Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT JOAN

Núm. 807373
Acord del Ple de la sessió extraordinària i urgent, celebrada el 9 de novembre de 2023, pel qual s'aprova definitivament la Modificació Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida, tractament i transport de residus sòlids urbans

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'Acord plenari provisional de la modificació Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida, tractament i transport de residus sòlids urbans, el text íntegre del qual es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment de l'article 17.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i que es transcriu a continuació:

ANTECEDENTS

Primer.- Amb data de 8 de novembre de 2023, es va incoar per la Batlia el procediment per a la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació del servei de recollida, tractament, transferència, transport de residus sòlids urbans i utilització de les instal·lacions municipals d'aportació de residus.

Segon.- Amb data de 8 de novembre de 2023, es va emetre informe jurídic en exercici de la funció d'assessorament legal preceptiu comprovant-se la viabilitat i la legalitat del projecte proposat d'acord amb la normativa que resulta d'aplicació, així com amb les regles internes, que, en el seu cas, tingui aprovades l'Entitat en els seus reglaments orgànics.

Tercer.- Amb data de 8 de novembre de 2023 es va emetre per la Intervenció informe en el qual es va avaluar l'impacte economicofinancer de la modificació, així com el compliment de la normativa aplicable i en particular, els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

Quart.- Vist i conegut l'informe tècnic-econòmic, emès en data de 8 de novembre de 2023, per la Secretaria municipal, de conformitat amb el que disposa l'article 25 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i que ha estat corregit per informe definitiu, de data de 9 de novembre de 2023, per correcció de càlculs i ampliació d'informació.

LEGISLACIÓ APLICABLE

La legislació aplicable és la següent:

  • Els articles 15 al 19 i 60 al 77 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals,aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
  • Els articles 22.2.d), 47.1, 106 i 107 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

A la vista dels anteriors antecedents, tenint en compte la normativa d'aplicació, es considera que l'expedient s'està tramitant conforme a la legislació aplicable procedint la seva aprovació pel Ple de conformitat amb l'article 22.2.d) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, motiu pel qual el Ple de la Corporació pren el següent

ACORD:

Primer.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora la taxa per la prestació del servei de recollida, tractament, transferència, transport de residus sòlids urbans i utilització de les instal·lacions municipals d'aportació de residus, en els termes del projecte que s'annexa, juntament amb tota la documentació que consta a l'expedient.

Segon.-Exposar al públic l'anterior Acord, mitjançant anunci que s'inserirà en el tauler d'anuncis municipal durant el termini de trenta dies hàbils, a comptar des del següent al de publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, dins del qual els interessats podran examinar l'expedient i presentar les al·legacions que estimin oportunes.

Així mateix, estarà a la disposició dels interessats a la seu electrònica d'aquesta entitat [https://santjoan.sedelectronica.es].

Tercer.- Considerar, en el cas que no es presentessin reclamacions a l'expedient, en el termini anteriorment indicat, que l'Acord és definitiu, sobre la base de l'article 17.3 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.

Quart.-Facultar a la Batlia per subscriure els documents relacionats amb aquest assumpte.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA, TRACTAMENT, TRANSFERÈNCIA, TRANSPORT DE RESIDUS SÒLIDS URBAN I UTILITZACIÓ DE LES INSTAL·LACIONS MUNICIPALS D'APORTACIÓ DE RESIDUS.

Ordenança Fiscal núm. 14

FONAMENT I NATURALESA ARTICLE 1

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i conforme amb el que disposen els articles del 15 al 19 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març aquest Ajuntament seguirà percebent la taxa per la recollida, tractament, transferència i transport de residus sòlids urbans, que es regirà amb la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'avenen amb el que es preveu a l'article 57 del l'esmentat Text Refós.

FET IMPOSABLE ARTICLE 2

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de fems i de residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, així com el seu tractament, transferència i transport i la utilització de les Instal·lacions municipals d'aportació de residus (IMAR).

2. En aquest efecte es consideren fems i residus sòlids domiciliaris urbans les sobres i deixalles d'alimentació o detritus que provenen de la neteja normal de locals, habitatges o establiments i s'exclouen d'aquest concepte els residus industrials, els enderrocs d'obra, els detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o que la recollida dels quals exigeixi l'adopció de mesures especials d'higiene, de profilaxi o de seguretat.

3. No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instancia de part, dels següents serveis:

  • Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.
  • Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.
  • Recollida d'enderrocs d'obra.

SUBJECTE PASSIU ARTICLE 3

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei 58/2003, General Tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies publiques en les quals es doni el servei, o aquells que es trobin en zona rústica pel servei de l'IMAR, ja sigui a títol de propietari, d'usufructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.

2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari dels habitatges o locals, el qual podrà fer repercutir si s'escau les quotes satisfetes sobre els usuaris d'aquelles, beneficiaris dels servei.

RESPONSABLES ARTICLE 4

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 42 de la Llei 58/2003, General Tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i el síndics, interventors o liquidadors de fallides, concurs, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, General Tributària.

EXEMPCIONS ARTICLE 5

No es concedirà cap exempció ni bonificació en l'exacció de la present taxa.

 

QUOTA TRIBUTÀRIA ARTICLE 6

1. La quota tributària consistirà en una quantitat fixa, per unitat de local, que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació dels immobles, d'acord amb les tarifes contingudes en l'annex i una quota variable per unitat de bossa o cubell extra segons determina part variable article 9è.

La part variable de la quota dependrà del nombre de bosses de fems extra utilitzades per al rebuig. Les úniques bosses de fems que podran lliurar-se per a la recollida d'aquesta fracció seran estandarditzades per l'Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses.

2. Les quotes seran irreductibles, llevat del cas en què el període impositiu s'iniciï durant el segon, tercer o quart trimestre natural, en els quals casos es reduirà a tres quartes parts, a la meitat, o a la quarta part la tarifa. En el cas de que l'activitat s'acabi durant el segon, tercer o quart trimestre natural, previ tràmit de la baixa en activitats, la quota es reduirà en tres quartes parts, en la meitat o en la quarta part de la tarifa, respectivament, i es produirà a la devolució de la diferència.

MERITACIÓ ARTICLE 7

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en que s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, donada la naturalesa de la recepció del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris, així com les IMAR, en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pel contribuents subjectes a la Taxa. Els període impositiu comprendrà l'any natural.

2. Anualment es formarà un Padró on figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic per quinze dies a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i Tauló d'anuncis Municipal.

3. Transcorregut el termini d'exposició al públic, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base pels documents cobratoris corresponents.

4. Les altes que es produeixin dins de l'exercici, sortiran efectes des de la data en que neixi la obligació de contribuir, a tal efecte, els subjectes passius presentaran la corresponent declaració d'alta y bases tributàries amb anterioritat i com requisit previ a l' inici de la prestació del Servei.

5. Per l'Administració es procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponent a l'alta en el Padró, amb expressió de:

a. Els elements essencials de la liquidació.

b. Els mitjans d'impugnació que puguin ésser exercits amb indicació de terminis i organismes en que hauran d'esser interposats.

c. Lloc, termini i forma en que haurà d'ésser satisfet el deute tributari.

6. S'entendrà que un habitatge cessa en l'ús del servei quan aquesta perdi la condició d'habitabilitat, i així vengui certificat per tècnic competent. Els locals cessaran en l'ús del servei quan es cessi definitivament en l'activitat.

7. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, segons les normes del Reglament General de Recaptació.

8. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, d'acord amb el que es preveu en el vigent Reglament General de Recaptació.

INFRACCIONS I SANCIONS ARTICLE 8

En tot quant faci referència a la qualificació d'infraccions tributàries, i també sobre les sancions que els corresponguin a aquestes en cada cas, hom s'avindrà a allò que disposen els articles 178 i següents de la Llei General Tributària.

PART VARIABLE DE LA TAXA ARTICLE 9

En el cas que l'implanti el sistema de recollida de bossa vermella, l'Ajuntament posarà a disposició dels ciutadans les següents unitats gratuïtes pels mesos restants fins a final de l'any en curs:

  • Per activitat: 2 bosses vermelles grosses (35-50 litres) al mes o un contenidor de 120 litres
  • Per cada habitatge (tant en zona urbana com en zona rústica): 3 bosses vermelles petites al mes.
  • No podran demanar aquestes bosses gratuïtes els habitatges desocupats.

Per cada bossa o contenidor extra que es demani s'estipula una taxa de la bossa estandarditzada per al rebuig:

  • Bossa vermella grossa (35-50 litres): 3,00 € cada una (pes màxim per bossa, 25 kg).
  • Bossa vermella petita (10-15 litres): 1,00 € cada una (pes màxim per bossa, 5 kg)
  • contenidors de fins a 120 litres de volum: 130€ anuals
  • contenidors de fins a 240 litres de volum: 250€ anuals
  • contenidors a partir de 800 litres de volum: 550€ anuals

Recollida a través de contenidors estandarditzats

Per als establiments en nucli urbà que així ho sol·licitin i s'acordi per la regidoria de Medi Ambient, es permetrà dipositar el rebuig directament dins el contenidor autoritzat sense bossa vermella estandarditzada. Aquest contenidor serà estàndards i identificats i es subministraran a l'Ajuntament una vegada liquidada la taxa corresponent.

ANNEX QUADRE DE TARIFES DE L'ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA I ELIMINACIÓ DE FEMS.

Epígraf

RECOLLIDA

TRACTAMENT

UNITAT

Floristeries

599,83 €

138,57 €

738,40 €

Habitatges urbana

151,88 €

35,08 €

186,96 €

Habitatges rústica

75,99 €

17,56 €

93,54 €

Locals varis no tarifats

89,57 €

20,69 €

110,27 €

Restaurants

599,83 €

138,57 €

738,40 €

Bars i cafeteries

249,19 €

57,57 €

306,76 €

Merceries, Altres...

249,19 €

57,57 €

306,76 €

Tendes comestibles

249,19 €

57,57 €

306,76 €

Altres locals comercials

249,19 €

57,57 €

306,76 €

Oficines bancàries

766,56 €

177,09 €

943,65 €

Hotels (per cada plaça)

51,77 €

11,96 €

63,73 €

Vivendes vacacionals (per cada plaça)

51,77 €

11,96 €

63,73 €

Residències (per cada plaça)

51,77 €

11,96 €

63,73 €

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança Fiscal fou aprovada per l'Ajuntament Ple, en sessió extraordinària i urgent, de dia 9 de novembre de 2023 i entrarà en vigor i serà d'aplicació en el moment de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, romanent en vigor fins que s'acordi la seva modificació o la seva derogació expressa.

 

Sant Joan, a data de la signatura electrònica al marge (28 de desembre de 2023)

La batlessa accidental Catalina Perelló Pascual