Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALAIOR
Núm. 6583
Aprovació definitiva Modificació Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació
Exp. Núm.: 13453/2023
El Ple de l'Ajuntament d'Alaior, en sessió ordinària de dia 3 d'octubre de 2023 acordà, entre altres, aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació.
Atès que durant el termini d'exposició pública no s'han presentat al·legacions, s'entén aprovada definitivament i es procedeix a la publicació íntegre del text:
Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació
Secció 1a Normes generals
Article 1. Disposició general
Article 2. Paralització cautelar
Article 3. Competència per al cobrament
Secció 2a Mitjans de pagament
Article 4. Enumeració
Article 5. Diners de curs legal
Article 6. Xecs
Article 7. Ordres de transferència
Article 8. Domiciliació a entitat financera
Article 9. Pagament amb targeta
Secció 3a Ajornament i fraccionament del pagament
Article 10. Competència i terminis
Article 11. Sol·licitud
Article 12. Inadmissió de sol·licituds d'ajornament i fraccionament
Article 13. Procediment
Article 14. Garanties
Article 15. Aval
Article 16. Garanties no dineràries
Article 17. Dispensa de garanties
Article 18. Procediment en cas de manca de pagament
Secció 4a Recaptació en període voluntari
Article 19. Anuncis de cobrament
Article 20. Terminis d'ingrés i recàrrecs per declaració extemporània
Secció 5a Recaptació en període executiu
Article 21. Iniciació del període executiu
Article 22. Iniciació del procediment de constrenyiment
Article 23. Notificació de la provisió de constrenyiment
Article 24. Oposició a la provisió de constrenyiment
Article 25. Conservació d'actuacions
Article 26. Acumulació de deutes
Article 27. Costes del procediment
Article 28. Suspensió
Article 29. Execució de garanties
Article 30. Embargament de béns
Article 31. Quantia i prelació de béns a embargar
Article 32. Diligència d'embargament i anotació preventiva
Article 33. Embargaments de béns o drets en entitats de crèdit o de dipòsit
Article 34. Alienació dels béns embargats
Secció 6a Crèdits incobrables
Article 35. Situació d'insolvència
Article 36. Mitjans de justificació d'actuacions
Article 37. Criteris a aplicar en la formulació de propostes de declaració de crèdits incobrables
Article 38. Efectes de la declaració de crèdit incobrable
Disposició transitòria. Dispensa excepcional general i temporal de presentació de garanties en ajornaments i fraccionaments de pagaments
Secció 1a Normes generals
Article 1 Disposició general
1. La gestió de la recaptació de la hisenda municipal consisteix en l'exercici de la funció administrativa conduent a cobrar els deutes i sancions tributàrires i altres recursos municipals de naturalesa pública que hagin de satisfer les persones obligades al pagament. A aquests efectes, tots els crèdits de naturalesa pública municipal es denominaran deutes i es consideraran obligades al pagament les persones o entitats a les quals la hisenda municipal exigeixi l'ingrés de la totalitat o part d'un deute.
2. La gestió recaptatòria podrà realitzar-se en període voluntari o executiu.
3. El procediment recaptatori només se suspendrà per les raons i en els casos expressament prevists a la llei.
Article 2 Paralització cautelar
1. L'Administració tributària podrà paralitzar les actuacions recaptatòries en els casos següents:
a) Quan se sol·liciti una compensació de deutes.
b) Quan se sol·licitin ajornaments o fraccionaments.
c) Durant la tramitació dels procediments concursals.
d) Quan se sol·liciti una condonació.
e) Quan es sol·liciti una suspensió.
2. L'Administració, en el supòsit de resoldre la procedència del procediment de cobrament, liquidarà els interessos de demora.
Article 3 Competència per al cobrament
1. Els òrgans de l'Administració tributària municipal i les entitats col·laboradores autoritzades són els únics que tenen competència per cobrar els deutes, la gestió dels quals tenen atribuïda.
2. Els cobraments practicats per òrgans, entitats o persones no competents no alliberen de l'obligació de pagament, sense exclusió de les responsabilitats de tota mena en què la persona perceptora no autoritzada pot incórrer. L'Ajuntament no assumeix cap responsabilitat en els casos d'usurpació de la funció recaptatòria.
Secció 2a Mitjans de pagament
Article 4 Enumeració
1. Per fer el pagament es pot utilitzar qualsevol mitjà dels que tot seguit s'assenyalen:
a) Diners de curs legal.
b) Xec, xec enregistrat i/o xec bancari.
c) Transferència ordenada a través d'entitat financera.
d) Targeta bancària (crèdit o dèbit).
e) Domiciliació a entitat financera.
f) Qualsevol altre mitjà de pagament que sigui autoritzat pel Ministeri d'Economia i Hisenda.
Les entitats col·laboradores podran acceptar qualsevol altre mitjà de pagament habitual en el trànsit bancari, si bé l'admissió d'aquests mitjans quedarà a discreció i risc de l'entitat.
2. El pagament es espècie només s'admetrà quan la llei ho permeti.
3. Es podrà efectuar el pagament telemàtic dels tributs, preus públics i altres recursos de naturalesa pública.
4. El pagament en efectiu d'un deute s'entendrà fet, als efectes alliberadors, en la data en què es faci l'ingrés del seu import a les caixes de les entitats col·laboradores. No obstant això, quan el pagament es realitzi a través d'alguna de les entitats col·laboradores autoritzades, el lliurament a l'obligada o obligat tributari del justificant de l'ingrés l'alliberarà des de la data que es consigni en el justificant i per l'import assenyalat. Des d'aquell moment, i per l'import corresponent, restarà l'entitat col·laboradora obligada davant la hisenda municipal, excepte que pugui provar-se de forma fefaent la inexactitud de la data o de l'import que consti en la validació del justificant.
5. En el document justificatiu de l'ingrés emès per l'Administració tributària municipal o entitat col·laboradora sempre han de quedar enregistrades la data i la referència del pagament autoritzat.
Article 5 Diners de curs legal
Tots els deutes que s'han de satisfer en efectiu es poden pagar amb diners de curs legal, siguin quins siguin l'òrgan o l'entitat que hagi de rebre el pagament, el període de recaptació en què es faci i la quantia del deute.
Article 6 Xecs
1. Els xecs per satisfer un deute han de complir, a més dels requisits generals exigits per la legislació mercantil, les característiques següents, si escau:
a) Ser nominatius a favor de l'Ajuntament d'Alaior i creuats.
b) Estar enregistrats o certificats per l'entitat emissora, dins del termini i en la forma escaient.
c) Tenir consignat el nom i cognoms de la persona signant, i el nom de la persona jurídica, si escau. En cas que el xec sigui estès per mitjà d'un apoderat o apoderada, el nom complet de la persona titular del compte corrent o llibreta d'estalvi ha de figurar en l'antesignatura.
2. La persona obligada al pagament restarà alliberada per l'import satisfet a partir del moment de l'entrega a un funcionari o funcionària públic en el supòsit de l'apartat b d'aquest article. En la resta de les situacions, quan el xec sigui fet efectiu. En aquest supòsit, tindrà efecte des de la data en què hagi tingut entrada a la caixa corresponent.
Article 7 Ordres de transferència
1. Han de reunir els requisits següents:
a) Ser nominatives a favor de l'Ajuntament d'Alaior i a abonar en els comptes corrents on l'Ajuntament consti com a únic titular i siguin indicats per l'Administració tributària municipal.
b) Ser ordenades a través d'entitats financeres inscrites en els registres oficials i autoritzades per operar a l'Estat.
c) Tenir especificats el concepte o conceptes del deute a què corresponen mitjançant, el número de rebut, si és possible.
d) Tenir consignats el nom i cognoms complets i el NIF de la persona ordenant i el nom de la persona jurídica, si escau.
e) Simultàniament, i per correu certificat, per fax o telemàticament, la persona ordenant ha de fer tramesa de les declaracions, liquidacions o notificacions que pertoquin, amb expressió de la data de la transferència, l'import i l'entitat bancària intermediària en l'operació.
2. Les comissions bancàries o despeses que origini l'ús d'aquest mitjà de pagament seran sempre a càrrec de la persona obligada al pagament.
3. La persona obligada al pagament restarà alliberada en el moment que l'import corresponent hagi tingut entrada a l'entitat que, si s'escau, presti el servei de caixa, sempre que hagi complert els requisits enumerats a l'apartat 1.
4. L'Alcaldia establirà, si s'escau, les condicions per utilitzar aquest mitjà de pagament per via telemàtica.
Article 8 Domiciliació a entitat financera
1. La persona obligada al pagament pot ordenar la domiciliació de rebuts en el compte del qual és titular o en el compte d'una altra persona titular que, no sent l'obligada, autoritzi el pagament. La domiciliació s'haurà d'ajustar als requisits següents:
a) Els rebuts de cobrament periòdic es poden domiciliar en qualsevol moment; no obstant això, per cada període de cobrament només es tindran en compte les ordres de domiciliació efectuades fins un mes abans de l'inici del període voluntari de cobrament. Les sol·licituds efectuades amb posterioritat a aquest termini tindran efectes per al període de cobrament següent.
b) La sol·licitud de domiciliació es pot formalitzar telemàticament a través de la seu electrònica de l'Ajuntament o presencialment al Servei Municipal d'Atenció Ciutadana.
c) La domiciliació serà ordenada a través d'entitats financeres inscrites en els registres oficials, autoritzades per operar a l'Estat.
d) Respecte als rebuts de cobrament periòdic, tenen una validesa indefinida mentre la persona ordenant no n'indiqui l'anul·lació o el trasllat a un altre compte o entitat.
e) Anualment, en el calendari de cobrament que es publica a la pàgina web i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears s'inclouran les dates en què es farà el càrrec dels rebuts de cobrament periòdic domiciliats.
2. Els pagaments s'entendran realitzats en la data de càrrec en compte de la domiciliació i es considerarà justificant de l'ingrés el que expedeixi l'entitat de crèdit on es trobi domiciliat el pagament, llevat que la persona obligada al pagament hagi donat ordre de devolució del rebut domiciliat a l'entitat financera. Quan per motius no imputables a la persona obligada al pagament no es realitzi el càrrec en compte dels rebuts domiciliats o es realitzi fora de termini, no se li exigiran ni recàrrecs, ni interessos de demora, ni sancions, sens perjudici dels interessos de demora que, si s'escau, correspongui liquidar i exigir a l'entitat responsable de la demora en l'ingrés.
3. La hisenda municipal recaptarà els rebuts domiciliats impagats per la via de constrenyiment. L'impagament reiterat dels rebuts domiciliats originarà la baixa de la domiciliació.
Article 9 Pagament amb targeta
1. Si s'escau, l'Alcaldia regularà les normes per al cobrament amb targeta anunciant a la pàgina web de l'Ajuntament i en el calendari de cobraments que es publica cada any quines targetes es podran utilitzar per fer el pagament.
2. La persona obligada tributàriament restarà alliberada del deute tributari només en el cas que el pagament amb targeta sigui autoritzat per l'intermediari financer, llevat dels casos en què el o la titular de la targeta hagi donat ordre de retrocessió del pagament a la seva entitat financera seguint els protocols establerts per a aquests casos pels intermediaris financers. No s'admetrà la retrocessió en els casos en què el o la titular de la targeta sigui coincident amb la del deute tributari.
3. En el cas de pagament amb targeta efectuat per telèfon i per Internet sense signatura digital, l'Ajuntament sempre podrà requerir a la persona titular la conformitat amb el pagament.
Secció 3a Ajornament i fraccionament del pagament
Article 10 Competència i terminis
1. Es podrà ajornar o fraccionar el pagament dels deutes tributaris i altres de naturalesa pública la titularitat dels quals correspongui a l'Ajuntament, d'acord amb el que preveuen els articles 65 i 82 de la Llei general tributària.
2. Un cop liquidat i notificat el deute, l'Ajuntament pot ajornar o fraccionar el pagament, fins al termini màxim d'un any per deutes superiors a 600,00 euros i de 6 mesos per deutes inferiors, després de la petició prèvia de les persones obligades, quan la seva situació economicofinancera els impedeixi transitòriament fer el pagament dels seus deutes.
En el supòsit que el o la contribuent demostri de manera fefaent que no pot fer front al pagament en els terminis establerts, es podrà ajornar o fraccionar per un termini superior.
3. En tot cas, les quantitats el pagament de les quals s'ajorni o fraccioni meritaran l'interès de demora. Això no obstant, quan es garanteixi el deute en la seva totalitat mitjançant un aval solidari d'entitat de crèdit o societat de garantia recíproca, o mitjançant un certificat d'assegurança de caució, l'interès de demora exigible serà l'interès legal que correspongui fins a la data del seu ingrés.
4. No s'exigiran interessos de demora en els ajornaments o fraccionaments de deutes de venciment periòdic inferiors a 600 euros que estiguin en període voluntari i que s'acabin pagant dins el mateix exercici econòmic.
5. L'òrgan competent per concedir els ajornaments i fraccionaments és l'Alcaldia.
6. Amb caràcter general els terminis dels fraccionaments seran mensuals. En cap cas seran inferiors al mes.
7. Serà obligatòria la sol·licitud de domiciliació bancària del pagament del deute ajornat o fraccionat. El càrrec en el compte bancari designat s'efectuarà dins els deu primers dies de cada mes.
Article 11 Sol·licitud
1. Les sol·licituds d'ajornament o fraccionament es poden presentar a l'Ajuntament en el període voluntari d'ingrés o, si aquest ha finalitzat, en el període executiu. La presentació d'una sol·licitud d'ajornament o fraccionament en període voluntari impedirà l'inici del període executiu però no la meritació de l'interès de demora. Les sol·licituds d'ajornament o fraccionament en període executiu es podran presentar fins al moment en què es notifiqui a l'obligat o obligada l'acord d'alienació dels béns embargats.
2. Les sol·licituds d'ajornament o fraccionament han de contenir, necessàriament, les dades següents:
a) Nom i cognoms o raó social o denominació completa, número d'identificació fiscal i domicili fiscal de la persona sol·licitant i, si s'escau, de la persona que el representi.
b) Identificació del deute tributari del qual se sol·licita l'ajornament o fraccionament, amb indicació de l'import, el concepte, la data de finalització del termini d'ingrés en període voluntari o la referència comptable. Quan es tracti de deutes que s'hagin de satisfer mitjançant autoliquidació, s'hi ha d'adjuntar el model oficial de l'autoliquidació degudament formalitzat.
c) Terminis i condicions de l'ajornament o fraccionament que se sol·licita.
d) Causa que motiva la sol·licitud d'ajornament o fraccionament
e) Garantia que s'ofereix conforme amb el que disposa l'article 82 de la Llei general tributària.
f) Ordre de domiciliació bancària, indicant el codi de compte client i les dades d'identificació de l'entitat de crèdit que hagi d'efectuar el càrrec en compte.
g) Lloc, data i signatura de la persona sol·licitant.
3. Amb la sol·licitud d'ajornament o fraccionament s'ha d'adjuntar la documentació a què fan referència els paràgrafs de l'article 46 del Reial decret 939/2005, pel qual s'aprova el Reglament general de recaptació.
Article 12 Inadmissió de sol·licituds d'ajornament i fraccionament
1. No seran admeses les sol·licituds d'ajornament i fraccionament en els supòsits següents:
a) Quan el deute hagi de ser declarat mitjançant autoliquidació i aquesta no s'hagi presentat amb anterioritat o conjuntament amb la sol·licitud d'ajornament o fraccionament.
b) Quan l'autoliquidació hagi estat presentada havent-se iniciat amb anterioritat un procediment de comprovació o investigació que hagués quedat suspès per haver passat el tant de culpa a la jurisdicció competent, o per haver estat remès l'expedient al Ministeri Fiscal pel fet de concórrer algun dels supòsits regulats a l'article 305 del Codi penal, sempre que la sol·licitud d'ajornament o fraccionament es refereixi a conceptes o períodes objecte de l'esmentat procediment de comprovació o investigació.
En aquells supòsits en què la concurrència de les circumstàncies previstes en aquest paràgraf es posi de manifest una vegada iniciada la tramitació de la sol·licitud d'ajornament o fraccionament, aquesta última restarà sense efecte de forma automàtica i s'haurà de comunicar al Ministeri Fiscal o a l'òrgan jurisdiccional la presesntació de l'esmentada sol·licitud.
2. La presentació de sol·licituds d'ajornament o fraccionament que siguin reiteració d'altres d'anteriors que hagin estat objecte de denegació prèvia implicarà la seva inadmissió quan no contenguin modificacions substancials respecte de la sol·licitud prèviament denegada i, en particular, quan l'esmentada reiteració tengui per finalitat dilatar, dificultar o impedir el desenvolupament de la gestió recaptatòria.
3. La inadmissió implicarà que la sol·licitud d'ajornament o fraccionament es tengui per no presentada a tots els efectes.
4. Contra l'acord d'inadmissió es podrà interposar recurs.
Article 13 Procediment
1. L'Ajuntament comprovarà les sol·licituds presentades i requerirà, si s'escau, la documentació complementària escaient.
2. El termini màxim per resoldre les sol·licituds d'ajornament i fraccionament és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que hagin estat resoltes de manera expressa, les sol·licituds s'han d'entendre desestimades, als efectes d'interposar el recurs corresponent o esperar la resolució expressa.
3. Quan la sol·licitud de fraccionament es presenti en període voluntari, si al final d'aquest termini està pendent de resolució, no es dictarà la provisió de constrenyiment. Quan es presenti en període executiu, se suspendran cautelarment les actuacions de cobrament fins a la resolució de la sol·licitud.
4. L''atorgament d'un fraccionament no pot comportar la devolució d'ingressos ja recaptats, els quals tindran sempre la consideració de primer pagament a compte.
Article 14 Garanties
1. Com a regla general, la persona sol·licitant ha d'oferir una garantia de pagament en forma d'aval prestat per bancs, caixes d'estalvis, cooperatives de crèdit o societats de garantia recíproca autoritzats per operar a tot l'Estat..
2. Quan es justifiqui la impossibilitat d'obtenir l'aval esmentat, la persona interessada podrà oferir com a garanties de pagament les següents:
a) Una hipoteca immobiliària.
b) Una hipoteca mobiliària.
c) Una penyora, amb o sense desplaçament, només per a fraccionaments de deutes en període executiu.
d) Un aval personal i solidari de dues persones contribuents de solvència reconeguda, quan el deute no superi els 10.000 €.
3. No s'exigirà cap garantia quan la persona sol·licitant sigui una Administració pública.
4. La garantia ha de cobrir l'import del deute en període voluntari i dels interessos de demora que es prevegi que es meritaran, incrementats tots dos conceptes en un 25 %.
5. En els fraccionaments es poden constituir garanties parcials i independents per a cadascun dels terminis.
6. La suficiència econòmica i jurídica de les garanties s'apreciarà de conformitat amb allò que estableix l'article 48, apartat 4, del Reglament general de recaptació.
7. La vigència de la garantia constituïda mitjançant aval o certificat d'assegurament de caució haurà d'excedir almenys en sis mesos el venciment del termini o terminis garantits.
Article 15 Aval
Les garanties instrumentades mitjançant aval han de reunir els requisits següents:
a) L'aval ha de ser solidari respecte a l'obligat o obligada principal, amb renúncia expressa dels beneficis d'excussió i a pagar al primer requeriment de l'Ajuntament.
b) L'aval ha de tenir una durada superior en almenys 6 mesos al venciment dels terminis garantits, i restarà vigent fins a la cancel·lació del deute.
c) L'aval s'haurà de constituir davant fedatària o fedatari públic.
d) El nom, cognoms i NIF de la persona avalada hauran de coincidir amb els de la persona titular del deute fraccionat. El beneficiari de l'aval ha de ser l'Ajuntament d'Alaior.
e) Els avals bancaris hauran d'estar inscrits en el registre oficial d'avals de l'entitat avaladora.
Article 16 Garanties no dineràries
1. En els supòsits de garantia real no dinerària, cal indicar, en paràgrafs separats i diferenciats, la naturalesa, les característiques, la valoració, la descripció jurídica i, segons sigui procedent, la descripció física, tècnica, econòmica i comptable dels béns aportats en garantia, amb el detall suficient perquè pugui ser examinada i, si escau, constituïda, sense altres aclariments, modificacions o ampliacions. S'hi han d'adjuntar els documents que fonamentin les indicacions de la persona interessada i, en especial, una valoració dels béns oferts en garantia feta professionals o empreses, especialitzats i independents.
2. En els casos en què la garantia sigui una penyora sense desplaçament, la persona que en sigui titular serà nomenada dipositària d'aquella amb els efectes prevists a la normativa vigent.
Article 17 Dispensa de garanties
1. No s'exigirà garantia quan l'import conjunt dels deutes l'ajornament o fraccionament dels quals se sol·licita sigui igual o inferior a 6.000 €.
2. En el supòsit que el o la contribuent demostri de manera fefaent una escassa capacitat econòmica o solvència patrimonial, es podrà tramitar la sol·licitud sense garanties. En aquest cas, s'haurà d'aportar la documentació següent:
a) Declaració responsable en què manifesti la impossibilitat d'obtenir un aval d'una entitat de crèdit o societat de garantia recíproca i de no posseir béns.
b) Balanç i compte de resultats dels tres últims anys i informe d'auditoria, en cas que se'n tengui un.
c) Pla de viabilitat i qualsevol altra informació amb transcendència econòmica, financera o patrimonial que s'estimi adequada i que justifiqui la possibilitat de complir l'ajornament o fraccionament sol·licitat.
d) Si el deutor o deutora és una persona física, haurà d'aportar:
- Full de salari, pensió o prestació social, o certificació negativa de recepció d'aquests ajuts.
- Justificant de l'estat d'atur.
- Informe dels serveis socials d'on tengui la residència.
- Declaració responsable en què manifesti la impossibilitat d'obtenir un aval d'una entitat de crèdit o societat de garantia recíproca i de no posseir béns
Article 18 Procediment en cas de manca de pagament
1. En els fraccionaments de pagament concedits, si arribat el venciment de qualsevol dels terminis no es fes el pagament, cal procedir de la manera següent:
a) Si el deute es troba en període executiu en el moment de la sol·licitud, continuarà el procediment de constrenyiment per a l'exacció de la totalitat del deute fraccionat pendent de pagament.
b) Si el deute es troba en període voluntari en el moment de la sol·licitud, s'exigirà el pagament de la fracció no pagada i els interessos de demora meritats des de l'endemà del venciment del termini d'ingrés en període voluntari fins a la data del venciment del termini concedit, extrem que serà notificat a qui és subjecte passiu, concedint-li un termini de pagament d'un mes.
Si no se satisfà l'import notificat en el termini assenyalat, es consideraran vençudes les fraccions pendents restants, les quals seran exigides pel procediment de constrenyiment, amb execució de la garantia i altres mitjans d'execució forçosa.
2. En els ajornaments, si no es fa el pagament en la data de venciment del termini concedit, si la sol·licitud es va presentar en període voluntari, es reclamarà el deute per la via de constrenyiment; si la sol·licitud es va presentar en període executiu, es continuarà amb la via de constrenyiment.
Secció 4a Recaptació en període voluntari
Article 19 Anuncis de cobrament
1. Anualment s'hauran d'anunciar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web municipal els conceptes tributaris que seran objecte de cobrament durant l'exercici fiscal i el calendari de cobraments.
2. Cal que l'anunci de cobrament indiqui:
- El termini d'ingrés de les liquidacions de cobrament periòdic, que ha de ser de dos mesos, llevat dels casos en què les lleis estableixin expressament un altre termini.
- La modalitat de cobrament utilitzable de les enumerades a l'article 23 del Reglament general de recaptació.
- Els llocs d'ingrés.
- L'advertiment que, finalitzat el termini d'ingrés, els deutes seran exigits pel procediment de constrenyiment i es meritaran els recàrrecs corresponents del període executiu, els interessos de demora i, si s'escau, les costes que es produeixin.
Article 20 Terminis d'ingrés i recàrrecs per declaració extemporània
1. Cal fer l'ingrés en els terminis assenyalats en aquesta Ordenança i en les ordres que la despleguin.
2. El venciment del termini establert per al pagament sense que aquest es faci determinarà la meritació d'interessos de demora.
3. Pels deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva, amb caràcter general s'estableixen dos períodes de cobrament, un a cada un dels semestres de l'any.
Cada període tindrà una durada de dos mesos i entre els dos períodes hauran de passar almenys dos mesos.
En el primer període, es posarà a cobrament el padró de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica i el 50 % del padró de l'IBI. En el segon període, es posarà a cobrament la resta de l'IBI i la resta dels padrons municipals.
4. Els ingressos corresponents a declaracions liquidacions o autoliquidacions presentades fora de termini sense requeriment previ, com també les liquidacions derivades de declaracions presentades fora de termini sense requeriment previ, tindran els recàrrecs següents:
a) Si l'ingrés es fa en els tres mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 5 %, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.
b) Si l'ingrés es fa en els sis mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 10 %, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.
c) Si l'ingrés es fa en els dotze mesos següents al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'hi aplicarà un recàrrec del 15 %, amb exclusió dels interessos de demora i sancions.
d) Si l'ingrés es fa passats aquests dotze mesos posteriors al venciment del termini voluntari de presentació i ingrés, s'aplicarà un recàrrec del 20 %, amb exclusió de les sancions. Tanmateix, en aquests casos s'exigiran interessos de demora pel període transcorregut des de l'endemà de l'acabament del termini dels 12 mesos següents a la finalització del període voluntari de presentació i ingrés fins que es produeixi aquesta operació.
5. Quan les persones obligades tributàriament no facin l'ingrés ni presentin sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en el moment de la presentació de la declaració liquidació o l'autoliquidació extemporània, aquests recàrrecs seran compatibles amb els recàrrecs del període executiu prevists en aquesta Ordenança.
6. L'import dels recàrrecs a què es refereix l'apartat tercer anterior es reduirà en un 25% sempre que l'ingrés total de l'import restant del recàrrec es faci dins del termini, iniciat amb la notificació de la liquidació del recàrrec, i sempre que es realitzi l'ingrés total de l'import del deute resultant de l'autoliquidació extemporània, al temps de la seva presentació o en el seu termini.
Així mateix, l'esmentada reducció del 25 % en l'import dels recàrrecs a què es refereix l'apartat tercer s'aplicarà sempre que es realitzi l'ingrés en el termini o terminis fixats en l'acord d'ajornament o fraccionament del deute esmentat que l'Administració tributària hagués atorgat amb garantia d'aval o certificat d'assegurança de caució i que la persona obligada al pagament hagués sol·licitat al temps de presentar l'autoliquidació extemporània o amb anterioritat a la finalització del termini concedit, iniciat amb la notificació de la liquidació resultant de la declaració extemporània.
L'import de la reducció practicada d'acord amb allò establert en aquest apartat s'exigirà sense cap més requisit que la notificació a la persona interessada, quan no s'hagin efectuat els ingressos a què es refereix el paràgraf anterior en els terminis prevists, inclosos als acords d'ajornament o fraccionament corresponents.
7. Sens perjudici del que es disposa en aquest article, seran de cobrament mensual els serveis consumits per la ciutadania que estiguin regulats per una ordenança que n'estableixi el cobrament amb caràcter mensual.
Secció 5a Recaptació en període executiu
Article 21 Iniciació del període executiu
1. El període executiu s'inicia:
a) Per al cas dels deutes liquidats i notificats per l'Administració tributària municipal, l'endemà del venciment del termini de pagament en període voluntari, sense que hagin estat ingressats.
b) En el cas de deutes a ingressar mitjançant declaracions liquidacions o autoliquidacions presentades sense practicar l'ingrés corresponent, quan acabi el termini fixat en aquest Reglament o, si aquest termini s'hagués exhaurit, l'endemà de la presentació de l'autoliquidació.
2. Una vegada començat el període executiu, l'Administració tributària municipal durà a terme la recaptació dels deutes liquidats o autoliquidats a què es refereix l'apartat anterior pel procediment de constrenyiment sobre el patrimoni de la persona obligada al pagament.
3. L'inici del període executiu determina la meritació de tres tipus de recàrrecs:
a) El recàrrec executiu del 5%, que s'aplicarà quan la totalitat del deute tributari no ingressat en període voluntari sigui satisfet abans de la notificació de la provisió de constrenyiment.
b) El recàrrec de constrenyiment reduït del 10%, que s'aplicarà quan la totalitat del deute no ingressat en període voluntari i el propi recàrrec se satisfacin abans de la finalització del termini atorgat per al pagament del deute contret en la provisió de constrenyiment.
c) El recàrrec de constrenyiment ordinari del 20%, que s'aplicarà quan no concorrin les circumstàncies previstes a les lletres a i b.
4. El recàrrec de constrenyiment ordinari és compatible amb els interessos de demora meritats des de l'inici del període executiu. Quan resulti exigible el recàrrec executiu o el recàrrec de constrenyiment reduït no s'exigiran els interessos de demora esmentats.
Article 22 Iniciació del procediment de constrenyiment
1. El procediment de constrenyiment s'inicia mitjançant una provisió de constrenyiment, dictada pel tresorer o tresorera municipal. La provisió de constrenyiment és l'acte de l'Administració tributària que ordena l'execució contra el patrimoni de la persona obligada al pagament.
2. La provisió de constrenyiment haurà de contenir:
a) Nom i cognoms o raó social o denominació completa, número d'identificació fiscal i domicili de la persona obligada al pagament.
b) Concepte, import del deute i període al qual correspon.
c) Indicació expressa que el deute no ha estat satisfet, d'haver finalitzat el corresponent termini d'ingrés en període voluntari i de l'inici de la meritació dels interessos de demora.
d) Liquidació del recàrrec del període executiu.
e) Requeriment exprés perquè s'efectuï el pagament del deute, inclòs el recàrrec de constrenyiment reduït.
f) Advertiment que, en cas de no efectuar l'ingrés de l'import total del deute pendent en el termini esmentat, inclòs el recàrrec de constrenyiment reduït del 10%, es procedirà a l'embargament dels seus béns o a l'execució de les garanties existents per al cobrament del deute amb inclusió del recàrrec de constrenyiment del 20% i dels interessos de demora que s'acreditin fins a la data de cancel·lació del deute.
g) Data d'emissió de la provisió de constrenyiment.
Article 23 Notificació de la provisió de constrenyiment
1. En la notificació de la provisió de constrenyiment constaran, com a mínim, els extrems següents:
a) Lloc d'ingrés del deute i del recàrrec.
b) Repercussió de les costes del procediment.
c) Possibilitat de sol·licitar ajornament o fraccionament de pagament.
d) Indicació expressa que la suspensió del procediment es produirà en els casos i les condicions prevists a la normativa vigent.
e) Recursos que siguin procedents contra la provisió de constrenyiment, òrgans davant els quals es puguin interposar i termini per a la seva interposició.
2. La manca de notificació de la provisió de constrenyiment serà motiu d'impugnació dels actes que es produeixin en el decurs del procediment executiu.
Article 24 Oposició a la provisió de constrenyiment
Contra la provisió de constrenyiment només seran admissibles els motius d'oposició següents:
a) Extinció total del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.
b) Sol·licitud d'ajornament, fraccionament o compensació en període voluntari i altres causes de suspensió del procediment de recaptació.
c) Falta de notificació de la liquidació.
d) Anul·lació de la liquidació.
e) Error o omissió en el contingut de la provisió de constrenyiment que impedeixi la identificació de la persona deutora o del deute objecte de constrenyiment.
Article 25 Conservació d'actuacions
1. Quan es declari la nul·litat de determinades actuacions del procediment de constrenyiment cal disposar la conservació de les no afectades per la causa de nul·litat.
2. L'anul·lació dels recàrrecs o altres components del deute tributari diferents de la quota o de les sancions no afectarà la validesa de les actuacions realitzades en el decurs del procediment de constrenyiment respecte als components del deute tributari o sancions no anul·lats.
Article 26 Acumulació de deutes
L'Ajuntament i les empreses col·laboradores poden acumular, a fi de seguir un mateix procediment d'embargament, els deutes d'un mateix deutor o deutora incursos en via de constrenyiment. Això no obstant, quan les necessitats del procediment ho exigeixin es podrà procedir a la segregació dels deutes acumulats.
Article 27 Costes del procediment
La persona deutora haurà de satisfer les costes del procediment de constrenyiment. A més de les enumerades a l'article 113 del Reglament general de recaptació, les despeses de notificació tindran la consideració de costes del procediment, perquè són despeses que la mateixa execució exigeix i requereix.
Article 28 Suspensió
1. El procediment de constrenyiment s'inicia i s'impulsa d'ofici en tots els seus tràmits i només se suspendrà com a conseqüència de la presentació d'un recurs i la prestació d'alguna de les garanties previstes en aquest Reglament.
2. No caldrà presentar cap garantia quan la persona interessada demostri que s'ha produït en perjudici seu error material, aritmètic o de fet en la determinació del deute o que ha estat ingressat, condonat, compensat o suspès, o que ha prescrit el dret de l'Administració a exigir-ne el pagament.
Article 29 Execució de garanties
Si el deute es troba garantit mitjançant un aval, una penyora, una hipoteca o qualsevol altra garantia personal o real i resulta no pagat en el termini corresponent, es procedirà, en primer lloc, a executar la garantia corresponent a través del procediment de constrenyiment establert a l'article 74 del Reglament general de recaptació.
Article 30 Embargament de béns
1. Transcorregut el termini fixat en la provisió de constrenyiment sense que s'hagi fet l'ingrés requerit, l'Ajuntament ordenarà l'embargament de béns i drets, amb respecte sempre al principi de proporcionalitat, en quantitat suficient per cobrir l'import del deute no ingressat, els recàrrecs del període executiu, els interessos i les costes del procediment de constrenyiment.
2. A requeriment dels serveis de recaptació, l'obligada o obligat tributari haurà de facilitar una relació dels béns i drets integrants del seu patrimoni en quantia suficient per cobrir l'import del deute tributari.
Article 31 Quantia i prelació de béns a embargar
1. Si l'Administració tributària i la persona obligada al pagament no haguessin acordat un altre ordre diferent, s'han d'embargar els béns de l'obligat o obligada tenint en compte la facilitat més gran de la seva alienació i l'onerositat menor d'aquesta operació per a l'obligat o obligada.
2. Si els criteris anteriors són d'aplicació impossible o molt difícil, en l'embargament se seguirà l'ordre següent:
a) Diners en efectiu o en comptes oberts en entitats de crèdit.
b) Crèdits, efectes, valors i drets realitzables a l'acte o a curt termini.
c) Sous, salaris i pensions.
d) Béns immobles.
e) Interessos, rendes i fruits de tota espècie.
f) Establiments mercantils o industrials.
g) Metalls preciosos, pedres fines, joieria, orfebreria i antiguitats.
h) Béns mobles i semovents.
i) Crèdits, efectes, valors i drets realitzables a llarg termini.
3. Seguint l'ordre anterior, es procedirà a l'embargament successiu dels béns i drets coneguts en aquell moment per l'Administració tributària municipal, fins que s'entengui que el deute ha quedat cobert. En tot cas, s'embargaran en darrer lloc els béns per a l'embargament del quals calgui entrar en el domicili de la persona deutora. A sol·licitud d'aquesta, es podrà alterar l'ordre de l'embargament si els béns que aquesta fixi garanteixen amb la mateixa eficàcia i rapidesa el cobrament del deute que aquells béns que preferentment haurien de ser embargats, tot això sempre que no es produeixi cap perjudici contra tercers.
4. No es procedirà a l'embargament de béns o drets declarats inembargables amb caràcter general per les lleis ni aquells la realització dels quals s'estimi que resultarien insuficients per cobrir el cost que la realització generaria.
5. Els procediments d'embargament s'efectuaran d'acord amb allò que preveu el Reglament general de recaptació.
Article 32 Diligència d'embargament i anotació preventiva
1. Cada actuació d'embargament s'ha de documentar en diligència, la qual es notificarà a la persona amb qui s'entengui l'esmentada actuació. Efectuat l'embargament dels béns o drets, la diligència s'ha de notificar a la persona obligada tributàriament i, si s'escau, a la tercera persona titular, posseïdora o dipositària dels béns si no s'haguessin dut a terme les actuacions amb elles, com també al o la cònjuge de la persona obligada tributàriament quan els béns embargats siguin de guanys, i a les persones que en siguin copropietàries o cotitulars.
2. Si els béns embargats fossin inscriptibles en un registre públic, l'Administració tributària tindrà dret que es practiqui l'anotació preventiva d'embargament en el registre corresponent, en els termes de l'article 170.2 de la Llei general tributària.
3. Contra la diligència d'embargament només seran admissibles els motius d'oposició següents:
a) Extinció del deute o prescripció del dret a exigir el pagament.
b) Manca de notificació de la provisió de constrenyiment.
c) Incompliment de les normes reguladores de l'embargament contingudes a la Llei general tributària.
d) Suspensió del procediment de recaptació.
Article 33 Embargaments de béns o drets en entitats de crèdit o de dipòsit
1. Quan l'Administració tributària municipal tengui coneixement de l'existència de fons, valors, títols o altres béns lliurats o confiats a una determinada oficina d'una entitat de crèdit o una altra persona o entitat dipositària, podrà disposar-ne l'embargament en l'import que procedeixi. En el moment de l'embargament, i sempre que es tracti de valors, si de la informació subministrada per la persona o entitat dipositària es dedueix que els existents no són homogenis o que el seu valor excedeix de l'import assenyalat del deute, l'òrgan de recaptació concretarà aquells que hauran de quedar travats.
2. Quan els fons o valors es trobin dipositats en comptes a nom de dues o més persones titulars, s'embargarà la part corresponent a la persona obligada tributàriament. En cas de comptes de titularitat indistinta amb solidaritat activa davant la persona dipositària o de titularitat conjunta mancomunada, el saldo es presumirà dividit a parts iguals, llevat que es provi una titularitat material diferent.
3. Quan en el compte afectat per l'embargament es faci habitualment el cobrament de sous, salaris o pensions, s'hauran de respectar les limitacions establertes a la vigent Llei d'enjudiciament civil, mitjançant la seva aplicació sobre l'import que hagi de considerar-se sou, salari o pensió de la persona deutora. A aquests efectes es considerarà sou, salari o pensió, l'import ingressat en l'esmentat compte per aquest concepte el mes en què es practiqui l'embargament o, en el seu defecte, el mes anterior.
Article 34 Alienació dels béns embargats
1. El tresorer o tresorera municipal acordarà l'alienació dels béns embargats mitjançant subhasta per tal de cobrir el dèbit perseguit, recàrrec, interessos i costes del procediment, evitant si fos possible la venda d'aquells béns de valor notòriament superior al dèbit, sens perjudici de poder autoritzar l'alienació dels que siguin necessaris.
2. L'acord d'alienació serà notificat a l'obligada o obligat al pagament, al seu o a la seva cònjuge si es tracta de béns de guanys o de l'habitatge habitual, a les persones creditores hipotecàries o pignoratives, a les copropietàries i dipositàries i, en general, a tota persona titular de dret inscrit en el registre públic corresponent, amb posterioritat al dret de l'Ajuntament.
3. L'acord d'alienació únicament podrà impugnar-se si les diligències d'embargament han estat notificades segons allò que disposa l'apartat 3 de l'article 112 de la Llei general tributària. En aquest cas, contra l'acord d'alienació només seran admissibles els motius d'impugnació contra les diligències d'embargament a què fa referència l'apartat 3 de l'article 170 de l'esmentada Llei 58/2003.
4. L'Administració tributària no podrà procedir a l'alienació dels béns i drets embargats en el curs del procediment de constrenyiment fins que l'acte de liquidació del deute tributari executat sigui ferm, llevat dels supòsits de força major, béns alterables i béns en els quals hi hagi un risc de pèrdua imminent de valor o quan la persona obligada al pagament en sol·liciti de manera expressa l'alienació.
5. La subhasta pública serà el procediment ordinari d'alienació dels béns i drets embargats, que es desenvoluparà d'acord amb les previsions de l'article 104 del Reglament general de recaptació i les d'aquesta Ordenança. La mesa de la subhasta estarà composta per un president o presidenta, un secretari o secretària i fins a un màxim de tres vocals. El president o presidenta serà el tresorer o tresorera municipal, que podrà delegar les seves atribucions. En tot cas, formarà part de la mesa com a vocal, l'interventor o interventora general de l'Ajuntament o persona en qui delegui. La resta dels vocals seran designats pel tresorer o tresorera municipal.
El desenvolupament de la subhasta s'ajustarà a les normes següents:
a) L'import dels trams de licitació s'ha d'adequar a les escales següents:
- Per a tipus de subhasta inferiors a 6.000 euros, 100 euros.
- Per a tipus de subhasta des de 6.001 euros fins a 30.000 euros, 300 euros.
- Per a tipus de subhasta des de 30.001 euros fins a 150.000 euros, 600 euros.
- Per a tipus de subhasta superiors a 150.000 euros, 1.000 euros.
b) En el supòsit de concurrència de diverses ofertes en sobre tancat, començarà l'admissió de postures a partir de la segona més alta d'aquelles, i serà adjudicatària la postura més alta pel tram superior a la segona en el cas de no haver-hi altres ofertes.
c) Quan la mesa hagi de substituir les persones licitadores en sobre tancat, licitarà per elles, segons el tram establert en aquest article, sense sobrepassar el límit màxim fixat en la seva oferta.
Si una postura no coincideix amb l'import d'un tram, es considerarà formulada per l'import del tram immediat inferior.
En el cas que coincideixin en la millor postura diverses de les ofertes presentades en sobre tancat, es donarà preferència en l'adjudicació a la registrada en primer lloc. Si concorren en la postura amb una presentada presencialment durant la realització de la subhasta, es donarà preferència a la presentada en sobre tancat.
Sense interrupció i de forma successiva, s'aniran subhastant els altres béns o lots, respecte a l'ordre ja citat, i si per a algun no hi hagués licitacions, es passarà al que li segueixi. La subhasta dels béns d'una persona obligada al pagament es donarà per acabada quan amb l'import dels béns adjudicats es cobreixi la totalitat dels dèbits exigibles.
d) La subhasta s'efectuarà amb subjecció als criteris següents:
- En primera licitació, el tipus aplicable serà el resultat d'aplicar la valoració assignada als immobles a alienar. En cas d'haver-hi càrregues que hagin accedit al Registre amb anterioritat, servirà de tipus per a la subhasta la diferència entre el valor assignat i l'import d'aquestes càrregues, que hauran de quedar subsistents sense aplicar a la seva extinció el preu de rematada. En cas que les càrregues preferents absorbeixin o excedeixin del valor assignat als immobles, el tipus serà el corresponent a l'import dels dèbits i costes, llevat que aquests siguin superiors al valor del bé, cas en què el tipus de la subhasta serà aquest valor.
- En segona licitació, el tipus aplicable serà el 75% del tipus de subhasta en primera licitació.
- En el cas que les subhastes en primera i en segona licitació haguessin resultat desertes o que amb els béns adjudicats no es cobrés el deute i quedessin béns per alienar, es continuarà el procediment amb l'anunci de venda directa d'aquests béns, a gestionar durant el termini de sis mesos comptador des de la data de celebració de la subhasta.
No obstant això, després de la celebració de la primera licitació, la mesa podrà acordar la celebració d'una segona licitació, havent deliberat prèviament sobre la seva conveniència. D'altra banda, la mesa de subhasta podrà acordar l'adjudicació dels béns en el termini d'un mes, prorrogable mes a mes fins al límit de sis mesos a comptar des de la data de celebració de la subhasta, quan per les característiques dels béns consideri que podrien perdre valor de mercat pel transcurs del temps i que alguna de les ofertes presentades és avantatjosa econòmicament.
e) Quan els béns hagin estat objecte de subhasta amb una sola licitació, el preu mínim d'adjudicació directa serà el tipus de subhasta en la licitació esmentada.
Quan s'hagin celebrat dues licitacions en subhasta, no existirà preu mínim d'adjudicació directa. No obstant això, si la mesa de subhasta estimés desproporcionada la diferència entre el valor assignat als béns per taxació i el preu ofert per qualsevol persona interessada, a fi de no afavorir l'enriquiment injust de qui compra en detriment del propietari o propietària dels béns, podrà declarar inadmissible l'oferta i no accedir a la formalització de la venda.
Quan els béns no hagin estat objecte de concurs o subhasta, es valoraran amb referència a preus de mercat i es tractarà d'obtenir, almenys, tres ofertes. Si les ofertes no arriben al valor assenyalat, podran adjudicar-se sense preu mínim.
f) Indicativament es fixa el 50 % del tipus de la primera licitació com a oferta admissible en les vendes per gestió directa quan hagin resultat desertes les subhastes en primera i segona licitació.
6. L'alienació per concurs o per adjudicació directa només és procedent en els supòsits prevists en els articles 106 i 107 del Reglament general de recaptació.
7. En qualsevol moment anterior a l'adjudicació dels béns, l'Administració tributària municipal ha d'alliberar els béns embargats si la persona obligada extingeix el deute tributari i les costes del procediment de constrenyiment.
8. En l'anunci de la subhasta de béns embargats constaran les condicions de la subhasta.
9. El procediment de constrenyiment podrà concloure amb l'adjudicació de béns a l'Ajuntament quan es tracti de béns immobles o béns mobles, l'adjudicació dels quals pugui interessar a la hisenda municipal i no s'hagin adjudicat en el procediment d'alienació.
Secció 6a Crèdits incobrables
Article 35 Situació d'insolvència
1. Són crèdits incobrables aquells que no poden fer-se efectius en el procediment de gestió recaptatòria per resultar fallides les persones obligades al pagament, o per concórrer en els béns coneguts de la persona deutora circumstàncies que els fan inembargables. Es consideraran fallides aquelles persones obligades al pagament respecte de les quals s'ignori l'existència de béns o drets embargables o realitzables per al cobrament del dèbit. En particular, es considera que no hi ha béns o drets embargables quan els posseïts per la persona obligada al pagament no haguessin estat adjudicats a l'Ajuntament d'acord amb el que s'estableix a l'article 109 del Reglament general de recaptació. Així mateix, es considera fallida per insolvència parcial la persona deutora que tingui un patrimoni embargable o realitzable conegut que tan sols arribi a cobrir una part del deute. La declaració de fallit o fallida es pot referir a la insolvència total o parcial del deutor o deutora.
2. Quan s'hagin declarat fallides les persones obligades al pagament i els o les responsables solidaris i subsidiaris, es declararan provisionalment extingits els deutes, i podran ser rehabilitats en el termini de prescripció. El deute quedarà definitivament extingit si no s'hagués rehabilitat en aquell termini.
3. A l'efecte de rehabilitació dels crèdits, quan la Tresoreria municipal en conegui la procedència, n'efectuarà la tramitació.
4. Declarada fallida una persona deutora, els crèdits contra el seu venciment posterior seran donats de baixa per referència a aquesta declaració, si no existeixen altres persones obligades o responsables, un cop transcorregut el termini de pagament en voluntària i efectuades les consultes pertinents a les bases de dades d'aquest Ajuntament, així com altres tràmits que per normativa interna s'estableixin.
Article 36 Mitjans de justificació d'actuacions
1. La Tresoreria municipal documentarà degudament els expedients, formulant proposta de crèdit incobrable que se sotmetrà a aprovació de l'òrgan municipal competent per aprovar-la.
2. D'acord amb els criteris d'economia i eficàcia en la gestió recaptatòria, es detallen en els articles següents les actuacions que s'han de documentar en els expedients mitjançant informe previ a la declaració de crèdit incobrable, en funció de la quantia d'aquests.
3. L'aprovació de crèdits incobrables dels ingressos municipals correspon a l'Alcaldia.
Article 37 Criteris a aplicar en la formulació de propostes de declaració de crèdits incobrables
1. Amb la finalitat de conjugar el respecte al principi de legalitat procedimental amb el d'eficàcia administrativa, s'estableixen els requisits i les condicions que, amb caràcter general, s'hauran de verificar amb caràcter previ a la proposta de declaració de crèdits incobrables.
2. Les actuacions a efectuar seran diferents en funció dels imports i característiques del deute. Es distingiran els supòsits següents:
a) Expedients per deutes acumulats per import inferior a 150 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
a.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
a.2) L'embargament de fons en diferents entitats bancàries.
b) Expedients per deutes acumulats d'import comprès entre 150 i 600 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
b.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
b.2) En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
b.3) L'embargament de fons a diferents entitats bancàries, així com l'embargament, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions, en el cas de persones físiques.
b.4) L'intent d'embargament de devolucions tributàries, a practicar per l'AEAT, sempre que s'hagi signat conveni de col·laboració amb aquesta administració i a partir de l'import de deute que s'hagi establert en el conveni corresponent.
c) Expedients per deutes acumulats d'import comprès entre 600,01 i 2.000 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
c.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
c.2) En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
c.3) L'embargament de fons a diferents entitats bancàries, així com l'embargament, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions, en el cas de persones físiques.
c.4) L'intent d'embargament de devolucions tributàries, a practicar per l'AEAT, sempre que s'hagi signat conveni de col·laboració amb aquesta administració i a partir de l'import de deute que s'hagi establert en el conveni corresponent.
c.5) Que no figuren béns immobles radicats al municipi i inscrits a nom de la persona deutora en el Servei d'Índex Central dels Registres de la Propietat; o que, tot i figurar béns inscrits al seu nom, l'embargament resulta improcedent tenint en compte les càrregues existents i les nul·les possibilitats d'alienació del bé.
c.6) Que no figuren vehicles automòbils inscrits en el registre administratiu de la Direcció General de Trànsit, o un altre tipus de béns en altres registres públics; o que, tot i figurar béns inscrits al seu nom, l'embargament resulta improcedent tenint en compte les càrregues existents i les nul·les possibilitats d'alienació del bé. No s'exigirà aquest requisit i es podrà tramitar el fallit i posterior crèdit incobrable en el cas de persones deutores titulars de vehicles automòbils en els quals per raó de la seva antiguitat, marca o model es pugui presumir que el seu valor actual és insuficient per obtenir un producte positiu en l'alienació, un cop deduïts els costos del procediment.
d) Expedients per deutes acumulats d'import superior a 2.000 euros. Es formularà proposta de declaració de crèdit incobrable quan es documentin amb informe les actuacions efectuades, entre les quals s'han de trobar:
d.1) La notificació a tots els domicilis que figurin a la base de dades tributària.
d.2) En els supòsits de notificacions practicades als domicilis indicats en l'apartat anterior amb resultat negatiu, ja sigui perquè la persona deutora és desconeguda o absent, amb dos intents de notificació, la publicació mitjançant anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
d.3) L'embargament de fons a diferents entitats bancàries, així com l'embargament, amb resultat negatiu, de sous, salaris i pensions, en el cas de persones físiques.
d.4) L'intent d'embargament de devolucions tributàries, a practicar per l'AEAT, sempre que s'hagi signat conveni de col·laboració amb aquesta administració i a partir de l'import de deute que s'hagi establert en el conveni corresponent.
d.5) Que no figuren béns immobles inscrits a nom de la persona deutora en el Servei d'Índex Central dels Registres de la Propietat i en el Registre de la Propietat corresponent al municipi de la imposició; o que tot i figurar béns inscrits al seu nom, l'embargament resulta improcedent tenint en compte les càrregues existents i les nul·les possibilitats d'alienació del bé.
d.6) Que no figuren vehicles automòbils inscrits en el registre administratiu de la Direcció General de Trànsit o un altre tipus de béns en altres registres públics; o que tot i figurar béns inscrits al seu nom, l'embargament resulta improcedent tenint en compte les càrregues existents i les nul·les possibilitats d'alienació del bé. No s'exigirà aquest requisit i es podrà tramitar el fallit i posterior crèdit incobrable en el cas de persones deutores titulars d'aquells vehicles automòbils en què per raó de la seva antiguitat, marca o model es pugui presumir que el seu valor actual és insuficient per obtenir un producte positiu en l'alienació, un cop deduïts els costos del procediment.
d.7) En el cas de persones jurídiques, que s'ha sol·licitat informació a la base de dades del Registre Mercantil per investigar l'existència d'altres béns o drets embargables.
d.8) En el cas de persones jurídiques o de persones físiques amb activitat econòmica, que s'ha rebut informe per part de la Inspecció o de la Policia Local relatiu a la inexistència d'activitat al domicili fiscal situat al municipi o a l'adreça tributària de l'activitat.
3. Als efectes de determinar la quantia a què es refereixen els apartats anteriors, es computarà l'import principal de tots els deutes d'una persona obligada que quedin pendents de pagament i sempre que aquests s'hagin inclòs en un expedient de constrenyiment.
Es posposarà la proposta de crèdit incobrable dins el termini de prescripció quan es consideri que l'increment de la quantia per la possible acumulació de deutes de venciment periòdic pugui permetre l'intent d'embargament de més béns, segons el que s'estableix en l'apartat anterior.
Article 38 Efectes de la declaració de crèdit incobrable
1. La declaració de crèdits incobrables, un cop aprovada per l'Ajuntament, motivarà la baixa del crèdit en els comptes, encara que no impedeix l'exercici de les accions contra qui sigui procedent, mentre no s'extingeixi l'acció administrativa per al seu cobrament.
2. La Tresoreria municipal vigilarà la possible solvència sobrevinguda de les persones obligades i responsables declarades fallides.
3. En els supòsits que reglamentàriament correspongui es rehabilitaran els crèdits.
Disposició transitòria
Dispensa excepcional general i temporal de presentació de garanties en ajornaments i fraccionaments de pagaments
Sent beneficiós per al subjecte passiu, es dispensa fins al 31 de desembre de 2026 de presentar garantia a totes les sol·licituds presentades per ajornaments i fraccionaments de pagaments de deutes. Aquesta dispensa tindrà efectes des de l'1 de gener de 2024.
( Signat electrònicament: 27 de desembre de 2023 )
El batle José Luis Benejam Saura