Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA
Núm. 808144
Resolució del Conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual s’aprova, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al foment d’instal·lacions d’autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d’energia renovable, així com actuacions en eficiència energètica en enllumenat interior, promogudes per petites i mitjanes empreses del sector privat, dins les actuacions previstes en el Pla d’Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU)
El Reial decret 451/2022 regula la concessió directa d'ajuts destinats al finançament d'estratègies d'energia sostenible per a les Illes Balears i Canàries, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (en endavant, Pla de Recuperació).
Aquest Reial decret s'emmarca en el Pla de Recuperació, presentat pel Govern espanyol el passat 21 d'abril de 2021 i aprovat per la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del pla de recuperació i resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision-CID), de 13 de juliol de 2021.
La component 7 del Pla de Recuperació, denominada específicament «Desplegament i integració de renovables», té com a objectiu el desenvolupament de la generació d'energies renovables elèctriques, l'impuls a la generació renovable integrada en els sectors d'edificació, industrial i transport, una adequada integració territorial i ambiental de les renovables, la promoció de les energies renovables tèrmiques, l'impuls a la cadena de valor industrial, la reducció de la factura energètica dels consumidors i, en general, la millora de la competitivitat de tots els sectors econòmics. S'inclou també el foment de les energies renovables a les illes i la millora del funcionament dels seus sistemes energètics a través de l'emmagatzematge i la implementació de projectes «Smart Islands», així com la participació ciutadana a través de les comunitats d'energies renovables.
Dins d'aquesta Component 7, el Reial decret se centra en la inversió 2 (C7.I2), «Energia sostenible a les illes». Aquesta inversió, que es destina a Illes Balears i Canàries, té per objecte respondre als reptes específics als quals s'enfronten els sistemes energètics insulars. Es considera fonamental el reforç de fermesa i gestionabilitat en la generació renovable en els territoris insulars a través del desenvolupament de noves instal·lacions de generació elèctrica, projectes singulars i estratègies per a l'energia sostenible a les illes. Aquestes mesures inclouen l'emmagatzematge com una de les eines principals que permetran garantir el subministrament i afavorir la integració d'energies renovables en aquests sistemes.
També es considera com a objectiu prioritari el desplegament de sistemes intel·ligents en xarxes, que permetin millorar el monitoratge, control i automatització, fent més efectiva la gestió de la demanda i oferint nous serveis per als consumidors.
El C7.I2 del Pla de Recuperació es basa en l'expansió del programa «Clean Energy for EU Islands» en totes les illes del territori espanyol i el desenvolupament de projectes de Smart Islands que afavoreixin la introducció i el desenvolupament de les energies renovables en els territoris insulars, que compten amb sistemes més petits amb una inèrcia menor.
Tot això es planteja amb l'ànim d'accelerar la descarbonització d'aquests territoris, fomentar que es produeixin inversions en infraestructura amb emplaçaments locals, així com un desenvolupament de l'activitat industrial, empresarial i tecnològica d'aquestes regions.
El desplegament de renovables a les Illes Balears i la seva integració, així com l'eficiència energètica i la mobilitat sostenible, suposen una gran oportunitat de creixement econòmic i d'ocupació sostenible. Per això cal comptar amb personal format i professionalitzat, capaç d'aprofitar aquestes oportunitats i de contribuir a aquests objectius en condicions de seguretat i qualitat, tal com es potenciarà amb les mesures d'aquest component.
En dates 16 de febrer i 14 de març de 2022 es varen presentar els programes «Estratègia d'Energia Sostenible a les Illes Canàries» i «Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears», desenvolupats per les comunitats autònomes de Canàries i Illes Balears, respectivament. El pressupost assignat per al finançament de cadascun dels programes, provinent de la C7.I2 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, es gestionarà en un percentatge de manera autonòmica, mitjançant convenis, convocatòries d'ajuts, licitacions o qualsevol altra modalitat que la comunitat autònoma estableixi dins de les seves competències, i en un altre percentatge de forma centralitzada, mitjançant convocatòries o altres línies d'ajuts que l'EPE Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE), MP, durà a terme en funció de les actuacions a desenvolupar.
El Reial decret 451/2022 permet vehicular els fons per a aquelles actuacions a gestionar per part dels governs de Canàries i Illes Balears. Per això, contribueix al compliment dels objectius 119 i 120 establerts en l'annex de la Proposta de Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya, de data 16 de juny de 2021 i en l'annex revisat de la Decisió d'execució del Consell per la qual es modifica la Decisió d'Execució del Consell (UE) (ST10150/2021; ST 10150/2021 ADD 1 REV 1), de 13 de juliol de 2021, relativa a la aprovació de l'avaluació del Pla de recuperació i resiliència d'Espanya, de data 9 d'octubre de 2023. En concret, contribueix al compliment de l'objectiu 119 d'haver secundat o realitzat 600 accions, projectes o programes en el tercer trimestre de 2025, en particular: programes o oficines de dinamització, fulls de ruta insulars, projectes d'inversió o d'ajut, vinculats al programa «Smart Islands» i al programa «Energia Neta per a les Illes de la UE», així com projectes d'energies renovables o d'emmagatzematge sostenible. Així mateix, contribueix a l'objectiu 120 per aconseguir en el segon trimestre del 2026 un increment d'almenys 180 MW en la capacitat de producció d'energia renovable mitjançant licitacions de capacitat renovable a les illes. Per realitzar el corresponent seguiment d'aquests objectius i assegurar el seu compliment, s'estableixen una sèrie de fites i objectius secundaris per a cada comunitat autònoma en l'annex III del Reial decret 451/2022.
El camp d'intervenció seleccionat per a la inversió, en la definició del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, és el 029 (energia renovable: solar), ja que es preveu que sigui la tecnologia amb major desplegament a les illes pel seu caràcter modular i l'elevat recurs en els arxipèlags balear i canari. També podria ser aplicable a camps d'intervenció lligats a altres tecnologies renovables, així com el camp 027 (Suport a les empreses que presten serveis que contribueixen a l'economia amb baixes emissions de carboni i a la resiliència enfront del canvi climàtic, incloses les mesures de sensibilització). En tots aquests casos, els coeficients de contribució als objectius climàtic i ambiental (100 % i 40 %, respectivament) són iguals als del camp d'intervenció proposat, per la qual cosa es manté una correcta assignació a aquests objectius del pressupost previst en aquesta Inversió. Aquesta inversió, com a part del Pla de Recuperació, compleix amb els requisits necessaris per ser computada amb un «coeficient per al càlcul de l'ajuda als objectius climàtics» del 100 %, d'acord amb Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
En compliment d'aquest Reglament (UE) 2021/241 i la seva normativa de desenvolupament, en particular la Comunicació de la Comissió Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell de 13 de juliol de 2021, totes les actuacions que es duguin a terme en compliment d'aquest Reial decret han de respectar el denominat principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi DNSH, per les seves sigles en anglès, Do No Significant Harm) i les condicions d'etiquetatge climàtic i digital. Això inclou el compliment de les condicions específiques previstes en el Component 7, inversió 2 «Energia sostenible a les illes» en la qual s'emmarca, tant en el referit al principi DNSH com a l'etiquetatge climàtic i digital, i especialment les recollides en els apartats 3, 6 i 8 del document del Component del Pla.
Aquesta convocatòria s'emmarca en l'àmbit d'aplicació del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
En l'àmbit estatal cal tenir en compte l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (ambdues ordres publicades en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 234, de 30 de setembre de 2021) i l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtic del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
L'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) ha de dur a terme la coordinació i el seguiment d'aquest Programa d'ajuts.
La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en l'article 2 estableix que aquesta Llei persegueix, entre d'altres, l'estabilització i el decreixement de la demanda energètica, prioritzant en aquest ordre, l'estalvi energètic, l'eficiència energètica i la generació amb energies renovables i la progressiva descarbonització de l'economia, així com la implantació progressiva de les energies renovables i la reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, d'acord amb les compromisos adquirits per l'Estat espanyol i la Unió Europea i amb especial atenció al fet insular.
La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia.
En l'article 10 del Reial decret 451/2022 s'estableix un import total d'ajut a la comunitat autònoma de les Illes Balears de 197.000.000 euros per finançar les actuacions previstes en aquest Reial decret, que es divideixen en tres grans eixos: oficines de dinamització per a la transició energètica; ajuts per a l'impuls de la transició energètica, i el finançament de projectes innovadors. En el programa operatiu del Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears s'estableixen sis programes d'actuació, i concretament, en el programa 4 «Actuacions integrals socialment justes » s'estableix la línia d'actuació P4.L4 sobre actuacions renovables i eficiència energètica en petites i mitjanes empreses. La dotació prevista total del programa 4 és de 30.030.000 euros i es preveu destinar-hi 10.000.000 euros a la convocatòria pública per al foment d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable, així com a actuacions en eficiència energètica en enllumenat interior, promogudes per petites i mitjanes empreses.
La Llei 39/2015, d'1 de octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'article 14 estableix que, en tot cas, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a realitzar qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, per la qual cosa, les sol·licituds de subvencions i relacions amb l'administració d'aquesta convocatòria seran exclusivament telemàtiques.
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l'estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d'energies renovables, la millora de l'eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.
A més, l'article 7.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia, estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.
L'article 7.3 de l'Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions. No obstant això, si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia.
L'objecte de la convocatòria és fomentar les actuacions d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable i actuacions en eficiència energètica en enllumenat interior promogudes per a petites i mitjanes empreses, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics i mediambientals en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no cal la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.
Les instal·lacions realitzades per a les petites i mitjanes empreses són clau per aconseguir una transició energètica sostenible. Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, adreçada a petites i mitjanes empreses del sector privat, s'intenta donar un impuls perquè aquestes realitzin actuacions en generació d'energies renovables per a l'autoconsum i eficiència energètica en enllumenat interior, disminueixin el seu consum d'energia elèctrica no renovable i augmentin l'eficiència energètica en les seves instal·lacions i, per tant, redueixin el consum d'energia elèctrica i les seves emissions de CO2.
Mitjançant Acord de Consell de Govern, adoptat en la sessió de dia 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021), es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears 2021-2023. Aquests ajuts estan inclosos en l'Objectiu II, sostenibilitat, línia II.2.15.
Per tot el que s'ha exposat, vistos els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears; l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar, mitjançant el procediment de despesa anticipada, la convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable i actuacions en eficiència energètica en enllumenat interior promogudes per a petites i mitjanes empreses sotmeses a dret privat, dins les actuacions previstes en el Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU).
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura digital (27 de desembre de 2023)
El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia Alejandro Sáenz de San Pedro García
ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions d'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable, així com actuacions en eficiència energètica en enllumenat interior, promogudes per petites i mitjanes empreses, dins les actuacions previstes en el Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationEU)
Primer Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular els ajuts sobre d'actuacions lligades a l'autoconsum amb o sense emmagatzematge elèctric amb fonts d'energia renovable, així com actuacions d'eficiència energètica en enllumenat interior, amb la finalitat d'augmentar la producció d'energia elèctrica renovable, la reducció del consum d'energia i de les emissions de CO2.
2. Els fons d'aquesta convocatòria procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, del Programa de Regeneració i Repte Demogràfic del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i estan finançats per la Unió Europea – Next Generation EU (Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021).
3. Aquesta convocatòria s'engloba dins dels paquets d'actuació de la inversió 2 (I2), Energia sostenible a les illes, del Component 7 (C7), Desplegament i integració d'energies renovables.
4. Es compleix amb les exigències establertes en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Segon Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts les petites i mitjanes empreses sotmeses a dret privat que duguin a terme la seva actuació en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. La definició de petita i mitjana empresa està recollida en l'Annex I del Reglament (UE) nº 651/2014 de la Comissió.
3. Als beneficiaris se'ls aplica el Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 (DOUE 187/1, de 26 de juny de 2014) pel qual se declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, en la secció 7 sobre ajudes per a la protecció del medi ambient. D'aquest reglament s'aplicarà l'article 41 en el programa d'incentius 1 i l'article 38 bis en el programa d'incentius 2.
4. Els beneficiaris han de destinar l'import íntegre de l'ajut que rebin al pagament de les actuacions subvencionables corresponents.
5. Els beneficiaris no es poden trobar en cap de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
6. Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, les persones físiques i jurídiques, diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, han d'acreditar el compliment dels termes disposats en l'apartat 3.bis de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora.
7. No poden ser beneficiaris dels ajuts:
a) Qui es trobi en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Empreses en situació de crisi, conforme a la definició que a aquest efecte es realitza en el Reglament UE 651/2014, de 17 de juny de 2014, i en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisis (Comunicació de la Comissió 2014/C 249/1, de 31 de juliol de 2014).
c) Les empreses que es trobin subjectes a una ordre de recuperació pendent sobre qualsevol ajut o subvenció que se'ls hagi atorgat amb anterioritat, per haver-lo declarat ajut il·legal i incompatible amb el mercat interior, o bé per qualsevol tipus d'incompliment de les obligacions atribuïdes en la concessió.
d) Qui hagi estat sancionat mitjançant resolució ferma amb la pèrdua del dret a rebre subvencions, d'acord amb els articles 37.2.a i 37.3.a de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
e) Qui es trobi en els supòsits establerts en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, per haver estat objecte de sancions per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.
Tercer Programes d'incentius de la convocatòria
Els programes d'incentius subvencionables són els següents:
Quart Import econòmic
1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 10.000.000 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2024 i 2025, i, concretament, del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7* MR052 o equivalent, amb la distribució d'anualitats següent:
2. En cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'ha d'assignar a l'anualitat següent d'aquest programa.
3. Aquesta convocatòria es tramita com a expedient de despesa anticipada, d'acord amb l'article 43.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2024.
4. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria.
5. Aquesta convocatòria està finançada dins el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea (NextGenerationUE).
Cinquè Actuacions subvencionables
Per programes són subvencionables les actuacions que compleixin els següents requisits d'aquesta convocatòria:
Programa d'incentius 1: són subvencionables les inversions en noves instal·lacions de producció d'energia elèctrica mitjançant tecnologia fotovoltaica de potència de pic fins a 500 kWp i/o tecnologia eòlica de potència del generador fins a 500 kW. En el cas d'instal·lar una potència superior als 500 kWp o 500 kW segons correspongui, únicament se subvencionen els primers 500 kWp o kW.
També són subvencionables les actuacions en nous sistemes d'acumulació d'ió liti complementàries a les instal·lacions fotovoltaiques i/o eòliques indicades en el paràgraf anterior amb una capacitat d'acumulació fins a 100 kWh, que tenguin una garantia mínima de funcionament certificada pel fabricant de cinc anys. En el cas d'instal·lar una capacitat superior als 100 kWh, únicament se subvencionen els primers 100 kWh.
Es consideren subvencionables les actuacions dins el programa d'incentius 1, tant les instal·lacions connectades a xarxa regulades en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica, realitzades en els sectors d'aplicació de cada un dels programes, com les aïllades no regulades en aquest Reial decret.
Programa d'incentius 2: són subvencionables les actuacions d'eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat interior en edificis existents, sempre que aconsegueixin una millora de l'eficiència energètica de l'edifici, mesurada en energia primària, de com a mínim del 10 % en comparació amb la situació anterior a l'actuació.
Sisè Requisits de les actuacions subvencionables
1. Requisits generals
a) Són subvencionables les actuacions que s'ubiquin dins l'àmbit territorial de les Illes Balears i que compleixin amb les condicions establertes per aquesta convocatòria.
b) Les actuacions s'han de fer des del dia de la presentació de la sol·licitud fins al termini que fixi la resolució d'atorgament. Aquest termini no podrà posterior al 31 de juliol de 2025.
c) Els ajuts a percebre pels beneficiaris dels ajuts del programa d'incentius estaran subjectes als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i s'aplicarà l'exempció corresponent a la categoria d'ajuts per a la protecció del medi ambient (secció 7), sense perjudici de la resta de disposicions del dret de la Unió Europea que poguessin ser d'aplicació, particularment les que s'aprovin en l'àmbit de l'execució i gestió tant del Mecanisme de Recuperació i Resiliència com del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
d) S'ha de garantir el respecte al principi de DNSH i l'etiquetatge climàtic, conforme al previst en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la seva normativa de desenvolupament, així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya.
e) S'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, així com del reintegrament de subvencions, de conformitat amb la normativa vigent.
f) S'ha de presentar la documentació exigida en l'apartat vuitè d'aquesta convocatòria.
g) No són subvencionables l'adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d'arrendament financer.
h) En cas que la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic estableixi un portal o aplicatiu web sobre el desenvolupament del Pla d'inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears, es podrà trametre la informació que estableixi la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, sobre les dades de producció de la instal·lació de generació renovables i sobre l'estalvi energètic, perquè les pugui publicar en el portal i/o aplicatiu habilitat. El protocol, periodicitat i format en què s'han de trametre les dades serà proporcionat per la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
2. Requisits tècnics específics
Programa d'incentius 1
Els requisits específics del programa 1 són:
a) Les instal·lacions s'han de destinar a autoconsum en qualsevol de les modalitats establertes en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica.
b) L'ajut es pot complementar quan la instal·lació es realitzi sobre una marquesina o quan s'hagi de eliminar una coberta d'amiant, sempre que, el percentatge de potència instal·lada sobre la marquesina, o sobre la superfície de la qual s'ha eliminat l'amiant, suposi, almenys, el 50 % de la potència de la instal·lació de generació instal·lada.
c) Les instal·lacions han de disposar d'un sistema de monitorització de l'energia elèctrica produïda per la instal·lació objecte de subvenció i que ha de tenir com a mínim les funcionalitats següents:
d) No són subvencionables les instal·lacions fotovoltaiques o eòliques que incorporin dispositius que impedeixin l'abocament instantani d'energia a la xarxa de distribució, a excepció dels casos en els quals no hi hagi capacitat d'accés a la xarxa de distribució.
e) Les instal·lacions realitzades han de complir, quan correspongui, amb els requisits establerts en els reglaments tècnics de seguretat industrial d'aplicació, especialment el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i les seves ITC, i si correspon el Reglament d'Instal·lacions Elèctriques en Alta Tensió i les seves ITC, així com qualsevol altra normativa que els sigui aplicable, així com comptar amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives necessàries.
f) Només poden ser objecte d'ajut els equips que siguin nous, excepte les bateries procedents de la reutilització de bateries de vehicle elèctric (segona vida de bateries).
Programa d'incentius 2
1. Els requisits generals específics del programa 2 són:
a) Les actuacions energètiques considerades dins aquesta mesura són la substitució d'instal·lacions d'il·luminació interior existents per altres més eficients de tecnologia LED, sempre que aconsegueixin una millora de l'eficiència energètica de l'edifici, mesurada en energia primària, de com a mínim del 10 % en comparació amb la situació anterior a l'actuació.
b) Son subvencionables totes aquelles actuacions que amb caràcter orientatiu i no limitatiu s'esmenten a continuació:
En particular, tenen aquesta consideració les actuacions que tenguin la certificació AENOR EA0026:2006. Instal·lacions de sistemes domòtics en habitatges, entre d'altres.
c) Les exigències mínimes d'eficiència energètica que ha de complir la instal·lació d'il·luminació que es rehabiliti són les que figuren en el document HE-3, Eficiència energètica de les instal·lacions d'il·luminació, del Codi tècnic de l'edificació.
2. No s'inclou dins aquesta programa d'incentius l'actuació que sigui únicament la substitució de les bombetes per altres de tecnologia LED.
Setè Despeses elegibles
1. Amb caràcter general es consideren costs elegibles els que s'especifiquen a continuació, sempre que tenguin relació amb l'activitat subvencionada:
a) La inversió en equips, infraestructura, materials, equipaments de control i auxiliars i relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.
b) Els estudis d'accés i connexió quan siguin necessaris per a la instal·lació d'autoconsum.
c) Els costos d'execució de les obres i/o instal·lacions relacionades amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.
d) Sistemes de gestió, control actiu i monitoratge de dades . Aquests equips han de ser propietat del beneficiari de l'ajut i estar vinculats a l'actuació objecte de l'ajut. També es subvencionable el sistema d'intercanvi de dades establert en punt 1.h) de l'apartat sisè.
e) Obres civils, quan estiguin relacionades amb les actuacions objecte d'ajut i aquelles que siguin necessàries per a l'execució correcta del projecte, com el reforç de coberta o la seva substitució en la part proporcional de la coberta que hagi d'ocupar la instal·lació de generació, en el seu cas. Així mateix, es consideren subvencionables com a obra civil les partides següents: edificacions necessàries per al projecte, terra campa, excavacions, rases, canalitzacions i canonades associats a la instal·lació de generació, o als sistemes d'integració d'energia elèctrica i gestió de la demanda, ajuts d'obra de paleta, instal·lacions auxiliars necessàries, vials de servitud interna de la instal·lació, adequació d'accessos per a la instal·lació, edificis de control, plataformes de muntatge, grues, bastides, instal·lacions temporals, restauració i mesures mediambientals correctores després de les obres. Per ser considerat cost elegible, les obres han de complir la condició que almenys el 70 % (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparin per a la reutilització, el reciclatge i la valoració d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquin demolició, s'ha d'incloure la pràctica de demolició selectiva.
f) Quan per motiu de l'actuació sigui necessari retirar aquells productes de construcció que continguin amiant. La retirada s'ha de realitzar conforme al que estableix el Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb el risc d'exposició a l'amiant, per una empresa legalment autoritzada. La gestió dels residus originats en el procés s'ha de realitzar conforme al que s'estableix en la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats, i en el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
g) Els costos de la redacció dels projectes o memòries tècniques relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.
h) Els costos de la direcció facultativa relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.
i) Coordinació de Seguretat i Salut de l'obra i muntatge relacionats amb les tipologies d'actuació objecte d'ajut.
j) Altres partides que siguin degudament justificades com a necessàries (auxiliars o no), diferents de les recollides com a despeses no subvencionables en aquest apartat.
2. No es consideren despeses subvencionables les que s'esmenten a continuació:
a) L'impost sobre el valor afegit (IVA).
b) Les despeses sobre la gestió de les subvencions (sol·licitud i justificació).
c) Les despeses pròpies, ja siguin de personal, funcionament o despeses generals.
d) Estudis d'impacte ambiental i costos de visat de projectes tècnics.
e) Qualssevol altres despeses de promoció en els quals el sol·licitant incorri per desenvolupar el projecte.
f) Autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals i/o fiances, multes, taxes o tributs.
g) Qualssevol despeses associades a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot sent necessaris per a l'obtenció de permisos o llicències, que no estiguin inclosos en l'apartat 1.
h) Cost d'adquisició o arrendament de terrenys utilitzats tant per al projecte d'inversió com per a les infraestructures d'evacuació.
i) Assegurances subscrites pel sol·licitant.
j) La vigilància i seguretat durant l'execució de l'obra fins a la data de posada en marxa.
k) Costos financers.
Vuitè Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds s'han de presentar exclusivament de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic.
No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les condicions de la convocatòria i de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 72, de 24 de maig de 2008.
2. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:
a) El document normalitzat 1 de sol·licitud de subvenció i l'autorització expressa, inclosa en aquest document normalitzat 1, a l'òrgan instructor del procediment perquè consulti les dades acreditatives d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT), d'acord amb el que estableix l'article 95.1 k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
Tret que la persona sol·licitant s'oposi expressament, l'òrgan instructor ha de consultar les dades corresponents d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb la CAIB i davant la Seguretat Social, d'acord amb el que estableix l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En cas que el sol·licitant no autoritzi o s'oposi a la consulta de les dades esmentades, ha d'aportar certificacions acreditatives, expedides per les autoritats administratives competents, d'estar al corrent amb les obligacions tributàries amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb l'AEAT i amb la Seguretat Social.
No obstant això, quan el beneficiari o l'entitat col·laboradora no estiguin obligats a presentar les declaracions o documents corresponents a les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social que siguin exigibles, perquè la quantia de l'ajut no supera els 10.000 euros per persona beneficiaria, de conformitat amb el que preveu l'article 63 c) del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, ha d'acreditar-ho mitjançant una declaració responsable.
b) La fotocòpia del NIF/NIE del sol·licitant i, en el seu cas, de la persona que el representi. No serà necessària l'aportació de còpia de DNI si l'interessat presta el seu consentiment exprés perquè les seves dades d'identitat personal puguin ser consultades per l'òrgan instructor mitjançant el sistema de verificació de dades d'identitat que cada comunitat autònoma i les ciutats de Ceuta i Melilla poguessin tenir establert. Per la seva part, la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, reconeix la potestat de verificació de les administracions públiques, en relació amb les dades personals que obrin en el seu poder, per a comprovar l'exactitud d'aquests.
c) La documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que formuli la sol·licitud d'ajut com a representant d'aquesta, inscrita degudament, si escau, en els registres públics corresponents.
d) La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 de no trobar-se en cap de les circumstàncies enumerades en l'article 13 de la Llei 38/2003; i, en particular, de trobar-se al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions, en els termes prevists en l'article 25 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
e) La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 de no trobar-se en cap de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
f) La declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1 que no es disposa d'altres ajuts per a la mateixa actuació, per incompatibilitat d'ajuts d'acord amb l'apartat dinovè d'aquesta convocatòria. En aquest document normalitzat 1 s'ha d'indicar en l'annex si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió.
g) Per a sol·licituds amb un import de subvenció sol·licitat superior a 30.000 euros, la declaració sobre el compliment de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, relativa a la lluita contra la morositat en les operacions comercials (document normalitzat 2).
h) Memòria resum de l'actuació (document normalitzat 3).
i) Avantprojecte o memòria tècnica, en cas que no es requereixi projecte, en què es descriguin adequadament les actuacions que s'han de dur a terme i la situació de partida, subscrita per un tècnic competent o instal·lador, si escau. L'avantprojecte ha d'incloure un estudi de gestió de residus i cal justificar que les actuacions previstes no causaran un perjudici significatiu al medi ambient o, en el seu cas, les mesures correctores que s'adoptaran per a complir amb els criteris de la «Guia per al disseny i desenvolupament d'actuacions concordes amb el principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient», publicada pel Ministeri per a la Transició i el Repte Democràtic.
j) Pressupost de l'empresa o empreses que realitzaran l'execució de les actuacions, desglossat. L'oferta econòmica de l'actuació i, d'acord amb l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, quan l'import de la despesa subvencionable superi els imports establerts en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (40.000 euros, en el cas d'execució d'obres, o 15.000 euros, quan es tracta d'altres contractes), el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a assumir el compromís per a la prestació del servei o lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat entitats suficients per dur-ho a terme. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (document normalitzat 4).
k) Declaració responsable del compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (DNSH, per les seves sigles en anglès, Do No Significant Harm), i la seva normativa d'aplicació, especialment el Reglament (UE) 2021/241, el Reglament (UE) 2020/852, i l'Ordre HFP/1030/2021 (document normalitzat 5).
l) Declaració responsable del compliment dels principis transversals establerts en PRTR i d'acord amb el que estableix l'article 8.1.e) de l'Ordre HFP/1030/2021. Adopció de mesures eficaces i proporcionades per evitar el frau, corrupció, conflicte d'interessos i doble finançament en l'àmbit de gestió d'aquests ajuts, segons disposen els acords i reglaments de la UE i l'Ordre HFP/1030/2021 (document normalitzat 6).
m) Declaració d'acceptació de la cessió i tractament de dades entre Administracions Públiques en relació amb l'execució i actuacions del PRTR, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'Ordre HFP/1030/2021 (document normalitzat 7).
n) Per al programa 1, sempre que la potència instal·lada de generació superin els 100 kWp per instal·lacions fotovoltaiques o els 100 kW per instal·lacions eòliques, s'ha d'aportar un informe que inclogui:
o) Per al programa 2:
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 d'aquesta Llei.
4. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. Les persones o entitats sol·licitants han de comunicar immediatament a l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies.
6. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.
Novè Termini de presentació de les sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és des del 15 de gener de 2024 fins al 15 de juliol de 2024 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia.
Desè Procediment per a la concessió de les subvencions
1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent (rigorós ordre d'entrada), encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
2. En cas d'exhauriment del crèdit destinat a la convocatòria, i sempre que no hagi expirat la vigència del Programa, es poden rebre sol·licituds en llista de reserva provisional, que s'han d'atendre per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produeixin desestimacions o revocacions de les sol·licituds d'ajut prèvies que puguin alliberar pressupost, o bé s'incorpori nou pressupost a la convocatòria. En cap cas la presentació d'una sol·licitud a la llista de reserva provisional genera cap dret per a la persona sol·licitant, fins que no es validi la sol·licitud.
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
4. Una vegada que els tècnics de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució provisional, la qual s'ha de notificar als interessats perquè en el termini màxim de deu dies hi puguin al·legar el que considerin oportú. Es podrà prescindir d'aquest tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Posteriorment, el director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre la proposta de resolució definitiva en la qual s'han de motivar si s'estimen o no les al·legacions presentades.
5. La resolució expressa del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, ajut sol·licitat, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants. En la resolució també s'ha d'esmentar que els ajuts procedeixen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Unió Europea – Next Generation EU).
6. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data de la presentació de la sol·licitud. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i següents de la Llei 39/2015, i s'ha de dictar i notificar dins del termini de sis mesos comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud.
7. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'ha presentat tota la documentació establerta en l'apartat catorzè, i s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
8. En cas que la justificació de l'actuació no comporti el pagament de la totalitat de la subvenció aprovada s'ha de notificar a les persones interessades perquè en el termini màxim de quinze dies hi puguin al·legar el que considerin oportú.
9. La informació sobre les concessions de subvencions fetes s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions, en els termes en què s'estableix aquesta obligació de comunicació en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la resta de normativa de desplegament d'aquesta obligació.
10. D'acord amb el que estableix l'article 8 de l'Ordre HFP/1030/2021, quant a la remissió de la informació sobre perceptors finals dels fons (beneficiaris de les ajudes, contractistes i subcontractistes) la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha d'aportar la informació sobre la identificació del perceptor dels fons: nom del destinatari dels fons, si escau data de naixement, en concepte d'ajudes o per la condició de contractista i subcontractista, en els termes que determini el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, per donar compliment a l'exigència de l'article 22.d) del Reglament (UE) 2021/241.
11. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha de fer el seguiment, el control i, si escau, el reintegrament dels ajuts concedits a l'empara del Reial decret 451/2022, sens perjudici del que correspongui fer en virtut del que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
Onzè Competència i resolució
1. Correspon a la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic la instrucció del procediment. El director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.
2. El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.
Dotzè Definició dels ajuts
Els ajuts queden definits de la manera següent:
1. L'import de l'ajut a atorgar serà la suma de l'ajut base i l'ajut addicional que pogués correspondre en cada cas, conforme s'estableix a continuació i, en qualsevol cas, aquest import ha d'estar sotmès als límits que estableixi la normativa europea aplicable d'ajuts d'estat.
2. L'ajut base en cada programa d'incentius s'estableix com un percentatge del cost subvencionable de l'actuació.
3. Depenent del tipus d'actuació subvencionable, l'ajut base es pot complementar amb una ajut addicional, com per exemple la instal·lació de marquesines o l'eliminació de cobertes d'amiant o actuacions conjuntes dels programes.
4. L'import de l'ajut total està, en qualsevol cas, limitat per l'import màxim que resulti de l'aplicació, si escau, de la normativa europea d'ajuts d'Estat, que li fos aplicable a la tipologia d'actuació i al tipus de beneficiari corresponent.
Tretzè Costos subvencionables i quantia dels ajuts
1. El càlcul del cost subvencionable i l'ajut per programes s'ha de calcular com s'estableix a continuació:
A. Programa d'incentius 1. Instal·lació de generació
a) Cost subvencionable
El cost subvencionable total de la generació (Cstg) és el següent:
Cstg= Csufg · Ps
On:
Ps és la potència real de la instal·lació de generació en kW (kWp per a solar fotovoltaica).
En el cas de les instal·lacions fotovoltaiques per a autoconsum, la potència de generació a l'efecte del càlcul de l'ajut es correspondrà amb la suma de les potències màximes unitàries dels mòduls fotovoltaics que configuren aquesta instal·lació (coneguda comunament com a potència pic), mesures en condicions estàndard segons la norma UNE corresponent.
El Csufg és el menor valor entre el Csug i el Csumtg.
Csug
El Csug és el cost subvencionable unitari de la instal·lació generació (Csug) en €/kWp o €/kW segons sigui instal·lació fotovoltaica o eòlica.
Csumtg
És el cost subvencionable unitari màxim total generació (Csumtg) pel càlcul del Csumtg s'ha d'utilitzar l'expressió següent:
Csumtg = Csumg+Csummarq+Csumami+Csumcten
On:
Csumg és el cost subvencionable unitari màxim de generació definit a la taula 1.
Csummarq és el cost subvencionable unitari màxim de complementari de marquesina definit a la taula 1 quan li sigui d'aplicació.
Csumami és el cost subvencionable unitari màxim de complementari de eliminació de coberta amiant definit a la taula 1 quan li sigui d'aplicació.
Els costos subvencionables unitaris màxims aplicables de manera complementària als presentats en la taula anterior són els següents, sempre que el percentatge de potència instal·lada sobre marquesina, o sobre la superfície de la qual s'ha eliminat amiant, suposi, almenys, el 50 % de la potència de la instal·lació de generació realment instal·lada (Ps). En cas contrari no es considerarà cost subvencionable unitari màxim complementari.
Csumcten és el cost subvencionable unitari màxim de complementari de canvi de tensió 125/220 per 230/400 V definit a la taula 1 quan li sigui d'aplicació.
Taula 1
Actuació autoconsum |
Cost subvencionable unitari màxim subvencionable generació €/kW (Csumg) |
Cost complementari subvencionable unitari màxim marquesines €/kWp (Csummarq) |
Cost complementari subvencionable unitari màxim eliminació amiant €/kWp (Csumami) |
Cost complementari subvencionable unitari màxim canvi de tensió 230/400 €/kWp (Csumcten) |
---|---|---|---|---|
Instal·lació fotovoltaica 100 kWp < P ≤ 500 kWp |
749 |
500 |
719,8 |
200 |
Instal·lació fotovoltaica 10 kWp < P ≤ 100 kWp |
910 |
500 |
817,80 |
300 |
Instal·lació fotovoltaica P ≤ 10 kWp |
1.188 |
500 |
1082,40 |
400 |
Instal·lació eòlica 20 kW < P ≤ 500 kW |
3.072 |
- |
- |
|
Instal·lació eòlica P ≤ 20 kW |
4.723 |
- |
- |
|
b) Ajut
L'ajut a atorgar a la instal·lació de generació s'obté multiplicant el cost subvencionable total pel percentatge de l'ajut que s'estableix a la taula 2.
Ajut = Cost subvencionable total generació (Cstg) x (% indicat a la taula 2)
Taula 2
Tipus beneficiari |
Petita empresa |
Mitjana empresa |
---|---|---|
Els establerts en la convocatòria |
60 % |
50 % |
En cas de realitzar actuacions en la mateixa instal·lació de forma conjunta en el programa 1 i en el programa 2, el percentatge de la taula anterior se incrementarà amb un 5 %.
B. Programa d'incentius 1. Instal·lació d'emmagatzematge complementària a la instal·lació de generació
a) El cost subvencionable total d'emmagatzematge (Cste) és el següent:
Cste= Csufe · Cap
On:
Cap és la capacitat nominal de la instal·lació d'emmagatzematge en kWh
El càlcul del Cste és realitzarà considerants les següents expressions:
- Cost subvencionable instal·lació emmagatzematge (Csue).
El Csue és el cost elegible unitari de la instal·lació de emmagatzematge en €/kWh.
- Cost subvencionable unitari màxim d'emmagatzematge (Csume).
Csume és el cost subvencionable unitari màxim de d'emmagatzematge definit a la taula 3.
- Cost subvencionable unitari final d'emmagatzematge Csufe.
El Csufe és el menor valor entre el Csue i el Csume
Taula 3
Actuació autoconsum |
Cost subvencionable unitari màxim emmagatzematge €/kWh (Csume) |
---|---|
10 kWp < Capacitat ≤ 100 kWp |
650 |
Capacitat ≤ 10 kWp |
910 |
b) Ajut
L'ajut a atorgar a la instal·lació de generació s'obté multiplicant el cost subvencionable total pel percentatge de l'ajut que s'estableix a la taula 4.
Ajut = Cost subvencionable total emmagatzematge (Cste) x (% indicat a la taula 4)
Taula 4
Tipus beneficiari |
Petita empresa |
Mitjana empresa |
---|---|---|
Els establerts en la convocatòria |
50 % |
40 % |
C. Programa d'incentius 2. Millora d'eficiència energètica en enllumenat interior
L'ajut a atorgar s'obté multiplicant el cost subvencionable pel percentatge de l'ajut que s'estableix a la taula 5.
Taula 5
Tipus beneficiari |
Petita empresa |
Mitjana empresa |
---|---|---|
Els establerts en la convocatòria |
40 % |
30 % |
En cas de realitzar actuacions en la mateixa instal·lació de forma conjunta en el programa 1 i en el programa 2, el percentatge de la taula anterior se incrementarà amb un 5 %.
2. Els ajuts no podran superar en tot cas els límits, establerts per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny de 2014, o qualsevol altra normativa que resulti aplicable, particularment en l'àmbit de la gestió i execució del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Catorzè Pagament i justificació de les activitats
1. La Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia ha d'ordenar el pagament de la subvenció, una vegada comprovada l'execució de l'actuació i que s'ha presentat tota la documentació establerta en l'apartat següent, en el qual s'ha de fer referència expressa a la procedència dels fons i s'ha d'esmentar Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
2. En cas que la persona beneficiària no compleixi l'obligació de fer l'actuació i de justificar-la, no es pagarà la subvenció i es declararà la pèrdua del dret al cobrament, de conformitat amb el que estableix l'article 89 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es continuarà el procediment previst en l'article 42 de la Llei 38/2003.
3. La documentació a presentar per a la justificació és la següent:
a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 8).
b) Memòria resum i justificativa de l'actuació realitzada signada pel tècnic titulat competent autor del projecte definitiu o, en defecte d'això, el director d'obra o, en el seu cas, per l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada (document normalitzat 9).
c) Memòria econòmica de l'actuació (document normalitzat 10).
d) Certificat que acrediti les dades bancàries per a transferència de l'import de l'ajut
e) Relació certificada i còpia de les factures i dels corresponents justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió elegible realitzada i que responguin al pressupost i als contractes presentats.
f) Relació classificada i signada pel beneficiari dels encàrrecs i/o contractes relatius a les actuacions dutes a terme, en cas que n'hi hagi, així com còpia d'aquests.
g) Justificació documental de la correcta execució de l'actuació ex post, segons el tipus d'actuació executada, en el seu cas i quan sigui obligatòria:
h) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que inclogui fotografies dels equips i les instal·lacions principals finals objecte de l'ajut, i en què es mostri el cartell publicitari de l'actuació i el sistema de visualització establert en aquesta convocatòria.
i) Informació i enllaç al lloc d'Internet del beneficiari dels ajuts, en cas que en disposi, en què el beneficiari dels ajuts ha d'informar el públic del possible suport obtingut dels fons Next Generation o del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i/o, en el seu cas, de l'instrument de la Unió Europea que correspongui i fer una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacar el suport financer de la Unió Europea.
j) Quan se superi l'import de 10.000 euros per persona beneficiària, en cas que el beneficiari s'hagi oposat o no hagi autoritzat l'òrgan instructor perquè obtengui de forma directa l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, aquest està obligat a aportar les certificacions acreditatives, expedides per les autoritats administratives competents, d'estar al corrent amb les obligacions tributàries amb l'AEAT, amb la CAIB i amb la Seguretat Social, de conformitat amb el que preveu la lletra c) de l'article 63 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
k) Declaració responsable inclosa en el document normalitzat 8 que acrediti l'existència d'altres subvencions o ajuts cobrats per a la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context d'aquest Programa d'ajuts, de qualsevol administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional.
l) Documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, si escau, l'ingrés d'ajuts, pagaments a proveïdors, etc.).
m) Declaració responsable inclosa en el document normalitzat 1, prèvia a la justificació per part dels beneficiaris, que garanteixi:
n) Identificació del perceptor final de fons (beneficiaris últims dels ajuts, contractistes i subcontractistes), mitjançant: NIF, nom, domicili, alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de la AEAT o equivalent (si desenvolupen activitat econòmica) i l'acceptació de la cessió d'aquestes dades entre les Administracions Públiques implicades. En els projectes amb ajut concedit inferior a 100.000 euros és suficient presentar el document normalitzat 9.
4. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies següents, comptadors des de l'endemà d'haver rebut el requeriment.
5. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.
6. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas pot ser posterior al desè dia hàbil des de la data màxima d'execució de l'activitat.
7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia l'hagi aprovat prèviament, així com la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
Quinzè Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris estan obligats al següent:
1. Obligacions generals
a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Justificar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 10.000 euros.
e) Accedir a les actuacions de comprovació, seguiment, control i avaluació que s'estableixin per al PRTR i les que imposi la normativa interna i de la Unió Europea i, en particular, les actuacions de comprovació que dugui a terme l'IDAE, a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detectessin irregularitats es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.
g) Mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament del saldo o, mancant aquest pagament, de l'operació. Aquest període serà de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60 000 euros.
Els registres i documents relatius a auditories, recursos, litigis, la tramitació de reclamacions relatives a compromisos jurídics o relatius a recerques de l'OLAF s'han de conservar fins que aquestes auditories, recursos, litigis, tramitació de reclamacions o recerques hagin conclòs. En el cas dels registres i documents relatius a recerques de l'OLAF, l'obligació de conservar els registres i documents s'aplicarà una vegada que aquestes recerques hagin estat notificades al perceptor.
Els registres i documents es conservaran, bé en forma d'originals, bé en forma de còpies compulsades d'originals, bé en suports de dades comunament acceptades, entre ells versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Quan existeixin versions electròniques no seran necessaris originals si aquests documents compleixen els requisits legals aplicables perquè puguin ser considerats equivalents a originals i fiables a l'efecte d'auditoria.
h) Assegurar les mesures d'informació i publicitat establertes en l'article 17 del Reial decret 451/2022, de 14 de juny.
i) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions.
j) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents des del pagament de la subvenció.
k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts d'estat (Reglament [UE] 651/2014), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.
m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.
n) Disposar de tots els documents sobre la despesa que siguin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada.
o) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix el títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.
p) Qualsevol altra obligació establerta en el Reial decret 451/2022, de 14 de juny.
2. Obligacions específiques de compliment dels DNSH
a) Les persones o entitats beneficiàries han de garantir el ple compliment del principi de no causar un perjudici significatiu al medi ambient (principi Do No Significant Harm, DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que es preveu en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021 i pel Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, així com amb el requerit en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya.
b) L'incompliment del principi del DNSH és causa de revocació o reintegrament de la subvenció i les modificacions dels projectes només seran possibles si no afecten el ple compliment del principi del DNSH.
3. Obligacions específiques cessió de dades
a) Acceptació de la cessió de dades entre les Administracions públiques implicades per a donar compliment al que es preveu en la normativa europea que és aplicable i de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, conforme al model establert en l'annex IV.B de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre021.
b).Acceptació de la cessió de dades que s'han de trametre al sistema de gestió de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia per publicar la informació en web sobre el desenvolupament del Pla d'inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix el punt 1.h de l'apartat sisè d'aquesta convocatòria.
Setzè Subcontractació de les activitats subvencionades
1. S'ha de complir el que estableix l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que hi concorrin les circumstàncies següents:
1a. Que s'obtengui la prèvia autorització expressa de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
2a. Que l'import subvencionable no excedeixi del cost incorregut per l'entitat vinculada. L'acreditació del cost es realitzarà en la justificació en els mateixos termes establerts per a la acreditació de les despeses del beneficiari.
3. Als efectes del que disposa l'article 29.7.d) de la Llei general de subvencions, es considera que hi ha vinculació amb les persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat en les quals concorri alguna de les circumstàncies següents:
a) Persones físiques unides per relació conjugal o persones lligades amb una relació d'afectivitat anàloga, parentiu de consanguinitat fins al quart grau o d'afinitat fins al segon.
b) Les persones físiques i jurídiques que tinguin una relació laboral retribuïda mitjançant pagaments periòdics.
c) Ser membres associats del beneficiari a què es refereix l'apartat 2 i membre o partícips de les entitats sense personalitat jurídica a què es refereix l'apartat 11 de la Llei general de subvencions.
d) Una societat i els seus socis majoritaris o els seus consellers o administradors, així com els cònjuges o les persones lligades amb una relació d'afectivitat anàloga i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins el segon.
e) Les societats que, d'acord amb l'article 5 del Reial decret legislatiu 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del mercat de valors, compleixen les circumstàncies requerides per formar part del mateix grup.
f) Les persones físiques o agrupacions sense personalitat i els seus representants legals, patrons o els qui n'exerceixin l'administració, així com els cònjuges o les persones lligades amb una relació d'afectivitat anàloga i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.
g) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i les persones físiques, jurídiques o agrupacions sense personalitat que d'acord amb les normes legals, estatutàries o acords contractuals tenguin dret a participar en més d'un 50 % en el benefici de les primeres.
Dissetè Publicitat
1. Tota referència a l'actuació objecte dels ajuts regulats en aquesta convocatòria en publicacions, activitats de difusió, pàgines web, aplicacions mòbils i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figurin en els manuals d'Imatge de Projectes d'Energia Sostenible per a territoris extrapeninsulars que estaran disponibles en la web del IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establert pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, tot això de conformitat amb el que s'estableixi sobre aquest tema, i en els termes prevists en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 31 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Així mateix, les instal·lacions han d'estar senyalitzades d'acord amb el que s'indiqui en el manual o manuals d'imatge. Addicionalment, per a totes les actuacions, hi ha d'haver una pantalla en un lloc visible que mostri les dades de generació i consum indicats en l'annex I del Reial decret 477/2021.
2. Així mateix, tant en la convocatòria com en la resolució que es notifiqui als beneficiaris, s'ha d'esmentar el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i el finançament per la Unió Europea Next Generation EU (Mecanisme de Recuperació i Resiliència).
3. En el context dels dos apartats anteriors, els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir-ne la visibilitat, en particular quan promoguin les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada adreçada a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic.
4. Addicionalment, en el cas d'instal·lacions superiors a 100 kW de potència instal·lada de generació, s'ha d'aportar un pla estratègic que indiqui l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació i el seu impacte mediambiental, incloent l'emmagatzematge, els criteris de qualitat o durabilitat utilitzats per seleccionar els diferents components, la interoperabilitat de la instal·lació o el seu potencial per oferir serveis al sistema, així com l'efecte motor sobre pimes i autònoms que s'espera que tengui el projecte. Pot incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional.
Divuitè Lluita contra el frau
S'ha de complir el Pla de mesures antifrau de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l'àmbit d'execució dels Fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Next Generation EU) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat per acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 (BOIB núm. 17, d'1 de febrer de 2022).
Les entitats beneficiàries han d'atendre estrictament al que estableix la normativa espanyola i europea en relació amb la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos i als pronunciaments que al respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea hagin realitzat o puguin realitzar les institucions de la Unió Europea i han d'adoptar els mecanismes per evitar-lo.
El canal de denúncies del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència és el canal de denúncies extern INFOFRAUDE gestionat pel Servei Nacional de Coordinació Antifrau (https://planderecuperacion.gob.es/buzon-antifraude-canal-dedenuncias-del-mecanismo-para-la-recuperacion-y-resiliencia), amb competències de coordinació general a nivell nacional respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea, mitjançant el qual qualsevol persona que tingui coneixement de fets que poguessin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea pot posar aquests fets en el seu coneixement.
És una obligació dels beneficiaris la de permetre l'accés a la Comissió, a l'Oficina Europa de Lluita Contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes i, si escau, a la Fiscalia Europea, per exercitar els drets que reconeix l'article 129, apartat 1, del Reglament Financer 2018/1046, d'acord amb l'article 22.2 del Reglament 241/2021, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.
Dinovè Concurrència d'ajuts
1. Els ajuts regulats en el Reial decret 451/2022 són compatibles amb altres ajuts o subvencions que poguessin ser atorgats per qualssevol administracions públiques o organismes o ens públics, sempre que no tenguin el seu origen en un fons o programa d'ajuts de la Unió Europea i no cobreixin el mateix cost, així com l'import de l'ajut o subvenció, aïlladament o en concurrència amb altres incentius, no superi el cost del projecte i compleixi amb la normativa nacional i europea d'ajuts d'Estat.
2. En tot cas, els projectes que es financin amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència només podran rebre ajuda d'altres programes i instruments de la Unió Europea, sempre que aquest ajut no cobreixi el mateix cost, de conformitat amb l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, l'article 188 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al Pressupost General de la Unió, i l'article 7 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.
3. La concessió d'aquestes subvencions és incompatible amb la concessió d'una altra per a la mateixa actuació en el marc de les convocatòries gestionades per la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia.
Davant el supòsit de més d'una sol·licitud per a la mateixa actuació subvencionable, emmarcades en diferents convocatòries, la concessió de la subvenció de la primera sol·licitud resolta, que podrà coincidir o no amb la primera sol·licitud presentada, comportarà de forma automàtica la denegació de l'altra subvenció sol·licitada; tot això amb independència que la resolució de concessió inicial sigui posteriorment revocada o inclús es doni el cas que el beneficiari renunciï a la subvenció concedida.
Vintè Reintegrament
Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.
Vint-i-unè Compliment del principi DNSH de la convocatòria
En aquesta convocatòria, desenvolupada en el Pla d'Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears, es tenen en compte les següents condicions específiques del DNSH:
- Mitigació del canvi climàtic
La mesura comprèn una sèrie d'actuacions encaminades a la implantació d'energies renovables a les illes i millora de l'eficiència energètica en edificis. Tot això amb l'objectiu d'encaminar l'economia de les illes cap a la descarbonització i la reducció de la dependència dels combustibles fòssils que és especialment important en aquests territoris en comparació amb altres zones de la geografia nacional. Per tot això, s'espera que lluny de donar lloc a emissions significatives de gasos amb efecte d'hivernacle contribueixi a disminuir-les, conforme es reconeix en l'article 10 del Reglament (UE) 2020/852. A més, la mesura disposa de l'etiqueta 29 (contribució als objectius climàtics del 100 %).
- Adaptació al canvi climàtic
La mesura comprèn una sèrie d'actuacions encaminades a la implantació d'energies renovables a les illes i millora de l'eficiència energètica en edificis, per la qual cosa no es considera que tingui un impacte negatiu sobre l'adaptació del canvi climàtic, sinó més aviat tot el contrari, l'impacte és positiu. Addicionalment, en l'Estudi Ambiental Estratègic del PNIEC es presta una especial atenció a la importància de l'adaptació al canvi climàtic per part de les noves infraestructures energètiques. En aquest sentit, en aquest document s'assegura la coherència entre el PNIEC i el Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic (PNACC-2). Per tant, conforme amb el que es preveu en l'article 11 del Reglament 2020/852 la mesura contribueix substancialment a l'adaptació al canvi climàtic. A més, la mesura disposa de l'etiqueta 29 (contribució als objectius climàtics del 100 %).
- Ús sostenible i protecció de l'aigua i els recursos marins
L'Estudi Ambiental Estratègic del PNIEC, aprovat en el marc de la Llei 21/2013 d'Avaluació Ambiental, realitza una anàlisi exhaustiva dels efectes de les mesures del PNIEC sobre les aigües i els recursos marins, proposant mesures correctores per a tots aquells casos en els quals la implementació del PNIEC pogués suposar un potencial perjudici. Cal assenyalar que la implementació del PNIEC engloba el desenvolupament de la totalitat de les diferents fonts d'energies renovables a Espanya, tal com contempla la inversió 1. El seguiment d'aquestes recomanacions ambientals per mitigar els efectes assegura que no es produeixi mal significatiu sobre els recursos marins ni els aqüífers, d'acord amb el que s'estableix en la Directiva 2000/60 per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües. Es considera per tant que la mesura és compatible amb el principi de Do No Significant Harm.
- Transició a una economia circular
Existeix una Estratègia d'economia circular que garanteix la màxima reutilització dels recursos amb la qual la Reforma està plenament alineada. Addicionalment, el Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima estableix que se seguiran els principis d'economia circular en diverses mesures (1.8, 1.11, 1.21 i 1.22, entre altres). En l'Estudi Ambiental Estratègic i la Declaració Ambiental Estratègica del PNIEC (BOE de l'11 de gener de 2021) es contemplen les recomanacions d'aplicar els principis d'economia circular per al reciclatge d'instal·lacions renovables objecte de renovació, així com minimitzar la producció de residus i la importació de materials. I, en tot cas, assegurar la coordinació del PNIEC i l'Estratègia Nacional d'Economia Circular. Més concretament, l'Estudi Ambiental Estratègic estableix que el tractament dels materials procedents del desmantellament d'instal·lacions renovables ha de complir les premisses incloses en l'estratègia d'economia circular. El seguiment d'aquestes recomanacions ambientals per mitigar els efectes assegurarà que no es produeixi mal significatiu en l'àmbit de la generació de residus. Es considera, per tant, que la mesura és compatible amb el principi del Do No Significant Harm.
- Prevenció i control de la pol·lució
Atesa la concepció de la mesura (desplegament d'energies renovables i la seva integració) no es considera que pugui tenir un efecte negatiu sobre l'emissió de contaminants a l'atmosfera, l'aigua o el sòl, en comparació amb la situació existent abans del començament de la mesura. De fet, la posada en marxa d'aquesta mesura millorarà els nivells de qualitat de l'aire, l'aigua o el sòl en augmentar la utilització d'aquesta mena d'energies (article 14 del Reglament 2020/852), pel que contribuirà substancialment a la prevenció i el control de la contaminació.
- Protecció i restauració de la biodiversitat i els ecosistemes
L'Estudi Ambiental Estratègic del PNIEC realitza una anàlisi exhaustiva dels efectes de les mesures del PNIEC sobre la biodiversitat i els ecosistemes, proposant mesures correctores per a tots aquells casos en els quals la implementació del PNIEC poguessin suposar un perjudici, d'acord amb la Directiva 92/43/CEE del Consell, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres. El seguiment d'aquestes recomanacions ambientals per mitigar els efectes assegurarà que no es produeixi mal significatiu sobre els ecosistemes ni pèrdua de biodiversitat, reduint la fragmentació del territori i la seva degradació, amb especial atenció als corredors verds i altres mesures de connectivitat dels hàbitats, així com a la protecció de les espècies animals. Cal assenyalar que en aquells casos en què les mesures suposen el desplegament d'infraestructura energètica sobre el territori, l'impacte ambiental es gestiona mitjançant les corresponents avaluacions ambientals estratègiques dels instruments definits en aquest Component, les avaluacions d'impacte ambiental específiques de cadascun dels projectes que resultin d'aquestes, així com les mesures preventives, correctores i compensatòries resultants del procés d'avaluació ambiental estratègica del PNIEC, tal com s'ha esmentat prèviament. Addicionalment, l'impuls d'instruments previstos en aquest component com l'autoconsum, la integració de renovables en l'edificació i els sectors productius, la repotenciació i la hibridació permeten aprofitar al màxim espais antropitzats i minimitzar l'afecció a nous espais. En aquest sentit, cal destacar l'exercici que va realitzar MITECO de zonificació espacial per al desenvolupament de projectes d'energia solar i eòlica. Aquest exercici va posar a disposició del públic uns mapes que faciliten l'accés a informació geogràfica sobre els diferents condicionants ambientals per a la implantació d'aquests projectes que concorren en el territori. L'objectiu que persegueix aquesta eina és orientar la presa de decisions dels responsables de planificació i promotors de projectes, facilitar la identificació de la sensibilitat ambiental de les localitzacions i així servir de guia perquè els projectes es duguin a terme en les zones en les quals l'impacte ambiental sigui menor. Es considera, per tant, que la mesura és compatible amb el principi del Do No Significant Harm.
Vint-i-dosè Verificació de l'absència de conflicte d'interessos
1. Amb caràcter previ a la comprovació del compliment dels requisits de les sol·licituds, l'òrgan competent per fer la proposta de resolució, per a la concessió de la subvenció i els treballadors que valoren i/o participen en el procediment de resolució de la convocatòria han de signar les declaracions d'absència de conflicte d'interès (DACI) respecte dels participants en el procediment, segons el model de l'annex I de l'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Així mateix, amb caràcter previ a la comprovació del compliment dels requisits de les sol·licituds l'òrgan de competent per a la concessió de la subvenció ha de realitzar l'anàlisi del risc de conflicte d'interessos a través de l'eina informàtica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) habilitada a aquest efecte.
A través d'aquesta eina s'analitzaran les possibles relacions familiars o vinculacions societàries, directes o indirectes, en les quals pugui haver-hi un interès personal o econòmic susceptible de provocar un conflicte d'interessos, entre les persones abans esmentades i els participants en cada procediment.
Aquesta anàlisi s'ha d'efectuar sobre totes les sol·licituds.
A aquest efecte, es considera vinculació societària susceptible de generar un conflicte d'interès quan aquesta suposi titularitat real, o relació de vinculació de tipus administrador, directiu, o pertinença al consell d'administració de l'empresa en qüestió.
2. Una vegada realitzat el creuament de dades, l'endemà l'eina informàtica oferirà el resultat de l'anàlisi de risc de conflicte d'interès al responsable de l'operació. Aquesta anàlisi s'ha d'efectuar sobre totes les sol·licituds.
El resultat podrà consistir en:
a) La detecció d'una o diverses banderes vermelles si es detecten circumstàncies que posen de manifest l'existència de risc de conflicte d'interessos. En aquest cas, el resultat de l'anàlisi ha de ser traslladat per l'òrgan responsable a les persones subjectes a l'anàlisi del risc del conflicte d'interessos, a fi que s'abstinguin si, respecte a aquestes, ha estat identificada l'existència d'una situació de risc de conflicte d'interès, senyalitzada amb una bandera vermella i s'aplicarà el procediment establert en l'article 6 de l'Ordre HFP/55/2023.
L'anàlisi del risc de conflicte d'interessos s'ha de tornar a dur a terme respecte de qui substitueixi a la persona que, en compliment d'aquest procés, s'hagi abstingut en el procediment i s'ha d'aplicar novament l'anàlisi descrita.
La detecció d'una o diverses banderes negres si l'AEAT no disposa d'informació per a algun o alguns dels participants en el procediment. Aquest resultat no implica la suspensió automàtica del procediment de concessió de subvencions i s'haurà de seguir el procediment descrit en l'article 7 de l'Ordre HFP/55/2023.
b) L'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot sol·licitar als participants en el procediment la informació sobre la titularitat real, sempre que l'AEAT no en disposi. Aquesta informació s'ha d'aportar a l'òrgan concessió de subvencions en el termini de cinc dies hàbils des que es formuli la sol·licitud d'informació.
La falta de lliurament d'aquesta informació en el termini assenyalat serà motiu d'exclusió del procediment.
Una vegada rebudes les dades, seran adequadament custodiades d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
A través de l'eina informàtica, l'òrgan de competent per a la concessió de la subvenció ha de dur a terme un nou control ex ante del risc de conflicte d'interès, indicant, en lloc del sol·licitant, els titulars reals recuperats per l'òrgan de competent per a la concessió de la subvenció.
c) No detecció de circumstàncies que posin de manifest el conflicte d'interessos. En aquest cas el procediment de concessió de la subvenció seguirà el seu curs.
Vint-i-tresè Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria, es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.
Vint-i-quatrè Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar exclusivament de forma telemàtica, a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic. No es consideraran com a presentades les sol·licituds telemàtiques a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.
Vint-i-cinquè Fites i objectius
A l'efecte de valorar el grau de compromís i execució dels fons objecte del Reial decret 451/2022, s'han d'aconseguir els objectius següents:
Vint-i-sisè Normativa aplicable
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020); per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 novembre, general de subvencions, i pel Reial decret 451/2022, de 14 de juny, pel qual es regula la concessió directa d'ajuts destinades a finançament d'estratègies d'energia sostenible per a les Illes Balears i Canàries, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Vint-i-setè Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.es, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent: