Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA EUGÈNIA

Núm. 806313
Aprovació definitiva modificació ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

No havent-se presentat cap reclamació o suggeriment, durant el període d'exposició al públic, respecte a l'aprovació provisional de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids, havent-se publicat l'anunci relatiu en el Boib núm. 145 de 26 de octubre de 2023, d'acord amb l'article 17.3 de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, es dóna per aprovada definitivament l'esmentada modificació, publicant-se íntegrament a continuació el text complet de l'ordenança:

Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids.

Article 1. Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i els estatuts que regeixen la Mancomunitat Pla de Mallorca i, conforme amb el dispost als articles 15 a 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquesta Mancomunitat estableix la Taxa per a Recollida de Residus Sòlids Urbans, que es regeix per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen el previst a l'article 57 de l' esmentat RDL 2/2004

Article 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la Taxa la prestació del servei de recollida i transport de residus urbans o municipals de vivendes, allotjaments, locals i/o establiments on es realitzin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i/o de serveis.

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida de fems i residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístics i de servei. Així com el seu transport i eliminació.

2. A aquest efecte, es consideren fems i residus sòlids urbans les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges, així com la retirada de runes, objectes inútils i altres anàlegs que, procedents d'habitatges i locals comercials o industrials apareixen abocats als depòsits col·locats per l'esmentat servei i, s'exclouen de dit concepte, els residus de tipus industrial, runes d'obra, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius i perillosos, la recollida o abocament dels quals exigeix l'adopció de mesures especials, higièniques profilàctiques o de seguretat.

3. No està subjecte a la taxa la prestació de caràcter voluntari i a instàncies de part dels serveis següents:

  • Recollida de fems i residus no qualificats com a urbans, d'indústries, hospitals i laboratoris
  • Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals
  • Recollida de runes d'obres

4. No estan subjectes a la taxa els immobles, inclosos dins la zona de prestació del servei, declarats en ruïna.

5. Estaran subjectes al pagament de la taxa:

1. Els propietaris de tot immoble sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, situat en sol urbà.

2. Els propietaris de tot immoble, situats en sol rústic, sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, exceptuant els casos que es detallen a continuació.

No estan subjectes al pagament de la taxa ,en sòl rústic:

-Immobles destinats exclusivament a ús agrícola o ramader. S' haurà de demostrar  que aquell immoble està inscrit al registre general d' explotacions agràries de les Illes Balears.

Si a la mateixa finca on hi ha un immoble  destinat a ús agrícola o ramader també  hi hagués un altre immoble, o part del mateix immoble, que pugui tenir un altre ús ( p.e.: vivenda), s' haurà de pagar la taxa per aquell ús.

-Immobles que no tenguin unes condicions mínimes per habitar i que no tenguin un ús de caire comercial ( magatzem d'un negoci, ...). Es considera que un immoble no té aquestes condicions si té alguna d' aquestes condicions:

-tenir menys de 35 m² construïts

-no disposar de lloc on cuinar o bany

Si  algun immoble que compleixi alguna d'aquestes característiques s'habita, o té gent empadronada en ell , haurà de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions.

6. La liquidació i pagament de la taxa de recollida de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.  

Article 3. Subjectes Passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietaris dels habitatges i/o arrendataris en el cas dels locals que resultin beneficiats o afectats pel servei.

2. Respecte del cas de l'apartat anterior, el propietari dels habitatges i/o l'arrendatari dels locals pot repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris dels habitatges, arrendadors dels locals així com els beneficiaris o afectats pel servei, que es consideren a aquest efecte subjectes passius substituts del contribuent.

Article 4.  Responsables

1.  Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que indica l'article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

Article 5. Quota Tributària

La quota tributaria vendrà determinada per l' aplicació del següent quadre  de tarifes:

Epígraf primer: habitatges

a) Per cada habitatge en sòl urbà i urbanitzable: 180,14 €

b) Per cada habitatge en sòl no urbanitzable:  139,61 €

S'entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i allotjament de menys de 10 places.

Epígraf segon: allotjament

a) Hotels, motels, hotels-apartaments de quatre estrelles o més, per cada plaça: 160,13 €

b) Hotels, motels, hotels-apartaments i hostals de tres i dues estrelles, per  cada plaça: 34,05 €

c) Pensions i dispeses, per cada plaça: 15,14 €

d) Col·legis majors i altres centres de naturalesa semblant: 1.076,45 €

S'entén per allotjaments, aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre les que s'inclouen hotels, pensions, residències, col·legis i altres centres de naturalesa semblant de més de 10 places.

Si a l'hotel hi ha restaurant obert per al públic en general, apart de la tarifa  d' allotjament haurà de pagar la tarifa de restaurant. Si el restaurant només és per als propis clients allotjats només pagarà com a hotel.

Epígraf tercer: establiments d'alimentació

a) Supermercats:

De superficie inferior a 200 m²:  963,12 €

Per cada m² que superi els 200 m² la tarifa s' incrementa en 2,69 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

b) Botigues de queviures, carnisseries, peixateries i establiments de venda de pa i així com altres locals semblants: 483,50 €

Epígraf quart: establiments de restauració

c) Restaurants:

Restaurants de superfície inferior a 100 m²:  826,61 €

d) Restaurants de superfície de 100 a 200 m²:  979,85 €

e) Restaurants de superfície de 200 a 300 m²:  1.355,95 €

f) Restaurants de superfície de 300 a 400 m2:  2.027,67 €

g) Restaurants de superfície de més de 400 m2:  3.379,42 €

Quota màxima  4.800 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte només la superfície amb ús comercial, no es comptarà  la destinada a magatzem.

d) Bars i cafeteries: 827,17 €

e) Wiskeries, pubs, gelateries i similars: 1.000,89 €

Epígraf cinquè: establiments d' espectacle

a) Cinemes i teatres: 800,75 €

b) Sales de Festes i discoteques: 2.409,75 €

c) Centres oficials:  642,07 €

Epígraf sisè: altres locals industrials o mercantils

b) Oficines Bancàries: 1.442,80 €

c) Magatzems a l'engròs (també s' inclouen en aquest apartat cooperatives i magatzems a l' engròs de fruites verdures i hortalisses, així com magatzems amb tenda de venta de pinsos i productes agraris)

De superfície inferior a 300 m²: 759,20 €

Per cada m² que superi els 300 m² la tarifa s' incrementa en 1,07 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem

Grans superfícies

Quota fixa: 3.240,64 €

Per cada m² superior als 500 m²  la quota s' incrementarà  2,69 €/m².

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

Quota màxima : 4.800 €

S'entén per grans superfícies aquells locals de més de 500 m² de superfície i que realitzen més d'una activitat professional, industrial o mercantil.

d)Farmàcies, llibreries, sastreries, i altres entitats similars: 347,52 €

e) Perruqueries: 160,13 €

f) Altres locals no tarifats de superfícies inferior a 300 m²:  642,10 €

Per cada m² que superi els 300 m² la tarifa s' incrementa en 1,07 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

Epígraf setè: despatxos professionals

a) Per cada despatx: 160,13 €

Epígraf vuitè: tallers

Ferreries, fusteries i tallers mecànics, electricitat i fontaneria

-locals de menys de 200 m²: 160,13 €

Per cada m² que superi els 200 m² la tarifa s' incrementa en 1,07 €

Per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem.

Import màxim d' aquesta quota:  1.200,00 €

Epígraf novè: habitatges vocacionals

Habitatges vacacionals de més de 3 places, per cada plaça: 50,00 €

Les quotes assenyalades a la taxa tenen caràcter irreductible i corresponen a un any natural.

3. Superfície tributària. En els epígrafs on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l'immoble, aquesta es determinarà segons superfície que consti a les dades cadastrals de l'immoble. En cas que les dades cadastrals no siguin correctes la Mancomunitat podrà decidir aplicar altre superfície basant-se en plànols  o inspeccions in situ.

Article 6. Acreditació

1. La taxa es merita i neix la corresponent obligació de contribuir des del moment que s'iniciï la prestació del servei; entenent-se iniciada, donada la naturalesa de recepció obligatòria del mateix, quan estigui establert i en funcionament el servei de recollida de fems i residus sòlids urbans en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa o tenguin a la seva disposició dipòsits d'abocament (punts verds, àrees d' aportació, ...) en el municipi.

2. El període impositiu comprendrà l'any natural. Les quotes establertes en l'article 5 d'aquesta Ordenança seran irreductibles i seran exigibles el primer dia del període impositiu, excepte en els casos en que la meritació de la taxa es produeixi amb posterioritat, cas en que l'import corresponent es prorratejarà per mesos naturals.

Article 7. Gestió  de la taxa

1. Anualment és farà un padró en el que figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per aplicació d'aquesta Ordenança, el qual serà exposat al públic durant el termini d'un mes a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, en el taulers d'anuncis dels Ajuntaments membres de la Mancomunitat del Pla de Mallorca.

2. Transcorregut el termini d'exposició pública, es resoldran per la Mancomunitat, previ informe no vinculant de l'Ajuntament corresponent que haurà de remetre a la Mancomunitat en el termini màxim de cinc dies, els recursos o les reclamacions presentades i s'aprovarà definitivament el Padró que servirà de base per l'emissió dels avisos o documents de cobrament corresponents.

3. La competència per resoldre els recursos o reclamacions al padró serà del gerent de la Mancomunitat del Pla o de la persona que es designi expressament per acord de Ple de la Mancomunitat per fer aquesta funció.

4. Les altes que es produeixin dins l'exercici tindran efectes des de la data en què neixi l'obligació de contribuir. Els subjectes passius hauran de presentar, en el termini d'un mes des de la data en què es meriti per primera vegada la taxa, la corresponent declaració d'alta en el padró en l'Ajuntament del terme municipal on tinguin ubicat l'habitatge o local mitjançant imprès normalitzat a tal efecte. Els Ajuntament remetran les declaracions presentades a la Mancomunitat en el termini de 10 dies A continuació es procedirà a notificar per part de la Mancomunitat als subjectes passius la liquidació corresponent a l'alta en el padró.

En el mateix termini a què es refereix el paràgraf anterior, els subjectes passius hauran de declarar qualsevol circumstància o modificació que pugui repercutir en l'exacció de la taxa.

5. En el cas que l'examen de les dades i antecedents en poder de l'Administració posin de manifest la realització del fet imposable o del pressupost de l'obligació tributària o l'existència d'elements determinants de la mateixa no declarats o distints als declarats pel subjecte passiu, que  siguin suficients per formular una liquidació, es notificarà d'ofici la mateixa al subjecte passiu.

6. Les baixes s'hauran de cursar abans del 20 de desembre de cada any mitjançant declaració duta a terme a l'Ajuntament corresponent a la ubicació de l'immoble, i seran efectives a partir de l'exercici següent. Els que incompleixin aquesta obligació, seguiran subjectes al pagament de l'exacció.

Els Ajuntaments hauran de remetre les baixes rebudes a la Mancomunitat abans del primer dia del període impositiu.

La duració de la baixa no podrà ésser inferior a dotze mesos. En aquest sentit, no s'entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol tipus d'habitatges, comerç o indústria per un període inferior.

7. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, s'han de fer efectives per via de constrenyiment d'acord amb les normes del Reglament general de recaptació.

8. Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració s'ha de formalitzar l'expedient oportú, d'acord amb el previst en el Reglament general de recaptació.

9. Totes aquelles notificacions, comunicacions informes en general que s'hagin d'intercanviar entre la Mancomunitat i els ajuntaments membres, poden dur-se a terme, per correu ordinari, mitjançant fax o suport magnètic, per servir-se d'una major i més àgil aplicació de la present ordenança fiscal, com a data d'efecte, l'assenyalada en els esmentats mitjans.

Article 8 .- Cobrament i modalitats de pagament fraccionat

El cobrament en període voluntari de la taxa serà anual.

Un cop transcorregut el termini d'ingrés corresponent s'iniciarà el període executiu i es procedirà al seu cobrament mitjançant el procediment de constrenyiment.

2. No obstant l'establert en l'apartat anterior, els subjectes passius poden sol·licitar el pagament fraccionat de la taxa en alguna de les modalitats que autoritzi l' ajuntament

Aquest sistema de pagament fraccionat es regirà per les regles següents:

S'han de complir aquests requisits:

Formular la corresponent sol·licitud abans de la data que es fixi com a màxima per presentar  aquest tipus de sol·licituds, a fi de tenir temps de gestionar el padró .

No tenir deutes pendents de pagament en via executiva amb l' Ajuntament.

Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.

L'acolliment a la corresponent modalitat de pagament fraccionat es prorrogarà automàticament per a l'exercici següent sempre que l'interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu.

Si el sol·licitant incorregués en l'impagament de qualsevol fracció, el pagament fraccionat restarà sense cap efecte, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte i s'haurà de pagar la quantia restant de la quota anual en el període general de pagament voluntari de l'impost.

La persona beneficiària del pagament fraccionat haurà de comunicar als òrgans de recaptació els canvis de compte corrent o qualssevol incidència que afecti al pagament del deute.

Article 9. Infraccions i sancions

En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que hi corresponguin en cada cas, s'atén el disposat en els articles 77 i següents de la Llei general tributària.

Disposició final

La present ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2024, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

Aquesta ordenança una vegada entrada en vigor deixa sense efectes a l'anterior ordenança reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids.

Recursos

Contra aquest acord que és definitiu en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciòs-administratiu davant el Jutjat del Contenciòs Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Santa Eugènia a la data de la signatura electrònica (27 de desembre de 2023)

El batle José Luis Urraca Martín