Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 36589
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el «Projecte d’Agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana, polígon 2, parcel·la 363”, al TM Santanyí. (Exp. 130A/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' Avaluació Ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de novembre de 2023,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte es tramita pel procediment d'avaluació ambiental ordinària segons el grup 3 (Energia) apartat 12 (instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa) de l'annex I de projectes sotmesos a AIA ordinària del Decret legislatiu, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. Per ser del tipus: «Instal·lacions amb una ocupació total de més de 10 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud mitjana del PDS d'energia, excepte les situades en qualsevol classe de coberta o en zones definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial insular corresponent».

El projecte segueix el procediment ordinari d'avaluació d'impacte ambiental de projectes de la secció 1ª del Capítol II del Títol II de la llei estatal, Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció

D'acord amb la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears es podran considerar projectes industrials estratègics, d'acord amb l'article7.d) de la Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears, les propostes d'inversió per a implantar, ampliar, modificar o reindustrialitzar una o diverses activitats industrials que tinguin com a resultat previsible una expansió significativa i sostenible del teixit industrial balear o la consolidació d'aquest, o l'adopció de mesures dirigides a garantir la viabilitat d'una empresa o sector industrial exposat a riscos per a la seva continuïtat. Aquests projectes tan sols es podran situar en sòl classificat com a urbà o urbanitzable i excepcionalment, i únicament en els supòsits de projectes d'implantació d'energies renovables, es podran situar en sòl rústic comú.

Es tracta de construir una agrupació fotovoltaica Son Danús Nou (formada pels parcs FV Goleta i Xalana) es projecta sobre la parcel·la 363 del polígon 2 de Santanyí. La superfície total de la parcel·la a on es pretén desenvolupar el projecte és de 947.109 m2. La superfície inclosa dintre el tancament perimetral de l'agrupació fotovoltaica és de 23,6 ha (236.307 m2) un 25% de la parcel·la aproximadament, d'aquesta àrea, la superfície útil de l'agrupació fotovoltaica és de 197.033 m2 és a dir 19,7 hectàrees.

El projecte consisteix en la instal·lació de 34.440 panells solars bifacials de 650 Wp, amb una suma total de 22,38 MWp. La suma de potències dels inversors serà de fins a 23,65 MW. La producció anual estimada és de 35.748 MWh/any. Les estructures de suport aniran clavades al sòl o mitjançant un sistema caragolat sobre el terreny. Les línies elèctriques per a la interconnexió dels panells discorren sota la superfície dels panells. Els grups de panells es concentren a l'inversor, amb 10-11 «strings» o conjunts de panells fotovoltaics per cadascun. Les línies elèctriques fins als convertidors estaran soterrats dins d'un tub igual que les línies fins al centre de transformació.

Després de la fase de construcció del parc, en una fase II, es preveu instal·lar un sistema d'emmagatzematge d'energia per cada un dels parcs format per 12 submòduls de 0,83 MW de potència i 3,34 MWh de capacitat. En total, es disposarà cadascun de 20 MW de potència i 80 MWh de capacitat.

Respecte de les alternatives n'hi ha d'ubicació (4) i de procés (3). Aquestes darreres fan referència a l'ancoratge (estructures de formigó, perns o estaques de fixació directa al sòl, sistema mixt) i respecte a l'alternativa zero de no actuació diu que s'ha de considerar sempre que hi hagi impactes crítics i no és el cas. De l'anàlisi dels impactes derivats del sistema d'ancoratge surt l'alternativa dels perns o estaques de fixació directa al sòl com la més adequada.

Respecte a les alternatives d'ubicació, les alternatives d'ubicació proposades en el document ambiental són les següents:

1) Polígon 1 parcel·la 419, 586, 2) Polígon 11 parcel·la 146, 3) Polígon 3 parcel·la 83, 4) Polígon 2 parcel·la 383.

Elaboren una anàlisi d'un quadre comparatiu amb dades d'aptitud fotovoltaica, distància a ANEI, ARIP, nuclis urbans, ZAR, afecció a APR inundació, erosió, vegetació afectada, distància entre parcs fotovoltaic existents i l'alternativa seleccionada és la quatre, polígon 2 parcel·la 363.

Alternativa 1: Polígon 1, parcel·la 419 i 586 del terme municipal de Santanyí.  Parcel·la de 2.311.846 m² Es projecten ocupar 20 Ha en una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana. Prop de la zona d'actuació es troba una Àrea de Prevenció de Risc d'Incendi.  El PTI defineix la zona com SRG-AG (Sòl Rústic General Agrícola Ramader) i SRG-F (Sòl Rústic General Forestal).

Alternativa 2: Polígon 11, parcel·la 146 del terme municipal de Santanyí. Parcel·la de 506.917 m². Es projecten ocupar 20 Ha en una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana i alta. Dins de la parcel·la es troba una àrea de Prevenció de Riscos d'Incendi (APR). El PTI defineix la zona com SRG-AG (Sòl Rústic General Agrícola Ramader).

Alternativa 3: Polígon 3, parcel·la 83 del terme municipal de Santanyí. Parcel·les que en conjunt sumen 517.191 m². Es projecten ocupar 20 Ha en una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana i alta. No es presenten afeccions a Xarxa Natura 2000 ni a espais naturals protegits. El PTI defineix la zona com SR (Sòl Rústic).

Alternativa 4: Polígon 2, parcel·la 363 del terme municipal de Santanyí. Parcel·les que en conjunt sumen 947.109 m². Es projecten ocupar 20 Ha en una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana i alta. No es presenten afeccions a Xarxa Natura 2000 ni a espais naturals protegits. El PTI defineix la zona com SR (Sòl Rústic). Alternativa finalment seleccionada.

A més de l'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA), hi consta una memòria Agronòmica, un Estudi de Consum Energètic i emissions, un Estudi d'Incidència Paisatgística.

-Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

La zona on es pretén dur a terme l'agrupació fotovoltaica dels parcs Goleta d'11.193 KW i Xalana d'11.193 KW està ubicada a la parcel·la 363 del polígon 2 de Santanyí, la superfície total de la parcel·la a on es pretén desenvolupar el projecte és de 947.109 m2. La superfície útil de l'agrupació fotovoltaica és de 19,7 ha (197.033 m2), i la superfície inclosa dintre el tancament perimetral de l'agrupació fotovoltaica és de 23,6 ha (236.307 m2) d'acord amb la documentació presentada.

A la mateixa parcel·la hi ha diversos hàbitats d'interès comunitari (HIC) que apareixen a la capa de la IDEIB de 2022, a la tessel·la MA4b_990, concretament  hi ha formacions de l'hàbitat de matolls termomediterranis i predesèrtics amb el codi 5330 Anthyllido cytisoidis -Teucrietum majorici i del tipus ullastrars i matars no arborescent (Cneoro tricocci – Ceratonietum silicuae). També amb el codi 6220* Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils (Thero -Brachypoddietae) de tipus prioritari. Es tracta d'un bosc d'ullastre (Olea Europaea) i formació arbustiva de garriga matollar pluriespecífic calcícola i termòfil.

D'acord amb el Pla Especial per fer front al risc d'incendis forestals (INFOBAL), aprovat per Decret 41/2005, de 22 d'abril el projecte es desenvolupa en parcel·les llindars amb zones de risc forestal ALT (ZAR), excepte per la part nord-oest.

D'acord amb els plànols del Pla Territorial Insular de Mallorca: La parcel·la 363 està situada en sòl rústic comú, una part en sòl rústic general forestal (SRG-F) i la resta està situada en sòl rústic general (SRG). A més, la parcel·la situada dins la Unitat del Paisatge UP-7 Migjorn, i, d'acord amb el plànol 3 del PTIM, una part de la parcel·la té un grau de valoració paisatgístic alt, molt alt i extraordinari i a resta té un grau de valoració moderat.

-Tramitació (Resultats de l'exposició pública)

El promotor del projecte és ENEL GREEN POWER ESPAÑA, S.L.U i la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, actua com a òrgan substantiu, i en compliment del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, ha sotmès l'expedient al tràmit d'informació pública (IP) relatiu a la sol·licitud de declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària de l'agrupació fotovoltaica Goleta d'11.193 kW i Xalana d'11.193 kW, ubicat al polígon 2 parcel·la 363 de Santanyí, publicat al BOIB número 159 de data 8 de desembre de 2022. D'acord amb el certificat de data 26/10/2023 que durant aquest període d'IP no s'ha presentat cap al·legació sobre el projecte i l'EIA.

La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del govern de les Illes Balears ha requerit l'emissió d'informes amb data 30 de novembre de 2022, per termini de 30 dies hàbils, a les següents administracions afectades i organismes interessats:

*Consell de Mallorca (CIM):

- Secció d'Arqueologia – Servei de Patrimoni Històric

- Direcció Insular de Mobilitat- Departament de Mobilitat i Infraestructures.

- Servei d'Explotació i Conservació

- Servei Tècnic d'Urbanisme i el Servei d'Ordenació del Territori

- Direcció Insular de Medi Ambient-Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient

*Govern de les Illes Balears (GOIB):

-D.G. d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori:

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl

-Servei de Protecció d'Espècies

-D.G. d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (Servei de Canvi Climàtic).

-D.G. d'Emergències i Interior de la  Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

-Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. (Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari i Servei d'Agricultura)

*Ajuntament de Santanyí.

-Peticions d'informe a les persones interessades  

Edistribución RedesDigilales SLU

Red Electrica España, SAU

GOB

Amics de la Terra

Terraferida

A dia d'avui els informes que consten a l'expedient, són els següents:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (D.G. d'Energia i Canvi Climàtic Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del GOIB)

Informe amb data 13/12/2022, a les consideracions tècniques, fa esment de la Llei 10 /2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, l'article 12, 15 i 43 i conclou que el projecte s'alinea amb els objectius establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic, en matèria de reduccions emissions de CO2, així com d'autosuficiència energètica, establertes a la llei esmentada, i per tant té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic. A més, recomana dur a terme la fase II prevista del projecte, d'instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge, tal  com s'indica l'article 43 de la Llei 10/2019.

-Departament d'Emergències (D.G. d'Emergències i Interior de la  Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del GOIB)

Informe amb data 19/12/2022 indica que no hi ha cap implicació del MERPEBAL, ni del GEOBAL que s'hagin de tenir en compte. L'INUNBAL i els mapes de perillositat i risc d'inundació de la Direcció General de Recursos Hídrics no defineixen cap zona ni inundable ni potencialment inundable a l'àmbit de la parcel·la on es preveu l'agrupació fotovoltaica. L'INFOBAL i la cartografia posterior del IV Pla general de defensa contra els incendis forestals (aprovat per Decret 22/2015, de 17 d'abril) defineixen les zones amb risc associat que s'han de tenir en compte. El projecte es desenvolupa en parcel·les llindars amb zones de risc forestal ALT (ZAR), excepte per la part nord-oest. No es preveuen implicacions amb establiments considerats dins l'àmbit d'aplicació del Reial decret 840/2015, de 21 de setembre, pel que s'aproven mesures de control dels riscs inherents als accidents greus en els quals intervenguin substàncies perilloses (SEVESO). No hi ha implicacions amb el CAMBAL. No es preveuen implicacions de consideració important amb el METEOBAL. Conclou que informa favorablement el projecte des del punt de vista de la protecció civil, com a instrument de la política de seguretat pública per a protegir a les persones, els béns i el medi ambient, i amb la finalitat de garantir una adequada gestió de les emergències que es puguin originar per causes naturals o derivades de l'acció humana, accidental o intencionada, amb les següents mesures i condicionants a aplicar:

D'acord amb l'annex F de mesures i condicionants ambientals per a la implantació d'instal·lacions fotovoltaiques, per instal·lacions TIPUS B, C i D s'haurà d'aplicar per al factor ambiental considerat d'àrees de protecció de risc (inundacions, erosió, esllavissada o incendi):

Es redactaran i implantaran els corresponents plans d'autoprotecció d'incendis forestals per a les instal·lacions ubicades en zones de risc d'incendi forestal, se'n definiran els accessos i es garantirà l'arribada i maniobra de vehicles pesants, d'acord amb la normativa sectorial vigent.

- La Secció d'Arqueologia del Servei de Patrimoni Històric (Consell de Mallorca)

Informe amb data 10/01/2023 fa constar que:

- A la parcel·la s'hi localitza el jaciment Son Danús Nou. Es Burcanys declarat BIC l'any 1966 amb categoria de “Monument” i tipologia “Jaciments arqueològics”. BOE 243, 11/10/1966. Està recollit a la Carta Arqueològica amb el codi 42/136

- El catàleg de patrimoni del municipi contempla la delimitació del jaciment a la fitxa JA131 - S'hi localitza també el jaciment Son Danús Nou. Sa Tancassa declarat BIC l'any 1966 amb categoria de “Monument” i tipologia “Jaciments arqueològics”. BOE 243, 11/10/1966. Està recollit a la Carta Arqueològica amb el codi 42/137

- El catàleg de patrimoni del municipi contempla la delimitació del jaciment a la fitxa JA132

- El catàleg de Patrimoni del municipi hi inclou el Grup escultòric de Son Danús II a la fitxa EM9.

Finalitza amb la consideració tècnica que, per seguir amb la tramitació, s'haurà de nomenar un tècnic competent que ha d'elaborar un projecte de prospecció intensiva de la zona usada per a la instal·lació fotovoltaica a la parcel·la, on també s'ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'haurà de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per a la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau.

-Servei de Protecció d'Espècies (D.G. d'Espais i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del GOIB)

Informe amb data 11/01/2023 en el qual s'informa favorablement el projecte de l'agrupació fotovoltaica Goleta d'11,193 kW i Xalana d'11,193 kW, ubicat al polígon 2, parcel·la 363 de Santanyí (RE033/22 i RE034/22).  

Segons la informació disponible al Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les següents espècies protegides: Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): Mussol banyut, Asio otus; Serp de garriga, Macroprotodon mauritanicus; Calàpet, Bufotes balearicus;

No hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a les proximitats de la parcel·la.

Segons criteri d'aquest servei, no és d'esperar que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les mesures correctives d'impacte proposades, així com el programa de vigilància ambiental.

- Servei d'Explotació i Conservació (Consell de Mallorca)

L'informe amb data 19/01/2023 a la justificació tècnica fa constar que:

1. Segons l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi a l'entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirecta a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària.

Per tant, no es preceptiu informar sobre tota la instal·lació del parc fotovoltaic Goleta i Xalana (excepte els traçats perpendiculars i paral·lels de la LSMT d'evacuació dins d'aquesta franja de la carretera Ma-19) per ser més enllà d'aquesta distància mesurada des de les arestes exterior de la carretera Ma-19.

2. D'acord amb l'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de devuit (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat viària, prèvia autorització, en qualsevol cas, de l'organisme gestor.

3. Es pot consultar i descarregar l'esmenat domini públic a l'apartat “Consulta domini públic viari” de l'enllaç https://web.conselldemallorca.cat/carreteras

En aquest cas, el domini públic viari a tot el tram d'actuació, està delimitat pels tancaments de pedra seca existent.

4. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, per a la implantació o la construcció de les infraestructures imprescindibles per a la prestació de serveis d'interès públic com a xarxes de transport i/o distribució de gas, energia elèctrica, hidràuliques, telecomunicacions i similars, es poden autoritzar a una distància no inferior als TRES (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera, fora de la zona de domini públic. Per tant, el traçat de la línia soterrada haurà de complir les següents condicions:

a) Per a carreteres de dos carrils, tota la canalització soterrada paral·lela a la carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar el possible talús existent, en cap cas. La part de la canalització que discorri on el domini públic viari sigui inferior o igual a tres (3) metres, aquesta haurà de recular-se fora de l'esmenat domini i a més de tres (3) metres des de l'aresta de l'esplanació.

b) Per a carreteres de dos carrils, tota la canalització soterrada paral·lela a la carretera, les fites de senyalització i les arquetes hauran de situar-se més enllà de tres (3) metres de l'aresta d'esplanació de la carretera (és l'aresta exterior de l'esplanació) i sense afectar al possible talús existent, en cap cas. La part de la canalització que discorri on el domini públic viari sigui major a tres (3) metres, aquesta haurà de recular-se a l'últim metre de l'esmenat domini i implica aferrar-se als tancaments de les parcel·les sent a càrrec del sol·licitant la seua reposició.

c) El domini públic viari a tot el tram d'actuació, està delimitat pels tancaments de pedra seca existent.

d) La profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d'un (1) metre respecte de la rasant del terreny conforme als documents presentats. S'haurà de compactar degudament el farciment de la síquia mantenint els pendents que facilitin el normal discórrer de les aigües d'escorrentia.

5. Segons l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, sota la calçada, els encreuaments s'han de fer per la solera de les obres de fàbrica existents, en galeries o tubs disposats prèviament a aquest efecte o construïdes amb mitjans que no alterin el paviment; excepcionalment, es podran autoritzar rases en la calçada per raons d'urgència o necessitat, o prèviament a una obra de renovació del paviment existent. Per tant, l'encreuament transversal sota la carretera Ma-19 PK 47+325 es farà amb perforació horitzontal dirigida amb les següents condicions:

a) El traçat en planta haurà de ser perpendicular al tronc de la carretera.

b) El gàlib mínim vertical baix qualsevol punt de la plataforma serà de DOS (2) metres mesurats des de la clau de la baina.

c) Els pous d'atac i recepció, així com arquetes de canvi de direcció (seient totes elles no enregistrables) o fites delimitadores, hauran de situar-se a una distància mínima de TRES (3) metres des de l'aresta exterior de l'explanació i en l'últim metre del domini públic viari.

d) Per a profunditats superiors a tres (3) metres s'haurà d'allunyar els pous d'atac i recepció de l'aresta exterior de l'explanació, la mateixa profunditat excavada o establir un sistema de contenció del terreny.

e) En cap cas s'afectarà a altres estructures i instal·lacions existents, seient la seva reposició a càrrec del sol·licitant.

f) Finalitzats els treballs, s'haurà de restablir el terreny al seu estat original.

g) Malgrat l'assenyalat el punt anterior en cas de produir-se un flondal o un esglaó el Departament es reserva la potestat durant un termini de 5 anys, d'exigir l'esmena de l'anomalia i que es fressi un tram no inferior a 15 metres, estenent-se una nova capa d'aglomerat asfàltic a tota l'amplada de la carretera de les mateixes característiques que l'existent.

6. D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. En aquest cas, existeix un camí públic al Polígon 2 Parcel·la 9003 per on es pot accedir a Polígon 2 Parcel·la 363, i és des d'aquest camí des d'on s'accedirà a la planta solar fotovoltaica.

7. Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

- Serveis Tècnics d'Urbanisme i el Servei d'Ordenació del Territori (Consell de Mallorca)

L'informe amb data 14/02/2023 a la justificació tècnica fa constar que ateses les consideracions formulades, informem favorablement la proposta sempre que es tinguin presents les condicions i observacions següents:

1) Caldria modificar la ubicació dels mòduls d'emmagatzematge proposats en el projecte a una altra zona de la parcel·la, més allunyada de la carretera, menys visible, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del parc.

2) Caldria detallar les mides i acabats dels mòduls d'emmagatzematge, per tal de poder analitzar la seva integració paisatgística.

3) Caldria modificar la barrera vegetal projectada:

a. Caldria detallar l'amplada de la barrera vegetal que, com a mínim, hauria de ser de 5 m d'ample, per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic del conjunt.

b. Caldria plantar vegetació arbòria a les dues zones de vegetació existents (límit nord i est del parc), per tal de densificar i millorar l'efectivitat de la barrera vegetal en aquest punt.

Així mateix, es fan les observacions següents:

4) Seria convenient ampliar la superfície d'ocupació dels nous garrovers que es plantaran en el costat est del parc com a mesura compensatòria, amb una forma d'implantació més orgànica, per tal d'omplir l'espai residual entre el límit est del parc i la carretera Ma-19 i millorar així la integració paisatgística del conjunt.

5) Seria convenient incloure la plantació d'una nova barrera vegetal a l'interior de la parcel·la 363, paral·lela al camí d'accés del parc, per tal de dividir-ho en dos sub parcs més petits, i reduir així l'impacte paisatgístic del conjunt.

6) En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants.

- Servei d'Agricultura de la D.G. d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació (GOIB).

L'informe amb data 14/03/2023 d'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, se procedeix a informar favorablement per la instal·lació de la agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana, prevista ubicar al polígon 2, parcel·la 363 del terme municipal de Santanyí. Aquest informe està condicionat a la introducció d'una càrrega ramadera de 60 caps d'oví des del primer any.

- Ajuntament de Santanyí

Resolució de l'Acord de la Junta de Govern Local de la sessió ordinària celebrada en data 21/09/2023:

L'informe de l'Ajuntament indica que a la parcel·la 363 del polígon 2, consten els expedients per infracció urbanística núm. 08/2009 per a la realització d'obres sense la llicència corresponent, a la parcel·la 363 del polígon 2 (Son Danús Nou, RC 000800100ED05H), dins uns terrenys rústics, amb qualificació de sòl rústic de règim general afectat per àrea de prevenció de riscs d'inundació, esllavissament, incendis i erosió segons el Pla Territorial de Mallorca i zona excedent segons les Normes Subsidiàries de Santanyí amb el consegüent expedient sancionador per infracció urbanística núm. 1/2014  i l'expedient de disciplina urbanística núm. 26/2014 per a la realització d'obres sense llicència municipal ni la resta d'autoritzacions que puguin ser necessàries i l'expedient sancionador per infracció urbanística núm. 04/2014 vinculat a l'expedient de disciplina urbanística. Tot i que després dels corresponents recursos judicials s'han satisfet els pagaments de les multes imposades, no consta que s'hagi restaurat la legalitat urbanística infringida. Inclou una sèrie de consideracions tècniques sobre les característiques del projecte, de la parcel·la, les NNSS i les possibilitats edificatòries, les condicions d'integració paisatgística i ambiental del Pla Territorial que hauran de complir, les distàncies mínimes de reculades a vies o camins d'acord amb les NNSS, sobre l'impacte visual, l'afectació a la carretera Ma-19 de les línies de MT de 15 kV i sobre la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears. Conclou informar favorablement amb les condicions següents:

- Les construccions i instal·lacions previstes als projectes (centres de transformació, CMMs, centre de control, EBS, etc.) hauran de complir amb les condicions d'integració paisatgística i ambiental de la Norma 22 del PTM. Ambdós projectes indiquen a la memòria tècnica que els contenidors EBS compliran amb totes les normatives de distàncies de seguretat i d'integració paisatgística, com la resta d'edificis. Tot l'anterior, sense perjudici que d'acord amb el punt 3 de la norma 22 del PTM la declaració d'interès general o autorització que la substitueixi pugui exonerar dels paràmetres d'integració paisatgística de les edificacions i instal·lacions de la norma 22.

- Totes les edificacions, i en concret les destinades a CMM Goleta i CMM Xalana, hauran de complir amb la distància mínima de reculades a vies o camins establerta a la Norma 8.4.3 de les Normes Subsidiàries de Santanyí, on diu que: “Reculades mínimes a vies o camins: 13,00 m d'eix de camí o via”.

- En tot cas s'hauran de prendre les mesures adequades per reduir, tant com sigui possible, l'impacte visual, amb arbrat al voltant de la instal·lació d'altura i gruix suficient o amb altres mesures.

- El traçat de les línies de MT de 15 kV per la connexió dels parcs fotovoltaics a la subestació de Santanyí requerirà la corresponent autorització de Carreteres.

4. Consideracions tècniques

1.- Es tracta d'una instal·lació situada sobre el terreny, classificada com a TIPUS D, estant situada en una zona d'aptitud MITJANA-ALTA i en sòl rústic, d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears. D'acord amb la matriu d'ordenació del sòl rústic de l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears, modificada pel Decret Llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, amb les especialitats contingudes a l'annex de les Normes d'ordenació del PTIM, les infraestructures són usos condicionats en sòl rústic general (SRG) i en sòl rústic general forestal (SRG-F). A més, segons la Llei 6/1997, del sòl rústic de les Illes Balears, es consideren usos condicionats l'ús d'habitatge unifamiliar i els usos vinculats a activitats declarades d'interès general. No obstant això, el projecte s'ha declarat com a projecte industrial estratègic i té unes implicacions de política energètica i mediambiental. Per tant, s'ha de tenir en compte la major sostenibilitat ambiental tal com indica l'article 2 de la Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears i el procediment ha de complir la normativa mediambiental que així ho exigeixi tal com indica l'article 3 de la mateixa llei.

2.- El document ambiental assigna la mateixa puntuació (6) a les quatre alternatives proposades, tot i que el percentatge d'aptitud alta (verd) és diferent a les 4 alternatives.

La zonificació del PDSEIB es va elaborar a partir d'una complexa anàlisi multicriteri de variables socioeconòmiques, energètiques, territorials, ambientals i de les normatives implicades en l'ordenació de les energies renovables de les Illes Balears mitjançant un Sistema d'Informació Geogràfica a fi d'estructurar i resoldre de forma controlada problemes de decisió i de planificació que impliquen múltiples criteris de decisió, amb la finalitat d'ajudar a prendre una decisió raonada.

I entre els criteris per a la implantació de les instal·lacions d'energia solar fotovoltaica es tengueren en compte diversos factors com la distància a infraestructures elèctriques preexistents per minimitzar l'impacte paisatgístic, les àrees de protecció de risc com són les inundacions, l'erosió, l'esllavissada o incendi, les classes del sòl rústic dels PTIs amb interès natural, els nuclis urbans i les àrees de transició, les àrees d'interès agrari, els hàbitats d'interès comunitari prioritaris o no, la fauna, les zones d'interès per a la connectivitat ecològica, etc. També es tengueren en compte una sèrie de restriccions incloses en el model d'aptitud per a l'energia solar fotovoltaica com els espais protegits, les àrees d'alt nivell de protecció establertes pel PTI (excepte zona d'ús compatible i ús general del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana), les Àrees Naturals d'Especial Interès i Àrees Rurals d'Interès Paisatgístic de la LEN i recollides en el planejament territorial i urbanístic vigent, la Xarxa Natura 2000 (LIC, ZEPA), les Zones humides Ramsar, alzinars protegits. Segons el PDSEIB no es considera la insolació, ja que no és un factor limitant a les Balears.

La taula comparativa que inclou l'EIA inclou distància a ANEI, ARIP, XN2000, ZAR, etc tots ells paràmetres que ja són considerats als mapes d'aptitud fotovoltaica.

L'alternativa 1 la parcel·la 419 es troba inclosa en la capa de la IDEIB d'activitat agrícola, ramadera i pesca, al registre vitícola de vi de la terra Illes Balears (varietat Chardonnay, merlot, mescla de Malvasia-Sitges – Grossa) i està al registre de recintes inscrits de producció agrària ecològica. La parcel·la 586 té una gran part de Sòl Rústic de règim general forestal de pinar i garriga. La zona allà on es podria implantar l'agrupació fotovoltaica únicament seria la part sud de la parcel·la 586.

L'alternativa 2 es troba propera a una gran zona d'aptitud fotovoltaica alta, és sòl rústic i està proper al nucli urbà de Santanyí, per tant, part de la parcel·la és del tipus Àrea de transició (AT-H) destinada a l'harmonització de les diferents classes de sòl. Aquesta parcel·la no està inclosa en la capa de la IDEIB d'activitat agrícola, ramadera i pesca amb cap recinte. Té Zona d'Alt Risc d'Incendis del tipus ZAR a dues àrees petites de la parcel·la. És la millor alternativa des del punt de vista ambiental.

L'alternativa 3 també es troba a una zona propera d'aptitud fotovoltaica alta, això és així perquè està propera al nucli urbà de Son Móger. Aquesta parcel·la està inclosa en la capa de la IDEIB d'activitat agrícola, ramadera i pesca amb diversos recintes. Té una gran part de Zona d'Alt Risc d'Incendis (ZAR) per tenir una gran zona Forestal de pinar i garriga i el torrent d'en Verger i de Son Morlà passen per dins la parcel·la. La zona allà on es podria implantar l'agrupació fotovoltaica únicament seria la part nord que està inscrita amb activitat agrícola i una part central de la parcel·la enrevoltada de bosc amb el risc que suposa.

L'alternativa 4 es troba a una zona propera una gran zona forestal de pinar i garriga i té una part de Zona d'Alt Risc d'Incendis (ZAR) al sud de la parcel·la. Aquesta parcel·la està inclosa a la capa de la IDEIB d'activitat agrícola, ramadera i pesca amb diversos recintes.

Per altra banda, la capa dels Hàbitats d'Interès Comunitari actualitzada l'any 2022 de la Infraestructura de Dades Espacials de les Illes Balears inclou els HIC 5330, 8210, 6220* de qualitat alta, a l'alternativa 1. Els HIC  5330, 6220* de qualitat alta a l'alternativa 4. Els HIC 5330, 9540, 6220* de qualitat baixa a l'alternativa 3 i l'HIC 5330 de qualitat baixa en l'alternativa 2. I com es pot veure al visor de la IDEIB l'àrea d'aquests HIC és molt inferior a l'alternativa 2.

3.- La Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, estableix a l'apartat 1 que tots els informes del Servei d'Agricultura d'instal·lacions d'energies renovables en sòl rústic superior a una ocupació de quatre hectàrees aniran precedits d'una visita de camp. D'acord amb el projecte presentat la superfície ocupada per la instal·lació del parc solar fotovoltaic és de 19,70 ha. En conseqüència, en data 15 de febrer de 2023, el Servei d'Agricultura va fer una visita de camp a les parcel·les on està previst realitzar el parc solar fotovoltaic. A la mateixa es va dur a terme una observació visual del terreny i de les característiques agronòmiques del sòl que defineixen el seu valor agronòmic d'acord amb l'annex I de la Instrucció 2/2021.

Aquesta instrucció indica a l'apartat 2 que el projecte d'instal·lació d'energies renovables haurà d'incloure per a la valoració

a) una memòria elaborada per un tècnic competent en la matèria (enginyer agrònom o enginyer tècnic agrícola)

b) una anàlisi de laboratori

c) la resta de paràmetres definits en l'annex I i seran comprovats pel Servei d'Agricultura.

L'expedient s'adjunta un informe agronòmic amb les característiques agràries del lloc a on es preveu instal·lar l'agrupació fotovoltaica, la classificació del sòl i les mesures agràries de complementarietat i compensació, a més d'un document amb la declaració de compromisos-pactes entre Enel Green Power España i el titular d'una explotació agrària. L'informe agronòmic presentat indica:

«Para ejecutar el estudio edafológico se procede a la realización de calicatas para medir la profundidad, estas se realizan excavando con una retroexcavadora hasta la profundidad donde el cucharón ya no puede pasar (por la presencia de un perfil compacto o roca madre). En estas calicatas también ser recogen muestras para analizar las características edáficas de la parcela. En toda la parcela se valora la pedregosidad y la presencia de rocas.»

D'acord amb l'informe agronòmic presentat, la parcel·la es classifica com a nivell 5 i 6. La mesura de la superfície ocupada per la zona de nivell 5 ascendeix a 3,85 ha. L'informe d'Agricultura del Govern fa la següent observació:

«a la visita de camp no es varen observar indicis de les calicates assenyalades a l'informe»

La memòria agronòmica indica que l'esmentada parcel·la no consta com a part de cap explotació agrària i no s'ha cultivat durant els darrers 5 anys, ni presenta cap tipus d'aprofitament. Per a la zona classificada de nivell 5 es proposa com a mesura de complementarietat i compensació la introducció d'una explotació agrària dins la parcel·la. Per una part es presenta la mesura de complementarietat introduint pastura a la zona a on s'ubicaran les plaques solars i es preveu que a 5 anys es disposarà d'un ramat d'oví de 60 ovelles. Per altre banda, la mesura compensatòria complementària suggerida és la plantació de 4,2 ha de garrovers.

A la documentació, es presenta la mesura de complementarietat amb l'activitat agrària o ramadera. Proposa com a mesura incorporar la parcel·la 363 a una explotació agrària existent de 34 Ha dedicada al cultiu extensiu de cereals i farratge i que disposa d'una ramaderia d'ovelles de 99 animals, d'acord amb un futur contracte entre el promotor i el titular de l'explotació.

D'acord amb la Instrucció 2/2021 de 5 d'octubre de 2021 del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, es podrà emetre un informe favorable als projectes que vagin acompanyats de la presentació de mesures de complementarietat amb l'activitat agrària o ramadera o de compensació quan l'activitat agrària se situï en recintes o parcel·les qualificats  de nivell 4 i 5 de la classificació agronòmica dels sòls de l'annex I. Per altra part, en recintes o parcel·les qualificats de nivell 6 de l'esmentada classificació l'informe tindrà un caràcter favorable.

En conseqüència, la superfície de la parcel·la classificada de nivell 5 (3,85 ha) es compensarà amb la introducció de 4,20 ha de cultiu de garrover. Mentre que la superfície classificada de nivell 6 no requereix mesures de complementarietat o compensació.

Finalment, el Servei d'Agricultura informa, data 14/03/2023, que d'acord amb la Instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic, es procedeix a informar favorablement per la instal·lació de l'agrupació fotovoltaica condicionat a la introducció d'una càrrega ramadera de 60 caps d'oví des del primer any.

A l'EIA a l'apartat 4.3.3 Usos agrícolas i ganaderos:

«La parcela objeto de este proyecto se encuentra en la zona conocida como “Son Danús Nou”, cerca de la carretera Campos-Santanyí, y que se caracteriza por suelos de poca profundidad y baja capacidad productiva, existiendo zonas de cultivo y zonas arbustivas, que debido a la elevada rocosidad que presentan, no son cultivadas. Esta parcela no consta como parte de ninguna explotación agrícola inscrita en el registro de explotaciones agrícolas de Mallorca. Además, según indica la propiedad no se ha cultivado y tampoco se ha solicitado ninguna ayuda de la PAC durante los últimos 5 años.»

D'acord amb les Normes Subsidiàries de planejament de Santanyí com a sòl rústic àrea agrícola-ramadera i a l'IDEIB la parcel·la consta com a inscrita a capa d'Activitat Agrícola, Ramadera i Pesca de la Conselleria d'Agricultura, i concretament als recintes inscrits al Consell Balear de Producció Agrària Ecològica amb el cultiu de Civada.

La Política Agrària Comú dona suport al sector primari, millorar la productivitat agrícola assegurant un subministrament estable d'aliments assequibles, mantenir viva l'economia rural i contribuir a la lluita contra el canvi climàtic i la gestió sostenible dels recursos naturals. Aquesta parcel·la pot haver rebut pagament per pràctiques agrícoles sol·licitant ajudes a la PAC.

La DIA es condicionarà a l'acreditació que aquesta parcel·la 363 del polígon 2 de Santanyí no ha rebut el pagament per la realització de pràctiques agrícoles beneficioses pel clima i el medi ambient, en règim per als petits agricultors, pagament bàsic etc que atorga la Política Agrària Comú.

4.- L'informe de l'Ajuntament indica que consten els següents expedients per infracció urbanística a la parcel·la 363 del polígon 2, i que són:

- Expedient de disciplina urbanística núm. 08/2009 per a la realització d'obres consistents en reforma de 692,00 m² aproximadament en planta baixa i demolició i nova construcció de 462,00 m² aproximadament en planta pis; a més, s'ha demolit i tornat a construir un cos d'edificació de 113,30 m², que té doble altura (planta baixa i planta pis) sense forjat intermedi. Tot això, sense la llicència corresponent, a la parcel·la 363 del polígon 2 (Son Danús Nou, RC 000800100ED05H ), dins uns terrenys rústics, amb qualificació de sòl rústic de règim general afectat per àrea de prevenció de riscs d'inundació, esllavissament, incendis i erosió segons el Pla Territorial de Mallorca i zona excedent segons les Normes Subsidiàries de Santanyí.

-Expedient sancionador per infracció urbanística núm. 1/2014 (vinculat a l'expedient de disciplina urbanística núm. 08/2009), pels fets que ja s'han descrit dins l'expedient de disciplina.

-Expedient de disciplina urbanística núm. 26/2014 per a la realització d'obres sense llicència municipal ni la resta d'autoritzacions que puguin ser necessàries consistents en: execució de dues plataformes, elevades respecte del nivell del terreny natural, amb unes dimensions aproximades de 200,00 m² i 240,00 m², realitzades entre març i octubre de 2011; execució d'una sèrie de marges al voltant de l'edificació principal, amb bloc de formigó replè del mateix material, folrats de pedra per una de les seves cares, amb unes dimensions de 44,00 m de longitud i 2,00 m i 0,60 m d'altura, de 18,25 m de longitud, i 1,00 m i 0,50 m d'altura, i de 25,00 m de longitud, amb 0,40 m d'altura i amb una solera a la part superior, realitzades entre octubre de 2011 i octubre de 2013; execució d'un mur de tancament de marès, amb una longitud de 50,00 m i una altura de 0,80 m, tot això a la parcel·la 363 del polígon 2 d'aquest terme municipal.

-Expedient sancionador per infracció urbanística núm. 04/2014 (vinculat a l'expedient de disciplina urbanística núm. 26/2014), pels fets que ja s'han descrit dins l'expedient de disciplina.

Tot i que després dels corresponents recursos judicials s'han satisfet els pagaments de les multes imposades, no consta que s'hagi restaurat la legalitat urbanística infringida.

D'acord amb l'informe de l'Ajuntament de Santanyí, «La instal·lació es pretén ubicar dins uns terrenys, part de la parcel·la 363 del polígon 2, classificats d'acord amb les Normes subsidiàries de planejament de Santanyí com a sòl rústic àrea agrícola-ramadera. Les possibilitats edificatòries en aquest tipus de zona són habitatge unifamiliar i construccions annexes tipus I, caseta d'eines, amb un màxim d'una per parcel·la».

5.- Superfície útil Goleta és de 98.572 m2 i la de Xalana és de 98.461 m2 que sumen 197.033 m2. El  PDSEIB diu que «S'entén per l'ocupació territorial d'una instal·lació fotovoltaica la superfície del terreny ocupada per aquesta i definida per la poligonal que circumscriu tots els seus equips (panells, inversors, centres de transformació, subestacions i centres de maniobra i mesura) amb exclusió de les esteses i dels possibles elements d'emmagatzematge i de distribució de l'energia elèctrica produïda». Dintre aquesta superfície que anomena «útil» no inclou el CMM, el Centre de Control i Operacions, el inversors situats al costat dels elements d'emmagatzematge que són les bateries.

6.- Les mesures correctores per evitar o mitigar els impactes de l'EIA estan a l'apartat 6 de l'EIA. Segons la documentació la majoria tenen viabilitat i eficàcia en la correcció de l'impacte ALTA o MOLT ALTA. La mesura sobre la correcció de l'impacte paisatgístic té una viabilitat MITJANA-ALTA, pel fet de ser una barrera vegetal que actua com a pantalla. Les mesures estan agrupades segons la minimització de la contaminació atmosfèrica i acústica, la minimització de l'alteració dels recursos edàfics, la reducció de l'afecció dels recursos hídrics, mesures relacionades amb les comunitats vegetals i animals, la minimització de l'impacte paisatgístic, la minimització de la contaminació per residus, la minimització de l'impacte sobre la població i la minimització sobre l'agricultura i ramaderia.

7.- Els impactes derivats del projecte a la fase de construcció / obres tendran a veure amb l'adequació de la zona per a l'agrupació fotovoltaica, el desbrossament,  la col·locació de l'estructura de suport dels panells solars, la construcció d'infraestructures energètiques auxiliars, la realització de rases i forats, la col·locació de panells, la plantació de la barrera vegetal, el tancament perimetral, la generació de residus d'obra i REE. Els impactes de la fase de funcionament tendran a veure amb l'ocupació de territori per estructures alienes, el canvi de producció de cultiu de secà de civada (hàbitat d'espècies de cultius) per la pastura d'ovelles amb l'aprofitament de les espècies que es puguin sembrar d'acord amb les condicions del parc,  les operacions de manteniment, la generació de residus per desballestament, el desmuntatge del PSFV.

8.-El Pla Especial per fer front al risc d'incendis forestals (INFOBAL) i la cartografia posterior del IV Pla general de defensa contra els incendis forestals (aprovat per Decret 22/2015, de 17 d'abril) defineixen les zones amb risc associat que s'han de tenir en compte. El projecte es desenvolupa en parcel·les llindars amb zones de risc forestal ALT (ZAR), excepte per la part nord-oest.

9.-Respecte als Plans d'Autoprotecció (PAU): Si l'activitat disposa d'una normativa sectorial específica que estableixi obligacions d'autoprotecció en els termes que defineix la Norma Bàsica d'Autoprotecció, el titular de l'activitat haurà de disposar d'un Pla d'Autoprotecció que una vegada elaborat, l'ha de presentar i registrar a la D.G. d'Emergències i Interior per a la seva revisió i informació,  

10.-D'acord amb la base de dades de Patrimoni del Consell de Mallorca:

- A la parcel·la s'hi localitza el jaciment Son Danús Nou. Es Burcanys declarat BIC l'any 1966 amb categoria de “Monument” i tipologia “Jaciments arqueològics”. BOE 243, 11/10/1966. Està recollit a la Carta Arqueològica amb el codi 42/136

- El catàleg de patrimoni del municipi contempla la delimitació del jaciment a la fitxa JA131 - S'hi localitza també el jaciment Son Danús Nou. Sa Tancassa declarat BIC l'any 1966 amb categoria de “Monument” i tipologia “Jaciments arqueològics”. BOE 243, 11/10/1966. Està recollit a la Carta Arqueològica amb el codi 42/137

- El catàleg de patrimoni del municipi contempla la delimitació del jaciment a la fitxa JA132.

- El catàleg de Patrimoni del municipi hi inclou el Grup escultòric de Son Danús II a la fitxa EM9.

Per seguir amb la tramitació, s'haurà de nomenar un tècnic competent que ha d'elaborar un projecte de prospecció intensiva de la zona usada per a la instal·lació fotovoltaica a la parcel·la, on també s'ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'haurà de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per a la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau.

Conclusions

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del «Projecte d'Agrupació fotovoltaica Goleta i Xalana, polígon 2, parcel·la 363”, al TM Santanyí, Mallorca.», atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores i/o compensatòries previstes a l'EIA signat pel Sr. Daniel Ramon Manera, llicenciat en Biologia i la Sra. Antònia Torres Pérez, graduada en Geografia i la Sra. Celia Martín Cardona Llicenciada en Biologia en data 25/10/2022 i el Pla de Vigilància Ambiental del mateix document  i els condicionants següents:

1.-Es redactaran i implantaran els corresponents plans d'autoprotecció d'incendis forestals per a les instal·lacions ubicades en zones de risc d'incendi forestal, se'n definiran els accessos i es garantirà l'arribada i maniobra de vehicles pesants, d'acord amb la normativa sectorial vigent.

2.-S'haurà d'elaborar un projecte de prospecció intensiva de la zona usada per a la instal·lació fotovoltaica a la parcel·la, on també s'ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'haurà de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per a la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau. Serà preceptiu l'informe favorable del Servei de Patrimoni Històric i a les zones afectades per l'entorn de protecció dels béns protegits no es podran ubicar les instal·lacions fotovoltaiques.

3.-D'acord amb les justificacions tècniques de l'informe dels Serveis Tècnics d'Urbanisme i el Servei d'Ordenació del Territori (Consell de Mallorca) (14/02/2023) el projecte constructiu s'ajustarà a les consideracions indicades a continuació:

3.1) S'haurà de modificar la ubicació dels mòduls d'emmagatzematge proposats en el projecte a una altra zona de la parcel·la, més allunyada de la carretera, menys visible, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del parc. Prèviament, s'hauran de detallar les mides i acabats dels mòduls d'emmagatzematge, per tal de poder analitzar la seva integració paisatgística.

3.2) S'haurà de modificar la barrera vegetal projectada:

a. L'amplada de la barrera vegetal, com a mínim, haurà de ser de 5 m d'ample, per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic del conjunt.

b. S'haurà de plantar vegetació arbòria a les dues zones de vegetació existents (límit nord i est del parc), per tal de densificar i millorar l'efectivitat de la barrera vegetal en aquest punt.

Com a mesura compensatòria s'ampliarà la superfície d'ocupació dels nous garrovers que es plantaran en el costat est del parc amb una forma d'implantació més orgànica, per tal d'omplir l'espai residual entre el límit est del parc i la carretera Ma-19 i millorar així la integració paisatgística del conjunt. A més, aquesta mesura inclourà la plantació d'una nova barrera vegetal a l'interior de la parcel·la 363, paral·lela al camí d'accés del parc, per tal de dividir-ho en dos sub parcs més petits, i reduir així l'impacte paisatgístic del conjunt.

4.-En l'execució de les obres de la línia d'evacuació s'haurà de tenir cura en la conservació del ferm dels camins, amb els tancaments laterals, amb la conservació dels marges i parets, i amb el soterrament i canalització de les infraestructures per tal que no afectin la seguretat ni l'estructura dels camins, ni tampoc, tant com sigui possible, les arrels dels arbres confrontants amb el camí. Atès que el domini públic viari a tot el tram d'actuació, està delimitat pels tancaments de pedra seca existent i als possibles murs a l'interior de la parcel·la.

5.-Es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams possibles de paret de pedra seca actualment existents sense perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables. Convé tenir especial esment en no desplaçar ni retirar el material (pedres) provinent dels esbaldrecs de les parets de tancament confrontants. Les restauracions dels murs de pedra seca hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional: murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap tipus de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat.

6.-La mesura de complementarietat d'introducció de pastura a la zona  a on s'ubicaran les plaques solars que consisteix en la introducció d'una càrrega ramadera de 60 caps d'oví es durà a terme des del primer any tal com condiciona l'informe favorable del Servei d'Agricultura.

7.-S'hauran de prendre les mesures adequades per reduir, tant com sigui possible, l'impacte visual, amb arbrat al voltant de la instal·lació d'altura i gruix  suficient o amb altres mesures.

8.- Els olis usats en els transformadors no contindran PCBs, ni PCTs, i haurà de disposar-se d'un sistema d'alerta per a fugides d'olis o lubrificants.

9.-Se seleccionaran equips que no utilitzin hexafluorur de sofre (SF6) o que tinguin un consum mínim d'aquest gas. Es disposarà d'un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidatge d'equips que utilitzin gas SF6; detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, disposant de la superfície necessària per a absorbir la quantitat equivalent a les emissions anuals de SF6.

En el cas de disposar d'instal·lacions amb SF6, ha de realitzar-se un control del gas de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fugides. En les operacions de manteniment que impliquin el buidatge del gas, aquest haurà de ser recuperat.

10.-S'hauran de realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica. Aquestes mesures s'hauran de programar a aquelles hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al RD 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques i al RD 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 microTesla.

11.-Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació (25 anys), es restaurarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per a minimitzar o eliminar l'impacte ambiental associat. En cas que posteriorment es vulgui continuar explotant com a PFV, haurà de ser sotmès a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental. No obstant això, el desmantellament no comportarà necessàriament l'eliminació de les barreres vegetals.

12.-S'hauran de gestionar correctament els panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament, d'acord amb el que es preveu en el RD 110/2015 de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, mitjançant una declaració responsable que haurà de ser signada pel promotor i/o el propietari, sense perjudici que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'art. 33 del Decret legislatiu 1/2020, relatiu a finances i/o assegurances per a garantir aquest desmantellament.

Es recorda que com a mesura preventiva, s'acreditarà que aquesta parcel·la 363 del polígon 2 de Santanyí no ha rebut el pagament per la realització de pràctiques agrícoles beneficioses pel clima i el medi ambient, en règim per als petits agricultors, pagament bàsic, etc, que atorga la Política Agrària Comú.

Es recorda que, tal com indica l'Ajuntament de Santanyí:

Les construccions i instal·lacions previstes als projectes (centres de transformació, CMMs, centre de control, EBS, etc.) hauran de complir amb les condicions d'integració paisatgística i ambiental de la Norma 22 del PTM. Ambdós projectes indiquen a la memòria tècnica que els contenidors EBS compliran amb totes les normatives de distàncies de seguretat i d'integració paisatgística, com la resta d'edificis. Tot l'anterior, sense perjudici que d'acord amb el punt 3 de la norma 22 del PTM la declaració d'interès general o autorització que la substitueixi pugui exonerar dels paràmetres d'integració paisatgística de les edificacions i instal·lacions de la norma 22.

Totes les edificacions, i en concret les destinades a CMM Goleta i CMM Xalana, hauran de complir amb la distància mínima de reculades a vies o camins establerta a la Norma 8.4.3 de les Normes Subsidiàries de Santanyí, on diu que: “Reculades mínimes a vies o camins: 13,00 m d'eix de camí o via”.

Es recorda el compliment de les consideracions tècniques de l'informe del Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca (19/01/2023).

D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. En aquest cas, existeix un camí públic al Polígon 2 Parcel·la 9003 per on es pot accedir a Polígon 2 Parcel·la 363, i és des d'aquest camí des d'on s'accedirà a la planta solar fotovoltaica.

Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització del Departament de Mobilitat i Infraestructures i hauran de presentar el corresponent projecte constructiu.

Es recorda que, tal com indica l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la D.G. d'Energia i Canvi Climàtic, es recomana dur a terme la fase II prevista del projecte, d'instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge, tal com s'indica l'article 43 de la llei 10/2019.

Aquesta Declaració d'Impacte Ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»

(Signat electrònicament: 18 de gener de 2024)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)