Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

Núm. 28918
Aprovació definitiva del Reglament general de les instal·lacions esportives

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació de Reglament general de les instal·lacions esportives s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del Reglament general de les instal·lacions esportives, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

 

«REGLAMENT GENERAL DE LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES MUNICIPALS

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Consideracions generals

És objecte de l'Ajuntament de Banyalbufar la protecció, foment i desenvolupament de les activitats físico-recreatives i en general, l'activitat esportiva que pretén exercitar qualsevol persona.

Les característiques de les instal·lacions esportives municipals estan d'acord amb els citats objectius, d'aquí que la seva reglamentació es fomenti en els següents principis generals:

  • Caràcter eminentment popular
  • Autèntica promoció social
  • Sense finalitat lucrativa
  • Proveir tota la gamma possible d'especialitats esportives practicables en les instal·lacions

Per al millor compliment d'aquestes finalitats, l'Ajuntament de Banyalbufar ha desenvolupat una sèrie de normes que serviran, per una banda, per garantir els drets dels/les usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals i d'una altra, per fixar les necessàries obligacions o deures d'aquests/es amb el personal, amb els/les altres usuaris/es o amb el propi equipament esportiu.

Article 2.- Instal·lacions esportives municipals

S'entén per instal·lació esportiva municipal qualsevol espai obert o tancat, infraestructura, immoble, equipament o espai natural ubicat al municipi de Banyalbufar, d'ús esportiu, dotat de les condicions suficients per practicar-hi activitat esportiva o d'entrenament, de titularitat municipal o conveniada amb una altra administració i gestionades directament o indirecta o través de qualsevol de les fórmules previstes per l'Ajuntament de Banyalbufar.

Les instal·lacions esportives municipals romandran obertes al públic i qualsevol ciutadà/na podrà accedir a les mateixes i utilitzar-les, d'acord al Reglament vigent i sempre que la disponibilitat del servei i els horaris ho permetin.

En cada instal·lació podran practicar-se els esports als quals especialment estigui destinada. Serà també possible la pràctica d'altres esports, sempre que es pugui tècnicament i prèvia autorització municipal.

Les instal·lacions esportives municipals podran ser destinades a l'esport educatiu escolar, al d'oci, al de competició i de forma puntual a activitats de caràcter social no esportives, sempre que compleixin els requisits que per a cada cas es contemplin.

 

 

​​​​​​​CAPÍTOL II USUARIS/ES

Article 3.- Condició d'usuaris/es

A l'efecte de la present normativa, s'entén per usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals a aquelles persones o entitats que utilitzen aquestes, ja sigui participant en programes promoguts i gestionats pel propi Ajuntament, o bé participant del lloguer o cessió d'aquests espais esportius.

Quan l'usuari/a de la instal·lació sigui un/a menor, seran responsables de les conseqüències dels seus actes els seus pares/mares o tutors/es legals.

Encara que l'usuari/a estigui exempt/a d'abonar la taxa per l'ús de l'activitat o servei, sempre estarà obligat/da a complir el present Reglament.

Totes les instal·lacions esportives municipals són de lliure accés, no existint cap tipus de discriminació per raó de raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. No obstant, les usuàries i els usuaris hauran de respectar les normes de règim intern establertes per a l'accés a les instal·lacions.

Article 4.- Drets dels/les usuaris/es

Els/les usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals tindran els següents drets:

  • Ser tractats amb educació i amabilitat per tot el personal que realitza treballs a les instal·lacions esportives municipals i per la resta d'usuaris/es.
  • Gaudir, d'acord a les normes d'ús establertes, de tots els serveis que presti l'Ajuntament de Banyalbufar i les seves instal·lacions.
  • Fer ús de les instal·lacions en els dies i horaris assenyalats en el programa o cessió pactada, si bé, l'Ajuntament de Banyalbufar per necessitats de programació o força major anul·larà o variarà les condicions establertes, comunicant sempre aquesta circumstància als/les afectats/des amb el temps suficient.
  • Presentar les queixes, suggeriments o reclamacions que estimi convenients per escrit a l'Ajuntament de Banyalbufar.

Article 5.- Obligacions dels/les usuaris/es

Els/les usuaris/es de les instal·lacions esportives municipals tindran les següents obligacions:

  • Utilitzar les instal·lacions, material i mobiliari adequadament, mantenint-ho en ordre, evitant possibles desperfectes i mals en les instal·lacions o a la salut i als drets dels/les altres usuaris/es. A tal efecte, si l'usuari/a es tracta d'una entitat o d'un club esportiu, aquest designarà una persona encarregada de què es compleixi aquesta obligació.
  • Guardar el degut respecte als/les altres usuaris/es i al personal de les instal·lacions, així com atendre en tot moment les indicacions del personal de les instal·lacions esportives.
  • Accedir a la instal·lació per realitzar l'activitat amb indumentària esportiva completa, observant-se especialment la necessitat de calçat adequat per a cada paviment. Aquesta norma regeix també per a les activitats a realitzar en pistes i instal·lacions a l'aire lliure.
  • Complir els horaris establerts en la cessió de les instal·lacions esportives. La infrautilització o no utilització de la instal·lació cedida pot ser motiu de sanció.
  • Abandonar les instal·lacions una vegada finalitzada l'activitat en la qual es participi o es trobi inscrit. Les persones localitzades dintre de qualsevol instal·lació esportiva municipal, l'entrada del qual s'hagi realitzat de forma irregular, hauran d'abandonar la instal·lació.
  • Qualsevol usuari/a que ocasioni desperfectes materials a les instal·lacions esportives municipals serà directament responsable, per tant s'ha de fer càrrec de les despeses que origini el desperfecte ocasionat i podrà ser sancionat/da.
  • No fumar, ni menjar ni beure en les instal·lacions esportives.
  • L'Ajuntament de Banyalbufar no es farà responsable davant l'usuari/a en cas d'accidents o desperfectes derivats de l' incompliment per part d'aquest/a, de les presents Normes, d'un comportament negligent d'altre/a usuari/a o un mal ús de les instal·lacions, equipaments i serveis.
  • L'Ajuntament de Banyalbufar recomana als/les usuaris/es sotmetre's a un reconeixement mèdic previ abans d'iniciar qualsevol activitat programada, reservant-se el dret d'exigir-lo si ho estimés convenient.
  • L'Ajuntament de Banyalbufar no es farà responsable de la pèrdua robatori o furt de peces o objectes que es produeixin en les instal·lacions esportives que d'ell depenen.
 

CAPÍTOL III ACCÉS A L'ÚS DE LES INSTAL·LACIONS

Article 6.- Destinataris de les instal·lacions

Les instal·lacions esportives de Banyalbufar estan destinades a ser usades per centres educatius, clubs esportius, entitats de Banyalbufar no esportives o usuaris/es individuals.

Les formes d'accés a les instal·lacions esportives municipals es realitzaran d'acord amb l'activitat i les particularitats de cada instal·lació

Article 7.- Tancament de les instal·lacions

El personal de l'Ajuntament de Banyalbufar, responsable de les instal·lacions, podrà tancar-les en qualsevol moment per raons de seguretat,climatològiques i quan es produeixin circumstàncies que puguin ocasionar danys físics a persones i/o desperfectes a les instal·lacions. En aquests casos no es tindrà dret a la devolució dels diners pagats per accedir a la instal·lació, si n'és el cas, o realitzar qualsevol activitat.

També, per interès esportiu o d'ordre tècnic, l'Ajuntament de Banyalbufar, es reserva la possibilitat de tancar l'ús de les mateixes, encara havent-se reservat, avisant d'això amb la suficient antelació, o de suspendre reserves ja programades per activitats d'interès per part de l'Ajuntament.

Article 8.- Accidents

L'Ajuntament de Banyalbufar no es fa responsable dels accidents que es puguin produir per la pràctica esportiva en totes les seves instal·lacions,sempre que no siguin organitzades pel mateix ajuntament. A tal efecte, es recomana estar en possessió d'una assegurança mèdica id'accidents que cobreixi el que pugui succeir durant la pràctica esportiva.

Article 9.- Responsabilitat

Els desperfectes que s'originin per negligència o mal ús de les instal·lacions, seran per compte dels/les usuaris/es d'aquestes.

Article 10.- Indumentària

La pràctica esportiva, sigui de l'especialitat que sigui, es realitzarà amb el material i la vestimenta adequada per tal de protegir les condicions de la instal·lació.

Article 11.- Prohibicions expresses

Tots/es els/les usuaris/es de les instal·lacions esportives han de tenir present que no està permès/a:

  • Ni fumar, ni menjar ni beure, a excepció dels/les esportistes, que si podran tenir la seva pròpia beguda necessària per la pràctica esportiva. Així mateix, a l'espai destinat al públic i en recintes a l'aire lliure, també es podrà beure i menjar, sempre amb respecte ales instal·lacions i tenint cura de no embrutar i no deixar deixalles, depositant aquestes a les respectives papereres i d'acord a la normativa municipal establerta al respecte.
  • El consum i la venda de begudes alcohòliques en les instal·lacions esportives municipals.
  • Introduir utensilis de vidre.
  • La publicitat de begudes alcohòliques i tabac.
  • L'accés d'animals en totes les instal·lacions esportives municipals a excepció dels cans guies o d'aquells animals que així ho contempla la legislació supramunicipal pertinent.

 

CAPÍTOL IV RESERVES PROGRAMADES

Article 12.- Prioritat en les reserves

Es podran realitzar reserves programades atenint-se a la següent prioritat d'ús:

1r- Activitats del titular de la instal·lació.

2n-Activitats dels centres educatius, en horari lectiu.

3r- Usuaris/es individuals.

4t- Activitats d'entitats esportives de Banyalbufar.

5è- Activitats d'entitats no esportives de Banyalbufar.

6è- Altres tipus d'usuaris

Article 13.- Utilització de les instal·lacions per part de centres educatius

Durant el curs escolar, tindran accés preferent a les instal·lacions els centres educatius del poble.

La cessió en cada cas serà per a tot l'horari escolar, deixant de ser efectiva fora d'aquest horari i en dies no lectius per part del centre escolar

Article 14.- Utilització de les instal·lacions per part d'usuaris/es individuals

Totes aquelles unitats esportives que per les seves característiques l'Ajuntament de Banyalbufar llogui a particulars en les hores que quedin lliures d'entrenaments, cursos o competicions, es podran utilitzar previ abonament del preu públic corresponent, amb els mateixos drets i obligacions que per a la resta de reserves, sempre que el servei es pugui dur a terme.

L'Ajuntament de Banyalbufar es reserva el dret d'arribar a acords, convenis, etc. amb clubs o altres entitats pel manteniment i ús d'algunes instal·lacions esportives.

 

CAPÍTOL V NORMES ESPECÍFIQUES DE FUNCIONAMENT

Article 18.- Gimnàs

Les cessions són per activitats regulars i/o puntuals.

L'ús del gimnàs es realitzarà per persones majors de 18 anys; els menors, de 16 i 17anys, necessiten una autorització prèvia, expressa i escrita dels tutors legals

Els horaris concedits inclouen el temps necessari per preparar l'activitat i muntar/desmuntar el material si escau.

El servei de cessió d'espai està supeditat a la disponibilitat horària de l'espai.

El/la responsable de la activitat és el/la responsable de la sala, essent l'encarregat/da d'obrir, tancar, apagar llums, de tenir cura del material i de deixar la sala en el mateix estat en què estava.

A l'hora de recollir les escombraries s'ha de separar les deixalles per al seu posterior reciclatge.

A la sol·licitud s'ha d'especificar si necessita material extra del que esta present a l'espai sol·licitat.

Clàusules del bon us de la utilització del gimnàs pels usuaris:

  • Tot usuari te dret a l'ús de les instal·lacions i del material esportiu.
  • La inscripció serà personal e intransferible.
  • Es obligatori l'ús de tovallola durant l'entrenament.
  • En acabar, es obligatori deixar el material al seu lloc d'origen.
  • Dins el gimnàs, es obligatori roba i calçat esportiu.
  • Hauran de fer ús correcte del material i equipament així com de les instal·lacions.
  • Qualsevol deteriorament per ús inadequat del mateix haurà de ser abonat per la persona que l'ha causat.
  • No es permet fumar ni cap substancia estupefaent dins el gimnàs.
  • L'usuari es el responsable d'obrir, tancar, apagar llums, tenir cura del material i de deixar la sala en el mateix estat en què estava.
  • No cedir a tercers, total o parcialment, de fet o per qualsevol forma admesa en dret, l'ús dels espais cedits i/o bens material.

El servei de cessió d'aquest espai està supeditat a l'abonament d'una fiança i/o preu segons Ordenança fiscal reguladora d'ús d'espais i material, que s'haurà d'abonar a l'Ajuntament a l'hora de formalitzar el servei. Aquesta fiança serà retornada, sempre que l'espai es deixi en les mateixes condicions d'ordre i neteja en què es va deixar i una vegada s'hagi comprovat per un treballador municipal i havent complit les condicions mediambientals.

L'horari és de dilluns a diumenge de les 9 del matí fins les 21h del capvespre.

L'aforament del gimnàs permet un nombre màxim de 3 persones. En cas de que coincideixi més gent es tindrà en compte l'ordre d'arribada. Tenint en compte la limitació física de la sala, l'ajuntament de Banyalbufar facilitarà la gestió i organització de l'espai pel seu bon funcionament.

 

CAPÍTOL VI DISPOSICIÓ FINAL

Entrada en vigor

Aquesta ordenança entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.»

Contra el present Acordo es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Banyalbufar, 16 de gener de 2024

La batllessa Maria de los Angeles Leonor Bosch Pérez