Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

PORTS DE LES ILLES BALEARS

Núm. 808417
Resolució del vicepresident de Ports de les Illes Balears per la qual s’aprova l’oferta d’ocupació pública ordinària per a l’any 2023 per cobrir places de personal laboral de Ports de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Resolució del vicepresident de Ports de les Illes Balears de 27 de desembre de 2023 es va acordar el següent:

Antecedents

1. L'article 20.dos.4 de la  Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 estableix que cada administració pot autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, és a dir, que la temporalitat en l'ocupació publica no superi el 8 % de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que estigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació pluriennal de què haurà de disposar.

2. L'autorització d'aquesta taxa específica permet aprovar l'oferta d'ocupació pública de PortsIB, la qual requereix l'informe de la Direcció General de Pressuposts i Finançament i de la Direcció General de Funció Pública, ha de ser aprovada pels òrgans de govern de l'ens públic corresponent i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears abans de la finalització de cada any.

3. En data 20/12/2023 la Direcció General de Funció Pública ha emès informe favorable per a l'aprovació de la taxa específica a què fa referència l'article 20.Dos.4 de la Llei de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 i a l'aprovació de l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2023  corresponents al personal laboral de Ports de les Illes Balears.

4. En data 22/12/2023 la Direcció General de Pressuposts i Finançament ha emès informe favorable sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera de la proposta d'oferta púbica d'ocupació ordinària i de la taxa específica a què fa referència l'article 20.Dos.4 de la Llei de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, corresponents al personal laboral de Ports de les Illes Balears.

Consideracions jurídiques

1. La Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, en la disposició addicional cinquena, disposa que la selecció del personal de Ports de les Illes Balears s'ha d'ajustar als sistemes i procediments que s'estableixen en la Llei de funció pública de les Illes Balears.

2. L'article 70.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, disposa que: «Les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés han de ser objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'un altre instrument similar de gestió de la provisió de les necessitats de personal [...]».

3. L'article 18 de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, estableix, entre altres aspectes, el següent:

Article 18 Oferta pública d'ocupació

 

1. Durant l'any 2023, i sens perjudici del que disposa l'apartat següent, el nombre total de places de nou ingrés del personal de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic, i també, si escau, els sectors, les funcions i les categories professionals en les quals s'han de concentrar, i les places que ha d'incloure l'oferta pública d'ocupació, s'han de fixar de conformitat amb la delimitació que, amb caràcter bàsic, faci l'Estat per a l'any 2023, per mitjà de la norma de rang legal corresponent i en el marc dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, o, si no n'hi ha, amb la que resulta de la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2022, i d'acord també amb l'Estatut bàsic de l'empleat públic. [...]

 

2. En tot cas, les ofertes públiques d'ocupació de personal funcionari, de personal estatutari, de personal funcionari docent i de personal laboral de l'Administració de la comunitat autònoma i dels ens que integren el sector públic instrumental autonòmic requereixen els informes previs i favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressuposts, que s'han de pronunciar, respectivament, sobre els aspectes de legalitat aplicables i sobre els aspectes pressupostaris i de sostenibilitat financera, a sol·licitud motivada de l'òrgan directiu competent per raó de la matèria.

4. La Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, pel que fa a l'oferta d'ocupació pública (OPO), disposa a l'article 20:

U. Oferta d'ocupació pública

1. La incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic, a excepció dels òrgans que preveu l'apartat U.e) de l'article anterior [es refereix als òrgans constitucionals de l'Estat i a les assemblees legislatives de les comunitats autònomes], s'ha de dur a terme a través de l'oferta d'ocupació pública, com a plasmació de l'exercici de la planificació en un marc pluriennal.

2. Les societats mercantils públiques i entitats públiques empresarials, fundacions del sector públic i consorcis participats majoritàriament per les administracions i organismes que integren el sector públic es regeixen pel que estableixen les disposicions addicionals vint-i-unena, vint-i-dosena i vint-i-tresena.

3. La configuració concreta de l'oferta d'ocupació pública s'ha de dur a terme a través de la taxa de reposició d'efectius, instrument amb què es concreta la planificació i se li atorga dimensió en termes d'efectius respecte de la plantilla actual, així com a través de la resta de mesures contingudes en aquest article.

Dos. Articulació de l'oferta d'ocupació pública

1. L'oferta d'ocupació pública s'ha d'articular a través de les taxes de reposició d'efectius següents:

a) En els sectors prioritaris la taxa ha de ser del 120 per cent i en la resta de sectors, del 110 per cent.

[...]

d) La taxa específica, en el termes prevists en l'apartat dos.4.

El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sens perjudici dels processos d'estabilització derivats de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, o de normes anteriors.

2. Les Administracions públiques hauran de tenir en compte les places de personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2023.

En tot cas, les vacants ocupades per aquest personal hauran d'incloure's en l'Oferta d'Ocupació Pública corresponent a l'exercici en què es produeix el seu nomenament i, si no fos possible, en la següent, tret que es decideixi la seva amortització.

[...]

4. Cada Administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per a donar compliment de l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que la temporalitat en l'ocupació pública no superi el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que vingui justificat d'acord amb l'instrument de planificació pluriennal amb què haurà de comptar.

5. L'apartat 2 de l'article 20.Dos estableix que les places ocupades pel personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2023, en tot cas, s'han d'incloure en l'OPO corresponent a l'exercici en què es produeix el seu nomenament i, si no és possible, en la següent, llevat que se'n decideixi l'amortització.

En el mateix sentit, el paràgraf 4 de l'article 19.2 de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, disposa que, en tot cas, els llocs de treball de caràcter estructural ocupats interinament s'han d'incloure en l'oferta d'ocupació pública corresponent, d'acord amb el que preveu l'article 18 anterior, i, per tant, l'autorització de cobertura temporal d'aquests llocs sempre queda supeditada a aquesta inclusió.

6. L'apartat U.2 de la disposició addicional vint-i-unena de la Llei de pressuposts de l'Estat per a l'any 2023, quant a l'aplicació de les regles d'articulació de les OPO per a les entitats públiques empresarials i les societats mercantils públiques, es remet a l'article 20.Dos de la mateixa Llei i concreta que, quan gestionin serveis públics o facin activitats de les enumerades en l'article 20.Dos.2, tindran una taxa de reposició del 120 per cent, sempre que quedi justificada la necessitat de la taxa per a la prestació adequada del servei o realització de l'activitat, i en la resta de casos la taxa de reposició serà del 110 per cent, sens perjudici de la possibilitat d'autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, en els termes establerts en l'article 20.Dos.3. (sic, es refereix al 20.Dos.4).

La taxa de reposició de Ports de les Illes Balears és de 0.

7. L'article 20.dos.4 de la  Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023 estableix que cada administració pot autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, és a dir, que la temporalitat en l'ocupació publica no superi el 8 % de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que estigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació pluriennal de què haurà de disposar.

8. La Instrucció 7/2023, de 28 de novembre de 2023, del director general de Funció Pública, sobre la documentació que han d'aportar els ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per tal d'obtenir els informes previs a l'aprovació de la taxa específica a què fa referència l'article 20.Tres.4 de la Llei de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, estableix el següent:

3. Requisits necessaris per poder aprovar una taxa específica

S'ha d'acreditar el compliment dels requisits següents:

— Que l'ens supera el 8 % de temporalitat a places de naturalesa estructural  (exclosos els llocs de treball inclosos en els processos d'estabilització i pendents  d'execució).

— Que l'ens disposa de llocs de treball ocupats per personal laboral temporal  sense reserva de persona titular que no complien els requisits temporals  assenyalats en el Reial decret llei 14/2021 i en la Llei 20/2021 per poder ser  inclosos en els processos d'estabilització sempre que les contractacions es fessin  abans del 8 de juliol de 2021 (data d'entrada en vigor del Reial decret llei 14/2021), concretament llocs de treball estructurals i vacants de titularitat ocupats per  personal temporal entre el 31 de desembre de 2017 i el 8 de juliol de 2021 o  ocupats abans del 31 de desembre de 2017 i que no complien els requisits per ser inclosos en els processos d'estabilització.

— Que l'ens aprovi un pla d'ordenació de recursos humans per a la reducció de la temporalitat.

L'autorització d'aquesta taxa específica suposa aprovar posteriorment l'oferta d'ocupació pública de l'ens que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears abans d'acabar l'any 2023.

El càlcul de la taxa específica, d'acord amb els criteris establerts a aquesta instrucció, suposa la inclusió en aquesta oferta de 6 llocs de treball pel torn lliure, els quals es convocaran pel procediment de concurs oposició.

9. Respecte a la promoció interna, el Conveni col·lectiu estableix que s'ha de reservar, com a mínim, un 55 per cent del total de les places vacants. A aquests efectes, l'ens ha reservat 3 places per cobrir-les mitjançant aquest torn.

10. L'article 59 del TREBEP regula la reserva de persones amb discapacitat en les ofertes d'ocupació pública, article d'aplicació als ens del sector públic instrumental, d'acord amb el que preveu la disposició addicional primera. Aquest article disposa que en les ofertes d'ocupació pública s'ha de reservar una quota no inferior al set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat, que es consideren com les definides en l'apartat 2 de l'article 4 del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.

11. El 5 de desembre de 2023, el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears va adoptar l'acord pel qual s'aprova l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2023 corresponent al personal laboral de Ports de les Illes Balears. A l'acord, el qual està condicionat als informes de les direccions generals de Pressuposts i Finançament i de Funció Pública i al que estableixin aquests informes, el Consell d'Administració va acordar el següent:

Segon. Reservar una quota mínima d'un 7 % del total de les vacants objecte de l'oferta perquè les cobreixin persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, d'acord amb el que disposa l'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i la resta de normativa aplicable.

Tercer. Disposar que les convocatòries corresponents a l'oferta d'ocupació pública s'han de publicar en el termini improrrogable de tres anys comptadors des de la data de la publicació d'aquest Acord.

Quart. L'articulació dels corresponents processos selectius haurà de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

12. Segons l'article 11.1.j) dels Estatuts de Ports de les Illes Balears, aprovats pel Decret 135/2005, de 28 de desembre, correspon al Consell d'Administració aprovar la plantilla laboral i les actuacions relatives a la seva selecció i retribució. No obstant això, l'article 10.k) estableix que el Vicepresident podrà exercir les facultats que li delegui el Consell d'Administració i, en general, adoptar les decisions i mesures per atendre les necessitats urgents, sense perjudici de la seva comunicació i ratificació pel Consell d'Administració, si aquesta fos necessària.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar, amb caràcter extraordinari, la taxa específica de reposició per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, en virtut del previst en l'article 20.Dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023.

2. Aprovar l'oferta d'ocupació pública per a l'any 2023 corresponent al personal laboral de Ports de les Illes Balears, que suposa un total de 6 places corresponents al torn lliure i 3 places al torn de promoció interna, amb la distribució indicada en l'annex que s'adjunta i en els termes establerts en aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. Donar compte d'aquesta Resolució al Consell d'Administració per a la seva ratificació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar, de forma alternativa,  recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada en pugui interposar qualsevol altre que consideri procedent.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (28 de desembre de 2023)

El vicepresident Antonio Mercant Morato

 

ANNEX 1 Oferta d'ocupació pública

Categoria/especialitat

Illa

Torn lliure

Torn promoció interna

Total

AUXILIAR ADMINISTRATIU/IVA

MALLORCA

2

0

2

GUARDAMOLLS AUXILIAR

MALLORCA

3

0

3

GUARDAMOLLS AUXILIAR

MENORCA

1

0

1

GUARDAMOLLS

MENORCA

0

3

3

Total

 

6

3

9