Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 21049
Acord del Consell de Govern de 12 de gener de 2024 pel qual es crea la Comissió de Simplificació i Racionalització Administratives de les Administracions Públiques de les Illes Balears
Les polítiques de simplificació i racionalització administratives constitueixen un compromís i un objectiu del Govern de les Illes Balears. Aquestes polítiques s'han de traduir, entre d'altres, en la simplificació administrativa, i l'eliminació i la reducció de càrregues i traves administratives per a la ciutadania.
Es tracta d'un objectiu compartit per altres administracions públiques i que, a més, ha constituït i continua constituint un objectiu de la Unió Europea, particularment des de l'any 2006. Així, d'una banda, la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, atorga un paper cabdal a la simplificació administrativa, sobretot procedimental.
I, de l'altra, la política de millora de la regulació (Better Regulation) conté un programa de millora normativa amb mesures per, entre d'altres, millorar de manera substancial la qualitat de les normes comunitàries i, en conseqüència, dels estats membres. A més, s'han de tenir en consideració els programes d'adequació i eficàcia de la reglamentació de la Comissió Europea, amb l'objectiu de reduir la burocràcia, i simplificar i millorar el disseny i la qualitat de la legislació.
L'article 14 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula els drets en relació amb les administracions públiques, i estableix com a dret de tots els ciutadans, entre d'altres, el dret a una bona administració.
En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ja l'any 2009 es va crear, dins la Comissió Interdepartamental de Qualitat, un grup d'impuls per simplificar i reduir càrregues administratives, encarregat d'estudiar, dissenyar i posar en funcionament actuacions que tinguessin com a objectiu l'agilització de tramitacions administratives, fent ús de les eines de qualitat per inventariar, simplificar i redissenyar els processos i els procediments; les eines de l'administració electrònica per simplificar i reduir tràmits i procediments, i garantir l'accés electrònic a la ciutadania; les tècniques de gestió per reduir càrregues administratives, i les tècniques i les eines jurídiques per garantir els principis de simplificació i reducció de càrregues administratives i la qualitat normativa, tant en els procediments en vigor com en les noves normes.
Amb l'aprovació de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern, es va fer una passa més en la regulació de l'accessibilitat, l'administració electrònica i la simplificació. Així, la Llei esmentada va incloure, entre d'altres, la referència a la millora constant de la qualitat de les normes; l'obligació de confeccionar l'inventari dels procediments administratius; el reconeixement exprés del dret de la ciutadania a no aportar documentació que ja estigui en poder de l'Administració, i la referència al grup d'impuls per a la simplificació i la reducció de càrregues administratives com a motor principal de les actuacions tendents a agilitzar tramitacions administratives.
Com a conseqüència d'aquesta Llei es va aprovar el I (i únic) Pla Director de Simplificació Administrativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (2011-2015), que recull actuacions referides a la simplificació dels procediments administratius i la reducció de càrregues i tràmits, a la millora de la seguretat jurídica i la qualitat en la regulació normativa, i a l'impuls de les noves tecnologies en la reducció de càrregues i en la implantació de l'administració electrònica.
Com a mesura de simplificació normativa es va aprovar la Llei 5/2015, de 23 de març, de racionalització i simplificació de l'ordenament legal i reglamentari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que determinava la relació de normes que a aquest efecte s'havien de derogar, refondre o consolidar.
Aquell mateix any es va aprovar la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, les quals conformen el marc jurídic per al funcionament electrònic de les administracions públiques i responen a un nou paradigma, resultat d'un llarg procés de transformació digital de l'Administració, d'acord amb el qual la tramitació electrònica dels procediments ha de constituir l'actuació habitual de les administracions públiques, sobre la base de procediments més simples, que evitin costs innecessaris a la ciutadania i les empreses, amb ple respecte a les garanties essencials que els correspon. Pel que fa a la simplificació normativa, l'article 129 de la Llei 39/2015 estableix els principis de bona regulació, i l'article 130 de la mateixa norma estableix l'avaluació normativa i l'adaptació de la normativa als principis esmentats.
Tenint en compte tots aquests antecedents, cal una nova revisió de l'ordenament jurídic autonòmic, a fi de promoure actuacions adreçades a suprimir les normes desfasades o que resultin inaplicables per la pèrdua del seu objecte; reforçar els principis de seguretat jurídica i de bona administració mitjançant la simplificació i la reducció de la normativa autonòmica de rang legal i reglamentari, inclosa, si cal, la normativa local; reforçar la col·laboració entre totes les administracions públiques de les Illes Balears a fi d'eliminar tràmits innecessaris o duplicats; reduir càrregues administratives, i impulsar i accelerar la digitalització de les actuacions en la mesura que es pugui. Tot això, a fi de millorar la qualitat de les relacions de la ciutadania i les empreses amb l'Administració.
En definitiva, la simplificació administrativa té un paper important en la consecució d'una administració més àgil, eficaç i eficient per satisfer les demandes i necessitats de la ciutadania, i que es tradueix, entre d'altres, en la revisió i la millora de la normativa autonòmica, en la simplificació de procediments i tràmits i en la reducció de les càrregues i les traves burocràtiques que es troben la ciutadania i les empreses en les seves relacions amb les administracions públiques i que, molt sovint, duen aparellat un cost econòmic (directe o indirecte), a més de costs administratius.
En aquest marc, a fi de continuar avançant per facilitar les relacions entre la ciutadania i les empreses i les administracions públiques de les Illes Balears, es considera necessària la creació d'una comissió que doni impuls a les polítiques de simplificació administrativa i a les mesures concretes que s'hagin d'aplicar, que estigui integrada, entre d'altres, per representants de totes les conselleries i, en especial, de les que, directament o indirectament, tenguin competències relacionades amb les matèries relatives a la simplificació. A més, poden participar-hi els consells insulars, així com els ajuntaments de les Illes Balears a través de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB).
Juntament amb la simplificació normativa, i relacionada amb aquesta, és imprescindible impulsar mesures de simplificació procedimental i de simplificació documental, per eliminar duplicitats innecessàries.
Les reformes per a la simplificació administrativa han de facilitar la posterior digitalització dels procediments, que és un dels pilars estratègics de l'Instrument Europeu de Recuperació («Next Generation EU»), en concret per aconseguir un mercat únic més integrat, competitiu i resilient, i accelerar la doble transició ecològica i digital. En aquest sentit, l'alliberament de recursos humans inherent al fet que gran part de les actuacions administratives es puguin acomplir de manera telemàtica ha de facilitar a la vegada que es garanteixi una atenció personal al ciutadà més acurada en els casos en què així es requereixi.
Tot això justifica la creació de la Comissió de Simplificació i Racionalització Administratives de les Administracions Públiques de les Illes Balears com a òrgan col·legiat superior i transversal de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'article 19.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Poden participar en la Comissió, com a vocals no permanents, representants dels consells insulars, havent-ho acceptat voluntàriament d'acord amb l'apartat 3 de l'article 19 de la Llei 3/2003 esmentada, així com representants dels ajuntaments de les Illes Balears a través de la FELIB, segons l'apartat 4 del mateix article.
Aquesta Comissió s'adscriu a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, atès que, d'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol), correspon a aquesta Conselleria, a través de la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital, l'exercici, entre d'altres, de les competències en matèria de simplificació administrativa.
Finalment, es preveu la creació de grups tècnics que treballin en l'estudi, el disseny i l'adopció de mesures concretes, com ara el de Simplificació Administrativa.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Economia, d'Hisenda i Innovació, en la sessió de dia 12 de gener de 2024, adoptà entre d'altres l'Acord següent:
Primer. Crear la Comissió de Simplificació i Racionalització Administratives de les Administracions Públiques de les Illes Balears, d'acord amb l'annex d'aquest Acord.
Segon. Disposar que aquest Acord té efectes des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tercer. Deixar sense efectes l'Acord del Consell de Govern del dia 8 de maig de 2009 per impulsar la simplificació i la reducció de càrregues administratives a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 12 de gener de 2024
La secretària del Consell de Govern Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX Comissió de Simplificació i Racionalització Administratives de les Administracions Públiques de les Illes Balears
1. Naturalesa jurídica i adscripció
1. La Comissió de Simplificació i Racionalització Administratives de les Administracions Públiques de les Illes Balears (en endavant, la Comissió) és un òrgan col·legiat que té per objecte la coordinació, l'impuls, l'assessorament i la consulta en la definició i l'aplicació de les polítiques de simplificació i reducció de càrregues administratives en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'article 19.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Aquesta Comissió s'adscriu a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.
2. Finalitat
La Comissió té com a finalitat coordinar la definició i l'aplicació de polítiques de simplificació administrativa, com també impulsar i fer el seguiment de mesures concretes per agilitzar els processos administratius, facilitar l'accés als serveis públics i millorar l'eficiència de les administracions públiques de les Illes Balears, tot això per simplificar i modernitzar la gestió pública a fi de fer-la més accessible, efectiva i eficient per als ciutadans i les empreses.
3. Composició
1. La Comissió té la composició següent:
a) President: el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació.
b) Vicepresidenta: la consellera de Presidència i Administracions Públiques.
c) Vocals permanents:
— El secretari autonòmic d'Innovació i Societat Digital.
— El director general de Coordinació i Transparència.
— El director general de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital.
— La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística.
— La directora de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma.
— Els secretaris i les secretàries generals de les conselleries.
d) Vocals no permanents:
— Les persones titulars de les direccions generals corresponents, quan es tractin assumptes relatius o que afectin les matèries de la seva àrea competencial.
— Una persona en representació de cadascun dels consells insulars, designada per cadascun d'aquests, quan es tractin assumptes relatius o que afectin les matèries de la seva àrea competencial.
— Dues persones en representació de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), designades per aquesta, quan es tractin assumptes relatius o que afectin les matèries de la seva àrea competencial.
2. Ha d'exercir la secretaria d'aquesta Comissió, amb veu i sense vot, la cap del Servei de Normativa o un funcionari adscrit a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació que designi el president de la Comissió.
3. En cas de vacant, absència, malaltia i, en general, quan hi concorri una causa justificada, el president serà substituït per la vicepresidenta o, si no hi és, pel vocal representant de la Secretaria Autonòmica d'Innovació i Societat Digital.
Els vocals poden ser suplerts, en cas de vacant, absència, malaltia i, en general, quan hi concorri una causa justificada, per un altre alt càrrec de la conselleria corresponent, la qual cosa ha de ser comunicada a la secretària de la Comissió.
4. Funcions
Les funcions de la Comissió són les següents:
a) Col·laborar amb tots els òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'exercici de les competències en matèria de racionalització, simplificació i reducció de càrregues i traves administratives.
b) Analitzar els processos i els procediments de l'Administració autonòmica i identificar i valorar l'eliminació dels tràmits i els requisits innecessaris o duplicats que entorpeixen la gestió administrativa.
c) Impulsar i coordinar l'elaboració de les normes que siguin necessàries per racionalitzar i simplificar l'ordenament legal i reglamentari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) Establir els criteris d'avaluació de la normativa que han d'aplicar les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a fi de simplificar la normativa, tant respecte de les normes vigents com respecte de la tramitació de les iniciatives normatives.
e) Coordinar l'acció dels diferents centres directius amb incidència en les polítiques de simplificació administrativa de les Illes Balears.
f) Promoure i fer el seguiment de les polítiques de simplificació administrativa com a objectiu transversal de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
g) Promoure la creació i la inclusió de nous serveis de consulta de dades i documents elaborats per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a la plataforma d'intermediació de dades.
h) Impulsar l'aplicació de mesures i tècniques de simplificació normativa, procedimental i documental, tant en la vessant substantiva com en la vessant procedimental, a fi d'accelerar i completar el procés de digitalització de les actuacions administratives.
i) Coordinar-se amb les altres institucions, en especial amb els consells insulars i els ajuntaments, en l'exercici de les funcions anteriorment esmentades, en allò que afecti els respectius àmbits competencials, particularment en els àmbits en què concorrin competències compartides en els diversos nivells local, insular i autonòmic.
j) Col·laborar amb les altres institucions, en especial amb els consells insulars i els ajuntaments, en el disseny de plans i programes relacionats amb les polítiques de simplificació administrativa, inclosa la simplificació i la racionalització de la normativa local i insular.
k) Totes les altres funcions que li atribueixi l'ordenament jurídic.
5. Funcionament de la Comissió
1. La Comissió es regeix pel que s'estableix en aquest Acord i pel que disposen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i el capítol V del títol I de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La Comissió s'ha de reunir amb caràcter ordinari, com a mínim, semestralment i, extraordinàriament, a petició motivada de qualsevol membre.
3. A les reunions de la Comissió, quan sigui necessari o convenient per exercir les funcions encomanades, hi poden assistir, amb veu però sense vot, persones expertes, a proposta de qualsevol dels membres permanents, amb la comunicació prèvia a la secretària de la Comissió.
4. La Comissió s'ha de constituir en un termini no superior a dos mesos comptadors des de la publicació de l'Acord de creació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. Dotació pressupostària
1. La creació i el funcionament de la Comissió no suposa cap increment de despesa, per la qual cosa no requereix cap dotació pressupostària.
2. L'assistència a les sessions de la Comissió no dona dret a indemnització.
7. Grups de treball
1. Es crea el Grup de Treball de Simplificació Administrativa, sens perjudici que la Comissió, quan així ho consideri, en pugui crear d'altres.
2. Els membres permanents dels grups de treball els ha de designar el president de la Comissió.
La designació d'aquests membres, i dels seus suplents, s'ha de fer entre personal funcionari amb rang mínim de cap de servei adscrit als òrgans directius amb representació permanent dins la Comissió i a la Secretaria General de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.
3. El president de la Comissió, a proposta del grup de treball, pot nomenar i convocar personal funcionari d'una o diverses conselleries o de direccions generals concretes en funció de la matèria que s'ha de tractar, com també d'altres administracions públiques de les Illes Balears. Aquest personal tindrà la consideració de membre no permanent del grup de treball corresponent, amb veu i vot. El nomenament s'ha de comunicar als membres de la Comissió, i la secretaria general de la conselleria afectada ha de facilitar la participació del personal adscrit a la seva conselleria en el grup de treball.
4. Les funcions i el règim de funcionament del grup de treball els ha d'establir la Comissió.