Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 33211
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el  Projecte de mercadet artesanal «Las Dalias», accessos i aparcaments, al polígon 4, parcel·les 40, 41 i 144. TM de Santa Eulària des Riu (Exp. 163A/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' Avaluació Ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de Novembre de 2023,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El “Projecte de mercadet artesanal «Las Dalias», accessos i aparcaments, al polígon 4, parcel·les 40, 41 i 144 (TM de Santa Eulària des Riu)” ha de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària, d'acord amb l'article 13, apartat 1, lletra d) del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «Els projectes que hagin estat sotmesos a avaluació ambiental simplificada quan així ho decideixi, cas per cas, l'òrgan ambiental en l'informe d'impacte ambiental d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental», atesa resolució del president de la CMAIB, de data 22 de febrer de 2019, relativa a subjecció a avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte (66a/2018).

L'EIA es va exposar al públic el 25 de juliol de 2020, i la tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i el Decret legislatiu 1/2020.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1. Antecedents

Malgrat que el projecte es troba actualment executat, el promotor sol·licita que aquest sigui sotmès a avaluació d'impacte ambiental ordinària, en aplicació del tercer supòsit del punt 9è de la Instrucció del conseller de Medi Ambient i Territori per a establir criteris d'actuació i tramitació en relació amb els procediments d'avaluació ambiental de plans, programes i projectes (BOIB núm. 56, de 28 d'abril de 2022).

Cal tenir en compte que no seria d'aplicació el previst a l'art. 9.1 de la Llei 21/2013, atès que la tramitació ambiental simplificada del projecte es va iniciar amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei 9/2018, per la qual es modifica la Llei 21/2013.

2. Informació del projecte

L'objecte és la legalització d'un projecte existent en l'actualitat, consistent en el «Mercadet Artesanal Las Dalias, accessos i aparcaments», localitzat al polígon 4, parcel·les 40, 41 i 144, a l'altura del p.km 12 de la ctra. EI-200 - Santa Eulària des Riu a Sant Carles de Peralta - (TM de Santa Eulària des Riu).

El mercadet artesanal s'organitza en aproximadament 200 parades desmuntables distribuïdes a una esplanada (polígon 4, parcel·la 41), on es ven artesania d'elaboració local, i begudes i menjar per emportar, a més de dur-se a terme altres activitats (exhibicions de folklore eivissenc, activitats culturals i d'entreteniment per a nins). Se celebra tots els dissabtes de l'any (diürn), així com els diumenges, dilluns i dimarts entre els mesos de juny i octubre (nocturn), caps de setmana dels mesos de desembre i gener (mercadet de Nadal) i els festius de Pasqua. Disposa de dos aparcaments a l'aire lliure amb les característiques següents:

Aparcament sud, amb capacitat estimada per a 154 turismes i 100 motocicletes, localitzat dins la mateixa parcel·la que el mercadet i amb una superfície de 3.858 m2.

Aparcament nord, amb capacitat per a 210 turismes i 100 motocicletes  ubicat al polígon 4, parcel·la 144, amb una superfície de 4.283 m2.

El conjunt d'activitats es complementa amb música ambiental amb emissors acústics a l'exterior ajustats a l'Ordenança Municipal que regula el soroll i les vibracions en el municipi de Santa Eulària des Riu, Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les illes Balears i el Decret 62/2007, de 18 de maig, sobre activitats secundàries de música, entreteniment o oci desenvolupats en terrasses, espais, recintes o similar a l'aire lliure a les Illes Balears. Cal tenir en compte que a la mateixa parcel·la on es duu a terme el mercadet artesanal, ja es desenvolupen altres activitats (bar, restaurant i sala de festes) i dues vivendes annexes. Així mateix, en els seus voltants existeixen altres dos aparcaments totalment aliens a l'activitat i gestionats per tercers, sense cap mena de relació contractual amb l'entitat promotora del projecte, amb una capacitat estimada de 400 places, i 200 places addicionals dins el nucli urbà de Sant Carles, des del qual es pot arribar a peu al mercadet per la vorera de la ctra. EI-200.

L'àmbit d'actuació disposa també d'una zona de càrrega i descàrrega del transport públic (autobusos i taxis) i accessos, que es concentra al polígon 4, parcel·la 40, confrontant a les altres dues parcel·les, amb una forma triangular i delimitada per la carretera EI-200 i dos camins veïnals, ocupant una superfície de 1.250 m2.

En tot cas, d'acord amb l'EIA, les instal·lacions actuals del mercadet necessiten una sèrie de millores per a la seva adaptació a normativa vigent en matèria d'activitats, seguretat i gestió ambiental, que, com a mínim, inclourien les següents:

  • Ampliació de l'oferta de lavabos d'ús públic.
  • Construcció d'un dipòsit soterrat per a aigua apta per al consum a carregar des de sondeig autoritzat per al proveïment. L'aprofitament d'aquesta aigua va dirigida als lavabos.
  • Construcció d'un dipòsit soterrat per a recollida d'aigües pluvials de cobertes, per al reg i neteja de les zones exteriors.
  • Noves soleres de formigó per a alguns llocs del mercadet.
  • Construcció de rampes de formigó per a accés a aparcaments propis.
  • Tractament superficial de la zona del mercadet i aparcaments propis amb àrids de pedrera per a evitar la proliferació de pols i facilitar el drenatge d'aigües pluvials.
  • Plantació d'arbres d'ombra amb espècies autòctones.
  • Millora, ampliació i nova execució d'instal·lacions per al proveïment d'aigua apta per a consum i el sanejament d'aigües residuals, instal·lació elèctrica per a FM i il·luminació exterior, equips fixos i mòbils contra incendis i millora i senyalització de vies d'evacuació.

El projecte inclou altres mesures específiques per a millorar la mobilitat a l'àmbit d'actuació, atesa la problemàtica derivada de la concentració de visitants al mercadet en moments puntuals, que arriben principalment en vehicle privat. Entre aquestes mesures hi ha les següents:

  • Millora de l'accessibilitat al mercadet, amb la senyalització d'un itinerari clar per a l'entrada / sortida dels vehicles dels aparcaments propis (nord i sud). L'entrada es duria a terme per l'accés nord (després de la parcel·la triangular) i la sortida pel carrer adjacent a l'edifici «Las Dalias», així com senyalització que identifiqui l'entrada a l'aparcament.
  • Control d'accés de vehicles privats, especialment els dissabtes entre les 11 h i les 13 h, permetent l'accés gratuït i sense restriccions dels visitants que arribin en transport públic i limitat per a visitants en vehicle privat.
  • Gestió dels aparcaments propis, incloent-hi el desenvolupament d'una app informàtica per a poder reservar lloc d'estacionament, amb descomptes per a vehicles amb alta ocupació (VAO) amb tres o més persones, i vehicles híbrids, i gratuït per a vehicles elèctrics i vehicles que arribin a primera hora els dissabtes.
  • Foment del transport públic per arribar al mercadet, limitant l'ús de la zona de transport públic contigua a l'edifici «Las Dalias» i a l'EI-200 per a autobusos de servei regular i servei discrecional, i la proposta d'altres mesures, com un servei propi de bus o tren turístic llançador des de Cala Llonga, Siesta, Santa Eulària i Es Canar al mercadet, en combinació amb les línies de transport públic existents amb les mateixes aturades i horaris, l'increment de la dotació dels serveis de bus de línia regular que connecten diferents poblacions, com Sant Antoni de Portmany i Vila, amb el mercadet, entre d'altres.
  • Senyalització informativa sobre el nivell d'ocupació en temps real dels aparcaments a una distància considerable del mercadet.
  • Implantació d'un punt de càrrega per a vehicles elèctrics als aparcaments del mercadet.

3. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

D'acord amb el Pla Territorial d'Eivissa (PTI) (2005), l'àmbit d'actuació està qualificat com a sòl rústic comú i afectat parcialment per l'àrea de protecció territorial (APT) de la ctra. EI-200. Els terrenys objecte d'estudi no es localitzen dins espais de rellevància ambiental, ni dins espais definits per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Tampoc es troben afectats per àrees de prevenció de riscos (APR). Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2024), es correspon amb una zona amb risc moderat-molt alt d'incendi forestal.

Entorn de la zona d'estudi la vegetació dominant és una mescla de pi blanc (Pinus halepensis) i matollar termomediterrani dels tàxons Erica, Pistacea y Genista - hàbitats d'interès comunitari (HIC) Matolls termomediterranis i predesèrtics (5330) i Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics (9540)  -.

D'acord amb el Bioatles (quadrícula 1x1, codis 8385 i 8395), a la zona d'estudi figuren les següents espècies rellevants:

  • Espècies catalogades i amenaçades: sargantana de les Pitiüses (Podarcis pytiusensis pityusensis) i Allium grosii.
  • Espècies catalogades: dragó (Tarentola mauritanica), ratapinyada de coa llarga (Tadarida teniotis), ratapinyada nòctul petita (Nyctalus leisleri), ratapinyada de vores clares (Pipistrellus kuhlii), ratapinyada comuna (Pipistrellus pipistrellus), ratapinyada de ferradura petita (Rhinolophus hipposideros), ratapinyada de muntanya (Hypsugo savii), ratapinyada d'escalera (Myotis escalerai), ratapinyada orelluda (Plecotus austriacus).

El projecte s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 2004M2 «Es Canar», aqüífer profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. L'àmbit d'actuació és travessat per un petit torrent que desemboca en el torrent de s'Argentera.

Segons l'EIA, entorn del mercadet existeixen tres béns del patrimoni arquitectònic (esglésies parroquials de Santa Eulària i Sant Carles, i una casa pagesa amb tres arcades situada davant de l'entrada, la qual es pot veure afectada per les obres).

4. Resum del procés d'avaluació

4.1. Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 131, de 25 de juliol de 2020, es publica el tràmit d'informació pública de declaració d'interès general i d'avaluació ambiental del projecte durant un termini de trenta dies.

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013, es varen dur a terme les consultes següents a les administracions públiques afectades pel projecte:

Servei de Medi Ambient del Consell Insular d'Eivissa:

Es considera que:

Sobre l'Avaluació de l'alternativa seleccionada:

La nova versió de juny de 2023 manté que l'apartat 7 del Document 0 resta explicat i que ja fa mesures de gestió i accions per pal·liar els efectes sobre la mobilitat. L'actual EIA refós de juny de 2023 no modifica cap conclusió, esmena o aportació respecte al redactat a la versió de gener de 2020. Per la qual cosa es considera que a la nova versió del document ambiental no es resol l'adequació de l'alternativa seleccionada en el sentit que a criteri del tècnic que subscriu no es concreten mesures directes per tal de reduir els efectes sobre la mobilitat.

Independentment de l'anterior, l'estudi de mobilitat signat en maig de 2022 sí que presenta tot un conjunt de propostes i actuacions de millora de la mobilitat que a criteri del tècnic que subscriu es consideren adequades. Especialment, les concretades en relació al control de l'aforament de visitants els dies i períodes de l'any de major afluència. Tot l'anterior a expenses de millor criteri dels departaments amb competència concreta.

Atenent a tot l'anterior, es considera necessari incorporar aquestes mesures i actuacions de l'Estudi de Mobilitat a la nova versió de l'EIA de juny de 2023.

Ambient sonor i contaminació acústica:

La nova versió de l'EIA de juny de 2023 continua sense incorporar cap diagnòstic dels diferents paràmetres sonors referits a la fase de funcionament del projecte. A més a l'apartat de contestació de l'informe d'esmena de deficiències destaca que no es produiran concerts ni espectacles. A aquest apartat de l'EIA de contestació de deficiències es destaca l'existència d'un Estudi Acústic.

Quant a l'esmentat Estudi Acústic presentat en maig de 2022, es considera que presenta una molt adequada descripció de l'activitat sonora associada al projecte, tant en fase d'execució com en fase de funcionament, de la qual es destaca l'existència de 7 equips de reproducció i amplificació sonora. Es considera que a aquest document es realitza una adequada avaluació d‘impactes sonors, conclusions de no afecció i presenta un conjunt de millores requerides i recomanades.

La nova versió de l'EIA a l'apartat Identificació i valoració d'impactes, a la fitxa de caracterització i avaluació a la fase de funcionament, sí que incorpora les conclusions d'aquest Estudi Acústic a més del conjunt de les millores al projecte presentades al mateix.

Sobre producció d'aigües residuals, residus i consum energètic:

A l'apartat de contestació de l'informe d'esmena de deficiències de la nova versió de l'EIA de juny de 2023 es presenten dades, càlculs i aclariments sobre aquestes variables ambientals. Aquests es consideren adequats i poden ser incorporats a criteri del promotor als apartats corresponents del nou EIA de juny de 2023.

Avaluació d'impactes: mètode de càlcul:

A la nova versió de l'EIA de juny de 2023 es manté la mateixa metodologia pel càlcul quantitatiu dels potencials impactes quant als paràmetres d'intensitat i extensió. A l'apartat de contestació de l'informe d'esmena de deficiències d'aquesta nova versió de l'EIA es justifica destacant-se que es realitza seguint la metodologia proposada pel Doctor Enginyer Agrònom, Sr. Gómez Orea, a la Guia Metodològica per a l'Avaluació d'Impacte Ambiental.

Segons criteri del tècnic que subscriu es continua considerant que els paràmetres d'impacte: intensitat i extensió han de ser la base per calcular o definir el valor d'impacte final i que existeixen metodologies (també segons guia metodològica proposada pel Sr. Gómez Orea) que apliquen fórmules que utilitzen de manera decisiva aquests paràmetres d'impacte: Importància = ± (3.I + 2.E + M + P + R). On I és Intensitat, E extensió, M moment, P persistència i R reversibilitat.

Atenent que existeixen diferents metodologies de càlcul quantitatiu del valor d'impacte de cada acció del projecte i independentment de la possible disparitat de criteri tècnic de cara a utilitzar una metodologia o l'altra, es considera elevar a criteri tècnic del Comitè de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB).

Avaluació d'impactes: Incidència d'impactes relacionats amb activitats d'obra, construcció i consum de sòl rústic

Com ja es va dir a anteriors informes, en el procés d'avaluació d'impactes, el conjunt de les accions d'execució d'obres i el consegüent consum de sòl rústic (millora de ferms, obres de fàbrica, residus d'obra, maquinària d'obra, etc.), principalment derivats de l'alternativa A, s'avaluen a moltes de les variables ambientals com severs o crítics (Alteració coberta vegetal i canvis d'usos del sòl).

En aquest sentit, el document ambiental ho justifica considerant que s'haurien de cometre importants obres en la infraestructura viària i canvis d'ús del sòl rústic, afectant a veïns i negocis i provocant la pèrdua d'entitat rural.

Així i en relació a l'avaluació com impactes severs crítics (de les alternatives no seleccionades) sobre la variable alteració de la coberta vegetal i la de canvis en els usos del sòl, principalment les relacionades del consum de sòl rústic (derivat de l'execució d'obres, construcció de nous vials i aparcaments), la nova versió de l'EIA de juny de 2023 únicament assenyala a l'apartat de contestació de l'informe d'esmena de deficiències, que els impactes relatius a les obres es troben avaluats al document III.

Aquest document, EIA de juny de 2023, no afegeix ni aporta dades ni detall de la magnitud de les obres i el consegüent nivell d'ocupació dels vials i aparcaments (en aquest cas, a uns terrenys rústics dels quals ja es realitza l'ús d'aparcament) que determinarien aquests valors d'impactes severs o crítics.

Servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa:

Es conclou que:

Vista la documentació presentada i segons el que disposa la LCIB i el PDSCE, des d'aquest Servei d'Infraestructures Viàries s'informa favorablement sobre l'Avantprojecte d'activitat (juny 2023), l'Estudi de Mobilitat (febrer 2022) i l'Estudi acústic (febrer 2022), tot i que necessàriament, per continuar amb la tramitació que ens ocupa, s'han de complementar i definir certs punts condicionats a:

1. L'informe que emeti el Servei de Transports al respecte, donat que a la documentació presentada es posa de manifest que la disminució de l'afecció del trànsit es basa, en gran manera, en la millora del transport públic.

2. El promotor haurà de tenir en compte les diferents observacions realitzades en anteriors informes relatives a la mobilitat i haurà de desenvolupar les diferents propostes de millora al respecte, de manera que quedi garantida la fluïdesa viària. En aquest sentit, les propostes definides al punt 4 de l'estudi de mobilitat s'entenen com compromisos adquirits.

3. Pel que fa a les observacions que s'han anat realitzant als diferents informes i que encara no han quedat justificades, s'hauran de presentar els projectes i estudis que es considerin necessaris, firmats per tècnics competents i visats pel corresponent Col·legi professional, d'acord amb la diferent normativa vigent de carreteres, que comprengui:

  • Estudi de la incidència i la necessitat del que es proposa, especialment pel que fa a accessos i la zona d'aturada d'autobús. Anàlisi de les característiques de la carretera EI-200 i anàlisi de: visibilitats, senyalització, existència d'altres accessos i interseccions a les proximitats de l'activitat, radis i trajectòries de girs, zones de pas de vianants, semàfors, entre d'altres.
  • Projecte detallat de les actuacions a realitzar als voltants de la carretera EI-200, que haurà d'incloure també aquelles actuacions que, derivades de l'estudi anterior, resultin necessàries implementar.

Des d'aquest SIV es considera que aquests estudis/projectes, vist que han d'analitzar la incidència en la carretera EI-200 i justificar la viabilitat del que es proposa, han d'obtenir l'informe favorable del SIV prèviament a l'obtenció de Declaració d'Interès General i no posteriorment com planteja el promotor.

4. A les actuacions i definició de nous usos del sòl a parcel·les contigües a les carreteres del Consell s'haurà de complir allò que es determini en els "Mapes de Remor i Plans d'Acció en matèria de Remor de la xarxa viària del Consell d'Eivissa" i es requerirà informe previ en aquest sentit.

Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics:

Es conclou que:

Informam favorablement, amb els condicionants següents:

1. Pel que fa al perímetre de restriccions del pou de proveïment urbà, atès l'article 87 del PHIB 2019, remarcam que el perímetre de restriccions absolutes (radi de 10 m al voltant de l'eix de la captació) s'ha de mantenir tancat, i dins el perímetre es prohibeix qualsevol ús i activitat, excepte els relacionats amb el manteniment i operació de la captació.

2. Pel que fa a la gestió de les aigües pluvials, el projecte s'ha d'adaptar als punts 6 i 8 de l'article 60 del PHIB 2019: Gestió d'aigües pluvials. S'ha d'evitar que les aigües d'escolament superficial es dirigeixin cap al recinte del pou, per tant, el pendent de la parcel·la ha de ser dirigit cap al torrent situat a l'oest de la parcel·la.

3. En relació a l'enjardinament que preveu el projecte mitjançant     una barrera vegetal i plantat d'arbres, s'ha de col·locar vegetació pròpia de la zona, de baix requeriment hídric.

4. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

Ajuntament de Santa Eulària des Riu:

L'informe emet una sèrie de consideracions en relació amb la documentació aportada pel promotor, sent les més rellevants les que s'enumeren a continuació:

  • L'estudi de mobilitat hauria de tenir en compte, entre altres qüestions, la reserva de llocs d'estacionament per als venedors ambulants del mercadet o la necessitat de disposar d'una zona d'aparcament reservada per als serveis d'emergència, policia local, vehicles de les forces i cossos de seguretat de l'Estat..., necessitat d'un estudi exhaustiu del flux conjunt de vianants i vehicles al camí veïnal que discorr entre el mercadet i l'aparcament ubicat més al nord (marcat en vermell). En tot cas, s'ha de garantir que la mobilitat induïda per l'activitat sigui compatible amb les solucions aportades pel promotor.
  • Segons el plànol 09 del PB01, aportat pel promotor, no s'ha considerat per a la sol·licitud de declaració d'interès general, per a l'ús de mercadet artesanal, una zona en la qual actualment sí que es realitza l'ús referit (marcada en vermell).
  • Els aparcaments a l'aire lliure vinculats a l'activitat hauran de disposar dels títols habilitants corresponents per a la seva instal·lació, inici i exercici, segons l'establert per la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, o la normativa que la substitueixi. Per altra banda, l'exercici de mercadet artesanal haurà de disposar de l'autorització municipal, segons l'establert a l'art. 48 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
  • Atès que la majoria de casetes del mercadet estan assentades sobre soleres, amb instal·lacions i acabats permanents, no s'han de considerar desmuntables, havent de complir amb la Norma 19 del PTI (Condicions tipològiques de les edificacions en sòl rústic), i amb l'art. 8.2.04.2 de les NS de Santa Eulària des Riu (Condicions generals d'estètica i composició de les edificacions).
  • S'haurà de modificar la instal·lació existent de plaques fotovoltaiques perquè compleixin amb l'establert a la Norma 19 del PTI i amb l'art. 8.2.04.2.g de les NS de Santa Eulària des Riu.
  • En cas que es pretengui instal·lar enllumenat als aparcaments i a la zona del mercadet, aquest haurà de complir, en tot cas, amb la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears, i disposar d'instal·lacions i infraestructures soterrades. En cas que no s'instal·li enllumenat, s'hauran d'eliminar i desmantellar les instal·lacions aèries existents.
  • Els aparcaments hauran de disposar del paviment adient perquè les aigües pluvials siguin dirigides a un separador d'hidrocarburs, prèviament a la seva utilització per al reg o altres necessitats.
  • Els arbres i vegetació que es pretén instal·lar a l'aparcament no poden envair els carrils de circulació de l'aparcament i han de situar-se a l'interior de la superfície afectada per aquest.
  • L'estudi acústic aportat pel promotor haurà de justificar el compliment dels límits establerts per la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, el RD 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, en el que fa referència a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques i l'Ordenança municipal de Renou, havent de considerar l'activitat com de tipus d («ús terciari diferent del contemplat a c»).
  • Es suggereix que es realitzin enquestes sobre els hàbits de mobilitat als visitants del mercadet per a disposar de major informació i poder proposar en el futur altres millores en la mobilitat de l'àmbit.
  • Hauria de plantejar-se una alternativa consistent en la reducció del nombre de parades del mercadet, així com de la superfície ocupada, amb l'objecte de tornar a una situació semblant a la de 2008.
  • D'acord amb la Llei 7/2013, qualsevol activitat o esdeveniment extraordinari diferent de la de mercadet artesanal que s'hagi d'exercir a la mateixa ubicació, haurà de ser tramitada com a activitat no permanent.
  • S'haurà d'adjuntar a l'EIA el pressupost de les mesures per a prevenir, corregir o compensar els efectes adversos de l'activitat i usos pretesos, tal com estableix l'Annex VI de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.    

5. Anàlisi tècnica de l'expedient  

5.1. Alternatives

A l'EIA es plantegen les següents alternatives:

L'alternativa 0 (escenari tendencial) suposaria mantenir la situació actual del tipus de gestió de les activitats de mercadet – accés – aparcaments, amb  les prop de 200 parades del mercadet, els aparcaments nord i sud (388 places), la illeta central de 1.250 m2 amb funcions de parada de vehicles de transport públic, autobusos, autocars i taxis, així com la distribució de l'entrada i sortida dels turismes privats cap als aparcaments nord i sud, i l'oferta complementària d'aparcaments totalment aliens a l'activitat i gestionats per tercers (400 places).

Segons l'EIA, el model actual està causant retencions de trànsit en un tram de la carretera EI-200 als voltants del p.km 12 que, en dies punta provoca retencions d'una certa importància. Així mateix, en dies i hores punta del mercat ambulant alguns vehicles dels visitants ocupen els espais destinats a aparcament per als residents al poble de Sant Carles (aprox. 200 places). Per tant, el model actual provoca problemes de mobilitat en la xarxa viària de la zona i molèsties als residents al poble de Sant Carles, per la qual cosa es descarta.

L'alternativa A (escenari futur) manté l'actual capacitat de llocs en el mercat ambulant així com les places d'aparcament actuals però amb l'execució d'importants infraestructures viàries per accedir als aparcaments i evitar les retencions del trànsit en un tram de la carretera EI-200 als voltants del p.km 12. D'altra banda, es legalitzaria l'oferta complementària de 400 places d'aparcament d'aparcaments totalment aliens a l'activitat i gestionats per tercers, així com millores a les instal·lacions bàsiques del mercadet, per a la seva adaptació a la normativa vigent en matèria d'activitats, seguretat i gestió ambiental (millora, ampliació i nova execució d'instal·lacions per al proveïment d'aigua apta per a consum i el sanejament d'aigües residuals, construcció d'un dipòsit soterrat per a la recollida d'aigües pluvials de les cobertes, zones enjardinades amb arbres autòctons d'ombra...).

D'acord amb l'EIA, la possibilitat d'estacionar amb una certa facilitat per als vehicles dels visitants al mercat ambulant, evitarà que envaeixin els espais destinats a aparcament per als residents al poble de Sant Carles. Per tant, el model futur solucionaria en part els problemes actuals però a costa de canvis d'ús del sòl rústic a aparcaments, a més d'escometre importants obres d'infraestructura viària, alterant la morfologia i tipologia del p.km 12 de l'EI- 200. D'aquesta manera, aquests canvis provocarien la pèrdua de la seva identitat rural, afectant diverses vivendes unifamiliars i negocis confrontants que, en qualsevol cas, haurien de donar el seu consentiment per a assumir una profunda transformació en la zona.

L'alternativa B (escenari objectiu, seleccionada) preveu el manteniment de la situació actual, sense executar noves infraestructures viàries en el tram de la ctra. EI-200 als voltants del p.km 12. S'incorporarà un sistema d'informació al visitant de tal forma que estigui al corrent, en temps real, de la situació dels aparcaments del mercat ambulant, conjuntament amb actuacions físiques que facilitin l'entrada dels vehicles en els aparcaments sense interrompre la circulació normal en la ctra. EI-200 (sentit Sant Carles – Santa Eulària), com la senyalització un itinerari per a l'entrada / sortida de vehicles dels aparcaments propis del mercadet, la gestió de l'aforament de visitants en vehicle privat, restringir l'aparcament a àrees no consolidades de l'entorn pròxim, mitjançant senyalització adequada que indiqui l'existència dels aparcaments nord i sud, i fomentar de manera efectiva el transport públic (increment de les freqüències de pas, noves línies...), entre d'altres.

Segons l'EIA, aquesta alternativa solucionaria els problemes actuals, facilitant l'accés als dos aparcaments propis, sense afectar la normal circulació per la carretera en ambdós sentits. No es preveu la legalització de les 400 places d'aparcament totalment alienes a l'activitat i gestionades per tercers, però sí  l'execució de millores a les instal·lacions bàsiques del mercadet, per a la seva adaptació a la normativa vigent en matèria d'activitats, seguretat i gestió ambiental, com a l'alternativa A.

Es fonamenta la selecció de l'alternativa B com la més idònia des del punt de vista ambiental, mitjançant una anàlisi multicriteri, atès que no resulta en cap impacte ambiental sever o crític.

No es preveu com a alternativa viable el desmuntatge del mercadet, així com la gestió de residus generats, atès que un nombre important de famílies depenen econòmicament d'ell i, a més, la mateixa existència del mercadet repercutiria negativament en el sector turístic insular.

5.2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

a) Sòl i subsol

Durant les obres, es preveu l'ocupació de sòl, impacte que cessarà una vegada finalitzades les obres. En tot cas, es preveuen algunes mesures, com, per exemple, que la maquinària per a l'obra, s'estacionarà dins del recinte en la zona prèviament determinada.

b) Emissions

Durant les obres de millora de les instal·lacions, es produiran emissions a l'atmosfera de gasos contaminants, pols, partícules en suspensió i renous, malgrat que no es consideren molt significatius, ateses les tasques a realitzar. En tot cas, es preveuen una sèrie de mesures correctores, com el reg de superfícies, ubicació dels aplecs de materials d'obra i àrids en zones protegides dels vents o la limitació de la velocitat de circulació dels vehicles de transport, entre d'altres.

Durant la fase de funcionament, cal tenir en compte que no es produiran emissions, atès que la demanda energètica de l'activitat quedarà coberta per les plaques fotovoltaiques de les teulades de l'edifici «Las Dalias».

c) Mobilitat

D'acord amb l'EIA, la incorporació de mesures dirigides a la millora de la mobilitat de l'àmbit, suposarà la reducció del nombre total de vehicles, respecte de la situació actual, en aproximadament un 50%. S'incrementaran els desplaçaments en vehicles de transport col·lectiu, en detriment dels desplaçaments en vehicle privat.

d) Flora

Entorn de la zona d'estudi trobam dos hàbitats d'interès comunitari (HIC): Matolls termomediterranis i predesèrtics (5330) i Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics (9540), per la qual cosa, abans de l'inici de les obres, es preveu senyalitzar les àrees que estrictament siguin necessàries per a realitzar les actuacions corresponents, amb la finalitat de reduir al mínim l'afecció a la vegetació present, ja que existeixen espècies especialment vulnerables, entre altres mesures.

e) Fauna

Durant les obres, no es preveu una afecció significativa de la fauna. No obstant això, es preveuen algunes mesures, com l'execució de les tasques necessàries per a la millora de les instal·lacions fora de l'època de nidificació de les aus.

f) Residus

Durant les obres de millora, es generaran residus de construcció i demolició. Per altra banda, durant el funcionament del mercadet, els residus que es generen en el mercadet poden assimilar-se a tipus domèstic, principalment envasos lleugers de plàstic, metàl·lics, alumini, brics, cartó o mixtos compostos per plàstic amb alumini o amb paper, estimant-se un total anual de 196,05 m3.

g) Energia

L'energia majoritàriament demandada pels equips i instal·lacions de qualsevol mena existents en el complex del mercadet és l'elèctrica que se subministra mitjançant escomesa elèctrica i plaques fotovoltaiques col·locades en les cobertes dels edificis destinats a bar, restaurant i salons.

h) Recursos hídrics

Durant les obres, cal considerar el risc de contaminació de les aigües subterrànies i superficials (en aquest cas, conca del torrent de S'Argentera) per abocaments accidentals de substàncies contaminants, per la qual s'hauran d'adoptar precaucions per minimitzar aquest risc, entre d'altres, la realització de tasques de manteniment de la maquinària fora de l'àmbit d'actuació.

Durant el funcionament del mercadet, les necessitats d'aigua apta per al consum humà són les demandades pels aparells sanitaris dels serveis disposats per als visitants i el personal ocupat en les parades, estimant-se un consum anual de 2.042 m3. Respecte de l'aigua necessària per a la neteja dels exteriors i el reg, serà coberta per les aigües pluvials de les cobertes.

i) Àrees de prevenció d'incendis

Atès que la zona d'estudi es correspon amb una ZAR, l'execució de les obres de millora de les instal·lacions del mercadet haurà de comptar amb el vistiplau de l'administració competent, i complir, en tot cas, amb el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció.

j) Paisatge

El principal impacte paisatgístic, de caràcter temporal, es donarà durant la fase d'obres (millores proposades en l'activitat), per la qual cosa es proposen mesures correctores, com l'estacionament de la maquinària a aquells emplaçaments amb menor visibilitat. Durant la fase de funcionament, cal tenir en compte que, finalitzada la jornada, es desmuntaran les parades del mercadet. Així mateix, es prendran altres mesures com dur a terme l'acabat del terreny amb tonalitats presents en l'entorn.

 

k) Activitats econòmiques

Segons l'EIA, el projecte suposarà mantenir una activitat que es desenvolupa en l'actualitat, que beneficia, directament o indirectament, a més de 300 famílies.

l) Patrimoni

D'acord amb l'EIA, les obres del projecte no afectaran béns patrimonials, a excepció d'una casa pagesa amb tres arcades, localitzada enfront de l'entrada al mercadet.

5.3. Seguiment ambiental

Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental (PVA), amb una partida pressupostària específica, per al seguiment de les mesures ambientals proposades per minimitzar els impactes.

5.4. Consideracions addicionals

Respecte dels aspectes a tenir en compte que figuren a l'informe previ de la CMAIB d'esmena de deficiències, de data 28 d'abril de 2023, es fan les observacions següents:

  • «Segons l'art. 21, apartat 2, lletra b), del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, cal aportar un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic.»

L'EIA revisat aporta un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic.

D'acord amb la informació aportada, tota l'energia que es consumeix al mercadet i als aparcaments és elèctrica i procedeix del centre de transformació Las Dalias, ubicat a una finca confrontant. Els principals consums energètics es donen a les parades (enllumenat eficient i de baix consum, petits ventiladors i electrodomèstics a les parades de begudes i menjar, estimant-se un consum anual d'energia elèctrica de 7.608 kWh, tenint en compte el nombre d'hores de funcionament de l'activitat amb un aforament de visitants elevat (312 h) i amb un aforament mitjà-baix (224 h). Segons l'EIA, cal tenir en compte que l'edifici Las Dalias disposa d'una instal·lació fotovoltaica en coberta, propietat del mateix promotor que el mercadet, amb una producció anual de 21.933 kWh (referenciada l'any 2019).

Per tant, s'entén que la producció fotovoltaica compensaria les emissions de l'activitat causades pel consum d'energia elèctrica.

«D'acord amb informe de la Secció de Medi Ambient del Consell Insular d'Eivissa, de data 24 d'agost de 2020, cal esmenar el següent:

  • Respecte de l'alternativa seleccionada (B), justificar si aquesta minimitzarà suficientment l'actual problemàtica del trànsit i dels accessos al complex de Las Dalias, que es genera especialment els dissabtes, durant la jornada de funcionament del mercat.»

L'estudi revisat de mobilitat generada aportat pel promotor, conclou que el moment més crític, quant a la problemàtica del trànsit, es produeix els dissabtes dels mesos d'estiu, entre les 11:30 h i les 12:30 h, quan es concentra una cinquena part dels visitants (aprox. 2000 visitants per hora) de tot un dia de màxima afluència. Es considera necessària la implementació de mesures concretes, com les descrites a l'estudi referit     i citades a l'apartat d'informació del projecte d'aquest informe, amb l'objecte principal de reduir el nombre de desplaçaments en vehicle privat en favor de mitjans de transport col·lectiu, de manera que s'estima que el nombre de vehicles privats en hora punta passaria dels 758 actuals a 369. Així mateix, els aparcaments nord i sud de l'activitat tendrien capacitat per donar cabuda a aquests vehicles.

En tot cas, es considera que aquestes mesures s'haurien de complementar amb altres per millorar la seva efectivitat, com instar a l'Ajuntament a la limitació dins la llicència d'activitats del nombre total de places d'estacionament dels dos aparcaments aliens a l'activitat, ubicats dins l'àmbit d'actuació.

  • «Quant a l'apartat d'estudi i descripció de la vegetació i la fauna, cal recollir la composició real definitòria del lloc en qüestió (inventari de camp).»

D'acord amb l'EIA, es va realitzar una visita de camp en la qual es varen detectar les espècies d'avifauna següents , pròpies de zones amb un cert grau d'antropització: busquereta capnegra (Curruca melanocephala), merla (Turdus merula), tórtora turca (Streptopelia    decaoto), gorrió (Passer domesticus) i cadernera (Carduelis carduelis).Per altra banda, no es detecten exemplars de Podarcis pityusensis, tot i que l'àmbit d'actuació seria un hàbitat potencial.

Respecte de l'inventari florístic, les comunitats presents, principalment herbàcies, són pròpies d'ambients fortament antropitzats (vegetació ruderal i arvense, com Asparagus acutifolius, Convolvulus arvensis i Malva sylvestris), apareixent únicament en els marges de les parcel·les estudiades. També hi ha espècies cultivades, com Morus alba i Laurus nobilis. Del total de plantes inventariades, únicament una d'elles, Thapsia garganica, es troba inclosa al Catàleg d'Espècies Amenaçades de les Illes Balears (BOIB 124, 07/09/2013), amb l'objecte de regular els seus aprofitaments (d'especial protecció, amb autorització obligatòria per a recol·lecció amb finalitats comercials).

  • «Pel que fa a la incidència paisatgística del projecte, cal esmenar la caracterització visual de l'entorn (descripció, caracterització i avaluació de les diferents variables definitòries del paisatge, com la fragilitat i qualitat visual), per a poder determinar les potencials mesures correctores o de minimització.»

S'aporta un estudi d'incidència paisatgística, en el qual es valora la qualitat del paisatge com a mitja-baixa, atès que es tracta d'un entorn antropitzat. En tot cas, es conclou que el principal impacte paisatgístic, de caràcter temporal, es donarà durant la fase d'obres (millores proposades en l'activitat), per la qual cosa es proposen mesures correctores, com l'estacionament de la maquinària a aquells emplaçaments amb menor visibilitat. Durant la fase de funcionament, cal tenir en compte que, finalitzada la jornada, es desmuntaran les parades del mercadet. Així mateix, es prendran altres mesures com dur a terme l'acabat del terreny amb tonalitats presents en l'entorn.    

  • «Caracterització de l'ambient sonor de l'entorn i anàlisi i previsió dels nivells acústics del conjunt de l'activitat (concerts, espectacles, aparcaments...).»

L'estudi acústic aportat pel promotor determina que els focus de renou de l'activitat serien el mateix mercadet, els dos aparcaments i els equips de reproducció i amplificació sonora existents (tots a l'exterior), concloent que els nivells de renou als quals estarien exposats les vivendes de l'entorn no superarien en cap cas els nivells màxims permesos de 55 dBA en horari diürn i de 45 dBA en horari nocturn. En tot cas, es recomanen algunes mesures per disminuir la contaminació acústica, com limitar la càrrega i descàrrega de materials als moments de menor incidència acústica.

  • «Càlcul i estima de la producció d'aigües residuals a l'activitat, durant la fase de funcionament, per a determinar si quedarà garantida la capacitat de depuració a les infraestructures de sanejament i, si escau, l'adopció de mesures minimitzadores o de reutilització d'aigües grises.»

D'acord amb l'EIA, el volum d'aigua residual que es genera en el recinte del mercat ambulant Las Dalias procedeix dels serveis sanitaris, a més del procedent de les petites barres existents on es venen refrescos i sucs naturals de fruites fresques. S'estima una generació anual aproximada d'aigües residuals de 2.150 m3, les quals són canalitzades, baix canonada soterrada en rasa, fins a la seva connexió amb la xarxa general de sanejament públic que discorre per la fita oest del mercadet. Aquesta xarxa és l'encarregada de canalitzar les aigües residuals del poble de Sant Carles i abocar-les a l'EDAR de Santa Eulària des Riu, gestionada directament per ABAQUA. Al llarg del seu recorregut va recollint aigües residuals de diferents establiments com és el cas de Las Dalias. Es preveu revisar la secció del col·lector que canalitza les aigües residuals des de Sant Carles fins a l'EDAR per determinar si aquesta és suficient per al cabal estimat i verificar la seva integritat estructural.

  • «Estima de la quantitat de residus domèstics generats per l'activitat, en funció de la seva tipologia, així com per determinar correctes mesures de gestió dels diferents tipus de residus, reciclatge i reducció d'aquests, eliminació de plàstics d'un sòl ús...»

Segons l'EIA, s'estimen els següents volums de residus generats anualment a l'activitat: 98 m3 d'envasos, 49 m3 de vidre, 29,4 m3 de paper-cartó i 19,6 m3 de rebuig, els quals seran recollits selectivament en blocs de cinc contenidors de 50 l cada un, i retirats periòdicament per la concessionària del servei al TM de Santa Eulària des Riu. També es disposarà de papereres de recollida selectiva al mercadet i els aparcaments.  

  • «Estima del consum energètic de les activitats del complex i del percentatge de la demanda coberta per les plaques fotovoltaiques instal·lades a les cobertes de determinats edificis.»

L'EIA especifica que l'edifici Las Dalias disposa d'instal·lació fotovoltaica en coberta, la producció de la qual excedirà la demanda energètica de l'activitat.

  • «Refer l'apartat d'avaluació d'impactes, atès que no es calculen de manera correcta els dos principals paràmetres: intensitat i extensió de l'impacte.»

D'acord amb l'EIA, s'ha de tenir en compte que la caracterització dels impactes es realitza seguint la metodologia proposada per Gómez Orea, a la Guia Metodològica per a l'Avaluació d'Impacte Ambiental, la qual empra una sèrie d'atributs per a establir la importància i la magnitud de l'impacte, en línia amb el que s'estableix en el Reglament aprovat pel Reial decret 1131/1988, de 30 de setembre, per a 'execució del Reial decret legislatiu 1302/1986, de 28 de juny.

  • «Quant a la incidència d'impactes relacionats amb activitats d'obra i consum de sòl rústic, cal justificar la valoració com a severa o crítica de molts dels impactes ambientals per a l'alternativa A, atès que no es detalla la magnitud de les obres i que aquestes s'executarien a uns     terrenys rústics, que actualment ja són utilitzats com a aparcament i tenen característiques principalment periurbanes.»

D'acord amb l'EIA, l'alternativa A consisteix a mantenir l'actual capacitat de llocs en el mercadet, així com mantenir les places d'aparcament actual, però amb l'execució d'importants infraestructures viàries que evitarien el col·lapse de la carretera EI-200, especialment en el p.km 12. La possibilitat d'aparcar amb certa facilitat per als vehicles dels visitants al mercat ambulant (inclosa la legalització dels aparcaments aliens a l'activitat que existeixen a l'àmbit d'actuació), evitarà que envaeixin els espais destinats a aparcament per als residents al poble de Sant Carles. Per tant, el model futur solucionaria en part els problemes actuals, però a costa de canvis d'ús del sòl rústic     a sòl per a aparcaments, a més d'escometre importants obres d'infraestructura viària que, en un espai tan reduït com és el cas, obligaria a la presa de decisions d'alt calat que alteraria morfològicament i tipològicament el p.km 12 de l'EI-200, la qual cosa provocaria la pèrdua de la seva identitat rural i afectaria veïns i negocis confrontants que, en qualsevol cas, haurien de donar el seu consentiment per a la transformació de la zona.

Amb aquesta alternativa, s'estima un total de 680 vehicles a aparcar, enfront dels 369 de l'alternativa seleccionada (alternativa B).

  • «Refer la valoració dels efectes adversos sobre el medi ambient de l'activitat relatius a contaminació acústica (no es tenen en compte les fonts sonores potencialment més impactants com les activitats del mercat, concerts, espectacles o circulació d'usuaris pel vial), afecció sobre la vegetació i fauna, impacte paisatgístic, generació de residus i consum energètic.»

Segons l'EIA, el mercadet no albergarà concerts ni espectacles. En tot cas, l'estudi acústic sobre l'activitat aportat pel promotor determina que no se superaran els valors màxims de renou establerts a la normativa (55 dBA en horari diürn, 45 dBA en horari nocturn). Per altra banda, cal tenir en compte que la Sala de Festa és una activitat aliena a l'avaluada, que, a més, es desenvolupa a un local tancat i insonoritzat, amb llicència municipal d'activitat.

Respecte de la resta d'impactes, es considera que l'EIA revisat els caracteritza correctament.

  • «Identificar i avaluar els impactes de l'activitat sobre les dues vivendes annexes localitzades a la mateixa parcel·la on es duu a terme el mercadet artesanal, així com l'efecte sinèrgic de l'activitat de mercadet i aparcaments, amb les altres activitats existents a la zona d'estudi (bar, restaurant i sala de festes).»

D'acord amb l'EIA, es tracta d'un edifici de tipologia urbana situat en sòl rústic. En aquest edifici conviuen des de fa molts anys un restaurant, una sala de festes, un bar-cafeteria i dos habitatges. Els habitatges estan situats en planta pis i coexisteixen amb el mercadet des de fa anys. Cal tenir en compte que, tot i que el mercadet originàriament se celebrava al jardí de la sala de festes confrontant amb l'edifici on se situen els habitatges, en l'actualitat no s'ocuparà aquest espai, quedant més allunyat d'aquests.

Quant a l'efecte sinèrgic de l'activitat de mercadet i aparcament amb les altres activitats existents en la zona d'estudi, cal dir que des de l'inici del mercadet, aquest ha coexistit amb la resta d'activitats (bar-cafeteria, restaurant i sala de festes), compartint clientela, i, per tant, aquests efectes sinèrgics seran mínims. Per altra banda, el mercadet no coincideix en franja horària amb la sala de festes.

  • «Pressupostar el Pla de Vigilància Ambiental per al seguiment de les mesures que s'adoptaran per a minimitzar els impactes a cada una de les fases del projecte. Aquest haurà d'incloure el cost econòmic de les mesures a adoptar, així com el cost de la contractació d'una auditoria ambiental en cas que el pressupost total del projecte superi el milió d'euros, segons el previst a l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020.»

S'ha pressupostat el PVA en 8.140 euros (no queda clar si aquesta quantia inclou el cost de les mesures ambientals a implantar). El pressupost del projecte, sense tenir en compte el cost del PVA, ascendeix a 101.500 euros.

6. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del “Projecte de mercadet artesanal «Las Dalias», accessos i aparcaments, al polígon 4, parcel·les 40, 41 i 144 (TM de Santa Eulària des Riu)”, en concloure's que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries proposades a l'estudi d'impacte ambiental signat pel Sr. Salvador Roig Coll i pel Sr. Isidro Ferrán Blanco, enginyers agrònoms, de la consultora TERRAPI WORLD SL, amb data juny de 2023, i a més es compleixin els condicionants següents:

1. Durant les obres de millora de les instal·lacions, s'hauran de realitzar regs periòdics amb aigua regenerada per a minimitzar la generació de pols, a més de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

Així mateix, tots els residus generats hauran de ser retirats i entregats a gestor autoritzat.

2. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

3. El projecte haurà d'incorporar totes aquelles mesures i actuacions previstes a l'Estudi de Mobilitat, signat pel Sr. Roger Torregrosa Llorens, enginyer de camins, canals i ports, i per la Sra. Patricia Prats Boned, geògrafa, de la consultora GRADUAL INGENIEROS, amb data 19 de maig de 2022.

4. D'acord amb la DG de Recursos Hídrics:

  • Atès l'article 87 del PHIB 2019, s'ha de mantenir tancat el perímetre de restriccions absolutes  del pou de proveïment urbà (radi de 10 m al voltant de l'eix de captació), situat als voltants del mercadet. Dins aquest perímetre, es prohibeix qualsevol ús i activitat, excepte els relacionats amb el manteniment i operació de la captació.
  • S'ha d'evitar que les aigües d'escolament superficial es dirigeixin cap al recinte del pou, per tant, el pendent de la parcel·la ha de ser dirigit cap al torrent situat a l'oest de la parcel·la.  
  • En relació a l'enjardinament que preveu el projecte mitjançant una barrera vegetal i plantació d'arbres, s'ha de col·locar vegetació pròpia de la zona, de baix requeriment hídric.

5. D'acord amb l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, l'estudi acústic aportat pel promotor haurà de justificar el compliment dels límits establerts per la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, el RD 1367/2007, de 19 d'octubre, pel qual es desenvolupa la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, en el que fa referència a zonificació acústica, objectius de qualitat i emissions acústiques i l'Ordenança municipal de Renou, havent de considerar l'activitat com de tipus d («ús terciari diferent del contemplat a c»).

6. Els aparcaments hauran de disposar del paviment adient perquè les aigües pluvials siguin dirigides a un separador d'hidrocarburs, prèviament a la seva utilització per al reg o altres necessitats. Es prioritzaran les solucions amb pavimentació ecològica i materials sostenibles.

7. Atesa l'existència de Thapsia garganica a la zona d'estudi, flora inclosa en el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears, dins la categoria d'especial protecció, caldrà incloure cartelleria informativa d'aquesta espècie i les prohibicions establertes a la normativa respecte de la seva recol·lecció amb fins comercials.

8. El Pla de Vigilància Ambiental (PVA) haurà d'incloure un seguiment periòdic dels renous generats durant el funcionament de l'activitat (mercadet, aparcaments, equips de so...), per garantir el compliment de la normativa d'aplicació. El cost d'aquest PVA ha d'incloure tant el seguiment ambiental, com la despesa derivada de les mesures a implantar.

D'altra banda, es recorda que:

  • L'estudi de mobilitat, les mesures d'accessibilitat previstes i el projecte detallat que inclogui les actuacions a realitzar als voltants de la ctra. EI-200, hauran de comptar amb el vistiplau del Servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular d'Eivissa i de l'Ajuntament de Santa Eulària des Riu, en l'àmbit de les seves respectives competències.
  • Aquelles obres que puguin afectar el patrimoni arquitectònic situat als voltants del mercadet (casa pagesa amb tres arcades), hauran de comptar amb l'informe de l'administració competent en matèria de patrimoni.
  • Respecte del tractament de les aigües residuals de l'activitat, caldrà informe favorable de l'ABAQUA sobre la capacitat de depuració de l'EDAR de Santa Eulària des Riu.
  • D'acord amb l'art. 65 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, els aparcaments privats d'ús públic vinculats a una activitat econòmica, quan disposin de més de 40 places, han de reservar per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions un percentatge de places no inferior al 2%, que s'ha d'incrementar progressivament en els termes que s'estableixin reglamentàriament.
  • Les parades del mercadet hauran de complir amb aquelles disposicions relatives als plàstics d'un sol ús, previstes a la Llei 8/1019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, i amb la resta de normativa d'aplicació.
  • Atès que la zona d'estudi s'ubica a una ZAR, l'execució de les obres de millora de les instal·lacions haurà de disposar del vistiplau de l'administració competent i, en tot cas, caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8.2.c).
  • L'activitat haurà de complir amb la normativa sectorial en matèria de plans d'autoprotecció, si escau.
  • S'ha d'obtenir autorització del Servei de Gestió de Domini Públic Hidràulic per la part de l'aparcament en zona de DPH.
 

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»

 

(Signat electrònicament: 18 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)