Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 6003
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova la convocatòria informativa per a concedir ajuts destinats a mantenir els llocs de treball per a persones amb discapacitat a centres especials d’ocupació per mitjà del finançament parcial dels seus costs salarials, l’adaptació dels llocs de treball i l’eliminació de barreres arquitectòniques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

EXPEDIENT DE TRAMITACIÓ ANTICIPADA DE DESPESA CORRESPONENT A L'EXERCICI 2023 –ARTICLES 43 I SEGÜENTS DEL DECRET 75/2004, DE 27 D'AGOST–, SEGONS RESOLUCIÓ DEL CONSELLER D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA DE 9 DE DESEMBRE DE 2023

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i la inclusió social d'aquestes, garanteix el dret d'accés a l'ocupació i estableix que les administracions públiques competents han de fomentar les oportunitats d'ocupació i promoció professional en el mercat laboral, com també promoure els suports necessaris per a la recerca, l'obtenció i el manteniment de l'ocupació.

La gestió dels ajuts i de les subvencions respecte de la integració laboral de les persones amb discapacitat es va transferir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears mitjançant el Reial decret 99/1996, de 26 de gener, de traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents als programes d'ajuts per a l'ocupació (BOE núm. 52, de 29 de febrer), gestió que va assumir la Comunitat Autònoma mitjançant el decret 32/1996, de 7 de març (BOIB núm. 35, de 19 de març).

La recentment derogada normativa estatal, Ordre del Ministeri d'Ocupació i Afers Socials de 16 d'octubre de 1998 (BOE núm. 279, de 21 de novembre), establia ajuts públics destinats a fomentar la integració laboral de les persones amb discapacitat a centres especials d'ocupació, amb l'objectiu de consolidar les polítiques actives adreçades a persones amb discapacitat per lluitar contra la seva exclusió del mercat laboral. Entre els ajuts fixats en la normativa indicada es trobaven els destinats a subvencionar el manteniment de llocs de treball de persones amb discapacitat que presten serveis a centres especials d'ocupació, per mitjà del finançament parcial dels seus costs salarials, l'adaptació dels llocs de treball i l'eliminació de barreres arquitectòniques.

L'Ordre ministerial de 16 d'octubre de 1998 esmentada es va adequar a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, mitjançant la també recentment derogada Ordre TAS/816/2005, de 21 de març (BOE núm. 78, d'1 d'abril), que la incloïa en l'article 2.e). L'Ordre TAS/816/2005 va ser derogada en part pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional, el qual, amb l'objectiu de no posar obstacles a la consecució de la integració de les persones amb discapacitat en el mercat laboral, exceptuava del règim de concurrència competitiva els ajuts que potencien la integració laboral d'aquestes persones a centres especials d'ocupació i estableix un règim de concessió directa, en aplicació de l'article 22.2.c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

La disposició derogatòria única del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació (BOE núm. 233, de 29 de setembre de 2021) va derogar completament l'Ordre TAS/816/2005.

El Reial decret 818/2021 manté el caràcter directe de les subvencions i es tracta d'una norma que compila, integra i actualitza la normativa en matèria de programes comuns de polítiques actives d'ocupació, que fins ara es trobava dispersa en una amalgama de normes reglamentàries, entre les quals es troben les ordres derogades esmentades.

La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, estableix un marc regulador autonòmic amb la finalitat d'enfortir la capacitat del tercer sector d'acció social per atendre els seus col·lectius, i en l'article 4 inclou els centres especials d'ocupació sense ànim de lucre d'imprescindibilitat social entre les entitats que formen part del tercer sector social de les Illes Balears.

La Llei 3/2018 estableix una modalitat de centres especials d'ocupació, qualificats d'imprescindibilitat social, que es consideren pertanyents al tercer sector social i als quals, com a tals, els resulta d'aplicació un règim diferenciat respecte de les polítiques de subvenció, per complir, així mateix, allò estipulat en l'article 21.2 de la mateixa Llei, pel que fa a l'adopció de mesures amb més intensitat i compromís per impulsar-ne l'activitat econòmica.  

Tenint en compte que els recursos econòmics són limitats, amb relació al finançament parcial dels costs salarials, la convocatòria disposa diverses línies de subvencions diferenciades per garantir la suficiència de l'assignació destinada al finançament parcial dels costs salarials dels centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social, atesa la seva condició d'entitats sense ànim de lucre i les condicions necessàries per a aquesta qualificació (percentatge de plantilla amb discapacitat severa, manteniment de plantilla indefinida o inclusió de les persones amb discapacitat en el mercat ordinari de treball), són entitats que es consideren elements bàsics per a la integració laboral de les persones amb discapacitat.  

Tenint en compte la situació actual derivada de les conseqüències ocasionades per la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica i la inflació, resulta necessari protegir els col·lectius més vulnerables, per la qual cosa es manté el programa específic per al personal amb discapacitat severa de la resta de centres especials d'ocupació.  

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les normes reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2.25 d'aquesta Ordre estableix que pot ser objecte de subvenció el manteniment de llocs de treball de persones amb discapacitat a centres especials d'ocupació. Per tant, aquesta Ordre resulta d'aplicació en tot allò que no sigui incompatible amb els tipus d'ajuts directes concedits.

En els exercicis 2020 i 2021 les empreses varen experimentar greus pèrdues de producció, així com alts costs en mesures de prevenció com a conseqüència de la crisi sanitària produïda per la COVID-19. Hem de tenir en compte que encara als anys 2022 i 2023, quan ja s'ha superat el més dur de la COVID-19, les conseqüències de la pandèmia encara continuen i conviuen amb la incertesa generada per l'efecte de la inflació i la crisi de subministraments, panorama que s'entreveu difícil per a aquest tipus de treballadors que ocupen els centres especials d'ocupació i que es poden veure afectats negativament.

El Reial decret legislatiu 1/2013 fixa que, per la característica d'aquests centres especials d'ocupació i per tal que puguin complir amb la funció social requerida, les administracions públiques poden establir compensacions econòmiques destinades als centres per ajudar-los a ser viables.

Ens trobam davant subvencions de concessió directa per raons d'interès públic i social, per la naturalesa especial dels destinataris finals d'aquests ajuts, en situació de desigualtat en aquesta societat per la seva discapacitat i, per tant, és d'interès públic mantenir els seus llocs de feina als centres especials d'ocupació que figuren inscrits en el registre corresponent, en especial, en aquests moments de crisi.

Els ajuts prevists en aquesta convocatòria són compatibles amb el mercat comú europeu perquè estan inclosos entre els prevists en l'article 33 i 34 del Reglament CE 651/2014, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE, de 26 de juny de 2014).

Aquestes subvencions s'han inclòs dins l'objectiu IV.2.10 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021).

El Consell de Govern, en la sessió de dia 22 de desembre de 2023, ha acordat autoritzar amb caràcter previ la despesa corresponent a aquesta convocatòria, d'acord amb l'article 10.2 de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, o amb la que hi sigui d'aplicació durant l'any 2024.

D'acord amb l'article 56.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, es fa constar expressament que la concessió de les subvencions resta condicionada a l'existència de crèdit adient i suficient en el moment de la resolució de concessió.  

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a mantenir els llocs de treball per a persones amb discapacitat a centres especials d'ocupació per mitjà del finançament parcial dels seus costs salarials, l'adaptació dels llocs de treball i l'eliminació de barreres arquitectòniques.

2. Aprovar els termes d'aquesta convocatòria que consten en l'annex 1.

3. Aprovar el model de sol·licitud i de declaració responsable i el model de compte justificatiu que s'adjunten, respectivament, com a annexos 2 i 3.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i comunicar-la a la Base de dades nacional de subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (27 de desembre de 2023)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX I Convocatòria

Primer Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a mantenir els llocs de treball per a persones amb discapacitat a centres especials d'ocupació per mitjà del finançament parcial dels seus costs salarials, l'adaptació dels llocs de treball i l'eliminació de barreres arquitectòniques.

Segon Actuacions subvencionables

Son actuacions subvencionables:

1. Ajuts destinats al manteniment de llocs de treball a centres especials d'ocupació per mitjà dels programes següents:

a. Programa 1: Finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis a centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

1r Finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat severa que presten serveis en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

S'entén per discapacitat severa, a efectes d'aquesta convocatòria, la paràlisi cerebral, el trastorn de la salut mental, la discapacitat intel·lectual o amb el trastorn de l'espectre de l'autisme, amb grau igual o superior al 33 %, i la discapacitat física o sensorial amb grau igual o superior al 65 %, d'acord amb el col·lectiu a què fa referència l'article 4.a) de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social i article 5.c) del meritat Reial decret 818/2021, de 28 de setembre.

2n Finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

b. Programa 2: finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis a la resta de centres especials d'ocupació.

1r Finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat severa que presten serveis en la resta de centres especials d'ocupació.

S'entén per discapacitat severa, a efectes d'aquesta convocatòria, la paràlisi cerebral, el trastorn de la salut mental, la discapacitat intel·lectual o amb el trastorn de l'espectre de l'autisme, amb grau igual o superior al 33 %, i la discapacitat física o sensorial amb grau igual o superior al 65 %, d'acord amb el col·lectiu a què fa referència l'article 4.a) de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social i article 5.c) del meritat Reial decret 818/2021, de 28 de setembre.

2n Finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis a la resta de centres especials d'ocupació.

c. Programa 3: Ajuts destinats a l'adaptació de llocs de treball i a l'eliminació de barreres arquitectòniques.

2. D'acord amb l'article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, es consideren persones amb discapacitat les que tenen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, com també els pensionistes de la Seguretat Social que tenen reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa.

3. De conformitat amb l'article 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, són centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social aquells que no tenen ànim de lucre, que es consagren exclusivament en objectiu i finalitat a la integració laboral i social de les persones amb discapacitat i que compleixen, com a mínim, dos dels requisits següents:

a) Que com a mínim el 70 % de les persones amb discapacitat que integren la seva plantilla siguin persones amb discapacitat i amb majors necessitats de suport incloses en algun dels col·lectius següents:

Persones amb paràlisi cerebral, amb trastorn de la salut mental o discapacitat intel·lectual amb grau igual o superior al 33 %.

Persones amb discapacitat física o sensorial amb grau igual o superior al 65 %.

b) Que un mínim del 75 % de les persones amb discapacitat que integren la plantilla estiguin contractades en la modalitat indefinida. No es tenen en compte en el còmput de la plantilla els treballadors amb contracte per a la formació i l'aprenentatge.

c) Que el centre especial d'ocupació sigui un mitjà per a la inclusió del major nombre de persones a l'empresa ordinària, mitjançant la prestació de serveis d'itinerari d'inserció sociolaboral. Per això, el centre especial d'ocupació ha de prestar accions de treball amb suport en empresa ordinària, mitjançant la prestació de serveis d'itinerari d'inserció sociolaboral. A més, el centre especial d'ocupació ha de prestar accions de treball amb suport en empresa ordinària a un nombre mínim de persones amb discapacitat equivalent al 30 % de la seva plantilla, computada segons el que preveu la lletra b) anterior.

Tercer Normes reguladores

Els ajuts concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig) en tot allò que no sigui incompatible amb els ajuts directes concedits, i la modificació que va tenir lloc mitjançant l'Ordre de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol de 2008); pel Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació; pel Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional; per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre); pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.  

Quart Import econòmic de la convocatòria

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de VUIT MILIONS SIS-CENTS MIL EUROS (8.600.000 €) en els tres programes i amb càrrec a les partides pressupostàries indicades a continuació dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2024 i pels imports següents:

a. Programa 1: centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social (4.280.000 euros)

1r finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat severa que presten serveis en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

— 12401 322A01 47000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 360.000 €

— 12401 322A01 48000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 3.150.000 €

2n finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis en centres especials d'ocupació d'imprescindibilitat social.

— 12401 322A01 47000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 170.000 €

— 12401 322A01 48000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 600.000 €

b) Programa 2: resta de centres especials d'ocupació (4.310.000 euros)

1r finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat severa que presten serveis en la resta de centres especials d'ocupació.

— 12401 322A01 47000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 1.200.000 €

— 12401 322A01 48000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 350.000 €

2n finançament parcial dels costs salarials de les persones amb discapacitat que presten serveis a la resta de centres especials d'ocupació.

— 12401 322A01 47000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 2.500.000 €

— 12401 322A01 48000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 260.000 €

c) Programa 3: ajuts destinats a l'adaptació de llocs de treball i a l'eliminació de barreres arquitectòniques (10.000 euros).

— 12401 322A01 47000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 5.000 €

— 12401 322A01 48000.00 24021(*o equivalent per a l'exercici pressupostari 2024): 5.000 €

L'assignació a cadascun dels programes és vinculant per l'import total i no per cada partida.

2. Aquest crèdit assignat inicialment es pot ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària del fons finalista indicat.

3. Els crèdits assignats a cadascun dels programes poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals d'aquests, una vegada que hagi finalitzat el termini de sol·licituds.

4. Els ajuts es financen amb càrrec als fons rebuts del Servei Públic d'Ocupació Estatal del Ministeri d'Ocupació i Economia Social.

5. Atès el caràcter d'expedient anticipat de despesa, aquesta convocatòria restarà sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de les Illes Balears de l'exercici 2024.

Cinquè Àmbit temporal i territorial d'aplicació

1. D'acord amb la regla general que estableix l'article 3.6 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), el termini per iniciar i dur a terme les activitats que es poden subvencionar en l'àmbit d'aquesta Resolució comprèn de l'1 d'octubre de 2023 al 30 de setembre de 2024.

2. Respecte de l'àmbit territorial, tan sols es poden concedir subvencions a centres especials d'ocupació amb domicili o centre de treball a les Illes Balears.

Sisè Beneficiaris i requisits

1. Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions els centres especials d'ocupació que figurin inscrits com a tals en el Registre de centres especials d'ocupació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.

2. Tots els centres especials d'ocupació que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:

a) Haver abonat al seu personal el salari corresponent.

b) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. En el cas de no autoritzar expressament en la sol·licitud a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

c) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. En el cas de no autoritzar expressament en la sol·licitud a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia perquè pugui comprovar d'ofici que l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

d) Acreditar que l'empresa ha dut a terme l'organització preventiva per mitjà d'alguna de les modalitats que estableix el capítol III del Reglament dels serveis de prevenció, aprovat pel Reial decret 39/1997, de 17 de gener, i que ha efectuat l'auditoria corresponent, si escau, de conformitat amb el capítol V del mateix Reglament.

e) Acreditar la situació de discapacitat dels treballadors que dona dret a la subvenció, per mitjà dels certificats corresponents actualitzats. En el supòsit de caducitat del certificat de discapacitat durant el període subvencionable s'ha de presentar el document que acrediti que el treballador ha sol·licitat a l'IBAS la renovació del reconeixement de la discapacitat. No obstant això, s'ha de continuar concedint la subvenció dels costs salarials generats, en tant resta pendent el certificat que prorroga el reconeixement de la discapacitat. En el cas de pèrdua del reconeixement de la discapacitat, s'han de reintegrar els imports concedits amb els interessos de demora que corresponguin.

f) Acreditar que no està incurs en cap de les prohibicions fixades en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

g) No estar incurs en un procediment de desqualificació com a centre especial d'ocupació. En el supòsit que se n'hagi iniciat un procediment de desqualificació, l'entitat afectada pot sol·licitar les subvencions però el procediment de concessió romandrà suspès i pendent del resultat del procediment de desqualificació. La suspensió del procediment s'ha de comunicar a les persones interessades i el termini de suspensió no pot ser superior a tres mesos.

h) Complir els requisits establerts a tots els efectes en el capítol I i, amb caràcter específic, en els articles 33 i 34 del Reglament (UE) núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

i) No haver estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa firma o condemnades per sentència judicial firma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

j) Les entitats o empreses que tenguin l'obligació legal o convencional d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat d'acord amb el que estableix l'article 45 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, en relació amb l'article 2 del Reial decret 901/2020 han de tenir vigent i registrat un pla d'igualtat en el moment de la presentació de la seva sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 8 e) del Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.

k) Els beneficiaris d'ajuts d'un import superior a 30.000 euros que siguin entitats amb ànim de lucre subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han de complir amb els terminis de pagament que estipula la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, en els termes de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Setè Quantia dels ajuts

1. Programes 1 i 2: costs salarials

a) La quantia de les subvencions del cost salarial corresponent al lloc de treball ocupat per una persona amb discapacitat que faci una jornada laboral completa i que estigui donada d'alta en la Seguretat Social és l'establert en l'article 54 del Reial decret 818/2021, que estableix una graduació en funció del tipus i el grau de discapacitat:

i. Per als subprogrames 1.1 i 2.1

En el cas de persones treballadores amb discapacitat que presenten majors dificultats d'accés al mercat de treball, segons el previst l'article 5.c):

1. 55 % del SMI, quan tengui un contracte indefinit (60 % si és dona o més gran de 45 anys),

2. 50 % quan tengui un contracte temporal amb la durada mínima que estableixi, si escau, el Servei Públic d'Ocupació.

ii. En la resta de subprogrames

En el cas de persones treballadores amb discapacitat física o sensorial amb un grau reconegut inferior al 65 %:

- 50 % del SMI, quan tengui un contracte indefinit,

- 40 % del SMI quan tengui un contracte temporal amb una durada mínima que estableixi, si escau, el Servei Públic d'Ocupació.

b) En el cas de contractes de treball a temps parcial, la subvenció s'ha de reduir de manera proporcional.

c) Sens perjudici de l'ajut anterior, els centres especials d'ocupació es poden acollir a l'ajut que concedeix el Ministeri d'Ocupació i Economia Social de bonificació del 100 % de la quota empresarial a la Seguretat Social, incloent-hi la d'accidents de treball i de malaltia professional i també les quotes de recaptació conjunta, d'acord amb la normativa vigent en aquesta matèria i, en especial, amb la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació (BOE núm. 312, de 30 de desembre).

2. Programa 3: adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques

La quantia s'ha d'establir en funció dels costs reals generats, en un import no superior a mil vuit-cents euros (1.800 €) per lloc de treball adaptat.

La necessitat de l'adaptació de llocs de treball o de l'eliminació de barreres arquitectòniques ha de tenir l'informe favorable de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.  

Vuitè Termini i presentació de sol·licituds

1. Els terminis per presentar les sol·licituds són els següents:

a) Programes 1 i 2: costs salarials

— Sol·licituds de costs salarials generats entre el dia 1 d'octubre de 2023 i el dia 31 de maig de 2024: el termini de presentació comprèn des del tercer dia hàbil següent al d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 12 de juliol de 2024.

— Sol·licituds de costs salarials generats entre el dia 1 de juny i el dia 30 de setembre de 2024: el termini de presentació de sol·licituds comprèn des del dia 15 de juliol fins al dia 11 d'octubre de 2024.

En el cas de sol·licitar una subvenció de costs salarials corresponents a més d'un mes, s'ha de presentar una sol·licitud per cada mes. Cada sol·licitud ha de dur el seu propi registre d'entrada.

b) Programa 3: adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques

El termini de presentació de sol·licituds comprèn des del tercer dia hàbil següent al d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 11 d'octubre de 2024.

2. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'hi ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.

En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, de conformitat amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, requerirà l'interessat perquè l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

4. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en les normes reguladores i en aquesta convocatòria s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.

5. En el supòsit que algun dels documents esmentats ja s'hagi presentat davant l'Administració actuant en ocasió de la tramitació d'altres expedients, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es varen presentar o, si escau, en què es varen emetre, que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i que no hagin sofert modificacions.

A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i, també, per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista en l'apartat sisè següent:

— Certificat d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; certificat d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Estat, i certificat d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions amb la Seguretat Social.

— Verificació de la identitat de les persones sol·licitants dels ajuts.

Si la persona sol·licitant s'hi oposa, ho ha d'acreditar documentalment.

Novè Documentació

Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:

1. Model normalitzat de sol·licitud i declaració responsable signat electrònicament, que figura com a annex 2 d'aquesta Resolució i que està disponible a la seu electrònica de la CAIB.

2. La còpia del NIF o bé l'autorització per comprovar-lo. D'acord amb el que disposa l'article 28.2 de la Llei 39/2015, l'interessat, amb la sol·licitud, autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant i la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, mitjançant l'annex 2 (imprès de sol·licitud).

3. La documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formula la sol·licitud. En el cas de representació mitjançant inscripció en el Registre Electrònic d'Apoderaments (REA) seria suficient el numero de registre.

Les persones sol·licitants han d'acreditar documentalment el compliment dels requisits que estableix l'apartat sisè d'aquesta convocatòria:

a) Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

b) Quant a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats, l'empresa o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

Si la persona sol·licitant s'hi oposa, ho ha d'acreditar documentalment.

c) Les declaracions responsables següents signades electrònicament, segons els models disponibles a la seu electrònica de la CAIB.

- De compliment de les obligacions de l'entitat, d'acord amb el que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

- De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció i de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

- De totes les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.

L'entitat sol·licitant ha de declarar les subvencions noves que pugui obtenir sobre això mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Treball i Salut Laboral en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li va concedir la subvenció o va presentar noves sol·licituds d'ajuts.

- Declaració responsable de veracitat de dades bancàries.

El model corresponent el podeu trobar a la seu electrònica de la CAIB.

-Declaració responsable de que la persona sol·licitant d'un ajut d'import superior a 30.000 euros, d'acord amb l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis prevists en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. Aquests beneficiaris han d'acreditar-ne el compliment en el termini de 10 dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió amb el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Tot això, sense perjudici que els beneficiaris puguin presentar aquest certificat amb la restant documentació en el moment de sol·licitud de l'ajut.

4. A més de la documentació indicada en el punt 1 d'aquest apartat, amb relació als programes 1 i 2, per acreditar el pagament dels salaris s'ha d'aportar la documentació següent:

a) Nòmines dels treballadors.

b) Justificant del pagament de les nòmines per mitjà de transferència bancària.

c) Justificant dels embargaments, les bestretes i altres incidències reflectides en nòmina.

d) Informes de vida laboral de codi de compte de cotització mensual de cada un dels mesos corresponents al període subvencionable. S'ha de presentar un informe per cada mes i no s'acceptaran informes que facin referència a períodes superiors a un mes.

e) El primer mes de sol·licitud de la subvenció s'ha de presentar la documentació següent de la plantilla de persones amb discapacitat: informe de dades per a la cotització (IDC), contracte de treball i acreditació del grau de minusvalidesa mitjançant els documents que estableix l'article 2 del Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, amb el certificat de discapacitat actualitzat.

En els mesos successius, s'han de presentar les nòmines i la renovació dels certificats de discapacitat que hagin caducat. Per evitar retards en el procediment per causes alienes a l'entitat interessada, s'ha d'entendre complert el tràmit d'aportació dels certificats de discapacitat renovats, amb la presentació de la sol·licitud de renovació a l'òrgan competent per emetre'ls. No obstant això, en el cas que l'òrgan competent no concedeixi la renovació sol·licitada, l'entitat beneficiària ha de retornar la subvenció concedida en concepte de costs salarials de la persona en qüestió amb els interessos corresponents. En el cas que s'hagin produït noves altes, la documentació del nou personal amb discapacitat que s'hagi incorporat durant aquest mes, en els mateixos termes que en els paràgrafs anteriors.

f) Declaració responsable amb la relació del personal amb discapacitat severa, discapacitat i no discapacitat que forma part de la plantilla del centre especial d'ocupació en el mes a què es refereix la sol·licitud.

5. La documentació específica per al Programa 3, adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques, és la següent:

a) Model normalitzat de sol·licitud i declaració responsable signat electrònicament, que figura com a annex 2 d'aquesta Resolució i que està disponible a la seu electrònica de la CAIB.

b) Memòria explicativa del projecte objecte de la subvenció i justificativa de la seva necessitat.

c) Pressupost o factura proforma de la inversió que s'ha d'efectuar.

d) Informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social sobre la necessitat de l'adaptació de llocs de treball o de l'eliminació de barreres arquitectòniques.

6. Cal aportar, per cada treballador/a de nova incorporació, el consentiment escrit de la persona treballadora amb discapacitat en què s'autoritzi a la Direcció General de Treball i Salut Laboral a l'accés a les seves dades personals necessàries per als fins d'aquesta convocatòria. Aquesta autorització s'ha d'incloure com a annex a la sol·licitud.

Desè Criteris per seleccionar els beneficiaris

1. El règim de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria és el de concessió directa, de conformitat amb l'article 2.1.b) del Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d'abril).

2. La disposició addicional dècima del Reial decret 818/2021 fa referència a la concessió directa de determinades subvencions i disposa que de conformitat amb el que s'estableix en l'article 2.2 del Reial decret 357/2006, les disposicions del Reial decret esmentat són aplicables a les mesures o programes comuns que s'esmenten a continuació:

a) (...)

b) Mesures de l'article 52.1.a), b) i c), relatives al programa d'inclusió laboral de les persones amb discapacitat en el mercat de treball protegit.

3. D'acord amb el que disposa l'article 5.5 de les bases reguladores per concedir els ajuts que estableix aquesta convocatòria, s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds mitjançant tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adreçat a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.

4. Així mateix, les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment, encara que no hagi acabat el termini d'admissió, a mesura que es presentin telemàticament en la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adreçades a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi aquest termini, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. No obstant això, en cas que en l'expedient no consti la documentació que s'exigeix en aquesta Resolució i una vegada que s'hagi requerit d'acord amb l'apartat vuitè.4, la data de presentació de l'esmena ha de ser la que estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

Si la documentació s'aporta de forma parcial, es pot concedir la subvenció corresponent als treballadors respecte dels quals s'hagi completat la documentació necessària. La manca de documentació implica el desistiment total o parcial de la sol·licitud, amb prèvia resolució dictada en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015 abans esmentada.

 

Onzè Competència i resolució

1. En aplicació de l'article 6.2 de les bases reguladores correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral tramitar les sol·licituds i al personal que hi està adscrit, ordenar-les i instruir-les.

2. D'acord amb l'article 7.1 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, que ha de dictar una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida.

3. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos comptadors des de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut el termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, els sol·licitants han d'entendre com a desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu; tot això sens perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

4. La resolució expressa del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció, ha de motivar i fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida, i s'ha de notificar als interessats, d'acord amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Dotzè Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables les que responguin, sens dubte, a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció i es desenvolupin en els terminis d'execució que fixa el punt segon d'aquesta convocatòria.

Tretzè Justificació i pagament

1. L'import de la subvenció s'ha d'abonar una vegada que s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir.

2. L'entitat beneficiària de la subvenció està obligada a justificar l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir la subvenció en els termes que disposa l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions.

L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit.

3. De conformitat amb el paràgraf sisè de l'article 12 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), la justificació dels costs salarials que preveu aquesta convocatòria en els programes 1 i 2 s'entén acreditada amb la presentació de la documentació necessària per concedir la subvenció que estableix l'apartat novè, atès que la finalitat dels ajuts, adreçats al manteniment dels llocs de treball de persones amb discapacitat a centres especials d'ocupació mitjançant finançament parcial dels seus costs salarials, s'aconsegueix amb el pagament dels salaris.

4. Pel que fa al Programa 3, adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques, la justificació s'ha de fer de la manera següent:

a) Com a mínim s'ha de justificar l'import de la subvenció concedida, ja que en aquest programa l'ajut no s'estableix aplicant un determinat percentatge sobre la inversió pressupostada per l'entitat sol·licitant, sinó que l'import màxim a què pot arribar la subvenció és una quantia fixa que s'estableix en funció del nombre de llocs de treball adaptats.

b) La justificació s'ha de documentar per mitjà del compte justificatiu, que ha d'incloure els documents següents, de conformitat amb el model que s'adjunta en l'annex 3 d'aquesta convocatòria:

1r. Memòria explicativa de les activitats dutes a terme i dels criteris objectius d'imputació, per a la comprensió correcta de l'activitat efectivament realitzada i la seva relació amb el projecte presentat pel beneficiari i amb l'aprovat per l'Administració. A més, la memòria ha d'incloure tota la informació necessària per a la interpretació i comprensió correctes de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.

2n. Memòria econòmica justificativa de la relació dels justificants imputats mitjançant una llista numerada, ordenada sistemàticament i detallada de tots els documents que permetin acreditar el compliment de les condicions imposades de la subvenció, com també el seu cost.

3r. Documentació justificativa de les despeses efectuades, que ha d'incloure una còpia de les factures, els rebuts i altres documents de valor probatori equivalent, que s'ha d'ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, i documents justificatius dels pagaments efectuats.

c) D'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per als contractes menors (valor estimat inferior a 40.000 euros sense IVA per a contracte d'obres i valor estimat inferior a 15.000 euros sense IVA per als contractes de subministrament i serveis), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el duguin a terme, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia. En cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria.

Si en el moment de presentar la documentació justificativa la despesa subvencionable supera la quantia corresponent als contractes menors, s'han d'aportar les diferents ofertes presentades, com també una memòria en què es justifiqui expressament l'elecció en el supòsit que aquesta no recaigui en la proposta econòmicament més avantatjosa.

d) El dia 31 d'octubre de 2024 és la data límit per presentar el compte justificatiu dels ajuts del Programa 3 a la Direcció General de Treball i Salut Laboral. No obstant això, si en la data indicada no s'ha resolt l'expedient o no s'ha notificat la resolució, el termini màxim de justificació s'ha d'establir en aquesta, sense que pugui excedir de la data límit per fer les propostes de pagament que estableixi l'ordre corresponent de tancament de l'exercici.

Catorzè Termini per justificar

1. Pel que fa als programes 1 y 2, la justificació dels costs salarials que preveu aquesta convocatòria s'entén acreditada amb la presentació de la documentació necessària per concedir la subvenció que estableix l'apartat novè.

2. Pel que fa als ajuts del programa 3, adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres arquitectòniques, el dia 31 d'octubre de 2024 és la data límit per presentar el compte justificatiu.

Quinzè Revocació i Reintegrament

1. L'ocultació o falsejament de les dades que varen servir de base per a la concessió de l'ajut per part del sol·licitant dona lloc a la seva revocació, al reintegrament de les quantitats percebudes i a l'exigència de l'interès de demora corresponent, que es meritarà des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament.

2. Igualment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes i s'exigirà l'interès de demora meritat en cas que el beneficiari incorri en alguna de les causes previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003 o incompleixi les obligacions i compromisos que estableix aquesta Resolució.

3. En els procediments de reintegrament és d'aplicació la regulació prevista en els articles 41 i següents de la Llei 38/2003, i en els articles 94 i següents del Reial decret 887/2006.

4. Així mateix, una vegada produïdes les circumstàncies que provoquen un reintegrament es pot fer la devolució voluntària per part de beneficiari, sense el previ requeriment de l'Administració, conforme al que estableix l'article 90 del Reglament de desplegament de la Llei 38/2003, d'acord amb el model d'autoliquidació 046 que a aquest efecte faciliti l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Quan es produeixi la devolució voluntària, l'Administració ha de calcular els interessos de demora d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei 38/2003 i fins al moment en què es va produir la devolució efectiva per part del beneficiari.

5. D'acord amb la Disposició addicional quaranta-dos de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupost generals de l'Estat per a l'any 2023 fins al 31 de desembre de 2023, l'interès de demora aplicable serà del 4,0625 per cent.

Setzè Concurrència d'ajuts o subvencions

L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.

D'acord amb l'article 8 del Reial decret 818/2021, no són compatibles amb les subvencions que es concedeixin a l'empara d'aquest Reial decret les previstes per als mateixos conceptes en el capítol II del Reial decret 1451/1983, d'11 de maig, pel qual en compliment del que es preveu en la Llei 13/1982, de 7 d'abril, es regula l'ocupació selectiva i les mesures de foment de l'ocupació de treballadors minusvàlids.

Dissetè Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 9 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).

Divuitè Ajuts d'Estat

Els ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria constitueixen ajuts d'Estat i d'acord amb el Reglament (CE) 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE, de 26 de juny de 2014), modificat pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió de 2 de juliol de 2020 (DOUE, de 7 de juliol de 2020) pel qual es modifica el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seva pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seva pròrroga i els ajustos pertinents, estableix entre d'altres, als articles 33 i 34, una categoria d'ajuts per a l'ocupació de persones treballadores amb discapacitat en forma de subvencions salarials i una altra d'ajuts per compensar els costs addicionals derivats d'aquesta ocupació, incloent-les com a compatibles amb el mercat interior i, per tant, les exclou del procediment de notificació de l'article 108, apartat 3, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els ajuts recollits en aquesta Ordre destinats a fomentar la integració laboral de les persones amb discapacitat en els centres especials d'ocupació s'inclouen en aquestes categories d'ajuts.

Dinovè Interpretació i execució

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Vintè Publicació de la convocatòria

Prèvia a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es comunica el text de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions, amb la resta de la informació que es requereixi, de conformitat amb l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Vint-i-unè Efectes

Aquesta Resolució comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Documents adjunts