Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT

Núm. 806755
Resolució del director general de Prestacions, Farmàcia i Consum per la qual s’ordena l’inici del procediment de revisió del catàleg farmacèutic de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 6 de febrer de 2015 es va dictar la Resolució del conseller de Salut per la qual s'aprova la planta farmacèutica de les Illes Balears (BOIB núm. 22, de 14 de febrer). Una vegada analitzada la planta farmacèutica, es considera innecessària revisar-la.

2. En data 20 de maig de 2015 es va dictar la Resolució del director general de Gestió Econòmica i Farmàcia per la qual s'aprova el catàleg farmacèutic de les Illes Balears (BOIB núm. 86, de 9 de juny).

3. En data 25 de novembre de 2015, mitjançant la Resolució del director general de Planificació, Avaluació i Farmàcia, es va convocar el concurs de mèrits per a l'adjudicació de 34 oficines de farmàcia (BOIB núm. 174, de 26 de novembre).

4. En data 25 de maig de 2023 es va dictar la Resolució del director general de Prestacions i Farmàcia per la qual s'adjudiquen trenta oficines de farmàcia del concurs de mèrits per a l'adjudicació de 34 oficines de farmàcia (BOIB núm. 70, de 27 de maig), i en la Resolució de 29 de maig (BOIB núm. 71, de 30 de maig) es va corregir una errada material en l'annex 2 de l'esmentada Resolució de 25 de maig. La resolució d'adjudicació va adquirir fermesa en data 4 de juliol de 2023.

Fonaments de dret

1. L'article 20 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears, el qual disposa:

Article 20

1. La direcció general competent en matèria de farmàcia iniciarà d'ofici el procediment de revisió del catàleg farmacèutic, com a màxim cada quatre anys de vigència efectiva d'aquest i sempre que dins d'aquest termini de quatre anys hagi esdevingut ferma en via administrativa la resolució d'aprovació de les adjudicacions d'oficines de farmàcia que es preveu a l'article 24.5, corresponent al concurs per a l'adjudicació d'oficines de farmàcia convocat arran de la darrera revisió del catàleg d'acord amb allò que es disposa a l'article 21.5 d'aquesta llei. Si aquella resolució d'aprovació d'adjudicacions no hagués esdevingut ferma en via administrativa encara dins del termini quadriennal esmentat, el procediment de revisió del catàleg farmacèutic s'haurà d'iniciar d'ofici dins del termini de sis mesos comptadors des de la data de la fermesa administrativa de la resolució esmentada. En aquest catàleg s'indicaran les oficines de farmàcia existents i les que tenguin cabuda dins cada zona farmacèutica o unitat territorial menor, tenint en compte les distàncies mínimes entre farmàcies i els mòduls de població generals o estacionals. En el catàleg s'inclouran, també, les farmacioles farmacèutiques autoritzades.

2. Els mòduls poblacionals són de dos tipus: el mòdul general i el mòdul estacional.

3. Amb caràcter general, el mòdul de població és una oficina de farmàcia per cada 2.800 habitants. Es pot autoritzar una oficina de farmàcia addicional quan, dividit el cens de població de la zona farmacèutica o unitat territorial menor pel mòdul general de 2.800 habitants, en resulti una fracció superior a 2.000 habitants.

4. De manera addicional, una vegada ajustada la proporció d'habitants/farmàcia partint del mòdul general que preveu l'apartat 3, incloent-hi la fracció addicional de 2.000 habitants, s'ha d'aplicar un mòdul estacional complementari que es xifra en 3.500 habitants estacionals, que permetrà l'obertura d'una nova oficina de farmàcia addicional. Es pot autoritzar una oficina de farmàcia addicional quan, dividida la xifra d'habitants estacionals pel mòdul estacional complementari de 3.500, en resulti una fracció superior a 2.500 habitants estacionals.

5. El còmput per al càlcul i l'aplicació dels mòduls que estableixen els apartats 3 i 4 s'ha de fer de manera individualitzada per a cada zona farmacèutica o unitat territorial menor.

6. Per al còmput dels habitants del mòdul general s'han de tenir en compte els que l'Institut Nacional d'Estadística publiqui o certifiqui.

7. Per al càlcul de la població estacional del mòdul estacional s'ha de tenir en compte el nombre de places de les empreses d'allotjament turístic de qualsevol tipus que certifiqui la conselleria competent en matèria turística. Una vegada certificat el nombre de places d'allotjament, s'han de considerar habitants estacionals els que resulten d'aplicar un percentatge del 40 % al nombre total de places d'allotjament turístic.

8. Així mateix, per al càlcul de la població estacional del mòdul estacional s'han de tenir en compte els habitatges secundaris que certifiqui o publiqui l'Institut Nacional d'Estadística, i en aquest cas se n'ha de computar el 30 % multiplicat per la xifra mitjana d'ocupants per habitatge que certifiqui o publiqui l'Institut Nacional d'Estadística en el moment del còmput. S'entén per habitatge secundari el que està destinat a ser ocupat només ocasionalment. No s'han de tenir en compte en aquest còmput els habitatges que l'Institut Nacional d'Estadística, dins la categoria genèrica d'habitatges no principals, no qualifica com a habitatges secundaris, sinó que els qualifica com a habitatges buits, és a dir, habitatges deshabitats perquè no constitueixen ni el domicili de persones ni són objecte d'una residència temporal o estacional.

9. Les noves oficines de farmàcia que s'incloguin en el catàleg han de tenir delimitat el nucli o lloc d'ubicació, i s'han de respectar en qualsevol cas les distàncies mínimes que disposa aquesta llei.

10. Sense perjudici dels casos que estableix l'article 36 d'aquesta llei, la direcció general competent en matèria de farmàcia pot autoritzar farmacioles farmacèutiques quan el procediment per a l'adjudicació d'una nova oficina de farmàcia hagi quedat desert o quan el titular d'una oficina de farmàcia hi renunciï. Igualment, en els nuclis de població aïllats que no tenguin una oficina de farmàcia i en els quals, d'acord amb els criteris que estableix aquesta norma, no es pugui autoritzar una oficina de farmàcia, es poden autoritzar farmacioles farmacèutiques. Són responsables d'aquestes farmacioles els titulars de les oficines de farmàcia a què estiguin adscrites d'acord amb el que disposa aquesta llei o les normes que la despleguin.

11. La resolució que aprovi el catàleg farmacèutic s'ha de dictar després d'haver seguit el procediment que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, o el que s'estableixi reglamentàriament, en el qual s'han de sol·licitar les dades i la informació necessàries, i s'ha de donar audiència necessàriament al Col·legi Oficial de Farmacèutics i als municipis afectats per la creació o supressió d'oficines de farmàcia en el seu terme municipal per mitjà de les associacions que els representin i als titulars d'oficines de farmàcia situades en els mateixos termes municipals. Les al·legacions que es presentin en el procediment s'han de valorar en la resolució que hi posi fi i que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Una vegada que una oficina de farmàcia sigui inclosa dins el catàleg aprovat per la resolució del director general competent en matèria de farmàcia, s'entén que aquesta oficina està autoritzada.

2. Els articles 53 a 96 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pel que fa al procediment administratiu i la seva tramitació.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Ordenar l'inici del procediment de revisió del catàleg farmacèutic de les Illes Balears actualment vigent.

2. Mantenir l'efectivitat del catàleg farmacèutic aprovat per la Resolució del director general de Gestió Econòmica i Farmàcia de 20 de maig de 2015 (BOIB núm. 86, de 9 de juny) mentre es tramita el procediment de revisió esmentat.

3. Encomanar la instrucció d'aquest procediment al Servei d'Ordenació Farmacèutica de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum.

4. Disposar que se sol·licitin a l'Institut Nacional d'Estadística les certificacions de dades que es preveuen en els apartats 6 i 8 de l'article 20 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears.

5. Disposar que se sol·licitin a la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports les certificacions de dades que es preveuen en l'apartat 7 de l'article 20 de la Llei 7/1998, de 12 de novembre, d'ordenació farmacèutica de les Illes Balears.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

D'acord amb el que disposa l'article 112.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, contra aquest acte de tràmit, que no decideix directament o indirectament el fons de l'assumpte, ni determina la impossibilitat de continuar el procediment, ni produeix indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims, no pot interposar-se cap tipus de recurs administratiu, sens perjudici que les persones interessades puguin al·legar la seva oposició perquè es consideri en la resolució que posi fi a aquest procediment.

Palma, en data de la signatura electrònica (27 de desembre de 2023)

El director general de Prestacions, Farmàcia i Consum Juan Simonet Borrás