Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 1403
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure grans actuacions d’inversió per a la modernització de l’estructura productiva i digital de l’activitat industrial dins l’àmbit territorial de les Illes Balears per a l’any 2024, i la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure la modernització de l’estructura productiva i digital de l’activitat industrial dins l’àmbit territorial de les Illes Balears per a l’any 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El sector industrial balear es troba en una situació de feblesa empitjorada per la guerra a les portes de la Unió Europea provocada l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia, les economies mundials han de fer front a les amenaces més imminents: increment de la inflació, trencament de cadenes de subministrament, volatilitat en els mercats la invasió d'Ucraïna i inseguretats envers l'evolució de la demanda, entre d'altres.

La falta d'inversions en R+D+I, la pèrdua de productivitat, la deslocalització, l'escassetat de formació laboral especialitzada, la petita dimensió de les empreses i els elevats costos de subministrament i transport constitueixen una bateria de variables que mostren les febleses de la indústria balear.

Als factors esmentats abans, cal afegir-hi els perills exògens, com són la globalització, la competència procedent de països emergents, la inestabilitat política entre països, les guerres comercials, condicions climatològiques adverses, la gestió dels efectes derivats de la pandèmia mundial i ara una guerra.

Davant aquesta situació excepcional i a diferència de les anteriors crisis, la Unió Europea (UE) s'ha mostrat decidida a recolzar als seus Estats Membres cap a una renovada industrialització basada en la digitalització, la transició ecològica i l'economia circular amb un fort impuls a la innovació com a palanca de canvi. En aquest sentit, la UE i l'Estat Espanyol han engegat un conjunt de mesures alineades amb Pla d'indústria 2018-2025 de les Illes Balears amb l'objectiu de fer front a la desindustrialització de l'economia a través del manteniment, consolidació i foment del teixit productiu.

Sens dubte, atesa la bateria d'ajuts engegats per la Unió Europea i per l'Estat, l'estratègia pressupostària autonòmica ha de passar per diversificar els esforços pressupostaris, evitar duplicitats de mesures i complementar les iniciatives existents. Així doncs, pel que fa a les mesures de liquiditat, finançament, protecció laboral i agilitat administrativa ja engegades esdevé essencial complementar-les.

Per revertir aquesta situació es requereix l'activació de polítiques industrials destinades a crear un entorn favorable per al desenvolupament d'un teixit industrial balear que s'orienti cap a la innovació, la millora competitiva, l'aprofitament eficient dels recursos i l'alt valor afegit. En aquest sentit, esdevé fonamental impulsar la inversió productiva i promoure l'execució de projectes industrials que contribueixin al creixement, la dinamització i la diversificació econòmica, amb capacitat de generar llocs de treball de qualitat alhora que es fomenta la desestacionalització productiva.

Especialment rellevants són els reptes que ha d'afrontar la indústria manufacturera a l'hora d'actualitzar els seus models productius cap a models industrials més resilients, competitius i sostenibles, afermats aquests sobre les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies, la indústria 4.0 i la digitalització.

Sense oblidar l'impuls a les indústries més tradicionals, essencials pel seu demostrat efecte de tracció, cal ampliar-ne l'espectre i fomentar nous nínxols industrials en què el fet insular no esdevingui una amenaça sinó una oportunitat de creixement. La indústria dels videojocs presenta característiques especialment atractives per al nostre territori. Una indústria neta, de caràcter transversal, amb capacitat internacional, llocs de treball desestacionalitzats i no dependent de matèries primeres, característiques que conformen, entre d'altres, el conjunt de fortaleses i oportunitats que amb l'adequat impuls poden erigir-se com un potencial vector de diversificació econòmica.

La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix en l'article 5 que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.

La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears, té com un dels objectius el foment de la competitivitat industrial, l'estímul, la promoció i la modernització de l'activitat industrial. Tenint present aquest i altres objectius de la Llei esmentada, es va dissenyar una planificació de la política industrial basada en dos instruments fonamentals. D'una banda, el Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, document que estableix les línies generals i les directrius bàsiques de la política industrial, que va aprovar el Consell de Govern en la sessió de 26 de gener de 2018, i, de l'altra, els programes de foment de l'activitat industrial, que són documents estratègics en els quals s'indiquen els objectius que es preveuen aconseguir en un termini determinat, es determinen els mecanismes i els mitjans per aconseguir-los, i s'indiquen els sistemes per avaluar-ne l'eficàcia i l'eficiència. Entre aquests programes de foment hi ha els programes de millora de la competitivitat i la promoció industrial.

El Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, aprovat pel Consell de Govern en la sessió de 26 de gener de 2018, una vegada analitzades, entre altres factors, les febleses del sector industrial, va assenyalar que cada vegada era més difícil per a les empreses i els territoris mantenir els avenços competitius, i va marcar com a repte impulsar la millora de la productivitat de les empreses de manera permanent com a única via per mantenir o millorar els avenços competitius i el valor per a l'empresa mateixa i per a la seva societat.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, conscient de les dificultats que passen les empreses del sector industrial en el context econòmic actual, ha decidit adoptar diversos programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial; millorar el nivell tecnològic de les empreses, i potenciar els serveis i el finançament adequat en la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana. Entre aquests, i en desplegament del Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, mitjançant la Resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia de dia 16 de novembre de 2023, es va aprovar el programa de millora de la competitivitat i la productivitat industrial per a l'any 2024, les quals són objecte d'aquesta convocatòria.

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir, d'acord amb l'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències exclusives en matèria d'indústria, i, d'acord amb els articles 30.21 i 42, les del foment del desenvolupament econòmic i la promoció de la competència, aspectes en els quals està de nou implicada l'activitat industrial.

L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008) estableix les bases reguladores per a les subvencions en matèria de foment de l'activitat industrial que convoqui la Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia. L'article 4.1 d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció qualsevol persona física o jurídica relacionada amb l'activitat industrial. Per la seva banda, l'article 5 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Aquestes subvencions es troben incloses en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de dia 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), en concret en els objectius I.4.1, I.4.2 i III.2.1, i estan destinades a projectes d'inversió de indústries situades a les Illes Balears per al foment de la modernització dels sistemes de gestió i dels sistemes productius, finançament de recerca industrial, promoció i implantació de la transformació digital en la indústria i impuls del disseny industrial.

Per tot això, d'acord amb els preceptes esmentats abans, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les bases de la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure grans actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial dins l'àmbit territorial de les Illes Balears per a l'any 2024 incloses dins l'annex I.

2. Aprovar les bases de la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial dins l'àmbit territorial de les Illes Balears per a l'any 2024 incloses dins l'annex II.

3. Aprovar el model de sol·licitud de l'ajut destinat a promoure grans actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial inclòs dins l'annex III; el model de sol·licitud destinada a promoure actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial inclòs dins l'annex IV; el model de sol·licitud de pagament de l'ajut destinat a promoure grans actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial inclòs en l'annex V, i el model de sol·licitud de pagament de l'ajut destinat a promoure actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial inclòs en l'annex VI.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes l'endemà de la publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 28 de desembre de 2023)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

ANNEX I Bases de la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure grans actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial dins l'àmbit territorial de les Illes Balears per a l'any 2024

Primer

Objecte

1.  Aquestes bases tenen per objecte regular la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure grans actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial dins l'àmbit territorial de les Illes Balears per a l'any 2024.

2.  Els ajuts consisteixen en subvencions destinades a donar suport a la realització de grans inversions de caràcter industrial mitjançant l'adquisició d'actius materials i a l'adquisició d'actius immaterials associades al procés industrial que hagin de ser utilitzades o entrar en funcionament per primera vegada.

3.  La concessió d'aquests ajuts comporta l'obligació per al beneficiari la contractació de almanco un treballador a jornada completa dins termini subvencionable i que aquest o aquests treballadors o treballadores s'incorporin al centre de treball on s'han fet les actuacions subvencionades. No s'entendrà com a creació de lloc treball el mer reintegrament dels treballadors en situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació.

Segon

Beneficiaris i requisits

1. Podran ser-ne beneficiàries les empreses que tenen la consideració de PIME que en la seva condició desenvolupen o desenvoluparan una activitat industrial productiva a les Illes Balears sempre que les seves activitats estiguin incloses dins els epígrafs sobre activitats econòmiques (IAE) en les divisions 2, 3, 4 i 691.2 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió A corresponent a establiments i activitats industrials del Registre Integrat Industrial, o en el Registre Miner de les Illes Balears de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia. També en són beneficiàries les empreses incloses en el grup 504 de l'IAE de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió B corresponent a les empreses de serveis relatives a l'activitat industrial del Registre Integrat Industrial, en aquest darrer cas, el grup 504 declarat ha de coincidir exactament amb la divisió B en la que es troba inscrit.

En el cas que es tracti de inversions a instal·lar en nous centres productius, la inscripció en el Registre Integrat d'Indústria s'haurà d'acreditar amb la justificació de la inversió efectuada.

2. Podran ser beneficiàries dels ajuts les empreses que sol·licitin una inversió mínima subvencionable de 100.000 euros, IVA exclòs.

3. Es considera PIME la que, en el moment de la sol·licitud, compleixi els requisits d'acord amb l'annex 1 del Reglament (CE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament general d'exempció per categories), publicat en el DOUE de 26 de juny de 2014 (L 187/1 en L 187/77):

— Que ocupa menys de 250 persones.

— Amb un volum de negoci anual que no excedeix de 50 milions d'euros o el balanç general  anual de la qual no excedeix de 43 milions d'euros.

— Que no està participada en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot per altres empreses o grups d'empreses que no compleixen els requisits anteriors.

En la categoria de PIME es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no supera la quantia de 10.000.000 euros.

D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no supera la quantia de 2.000.000 euros.

4. A més, totes les persones o entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:

a)  Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

b)  Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

c)  Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones i entitats que desenvolupin o desenvoluparan projectes d'inversió als centres de treball ubicats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d)  El beneficiari, per a l'obtenció dels ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els punts setè i dotzè d'aquesta convocatòria.

e)  En cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.

5. En queden excloses com a beneficiàries:

a) Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.

b) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els quals es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; tampoc en poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o per l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

c) Les unions temporals d'empreses (UTE).

d) Les empreses en crisi. Tenen consideració d'empresa en crisi quan hi concorren alguna de les circumstàncies establertes en l'article 2, apartat 18 del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.

e) Les empreses que no compleixin amb els requisits de pagament previstos en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

 

Tercer

Actuacions subvencionables

1. Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la implantació de nous centres productius, així com per a l'ampliació, millora o modernització dels ja existents.

2. Els centres productius en els quals es faci la inversió han d'estar situats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Es consideren subvencionables les inversions instal·lades, en funcionament, facturades i pagades dins el període comprés entre l'11 de novembre de 2023 i el 10 de novembre de 2024, ambdós inclosos.

4.  Tenen la consideració d'inversions o despeses subvencionables les següents:

a) Cost de contractació a entitats externes de projectes tècnics d'ampliació d'instal·lacions  industrials per desenvolupar nous productes, processos o serveis que permetin millorar considerablement els ja existents.

b) Adquisició i instal·lació de maquinària per instal·lar en un centre de treball de l'entitat sol·licitant, relacionada directament amb l'activitat de l'empresa.

A aquest efecte, s'entén per màquina la definició recollida en l'article 2.2 del Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes per a la comercialització i posada en servei de les màquines, amb les exclusions establertes en l'article 1.3 del Reial decret esmentat.

Dins aquest punt, s'ha de preveure l'adquisició d'elements i maquinària de transport intern.

c) Adquisició i instal·lació d'accessoris, instal·lacions tècniques i TIC associats i integrats a la maquinària indicada en el punt anterior.

d) Adquisició i instal·lació d'accessoris, instal·lacions tècniques i TIC associats i integrats a la maquinària existent en el centre de treball.

e) Equips de soldadura.

f) Adquisició i instal·lació de conjunts de motlles, prototips i patrons per a la fabricació de productes, que han de ser utilitzats en els centres de treball de l'entitat sol·licitant situats a les Illes Balears.

g) Adquisició i instal·lació de tancs, barriques, tambors, sistemes de filtrat i similars destinats a les fases de fermentació, maduració, repòs o clarificació del procés productiu de vi, cervesa, licors o productes assimilables, que han de ser utilitzats en els centres de treball de l'entitat sol·licitant situats a les Illes Balears.

h)Adquisició i instal·lació de recipients, reactors de mescla i processat, reactius, dipòsits i similars fixos integrats dins les unitats del procés productiu propi de l'empresa.

i) Adquisició i instal·lació d'actius materials destinats a l'automatització i/o digitalització de l'emmagatzematge que permetin una millora en la logística del producte.

j) Adquisició, tant material com immaterial, destinada a la digitalització del sistema productiu, com ara SAI, servidors, NAS, equips electrònics, equips de diagnosi, mesura i control, impressores industrials, impressores 3D, així com programari (software) i TIC.

k) Adquisició i instal·lació de les tecnologies vinculades a la indústria 4.0 com poden ser: intel·ligència artificial, dades massives, robòtica col·laborativa, informàtica en núvol, realitat virtual i realitat augmentada.

l) Cost de contractació a entitats externes pel disseny de pàgines i entorns web.

m) La formació destinada a l'aprenentatge sobre el maneig de les inversions sol·licitades compreses en els punts anteriors.

5. Queden excloses de subvenció les adquisicions d'actius que no es facin d'acord amb els requisits d'aquesta Resolució, així com les que no vagin acompanyades de la documentació a la qual es refereix l'apartat vuitè, i, en particular, queden expressament excloses les inversions següents:

a) La compra de béns d'equipament usats.

b) La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària sobre aquests, excepte quan es tracti de transport interior de l'activitat industrial no habilitat per circular per via pública.

c) Els treballs duts a terme pel sol·licitant de l'ajut.

d) Les inversions i maquinària destinada a la neteja i desinfecció dels establiments.

e) Les inversions destinades a reparacions.

f)  L'adquisició d'accessoris i recanvis de vehicles.

g) Les vitrines refrigerades.

h) Les inversions en posicionament web, SEM, campanyes de màrqueting i similars.

i) Les adquisicions de telèfons mòbils, ordinadors personals no integrats en maquinària, impressores no industrials, PDA, tauletes tàctils, televisors, consoles i elements similars.

j)  La compra de béns destinats a la venda o lloguer.

k) Les despeses d'obra civil necessàries per a l'activitat, i les inversions per a la construcció, ampliació o adequació de béns immobles.

l)  Els vehicles de transport exterior de mercaderies.

m) Les instal·lacions i equips per a la producció d'energia procedents de fonts renovables.

n) Les inversions o actuacions que hagin rebut ajuts en anteriors convocatòries destinades a promoure actuacions d'inversió per a la modernització industrial.

o) Recipients, dipòsits i similars destinats a l'emmagatzematge.

6.  No es consideren despeses subvencionables 

a) Els imposts, les taxes, les garanties i els tributs.

b) Les adquisicions mitjançant qualsevol tipus d'arrendament financer, com poden ser rènting, lísing, lloguer o similars.

c) Els desplaçaments, la manutenció i les dietes del personal.

d) Les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'empresa.

 

Quart

Quantia dels ajuts

1. Els ajuts que es regulen revesteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació i s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius, documentació tècnica i inversions inclosos en l'apartat tercer de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables ha de ser igual o superior al establert en l'apartat segon, punt segon de la convocatòria, d'acord amb l'activitat que desenvolupa el possible beneficiari segons el IAE.

L'import màxim subvencionable del conjunt d'aquest programa és de 200.000 euros per beneficiari.

El cost de contractació a entitats externes de projectes tècnics d'ampliació d'instal·lacions industrials, per desenvolupar nous productes, processos o serveis, o que permetin millorar considerablement els ja existents queda limitat a un import màxim de 20.000 euros, IVA exclòs.

L'import màxim subvencionable per la formació indicada en l'apartat tercer punt 4.m) és de 1.200 euros.

2. En cap cas s'admeten els tiquets de caixa com a justificants de la inversió, ni factures justificatives i/o conceptes individuals inferiors a 500 euros (IVA exclòs).

3.  Pel que fa a la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per als projectes de quantia superior o igual a 40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o de 15.000 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, anteriors a l'execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

S'entén com a proveïdors diferents aquells que no comparteixen ni seu social, ni administradors.

En cas que es tracti d'una inversió efectuada amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció s'ha d'acreditar aquest fet mitjançant la presentació de la factura corresponent.

L'incompliment dels requisits indicats en aquest punt s'entén com una anomalia a la totalitat de la sol·licitud, i s'ha d'actuar d'acord amb el que s'estableix en l'apartat setè, punt 9.

4. El sol·licitant ha de declarar tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, tant en iniciar-se l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.

5. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.

Cinquè

Partides pressupostàries

1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de tres milions quatre-cents mil euros (3.400.000 €) amb càrrec a la partida pressupostària 19401 723A01 77000 00, dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2024.

2. Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat.

Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

Sisè

Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008).​​​​​​​

Setè

Termini i presentació de sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds comença dia 24 de gener de 2024 a les 00.00 h i finalitza el 24 de febrer de 2024 a les 23.59 h.

2. Només es pot presentar una sol·licitud per beneficiari i per un únic centre de treball, en el cas que disposi de més d'un centre de treball localitzat geogràficament a la comunitat autònoma.

Serà beneficiària la persona física o jurídica que desenvolupa la seva activitat en un centre de treball. S'entén per centre de treball el conjunt d'edificis, edifici, zona d'aquest, instal·lació o espai obert d'ús industrial per una o diverses empreses. S'acceptarà una única sol·licitud de subvenció per centre de treball.

En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de renunciar expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de renúncia expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de renúncia en cas que aquesta sigui posterior a la segona sol·licitud.

3.  El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex III d'aquesta convocatòria i que es troba a la Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia, situada a la plaça de Son Castelló, 1, 07009 Palma; en qualsevol de les oficines públiques de la UDIT, així com a la pàgina web industria.caib.es.

4.  Les sol·licituds s'han d'adreçar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, acompanyades de la documentació prevista en la convocatòria, sempre que els sol·licitants siguin persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Les persones que, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques, han de presentar les sol·licituds i la resta de documentació relacionada amb el tràmit dels ajuts de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, i de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015 s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds i altre documentació que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic. En cas de fer-ho es requerirà perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

Si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015 presenta la seva sol·licitud presencialment, serà requerit perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

5. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajut per mitjà del seu representant legal adequadament acreditat, com pot ser la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l'empresa.

6. La sol·licitud d'ajut implica l'autorització perquè l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.

7. La Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.

8.  En cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i que no hagi sofert modificacions.

9.  Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

10. Una vegada transcorregut el termini de presentació de sol·licituds no es pot augmentar l'import sol·licitat per l'ajut. En cas de fer-ho dins el termini de presentació de sol·licituds, es tractarà com una nova sol·licitud a efectes de l'ordre de prelació per la resolució dels expedients d'acord amb l'apartat novè.​​​​​​​

Vuitè

Documentació

1.  Documentació genèrica a adjuntar en el moment de la sol·licitud:

1.1. Original de la sol·licitud de subvenció, segons el model de l´annex III d´aquesta convocatòria degudament emplenada i signada electrònicament, en la qual figuri un resum econòmic de  l´actuació prevista, d´acord amb l´apartat segon d´aquestes bases, i els seus pressupostos corresponents.

1.2.  En cas de persones jurídiques:

Documentació acreditativa de les facultats de representaicó de la persona que signa la sol·licitud d´ajut com a representat de l´empresa beneficiària, com pot ser l´escriptura de poders de representació, la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l´empresa o documents similars.

1.3. Respecte de l´acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d´ajuts implica l´autorizació perquè la Conselleria d´Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l´Agència Estatal de l´Administració Tributària i de l´Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa al compliment d´aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l´entitat sol·licitant ha d´aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

1.4. Pel que fa a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

1.5. Quant a l'acreditació de l'epígraf de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE), la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa a l'activitat econòmica del sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

1.6.Informe de vida laboral actual de l'empresa o document equivalent que acrediti el nombre actual de treballadors de l'empresa.

1.7. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.8. Declaració de no trobar-se en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; ni tampoc que hagin estat sancionats d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol d'igualtat de dones i homes, o per l'article 37 de la Llei 8/2016 de 30 de maig per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.9. Declaració relativa als ajuts de minimis, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.10. Declaració responsable de no incórrer en les circumstàncies d'«empreses en crisi» segons el Reglament (UE) 651/2014, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.11. Declaració responsable del compliment de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, que es troba inclosa en la sol·licitud.

2.  Documentació tècnica a adjuntar en el moment de la sol·licitud:

2.1. Memòria tècnica, en la qual s'han d'especificar aspectes com l'activitat industrial que es desenvolupa, el centre de treball on es du a terme l'actuació, el nombre de llocs de treball a crear, tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, l'abast, les característiques i la repercussió de la inversió que s'ha de fer, i les despeses o inversions previstes amb l'IVA desglossat d'acord amb l'apartat tercer, punt 4. En cas que l'actuació es dugui a terme sobre una màquina existent (apartat tercer 4.2.d), s'haurà d'aportar una fotografia de la màquina i de la placa de les seves característiques.

2.2. Pressuposts, factures proforma o document equivalent de les inversions que es vulguin dur a terme, o factures en cas que la inversió estigui feta.

Novè

Criteris per seleccionar els beneficiaris

1. La concessió de les subvencions es regirà pel procediment de concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes, amb l'objectiu d'aplicar el pressupost disponible, d'acord amb els criteris de valoració.

2 . Només podran optar a l'ajut les sol·licituds que hagin assolit una puntuació mínima de 20 punts.

3. Una vegada valorades les sol·licituds presentades, s'elaborarà una relació de les que hagin assolit una puntuació mínima de 20 punts i es concediran els ajuts respectant l'ordre de major a menor puntuació. En el cas que el crèdit sigui insuficient per concedir l'ajut a totes les sol·licituds valorades amb més de 20 punts, només s'atorgarà a aquelles que tenguin la puntuació més elevada.

4.  L'ordre de prelació dels beneficiaris de l'ajut s'establirà aplicant els criteris i les regles següents:

4.1.1.  Punts per creació i posada en marxa de noves empreses

Per a beneficiaris inclosos en aquesta convocatòria que compleixin la condició de nova empresa, per la qual cosa hagin iniciat l'activitat amb posterioritat a l'1 de gener de 2022 atenent a la definició d'emprenedor establerta en la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa. Punts per nova empresa = 10 punts.

4.1.2.  Punts per tipus d'empresa i creació de llocs de treball

La puntuació d'aquest subapartat es regirà per la fórmula següent:

P= F + G + (5 x N) + (A+B+C+D)

F: factor que depèn del nombre de treballadors actuals de l'empresa

- Empresa de menys de 10 treballadors, F=15

- Empresa entre 10 i 49 treballadors, F=10

- Empresa de 50 o més treballadors, F=5

 

G: empresa adherida al Programa Indústria Local i Sostenible, impulsat per l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (5 punts).

N: nombre de llocs de treball a crear a jornada completa. En cas de llocs de treball amb jornada inferior s'han de tenir en compte les fraccions fins completar la jornada completa segons el coeficient de parcialitat (CTP) de l'informe de vida laboral de l'empresa.

A: en cas que algun lloc de feina a crear sigui per a una dona, 3 punt per lloc.

B: en cas que algun lloc de feina a crear sigui per a una persona de més de 45 anys, 3 punts per lloc.

C: en cas que algun lloc de feina sigui per a una persona menor de 30 anys, 3 punts per lloc.

D: en cas que algun lloc de feina sigui per a una persona amb discapacitat reconeguda física o intel·lectual, 3 punts per lloc.

4.1.3.  Punts per qualitat empresarial

Per disposar de certificats ISO 9001, ISO 14001, EMAS, ISO 51000, ISO 45001, ISO 27001; 1 punt per cada certificat descrit anteriorment, amb un màxim de 5 punts.

Per justificar l'actuació s'ha de presentar el corresponent certificat elaborat per una institució acreditada per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) o per un organisme equivalent.

4.1.4.  Punts per projecte

Per inversió sol·licitada, que sigui subvencionable:

-Per inversions amb un import subvencionable (IVA exclòs) entre 100.000 i 125.000 euros, 10 punts.

-Per inversions amb un import subvencionable (IVA exclòs) entre més de 125.000 i 150.000 euros, 15 punts.

-Per inversions amb un import subvencionable (IVA exclòs) entre més de 150.000 i 200.000 euros, 20 punts.

-Per inversions amb un import subvencionable (IVA exclòs) superior a 200.000 euros, 25 punts.

4.2. En cas d'empat, s'han d'aplicar successivament els criteris següents de preferència per a l'atorgament de l'ajut:

a) Els beneficiaris que disposen una major contractació laboral dins el termini subvencionable.

b) Per volum d'empresa, seguint la preferència de menys a més treballadors en la data de la sol·licitud de l'ajut.

c) L'ordre d'entrada de les sol·licituds mitjançant el tràmit establert a tals efectes. Es considerarà com a hora i data d'entrada, a mers efectes de desempat, aquelles sol·licituds completes, acompanyades de tota la documentació exigida en aquesta convocatòria. En cas d'haver requerit l'empresa per a l'esmena de la sol·licitud, es considerarà com a data per al desempat la de l'entrada de la documentació requerida, sempre que aquesta es consideri completa per la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials.

4.3. En el cas que es mantingui la igualtat, la Comissió Avaluadora ha de decidir motivadament el projecte elegit.

5. En cas que en la fase de justificació i pagament el beneficiari incompleixi les condicions manifestades en la sol·licitud, que doni lloc a una disminució de la puntuació obtinguda, es revocarà la totalitat de l'ajut i el tancament de l'expedient, sempre que la modificació en l'ordre de prelació generi un perjudici a la resta de sol·licituds denegades per manca de crèdit.

Desè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està formada per:

President:

  • La directora general d'Indústria i Polígons Industrials.

Secretari:

  • La cap de servei de d'Indústria i Polígons Industrials.

Vocals:

  • El cap del Servei d'Activitats Radioactives.
  • El cap del Servei de la UDIT, ITV i Registre Industrial.
  • El cap de la Secció V de subvencions d'Indústria i Polígons Industrials.

2. A la comissió avaluadora li correspon, atenent els criteris establerts en aquesta resolució, supervisar els informes tècnics i elevar a l'òrgan competent les propostes d'aprovació o de denegació de les sol·licituds presentades suficientment motivades.

3. La presidència de la Comissió podrà convocar a les reunions a aquells experts l'assistència tècnica dels quals es consideri necessària o d'interès per facilitar la tasca de la Comissió, i que assistiran a les reunions amb veu però sense vot.

4.  El règim de funcionament de la comissió serà el que estableix la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, relatiu als òrgan col·legiats. Les comissions avaluadores tindran les funcions i la composició que s'estableix en l'article 19 del Decret legislatiu 2/2005.

Onzè

Instrucció i resolució del procediment

1.  En aplicació de l'article 9.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. La directora general d'Indústria i Polígons Industrials ha d'emetre una proposta de resolució, d'acord a les valoracions de la comissió avaluadora, la qual s'haurà de notificar a totes les persones interessades perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.

2.  D'acord amb l'article 9.3 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida.

Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajut i terminis per presentar justificants.

3.  El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds.

4.  Les resolucions del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.

5.  Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.​​​​​​​

Dotzè

Justificació i pagament

1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva, mitjançant la instal·lació i el funcionament de les inversions, i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit.

2. La data màxima de justificació dels ajuts és el dia 12 de novembre de 2024, o la data que estableixi la resolució de concessió, si és posterior.

En cas que les inversions no es puguin trobar instal·lades i en funcionament per raons sobrevingudes, alienes a l'empresa, com poden ser demores en la fabricació, lliurament, transport de la inversió i similars, s'ha de notificar i acreditar aquesta situació a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, i cal adjuntar un certificat del distribuïdor i indicar el termini previst per tenir les inversions instal·lades i en funcionament. En aquests casos es pot autoritzar un nou termini al que s'estableix en la convocatòria, que s'ha d'indicar en la resolució de reconeixement de l'obligació i proposta del pagament de la subvenció. Una vegada transcorregut aquest nou termini, el beneficiari haurà d'acreditar l'execució de les inversions i presentar les fotografies corresponents.

3.  No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'11 de novembre de 2023 ni amb posterioritat al 10 de novembre de 2024.

4.  Les sol·licituds de pagament s'han d'adreçar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, acompanyades de la documentació prevista en la convocatòria, sempre que els sol·licitants siguin persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Les persones que d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015 estan obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds i altra documentació que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic. En cas de fer-ho es requerirà perquè la repari a través de la presentació electrònica.

Si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015 presenta la seva sol·licitud presencialment, serà requerit perquè la repari a través de la presentació electrònica.

El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada amb la presentació de la documentació següent:

4.1. Original de la sol·licitud de pagament, segons el punt 4 anterior i que figura en l'annex V, degudament emplenat i signat correctament.

4.2. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descriguin de manera detallada el projecte que s'ha realitzat i els resultats que s'han obtingut; referències i dades tècniques de les instal·lacions, les màquines i els seus accessoris objecte de la subvenció i document fotogràfic de les actuacions dutes a terme i de les plaques de les característiques de la maquinària adquirida. En cas d'inversions corresponents a projectes s'ha d'adjuntar una còpia del projecte en format digital.

4.3. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que ha de contenir:

4.3.1.  Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions produïdes.

4.3.2.  Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import, la procedència i l'objecte.

4.3.3.  Altres ajuts rebuts per la mateixa inversió.

4.4. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció.

4.5. Document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

4.5.1.  Còpia de l'extracte bancari del beneficiari justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit i la informació necessària per acreditar el pagament de la factura a la que fa referència.

No s'admeten, en cap cas, com a justificants de la inversió els tiquets de caixa.

5. laboral d'un codi de compte de cotització de l'empresa emès per la Seguretat Social, o document equivalent, que acrediti fefaentment la contractació efectuada, és a dir, que l'interval de temps de l'informe correspongui a un interval de temps des d'una data anterior a la contractació fins una altra data posterior a la darrera contractació efectuada, així Respecte a la contractació del personal, el beneficiari ha de presentar l'informe de vida com les dades del personal contractat (nom, DNI, número de Seguretat Social, etc.).

6. En cas que l'expedient de pagament no disposi de la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.

7. En cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

8. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

9. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent a la que estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció.

10. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions i registres administratius que siguin necessaris.

Tretzè

Concurrència d'ajuts o subvencions i règim de minimis

1. L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de la inversió que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.

2. Aquests ajuts no són compatibles amb les subvencions previstes en l'annex II de la Resolució d'aquesta convocatòria.

3. En cas de presentació de dues sol·licituds, una per cada una de les línies d'ajuts indicats en aquesta Resolució, l'òrgan gestor requerirà a l'interessat, previ a l'emissió de la Resolució de concessió de l'ajut, que indiqui a quina línia opta definitivament. Caldrà desistir o acceptar la renúncia de l'expedient de la línia per la qual no s'opta, en cas que el sol·licitant no atengui el requeriment, es tramitarà la primera de les sol·licituds presentades i se'l tindrà per desistit de la resta.

4. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en què s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.

Catorzè

Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.

b) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, i de dos anys per a la resta de béns. La data de permanència s'iniciarà a partir de la data de notificació de la resolució de reconeixement de l'obligació i proposta del pagament, o la data de justificació de l'activitat subvencionada en cas que l'expedient sigui objecte d'ajornament.

c) La contractació de almanco un treballador dins el període subvencionable i mantenir l'ocupació creada durant al manco dos anys des de la data de contractació.

L'incompliment per l'empresa beneficiària del manteniment de l'ocupació creada durant el termini indicat comportarà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora corresponent. Amb caràcter general, no s'entendrà com a creació de lloc de treball el mer reintegrament dels treballadors en situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació.

Els llocs de treball existents i de nova creació que es consideraran amb caràcter general seran els del centre de treball a les Illes Balears on es fa la inversió.

d) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins el termini que s'indica en la convocatòria.

e) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes.

g) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

h)  Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

i) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts de l'Estat —Reglament (UE) 651/2014 i Reglament (UE) 1407/2013, de minimis.

 

Quinzè

Interpretació i execució

El conseller de d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

 

ANNEX II Bases de la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure la modernització de l'estructura productiva i digital de l'activitat industrial dins l'àmbit territorial de les Illes Balears per a l'any 2024

Primer

Objecte

1.  Aquestes bases tenen per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a la promoció del teixit industrial, el foment de la modernització dels sistemes de gestió i sistemes productius, la millora del teixit productiu i el posicionament estratègic de la indústria, i la promoció i implantació de les TIC dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.

2.  Els ajuts consisteixen en tres programes de subvencions destinats a l'adquisició d'actius materials i a l'adquisició d'inversions immaterials associades al procés industrial, que hagin de ser utilitzats o entrar en funcionament per primera vegada.

Segon

Beneficiaris i requisits

1.  En són beneficiàries les empreses de caràcter industrial amb els epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3, 4 i 691.2 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió A corresponent a establiments i activitats industrials del Registre Integrat Industrial, o en el Registre Miner de les Illes Balears de la Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia. També en són beneficiàries les empreses incloses en el grup 504 de l'IAE de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió B corresponent a les empreses de serveis relatives a l'activitat industrial del Registre Integrat Industrial, en aquest darrer cas, el grup 504 declarat ha de coincidir exactament amb la divisió B en la que es troba inscrit.

En el cas que es tracti de inversions a instal·lar en nous centres productius, la inscripció en el Registre Integrat d'Indústria s'haurà d'acreditar amb la justificació de la inversió efectuada.

També poden ser beneficiaris de l'ajut els Centres de Desenvolupament Industrial Balear del sector industrial que estiguin establerts físicament a les Illes Balears, que hi tinguin el domicili fiscal i que desenvolupin les seves accions en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, les activitats dels quals coincideixin amb l'objecte d'aquesta convocatòria.

Els Centres de Desenvolupament Industrial Balear, a efectes d'aquesta convocatòria, són organismes de recerca sense ànim de lucre que disposen dels recursos materials i humans propis necessaris per a la realització d'activitats destinades tant a la generació de coneixement tecnològic com a facilitar-ne l'explotació, ja sigui per empreses existents o bé mitjançant la generació de noves iniciatives empresarials, i que contribueixin a la millora competitiva de les empreses i al desenvolupament econòmic del seu entorn i que tenguin entre els seus representats/associats com a mínim un 40 % d'empreses amb IAE comprès entre els epígrafs 2 a 4, ambdós inclosos.

2.  Totes les persones o entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:

a)  Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

b)  Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

c)  Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones i entitats el centre de treball de les quals estigui situat a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d)  El beneficiari, per a l'obtenció dels ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els punts setè i onzè d'aquesta convocatòria.

e)  En cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.

3.  En queden excloses com a beneficiàries:

a) Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.

b) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els quals es doni alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; tampoc en poden tenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que hagin estat sancionats d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, o amb l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals, i per eradicar l'LGTBI-fòbia.

c) Les unions temporals d'empreses (UTE).

d) Les empreses en crisi. Té consideració d'empresa en crisi quan hi concorren alguna de les circumstàncies establertes en l'article 2, apartat 18, del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014.

e) Les Agrupacions Empresarials Innovadores d'acord amb el Decret 83/2023, de 20 d'octubre.

f) Les empreses que no compleixin amb els requisits de pagament previstos en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

 

Tercer

Actuacions subvencionables

1.  Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la implantació de nous centres productius, així com per a l'ampliació, millora o modernització dels ja existents.

2.  Els centres productius en els quals es faci la inversió han d'estar situats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3.  Es consideren subvencionables les inversions instal·lades, en funcionament, facturades i pagades dins el període comprès entre el 25 de setembre de 2023 i el 24 de setembre de 2024, ambdós inclosos.

4.  Tenen la consideració d'inversions o despeses subvencionables les següents:

4.1. Per al programa I. Disseny i innovació

a) Cost de contractació a entitats externes de projectes de disseny i innovació industrial, encaminades a adquirir nous coneixements i aptituds que puguin ser útils per desenvolupar nous productes o que permetin millorar considerablement els ja existents.

b) Adquisició de prototips que han de ser utilitzats als centres de treball de l'entitat sol·licitant situats a les Illes Balears.

4.2. Per al programa II. Producció

a) Adquisició i instal·lació de maquinària per instal·lar en un centre de treball de l'entitat sol·licitant, relacionada directament amb l'activitat de l'empresa.

A aquest efecte, s'entén per màquina la definició recollida en l'article 2.2 del Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes per a la comercialització i posada en servei de les màquines, amb les exclusions establertes en l'article 1.3 del Reial decret esmentat.

Dins aquest punt, s'ha de preveure l'adquisició d'elements i maquinària de transport intern.

b) Adquisició i instal·lació d'accessoris, instal·lacions tècniques associades i integrades a la maquinària indicada en el punt anterior.

c) Adquisició i instal·lació d'accessoris, instal·lacions tècniques associades i integrades a la maquinària existent en el centre de treball.

d) Equips de soldadura.

e) Adquisició i instal·lació de conjunts de motlles i patrons per a la fabricació de productes, que han de ser utilitzats en els centres de treball de l'entitat sol·licitant situats a les Illes Balears.

f) Adquisició i instal·lació de tancs, barriques, tambors, sistemes de filtrat i similars destinats a les fases de fermentació, maduració, repòs o clarificació del procés productiu de vi, cervesa, licors o productes assimilables, que han de ser utilitzats en els centres de treball de l'entitat sol·licitant situats a les Illes Balears.

g) Adquisició i instal·lació de recipients, reactors de mescla i processat, reactius, dipòsits i similars fixos integrats dins les unitats del procés productiu propi de l'empresa.

h) La formació destinada a l'aprenentatge sobre el maneig de les inversions sol·licitades compreses en els punts anteriors.

4.3. Per al programa III. Digitalització

a) Adquisició i instal·lació d'actius materials destinats a l'automatització i/o digitalització de l'emmagatzematge que permetin una millora en la logística del producte.

b) Adquisició, tant material com immaterial, destinada a la digitalització del sistema productiu: SAI, servidors, NAS, equips electrònics, equips de diagnosi, mesura i control, impressores industrials, impressores 3D, així com el programari (software) i TIC.

c) Adquisició i instal·lació de les tecnologies vinculades a la indústria 4.0 com poden ser: intel·ligència artificial, dades massives, robòtica col·laborativa, informàtica en núvol, realitat virtual i realitat augmentada.

d) Cost de contractació a entitats externes pel disseny de pàgines i entorns web.

e) La formació destinada a l'aprenentatge sobre el maneig de les inversions sol·licitades compreses en els punts anteriors.

5.  Queden excloses de subvenció les adquisicions d'actius que no es facin d'acord amb els requisits d'aquesta Resolució, així com les que no vagin acompanyades de la documentació a la qual es refereix l'apartat vuitè, i, en particular, queden expressament excloses les inversions següents:

a) La compra de béns d'equipament usats.

b) La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària sobre aquests, excepte quan es tracti de transport interior de l'activitat industrial no habilitat per circular per via pública.

c) Els treballs duts a terme pel sol·licitant de l'ajut.

d) Les inversions i maquinària destinada a la neteja i desinfecció dels establiments.

e) La compra d'eines.

f)  Les inversions destinades a reparacions.

g) L'adquisició d'accessoris i recanvis de vehicles.

h) Les vitrines refrigerades.

i)  Les inversions en posicionament web, SEM, campanyes de màrqueting i similars.

j) Les adquisicions de telèfons mòbils, ordinadors personals no integrats en maquinària, impressores no industrials, PDA, tauletes tàctils, televisors, consoles i elements similars.

k) La compra de béns destinats a la venda o lloguer.

l) Les despeses d'obra civil necessàries per a l'activitat, i les inversions per a la construcció, ampliació o adequació de béns immobles.

m) Els vehicles de transport exterior de mercaderies.

n)  Les instal·lacions i equips per a la producció d'energia procedents de fonts renovables.

o)  Les inversions o actuacions que hagin rebut ajuts en anteriors convocatòries destinades a promoure actuacions d'inversió per a la modernització industrial.

p)  Recipients, dipòsits i similars destinats a l'emmagatzematge.

6.  No es consideren despeses subvencionables:

a)  Els imposts, les taxes, les garanties i els tributs.

b)  Les adquisicions mitjançant qualsevol tipus d'arrendament financer, com poden ser rènting, lísing, lloguer i similars.

c)  Els desplaçaments, la manutenció i les dietes de personal.

d)  Les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'empresa.

 

Quart

Quantia dels ajuts

1.  Els ajuts que es regulen revesteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació i s'han d'instrumentar en forma de subvencions, com s'indica a continuació.

1.1. Per al programa I. Disseny i innovació

Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius, documentació tècnica i inversions incloses en l'apartat tercer de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 2.000 euros, IVA exclòs, i per conceptes subvencionables individuals no inferiors a 500 euros, IVA exclòs.

L'import màxim subvencionable d'aquest programa és de 10.000 euros per beneficiari.

1.2. Per al programa II. Producció

Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius i inversions inclosos en l'apartat tercer de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 5.000 euros, IVA exclòs, i per conceptes subvencionables individuals no inferiors a 500 euros, IVA exclòs.

L'import màxim subvencionable per la formació indicada en el punt h) del punt 4.2 és de 600 euros.

L'import màxim subvencionable del conjunt d'aquest programa és de 20.000 euros per beneficiari.

1.3. Per al programa III. Digitalització

Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius i inversions inclosos en l'apartat tercer de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 5.000 euros, IVA exclòs, i per conceptes subvencionables individuals no inferiors a 500 euros, IVA exclòs.

L'import màxim subvencionable per la formació indicada en el punt 4.3.e) és de 600 euros.

L'import màxim subvencionable del conjunt d'aquest programa és de 20.000 euros per beneficiari.

2.  No s'admeten els tiquets de caixa com a justificants de la inversió en cap cas, ni factures justificatives i/o conceptes individuals inferiors a 500 euros (IVA exclòs).

3.  Pel que fa a la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per als projectes de quantia superior o igual a 40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o de 15.000 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, previ a l'execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

S'entén com a proveïdors diferents aquells que no comparteixen ni seu social, ni administradors.

En cas que es tracti d'una inversió efectuada amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció s'ha d'acreditar aquest fet mitjançant la presentació de la factura corresponent.

L'incompliment dels requisits indicats en aquest punt s'entén com una anomalia a la totalitat de la sol·licitud, i s'ha d'actuar d'acord amb el que s'estableix en l'apartat setè, punt 9.

4.  El sol·licitant ha de declarar tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, tant en iniciar-se l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.

5.  Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.

Partides pressupostàries

1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de tres milions vuit-cents vuitanta mil euros (3.880.000 €) amb càrrec a la partida pressupostària 19401 542A01 77000 00, dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2024.

2.  Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

3.  Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.

Sisè

Bases reguladores

Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008).

Setè

Termini i presentació de sol·licituds

1.  El termini per presentar les sol·licituds comença dia 24 de gener de 2024 a les 00:00h i finalitza el 24 de febrer de 2024 a les 23:59h.

Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini d'un mes per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió dels ajuts mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució corresponent del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia.

2.  Només es pot presentar una sol·licitud per beneficiari i per un únic centre de treball, en el cas que disposi de més d'un centre de treball localitzat geogràficament a la comunitat autònoma. Serà beneficiària la persona física o jurídica que desenvolupa la seva activitat en un centre de treball. S'entén per centre de treball el conjunt d'edificis, edifici, zona d'aquest, instal·lació o espai obert d'ús industrial per una o diverses empreses. S'acceptarà una única sol·licitud de subvenció per centre de treball.

En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de renunciar expressament a l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de renúncia expressa, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de renúncia en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.

En cas de presentació de diverses sol·licituds per centre de treball es respectarà el rigorós ordre de prelació per data d'entrada, segons l'apartat novè de la convocatòria.

3.  El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex IV d'aquesta convocatòria i que es troba en la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, situada a la plaça de Son Castelló, 1, 07009 Palma; en qualsevol de les oficines públiques de la UDIT, així com en la pàgina web industria.caib.es.

4.  Les sol·licituds s'han d'adreçar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, acompanyades de la documentació prevista en la convocatòria, sempre que els sol·licitants siguin persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Les persones que d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015 estan obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques han de presentar les sol·licituds i la resta de documentació relacionada amb el tràmit dels ajuts de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds i altre documentació que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic. En cas de fer-ho es requerirà perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

Si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015 presenta la seva sol·licitud presencialment serà requerit perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

5.  Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament, com pot ser la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l'empresa.

6.  La sol·licitud d'ajut implica l'autorització perquè l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.

7.  La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.

8.  En cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i que no hagi sofert modificacions.

9.  Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

10.  Una vegada transcorregut el termini de presentació de sol·licituds no es pot augmentar l'import sol·licitat per l'ajut. En cas de fer-ho dins el termini de presentació de sol·licituds es tractarà com una nova sol·licitud a efectes de l'ordre de prelació per la resolució dels expedients d'acord amb l'apartat novè.

Vuitè

Documentació

1.  Documentació genèrica a adjuntar en el moment de la sol·licitud:

1.1. Original de la sol·licitud de subvenció, segons el model de l'annex IV d'aquesta convocatòria, degudament emplenat i signat correctament, en el qual figuri un resum econòmic de l'actuació prevista, d'acord amb l'apartat segon d'aquestes bases, i els seus pressuposts corresponents.

1.2. En cas de persones jurídiques:

Documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que signa la sol·licitud d'ajut com a representant de l'empresa beneficiària, com pot ser l'escriptura de poders de representació, la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l'empresa o documents similars.

1.3. Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

1.4. Pel que fa a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

1.5. Quant a l'acreditació de l'epígraf de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE), la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa a l'activitat econòmica del sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.

1.6. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.7. Declaració de no trobar-se en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; ni tampoc que hagin estat sancionats d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol d'igualtat de dones i homes, o per l'article 37 de la Llei 8/2016 de 30 de maig per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.8. Declaració relativa als ajuts de minimis, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.9. Declaració responsable de no incórrer en les circumstàncies d'«empreses en crisi» segons el Reglament (UE) 651/2014, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.10. Declaració responsable del compliment de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, que es troba inclosa en la sol·licitud.

1.11 Per als Centres de Desenvolupament Industrial: declaració responsable, inclosa en el model de sol·licitud, que com a mínim un 40 % dels associats/representats de l'entitat són empreses amb IAE comprès entre els epígrafs 2 a 4, ambdós inclosos.

2.  Documentació tècnica:

2.1. Memòria tècnica, en la qual s'han d'especificar aspectes com l'activitat industrial que es desenvolupa, el centre de treball on es du a terme l'actuació, tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, l'abast, les característiques i la repercussió de la inversió que s'ha de fer, i les despeses o inversions previstes amb l'IVA desglossat d'acord amb l'apartat tercer, punt 4. En cas que l'actuació es dugui a terme sobre una màquina existent (apartat tercer 4.2.c), s'haurà d'aportar una fotografia de la màquina i de la placa de característiques d'aquesta.

2.2. Pressuposts, factures proforma o document equivalent de les inversions que es vulguin dur a terme, o factures en cas que la inversió estigui feta.

Novè

Criteris per seleccionar els beneficiaris

1.  Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el tràmit establert a tal efectes, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 7.3 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.

2.  Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

3.  En cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, i una vegada que s'hagi requerit d'acord amb l'apartat setè, punt 9, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.

Desè

Instrucció i resolució del procediment

1.  En aplicació de l'article 9.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. La directora general d'Indústria i Polígons Industrials ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar a totes les persones interessades perquè en el termini màxim de deu dies puguin al·legar el que considerin oportú.

2.  D'acord amb l'article 9.3 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajut i terminis per presentar justificants.

3.  El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds.

4.  Les resolucions del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.

5.  Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.

6.  En cas que s'exhaureixi el crèdit de la convocatòria, per a totes les sol·licituds que no hagin rebut concessió s'ha d'emetre una proposta de resolució col·lectiva que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la web industria.caib.es, d'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015.

Una vegada transcorregut el termini d'al·legacions a la proposta, s'ha d'emetre una resolució col·lectiva que igualment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la web industria.caib.es.

Onzè

Justificació i pagament

1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva, mitjançant la instal·lació i el funcionament de les inversions, i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit.

2. El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza el 29 de setembre de 2024 o en la data que estableixi la resolució de concessió, si és posterior.

En cas que les inversions no es puguin trobar instal·lades i en funcionament per raons sobrevingudes, alienes a l'empresa, com poden ser demores en la fabricació, lliurament, transport de la inversió i similars, s'ha de notificar i acreditar aquesta situació a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, i cal adjuntar un certificat del distribuïdor i indicar el termini previst per tenir les inversions instal·lades i en funcionament. En aquests casos es pot autoritzar un nou termini al que s'estableix en la convocatòria, que s'ha d'indicar en la resolució de reconeixement de l'obligació i proposta del pagament de la subvenció. Una vegada transcorregut aquest nou termini, el beneficiari haurà d'acreditar l'execució de les inversions i presentar les fotografies corresponents.

3. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat al 25 de setembre de 2023 ni amb posterioritat al 24 de setembre de 2024.

4. Les sol·licituds de pagament s'han d'adreçar a la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, acompanyades de la documentació prevista en la convocatòria, sempre que els sol·licitants siguin persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

Les persones, que d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015 estan obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques, han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment signada electrònicament.

No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds i altra documentació que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic. En cas de fer-ho es requerirà perquè la repari a través de la seva presentació electrònica.

Si algun dels subjectes a què fa referència l'article 14.2 de la Llei 39/2015 presenta la seva sol·licitud presencialment serà requerit perquè la repari a través de la seva presentació electrònica.

El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada amb la presentació de la documentació següent:

4.1. Original de la sol·licitud de pagament, segons el punt 4 anterior i que figura en l'annex VI, degudament emplenat i signat correctament.

4.2. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descriguin de manera detallada el projecte que s'ha realitzat i els resultats que s'han obtingut; referències i dades tècniques de les instal·lacions, les màquines i els seus accessoris objecte de la subvenció i document fotogràfic de les actuacions realitzades i de les plaques de les característiques de la maquinària adquirida.

4.3. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que ha de contenir:

4.3.1.  Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions produïdes.

4.3.2.  Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions rebudes, amb la indicació de l'import, la procedència i l'objecte.

4.3.3.  Altres ajuts rebuts per la mateixa inversió.

4.4. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció.

4.5. Document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

4.5.1.  Còpia de l'extracte bancari del beneficiari justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit i la informació necessària per acreditar el pagament de la factura a la que fa referència.

No s'admeten, en cap cas, com a justificants de la inversió els tiquets de caixa.

5.  En cas que l'expedient de pagament no disposi de la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.

6.  En cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

7.  Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

8.  La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent a la qual estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció.

9.  La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions i registres administratius que siguin necessaris.

Dotzè

Concurrència d'ajuts o subvencions i règim de minimis

1. L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de la inversió que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.

2. Aquests ajuts no són compatibles amb les subvencions previstes en l'annex I de la resolució d'aquesta convocatòria.

3. En cas de presentació de dues sol·licituds, una per cada una de les línies d'ajuts indicats en aquesta Resolució, l'òrgan gestor requerirà a l'interessat, previ a l'emissió de la Proposta de Resolució de concessió de l'ajut, que indiqui a quina línia opta definitivament. Caldrà desistir o acceptar la renúncia de l'expedient de la línia per la qual no s'opta, en cas que el sol·licitant no atengui el requeriment, es tramitarà la primera de les sol·licituds presentades i se'l tindrà per desistit de la resta.

1. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en què s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.

Tretzè

Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.

b) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins el termini que s'indica en la convocatòria.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General d'Indústria i Polígons Industrials i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes.

e) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

g) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica, aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts de l'Estat —Reglament (UE) 651/2014 i Reglament (UE) 1407/2013, de minimis.

h) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, i de dos anys per a la resta de béns. La data de permanència s'iniciarà a partir de la data de notificació de la resolució de reconeixement de l'obligació i proposta de pagament, o la data de justificació de l'activitat subvencionada en cas que l'expedient sigui objecte d'ajornament.

 

Catorzè

Interpretació i execució

El conseller de d'Empresa, Ocupació i Energia pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.​​​​​​​

Documents adjunts