Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FUNDACIÓ INSTITUT SOCIOEDUCATIU S'ESTEL

Núm. 806975
Acord del Patronat de la Fundació Institut Socioeducatiu s’Estel de 14 de desembre de 2023 pel qual s’aprova la taxa específica per a l’any 2023 corresponent al personal laboral de la Fundació Institut Socioducatiu s’Estel

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. L'Estatut de la Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel (BOIB nº 22 de data 17 de febrer de 2018) en l'article 30 disposa «El personal al servei de la Fundació és de naturalesa laboral i es regeix per les disposicions de l'Estatut bàsic de l'empleat públic que li siguin d'aplicació i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa. Així mateix, es regeix per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i per les normes que la despleguin, com també per les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que, en el marc de la disposició addicional primera de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, ho disposin expressament.”

2. L'article 70.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, disposa que: «Les necessitats de recursos humans, amb assignació pressupostària, que s'hagin de proveir mitjançant la incorporació de personal de nou ingrés han de ser objecte de l'oferta d'ocupació pública, o a través d'un altre instrument similar de gestió de la provisió de les necessitats de personal [...]».

3. L'article 20.U de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, pel que fa a l'oferta d'ocupació pública ordinària (OPO), disposa:

U. Oferta d'ocupació pública

1. La incorporació de personal de nou ingrés amb una relació indefinida en el sector públic, a excepció dels òrgans que preveu l'apartat U.e) de l'article anterior [es refereix als òrgans constitucionals de l'Estat i a les assemblees legislatives de les comunitats autònomes], s'ha de dur a terme a través de l'oferta d'ocupació pública, com a plasmació de l'exercici de la planificació en un marc pluriennal.

2. Les societats mercantils públiques i entitats públiques empresarials, fundacions del sector públic i consorcis participats majoritàriament per les administracions i organismos que integren el sector públic es regeixen pel que estableixen les disposicions addicionals vint-i-unena, vint-i-dosena i vint-i-tresena.

3. La configuració concreta de l'oferta d'ocupació pública s'ha de dur a terme a través de la taxa de reposició d'efectius, instrument amb què es concreta la planificació i se li atorga dimensió en termes d'efectius respecte de la plantilla actual, així com a través de la resta de mesures contingudes en aquest article.

Dos. Articulació de l'oferta d'ocupació pública

1. L'oferta d'ocupació pública s'ha d'articular a través de les taxes de reposició d'efectius següents:

a) En els sectors prioritaris la taxa ha de ser del 120 per cent i en la resta de sectors, del 110 per cent.

[...]

El que estableixen els paràgrafs anteriors s'entén sens perjudici dels procesos d'estabilització derivats de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, o de normes anteriors.

4.  L'apartat 2 de l'article 20.Dos estableix que les places ocupades pel personal interí per vacant i personal laboral temporal per vacant nomenades l'any 2023, en tot cas, s'han d'incloure en l'OPO corresponent a l'exercici en què es produeix el seu nomenament i, si no és possible, en la següent, llevat que se'n decideixi l'amortització.

En el mateix sentit, el paràgraf 4 de l'article 19.2 de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, disposa que, en tot cas, els llocs de treball de carácter estructural ocupats interinament s'han d'incloure en l'oferta d'ocupació pública corresponent, d'acord amb el que preveu l'article 18 anterior, i, per tant, l'autorització de cobertura temporal d'aquests llocs sempre queda supeditada a aquesta inclusió.

5. L'apartat U.2 de la disposició addicional vint-i-unena de la Llei de pressuposts de l'Estat esmentada abans, quant a l'aplicació de les regles d'articulació de les OPO per a les entitats públiques empresarials i les societats mercantils públiques, es remet a l'article 20.Dos de la mateixa Llei i concreta que, quan gestionin serveis públics o facin activitats de les enumerades en l'article 20.Dos.2, tindran una taxa de reposició del 120 per cent, sempre que quedi justificada la necessitat de la taxa per a la prestació adequada del servei o realització de l'activitat, i en la resta de casos la taxa de reposició serà del 110 per cent, sens perjudici de la possibilitat d'autoritzar, amb carácter extraordinari, una taxa específica per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, en els termes establerts en l'article 20.Dos.3.

(sic, es refereix al 20.Dos.4).

6. La Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2023, assenyala en el punt 20.Dos.4 que cada administració pot autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment a l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que la temporalitat en l'ocupació publica no superi el 8 % de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que estigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació pluriennal de què haurà de disposar.

7. La disposició addicional dissetena del TREBEP, en la redacció que en fa la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, estableix:

Disposició addicional dissetena. Mesures adreçades al control de la temporalitat en l'ocupació pública

1. Les administracions públiques són responsables del compliment de les previsions contingudes en aquesta norma i, en especial, han de vetlar per evitar qualsevol tipus d'irregularitat en la contractació laboral temporal i els nomenaments de personal funcionari interí.

2. Així mateix, les administracions públiques han de promoure, en els seus àmbits respectius, el desenvolupament de criteris d'actuació que permetin assegurar el compliment d'aquesta disposició, així com una actuació coordinada dels diferents òrgans amb competència en matèria de personal.

3. Les actuacions irregulars en aquesta matèria donaran lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguin de conformitat amb la normativa vigent en cadascuna de les administracions públiques.

Tot acte, pacte, acord o disposició reglamentària, així com les mesures que s'adoptin en el seu compliment o desenvolupament, el contingut del qual suposi directament o indirectament l'incompliment per part de l'Administració dels terminis màxims de permanència com a personal temporal serà nul de ple dret.

4. L'incompliment del termini màxim de permanència dona lloc a una compensació econòmica per al personal funcionari interí afectat, que ha de ser equivalent a vint dies de les seves retribucions fixes per un any de servei, i s'han de prorratejar per mesos els períodes de temps inferiors a un any, fins a un màxim de dotze mensualitats. El dret a aquesta compensació neix a partir de la data del cessament efectiu, i la quantia s'ha de referir exclusivament al nomenament del qual derivi l'incompliment. No hi ha dret a compensació en cas que la finalització de la relació de servei sigui per causes disciplinàries ni per renúncia voluntària.

5. En el cas del personal laboral temporal, l'incompliment dels terminis màxims de permanència dona dret a percebre la compensació econòmica prevista en aquest apartat, sens perjudici de la indemnització que pugui correspondre per vulneració de la normativa laboral específica.

Aquesta compensació consisteix, si escau, en la diferència entre el màxim de vint dies del seu salari fix per any de servei, amb un màxim de dotze mensualitats, i la indemnització que li correspongui percebre per l'extinció del seu contracte, i s'han de prorratejar per mesos els períodes de temps inferiors a un any. El dret a aquesta compensació neix a partir de la data del cessament efectiu, i la quantia s'ha de referir exclusivament al contracte del qual derivi l'incompliment. En cas que la indemnització esmentada es reconegui en via judicial, s'han de compensar les quantitats.

No hi ha dret a la compensació descrita en cas que la finalització de la relació de servei sigui per acomiadament disciplinari declarat procedent o per renúncia voluntària.

8. La disposició addicional tercera de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, estableix:

Disposició addicional tercera. Mesures de seguiment pressupostari

Amb la finalitat de mantenir una prestació adequada dels serveis públics, les administracions públiques poden nomenar personal interí en les places vacants que es produeixin en l'exercici pressupostari per jubilació, així com les places de necessària i urgent cobertura que, d'acord amb el que estableixi la corresponent llei de pressuposts generals de l'Estat, no computin en la taxa de reposició d'efectius.

Aquestes vacants ocupades amb personal interí s'han d'incloure obligatòriament en l'oferta d'ocupació pública de l'exercici en què s'hagi nomenat aquest personal i, si això no és possible, en l'oferta de l'any següent. Tot això, en els termes que preveu la normativa pressupostària.

9. D'una banda, els processos d'estabilització prevists en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, han suposat una taxa addicional que afecta les places que hagin estat ocupades de manera temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors al 31 de desembre de 2020, que es poden convocar pel sistema de concurs oposició i, amb caràcter excepcional, pel sistema de concurs per a les places que hagin estat ocupades abans del dia 1 de gener de 2016.

10. Tot i que aquesta mesura ha suposat estabilitzar en el sector públic autonòmic molts llocs de treball de caire estructural i que per falta de taxa de reposició no podien sortir a oferta pública, aquest procés no dóna cobertura per incloure en les Ofertes Públiques d'Ocupació els llocs de treball ocupats per personal temporal que no complien el requisit temporal assenyalat en el Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, i en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

Concretament llocs de treball estructurals i vacants de titularitat ocupats per personal temporal entre el 31 de desembre de 2017 i el 8 de juliol de 2021 (data d'entrada en vigor del Reial decret llei 14/2021) o ocupats abans del 31 de desembre de 2017 i que no complien els requisits per ser inclosos en els processos d'estabilització.

Per aquest motiu, és necessari aprovar un pla d'ordenació de recursos humans per a la reducció de la temporalitat en els ens del sector públic instrumental autonòmic i complir així amb el requisit de no superar el 8 % de les places de naturalesa estructural.

11. L'article 59 del TREBEP regula la reserva de persones amb discapacitat en les ofertes d'ocupació pública, article d'aplicació als ens del sector públic instrumental, d'acord amb el que preveu la disposició addicional primera. Aquest article disposa que en les ofertes d'ocupació pública s'ha de reservar una quota no inferior al set per cent de les vacants per ser cobertes entre persones amb discapacitat, que es consideren com les definides en l'apartat 2 de l'article 4 del Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.

12. En data 13 de desembre de 2023 i 14 de desembre de 2023, s'han emès els informes favorables de la Direcció General de Funció Pública i de la Direcció General de Pressupostos, respectivament.

Per tot això, el Patronat de la Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel en sessió de 14 de desembre de 2023 ha adoptat el següent

Acord

Primer. Aprovar l'oferta pública ordinària per a l'any 2023 corresponent a la taxa específica del personal laboral de la Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel que suposa un total de 5 places al torn lliure, amb la distribució indicada en l'annex que s'adjunta i en els termes establerts en aquest Acord.

Segon. Oferir pel torn d'oferta d'ocupació pública ordinària les places següents, d'acord amb el desglossament següent:

5 places de personal laboral corresponen al torn lliure per la taxa específica.

Tercer. Reservar una quota mínima d'un 7 % del total de les vacants objecte de l'oferta perquè les cobreixin persones amb un grau de discapacitat igual o superi- or al 33 %, d'acord amb el que disposa l'article 59.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i la resta de normativa aplicable.

Quart. Disposar que les convocatòries corresponents als processos selectius de les places de l'oferta pública ordinària (taxa específica) s'han de publicar abans del 31 de desembre de 2023 i les convocatòries corresponents s'han de publicar en el termini improrrogable de tres anys comptadors des de la data de la publicació d'aquest Acord.

Cinquè. L'articulació dels corresponents processos selectius haurà de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Setè. Aquest acord es pot impugnar davant l'ordre jurisdiccional social, d'acord amb la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, sense que s'hi pugui interposar cap recurs en via administrativa ni s'hagi d'interposar preceptivament una reclamació prèvia a la via judicial social.

 

Marratxí, a data de la signatura electrònica (21 de desembre de 2023)

La presidenta del Patronat de la Fundació Institut Socioeducatiu s'Estel Catalina Cirer Adrover

 

 

ANNEX 1 Taxa específica

Categoria/especialitat

Illa

Nombre de llocs de treball

Torn lliure

Total

ADMINISTRATIU/VA

Mallorca

1

1

TREBALLADOR/A SOCIAL

Mallorca

1

1

EDUCADORS/ES SOCIALS O HABILITATS

Mallorca

2

2

AUXILIAR TÈCNIC EDUCATIU

Mallorca

1

1

Total

 

5

5