Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 33287
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte instal·lació elèctrica línia subterrània a 132kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa, TM Eivissa (Exp. 49A/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Ley 21/2013, de 9 de diciembre, d' Avaluación Ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 26 d'Octubre de 2023,

MODIFICACIÓ DEL PROJECTE I DE L'EsIA

El projecte va iniciar la tramitació l'any 2020 que es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte. Aquesta informació pública es va fer simultàniament amb la informació pública del procediment ambiental. Durant aquest període fins a l'actualitat, s'han produït diverses al·legacions i s'han rebut diversos informes (favorables i desfavorables) de les administracions públiques afectades. Al projecte inicial REE SA aporta una primera addenda al projecte l'any 2021 i dues l'any 2022 (una el març i una altra el maig a causa d'unes errades en els amidaments).

Les al·legacions del Consell Insular d'Eivissa es referien al traçat previst inicialment, en l'àmbit de la via EI-10, i atès que aquest traçat resultà incompatible amb les definicions actual i futura de la via, des del Servei d'Infraestructures Viàries del Consell d'Eivissa, s'informà desfavorablement el projecte. Això és així, perquè per aquesta carretera EI-10 es defineix una zona de reserva per a ampliació o millora de la carretera mitjançant l'acord del Ple del Consell Insular d'Eivissa, adoptat en sessió ordinària de data 29 d'abril de 2016, d'aprovació definitiva del Pla Director Sectorial de Carreteres d'Eivissa (PDSC). I, segons l'article 30 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, a la zona de reserva es prohibirà l'execució de qualsevol classe d'obra o instal·lació que no siguin les de mera conservació de les existents i també qualsevol altra classe d'activitats que puguin elevar el valor del sòl, excepte les de cultius agrícoles. A les esmenes realitzades en el projecte, el nou traçat respecta la previsió, quant al traçat i instal·lacions, del projecte constructiu d'adequació de l'EI-10. A més a més, amb les modificacions dutes a terme al projecte inicial, les canalitzacions previstes van per fora de calçada sempre que és possible i les perforacions horitzontals que es duen a terme a les carreteres EI-800 i EI-600 són adequades.

Durant la tramitació, a més, de les ja esmentades al·legacions del Consell Insular d'Eivissa que han provocat la modificació del traçat de la línia, per fer-la compatible amb el Projecte constructiu de la 1a fase de l'adequació de la travessia de l'EI-10 entre enllaços de Figueretes i Can Misses, s'han produït altres al·legacions.

L'Ajuntament d'Eivissa, proposà la modificació del traçat de la línia per fer-la passar per vials del sistema general de comunicacions de la ciutat d'Eivissa, en concret per avinguda de La Pau i l'avinguda Sant Jordi.  Els tècnics de l'Ajuntament  varen sol·licitar que la línia subterrània havia de passar pel cinturó de ronda (avinguda La Pau) de la ciutat i per l'avinguda Sant Jordi. Red Eléctrica acceptà la recomanació excepte per un tram de l'avinguda Sant Jordi els terrenys dels quals estaven classificats com a sòl rústic. Així es va redactar el projecte d'execució del que es va fer exposició pública. En aquell moment, era d'aplicació la Revisió del Pla General amb aprovació provisional que qualificava aquell tram de l'avinguda de Sant Jordi com a sòl rústic, però resultà que no pogué aprovar-se en termini i ara està vigent una altra vegada el PGOU 1987 que classifica els terrenys de l'avinguda de Sant Jordi com a sòl urbanitzable programat de la mateixa manera que altres trams del cinturó de ronda per on passarà la línia elèctrica subterrània. Per tant, no existeix el motiu que obligà a passar la línia elèctrica subterrània a aquesta zona pels carrers de Sant Francesc de ses Salines, Pedro Matutes Noguera i Antonio Machado en lloc de seguir per l'avinguda de Sant Jordi.

I, la societat mercantil Fiesta Hotels & Resorts, S.L., va presentar una altra al·legació per modificar el traçat per minimitzar les ocupacions permanents en parcel·la privada. Aquesta societat va interposar un recurs potestatiu de reposició que va ser parcialment estimat.

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

L'objectiu del projecte és millorar l'estabilitat del sistema elèctric de transport de l'illa i reforçar la garantia del subministrament. L'actuació consisteix en la instal·lació d'una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV de doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa de longitud aproximada de 4,635 Km després de modificar el projecte. La capacitat tèrmica de transport per circuit és de 167,59 MVA, amb cable d'aïllament sec XLPE. Hi ha tres tipus de cables:

- De la CE01 a la CE02 cable de 1.200 mm2 (cable d'alumini tipus RHE-RA + 2OL 76/132 KV 1x1200MAL + H135) de longitud aproximada 2, 59 km.

- De la CE02 a la CE06 de 1.000 mm2 (cable de coure tipus RHE- RA + 2OL 127/220 kV 1x1000 mm2 + H200).

- De la SE Bossa a la CE01 i de la CE06 a la SE Eivissa cable de tipus RHZ1-RA + 2OL (AS) 76/132 kV 1x1200MAL + H135.

La rasa tipus tindrà unes dimensions de 1.400 mm d'amplada i 1.300 de profunditat.

L'encreuament amb la carretera E-20 (ctra. Circumval·lació Eivissa) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 123 m entre la SE Bossa i la CE01.

L'encreuament amb la carretera C-731 (carretera Eivissa – Sant Antoni) es fa mitjançant perforació horitzontal dirigida d'uns 129 m entre la CE05 i la CE06.

Respecte al nou traçat, les línies sortiran per la paret sud a l'interior de la Subestació Bossa, i aniran paral·leles a les autovies E-20 uns 200 m i giraran cap al nord en direcció al carrer dels Avets. A uns 25 m abans d'arribar a aquest carrer, giraran 90º en la direcció est per travessar l'autovia E-20 mitjançant perforació horitzontal dirigida (PHD) de 123 metres de longitud.

Passada l'autovia E-20 el traçat continuarà pel carrer dels Avets uns 280 m, travessant el carrer de les Begònies per seguir pel carrer Caldetes, que canvia de nom a Av. Sant Jordi, una vegada entram en el terme municipal d'Eivissa. Per aquesta avinguda la canalització anirà per la calçada (exactament per la zona de l'aparcament del costat nord) fins allà on comença un tram del carril bici, que és per on se situarà la canalització uns 850 m, fins a arribar al carrer Músic Vicent Mayans Marí. Passat aquest carrer transversal el traçat seguirà per l'Av. Sant Jordi uns 800 m (exactament per la zona de l'aparcament en cordó de la calçada sud), arribant a l'Av. de la Pau creuant a través de la rotonda Figueretes. En el tram entre la rotonda Figueretes i la rotonda Can Misses, el traçat anirà per la mitjanera actual per minimitzar els encreuaments amb els serveis existents.

Una vegada passada la rotonda Can Misses, el traçat passarà al lateral de la calçada nord-oest de l'Av. de la Pau i travessarà la Carretera C-731 de Sant Antoni, mitjançant perforació horitzontal dirigida (PHD) d'uns 129 metres fins al Camí de Cas Ferro, on tornarà a anar per la rasa, i arribarà al carrer de Cas Dominguets (aquí se situarà a la zona de l'aparcament en cordó al nord de la calçada). Per aquest carrer prossegueix 425 m en direcció nord-est, arribant a la subestació Eivissa a la que s'accedeix mitjançant un gir de 90º en direcció nord-oest. La diferència respecte al traçat del projecte redactat l'any 2020 és que la canalització subterrània ja no passarà per una sèrie de carrers secundaris i estrets de la zona de platja d'en Bossa sinó que tota aquesta canalització es mantindrà per l'avinguda de Sant Jordi sense sortir-se fins que passi al municipi de Sant Josep i se situarà precisament sota el carril bici d'aquesta avinguda.

TRAMITACIÓ (RESULTATS D'EXPOSICIÓ PÚBLICA)

En data 14 de febrer de 2023, la D.G d'Energia i CC de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del Govern de les IB sol·licita la tramitació ambiental (AIA ordinària) del projecte d'acord amb l'article 33.3 de la Llei 21/2013, una vegada realitzada l'exposició pública, les consultes a les administracions públiques afectades i a les persones interessades, se sol·licita la declaració d'impacte ambiental i aporta la documentació indicant que la declaració d'interès autonòmic del projecte redueix els terminis establerts a la meitat.

Des de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de transició energètica i Sectors productius es varen realitzar les consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades següents:

- Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa.

- Ordenació del Territori del Consell Insular d'Eivissa.

- Servei de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa.

- Àrea de Medi ambient del Consell Insular d'Eivissa.

- Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum del Govern.

- Departament d'Urbanisme de l'Ajuntament d'Eivissa.

- Àrea d'Urbanismes de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sol de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

- Servei de Gestió del DPH i Servei de Cens d'Abocaments i Concessions d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

- Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

- Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

- Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre. Departament d'Obres Públiques.

- Departament d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'energia i Canvi Climàtic.

- FCC Aqualia S.A.

- ABAQUA.

- Telefónica de España SA.

- EDISTRIBUCIÓN REDES DIGITALES SL

- Redexis GAS SA

- Orange Espagne SA

- Gas y Electricidad Generacion SAU

- Compañia Logistica de Hidrocarburos CLH SA

- GEN- GOB

- Amics de la Terra

El dia d'avui els informes que consten a l'expedient que s'han sol·licitat són els següents:

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

- Informe de Territori i Urbanisme del Consell d'Eivissa amb data 07/10/2020. Conclou que, atès que les instal·lacions previstes en el projecte es troben recollides en el Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la Revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (BOIB núm. 143 de 27.09.2005). Atès l'article 24.2 (transcrit) de Llei 6/1997, de 8 de juliol del Sòl Rústic de les Illes Balears (BOCAIB núm. 88 de 15-07-1997). No és exigible la prèvia declaració d'interès general, pel que fa a la part del projecte que transcorre per sòl rústic.

- Informe tècnic del Departament d'Obres Públiques, en el marc de la disposició transitòria primera vigent de la Llei 16/2001 de 14 de desembre d'atribució de competències als consells insulars en matèria de carreteres i camins, relatiu a la sol·licitud d'informe per part de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic amb relació a addenda al projecte d' “Instal·lació elèctrica corresponent a una línia subterrània a 132 kV doble circuit de la subestació Eivissa a la subestació Bossa” amb data de 22 d'octubre de 2020. Indica, entre altres aspectes de les competències, que les obres projectades afecten l'explotació de la carretera, afecta la zona definida com de domini públic, suposa remodelació d'elements de l'explanació o complementaris d'aquesta. L'explotació de la carretera comprèn les operacions de conservació i manteniment d'aquesta, incloent-hi la senyalització, ordenació d'accés, ordenació del tràfic i de l'ús i activitats que es facin a les zones de domini públic, reserva i protecció.

L'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni, és l'empresa Concessionària “IBISAN S.A.” encarregada de l'explotació d'aquesta. El concessionari cuida del bon ordre i de la qualitat de la carretera i del seu ús, podent dictar les oportunes instruccions sobre aquest tema, sense perjudici dels poders de policia que corresponguin al Consell Insular. El Consell Insular d'Eivissa reconeix, en documentació presentada pel condicionament provisional de l'aparcament contigu amb l'aparcament del recinte firal, que la zona on s'hauria de situar, suposadament segons la documentació presentada per RED ELECTRICA , te la qualificació de zona verda. Per tant, es considera que el traçat de la conducció es pot ajustar perquè la servitud definitiva que derivi de l'execució de la perforació horitzontal dirigida s'ajusti a la zona verda. La proposta de tall del trànsit i restitució del paviment afectat per l'excavació a cel obert per a l'execució de les obres resulta inviable en reduir de forma important la capacitat de trànsit de la carretera en passar de 3 carrils a 1 amb el corresponent problema de trànsit que es provocaria durant el temps en què durin les obres en aquest tram. Conclou que per tot l'esmentat s'emet informe DESFAVORABLE pel què respecta a les competències d'aquesta Direcció General.

- Informe de Medi Ambient del Consell d'Eivissa amb data 03/11/2020. Conclou que s'està totalment d'acord amb la valoració d'impactes i en la valoració global del projecte. Ateses les característiques del projecte, a què el conjunt de les mesures correctores, de prevenció i minimitzadores, a més de les característiques de l'àmbit d'actuació amb una influència antròpica important per tractar-se d'una zona de influència urbana i periurbana, no es preveuen impactes significatius derivats de l'execució i funcionament del projecte.

- Informe del Servei d'Infraestructures Viàries del Consell d'Eivissa amb data 04/11/2020. Conclou que, el traçat previst pel projecte per la via EI-10 discorre baix calçada. Donat que es va renovar el ferm de la mateixa el juliol de 2020 i, en afectar-se amb el projecte presentat dins la zona de reserva viària definida, el present projecte Instal·lació elèctrica corresponent a una línia subterrània a 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la subestació Bossa resulta incompatible amb les definicions actual i futura d'aquesta via, i des d'aquest Servei d'Infraestructures Viàries s'informa desfavorablement el mateix.

- Informe de Patrimoni Històric del Consell d'Eivissa amb data 05/11/2020. Conclou que, aquesta estesa elèctrica subterrània té una longitud d'alguns km i travessa de manera gairebé íntegra una de les zones més riques, arqueològicament parlant, de l'illa d'Eivissa. En canvi, en discórrer per carrers i carreteres no impacta sobre elements patrimonials aeris, de caràcter etnològic. Es preveu un control arqueològic dels moviments de terreny ocasionats per l'obertura de la dita rasa. S'emet informe favorable tot i insistir que el dit control arqueològic, que haurà de seguir prescripcions i normes del Decret 15/2022 de 25 de febrer pel qual s'aprova el reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears, s'haurà d'aplicar de manera permanent i estricta.

- Informe de Medi Ambient del Departament de Presidència i Gestió Ambiental del Consell d'Eivissa amb data 05/07/2022. Indica a les consideracions tècniques que ambientalment no hi ha modificació en les consideracions tècniques formulades a l'informe anterior de novembre de 2020 i considera que el conjunt del Document Ambiental compleix amb el contingut mínim i es realitza una diagnosi territorial i ambiental amb un nivell de concreció molt adequat i excel·lent quant al seu nivell d'anàlisi descriptiu. També l'avaluació d'impactes i el conjunt de les mesures correctores i de minimització de impactes és molt adequada. D'aquesta manera i com a conclusió, ateses les característiques del projecte, al conjunt de les mesures correctores, de prevenció i minimitzadores presentades, a més de les característiques de l'àmbit d'actuació, conclou que no es preveuen impactes significatius derivats de l'execució del projecte.

- Informe de Territori i Urbanisme del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme del Consell d'Eivissa amb data 07/07/2022. A les característiques tècniques indica que l'àmbit afectat pel nou traçat de la línia és el següent: sòl urbà; sòl urbanitzable, i sòl rústic comú àrea de transició (SRC-AT), segons el Pla Territorial Insular d'Eivissa i Formentera (BOIB núm. 50 de 31-03-2005) i la seva modificació núm. 1 (BOIB núm. 67 de 18.05.2019). La línia subterrània de transport d'energia elèctrica projectada transcorre per carrers, avingudes, la carretera EI-20, i terreny rústic. Les instal·lacions projectades es troben recollides en el Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la Revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (BOIB núm. 143 de 27.09.2005). Conclou que, tal com es va informar en data 7/10/2020, atès que les instal·lacions previstes en el projecte es troben recollides en el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, no és exigible la prèvia declaració d'interès general, pel que fa a la part del projecte que transcorre per sòl rústic.

- Informe del Servei d'Infraestructures Viàries del Consell d'Eivissa amb data 11/07/2022. Vist que el nou traçat s'ha respectat la previsió que contemplava, en referència al traçat i instal·lacions, vist que les canalitzacions van per fora la calçada sempre que és possible, vist que les perforacions horitzontals que es porten a terme a les carreteres EI-800 i EI-600 són adequades. Vist que l'esmentada instal·lació apareix al “Programa de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Energia elèctrica 2015-2020” i està inclosa en la “Modificació d'Aspectes Puntuals de la Planificació Energètica”, i per tant, han de ser considerades com a infraestructura imprescindible per a la prestació de serveis d'interès públic. El Servei d'Infraestructures Viàries informa favorablement l'Addenda presentada sempre que es compleixin les condicions següents, i inclou dotze condicions incloses en la present DIA.

- Informe de Patrimoni Històric del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell d'Eivissa amb data 14/07/2022. Conclou que, l'estudi d'impacte ambiental es força imprecís pel que fa a l'anàlisi de la realitat patrimonial eventualment afectada i, molt especialment, en la seva vessant arqueològica i no ofereix solucions reals al problema. Atès el fet que els quatre km i mig de terreny que travessarà la rasa prevista són molt rics arqueològicament parlant, és obvi que s'haurà d'establir un control arqueològic directe de tots els moviments de terreny. S'haurà de presentar el corresponent pla davant l'òrgan competent, és a dir, el Departament de Patrimoni del Consell d'Eivissa.

AJUNTAMENTS

- Informe de l'Ajuntament d'Eivissa amb data 15/02/2021  signat per la regidora en el qual traslladen un informe emès pels Serveis Tècnics Municipals en data 25/09/2020 que fa quatre indicacions sobre la coordinació amb la Junta de Compensació, la necessitat de l'informe sectorial del departament de mobilitat del Consell Insular, la necessitat de rectificació del traçat en plànol PPF16, la necessitat de l'informe de la D.G. de RR.HH pel tram del DPH, la gran afluència de vehicles que transcorre pel tram proposat i la necessitat de coordinació del departament de Policia Local i el departament de vies públiques i manteniment urbà de l'ajuntament. Conclou que des de la perspectiva d'ordenació urbana, no existeix inconvenient per dur a terme el projecte, si bé la seva execució suposarà una afectació substancial a la mobilitat del municipi, considerant-se adient que es tengui en compte les observacions esmentades a l'informe i la necessitat de pronunciament per part del departament municipal de vies públiques i manteniment urbà.

- Informe de l'Ajuntament d'Eivissa amb data 03/03/2021  signat per la regidora en el qual traslladen un informe emès pels Serveis Tècnics del Departament de Manteniment Urbà en data 22/02/2021 que conclou que tota la línia elèctrica subterrània per unir les subestacions d'Eivissa amb la platja d'en Bossa han de passar per vials del sistema general de comunicacions de la ciutat d'Eivissa i en concret pel cinturó de ronda o avinguda La Paz i l'Avinguda Sant Jordi i sense sortir-se d'elles.

- Informe de l'Ajuntament d'Eivissa amb data 08/06/2021  signat per la tècnica superior d'urbanisme, obres, serveis i medi ambient en el qual responen a  l'informe emès per Red Eléctrica de España Grupo SAU, amb data 6 d'abril de 2021 que no té inconvenient en acceptar la modificació sempre que per part de l'Ajuntament s'acrediti que els terrenys pels quals discorrerà la modificació proposada té la consideració d'acord amb el PGO vigent de sòl urbanitzable. Inclou un annex 1 amb una imatge del PGOU.

“Sembla, doncs, que REE està analitzant la possibilitat de fer un traçat per l'avinguda Sant Jordi, però amb la necessitat d'acreditar la seva classificació com a sòl urbanitzable. Aleshores, cal informar que és d'aplicació el Pla General d'Ordenació Urbana de 1987 i la seva adaptació de les Directrius d'Ordenació Territorial, aprovada definitivament per Acord de la CIOTUPHA en data 09.09.2005 - publicat en el BOIB núm.43 de data 11.10.2005-, sent que l'avinguda Sant Jordi, com a Sistema General del Planejament, llinda amb sòls urbans i rústics. Als efectes del seu traçat, es pot consultar el plànol J1 de l'Adaptació del PGOU a les Directrius d'Ordenació Territorial, i que l'annex 1 en reprodueix una part gràfica. El plànol J1 pot ser consultat a la següent adreça de la pàgina web de l'ajuntament: https://www.eivissa.es/portal/index.php/ca/ciutat/urbanisme”

- Informe de l'Ajuntament d'Eivissa amb data 19/12/2022  signat per la regidora en el qual traslladen un informe tècnic número 496 de 09/12/2022 emès per l'arquitecte municipal. Conclou que des de la perspectiva d'ordenació urbana i viabilitat i els serveis bàsics, no existeix inconvenient per dur a terme l'addenda del projecte, i informa favorablement.

-Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia, nova exposició pública motivada per addenda anunci i certificat de publicació en el tauler d'anuncis amb data 01/08/2022.

GOVERN

*Conselleria de Medi Ambient i Territori

- Servei de Qualitat Ambiental de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori amb data 21 d'octubre de 2020 conclou que no s'aprecien inconvenients per a l'autorització administrativa, la declaració d'utilitat pública i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte de la línia subterrània a 132 kV doble circuit SE Eivissa- SE Bossa (TR/2020).

- Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA) de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Informe dels serveis tècnics de sanejament i depuració de l'ABAQUA amb data 30 d'octubre de 2020. L'Àrea de Planificació i Construcció de Sanejament informa que el projecte no presenta actuacions que afectin cap de les instal·lacions ni infraestructures que conformen els sistemes generals de sanejament i depuració gestionats per l'ABAQUA. Per la qual cosa no s'esperen repercussions amb relació als sistemes generals de sanejament i depuració d'aigües residuals, gestionats per l'ABAQUA.

- Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA) de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Informe dels serveis tècnics de sanejament i depuració de l'àrea de planificació i construcció de sanejament amb data 22 de juny de 2022 informa que ABAQUA gestiona, entre altres, els sistemes generals de sanejament i depuració dels municipis d'Eivissa i de Sant Josep de Sa Talaia, mitjançant els Sistemes generals de sanejament i depuració associats a les EDARs d'Eivissa i de Platja d'en Bossa i que la normativa d'aplicació és la Directiva 91/271/CEE, de 21 de maig, sobre tractament d'aigües residuals urbanes. Indica que el projecte d'execució de la línia subterrània de transport d'energia no presenta actuacions que afectin cap de les instal·lacions ni infraestructures que conformen els sistemes generals  de sanejament i depuració, gestionats per l'ABAQUA, associats a les EDARs d'Eivissa i de Platja d'en Bossa. A efectes informatius adjunten, com annex al present informe, els plànols dels sistemes generals de sanejament i depuració associats a les EDARs d'Eivissa i de Platja d'en Bossa gestionats per l'ABAQUA. Conclou que no presenta cap interferència sobre les instal·lacions i infraestructures gestionades per l'ABAQUA.

- Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA) de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Informe dels serveis tècnics d'Explotació l'Àrea de Construcció i Gestió de l'Abastiment i Dessaladores amb data 20 d'octubre de 2022 informa que revisat el nou projecte s'observa que la línia projectada al llarg del traçat previst no afecta cap de les infraestructures que gestiona l'Àrea de Construcció i Gestió d'Abastiment i Dessaladores titularitat de l'ABAQUA.

- Informe del Servei d'Estudis i Planificació de la D.G de RR.HH amb data 30/08/2022. Conclou informar favorablement amb dos condicionants:

1. S'assegurarà el compliment de les mesures preventives i correctores contemplades a l'EIA, així com el PVA.

2. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i alt i, amb relació a la protecció de la zona humida, s'atendrà al que disposa l'article 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2006, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori amb data 1 d'octubre de 2020 informa favorablement sobre el projecte d'instal·lació elèctrica corresponent a una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa, al projecte pel fet que no suposa amenaça, risc ni afeccions de consideració per a les espècies de la zona, ni és previsible que tengui efectes sobre el seu estat de conservació.

- Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori amb data 29 de juny de 2022 informa favorablement sobre el projecte d'instal·lació elèctrica corresponent a una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa, motivada per addenda al projecte pel fet que segons el criteri del servei no suposa amenaça, risc ni afeccions de consideració per a les espècies de la zona, ni és previsible que tengui efectes sobre el seu estat de conservació, sempre que es portin a terme les mesures preventives i el programa de vigilància ambiental.

- Informe en resposta de la nova sol·licitud d'informe a efectes de DUP sobre projecte GREEN HYSLAND del D.G d'Espais Naturals i Biodiversitat amb data 01/07/2022. L'informe comunica que el projecte no està dins Xarxa Natura 2000, ni dins cap espai natural protegit i, pel tipus d'actuació, no és previsible cap mena d'afecció que minvi les garanties mediambientals. Per tant, no és preceptiu l'informe d'avaluació de les repercussions ambientals pel que fa a l'article 39 de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO).

- Servei de Costes i Litoral de la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori amb data 6 de novembre de 2020 informa que per a les obres a les quals es refereix, segons la delimitació del D.P.M.T, es troben íntegrament fora del domini públic marítim-terrestre, de la zona de servitud de transit i de la zona de servitud de protecció, per la qual cosa la seva tramitació no és preceptiva per aquesta D.G. T.P.

- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori amb data 15/06/2022 informa que durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8. 2 c). També recorda que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris / promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar. Inclou una imatge amb el grau de risc d'incendi del traçat de la línia elèctrica, amb grau moderat i sense risc d'incendi.

*Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització

- Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització l'informe amb data 6 d'octubre de 2020 fa tres consideracions tècniques, la primera indica que el projecte segons la documentació té una longitud de 5,427 km permetent reforçar l'estabilitat del sistema elèctric de transport de l'illa i reforçar la garantia de subministrament en distribució, la segona sobre que aquest tipus d'activitat no està inclosa dintre de l'annex I ni del Decret 8/2004, de 23 de gener, pel qual es despleguen determinats aspectes de la llei d'ordenació d'emergències a les Illes Balears ni del Reial decret 393/2007, de 23 de març, pel qual s'aprova la Norma Bàsica d'Autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que poden donar origen a situacions d'emergències i la tercera sobre que si l'activitat disposa d'una normativa sectorial específica el titular de l'activitat haurà de disposar d'un Pla d'Autoprotecció que una vegada elaborat, l'ha de presentar i registrar a la present direcció general per a la seva revisió i informació. Conclou que si l'activitat en qüestió no disposa d'una normativa sectorial específica que estableixi obligacions d'autoprotecció en els termes que defineix la Norma Bàsica d'Autoprotecció, no li correspon a aquesta direcció general informar sobre el projecte la instal·lació elèctrica corresponent a una línia subterrània de transport d'energia elèctrica a 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa.

*Conselleria de Mobilitat i Habitatge

- Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb data 7 de juliol de 2022 informa favorablement si bé haurà de tenir en compte els diferents aspectes posats al manifest en els punts tercer a setè, i per això respecte a les competències d'aquesta Direcció General.

*Conselleria de Salut i Consum

- Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum amb data 26/10/2020 informa favorablement i inclou tres condicionants, un d'ells fa referència al compliment de les mesures preventives, correctores i protectores establertes a l'EIA, un sobre la utilització d'aigua regenerada per evitar la projecció de partícules a l'atmosfera i la neteja de vials i zones de treball i un altre sobre el seguiment dels valors de camps magnètics.

*Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

- Informe del Servei de Canvi Climàtic de la D.G d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica amb data 06/11/2020. L'informe 128/20- CA del Servei de Canvi Climàtic de la D.G. D'Energia i Canvi Climàtic conclou que en la fase de construcció s'haurien de tenir en compte bones pràctiques per prevenir l'emissió de contaminants a l'atmosfera i s'hauria d'explicar com el projecte dona compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i més específicament als articles 44 i 55 d'aquesta llei.

- Informe del Servei de Canvi Climàtic de la D.G d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica amb data 15/07/2022. L'informe 112/22- CA del Servei de Canvi Climàtic de la D.G. D'Energia i Canvi Climàtic Conclou que el projecte no va en contra dels objectius de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica per la qual cosa  informa favorablement.

*TELEFÒNICA

- Carta de Telefònica amb data 13/10/2020 en la qual fan constar que no tenen cap objecció a l'execució del projecte sempre que es compleixi la normativa vigent en relació amb els paral·lelismes i encreuaments amb línies de telecomunicació i en particular els reglaments electrotècnics d'Alta i Baixa Tensió. Indiquen que es reserven el dret d'actuació en cas que es produïssin danys  a les instal·lacions o pertorbacions en les comunicacions electròniques de la Companyia.

*CLH

- Companyia Logística de Hidrocarburs CLH S.A informe amb data 24 de novembre de 2020 que indica que, la nova canalització de la línia subterrània a 132 kV doble circuit SE Eivissa – SE Bossa creuaria els serveis ubicats en un revestiment de conduccions que travessa el Carrer de Cas Dominguets. Aquests serveis, que travessen el carrer en sentit nord-oest/sud-est, són les conduccions destinades al subministrament d'aigua per a la refrigeració i de gasoil de calefacció entre les instal·lacions de CLH d'Eivissa i la Central Tèrmica de GESA. Aquest servei es troben recollits en un acord privat de data 15/0271994, en virtut del qual, amb data 15/03/2004, CLH, constitueix una servitud personal de pas a favor de GESA pel temps que la Central Tèrmica de GESA a Eivissa romangui operativa. En virtut, a GESA li correspon vetllar pel correcte estat i funcionament de la canalització, sense perjudici dels permisos, llicències urbanístiques i altres autoritzacions que siguin procedents conformement a la normativa que resulti d'aplicació. Durant la realització de les feines d'encreuament es requerirà la presència del personal de CLH, a efectes de vigilar que no es produeixin danys en els serveis esmentats.

*ORANGE

- Informe d'ORANGE – ELECNOR pels serveis afectats d'Orange / Jazztel que en resposta a la petició d'informe remeten uns plànols amb la ubicació de les infraestructures canalitzades de la zona allà on disposen de cables de fibra òptica. Diu que la canalització és propietat de Telefònica i, Orange en fa ús segons l'acord MARC. Indica que en cas de ser necessària la identificació, marcat i localització de possibles afeccions de les canalitzacions, entenem que els ha de realitzar amb Telefònica, com a propietària i coneixedora de les seves infraestructures.  En cas de detectar-se la necessitat de modificació demana que se li comuniqui per assignar un tècnic. Adjunten un seguit de plànols dels carrers amb la ubicació de les instal·lacions subterrànies que ORANGE té a la zona d'influència de les obres. Data 31/05/2022.

*FIESTA HOTELS & RESORTS

- Recurs de reposició de Dº Carmen Matutes Prats en representació de la mercantil FIESTA HOTELS & RESORTS, S.L. en data 22/03/2021 en el qual indica que la parcel·la 1660922CD6016S0001AZ de Sant Josep de sa Talaia és propietat de la mercantil i el projecte suposa una afectació directa de la servitud subterrània de 895 m2 i en ocupació temporal de 2.741 m2 i sol·licita que es reiniciï el procediment d'avaluació d'impacte ambiental del projecte i que s'incloguin altres alternatives relatives a les servituds ja construïdes o substituir-les i que no es produeixi un demèrit a la parcel·la.

- Resolució sobre el recurs potestatiu de reposició interposat per la senyora Maria Carmen Matutes Prats, en nom i representació de l'entitat FIESTA HOTELS & RESORTS, SL contra la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 22 de febrer de 2021, per la qual s'estima parcialment les al·legacions presentades per l'entitat FIESTA HOTELS & RESORT, SL durant el període d'exposició pública del projecte de construcció d'una instal·lació elèctrica corresponent a la línia subterrània de 132 kV, doble circuit, de SE Eivissa a SE Bossa. (BOIB núm. 31/2021 de 4 de març). Aquesta Resolució fa una relació de documentació relativa al recurs i indica que una sèrie de consideracions jurídiques del Departament jurídic i de Contractació sobre el recurs que s'ha interposat dins el termini establert i que la resolució correspon al mateix òrgan que l'ha dictat, no obstant això, segons la Resolució delegació de competències (BOIB núm. 31, de 4 de març) la competència per resoldre és del director general d'Energia i Canvi climàtic. Indica que el procediment administratiu no està conclòs perquè manca informació detallada del Servei d'Infraestructures del Consell Insular d'Eivissa perquè es pugui redactar l'addenda corresponent. Per tant, la resolució que es vol revocar no ha prescrit i que la revocació no constitueix cap dispensa o exempció no permesa per les lleis, que no resulta contrària al principi d'igualtat, que no perjudica l'interès general i que no és contrària a l'ordenament jurídic. Finalment, resol revocar la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 22 de febrer de 2021. Entén que les al·legacions plantejades en el recurs potestatiu de reposició, s'han de valorar posteriorment, un cop estiguin enllestits tots els tràmits pendents i s'hagi completat tot el procediment exigit, moment en el qual s'ha de dictar la nova Resolució corresponent i declara la inadmissió del recurs perquè l'acte no és susceptible de recurs, sense entrar a examinar les qüestions de fons plantejades per la part recurrent.

- Resolució d'estimació parcial de les al·legacions presentades per  FIESTA HOTELS & RESORT, SL durant el període d'exposició pública del projecte de construcció d'una instal·lació elèctrica corresponent a la línia subterrània de 132 kV, doble circuit, de SE Eivissa a SE Bossa. (BOIB núm. 31/2021 de 4 de març). Aquesta Resolució fa una relació de documentació relativa al recurs i normativa resol estimar l'al·legació en relació a què el projecte no ha aprofitat les servituds establertes per a la instal·lació i permanència de cables conductors d'energia elèctrica constituïdes a la finca afectada, i en conseqüència obligar al promotor, que realitzi una Addenda al projecte, amb el corresponent desplaçament cap al sud de la línia elèctrica projectada que discorre per la parcel·la amb referència cadastral 1660922CD6016S0001AZ, tot el pròxim que sigui possible a la E-20 i que permeti disminuir al màxim l'afectació a la parcel·la especificada, complint especialment la normativa de carreteres, l'article 161.2 del R.D. 1955/2000 i les altres disposicions d'aplicació. I desestima la resta d'al·legacions referides a les consultes prèvies, la vulneració de les disposicions a l'efecte de l'article 112 del R.D 1955/2000, a l'audiència al propietari de l'article 161.2 per l'existència de notificació. A més, indica que és contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica i també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

*REE

-Informe Resposta REE amb data 04/11/2020 de contestació als informes de Telefónica de España, S.A i SPE de la DG d'Espais Naturals que diu que té en consideració els informes favorables remesos.

-Informe Resposta REE amb data 14/12/2020 de contestació als informes del Consell Insular d'Eivissa (Territori, Medi Ambient, Patrimoni i Infraestructures Viàries), D.G de Salut Pública i Participació, D.G. Residus i Educació Ambiental, D.G. de Territori i Paisatge, D.G d'Emergències i Interior, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, ABAQUA, CHL que diu que té en consideració els informes favorables remesos i en referència al Servei d'Infraestructures Viàries es posen a disposició de l'organisme per a coordinar els condicionants legals sectorials i energètics associats.

-Informe Resposta REE amb data 13/01/2021 de contestació a l'informe de  Fiesta Hotels & Resorts SL que diu que mantenen conversacions amb la mercantil amb l'objectiu d'estudiar la viabilitat de modificar la línia projectada i també indica que la fase de consultes prèvies és un tràmit de caràcter voluntari pel promotor.

- Red Eléctrica de España Grupo SAU, informe (N/Ref: DTMA/TR/21-00261) de contestació als informes i condicionats, Tràmit d'Autorització Administrativa Prèvia (AAP), Autorització Administrativa de Construcció (AAC) i Declaració d'Utilitat Pública (DUP) i Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) del projecte Expedient DGEICC TR 10/2020. L'informe amb data 6 d'abril de 2021 diu que en contestació als escrits presentats per l'Àrea d'urbanisme i pel Departament de Manteniment Urbà de l'Ajuntament d'Eivissa ambdós de caràcter favorable en relació amb la modificació del traçat proposada per RE no té inconvenient en acceptar la modificació sempre que per part de l'Ajuntament s'acrediti que els terrenys pels quals discorrerà la modificació proposada té la consideració d'acord amb el PGO vigent de sòl urbanitzable.

- Red Eléctrica de España Grupo SAU, informe (N/Ref: DTMA/TR/21-0540) de contestació als informes i condicionats, Tràmit d'Autorització Administrativa Prèvia (AAP), Autorització Administrativa de Construcció (AAC) i Declaració d'Utilitat Pública (DUP) i Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) del projecte Expedient DGEICC TR 10/2020. L'informe amb data 23 de juliol de 2021 diu que en contestació a l‘escrit  presentat per l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament d'Eivissa manifesta en primer terme que prenen raó de la consideració com a sòl urbanitzable i que com varen indicar a l'escrit del 6 d'abril, Red Eléctrica no té cap inconvenient en acceptar la modificació suggerida per l'Ajuntament. En segon terme diu que Red Eléctrica procedirà a redactar una addenda al projecte amb aquest traçat que haurà de ser sotmès al tràmit d'informació pública i que remetran a l'ajuntament.

CONSIDERACIONS TÈCNIQUES

1.- La zona d'actuació es troba a sòl qualificat d'urbà, urbanitzable i sòl rústic (SRC, AT-H i Àrea de Protecció Posterior de les zones Turístiques (POOT).

2.- Es produeix un encreuament de la línia amb el Torrent d'en Capità a l'altura de la Central Tèrmica d'Eivissa. El document ambiental assegura que, la solució constructiva adoptada per aquest encreuament no reduirà la capacitat del cabal del torrent amb el qual no preveu afectació sobre la xarxa hidrogràfica de la zona.

No obstant això, a causa de l'afectació del domini públic hidràulic s'hauria de recaptar l'informe a la Direcció General de Recursos Hídrics del Govern Balear.

3.- Com totes les obres i instal·lacions per canalitzacions subterrànies de serveis d'electrificació pel mig de les ciutats s'afecten moltes infraestructures de serveis existents d'abastiment d'aigua, de sanejament, d'enllumenat públic, d'electricitat, de telecomunicacions i de gas, incloses algunes existents de la mateixa xarxa elèctrica. Per aquest traçat existeix una acumulació d'infraestructures de serveis i concretament preocupa l'afectació de la xarxa de gas de l'empresa REDEXIS.

4.- El traçat proposat transcorr per vies de gran afluència de vehicles (avdes. Sant Jordi i La Pau) de la Ciutat d'Eivissa. Com a conseqüència i als efectes de la mobilitat té una incidència substancial, de manera que l'execució (i la seva programació) de les obres s'ha de dur a terme amb la coordinació dels departaments de Policia Local i de Vies Públiques d'aquest Ajuntament per la qual representants de l'empresa constructora i de la mateixa REE s'hauran  de posar en contacte amb aquells per a l'inici de l'obra.

5.- Tant el Servei de Qualitat Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (amb data 21/10/2020) com el Servei de Salut Ambiental de la Conselleria de Salut i Consum (amb data 26/10/2020) fa referència als camps electromagnètics.  Ja que el soterrament de la línia no evita els camps magnètics i aquest serà considerable es farà un seguiment dels valors de camps magnètics amb especial esment en les zones d'equipament sanitari assistencial i d'equipament escolar situades a les proximitats del traçat de la línia elèctrica  abans de l'execució del projecte i durant la vida útil de la línia elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de realitzar a zones amb una presència (significativa) de persones i prioritzant zones sensibles i durant les hores i mesos de màxim consum elèctric, és a dir en època estival.

6.- D'acord amb l'informe de Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb data 7 de juliol de 2022:

«L'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni, és l'empresa Concesionaria “IBISAN S.A.” encarregada de l'explotació de la mateixa i l'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera del Nou accés a l'aeroport d'Eivissa EI-800, E-20, és l'empresa Concesionaria “ACCESOS DE IBIZA S.A.” encarregada de l'explotació de la mateixa.»

Per tant, les obres, en cas de ser autoritzades pel Consell d'Eivissa s'hauran de realitzar en coordinació amb els serveis tècnics de la concessionària, la qual podrà exigir al sol·licitant el compliment de les condicions tècniques que consideri oportunes tant pel que respecta a l'execució de l'obra com a l'acabat d'aquesta. Abans de l'inici de l'actuació, s'haurà de realitzar juntament amb l'empresa concessionària un replanteig d'aquestes, sense el consentiment escrit de la Concessionària de la Carretera, no es podrà dur a terme cap actuació.

7.- A la zona d'afectació existeixen dos jaciments arqueològics amb categoria de protecció A (Trajectòria de l'Aqüeducte de Roma i Zona Arqueològica del Pla de Vila).

Segons l'informe de Patrimoni del Consell d'Eivissa de 14/07/2022: “L'estudi d'impacte ambiental es força imprecís pel que fa a l'anàlisi de la realitat patrimonial eventualment afectada i, molt especialment, en la seva vessant arqueològica i no ofereix solucions reals al problema. Atès el fet que els quatre km i mig que de terreny que travessarà la rasa prevista són molt rics arqueològicament parlant, és obvi que s'haurà d'establir un control arqueològic directe de tots els moviments de terreny. S'haurà de presentar el corresponent pla davant l'òrgan competent, és a dir, el Departament de Patrimoni del Consell d'Eivissa.”

Es posa de manifest la necessitat de la supervisió arqueològica a l'obra per un tècnic especialista en restes arqueològiques trobades amb valor patrimonial del Consell d'Eivissa. Per això, es proposa un condicionant per a garantir el compliment de la normativa vigent en conservació del patrimoni arqueològic.

8.- Segons l'informe dels Serveis municipals de l'Ajuntament d'Eivissa de 19/12/2022:

“El presupuesto de ejecución material asciende a 20.447.716 € siendo el presupuesto de gestión de residuos de 1.926 € que nos parece bastante bajo para este tipo de trabajo.”

Respecte a la gestió dels residus del projecte, cal dir que es realitzarà d'acord a l'apartat de Gestió de residus de l'EIA, d'acord amb el Programa de Vigilància Ambiental (PVA) de l'EIA, les mesures preventives i correctores i la normativa específica i també es considera un pressupost que no s'ajusta a la realitat de les actuacions del projecte.

9.- L'àmbit del projecte es localitza sobre la massa MAS 2006M2 denominada Jesús, és un aqüífer superficial i la massa es troba en mal estat (bon estat quantitatiu i mal estat químic) i es troba en risc químic per clorurs. El nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és majoritàriament moderat i alt i la zona està afectada pels perímetres de restriccions màximes i moderades de diversos pous de proveïment urbà. Segons l'art. 87 del PHIB 2019, dins el perímetre de restriccions moderades, l'activitat projectada s'entén com a permesa, sense perjudici de les autoritzacions sectorials preceptives. L'àmbit del projecte presenta pendents baixos, no superant-se la cota 50-60 m sobre el nivell de la mar. No hi ha cap APR d'esllavissament.

A l'àmbit del projecte no hi ha afecció de cap massa d'aigua superficial. Una petita part de la línia es troba sobre la Zona Humida Potencial Ses Feixes de Vila.

10.- A l'estudi d'impacte ambiental inicial es varen presentar tres alternatives, posteriorment, s'ha presentat una addenda, la qual presenta una nova alternativa amb una trajectòria de la línia soterrada més curta, sota vials existents, sense ocupar el domini públic marítim terrestre i fent cas a les al·legacions de les administracions públiques afectades i persones interessades. Aquesta nova alternativa és l'elegida pel promotor i analitzada en aquest informe.

11.-  D'acord amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera

«S'hauria d'avaluar la raó per la qual s'ha de menester aquesta construcció i especialment com s'obtindrà l'energia per donar abastiment aquest augment de la demanda que ocasiona que s'ha de realitzar aquest projecte, en tot cas, es proposa un projecte».

Finalment, aquest informe només avalua el projecte en si mateix. Se suggereix compensar de l'emissió inicial que suposa el canvi d'ús del sòl i la construcció del projecte mitjançant una aportació econòmica per a destinar en actuacions de conservació d'espècies i / o hàbitats dins el Prat de Vila i de Ses Feixes i invertir-los en la restauració d'aquest espai natural.

Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable de l'addenda al projecte d'instal·lació elèctrica línia subterrània a 132 kV doble circuit de la Subestació Eivissa a la Subestació Bossa en els termes municipals d'Eivissa i Sant Josep de sa Talaia, a l'illa d'Eivissa promogut per Red Eléctrica Española S.A., visat pel Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona número 2022906722 amb data 02/05/2022 en concloure's que previsiblement no es produiran impactes ambientals adversos significatius, sempre que es compleixen les mesures preventives i correctores incloses en la documentació ambiental presentada (EsIA  de Iplan Gestión Integral de Proyectos amb data març 2022), el programa de vigilància ambiental del mateix document i també els condicionants següents:

1.- S'hauran de tenir en compte els diferents aspectes posats de manifest en els punts tercer a setè de l'informe de Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb data 7 de juliol de 2022.

2.- Respecte a la reutilització dels excedents d'excavació, runes, i excedents de formigó es prioritzarà la utilització dels materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i els sobrants per utilitzar en obres diferents d'aquelles que es generaran seran preferiblement les runes i els excedents de formigó.

3.- Respecte a la salut ambiental:

-Es compliran les mesures protectores i correctores i protectores establertes a EsIA del projecte de referència.

-Per evitar la projecció de partícules a l'atmosfera i per la neteja de vials i zones de treball, els regs de camins i neteja de zona d'obra es farà amb aigua regenerada, evitant així el consum innecessari d'aigua de consum humà.

-Es considera necessari realitzar un seguiment dels valors dels camps magnètics generats pel cable durant la vida útil de la instal·lació per tal d'evitar afeccions a la població. Especialment, a les zones d'equipament sanitari assistencial i d'equipament escolar situades a les proximitats del traçat de la línia elèctrica com són el CEIP Poeta Villangómez i l'Hospital Residència Assistida de Cas Serres, entre altres. Per això:

3.1. S'han de dur a terme mesures periòdiques del camp electromagnètic abans de l'execució del projecte i durant la vida útil de la línia elèctrica.

3.2. S'ha de complir amb l'establert al Reial decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques.

3.3. Aquestes mesures s'hauran de dur a terme a zones amb una presència (significativa) de persones i prioritzant zones sensibles i durant les hores i mesos de màxim consum elèctric.

3.4. Aquest condicionant es justificarà mitjançant documentació que el promotor presentarà, davant l'òrgan substantiu, i formarà part del Pla de Vigilància Ambiental d'aquest projecte.

4.- Respecte als Plans d'Autoprotecció (PAU):

- Si l'activitat disposa d'una normativa sectorial específica que estableixi obligacions d'autoprotecció en els termes que defineix la Norma Bàsica d'Autoprotecció, el titular de l'activitat haurà de disposar d'un Pla d'Autoprotecció que una vegada elaborat, l'ha de presentar i registrar a la D.G. d'Emergències i Interior per a la seva revisió i informació.

5.- Respecte a la necessitat de la supervisió arqueològica a l'obra per un tècnic especialista en restes arqueològiques trobades amb valor patrimonial:

1) Tots els treballs d'obra civil que suposin l'excavació o construcció al terreny seran supervisats per un arqueòleg designat per l'organisme competent en patrimoni del Consell d'Eivissa, a més a més haurà de presentar el corresponent pla davant l'òrgan competent, és a dir, el Departament de Patrimoni del Consell d'Eivissa.

2) El dit control arqueològic, haurà de seguir prescripcions i normes del Decret 15/2022 de 25 de febrer pel qual s'aprova el reglament d'intervencions arqueològiques i paleontològiques de les Illes Balears, s'haurà d'aplicar de manera permanent i estricta.

6.- Respecte a les condicions del Servei d'Infraestructures Viàries es compliran les següents condicions:

6.1. Abans d'iniciar els treballs, el promotor haurà de comprovar la ubicació exacta d'altres serveis que poguessin existir als voltants de la zona per tal de no afectar-los. En cas d'afecció, haurà de reposar-los. El promotor haurà de restituir també al seu estat inicial qualsevol afecció que pugui provocar amb les obres a qualsevol element de la xarxa viària.

6.2. Tota la intervenció que es faci al carril bici de l'av. Sant Jordi haurà de reposar-se a l'estat inicial i quedar en bon estat.

6.3. Pel que fa a l'encreuament a cel obert, per a cadascun, s'haurà d'executar d'acord amb les següents indicacions:

a) El termini d'execució no serà superior a DOS (2) dies.

b)Previsió de senyalització i abalisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació, tot d'acord amb la Norma 8.3-IC de senyalització, abalisament i defensa d'obres, així com el manual d'exemples de senyalització d'obres del Ministeri de Foment.

c) Les tapes i arquetes de registre se situaran fora de la zona de domini públic de la carretera EI-10/ EI-600.

d) El tall de paviment es farà amb serra de disc i haurà de ser recte i net.

e) La rasa es tancarà amb no menys de 0,50 m de formigó HM-20 enrasat amb les rasants existents al moment de realitzar l'encreuament. La generatriu de les canonades estaran a no menys d'un metre de la superfície del ferm.

f) En cas d'afectar la zona de jardineria, previ a l'encreuament s'ha de passar a aquest Servei un pla de reposició de la mateixa, per tal que una vegada finalitzada la intervenció pugui recuperar-se fins al moment inicial. (El pla inclourà núm. d'espècies i nombre d'afectades i les operacions per a tornar a l'estat inicial, inclús una cura de les franges afectades fins que s'hagi recuperat l'entorn).

6.4. Les obres de l'encreuament no podran afectar a la seguretat del trànsit i hauran de mantenir com a mínim les condicions prèvies de visibilitat i geometria, d'acord amb el que disposa l'article 33.2 de la LCIB.

6.5. Es farà compliment del que disposa l'article 33.3.e), tot d'acord amb la possible modificació posterior de les conduccions que s'estan informant.

6.6. En cap cas es modificaran les cunetes ni els sistemes de drenatge de la carretera.

6.7. No es permetrà l'acumulació de materials ni d'escombraries sobre la calçada, els vorals i les cunetes.

6.8. L'autorització que es pugui desprendre del present informe s'haurà d'exercitar en el termini d'un any a partir de l'endemà al de la data de recepció del present escrit, i quedarà sense efecte una vegada hagi transcorregut l'esmentat termini d ‘un any.

6.9. Les obres es duran a terme sota vigilància del personal encarregat de l'explotació de la carretera, el qual, en qualsevol moment, podrà exigir la presentació de la corresponent autorització. Per a poder complir aquest requisit, l'esmentada autorització haurà d'estar a l'obra durant tota la seva duració.

6.10. L'autorització que es desprèn del present informe, s'atorga a títol precari a la part que afecti terrenys del Consell Insular d'Eivissa o de domini públic. L'Administració podrà donar per caducada la part esmentada (sense dret a reclamació ni dret a cap indemnització) sempre que ho estimi convenient per al servei públic; així mateix, podrà procedir a destruir les obres i a retirar els materials per conta del peticionari si aquest en un termini de vuit dies no fa les reparacions que se li ordenin.

6.11. Aquest informe s'expedeix als únics efectes del que preveu la Llei 5/1990, de 24 de maig de carreteres de la CAIB, i per tant no eximeix de l'obligació d'obtenir les llicències i autoritzacions que la legislació vigent exigeixi en virtut de les competències concurrents atribuïdes a aquesta o a d'altres administracions públiques.

6.12. L'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera EI-600 d'Eivissa a Sant Antoni, és l'empresa Concesionaria “IBISAN S.A.” encarregada de l'explotació de la mateixa i l'empresa del contracte de concessió d'obra pública de la carretera del Nou accés al aeroport d'Eivissa EI-800, E-20, és l'empresa Concesionaria “ACCESOS DE IBIZA S.A.” encarregada de l'explotació de la mateixa. Pel que fa a l'afecció a aquestes dues carreteres, les obres s'hauran de realitzar en coordinació amb els serveis tècnics de la concessionària, la qual podrà exigir al sol·licitant el compliment de les condicions tècniques que consideri oportunes tant pel que respecta a l'execució de l'obra com a l'acabat de la mateixa..”

7.- Respecte a les consideracions sobre el Canvi Climàtic i Atmosfera:

- Es compensarà de l'emissió inicial que suposa el canvi d'ús del sòl i la construcció del projecte mitjançant la següent mesura compensatòria:

· Es farà una aportació econòmica per a destinar en actuacions de conservació d'espècies i / o hàbitats dins el Prat de Vila i de Ses Feixes i invertir-los en la restauració d'aquest espai natural.

-Durant la fase de construcció s'ha d'evitar emetre pols i gasos contaminants a l'atmosfera. L'estudi d'impacte ambiental considera algunes mesures genèriques al respecte que es complementaran amb guies de bones pràctiques en construcció (http://atmosfera.caib.es).

8.- Amb relació al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl:

- Durant l'execució i explotació del projecte es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten les normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8. 2 c).

Es recorda la responsabilitat dels propietaris / promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

9.- Amb relació  al pressupost del projecte, que supera el milió d'euros, és d'obligat compliment la contractació per part del promotor d'una auditoria ambiental que acrediti el compliment de l'article 33  del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

 

​​​​​​​10.- Respecte a l'afecció als recursos hídrics:

Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i alt i, que una petita part de la línia es troba sobre la Zona Humida Potencial Ses Feixes de Vila, amb relació a la protecció de la zona humida, s'atendrà al que disposa l'art. 2.1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística. Que diu que en les àrees de prevenció de riscs de vulnerabilitat d'aqüífers:

a) El sistema de tractament de les aigües residuals haurà de complir amb el que estableix el Pla Hidrològic de les Illes Balears.

b) Durant l'execució de les obres s'hauran d'adoptar les màximes precaucions per evitar el vessament de substancies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

Atès que es produeix un encreuament de la línia amb el Torrent d'en Capità a l'altura de la Central Tèrmica d'Eivissa i, que no s'ha obtingut l'informe del Servei de Gestió del DPH, amb relació a la protecció dels cursos fluvials i el seu cabal, es recaptarà un informe de la D.G de RR.HH d'aquest Servei.

11.- Respecte a la gestió dels residus del projecte, cal dir que es realitzarà d'acord amb l'apartat de Gestió de residus de l'EIA apartat 5  que inclou les mesures de prevenció de residus, la quantificació d'aquests, la reutilització, la separació, l'inventari, etc. A més, es gestionaran d'acord amb el Programa de Vigilància Ambiental (PVA) de l'EIA, les mesures preventives i correctores i la normativa específica  amb gestors autoritzats i es justificarà mitjançant documentació que el promotor presentarà, davant l'òrgan substantiu, i formarà part del Pla de Vigilància Ambiental d'aquest projecte.

Es recorda la necessitat de coordinació del departament de Policia Local i el departament de vies públiques i manteniment urbà de l'Ajuntament d'Eivissa i, si és el cas de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.

Es recorda que, l'informe de Projectes i Obres de conservació del Departament d'Obres Públiques de la Direcció General de Transport Terrestre de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge amb data 7 de juliol de 2022 la necessitat del  consentiment escrit de la Concessionària de la Carretera per dur a terme  les actuacions.

Es recorda que, per aquest traçat existeix una acumulació d'infraestructures de serveis i concretament preocupa l'afectació de la xarxa de gas de l'empresa REDEXIS.

 

(Signat electrònicament: 17 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)