Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 807326
Aprovació definitiva Modificació Ordenança fiscal reguladora de la taxa per utilització privativa del domini públic

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exp. Núm.: 13453/2023

El Ple de l'Ajuntament d'Alaior, en sessió ordinària de dia 3 d'octubre de 2023 acordà, entre altres, aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per utilització privativa del domini públic.

Atès que durant el termini d'exposició pública no s'han presentat al·legacions, s'entén aprovada definitivament i es procedeix a la publicació íntegre del text:

Ordenança fiscal 2/14 reguladora de la taxa per utilització privativa del domini públic

Secció 1a Règim general de l'ocupació del domini públic

Article 1. Fonament legal

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució espanyola, per l'article 106 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que preveuen els articles 57 i 20.3 del RDLEG 2/2004, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, de conformitat amb el que preveuen els articles de 15 a 19 del text legal esmentat, s'estableix la taxa per ocupació del domini públic local, que es regirà per la present Ordenança fiscal

Article 2. Fet imposable

Constitueix el fet impositiu de la taxa l'ocupació, la utilització especial o l'aprofitament econòmic del domini públic local.

Constitueix el fet imposable de la taxa l'aprofitament especial del domini públic que comporta la instal·lació per les empreses o entitats financeres de caixers automàtics i altres aparells de què se serveixen les entitats financeres per prestar els seus serveis a les façanes dels immobles, amb accés directe des del domini públic o la via pública.

Article 3. Subjecte passiu

Tindran la consideració de subjectes passius, als efectes de la taxa regulada per aquesta Ordenança:

a) Les persones titulars de la llicència d'ocupació.

b) Les empreses, entitats o particulars beneficiaris de les ocupacions o aprofitaments, encara que es produeixin sense l'autorització oportuna.

Article 4. Gestió

1. Les persones o entitats interessades en els aprofitaments regulats en aquesta Ordenança hauran de sol·licitar prèviament l'autorització d'ocupació corresponent.

2. Un cop concedida la llicència d'ocupació, qui és subjecte passiu haurà de liquidar la taxa per ocupació del domini públic corresponent al període en curs.

3. Les liquidacions successives de les taxes per aprofitament de caràcter anual prorrogats expressament o tàcitament es gestionaran mitjançant padró o matrícula, i s'haurà d'efectuar el pagament dins el període indicat en l'anunci de cobrament corresponent.

4. La persona interessada podrà presentar declaració de cessament de l'activitat o sol·licitud de baixa per cessament definitiu de l'ocupació, quan ho estimi oportú, la qual tindrà efectes en el padró de l'exercici següent.

5. En començar l'any l'Ajuntament prorrogarà o no les llicències anuals atorgades. Amb aquesta finalitat els i les particulars que no desitgin continuar amb l'explotació del domini públic ho hauran de comunicar a l'Ajuntament durant el mes de desembre de l'any anterior.

6. L'Ajuntament d'Alaior es reserva el dret de suspendre temporalment i puntualment, per l'organització d'actes públics, l'ocupació de la via pública, sempre que allò sigui possible, sense dret a indemnitzacions ni devolucions.

7. En cap cas les ocupacions de domini públic per part de l'Ajuntament siguin amb caràcter puntual o definitiu no donaran dret a indemnització.

8. L'Ajuntament es reserva el dret de vigilar que l'ocupació de domini públic es realitzi adequadament.

9. Correspon a la persona titular de l'ocupació la neteja del domini públic ocupat.

Article 5. Gestió de taules i cadires, tendals i envelats

1. El domini públic podrà ocupar-se amb terrasses, taules i cadires i envelats sempre que es tracti d'un establiment de restauració o s'autoritzi amb caràcter excepcional o temporal per circumstàncies degudament acreditades.

2. L'ocupació de la via pública amb terrasses, taules i cadires en els establiments de restauració quedarà vinculada a l'informe favorable de la Policia i conforme amb els requeriments que hi estableixi.

3. En cap cas el nivell de renou que es produeixi a les terrasses podrà superar els límits màxims autoritzats. En el cas de taules i cadires es tindrà un termini mínim d'un any d'amortització; en el cas dels tendals i envelats, de dos anys.

Article 6. Bonificació dels rebuts gestionats mitjançant padró anual

S'estableix una bonificació de l'1,5 % de l'import a favor dels subjectes passius que hagin domiciliat els seus deutes corresponents a aquesta taxa en una entitat financera, sempre que aquest sigui abonat en el moment de presentar-se a cobrament.

En cas de manca d'abonament del rebut domiciliat en el moment que es presenti a cobrament, excepte quan concorrin circumstàncies de caràcter excepcional alienes a la voluntat de qui és subjecte passiu, es perdrà el dret a la bonificació esmentada.

Article 7. Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir quan s'iniciï l'ocupació de l'espai públic o s'obtengui autorització per a la realització de l'activitat, o es presenti la declaració responsable d'inici d'activitat, si així està previst, segons el tipus d'ocupació de què es tracti. A aquests efectes, s'entendrà iniciada la dita activitat en la data de la concertació del concurs d'adjudicació o de la presentació de la sol·licitud o declaració responsable d'ocupació segons la documentació necessària en cada cas per a la seva autorització.

2. Quan l'ocupació del domini públic hagi tingut lloc sense haver-se obtingut la llicència oportuna, o sense la presentació de la declaració responsable d'inici, la taxa es meritarà quan s'ocupi efectivament el domini públic municipal, independentment de la iniciació de l'expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar l'exercici de l'activitat o per denegar-la en cas que no fos viable la seva instal·lació; tot això, sens perjudici de l'expedient sancionador que, si escau, sigui procedent.

3. L'obligació de contribuir no es veurà afectada per la renúncia o desistiment de la persona sol·licitant fins a l'inici d'un nou semestre.

Secció 2a Tarifes per ocupació del domini públic

Article 8. Quota

8.1. TAULES I CADIRES, TENDALS I ENVELATS

Ocupació amb taules i cadires …….....…......................... 17,87 €/m²/any

Ocupació amb tendals i envelats ……….......................... 53,61 €/m²/any

8.2. OBRES

Ocupació de la via pública amb materials de construcció, tanques, bastides, etc.: 0,3 % del pressupost de l'obra. (No autoritza per a la reserva temporal d'estacionaments ni per al tancament de carrers.)

8.3. MERCATS PERIÒDICS DE CARÀCTER TRADICIONAL (d'acord amb el que estableix l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior):

1. Mercats ambulants d'Alaior:

Mercat setmanal (dels dijous):

a) Amb reserva d'espai anual (a liquidar anualment)

312,00 euros/any

b) Sense reserva

10,00 euros/dia

2. Mercat ambulant de Cala en Porter:

a) Amb reserva d'espai per temporada (a liquidar a l'inici de temporada)

120,00 euros/temporada

b) Sense reserva

15,00 euros/dia

8.4. MERCATS DE VENDA AMBULANT DE PRODUCTES ARTESANS (d'acord amb el que estableix l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior):

1. Mercat de Nit:

a) Amb reserva d'espai per temporada (a liquidar a l'inici temporada)

100,00 euros/temporada

b) Sense reserva

15,00 euros/dia

8.5. MERCATS OCASIONALS PER FESTES I FIRES (d'acord amb el que estableix l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior):

1. Fira de Sant Llorenç:

Superfície ≤ 20 m²

8 €/m²

20< Superfície ≤40 m²

160 € + 1,6 €/m²

40 < Superfície ≤ 100 m²

224 €+ 1,36 €/m²

Superfície > 100 m²

360 € + 0,60 €/m²

2. Festes de Cala en Porter, Caixers i altres:

Superfície ≤ 20 m²

4 €/m²

20< Superfície ≤40 m²

80 € + 0,80 €/m²

40 < Superfície ≤ 100 m²

112 € + 0,68 €/m²

Superfície > 100 m²

180 € + 0,24 €/m²

3. Llocs de venda o exposició a la Fira del Camp:

a) Maquinària agrària i subministrament, i altres productes destinats al sector agrícola ramader:

1 m lineal

6 €

De 2 a 5 m lineals

12 € + 1 € per cada m que excedeixi del mínim

De 6 a 9 m lineals

21 € + 1,5 € per cada m que excedeixi del mínim

Més de 10 m lineals

26€ + 1 € m per cada m que excedeixi del mínim

b) Altres productes o serveis amb motiu de la Fira del Camp:

1 m lineals

6 €

De 2 a 5 m lineals

12 € + 1 € per cada m que excedeixi del mínim

De 6 a 9 m lineals

21 € + 1,5 € per cada m que excedeixi del mínim

De 10 a 15 m lineals

50 € + 1,5 € per cada m que excedeixi del mínim

Més de 15 m lineals

62 € + 1 € m per cada m que excedeixi del mínim

8.6. ACTIVITATS ARTÍSTIQUES AL CARRER (d'acord amb el que estableix l'Ordenança reguladora de la venda ambulant al terme municipal d'Alaior):

- Activitats artístiques (a autoliquidar a l'inici de la temporada): 180,00 €/temporada turística.

8.7. TELESCOPIS

- Ocupació anual amb telescopis (liquidació anual): 70,00 €/m²/any.

8.8. TREN TURÍSTIC

- Circulació d'un tren turístic a les urbanitzacions de Torre-solí, Sant Jaume i Son Bou fins a la platja, durant la temporada turística: 3.500 euros (liquidació a l'inici de temporada).

8.9. ALTRES OCUPACIONS

8.9.1 Venda ambulant fora dels mercats ambulants, autoritzada amb caràcter excepcional. El preu variarà en funció del període d'ocupació:

Ocupació per dies

1 dia ≤ període < 1 mes

Ocupació per mesos

1 mes ≤ període < 1 trimestre

Ocupació per trimestre

Període ≥ trimestre

5 € + 2 €/m²/dia

80 € + 20€/m²/mes

180 € + 40€/m²/trimestre

8.9.2 Grans ocupacions puntuals com ara circs o altres de naturalesa similar: 100 € per cada 1.000 m², i per cada 3 dies o fracció d'actuació pública. El preu inclou una ocupació màxima de 24 hores per muntar i desmuntar.

8.9.3 Fires de carrer i altres d'especialitzades en què, pel seu interès, l'Ajuntament col·labori en l'organització, fins a 50 m²: ...........................................................125 €/dia

8.9.4  Altres ocupacions excepcionals: ............................................................ 5 €/m²/dia

8.9.5  Caixers automàtics, expenedors i altres instal·lacions similars: .............150 €/any (liquidació anual).

8.10 Qualsevol tipus d'ocupació que no estigui explícitament prevista en les tarifes es podrà liquidar per similitud amb els aprofitaments descrits anteriorment.

Article 9. Règim de declaració i d'ingrés

1. La taxa per ocupació de la via pública amb materials d'obra s'exigirà en règim d'autoliquidació quan els procediments s'iniciïn a instància de qui és subjecte passiu. A aquests efectes, quan es presenti la sol·licitud que iniciï l'actuació o l'expedient es formalitzarà també l'imprès d'autoliquidació. La persona interessada haurà d'adjuntar amb la sol·licitud l'acreditació d'haver efectuat el pagament de la taxa, que no es realitzarà o tramitarà fins que no s'hagi efectuat el pagament corresponent.

2. En el cas de llicències ja autoritzades o prorrogades, que es gestionen per padró o matrícula, s'ingressarà en el període que determini l'Ajuntament.

3. En les utilitzacions privatives i aprofitaments especials autoritzats pel procediment de concurrència competitiva, se seguirà el procediment establert en els plecs de condicions o en l'acord de concessió.

4. En els casos d'ocupació de la via pública en què es generi un tràmit telemàtic específic per part de l'Ajuntament per a sol·licitar autorització, la taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació. A aquests efectes, quan es presenti la sol·licitud que iniciï l'actuació o l'expedient es formalitzarà també l'imprès d'autoliquidació. La persona interessada haurà d'adjuntar amb la sol·licitud l'acreditació d'haver efectuat el pagament de la taxa, que no es realitzarà o tramitarà fins que no s'hagi efectuat el pagament corresponent.

5. En els supòsits diferents de l'anterior, la taxa serà liquidada per l'Administració, que la notificarà a qui és subjecte passiu perquè n'efectuï el pagament.

Article 10. Compatibilitat amb altres tarifes

La taxa regulada en aquesta Ordenança és independent i compatible amb qualsevol altra taxa, preu públic, impost o contribució que amb diferent objecte pugui regular o tenir regulat l'Ajuntament.

Article 11. Exempcions

1. S'exceptuen de pagar aquesta taxa les administracions públiques.

2. Amb caràcter excepcional es podrà autoritzar l'ocupació del domini públic amb taules de venda a entitats sense ànim de lucre per finançar projectes de cooperació o solidaritat, o la mateixa vida organitzativa, per un període no superior a 3 dies, la qual estarà exempta de pagar la taxa.

3. Estaran exempts de pagar la taxa aquelles fires i mercats organitzats per l'Ajuntament que tenguin per finalitat promoure la dinamització econòmica del municipi i que siguin declarats d'utilitat municipal. A aquest efecte, la declaració d'utilitat municipal haurà de ser acordada per la Junta de Govern Local per delegació del Ple de la corporació.

En tot cas estaran exempts de pagar taxa les següents fires i mercats:

  1. Fira de Sant Antoni

  2. Fira del Llibre

  3. Fireta de Tardor

  4. Mercat de Nadal

  5. Fira de Turisme

  6. Mercat de ses Coses Polides

  7. Mercat agroalimentari setmanal

4. Gaudiran d'una bonificació de fins al 95 % de la taxa les entitats sense ànim de lucre i directament relacionades amb el desenvolupament d'activitats que tenguin especial interès o utilitat pública per a aquest Ajuntament, amb sol·licitud prèvia de les persones interessades, i quan així ho reconegui la Junta de Govern. La Junta de Govern determinarà el percentatge de bonificació aplicable en cada cas.

Els ingressos derivats de l'aprofitament privatiu del domini públic hauran de revertir en benefici de la mateixa entitat sense ànim de lucre.

Disposició addicional primera

Tot el que no estigui previst en aquesta Ordenança es regirà pel Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i la Llei general tributària i, si és el cas, pel Reglament de béns i normes generals d'aplicació.

Disposició addicional segona

L'ocupació de domini públic s'acreditarà amb la còpia de la liquidació efectuada. Altrament, l'autoritat competent cobrarà la taxa diària estipulada anteriorment.

Disposició final

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d'aplicació fins que es modifiqui o derogui expressament.

 

(signat electrònicament: 27 de desembre de 2023)

El batle José Luis Benejam Saura