements biològics d'importància excepcional i són especialment sensibles a les diferents activitats humanes. Es tracta d'hàbitats en els quals les condicions extremes han afavorit la permanència d'uns processos evolutius que han provocat un grau d'endemicitat i de relacions ecològiques important. Són zones que no han tingut cap tipus d'ús intensiu i on l'aparició de l'ús recreatiu del territori les darreres dècades hi pot provocar uns canvis irreversibles. Concretament, corresponen a les tipologies de les comunitats de zones humides, dels torrents de caràcter semitemporal i de les comunitats vegetals permanents. Segons les tipologies ambientals identificades a l'article 4 del mateix PORN, dintre de les comunitats vegetals permanents hi trobam les comunitats de socarrells.
La parcel·la es troba a la Unitat de Paisatge 2 Mosaic Agroforestal sobre turons i valls paleozoiques d'EsGrau – Favàritx tram de costa ben conservada i amb valor paisatgístic alt.
La intenció del projecte és ordenar els usos turístics, d'oci i de lleure relacionats amb aquest espai i compatibilitzar l'ús amb el compliment de la normativa europea referent a la conservació d'hàbitats naturals i la flora i la fauna silvestre.
3. Tramitació (Resultats de l'exposició pública)
El promotor del projecte és el Departament de Mobilitat (Servei de Carreteres) del Consell Insular de Menorca (CIMe). El mateix Consell de Menorca, actua com a òrgan substantiu, i en compliment de l'article 40 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, i l'article 36 de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, ha sotmès l'expedient al tràmit d'informació pública (IP) i requerit l'emissió d'informes als organismes interessats i a les administracions afectades publicat al BOIB número 147 de data 15 de novembre de 2022 i BOE Número 43 de 19 de febrer de 2022. Així mateix, s'ha publicat al tauler d'edictes electrònic del CIM amb número 12790, del 15/11/2022 al 30/12/2022, certificant que durant aquest període d'IP no s'ha presentat cap al·legació ni suggeriment.
El Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca sol·licità informes a les següents administracions:
Consell de Menorca (CIME):
- Direcció Insular de Patrimoni – Departament de Cultura i Patrimoni (20/12/2022 i 03/02/2023)
- Direcció Insular d'Ordenació del Territori – (13/12/2022)
- Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera (23/12/2022 i 23/01/2023)
Govern de les Illes Balears (GOIB):
D.G. d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori:
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl
- Servei de Protecció d'Espècies
- Servei d'Espais Naturals- P.N. de s'Albufera des Grau (19/01/2023)
- Institut Balear de la Natura (IBANAT)
- D.G. de Territori i Paisatge
- D.G. d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
Ajuntament de Maó:
- Demarcació de Costes de les Illes Balears
- Ministeri de Defensa (22/11/2022 i 09/12/2022)
A dia d'avui els informes que consten a l'expedient, són els següents:
Servei de Protecció d'Espècies (D.G. d'Espais i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del GOIB)
Informe amb data 07/11/2022 el qual s'informa favorablement el projecte amb el següent condicionant:
a) La zona d'aparcament de busos a la part nord de l'actuació hauria de reorganitzar-se per tal de permetre el pas de vehicles cap als edificis que es preveuen es destinin a magatzem per a ús del parc natural (veure mapa 1 de l'annex).
b) L'aparcament ubicat a l'entrada hauria de permetre el trànsit segur de persones i la circulació en dos sentits de vehicles, busos, bicicletes i motocicletes.
c) Seria recomanable que s'executi un control d'accés a l'aparcament efectiu, abans d'obrir l'aparcament al públic, de manera que s'eviti el col·lapse de vehicles a l'entrada de l'aparcament per no disposar de places lliures.
d) Es recomana habilitar un control d'accés de vehicles i autobusos de manera presencial amb personal contractat o propi, com a mínim entre els mesos de maig a octubre, en el cas que no es pugui habilitar un control automàtic d'accés previ mitjançant una plataforma que es pugui reservar en línia i treure un tiquet amb codi QR per poder passar.
e) Mantenir la porta d'accés al far de Favàritx tancada, de manera independent a l'accés a l'aparcament de Favàritx, amb l'opció que puguin entrar els propietaris de les finques, serveis portuaris, emergències i personal del parc.
f) Reubicar els socarrells eliminats del vial d'entrada i assegurar que s'executi durant el projecte.
g) Incorporar mesures correctores i preventives amb relació a evitar molèsties per renous a la fauna present a la zona durant l'època de nidificació i reproducció, en concret sobre la zona humida des cos des Síndic, tant en la fase d'execució del projecte com de funcionament.
h) Valorar l'impacte dels visitants quant a la generació de fems i residus. S'hauria de contemplar la instal·lació de banys portàtils durant tot l'any a la zona per evitar aquests impactes.
Accés a futurs magatzems cedits al parc natural que ha de permetre el pas de vehicles.
Proposta del Consell Insular de Menorca sobre la zona degradada a restaurar, subjecta a variacions, situada a la part posterior de l'aparcament.
Alberto Correa Rodriguez de la Torre, enginyer col·legiat número 11451 del Col·legi Oficial d'Enginyers de Camins, Canals i Ports informa, en data 02/02/2023 que a petició del Departament de Mobilitat del Cime, ha fet una visita a l'edifici identificat a la fitxa nº41 de l'annex II del Plà d'usos de les bateries de Favàritx, amb objecte de realitzar un estudi de l'estat de conservació i valoració de les reparacions més imprescindibles a realitzar perquè el citat immoble reuneixi les condicions mínimes de seguretat. Conclou que, el resultat del reconeixement efectuat, procedeix a declarar la situació de ruïna de l'edifici inclòs en la fitxa 41 del Plà d'usos de les antigues Bateries Militar de Favàritx.
El Departament de Cultura, Educació, Joventut del CIMe (20/12/2022) indica que s'ha de tenir en compte l'art. 1 i 22 de la Llei 12/1998 del patrimoni històric de les Illes Balears. A continuació, adverteix que la bateria de Favàritx consta en el catàleg de patrimoni militar immoble amb el codi FVX-M01, incorpora els antecedents històrics i consideracions tècniques sobre les tres edificacions a demolir i sobre l'aflorament de malaquita. Conclou que informa favorablement amb les següents prescripcions: «-PRIMER: el projecte respectarà l'edificació amb codi de fitxa nº 41 del Pla d'usos de les Bateries de Favàritx, evitant la seva demolició parcial o total. -SEGON: S'avaluarà l'interès arqueològic de l'aflorament geològic esmentat a l'informe, abans de l'inici de les obres, per la qual cosa el promotor haurà de presentar informe de control arqueològic previ a qualsevol moviment de terres en aquest punt. -TERCER: la demolició de l'edifici amb fitxa nº 35, annex al dormitori, es farà prenent les mesures adients per a respectar la integritat de l'edifici recollit a la fitxa nº 34 del pla d'usos.»
En un nou informe, el Departament de Cultura, Educació, Joventut del CIMe (03/02/2023) indica l'art. 1 de la Llei 12/1998 del patrimoni històric de les Illes Balears, que descriu el que és el patrimoni històric. L'article 22 que diu que els propietaris de béns integrants del patrimoni històric els han de protegir i custodiar i els poders públics han de promoure la conservació i millora d'aquests béns.
A continuació, indica que: «La bateria de Favàritx consta en el catàleg de patrimoni militar immoble amb el codi FVX-M01, de l'any 2001, elaborat per Lorenzo Villalonga Sintes y Antonio Fernando Villalonga Sintes.» En una imatge Figura 1 indica els edificis que es pretenen demolir. Respecte de la proposta original, en la que es plantejava la conservació de l'edifici amb fitxa nº 41, i vist l'informe de l'enginyer de camins esmentat més amunt, i després de la visita de camp feta el dia 11 de gener de 2023, i fet una anàlisi detallada de la construcció, consideram que la demolició de l'edifici amb fitxa nº 41 del Pla d'usos, queda més justificada, atès l'estat ruïnós de l'estructura, essent irrecuperable en la seva estructura original. Compte, el dia d'avui, amb pocs valors arquitectònics que el facin mereixedor de conservació, atès a més, que no és edifici catalogat ni protegit individualment per cap dels instruments de planejament municipal. Conclou que recomana informar favorablement amb les següents prescripcions:
«-PRIMER: S'avaluarà l'interès arqueològic de l'aflorament geològic esmentat a l'informe, abans de l'inici de les obres, per la qual cosa el promotor haurà de presentar informe de control arqueològic previ a qualsevol moviment de terres en aquest punt.
-SEGON: la demolició de l'edifici amb fitxa nº 35, annex al dormitori, es farà prenent les mesures adients per a respectar la integritat de l'edifici recollit a la fitxa nº 34 del pla d'usos.
-TERCER. Es permet la demolició de l'edifici amb fitxa nº 41, atès el seu estat ruïnós i irrecuperable.»
Informe del Departament d'Ordenació del Territori del CIMe sobre el projecte Bàsic d'estacionament a la zona de les Bateries de Favàritx (Maó).
L'informe (13/12/2022) fa referència a la documentació tècnica presentada i a les disposicions legals i reglamentàries. L'article 4 de la Directiva 92/43/CEE del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres.«DOCE» núm. 206, de 22 de juliol de 1992, l'article 31 i 43 Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat «BOE» núm. 299, de 14 de desembre de 2007. L'article 31 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) (BOIB núm. 85, de 4 de juny de 2005). La correcció d'errates en la publicació de l'Acord del Consell de Govern, de 16 de maig de 2003, pel qual s'aprova definitivament el Pla d'Ordenació dels recursos naturals de S. Albufera des Grau. BOIB Núm. 89 26-06-2003, el Decret 51/2003, de 16 de maig, d'ampliació del parc natural de s'Albufera des Grau i de declaració de les reserves naturals de les illes des Porros, s'Estany, la bassa de Morella, es Prat i l'illa d'en Colom (BOIB Núm. 82 10-06-2003), el Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) (AD 25/04/2003), la Norma Territorial Transitòria (NTT) (AD 22/12/2014, BOIB núm. 3, de 5 de gener). L'article 57 de l'aprovació definitiva de la derogació parcial de la Norma Territorial Transitòria (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre de 2017). L'article 87, 90, 97, 106, 111, de la Revisió del Pla Territorial Insular de Menorca (BOIB núm. 7, del 16 de gener de 2021). Apartat 6.12 d'altres usos o activitats, Aparcaments, del Decret 39/2021, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Pla de Gestió Natura 2000 de la Costa Est de Menorca i el Pla Rector d'Ús i Gestió del Parc Natural de s'Albufera des Grau i de les reserves naturals de les illes des Porros (illots d'Addaia), de s'Estany, de la bassa de Morella, des Prat i de l'illa d'en Colom (BOIB Núm. 104, de 5 d'agost de 2021). El Pla d'usos de les antigues bateries militars de Favàritx 2021. L'article 7 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental (BOE núm. 296, d'11 de desembre de 2013) i l'article 13 i l'annex 2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (BOIB Núm. 150, 29 d'agost de 2020) i l'article 20 del Decret 3/2022 de 28 de febrer, pel qual es regula el règim jurídic i funcionament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears i es desenvolupa el procediment d'avaluació ambiental (BOIB Núm. 31, d'1 de març de 2022). Conclou que, informa favorablement des del punt de vista territorial «EL PROJECTE D'APARCAMENT A LES ANTIGUES BATERIES DE FAVARITX» del TM de Maó, expedient núm. AIA 7-2022, ja que s'ajusta al PRUG i al pla d'usos i recorda que s'hauran de seguir les directrius OCP 9, de l'article 106 de la RPTI i que s'emetrà un informe vinculant a la llicència d'obres.
Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca.
L'informe (23/12/2022) relatiu al Camí de Cavalls i Medi Natural sobre el projecte bàsic d'estacionament a la zona de les bateries de Favàritx fa una sèrie de consideracions respecte el compliment de la normativa de camins i la conservació i manteniment de la tipologia de les característiques litològiques i el sistema de construcció tradicional. Indica que hi ha una modificació del traçat de camí de cavalls que afecta parcialment el projecte i indica la necessitat d'informe favorable, preceptiu i vinculant de l'administració titular del camí. Indica també la normativa respecte de la protecció del medi nocturn i finalment, informe favorablement condicionat al compliment en el projecte executiu de les prescripcions de la Llei 13/2018 de camins de Mallorca i Menorca i de la Llei 13/2000 del Camí de cavalls de Menorca i el respectiu Pla Especial que el desenvolupa.
L'informe (23/01/2023) relatiu a la presència de basses temporals a la zona de les bateries de Favàritx associada al projecte d'aparcament. L'informe inclou uns antecedents en els quals indica:
«Quant a la identificació de basses temporals, el Pla d'usos realitza un anàlisi geoambiental on es pot identificar les zones on potencialment podrien tenir basses temporals, l'anàlisi es complementa amb un inventariat de camp, quant a la flora associada a l'hàbitat d'Interès Comunitari 3170, afirma que «Tot i que s'ha visitat la zona en època seca, s'han delimitat els cursos d'aigua a la cartografia així com petites planes d'inundació temporal, on s'observen espècies higròfiles, que poden acollir hàbitats sensibles com les comunitats de petites anuals i herbàcies perennes en sòls estacionalment humits o inundats (22.341) com ara les comunitats d'Isoetes, molt valuoses per la seva raresa. També s'observen jonqueres (Juncus maritimus, J. acutus) de sòls amb inundació estacional (15.12), així com alguns tamarells».
El tècnic de l'informe indica que ha realitzat una prospecció de camp de detall de les depressions silíciques de tota la zona i els torrents amb els següents resultats:
«Coincidint amb l'anàlisi ambiental realitzat durant l'elaboració del Pla d'usos, s'han detectat sobretot dues zones associades als torrents temporals que poden ser susceptibles a tenir espècies característiques de l'hàbitat 3170, però cap zona de les quals es pugui identificar com a bassa temporal.
S'ha de destacar també que s'ha localitzat una depressió, associada a un dels torrents, segurament d'origen antròpic, que podria ser susceptible a albergar l'hàbitat de bassa temporal, però una vegada fet l'inventari de camp, no s'ha identificat cap de les espècies característiques, essent una associació dominada per Schoenus nigricans d'ambients més secs.»
Inclou una imatge amb les zones marcades en vermell.
Conclou que:
«No s'han trobat espècies característiques de l'hàbitat 3170 dins la zona pròxima a l'aparcament projectat. Les dues zones identificades susceptibles a tenir l'hàbitat 3170 estan fora de la zona on es preveu realitzar l'aparcament i de la seva zona d'influència, per altra banda es troben també fora de la zona on es te previst regular l'ús públic del voltant. De fet, són zones identificades al pla d'usos com de fragilitat alta pel que s'evitarà en tot cas l'afluència per la zona. Queda garantit per tant, la seva preservació tant en la fase de construcció de l'aparcament, com en la fase de funcionament del mateix on es pretén realitzar una regulació de l'ús públic que se'n derivi.
No obstant, i a efectes d'inventariat i catalogació, a finals de primavera, època propícia per identificar les espècies associades de forma correcte, es realitzarà una nova prospecció de la zona i en cas que s'identifiquin espècies associades a l'hàbitat 3170, des del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera s'encarregarà una tipificació, cartografia de detall per la seva catalogació, si escau.»
4. Consideracions tècniques
1.-Segons l'article 21 del text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, els EIA han d'incloure una anàlisi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de la demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle així com la vulnerabilitat enfront del canvi climàtic. En aquest sentit, la documentació inclou un annex amb el títol “Estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic del “Projecte bàsic d'estacionament en la zona de bateries de Favàritx”. Segons aquesta documentació, el projecte inclou un punt de recàrrega elèctric de tipus Urban M22 base, tipus 2 monofàsic mode 3 per a l'autobús llançadora alimentat mitjançant plaques fotovoltaiques que aniran sobre la coberta de l'edifici existent situat a l'entrada de les bateries de Favàritx, dins l'edifici s'instal·larà el quadre general i els inversors. L'estudi inclou una estima del consum associat a la capacitat màxima disponible de places d'estacionament.
La instal·lació fotovoltaica estarà composta per:
Quan es carregui el semiràpid no es carregaran els lents i al l'inrevés.
Es proposa una instal·lació de generació de mòduls solars FV en configuració aïllada:
L'estalvi d'emissions de CO2 (Kg) serà de 6.014,6 Kg/estiu i l'estalvi d'emissions de SO2 serà de 4, 042 Kg/estiu, NOx 10,95 Kg/estiu i PST de 0,42 Kg/estiu.
La capacitat màxima de la zona d'estacionament és de 83 places de cotxes i 29 per a motocicletes i/o bicicletes, 3 places per autobusos de línia i una aturada per a un bus llançadora elèctric.
2.-Segons el document és fonamental la implantació d'una barrera per a regular l'accés a les portes del vial de la zona d'estacionament, així com una pantalla informativa de la disponibilitat d'estacionament en els mesos estivals, període en el qual es registra una major afluència de visitants d'acord amb les dades del P.N. De s'Albufera des Grau. Es planteja que la pantalla informativa es localitzi amb posterioritat a l'encreuament de la Me-7 i la carretera de Favàritx, una vegada transcorreguts 500 metres, a on es localitza el CEIP Tramuntana, es a dir a 5,4 Km de la zona d'actuació. Així s'aprofitarà l'aparcament ja existent per a realitzar un canvi de sentit de circulació.
L'estalvi que es calcula és de 5,4 km amb la mesura de la pantalla informativa i segons la documentació, són 6 l/100 km de benzina o 7 l/km de dièsel per a cotxes i 4 l/km per a motocicletes.
A més, la documentació presenta una estimació de 1,6 kg CO2 emesos per turisme de tipus B7 i 1,7 kg CO2 emesos per turismes de tipus E5 i 1 kg CO2 emesos per a motocicletes per trajecte d'anada i tornada. I amb les dades de cotxes desviats per falta d'aparcament l'any 2019 i que el 80% de la flota de vehicle són de benzina es calculen que es genera 42.109 Kg de CO2 entre 1 de juny i el 30 de setembre.
El panell informatiu es preveu instal·lar adjacent al CEIP Escola Tramuntana ubicat a la carretera de Favàritx / CF – 1 a les coordenades 39.953653, 4.221498 a 5,4 km de la zona del projecte d'estacionament.
3.-La part inicial de l'aparcament coincideix amb el pas del camí de cavalls, a tals efectes, s'ha de tenir en compte el que determina el Pla Especial de Camí de Cavalls publicat al BOIB de data 29/05/2004, sobretot en el referent l'article 24 «criteris de conservació i manteniment de la paret seca i dels portells», i respectar, per tant, la tipologia de les característiques litològiques i el sistema de construcció tradicional. A més a més, la modificació del Pla Especial del camí de cavalls, actualment en tramitació, preveu una modificació del traçat marcat en vermell a la imatge de l'informe del Servei de Camí de Cavalls i Medi Natural que afecta parcialment el projecte d'estacionament. Segons aquest servei: «Seria necessari durant l'elaboració del projecte executiu preveure que l'aparcament sigui compatible amb el nou accés a adequar.»
La Llei 13/2018 de camins de Mallorca i Menorca estableix una zona de protecció de 3 m a banda i banda des del límit exterior del camí. A tals efectes, s'ha de tenir present que com indica l'article 5 de la Llei «qualsevol intervenció en aquesta zona de protecció que estigui sotmesa a una autorització expressa segons es determini en la legislació sectorial corresponent, han de comptar amb un informe favorable, preceptiu i vinculant de l'administració titular del camí».
Per tant, el projecte executiu s'haurà d'avaluar als efectes de compliment d'aquesta normativa, on a part dels materials constructius es valorarà que es compleixi el que determina la Llei 13/2018 de camins de Mallorca i Menorca referent al tancament lateral dels camins (article 37) on diu expressament que «queden prohibits expressament els nous tancaments de qualsevol tipus (obra, vegetal o altres) que limitin el camp visual del paisatge per damunt de 120 cm d'altura..», i conservació dels marges i parets de tancament (article 38) ferm del camí i senyalització.»
Segons la documentació presentada, el projecte complirà en tot moment amb les disposicions del reglament de protecció del medi nocturn publicat al BOIB Núm. 100, de 27 de juliol de 2021. Aquest aspecte també s'avaluarà en el projecte executiu per part del Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca.
4.- La naturalesa de la zona és majoritàriament silícica i per tant impermeable, és important la presència de mants eòlics del quaternari amb una flora important associada i identificada en publicacions científiques que s'han tingut en compte en el pla d'usos i projecte d'aparcament. Segons l'informe del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del CIMe «a la base de dades de patrimoni històric, s'observa que en el punt amb coordenades 606135 - 4428202 i amb codi provisional CAP-34-G hi ha un aflorament de mineral de malaquita, que abans de les obres s'hauria de documentar i revisar adequadament per a descartar el seu ús com a recurs mineral durant la prehistòria o fases històriques posteriors.»
Referent a l'interès arqueològic de l'aflorament geològic, segons la documentació presentada, s'ha contactat amb diversos arqueòlegs per localitzar un tècnic disponible que redacti dit informe i es faci un seguiment posterior durant la fase de construcció de les obres, per assegurar que no apareixen més jaciments a tota la zona de l'aparcament.
5.-L'article 46.4 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat (BOE núm. 299 de 14-12-2007) estableix que l'avaluació dels plans, programes o projectes que puguin afectar de forma apreciable a les espècies i hàbitats de la Xarxa Natura 2000 se sotmetrà a una adequada avaluació de repercussions.
6.-Des del punt de vista de XN2000, no és admissible cap pèrdua neta de superfície ocupada per HIC, ja que la Directiva Hàbitats encomana, dins els llocs declarats com a integrants de la Xarxa Natura 2000, el manteniment del seu estat de conservació favorable, cosa que significa que la seva superfície s'ha de mantenir igual o bé s'ha d'ampliar, però en cap cas pot minvar.
7.-El Socarrell Bord Femeniasia balearica ara Carduncellus balearicus és una espècie endèmica de Menorca, la protecció del qual és considerada prioritària en distints documents internacionals i qualificat de Vulnerable en el Catàleg Espanyol d'Espècies Amenaçades. És una espècie única en el seu gènere, exclusiva de la costa de Tramuntana de Menorca on hi ha tres poblacions genèticament aïllades: Binimel·là, Tirant i Montgofre. La seva àrea d'ocupació total és sols 40.709 m2. L'espècie pot veure's afectada per la competència amb altres espècies (autòctones o introduïdes), trànsit de vehicles i persones, recol·lecció casual i episodis estocàstics que podrien afectar-la per la seva restringida distribució i limitació poblacional. Totes les localitats on viu estan protegides com a ANEI, incloses en el sistema NATURA 2000 i la més oriental està inclosa en el Parc Natural de s'Albufera des Grau.
És un arbust amb la forma de coixí espinós característica de les comunitats vegetals litorals de Balears i de Menorca en particular. De tots els endemismes amb aquesta morfologia aquest és el més rar. Es pot reconèixer per les seves espines, molt agudes, i agrupades com unes forques de tres braços. Les flors són grogues i sempre estan defensades per les espines.
La F. balearica viu exclusivament a la zona de Tramuntana de Menorca, on es coneix només a les tres localitats indicades. La població de Montgofre-Favàritx s'estén des de la part dreta de la cala en Caldés fins a poc més d'un km cap a l'est, seguint el litoral (Conesa et al., 2003; CIMe, 2004; Comissió de Botànica del GOB Menorca, 2007). Ha estat objecte d'un Pla de Conservació i amb les mesures adoptades en aquest projecte en concret es pretén ajudar a garantir la supervivència a llarg termini de F. balearica al medi natural i assegurar ex-situ el manteniment de material biològic genèticament representatiu.
Segons les actuacions previstes es podrien veure afectats alguns peus de socarrell i segons les mesures correctores relacionades amb les comunitats vegetals es preveuen reubicar individus de socarrell.
Si es tracta de Doricnium fulgurans (Socarrell), Anthyllis hystrix (Socarrell gros) o Carthamus balearicus (Socarrell bord) o Launaea cervicornis (socarrell) del llistat d'espècies identificades a la zona d'estudi i voltants de la taula 1 de l'EIA es prioritzarà la conservació i la restauració de l'hàbitat per afavorir el Socarrell bord.
I això és així, perquè la seva protecció es considera prioritària en diferents documents internacionals i està catalogada com a «Vulnerable» al catàleg nacional d'espècies amenaçades.
En cas d'haver de reubicar individus d'aquesta espècie (F. Balearica o Carthamus balearicus), es proposa, aprofitar les actuacions per a establir mesures per tal d'incrementar el nombre d'efectius i la restauració mitjançant la plantació al medi natural amb plàntules criades ex-situ a partir de llavors de les poblacions naturals i amb esqueixos i sota les indicacions del protocol de cultiu de l'espècie. Així mateix, en cas d'haver de reubicar exemplars d'aquesta espècie, que segons la documentació i les consultes realitzades, és poc probable i es farà un seguiment de mesura per avaluar si és una adient per aquesta espècie.
A banda de la restauració es suggereix que el CIMe aprofiti les actuacions del projecte per a posar els mitjans necessaris (econòmics i logístics) per conservar almenys, la població Montgofre-Favàritx de l'espècie (ex-situ) dins la mateixa illa de Menorca.
Segons el document d'avaluació de repercussions ambientals del projecte, en els marges del vial d'accés es localitza l'hàbitat amb el codi HIC 9320 i els HIC amb el codi 5330 i 5430 a la zona dedicada a l'aturada d'autobusos i la zona de la planura. Per tant, no es preveu una afecció significativa de l'espècie socarrell bord. En tot cas, s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balears d'Espècies Amenaçades i d'Especial protecció i es reubicaran els exemplars d'aquestes espècies catalogades que per grandària o forma o singularitat que puguin aparèixer a l'àrea d'actuació, sempre que sigui factible.
A la zona del far de Favàritx es localitza la bassa temporal Es Cos de Síndic que pertany a l'HIC 3170* Basses i estanys temporals mediterranis de tipus prioritari, aquest és un hàbitat que a Menorca presenta una diversitat extrema, fins i tot inusual. Les causes d'aquesta singularitat s'han de cercar en diferents factors i condicionants, particularitats climàtiques, geomorfològiques, etc.
8.-Les mesures correctores per evitar o mitigar els impactes de l'EIA estan a l'apartat 6 de l'EIA. Segons la documentació la majoria tenen viabilitat i eficàcia en la correcció de l'impacte ALTA. Aquelles relacionades amb les comunitats vegetals s'han complementat amb condicionants a la present DIA. La mesura sobre la correcció de l'impacte paisatgístic té una eficàcia BAIXA-MITJANA, però el projecte es considera necessari per gestionar el trànsit de la zona i compaginar la gestió dels espais protegits. A banda, la documentació també presenta mesures preventives, correctores i compensatòries en l'apartat 5 de l'Estudi Avaluació de Repercussions Ambientals.
9.-Els impactes derivats del projecte a la fase de construcció / obres tendran a veure amb l'adequació de la zona per a l'aparcament, la demolició de tres edificacions i moviments de terra per adequar el terreny i els pendents, l'execució d'un nou mur de formigó, l'eliminació i reubicació de vegetació, la presència de maquinària i el transport de materials. Els impactes de la fase de funcionament tendran a veure amb el trànsit de vehicles, l'augment de la presència humana i els impactes derivats d'aquesta presència com l'increment del renou, del consum de recursos, de residus per gestionar, dels factors de risc...
10.-Per tal d'evitar la intrusió dels vianants fora de l'àrea autoritzada s'han previst mesures per a la delimitació perimetral de la zona d'aparcament i de senyalització. Per tal de prevenir, corregir i compensar l'impacte de l'ocupació del territori per habilitar l'aparcament s'han previst mesures relacionades amb la flora i la fauna de l'espai protegit. Així mateix, el document ambiental descriu, en el seu apartat número 6 de mesures correctores de l'impacte, una sèrie de mesures correctores de l'impacte paisatgístic, sobre els recursos hídrics, recursos edàfics, contaminació atmosfèrica, etc i en l'apartat 7 es descriu el Pla de Vigilància Ambiental que permetrà la correcta aplicació de les mesures a més, també s'incorporen mesures en L'Estudi de Repercussions Ambientals.
11.-Es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams possibles de paret de pedra seca actualment existents dins la parcel·la. Les restauracions dels murs de pedra seca, en cas de realitzar-se, hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional emprades a Menorca. Això, amb l'excepció del nou mur de formigó armat folrat de pedra previst al projecte per corregir el desnivell pronunciat amb la qual cosa es considera necessari l'execució d'un nou mur de formigó amb la finalitat de contenir les terres que sostenen el vial principal de circulació dins de la zona reservada per a l'estacionament.
12.-D'acord amb la normativa acústica i de protecció del medi nocturn, la parcel·la afectada pel projecte queda inclosa dins una zona de silenci i de foscor, per formar part de la XN2000.
13.-Segons l'informe del Servei d'Espais Naturals del director del Parc Natural de s'Albufera des Grau, a la consideració tècnica nº9 en relació amb l'espai XN2000:
«Donat que es tracta d'una obra de petita envergadura, no es preveu que es puguin donar efectes significatius més enllà del seu entorn immediat, i per tant no s'adverteix l'existència de circumstàncies especials que justifiquin l'afectació d'aquestes actuacions a la Xarxa Natura 2000, sempre i quan es doni compliment a les condicions establertes a l'apartat següent.»
Per fer el condicionant s'ha consultat un Tècnic del Centre Forestal de les Illes Balears (CEFOR-IBANAT), els tècnics del SPE així com la direcció del parc.
Conclusions
Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del “Projecte bàsic referent a la zona de les bateries de Favàritx”, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o compensatòries previstes a l'EIA signat pel Sr. Daniel Ramon Manera, llicenciat en Biologia i la Sra. Antònia Torres Pérez, graduada en Geografia en data 28/10/2022 i el Pla de Vigilància Ambiental del mateix document, a més de les mesures previstes en l'Estudi de Repercussions Ambientals signat pel Sr. Daniel Ramon Manera, llicenciat en Biologia i la Sra. Antonio Torres Pérez, graduada en Geografia en data setembre 2022 i els condicionants següents:
1.-Amb relació al PORN i PRUG de s'Albufera des Grau a l'àmbit del parc natural de s'Albufera des Grau i espais Xarxa Natura 2000 ZEC i ZEPA ES0000234 s'Albufera des Grau, s'estableixen les següents condicions:
a) La zona d'aparcament de busos a la part nord de l'actuació estarà regulada i senyalitzada per tal de permetre el pas de vehicles cap als edificis que es preveuen es destinin a magatzem per a ús del parc natural (veure mapa 1 de l'annex de l'informe inclòs en l'apartat de Tramitació d'aquesta DIA).
b) L'aparcament ubicat a l'entrada hauria de permetre el trànsit segur de persones i la circulació en dos sentits de vehicles, busos, bicicletes i motocicletes.
c) Durant la redacció del projecte de construcció s'avaluaran les diferents alternatives i s'ajustarà la millor solució per a controlar l'accés, d'acord amb la gestió que actualment s'està realitzant en altres punts de la costa de Menorca per part del Consell Insular de Menorca. S'executarà un control d'accés a l'aparcament efectiu, abans d'obrir l'aparcament al públic, i del tancament de l'aparcament provisional situat a la Finca de Son Camamil·la, de manera que s'eviti el col·lapse de vehicles a l'entrada de l'aparcament per no disposar de places lliures i la informació del tancament de l'aparcament provisional.
d) S'habilitarà un control d'accés de vehicles i autobusos de manera presencial amb personal contractat o propi, com a mínim entre els mesos de maig a octubre, a més a més, s'habilitarà un control automàtic d'accés previ mitjançant una plataforma que es pugui reservar en línia i treure un tiquet amb codi QR per poder passar o amb un altre sistema que permeti el control d'accés.
e) Es mantindrà tancada la porta d'accés al far de Favàritx, de manera independent a l'accés a l'aparcament de Favàritx, amb l'opció que puguin entrar els propietaris de les finques, serveis portuaris, emergències i personal del parc.
f) Incorporar mesures correctores i preventives amb relació a evitar molèsties per renous a la fauna present a la zona durant l'època de nidificació i reproducció, en concret sobre la zona humida des cos des Síndic, tant en la fase d'execució del projecte com de funcionament.
g) Per prevenir la generació de fems i residus, es col·locaran cartells indicant que els visitants s'han d'endur les seves deixalles, però també es posaran contenidors i papereres per prevenir els impactes d'aquelles deixalles que els visitants menys conscienciats abandonin a l'espai protegit.
h) S'hauran d'habilitar uns banys públics d'acord amb les indicacions previstes a la documentació presentada del projecte de rehabilitació del primer edifici existent després de la caseta del guarda per a habilitar una zona de serveis adaptant les construccions existents, a més a més, es posaran banys químics portàtils de tipus provisional abans de l'obertura de l'aparcament.
Per tal d'assegurar la no afectació dels hàbitats naturals i les espècies d'interès comunitari pels quals es van declarar l'espai protegit Xarxa Natura 2000 ZEC i ZEPA ES0000234, es compliran les condicions següents:
i) S'ha de fer especial vigilància, durant tot el temps que durin les obres, per tal de no afectar cap hàbitat o espècies d'interès comunitari o qualsevol altre animal silvestre, tenint en compte les prohibicions establertes per l'article 57 de la Llei 42/2007 amb relació a la fauna silvestre protegida.
j) Abans d'executar qualsevol obra de demolició o redistribució d'edificis, s'ha de comprovar que no hi hagi al seu interior cap espècie silvestre o protegida que es pugui veure afectada (especialment ratapinyades i rapinyaires nocturns), que primer hauran de ser traslladades a zones més segures on puguin viure sense ser destorbades.
Com a mesura compensatòria per a la disminució de refugi per a la fauna, per les demolicions de les construccions existents s'haurà de garantir refugis i capses per a quiròpters, de totes les espècies presents i especialment de Myotis escalerai.
k) Diàriament, abans de l'inici de les obres, s'han de revisar totes les rasses i els clots, per si fos necessari rescatar espècies silvestres que hagin pogut quedar atrapades al seu interior.
l) S'han d'adoptar les mesures necessàries per minimitzar la contaminació lumínica i de renou que poden causar pertorbacions a la fauna, d'acord amb els requisits establerts a la Llei 3/2005, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears i la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.
A més a més, es considera una àrea de baixa brillantor. Per tant, el flux hemisfèric superior instal·lat FHS inst % en les lluminàries no poden superar el FHS inst %≤ 5%.
Durant la fase d'execució de les obres i funcionament de l'aparcament tota la maquinària i vehicles hauran de complir amb tota la normativa vigent a les Illes Balears en matèria de contaminació acústica. De forma indicativa, a més de la llei de contaminació acústica indicada, seran d'aplicació les següents: Llei General de Sanitat, Llei del Renou, Desenvolupament de la Llei del Renou referent a l'avaluació i gestió del renou ambiental, Desenvolupament de la Llei del Renou referent a la zonificació, objectius i emissions acústiques i Reial decret 212/2002, emissions sonores de determinades màquines d'ús a l'aire lliure. Per tal de reduir la contaminació acústica, es garantirà que la maquinària es troba en bon estat i, per altra banda, la neteja de la vegetació es realitzarà sempre que sigui possible amb motoserra elèctrica.
2.-Respecte a la presència de l'espècie Carduncellus balearicus socarrell bord del vial d'entrada de l'estacionament, d'acord amb les consideracions dels tècnics del Servei de Protecció d'Espècies (SPE- DGENiB) i del Tècnic del Centre Forestal de les Illes Balears (CEFOR-IBANAT):
a.- Si és el cas, fer un inventari del nombre de peus de Socarrell Bord Femeniasia balearica o Carduncellus balearicus que s'han de traslladar. Prioritzar la reubicació dels exemplars de menor grandària i reservar exemplars per a la producció d'esqueixos i de llavors.
b.- Encarregar a un viver o grup especialitzat de Menorca, la recollida de llavors de Socarrell Bord Femeniasia balearica o Carduncellus balearicus d'exemplars de la zona la població de Montgofre-Favàritx, sembra i reproducció d'exemplars que s'utilitzaran per a la restauració i com a banc de producció de llavors. Sol·licitar prèviament l'autorització al SPE i a la Direcció del Parc per a la recollida de llavor per a la reproducció d'exemplars de l'espècie per a restauració.
c.- Avaluar la supervivència dels exemplars i les condicions en els que s'ha duit a terme la mesura de restauració per a l'obtenció d'informació de cara al futur un any després de l'execució de la mesura.
d.- Amb relació a la restauració d'una zona degradada a la part posterior de l'aparcament, les possibles variacions de les zones a restaurar així com les condicions i alternatives les determinarà el CIMe en coordinació amb la Direcció del Parc Natural. A aquesta restauració, s'ha de tenir en compte la creació d'un nucli de Femeniasia balearica o Carduncellus balearicus.
e.- En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balears d'Espècies Amenaçades i d'Especial protecció (Anthyllis hystrix, Petalophyllum ralfsii, etc) i es reubicaran els exemplars d'aquestes que per grandària o forma o singularitat que puguin aparèixer a l'àrea d'actuació, sempre que sigui factible.
Es recomana que el CIMe aprofiti les actuacions del projecte per a posar els mitjans necessaris (econòmics i logístics) per conservar exemplars de la planta viva, esqueixos i llavors almenys d'aquesta població (Montgofre-Favàritx) de Carduncellus balearicus (Femeniasia balearica) socarrell bord en concret a un banc de germoplasma a la mateixa illa de Menorca.
3.- D'acord amb el condicionant del Servei de Protecció d'Espècies respecte de l'hàbitat prioritari de les basses temporals:
a) Vista la presència de basses temporals a la zona, i donat que moltes d'aquestes basses no estan catalogades, és necessari realitzar una prospecció de tota l'àrea afectada pel projecte per tal de comprovar-ne la possible presència.
b) En cas de detectar la presència d'alguna bassa temporal, cal establir un perímetre de protecció al voltant d'aquesta per tal d'evitar l'afecció a aquest hàbitat prioritari i a les seves espècies. Si es fa un tancament perimetral, aquest haurà de ser una reixa cinegètica o disposar de passos de fauna (serps, tortugues, conills, aus, etc).
Tal com indica el CIMe, als efectes d'inventariat i catalogació, a finals de primavera, època propícia per identificar les espècies associades de forma correcta, es durà a terme una nova prospecció de la zona i en cas que s'identifiquin espècies associades a l'hàbitat 3170, des del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera s'encarregarà una tipificació i cartografia de detall per la seva catalogació, si escau.
4.- Tal com indica el Servei de Patrimoni Històric, el promotor de les obres:
a) S'avaluarà l'interès arqueològic de l'aflorament geològic esmentat a l'informe, abans de l'inici de les obres, per la qual cosa el promotor haurà de presentar informe de control arqueològic previ a qualsevol moviment de terres en aquest punt.
b) Durà a terme la demolició de l'edifici amb fitxa nº 35, annex al dormitori, es farà prenent les mesures adients per a respectar la integritat de l'edifici recollit a la fitxa nº 34 del pla d'usos.
c) Es permet la demolició de l'edifici amb fitxa nº 41, atès el seu estat ruïnós i irrecuperable.
Per tal de garantir el compliment d'aquests condicionants sobre el patrimoni, un tècnic de patrimoni i un geòleg del Consell de Menorca s'encarregaran del seguiment de les obres per tal d'assegurar el compliment de les mesures incloses al projecte executiu que es duen a terme durant la fase d'execució.
5.- En relació amb la prevenció contra incendis forestals. Tots els aparcaments hauran d'incorporar mesures d'autoprotecció i defensa contra incendis forestals. És necessari garantir que es pugui actuar enfront un possible incendi, a causa de l'acumulació de vehicles en un espai protegit. Per això, es posaran aquelles mesures que el CIMe consideri adients per tal de corregir l'increment d'aquest risc associat a un aparcament com poden ser mesures contra incendis (dipòsit d'aigua o la presència de material in situ) i/o de caràcter administratiu per tal d'evitar la propagació a l'espai protegit.
6.- Es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams possibles de paret de pedra seca actualment existents dins la parcel·la. Les restauracions dels murs de pedra seca, en cas de realitzar-se, hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional emprades a Menorca: murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap classe de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat. A excepció del nou mur de formigó armat folrat de pedra dins de la zona reservada per a l'estacionament per corregir el desnivell pronunciat que es considera necessari per contenir les terres que sostenen el vial principal de circulació dins l'aparcament que es farà segons es descriu en la documentació aportada.
7.- D'acord amb el condicionant del Departament d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca, respecte dels Objectius de Qualitat Paisatgística:El projecte constructiu s'ajustarà a les directrius OCP 9 de l'article 106 de la RPTI indicades a continuació:
“Per aconseguir l'objectiu de l'OCP 9, “Infraestructures viàries integrades en el paisatge, amb projectes de millora o nous traçats que no comprometin, en el possible, la continuïtat i permeabilitat ecològica, sociocultural i perceptiva del paisatge, i faciliten, amb el disseny i els equipaments adequats l'observació del paisatge”, s'estableixen les següents directrius:
a) Assegurar i millorar la integració paisatgística de les carreteres existents, dels nous traçats i de les millores projectades o en execució, atenent amb caràcter general als següents criteris, i sense perjudici d'allò establert per la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears (LEAB) en matèria d'incidència paisatgística en relació amb la capacitat de càrrega del medi natural, de paisatges amb significació històrica, cultural o arqueològica i d'aquelles àrees amb potencial afecció al patrimoni cultural:
b) Evitar, en els projectes de nou traçat, duplicacions de calçada, condicionaments i millores locals de carreteres, impactes significatius de caràcter visual i/o interpretatiu sobre els entorns paisatgístiques de monuments i conjunts d'interès històric-artístic, en particular dels atributs i components de Menorca Talayòtica.
c) Incorporar en l'avaluació ambiental d'aquest tipus de projectes, junt amb el preceptiu annex paisatgístic, una avaluació de l'impacte patrimonial, d'acord amb les recomanacions i metodologia d'ICOMOS sobre la matèria.
d) Valorar, sense perjudici de l'avaluació ambiental, per part del departament competent en matèria de paisatge l'adequació de tals projectes a aquesta directriu a través d'un informe el contingut del qual s'atendrà a l'assenyalat en l'Article 111.4 en el que es refereix a caracterització del paisatge, de les afeccions paisatgístiques i l'avaluació del nivell d'integració en el paisatge de l'actuació.
e) Corregir els impactes visuals negatius inevitables, deguts a edificacions o altre tipus d'instal·lacions, mitjançant apantallaments vegetals per a una millor percepció del paisatge en conjunt.
f) Cuidar i millorar el paisatge percebut des de les carreteres més freqüentades, en particular les de la xarxa insular primària i la Me-7, incloses les rondes urbanes i els seus entorns, amb actuacions, si escau, de requalificació paisatgística, introducció de pantalles vegetals quan sigui necessari, i eliminació o ocultació d'elements degradants.
g) Enfortir i millorar el paper de la xarxa de carreteres com itineraris per a la percepció i lectura dels paisatges de Menorca, sense detriment de la seguretat viària, habilitant a les carreteres més freqüentades espais a tal fi.
h) Constituir sobre la base de la xarxa local o rural de carreteres, i alguns trams necessaris de la xarxa insular primària i secundària, un sistema d'itineraris paisatgístics amb la cooperació de les administracions insulars competents en carreteres, territori, patrimoni històric-cultural i turisme.
i) Integrar la perspectiva paisatgística d'acord amb aquestes directrius en el Pla Director Sectorial de Carreteres de Menorca.“
Es recorda que, tal com indica l'informe del Subdirector General de Patrimoni de la D.G. d'Infraestructura de la Secretaria d'Estat, una vegada redactat el projecte definitiu-constructiu s'ha de remetre al Ministeri de Defensa per a la seva valoració respecte de l'afecció a les servituds aeronàutiques o d'impacte militar.
Es recorda que el projecte constructiu i/o executiu serà sotmès a informe per Part del Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera respecte del compliment de la normativa de camins (Llei 13/2018 de camins de Mallorca i Menorca i Llei 13/2000 del camí de cavalls de Menorca i el respectiu Pla Especial que el desenvolupa) i respecte del compliment de les disposicions sobre protecció del medi nocturn.
Es recorda que, en compliment de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica pel que fa al nombre de places de l'aparcament que haurà de disposar d' almenys de tres punts de recàrrega de vehicle energètic i pel que fa al consum energètic haurà de ser quasi nul.
Aquesta Declaració d'Impacte Ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització».
(Signat electrònicament: 17 de gener de 2024)
La directora general de Coordinación y Armonización Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Por suplencia de la presidencia de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de julio 2023)