Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 27449
Convocatòria per a realitzar els exàmens per a l'obtenció del certificat de competència professional de transport per carretera corresponents a l'any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 15 de gener de 2024, el conseller executiu del Departament de Territori, Ordenació Turística, Mobilitat, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme ha convocat les proves per realitzar els exàmens per a l'obtenció del certificat de competència professional de transport per carretera corresponents a l'any 2024, mitjançant resolució amb el tenor literal següent: 

"La competència professional constitueix un dels requisits necessaris per a exercir la professió de transportista per carretera d'acord amb el que es disposa en el Reglament (CE) 1071/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, pel qual s'estableixen les normes comunes relatives a les condicions que han de complir-se per a l'exercici de la professió de transportista per carretera. L'acreditació d'aquest requisit també està prevista en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres.

Per a obtenir el certificat de competència professional de transport és necessari estar en possessió d'un títol de formació professional de Tècnic Superior en Transport i Logística o superar un examen que es regirà pel que es disposa en l'article 8 del Reglament (CE) 1071/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009.

L'Annex II del Reial decret 1211/1990, de 28 de setembre (d'ara endavant ROTT), pel qual s'aprova el Reglament de la llei d'ordenació dels transports terrestres, desenvolupa el règim d'obtenció del certificat de competència professional per al transport per carretera, en el qual es concreta el relatiu a l'examen que ha de superar-se per a obtenir el certificat esmentat.

L'òrgan competent per a la realització de l'examen correspon a la Direcció General de Transport Terrestre del Ministeri de Foment o, en els seus respectius territoris, a l'òrgan competent de les comunitats autònomes a les quals se'ls hagi delegat la competència.

L'article 13 de la Llei orgànica 5/1987, de 30 de juliol, de delegació de facultats de l'Estat en les comunitats autònomes en relació amb els transports per carretera i per cable, es delega a les comunitats autònomes les competències administratives relatives a l'adquisició, acreditació i control de la capacitació professional per a la realització del transport i de les activitats auxiliars i complementàries d'aquest.

L'article 70.10 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en redacció donada per la LO 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (aprovat inicialment per LO 2/1983, de 25 de febrer), atribueix als consells insulars la competència en matèria de transports terrestres. A l'efecte, l'art. 6.e de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports i mobilitat sostenible de les Illes Balears, estableix que correspon als consells insulars, d'acord amb l'esmentat art. 70 de l'Estatut d'autonomia "exercir com a competències delegades, en el seu àmbit insular, totes les competències executives i de gestió en matèria de transports per carretera i activitats auxiliars i complementàries, sempre que siguin de titularitat estatal delegada en la comunitat autònoma:

Per altre costat, la llei 13/1998, de 23 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i Eivissa i Formentera en matèria de transports terrestres, en l'article 2.2 ja determinà de forma taxada quines competències assumien els consells com a delegades, entre les quals s'inclou a l'apartat j) les de "capacitació professional per al exercici del transport públic i de les seves activitats auxiliars i complementàries", competència que es correspon, precisament, amb la capacitat de celebració de proves per a la seva constatació.

Vist l'informe proposta del cap de Servei de Transports de data 12 de gener de 2024.

D'acord amb tot l'anterior, en ús de les facultats que tinc conferides, en virtut de les atribucions als consellers executius establertes a l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, sobre els consells insulars (BOIB núm. 88 de 07/07/2022), així com amb el que disposa el Decret de Presidència núm. 2023000467 de data 28/06/2023, d'estructura del Govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de Departaments (BOIB núm. 88, de 29/06/2023), i el Decret de Presidència núm. 2023000472, de data 28/06/2023, de nomenament de les persones membres del Consell Executiu i de les vicepresidències del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 88, de 29/06/2023),

RESOLC

PRIMER.CONVOCAR els exàmens per a l'obtenció del certificat de competència professional de transport terrestre de viatgers i/o mercaderies per carretera d'acord amb les bases que s'incorporen com Annex 1.

SEGON. PUBLICAR aquesta convocatòria en el Tauler d'anuncis de la Seu Electrònica del Consell Insular d'Eivissa i en el BOIB.

Annex 1 BASES

1. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte d'aquestes bases és regular la convocatòria de l'examen per a l'obtenció de certificat de competència professional de transport terrestre, per a l'exercici de les activitats de transport per carretera de viatgers o mercaderies.

La convocatòria s'estén a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa, podent concórrer a les proves les persones amb residència habitual a l'illa o es trobi en una de les circumstàncies previstes en l'article 8.2 del Reglament (CE) 1071/2009.

A aquest efecte, resultarà d'aplicació el desenvolupament reglamentari aprovat amb la modificació incorporada al ROTT a través de l'aprovació del RD 70/2019, de 15 de Febrer, amb la inclusió de l'Annex II "Règim d'obtenció del certificat de competència professional per al transport per carretera".

2. Requisits dels aspirants

Per a realitzar l'examen, les persones aspirants hauran de complir els següents requisits:

a)Tenir la residència habitual a l'illa d'Eivissa amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud. Es presumirà que la residència habitual de l'aspirant és la que apareix en el document d'identitat en vigor, o en un certificat de resident emès per l'Ajuntament corresponent, amb domicili a l'illa d'Eivissa almenys durant els 185 dies naturals durant l'últim any, comptats anteriorment al de la presentació de la sol·licitud per a presentar-se a l'examen.

b)Estar en possessió d'un dels següents títols de formació:

- Títol de Batxiller o equivalent.

- Títol de Tècnic, acreditatiu d'haver superat els ensenyaments d'una formació professional de Grau Mitjà, sigui com fos la professió a què es trobi referit.

- Títol de Tècnic Superior, acreditatiu d'haver superat els ensenyaments d'una formació professional de Grau Superior, sigui com fos la professió a què es trobi referit.

- Qualsevol títol acreditatiu d'haver superat un ensenyament Universitari de Grau o Postgrau.

3. Sol·licitud i termini de presentació

Les persones que vulguin realitzar l'examen hauran d'emplenar la sol·licitud corresponent, que poden trobar en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (http://seu.conselldeivissa.es) i com a "Annex 2. Instància" a aquesta convocatòria.

Juntament amb la sol·licitud hauran de presentar una còpia del document nacional d'identitat vigent, el certificat de resident a l'illa d'Eivissa per a acreditar la seva residència habitual d'acord amb el que s'estableix en l'article 8.2 Reglament (CE) 1071/2009, el títol dels estudis requerits i el justificant de pagament de la taxa per als drets d'examen.

Es pot emplenar el document d'ingrés per al pagament de les taxa de la pàgina web (http://seu.conselldeivissa.es – Tràmits > Nova Autoliquidació > Autoliquidacions Transports > Dades econòmiques / concepte: Examen capacitació Professional de Transports> tipus de tarifa: examen viatgers o examen mercaderies > Calcular > Guardar) . Per a això s'haurà de consultar l'apartat autoliquidacions del departament de transports on es troba el model corresponent a la liquidació de la taxa, i la persona interessada haurà de completar les dades que se li sol·licitin. A continuació, pot imprimir el document i fer el pagament en una de les entitats col·laboradores que consten en el model o de manera telemàtica.

Les sol·licituds hauran de presentar-se preferentment en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (http://seu.conselldeivissa.es), i de no ser possible en l'Oficina d'Atenció al Ciutadà del Consell Insular d'Eivissa (Av. Espanya 49,07800 d'Eivissa) o en qualsevol altre lloc indicat en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Publiques.

La sol·licitud haurà de presentar-se amb una antelació mínima de cinc dies hàbils abans de la data de celebració de la següent convocatòria.

4. Admissió dels aspirants

4.1 En cada convocatòria podran realitzar l'examen cinc persones.

4.2 El dia següent al termini per a la presentació de sol·licituds, l'òrgan competent del Consell Insular d'Eivissa publicarà les llistes provisionals dels aspirants admesos i dels aspirants exclosos, amb la indicació de la causa que en motiva l'exclusió, i la publicarà en els taulers d'anuncis de la Seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa.

4.3 Els aspirants exclosos, així com els que no figurin en les llistes d'admesos o hi figurin amb alguna dada errònia en les llistes d'admesos, disposaran d'un termini de dos dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de l'exposició de la resolució, per esmenar el defecte observat.

4.4 Una vegada que hagi acabat el termini d'esmena, l'òrgan competent dictarà una resolució en què declari aprovades les llistes definitives dels aspirants admesos i dels aspirants exclosos, amb indicació de la causa que en motiva l'exclusió, i la publicarà a la pàgina web de la Seu electrònica (http://seu.conselldeivissa.es).

4.5 Tenint en compte que en cada convocatòria només es podran examinar cinc persones, l'admissió dels aspirants serà per ordre de presentació de la sol·licitud. En el supòsit de que hi hagi més de cinc persones, que compleixin els requisits, constaran com a exclosos per capacitat seguint l'ordre de presentació de sol·licitud. Aquestes persones quedaran incloses directament en la següent convocatòria sense necessitat de presentar una nova sol·licitud.

4.6 En el cas de que en una mateixa convocatòria quedin cinc o més persones fora en llista d'espera, automàticament es realitzarà una convocatòria extraordinària el següent dimecres hàbil. En aquest cas, constarà al llistat definitiu de la convocatòria ordinària.

5. Renuncia a l'examen

5.1 Si l'aspirant admès no pot assistir a l'examen al qual se l'ha convocat, per causa justificada de força major, podrà renunciar a l'examen sempre i quan ho faci dos dies hàbils abans de la data de l'examen. En aquest cas, si per la següent convocatòria hi ha 5 persones quedarà el primer de la llista d'espera. Si no presenta renuncia i tampoc va a l'examen haurà de presentar una nova sol·licitud amb el pagament de la taxa corresponent, per a poder optar a una nova convocatòria.

5.2 Els aspirants que quedin en llista d'espera tenen preferència en la següent i podran renunciar a aquesta abans de que acabi el termini per presentar les sol·licituds d'aquesta, es a dir, 5 dies hàbils abans de la convocatòria. En aquest cas, conservaran la preferència per la convocatòria immediatament següent. Si renuncien a dues convocatòries si vol fer l'examen haurà de presentar una nova sol·licitud amb el pagament de la taxa corresponent.

5.3 En el supòsit de convocatòria extraordinària, els aspirants podran renunciar a aquesta sense necessitat de justificar una causa i quedarien inclosos en la ordinària següent, aplicant-los les condicions establertes per als aspirants en llista d'espera (5.2).

5.4 Excepte en els supòsits contemplats en els punts anteriors, quan un aspirant hagi renunciat o no s'hagi presentat a un examen al que se l'havia admès, haurà de tornar a presentar una nova sol·licitud i el pagament de la taxa,sempre i quant no hagi set per causa justificada.

5.5 S'entén per causa justificada de força major:

  • Embaràs de rics, degudament acreditat
  • Malaltia greu o contagiosa, acreditada mitjançant certificat mèdic.

5.6 La renuncia s'haurà de presentar per escrit mitjançant la seu electrònica del consell Insular d'Eivissa (http://seu.conselldeivissa.es) dirigida al Departament de Transports.

6. Normes generals de la prova

6.1 Contingut i forma:

Les persones aspirants a l'obtenció del Certificat de Competència Professional hauran de superar un examen que versarà sobre el contingut de les matèries recollides en l'Annex I del Reglament (CE) 1071/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009.

L'examen tindrà únicament forma escrita i es realitzarà utilitzant exclusivament els mitjans electrònics que l'òrgan competent faciliti a la persona que s'examina i la calculadora.

L'examen haurà de realitzar-se utilitzant l'aplicació informàtica i el banc de preguntes i casos pràctics elaborats específicament per a això, el disseny i el manteniment dels quals correspondrà a la Direcció General de Transport Terrestre del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

Els aspirants hauran de portar la seva calculadora, no podent utilitzar la del telèfon o qualsevol altre dispositiu que realitzi altres activitats o procediments que no siguin càlculs matemàtics.

6.2 Examen:

L'examen consistirà en la realització de dues proves:

• 1a prova: contestar 200 preguntes, amb quatre respostes alternatives, sobre les matèries del programa.

• 2a prova: s'hauran de resoldre quatre supòsits pràctics que hauran de resoldre's amb els coneixements de les matèries del programa. A aquest efecte, la persona aspirant, després de realitzar els càlculs i valoracions precisos, haurà de triar entre vuit respostes alternatives en cadascun dels supòsits.

Quan la persona que s'examini iniciï l'examen, l'aplicació seleccionarà aleatòriament 200 preguntes del banc integrat en l'aplicació.

A partir d'aquest moment, respondrà les preguntes mitjançant l'aplicació, podent donar per acabada la prova en el moment que estimi convenient. Si no hagués donat per conclosa la prova amb anterioritat, l'aplicació la donarà per acabada automàticament en el moment en què hagin transcorregut dues hores des que aquella va iniciar l'examen. El temps serà visible en tot moment en l'ordinador que s'utilitzi per a realitzar les proves.

Finalitzada la primera prova, l'aplicació generarà la segona prova, seleccionant, així mateix de manera aleatòria, quatre supòsits pràctics del banc integrat en l'aplicació. En aquesta segona prova, la persona que s'examina, resoldrà els supòsits pràctics mitjançant l'aplicació, assenyalant la contestació que estimi adequada.

La persona que s'examina podrà donar per conclosa aquesta segona prova quan estimi convenient i, en qualsevol cas, l'aplicació la donarà per acabada automàticament en el moment en què hagin transcorregut dues hores des que la va iniciar. El temps serà visible en tot moment en l'ordinador que s'utilitzi per a realitzar les proves.

6.3 Durada:

Cadascuna de les proves tindrà una durada de dues hores.

7. Qualificació de l'examen

Les proves es qualificaran de 0 a 200 punts, d'acord amb la següent valoració:

- En la primera part. La prova de preguntes concretes tindrà una puntuació màxima de 200 punts. Cada pregunta correctament resposta puntuarà 1 punt i cada resposta errònia es penalitzarà descomptant un terç del valor d'una resposta correcta.

- En la segona part. La prova de supòsits pràctics tindrà igualment una puntuació màxima de 200 punts. Cada supòsit correctament resolt puntuarà 50 punts i cada supòsit erroni es penalitzarà descomptant un terç del valor d'un supòsit correcte.

En el termini de dos dies des de la realització de l'examen es publicarà a la pàgina web de la seva seu electrònica (http://seu.conselldeivissa.es) un llistat on constarà si els aspirants han superat o no l'examen on constarà la puntuació en cada una de les parts i si es apte o no.

Per a aprovar l'examen haurà d'obtenir-se una puntuació no inferior al 50 per cent dels punts possibles en cadascuna de les dues parts, havent d'obtenir-se un mínim del 60 per cent del total de punts atribuïbles per al conjunt de les dues proves.

Quan la persona examinada obtingui la qualificació necessària per a aprovar, quedarà automàticament inscrita en el Registre d'Empreses i Activitats de Transport com a persona que ha acreditat la seva competència per al transport en la modalitat que correspongui.

8. Revisió d'exàmens

Quan la persona aspirant consideri que una de les preguntes o supòsits pràctics que integraven el seu examen anés erroni o la qualificació de l'aplicació hagués estat incorrecta, podrà realitzar la reclamació pertinent davant el Tribunal de revisió d'exàmens que estigui nomenat en aquest moment. La reclamació haurà de presentar-se mitjançant registre general d'entrada dirigit al Departament de Transport del Consell Insular d'Eivissa.

Quan el Tribunal de revisió d'exàmens estimi necessari anul·lar aquesta pregunta o supòsit pràctic per ser erroni o trobar-se mal plantejat, procedirà a requalificar l'examen.

Quan s'anul·li una pregunta, la qualificació necessària per a superar aquesta prova es reduirà en 0,50 punts i la necessària per a aprovar l'examen també en 0,50.

Quan s'anul·li un supòsit pràctic, la qualificació necessària per a superar aquesta prova es reduirà en 25 punts i la necessària per a aprovar l'examen també en 25.

Contra la resolució del Tribunal de revisió d'exàmens, l'examinand podrà interposar recurs davant l'òrgan que el va nomenar.

Quan l'anul·lació d'una pregunta o supòsit pràctic doni lloc al fet que un examinand aprovi l'examen, l'òrgan competent per a la realització de l'examen dictarà resolució expressa i la comunicarà a l'Oficina Central del Registre d'Empreses i Activitats de Transport perquè dugui a terme la corresponent inscripció.

Sempre que una pregunta o un supòsit pràctic d'un examen siguin anul·lats, ja sigui pel Tribunal de revisió d'exàmens o en via de recurs, haurà de notificar-se a l'Oficina Central del Registre d'Empreses i Activitats de Transport a fi que realitzi l'oportuna revisió del banc de preguntes integrat en l'aplicació.

9. Tribunal de revisió d'exàmens.

El Tribunal de revisió d'exàmens estarà compost per les persones que es designen a continuació:

Tribunal de revisió d'exàmens titular:

President:        Antonio Montero Guasch

Secretari:        Natalia Guasch Roig

Vocals:            Sara Tomás Gurnham

                        Lourdes Riera Ribas

                        Vicente Roig Ripoll

Tribunal de revisió d'exàmens suplent:

President:        Juan Manuel Gil Gómez

Secretari:        María de los Ángeles Jurado Linares

Vocals:            Alejandro Torres Tur

                        Francisca Marí Suñer

                        Alba María Ribas Boix          

En qualsevol moment, l'òrgan competent podrà designar un nou Tribunal, mitjançant el procediment corresponent.

10. Data i lloc de les proves

Els exàmens es realitzaran periòdicament al llarg de l'any, com a mínim una vegada al mes,excepte agost i desembre, en funció del nombre de sol·licitants i la capacitat de l'aula, en horari entre les 8 i les 15 hores, en la seu del Consell Insular d'Eivissa (Av. Espanya 49, 07800, Eivissa).

Les dates previstes per a la realització dels exàmens durant el present any 2024 són les següents:

  • Gener: dimecres 31
  • Febrer: dimecres 28
  • Març: dimecres 20
  • Abril: dimecres 24
  • Maig: dimecres 29
  • Juny: dimecres 26
  • Juliol: dimecres 31
  • Setembre: dimecres 25
  • Octubre: dimecres 30
  • Novembre: dimecres 27

Els aspirants admesos han de concórrer a les proves proveïts del document oficial en vigor acreditatiu de la identitat. En el cas contrari, no se'ls admetrà a les proves i no podran fer-les. Es recomana, així mateix, que hi concorrin proveïts del justificant de pagament de la taxa pels drets d'examen i de la còpia de la sol·licitud d'admissió.

Annex 2. Instància

DESCRIPCIÓ

CSV

Solicitud EXAMEN capacitació CATALÀ

15251714231147101150

La instància de sol·licitud es pot obtenir igualment en el procediment específic habilitat en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa."

 

Eivissa, 15 de gener de 2024

El cap de Servei de Transports Antonio Montero Guasch