Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 1508
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es denega l’autorització administrativa prèvia i la declaració de projecte industrial estratègic del parc fotovoltaic Shamsh 1, de 49,99 MWp, ubicat al polígon 1, parcel·la 1, de Consell

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El 17 de maig de 2021, va entrar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un registre de l'empresa Tayan Investment 11, SL, en què sol·licitaven la tramitació de l'autorització administrativa i l'avaluació d'impacte ambiental del projecte d'un parc fotovoltaic.

2. El 20 de maig de 2021, es va formular la proposta de resolució sobre l'admissió a tràmit de la sol•licitud d'autorització administrativa prèvia. Aquesta indicava que no era procedent iniciar la tramitació ambiental juntament amb l'autorització administrativa, ja que aquesta s'havia de produir dins el procediment de declaració d'interès general. També s'indicava que abans de l'inici de la informació pública i de les consultes a les administracions, d'acord al procediment previst en els articles 125 i 127 del Reial decret 1955/2000, el promotor havia d'aportar documentació que acreditàs que s'havia iniciat la informació pública per a l'obtenció de la declaració d'interès general i l'avaluació ambiental per part del Consell de Mallorca.

3. El 29 de novembre de 2022, el promotor va sol•licitar la declaració de projecte industrial estratègic.

4. El 20 de desembre de 2022, es van fer les consultes a les administracions afectades pel projecte.

5. El 31 de desembre de 2022, es va publicar en el BOIB l'inici del procediment d'informació pública sobre la sol·licitud de declaració de projecte industrial estratègic, autorització administrativa prèvia i avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte per un termini de 30 dies (BOIB núm. 171).

6. El 3 de febrer de 2023, SFM en va emetre un informe desfavorable.

7. El projecte rep al·legacions de l'Associació Amics de la Vall de Coanegra (dos escrits), de l'Associació Grup d'Amics en Defensa del Medi Ambient (dos escrits) i de l'Associació s'Arboçar.

8. El 14 de març de 2023, el Servei d'Agricultura n'emet un informe favorable.

9. El 21 de març de 2023, el Consell Insular de Mallorca n'emet un informe favorable condicionat (Acord del 31 de març de 2023 de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme).

10. N'emeten també un informe el Servei d'Emergències, Patrimoni Històric del CIM i el Servei d'Explotació i Conservació del CIM.

11. El 23 de març de 2023, aquesta Direcció General sol•licita a la CMAIB l'inici de la tramitació ambiental ordinària.

12. El 30 de març de 2023, l'Ajuntament de Consell n'emet un informe favorable condicionat.

13. El 5 d'abril de 2023, aquesta Direcció General informa el promotor que, en el cas que opti per un nou traçat de la línia d'evacuació, caldrà aportar una separata o addenda al projecte i a l'estudi d'impacte ambiental que reculli les noves afectacions, modificació que suposarà noves consultes als organismes afectats, i indica que caldrà informar d'aquest canvi la CMAIB, ja que es va iniciar el tràmit ambiental amb els informes del primer traçat.

14. El 26 d'abril de 2023, SFM emet un nou informe desfavorable.

15. El 2 de maig de 2023, el promotor, en resposta a l'informe desfavorable de SFM, avalua la modificació de la línia d'evacuació.

16. El 15 de maig de 2023, la CMAIB informa aquesta Direcció General, en relació amb la modificació de la línia d'evacuació, que, d'acord amb l'article 40.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el termini per esmenar l'expedient és de tres mesos, i queda suspès mentrestant el termini per formular la declaració d'impacte ambiental. Si transcorreguts els tres mesos l'òrgan substantiu no ha remès la informació per a poder continuar la tramitació, l'òrgan ambiental donarà per finalitzada l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, i notificarà al promotor i a l'òrgan substantiu la resolució de finalització (exp. 51A/2023).

17. El 12 de juny de 2023, l'Ajuntament de Santa Maria n'emet un informe desfavorable.

18. El 12 de setembre de 2023, REE registra un escrit (amb referència DDS.DAR.23_3724), adreçat a aquesta Direcció General, en què informa de la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió del parc fotovoltaic de l'assumpte, per incompliment de la fita c.2, que consisteix a haver obtingut la declaració d'impacte ambiental favorable per l'òrgan competent en el termini no superior a 31 mesos des de la data d'obtenció del permís d'accés. L'escrit de caducitat indica que, si en el termini de 15 dies naturals no s'acredita el compliment de la fita c.2 en data no posterior al 19 de juny de 2023, es considerarà caducat automàticament el permís d'accés i connexió.

19. El 16 d'octubre de 2023, amb registre GOIBE648573/2023, el promotor presenta un escrit en què sol•licita que es confirmi el sentit desestimatori del silenci i es dicti la desestimació expressa i l'arxiu de l'expedient, com també que s'acordi la cancel•lació i la devolució de la garantia.

20. En data 21 de desembre de 2023, els tècnics del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica emeten un informe desfavorable respecte a la concessió de l'autorització administrativa prèvia i del projecte industrial estratègic.

Fonaments de dret

1. La Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.

2. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.

3. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

4. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.

5. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

6. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal•lacions elèctriques descrites.

7. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.

8. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.

9. La Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.

10. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

11. El Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal•lacions d'energia elèctrica.

12. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

13. El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

14. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Consideracions jurídiques

L'article 1.1 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica, estableix:

1. Els titulars dels permisos d'accés per a instal·lacions de generació d'energia elèctrica que hagin obtingut aquests permisos en una data posterior al 27 de desembre de 2013, i abans de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, han d'acreditar el compliment de les fites administratives següents en uns terminis no superiors als que s'estipulen a continuació:

[...]

b) Si el permís d'accés es va obtenir amb posterioritat al 31 de desembre de 2017 i abans de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei:

1r. Sol•licitud presentada i admesa de l'autorització administrativa prèvia: 6 mesos.

2n. Obtenció de la declaració d'impacte ambiental favorable: 31 mesos.

3r. Obtenció de l'autorització administrativa prèvia: 34 mesos.

4t. Obtenció de l'autorització administrativa de construcció: 37 mesos.

5è. Obtenció de l'autorització administrativa d'explotació definitiva: 5 anys.

Tots els terminis assenyalats en els apartats a) i b) s'han de computar des del 25 de juny de 2020.

Els titulars de permisos d'accés per a instal•lacions de generació d'energia elèctrica que s'atorguin des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei han de complir les fites administratives que preveu l'apartat b), i els terminis s'han de computar des de la data d'obtenció dels permisos d'accés.

L'apartat 2 de l'article 1 del Reial decret llei disposa:

2. La no acreditació davant del gestor de la xarxa del compliment de les fites administratives esmentades dins del termini i en la forma pertinent suposa la caducitat automàtica dels permisos d'accés i, si s'escau, d'accés i connexió concedits i l'execució immediata per l'òrgan competent per a l'emissió de les autoritzacions administratives de les garanties econòmiques presentades per a la tramitació de la sol•licitud d'accés a les xarxes de transport i distribució [...].

L'escrit de Red Eléctrica de España amb referència DDS.DAR.23_3992, signat el 25 de setembre de 2023, adreçat a TAYAN INVESTMENT 11, SL, com a promotor de la instal·lació parc fotovoltaic Shamsh 1 Energy, amb permís d'accés a la xarxa de transport atorgat amb data 19 de novembre de 2020, conclou:

Després de l'avaluació definitiva de la documentació, en aplicació de l'establert en l'article 1 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica,  els informem que, com que no s'ha acreditat davant el gestor de la xarxa de transport el compliment de la fita de l'obtenció de la declaració d'impacte ambiental favorable dins el termini i en la forma escaient en 31 mesos des de la data d'obtenció del permís d'accés i aquest fet suposa la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió, s'ha produït aquesta caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió de la instal•lació indicada en la taula 1.

D'altra banda, l'article 36.2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus, preveu que, per obtenir l'autorització administrativa és necessària l'obtenció dels permisos d'accés i connexió a les xarxes de transport o distribució.

En conseqüència, el fet d'haver-se produït la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió de la instal•lació impedeix que es pugui atorgar l'autorització administrativa sol•licitada.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Denegar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Shamsh 1, promogut per TAYAN INVESTMENT 11, SL, per haver-se produït la caducitat dels permisos d'accés i connexió:

Promotor: TAYAN INVESTMENT 11, SL amb NIF B88453873.

Situació: polígon 1, parcel·la 1 de Consell

2. Notificar la Resolució als interessats, a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, als ajuntaments de Consell i Santa Maria i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva notificació o publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrónica (27 de desembre de 2023)

El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic Diego Viu Domínguez Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB núm. 103, de 22/7/2023)