Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 7026
Resolució de la presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de la modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de la fàbrica de ciment de Lloseta, promoguda per CEMEX España Operacions SLU, consistent en la valorització de residus de formigó per a la producció d’àrid (IPPC M01/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 26 de juny de 2007 el conseller de Medi Ambient dictà resolució per la qual s'atorgà l'autorització ambiental integrada a la fàbrica de ciment, en el TM de Lloseta, promoguda per CEMEX ESPAÑA OPERACIONES, SLU (BOIB núm. 107 de 16/07/2007).

2. En data 19 de desembre de 2022 (RE al SAA núm. 06 de 02/01/2023) CEMEX sol·licita la modificació no substancial de l'AAI de la fàbrica de ciment de Lloseta, consistent en la valorització de residus de formigó per a la producció d'àrid.

Per tot l'anterior, i ATÈS

1. Que CEMEX España Operacions SLU ha sol·licitat la modificació no substancial de l'autorització ambiental integrada de la fàbrica de ciment de Lloseta, consistent en la valorització de residus de formigó per a la producció d'àrid.

2. Que la documentació aportada justifica que es tracta d'una modificació no substancial, en compliment de l'art. 10.4 del Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.

3. Que d'acord amb l'article 109.2 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es corregeixen d'ofici errades materials, de fet, o aritmètiques existents a l'autorització.

4. Que els informes emesos pels òrgans consultats són favorables, consideren la modificació com a no substancial i proposen una sèrie de condicionants.

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 d'octubre de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.b) ii del Decret 3/2022, de 28 de febrer, dict la següent:

Resolució

Primer.- Atorgar la modificació no substancial de l'autorització ambiental integrada de la fàbrica de ciment de Lloseta, a sol·licitud de CEMEX España Operacions SLU, consistent en la valorització de residus de formigó per a la producció d'àrid, amb les condicions d'explotació, capacitat i processos indicats a la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions i/o modificacions:

1) Es modifica el punt «6.4. Residus no perillosos autoritzats a gestionar»:

On diu:

«6.4. Residus no perillosos autoritzats a gestionar

La capacitat de residus no perillosos autoritzats a gestionar a les instal·lacions són les distribuïdes en fraccions que s'especifiquen a la següent taula:

Residus

Codi LER

Codificació Llei 22/2011

Annex I i II

Quantitat gestionada (T/any)

Residus no especificats en una altra categoria (Residus de la preparació i elaboració de fruites, hortalisses, cereals, olis comestibles, cacau, cafè, te i tabac; producció de conserves, producció de llevat i extracte de llevat, preparació i fermentació de melasses)

02 03 99

R1, R12, R13

6.000

Serradís, encenalls, retalls, fusta, taulers de partícules i xapes diferents dels anomenats al codi 03 01 04

03 01 05

R1, R12, R13

6.000

Residus no especificats en una altra categoria (residus de la fabricació, formulació, distribució i utilització de productes químics orgànics de base)

07 01 99

R1

1.000

Cendres de llar, escòries i pols de caldera (excepte la pols de caldera especificada en el codi 10 01 04)

10 01 01

R5, R13

84.000

Cendres volants de carbó

10 01 02

R5, R13

84.000

Residus càlcics de reacció, en forma sòlida, procedents de dessulfuració de gasos de combustió

10 01 05

R5, R13

84.000

Escòries no tractades

10 02 02

R5, R13

10.000

Escates de laminació

10 02 10

R5, R13

10.000

Formigó

17 01 01

R5, R13

25.000

Fusta

17 02 01

R1, R12, R13

3.000

Terra i pedres diferents a les especificades en el codi 17 05 03*

17 05 04(1)

R5

25.000

Cendres de fons de forn i escòries diferents a les especificades en el codi 19 01 11*

19 01 12

R5, R13

15.000

Residus solidificats diferents dels especificats al codi 19 03 06

19 03 07

R5, R13

25.000

Fraccions lleugeres de fragmentació i pols diferent als especificats en el codi 19 10 03*

19 10 04

R1, R12

10.000

Fusta diferent de l'especificada en el codi 19 12 06

19 12 07

R1, R12, R13

5.000

Residus combustibles (CDR)

19 12 10(2)

R1, R12, R13

40.000

Altres residus (incloses mescles de materials) procedents del tractament mecànic de residus diferents dels especificats en el codi 19 12 11

19 12 12(2)

R1, R12, R13

40.000

Pneumàtics fora d'ús

16 01 03(3)

R1, R13

10.000

Llots de tractament d'aigües residuals urbanes

19 08 05(3)

R1, R13

9.000

(1) Els residus codificats amb aquesta nomenclatura només podran ser valoritzats després d'una aprovació prèvia a petició expressa del sol·licitant i de la presentació d'una memòria descriptiva del residu en concret i procediment a desenvolupar, respecte al que haurà d'informar el servei de Residus i Sòls Contaminats.

(2) En compliment dels vigents Plans Directors Sectorials de Residus Urbans i no perillosos, que estableixen que la gestió i tractament d'aquests residus té caràcter de servei públic obligatori insularitzat, i sempre i quan CEMEX no dispongui de l'autorització expressa de l'òrgan competent:

-CEMEX no podrà produir aquest tipus de combustible en les seves instal·lacions a partir d'altres residus, procedents de la recollida domiciliaria, etc.

-CEMEX haurà de rebre aquests residus de proveïdors i instal·lacions fora de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

-CEMEX haurà de complir les normes vigents relatives a residus no perillosos de vigència nacional o autonòmica pel que fa al seu transport (si fos el cas), emmagatzematge i tractament.

(3)El seu tractament requerirà les autoritzacions sectorials que procedeixin del Consell de Mallorca.

La importació de residus estarà subjecte als plans i programes d'inspecció de trasllat de residus de les Illes Balears.»

Ha de dir:

«6.4. Residus no perillosos autoritzats a gestionar

Tots els residus gestionats a la instal·lació hauran de trobar-se recollits a la base de dades de residus de la instal·lació, així com les destinacions dels residus de sortida a altres instal·lacions.

a)Residus autoritzats a gestionar a la Planta de Fabricació de Ciment:

Residus

Codi LER

Codificació Llei 22/2011

Annex I i II

Quantitat gestionada (T/any)

Residus no especificats en una altra categoria (Residus de la preparació i elaboració de fruites, hortalisses, cereals, olis comestibles, cacau, cafè, te i tabac; producció de conserves, producció de llevat i extracte de llevat, preparació i fermentació de melasses)

02 03 99

R1, R12, R13

6.000

Serradís, encenalls, retalls, fusta, taulers de partícules i xapes diferents dels anomenats al codi 03 01 04

03 01 05

R1, R12, R13

6.000

Residus no especificats en una altra categoria (residus de la fabricació, formulació, distribució i utilització de productes químics orgànics de base)

07 01 99

R1

1.000

Cendres de llar, escòries i pols de caldera (excepte la pols de caldera especificada en el codi 10 01 04)

10 01 01

R5, R13

84.000

Cendres volants de carbó

10 01 02

R5, R13

84.000

Residus càlcics de reacció, en forma sòlida, procedents de dessulfuració de gasos de combustió

10 01 05

R5, R13

84.000

Escòries no tractades

10 02 02

R5, R13

10.000

Escates de laminació

10 02 10

R5, R13

10.000

Formigó

10 13 14

R5, R13

25.000

Fusta

17 02 01

R1, R12, R13

3.000

Terra i pedres diferents a les especificades en el codi 17 05 03*

17 05 04(1)

R5

25.000

Cendres de fons de forn i escòries diferents a les especificades en el codi 19 01 11*

19 01 12

R5, R13

15.000

Residus solidificats diferents dels especificats al codi 19 03 06

19 03 07

R5, R13

25.000

Fraccions lleugeres de fragmentació i pols diferent als especificats en el codi 19 10 03*

19 10 04

R1, R12

10.000

Fusta diferent de l'especificada al codi 19 12 06

19 12 07

R1, R12, R13

5.000

Residus combustibles (CDR)

19 12 10(2)

R1, R12, R13

40.000

Altres residus (incloses mescles de materials) procedents del tractament mecànic de residus diferents dels especificats en el codi 19 12 11

19 12 12(2)

R1, R12, R13

40.000

Pneumàtics fora d'ús

16 01 03(3)

R1, R13

10.000

Llots de tractament d'aigües residuals urbanes

19 08 05(3)

R1, R13

9.000

(1) Els residus codificats amb aquesta nomenclatura només podran ser valoritzats després d'una aprovació prèvia a petició expressa del sol·licitant i de la presentació d'una memòria descriptiva del residu en concret i procediment a desenvolupar, respecte al que haurà d'informar el servei de Residus i Sòls Contaminats.

(2) En compliment dels vigents Plans Directors Sectorials de Residus Urbans i no perillosos, que estableixen que la gestió i tractament d'aquests residus té caràcter de servei públic obligatori insularitzat, i sempre i quan CEMEX no disposi de l'autorització expressa de l'òrgan competent:

-CEMEX no podrà produir aquest tipus de combustible en les seves instal·lacions a partir d'altres residus, procedents de la recollida domiciliària, etc.

-CEMEX haurà de rebre aquests residus de proveïdors i instal·lacions fora de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

-CEMEX haurà de complir les normes vigents relatives a residus no perillosos de vigència nacional o autonòmica pel que fa al seu transport (si fos el cas), emmagatzematge i tractament.

(3) El seu tractament requerirà les autoritzacions sectorials que procedeixin del Consell de Mallorca.

La importació de residus estarà subjecte als plans i programes d'inspecció de trasllat de residus de les Illes Balears.

b) Residus autoritzats a gestionar a la Planta de Producció d'Àrids

Residus

Codi LER

Operació de tractament

Quantitat gestionada (T/any)

Formigó

10 13 14

R1203

25.000

Formigó

10 13 14

R1303

25.000

El residu a tractar haurà de trobar-se lliure d'impropis (restes de fusta, maons, residus ceràmics,...).

Els trasllats dels residus des de les diferents instal·lacions de CEMEX SA, a la planta de tractament ubicada a Lloseta es troben subjectes a la tramitació electrònica de la documentació que preveu la normativa de trasllats de residus a nivell estatal i autonòmic.»

2) Es modifica el punt «6.6. Operacions de tractament i capacitat màxima»

On diu:

«6.6. Operacions de tractament i capacitat màxima

Operació de tractament de residus autoritzada (Annex I i II Llei 22/2011)

Descripció de l'activitat que s'autoritza a la instal·lació

Capacitat màxima (tones/any)

R1 - Utilització principal com a combustible o una altra forma de produir energia

Al forn de clinker es realitza la incineració de residus per a la seva valorització energètica

187.000

R5 - Reciclatge o recuperació d'altres matèries inorgàniques

Al molí de ciment es realitza la mescla dels residus amb el clinker per a la seva incorporació al ciment

368.000

R12 - Intercanvi de residus per sotmetre'ls a qualsevol de les operacions enumerades entre R1 i R11. Queden aquí incloses operacions prèvies a la valorització inclosos el tractament previ, operacions tals com el desmuntatge, la classificació,

Trituració.

17.500

R13 - Emmagatzematge de residus a espera de qualsevol de les operacions enumerades de R1 a R12

Emmagatzematge en espera de tractament

25.600

Ha de dir:

«6.6. Operacions de tractament i capacitat màxima

Operació de tractament de residus autoritzada (Annex I i II Llei 22/2011)

Descripció de l'activitat que s'autoritza a la instal·lació

Capacitat màxima (tones/any)

R1 - Utilització principal com a combustible o una altra forma de produir energia

Al forn de clinker es realitza la incineració de residus per a la seva valorització energètica

187.000

R5 - Reciclatge o recuperació d'altres matèries inorgàniques

Al molí de ciment es realitza la mescla dels residus amb el clinker per a la seva incorporació al ciment

368.000

R12 - Intercanvi de residus per sotmetre'ls a qualsevol de les operacions enumerades entre R1 i R11. Queden aquí incloses operacions prèvies a la valorització inclosos el tractament previ, operacions tals com el desmuntatge, la classificació

Trituració

17.500

R13 - Emmagatzematge de residus a espera de qualsevol de les operacions enumerades de R1 a R12

Emmagatzematge en espera de tractament

25.600

Capacitat màxima d'emmagatzematge per a la planta de trituració és de 2000 t.

Capacitat màxima d'emmagatzematge de residus no perillosos per a la instal·lació de la cimentera és de: 21.720t.

Capacitat màxima d'emmagatzematge de residus perillosos per a la instal·lació de la cimentera és de: 449t.»

3) El punt «6.8. Assegurança i fiança» es substitueix per:

«6.8. Garanties financeres i assegurances

La Llei bàsica 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular, en el seu article 23.5, i la Llei 8/2019 del Govern de les Illes Balears estableixen l'obligació de constituir determinades garanties financeres pels gestors de residus, tant perillosos com no perillosos, als efectes de respondre davant l'administració tant del compliment de les obligacions derivades de l'exercici de la seva activitat i de l'autorització atorgada com de:

a) Les indemnitzacions degudes per mort, lesions o malaltia de les persones.

b) Les indemnitzacions degudes per danys en les coses.

c) Els costos de reparació i recuperació del medi ambient alterat.

D'altra banda, el RD 208/2022 especifica el mètode de càlcul per les garanties financeres a establir i que s'han de tenir en compte en qualsevol modificació d'una autorització anterior o en les noves emeses a partir de la data de la seva promulgació. Així, la quantia de les garanties financeres d'acord amb el punt 1.2 de l'annex IV, del Reial Decret 208/2022, corresponent a la instal·lació autoritzada serien:

Per a l'emmagatzematge de 21.720 t de residus no perillosos no metàl·lics, la garantia serà de: (21.720*50)= 1.086.000 €.

Per a l'emmagatzematge de 449 t de residus perillosos, la garantia serà de: (449*500)= 224.500 €.

L'epígraf 3 de l'annex IV del Reial decret 208/2022 estableix el muntant mínim de la suma garantida per l'assegurança de responsabilitat civil que, per a cobrir les contingències previstes en l'article 8, han de formalitzar els subjectes obligats, d'acord amb l'indicat en l'article 2. Per a la gestió de residus perillosos i no perillosos d'aquesta instal·lació serà d'1.000.000 €.

L'article 3.3 del RD 208/2022, estableix que les garanties financeres que hagin de ser formalitzades per a cobrir la responsabilitat mediambiental que, a conseqüència de la seva activitat, pugui ser exigible a les entitats o empreses que intervenen en la gestió dels residus, s'establiran en les condicions, termes i quantia prevists en la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental, i el Reial decret 2090/2008, de 22 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament parcial de la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental.»

4) Es modifica el punt «7.2.2. Aigües pluvials»

On diu:

«7.2.2. Aigües pluvials

1. Tant les pluvials netes (de teulades) com les potencialment hidrocarburades (pistes i aparcaments) s'aboquen a un sòl punt a la llera del torrent Garcés. Hi ha un tractament previ de decantació per a eliminar sòlids en suspensió i greixos.

2. Segons la documentació presentada, la conca de recepció de pluvials és de 97.000 m2, dels quals uns 50.200 m2 estan impermeabilitzats i/o edificats.

3. A les zones no pavimentades les aigües pluvials es deixen infiltrar al terreny a excepció de les aigües pluvials de la zona d'aparcament de cubes, que s'infiltren al terreny mitjançant un dren al terreny contigu.

4. A les zones impermeabilitzades i/o edificades les pluvials es recullen al ramal principal des d'on s'aboquen al torrent Rafal Encès amb un tractament previ de decantació de sòlids i separació de greixos.

5. El ramal principal que vessa al torrent Rafal Encès, en ocasions no té capacitat suficient per a conduir-hi totes les pluvials, per la qual cosa hi ha un sobreeixidor que envia l'aigua sobrant a unes rasses d'infiltració al terreny.

6. Es durà a terme el següent control de qualitat de les aigües pluvials que permeti detectar superacions dels valors límit d'emissió indicats a la mateixa taula.

Punts

Periodicitat

Paràmetres

VLE

-Efluent de la bassa decantadora de la zona d'aparcament de cubes

-Efluent de la bassa separadora de greixos abans de la seva infiltració i/o abocament al torrent.

Trimestral

- pH

- Conductivitat

- Sòlids en suspensió

-Hidrocarburs aromàtics policíclics (benzo(a)pirè, benzo(b)fluorantè, Benzo(k)fluorantè,

Benzo(g,h,i) perilè)

HPAs

1 ppm

 

 

SS

30 ppm

7. La periodicitat en aquests controls és orientativa. En qualsevol cas la presa de mostres s'ha de fer durant episodis de pluja.

8. Totes les anàlisi es faran d'acord amb els mètodes establerts a la legislació vigent i/o d'acord amb les normes UNE-ISO o UNE vigents.

9. Es duran a terme les mesures oportunes per a la reutilització d'aigües pluvials.»

Ha de dir:

«7.2.2. Aigües pluvials

1. Tant les pluvials netes (de teulades) com les potencialment hidrocarburades (pistes i aparcaments) s'aboquen a un sòl punt a la llera del torrent Rafal Garcès. Hi ha un tractament previ de decantació per a eliminar sòlids en suspensió i greixos.

2. Segons la documentació presentada, la conca de recepció de pluvials és de 97.000 m2, dels quals uns 50.200 m2 estan impermeabilitzats i/o edificats.

3. A les zones no pavimentades les aigües pluvials es deixen infiltrar al terreny a excepció de les aigües pluvials de la zona d'aparcament de cubes, que s'infiltren al terreny mitjançant un dren al terreny contigu.

4. A les zones impermeabilitzades i/o edificades les pluvials es recullen al ramal principal des d'on s'aboquen al torrent Rafal Garcès amb un tractament previ de decantació de sòlids i separació de greixos.

5. El ramal principal que vessa al torrent Rafal Garcès, a vegades no té capacitat suficient per a conduir-hi totes les pluvials, per la qual cosa hi ha un sobreeixidor que envia l'aigua sobrant a unes rasses d'infiltració al terreny.

6. Es durà a terme el següent control de qualitat de les aigües pluvials que permeti detectar superacions dels valors límit d'emissió indicats a la mateixa taula.

Punts

Periodicitat

Paràmetres

VLE

- Efluent de la bassa decantadora de la zona d'aparcament de cubes

- Efluent de la bassa separadora de greixos abans de la seva infiltració i/o abocament al torrent.

Trimestral

- pH

- Conductivitat

-Sòlids en suspensió

- Hidrocarburs aromàtics policíclics (benzo(a)pirè, benzo(b)fluorantè, Benzo(k)fluorantè, Benzo(g,h,i) perilè)

HPAs

1 ppm

 

 

 

SS

30 ppm

7. La periodicitat en aquests controls és orientativa. En qualsevol cas la presa de mostres s'ha de fer durant episodis de pluja.

8. Totes les anàlisis es faran d'acord amb els mètodes establerts a la legislació vigent i/o d'acord amb les normes UNE-ISO o UNE vigents.

9. Es duran a terme les mesures oportunes per a la reutilització d'aigües pluvials.»

Segon.- L'operador de la instal·lació haurà de presentar davant la CMAIB i el Servei de Residus i Sols Contaminats degudament complimentat i signat per l'entitat asseguradora, el model de document inclòs en l'Annex III del Reial decret 208/2022 (Model de certificat d'assegurança de responsabilitat civil per danys a tercers).

Així mateix, haurà de presentar en un termini no superior als deu dies des de la notificació de la modificació no substancial, la documentació acreditativa del dipòsit i constitució de les garanties financeres establertes a aquest acord; restant obligat a mantenir-les durant tot el període de vigència de l'autorització.

Tercer.- En compliment de l'article 16 de la Llei 9/2022, de 23 de novembre, de règim jurídic i de procediment de les activitats subjectes a autorització ambiental integrada, una vegada executades les actuacions objecte de la modificació no substancial, el titular haurà de presentar una comunicació d'inici i exercici de l'activitat davant la conselleria competent en matèria de territori, acreditativa de les actuacions realment executades i, si cal, les variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat.

Quart.- La present autorització s'atorga sense perjudici de la resta d'autoritzacions i llicències que resultin exigibles.

Cinquè.- Publicar el contingut d'aquest acord al BOIB i notificar als interessats.

 

(Signat electrònicament: 22 de desembre de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística
Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106, de 29/07/2023) Maria Paz Andrade Barberá